eitaa logo
کیمیای سعادت
41 دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
260 ویدیو
138 فایل
آثار و یادداشت‌های آرش رجبی (محسن رجبی تهرانی)
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 روایت رهبر انقلاب از جوان گرایی امام در اداره کشور 🔺 رهبر انقلاب، امروز: یک حوزه‌ی دیگر از تحوّلی که ایشان به وجود آوردند، تحوّل در نگاه به نسل جوان بود. ایشان به فکر و عمل جوانان کردند؛ این به معنای واقعی کلمه یک تحوّل بود. یعنی مثلاً فرض کنید سپاه پاسداران که تشکیل شد، ایشان جوانهای بیست‌وچندساله و سی ساله را در رأس سپاه پاسداران پذیرفتند؛ در بحثهای قضائی و جاهای دیگر، ایشان اعتماد عجیبی می کردند به جوان هایی که مورد قبولشان بودند آن جوان ها. ایشان اعتماد می کردند به فکر جوان و به عمل جوان، البتّه در عین این که ظرفیّت های غیر جوان را نفی نمی کردند. حالا ما امروز بحث را مطرح می کنیم، بعضی‌ها تصوّر می کنند که جوان‌گرایی یعنی پیران را انسان بکلّی از حوزه خارج کند؛ نه، نظر امام مطلقاً این نبود. ایشان به جوانها اعتماد می کردند به عنوان یک ذخیره برای نظام، به عنوان ثروت برای نظام، به نیروهای غیر جوان هم به همان اندازه اعتماد می کردند. ۹۹/۳/۱۴ https://eitaa.com/KimiyayeSaadat
🔴شهامت یعنی در موقعیت قرار گرفتن و انتخاب کردن. و نه یعنی همیشه خوب و درست را انتخاب کردن. ما عقل کل نیستیم. ما اشتباه می کنیم. ما کج می رویم.ما پشیمان می شویم. از ترس اشتباه کردن و کج رفتن و پشیمان شدن، زمان را تباه کردن جرم است. 📔سه دیدار با مردی که از فراسوی باور ما می آمد https://eitaa.com/KimiyayeSaadat
نکته ای از 🔴آسیب و دردی که گاه در برخی افراد و سازمان ها دیده می شود..توهم خودبرتر انگاری در احراز مشاغل و پست های برتر و بالاتر است بدون آن که در جایگاه فعلی تمرکز کنند و اتقان و پیشبرد صحیح کار مورد نظرشان باشد...خودبزرگ انگاری و ناتوان پنداری دیگران، بی تردید و بی گمان عامل شکست در هر جایگاهی خواهد بود...اگر کسی در فعالیت فعلی خود تمرکز نداشته باشد و دائم در این گمان باشد که من از فلان فرد چه کمتر دارم که فلان جایگاه را ندارم؟ باید بداند که هرگز -حتی اگر هدفش رسیدن به آن جایگاه باشد- به آن نخواهد رسید. چون مانع از تمرکز بر کار فعلی و وظیفه موجود می شود و نتیجه ای جز بروز ضعف نخواهد داشت که خود مانعی بزرگ در این مسیر است و ممکن هم هست در صلاحیت او در وظیفه فعلی خود نیز ایجاد تردید نماید...بگذریم از جنبه های معنوی و اخروی اش... 🔹آری اگر کسی فی الواقع توانایی های لازم کاری را دارد، مناسب است شرحی از توانایی های خود را به مسئولان و مدیران ارشد سازمان ارائه نماید تا بر آن اساس و پس از راستی آزمایی بدان توجه نمایند. چنان که یوسف پیامبر نیز به پادشاه زمان گفت قَالَ اجْعَلْنىِ عَلىَ‏ خَزَائنِ الْأَرْضِ إِنىّ‏ِ حَفِيظٌ عَلِيم‏...اما هنگامی که در انجام مسئولیت فعلی نیز توانایی لازم را بروز نداده است و یا توانایی لازم را ندارد نمی تواند مدعی جایگاهی برتر باشد... 🔹نداشتن نظم در کار سازمانی، عدم مدیریت برنامه و زمان، عدم تمرکز ذهنی برای رسیدن به خلاقیت در جایگاه شغلی فعلی، عدم پاسخ گویی به مسائل اصلی حوزه کاری خود و مسائلی از این دست، آفات و رذایل اخلاقی حوزه اخلاق سازمانی اند که اگر منابع انسانی سازمان در بخشهای مختلف بدان متوجه نشوند و آن را حتی پس از تذکرهای مکرر اصلاح نکنند، به علت ارزیابی های مستمری که از حوزه دقت و توجه مدیران سازمان دور نمی ماند، نه تنها ارتقای شغلی نخواهند یافت بلکه موجب تنزل و تغییر آنان خواهد شد. 🔹معبر ارتقای شغلی و نیز امنیت شغلی، تلاش برای موفقیت در شغل فعلی است بدون هیچ حاشیه و پیچشی... https://eitaa.com/KimiyayeSaadat
🔴رسولان نهانی.... برانید برانید که تا بازنمانید بدانید بدانید که در عین عیانید بتازید بتازید که چالاک سوارید بنازید بنازید که خوبان جهانید چه دارید چه دارید که آن یار ندارد بیارید بیارید در این گوش بخوانید شرابیست شرابیست خدا را پنهانی که دنیا و شما نیز ز یک جرعه آنید صلا گفت صلا گفت کنون فالق اصباح سبک روح کند راح اگر سست و گرانید رسیدند رسیدند رسولان نهانی درآرید درآرید برونشان منشانید دریغا و دریغا که در این خانه نگنجند که ایشان همه کانند و شما بند مکانید مبادا و مبادا که سر خویش بگیرید که ایشان همه جانند و شما سخره نانید بکوشید بکوشید که تا جان شود این تن نه نان بود که تن گشت اگر آدمیانید خموشید خموشید خموشانه بنوشید بپوشید بپوشید شما گنج نهانید به دیدار نهانید به آثار عیانید پدید و نه پدیدیت که چون جوهر جانید چو عقلید و چو عقلید هزاران و یکی چیز پراکنده به هر خانه چو خورشید روانید در این بحر در این بحر همه چیز بگنجد مترسید مترسید گریبان مدرانید دهان بست دهان بست از این شرح دل من که تا گیج نگردید که تا خیره نمانید https://eitaa.com/KimiyayeSaadat
🔴ذکر و حیات عقل 🔷مولی عبدالرزاق کاشانی در شرح منازل السائرین خواجه عبدالله انصاری، باب التذکر می نویسد: «و قد جرّب القوم أنّ الإكثار من ذكر «يا حىّ يا قيّوم، يا من لا إله إلّا أنت» يوجب‏ حياة العقل‏.»؛ و در تبیین معنای حیات عقل در همان جا می نویسد: «فإنّ حياة العقل قوّة إدراكه و حِدّة فهمه و تمييزه بين المنافع و المضارّ و المحاسن و المقابح بتجرّده و صفائه‏.» 📚عبد الرزاق قاسانى، شرح منازل السائرين(القاسانى)، ص198؛ انتشارات بيدار - قم، چاپ: سوم، 1385. 🔹علامه آیت الله حسن زاده آملی (دامت برکاته) نیز در رساله «نور علی نور در ذکر و ذاکر و مذکور» در شرح و تکمیل این نکته نوشته است: «كلمه اكثار را در حصول نتيجه دخلى تمام است كه همت در استقامت بايد، نه حال فقط، كه اصحاب حال ممكن است اهل قيل و قال شوند، اما شهود طلعت سعادت و اعتلاى به جنت قرب و مكاشفات انسانى، اهل همت را است. و هر عمل و ذكرى كه كمتر از اربعين باشد چندان اثر بارزى ندارد و خاصيت اربعين در ظهور فعليت و بروز استعداد و قوه و حصول ملكه، امرى مصرح ٌبه در آيات و اخبار است. و در ادامه عمل به يك سال تا ادراك ليلة القدر شود هم در جوامع روايى از اهل بيت عصمت و وحى روايت شده است‏...» 📚علامه حسن زاده آملى، رساله نور على نور در ذكر و ذاكر و مذكور،ص126؛ تشيع - ايران ؛ قم، چاپ: ششم، 1371. 🔵نکته مهم و قابل توجه: استمرار در مطالعه و تحصیل و تعلم معارف و علوم برهانی و یقینی، و تفکر و استقامت و مراقبت در انجام اعمال صالح و ترک معاصی، بنیان و قوام و اصل و اساس دوام حیات عقل است و ذکر بر این اساس، اثرگذار است. و باید دانست که ذکر با ورد تفاوت دارد، ورد، حرکت لسان به الفاظ است خواه با توجه قلبی خواه بدون توجه قلبی؛ و ذکر توجه عقل و قلب است به مذکور، خواه همراه با حرکات لسان باشد و خواه نباشد. و آن چه در این جا قابل توجه است ذکر است نه ورد. پس نیک بیندیش. https://eitaa.com/KimiyayeSaadat
🔴منشور وحدت ایمانی 🔹سخنی از حضرت سیدالکریم عبدالعظیم الحسنی (علیه السلام) ⚪️یکدیگر را تخریب نکنید 📚و رُوِيَ عَنْ عَبْدِ الْعَظِيمِ عَنْ أَبِي الْحَسَنِ الرِّضَا(علیه السلام) قَالَ: يَا عَبْدَ الْعَظِيمِ أَبْلِغْ عَنِّي أَوْلِيَائِيَ السَّلَامَ وَ قُلْ لَهُمْ أَنْ لَا يَجْعَلُوا لِلشَّيْطَانِ عَلَى أَنْفُسِهِمْ سَبِيلًا وَ مُرْهُمْ بِالصِّدْقِ فِي الْحَدِيثِ وَ أَدَاءِ الْأَمَانَةِ وَ مُرْهُمْ بِالسُّكُوتِ وَ تَرْكِ الْجِدَالِ فِيمَا لَا يَعْنِيهِمْ وَ إِقْبَالِ بَعْضِهِمْ عَلَى بَعْضٍ وَ الْمُزَاوَرَةِ فَإِنَّ ذَلِكَ قُرْبَةٌ إِلَيَّ وَ لَا يَشْتَغِلُوا أَنْفُسَهُمْ بِتَمْزِيقِ بَعْضِهِمْ بَعْضاً فَإِنِّي آلَيْتُ عَلَى نَفْسِي إِنَّهُ مَنْ فَعَلَ ذَلِكَ وَ أَسْخَطَ وَلِيّاً مِنْ أَوْلِيَائِي دَعَوْتُ اللَّهَ لِيُعَذِّبَهُ فِي الدُّنْيَا أَشَدَّ الْعَذَابِ وَ كَانَ فِي الْآخِرَةِ مِنَ الْخاسِرِينَ* وَ عَرِّفْهُمْ أَنَّ اللَّهَ قَدْ غَفَرَ لِمُحْسِنِهِمْ وَ تَجَاوَزَ عَنْ مُسِيئِهِمْ إِلَّا مَنْ أَشْرَكَ بِهِ أَوْ آذَى وَلِيّاً مِنْ أَوْلِيَائِي أَوْ أَضْمَرَ لَهُ سُوءاً فَإِنَّ اللَّهَ لَا يَغْفِرُ لَهُ حَتَّى يَرْجِعَ عَنْهُ فَإِنْ رَجَعَ وَ إِلَّا نَزَعَ رُوحَ الْإِيمَانِ عَنْ قَلْبِهِ وَ خَرَجَ عَنْ وَلَايَتِي وَ لَمْ يَكُنْ لَهُ نَصِيباً فِي وَلَايَتِنَا وَ أَعُوذُ بِاللَّهِ مِنْ ذَلِكَ. 💠الاختصاص، شیخ مفید، ص 247 🔵عبدالعظيم حسنى از حضرت رضا(علیه السلام) روايت كرده كه آن حضرت فرمودند: اى عبدالعظيم، دوستان مرا از جانب من سلام برسان و به آنان بگو: شيطان را به دلهاى خويش راه ندهند و آنان را به راستگويى در گفتار و اداى امانت امر كن. و نيز آنان را به سكوت، ترك منازعه و جدال در كارهاى بيهوده، توجه به يكديگر و به ديدار يكديگر رفتن دستور بده؛ چرا كه اين كار مايه قرب به من است. دوستان من نبايد به مخالفت و دشمنى با يكديگر و تخریب یکدیگر خود را مشغول سازند؛ چون من با خويش پيمان بسته ام كه هر كس چنين كارى كند و يكى از اولياى مرا خشمگين سازد دعا كنم و از خداوند بخواهم تا او را در دنيا به شديدترين عذاب مجازات كند و او در آخرت از زيانكاران باشد. دوستان مرا متوجه کن که خداوند نیکوکاران آنها را آمرزیده و از بدکاران آنان درگذشته، مگر کسانى که مشرک شده و یا یکى از دوستان مرا رنجانیده‌‌اند، و یا در دل خود نسبت به وى کینه و عداوتى دارند. پروردگار از این گروه نخواهد گذشت و آنها را نمى‌‌بخشد، مگر اینکه از نیت خود برگردند. اگر از این کار زشت خود برگشت، مورد آمرزش خداوند متعال قرار خواهد گرفت، و اگر در این عمل باقى ماند، خداوند روح ایمان را از دل او خارج خواهد ساخت و از ولایت من نیز بیرون می‌‌رود، و از دوستى ما اهل بیت نیز بهره‌‌اى نخواهد برد، و من به خداوند از این امور پناه می‌‌برم. https://eitaa.com/KimiyayeSaadat
🔴نکته فلسفی 🔷إن أصحاب المادة لما سمعوا الإلهيين يسندون الحوادث إلى الله سبحانه، أو يسندون بعضها إلى الروح أو الملك أو الشيطان اشتبه عليهم الأمر فحسبوا أن ذلك إبطال للعلل الطبيعية و إقامة لما وراء الطبيعة مقامها، و لم يفقهوا أن المراد به تعليل في طول تعليل لا في عرض تعليل... 🔷مادي گرایان وقتى شنيدند كه خداپرستان حوادث را به خداى سبحان نسبت مى‏ دهند، و يا عامل پاره‏اى از حوادث را به روح يا فرشته و يا شيطان مى‏ دانند، دچار يك اشتباه شدند، و آن اين است كه گمان كردند خداپرستان منكر علل طبيعى شده و همه آثار را از ماوراى طبيعت مى‏دانند، و خلاصه ما وراى طبيعت را جانشين طبيعت كرده‏اند، و غفلت كردند از اين كه خداپرستان، هم خدا را مؤثر مي دانند، و هم عوامل طبيعت را، و اگر حوادث را به هر دو منشا نسبت مي دهند، نسبت به هر يك در طول ديگرى است، نه در عرض آن. به بیان دیگر، اگر مى‏گويند فلان حادثه كار خدا است، و نيز مى‏گويند كار فلان عامل طبيعى است، اين دو فاعل (خدا و طبيعت) را دو فاعل طولى مى‏دانند، نه عرضى، مثل شما كه نوشتن را هم به سر قلم نسبت دهيد، و هم به قلم، و هم به انگشتان نويسنده، و هم به دست او، و هم به خود او، و درست هم نسبت داده‏ايد. 📚المیزان؛ ج2؛ ص437 https://eitaa.com/KimiyayeSaadat
🔵پی دی اف تعاملی کتاب «» 🔴از ویژگی‌های این قالب، امکان "ارجاع خودکار" بین بخش‌های کتاب و امکان دانلود و پخش صوت‌های هر جلسه به صورت برخط است. 👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻 https://eitaa.com/KimiyayeSaadat
🔴پسرم محمد! تو در این زمانه و این سرزمین-این زمانه تاریک و این زمانه شلوغ- اگر بخواهی کف حادثه ها نشوی و حادثه ساز باشی، باید «بینات، کتاب و میزان» را داشته باشی و با این سه وسیله، در 👈تمامی جریان های فکری و سیاسی و اجتماعی، در برابر فریب ها و شیطان ها، قائم و بر پا باشی، آن هم قائم به قسط و بر روی ساقه ها و ریشه های محکم. 📚نامه های بلوغ، ص 18 استاد علی صفایی حایری @einsad https://eitaa.com/KimiyayeSaadat
🔴نکته مهم قرآنی در مورد آیه «...وَ اتَّقُوا اللَّهَ وَ يُعَلِّمُكُمُ اللَّهُ...» 🔷و قوله وَ اتَّقُوا أمر بالتقوى في ما ساقه الله إليهم في هذه الآية من الأمر و النهي، و أما قوله: وَ يُعَلِّمُكُمُ اللَّهُ وَ اللَّهُ بِكُلِّ شَيْ‏ءٍ عَلِيمٌ، فكلام مستأنف مسوق في مقام الامتنان كقوله تعالى في آية الإرث: «يُبَيِّنُ اللَّهُ لَكُمْ أَنْ تَضِلُّوا» النساء- 176، فالمراد به الامتنان بتعليم شرائع الدين و مسائل الحلال و الحرام. و ما قيل: إن قوله: وَ اتَّقُوا اللَّهَ وَ يُعَلِّمُكُمُ اللَّهُ يدل على أن التقوى سبب للتعليم الإلهي، فيه أنه و إن كان حقا يدل عليه الكتاب و السنة، لكن هذه الآية بمعزل عن الدلالة عليه لمكان واو العطف على أن هذا المعنى لا يلائم سياق الآية و ارتباط ذيلها بصدرها. و يؤيد ما ذكرنا تكرار لفظ الجلالة ثانيا فإنه لو لا كون قوله وَ يُعَلِّمُكُمُ اللَّهُ، كلاما مستأنفا كان مقتضى السياق أن يقال: يعلمكم بإضمار الفاعل، ففي قوله تعالى: وَ اتَّقُوا اللَّهَ وَ يُعَلِّمُكُمُ اللَّهُ وَ اللَّهُ بِكُلِّ شَيْ‏ءٍ عَلِيمٌ، أظهر الاسم أولا و ثانيا لوقوعه في كلامين مستقلين، و أظهر ثالثا ليدل به على التعليل، كأنه قيل: هو بكل شي‏ء عليم لأنه الله. 📚الميزان في تفسير القرآن، ج‏2، ص: 435 🔷و منظور از كلمه «و اتقوا» اين است كه مسلمانان از خدا بترسند و اوامر و نواهى ذكر شده در اين آيه (آیه دین) را به كار ببندند، و اما جمله: «وَ يُعَلِّمُكُمُ اللَّهُ وَ اللَّهُ بِكُلِّ شَيْ‏ءٍ عَلِيمٌ» كلامى است نو، كه در مقام منت نهادن ذكر شده،...پس مراد از جمله مورد بحث، منت نهادن بر مردم در مقابل اين نعمت است كه شرايع دين و مسایل حلال و حرام را براى آنان بيان فرموده است. و اين كه بعضى گفته‏اند: جمله «وَ اتَّقُوا اللَّهَ و يُعَلِّمُكُمُ اللَّهُ» دلالت دارد بر اين كه تقوا سبب تعليم الهى است، درست نيست، براى اين كه هر چند مطلب صحيح است، و به حكم كتاب و سنت، تقوا سبب تعليم الهى است، اما آيه مورد بحث در صدد بيان اين جهت نيست، براى اين كه واو عطفى كه بر سر آن آمده، نمى‏گذارد آيه چنين دلالتى داشته باشد، علاوه بر اين كه اين معنا با سياق آيه و ارتباط ذيل آن با صدرش سازگار نيست. مؤيد گفتار ما اين است كه كلمه «اللَّه» دو بار تكرار شده، و اگر جمله مورد بحث، كلامى جديد نبود حاجت به تكرار كلمه «اللَّه» نبود، بلكه سياق و سبك كلام اقتضا مى‏كرد بفرمايد: «و اتقوا و اللَّه يعلمكم.» از خدا بترسيد تا تعليمتان دهد؛ پس مى‏بينيم اسم «اللَّه» را دو بار آورده، براى اين كه در دو كلام مستقل مى‏باشد، و براى بار سوم نيز ذكر كرده تا علت را برساند، و بفهماند خدا كه شما را تعليم مى‏دهد به اين جهت است كه او به هر چيزى دانا است، و اگر او به هر چيزى دانا است، براى اين است كه اللَّه است. https://eitaa.com/KimiyayeSaadat
🔴فرمودند : ای فضیل بن یسار مَن کانَ هَمُّهُ هَمًّا واحِداً. همّ واحد یعنی چه؟ یعنی غصه می خورد که روز قیامت جواب خدا را چه بدهم؟ اگر سینه ما از بدی ها پاک بود، غصه ما تبدیل می شود به یک غصه متعالی وخدا هیچ غصه دیگری برای ما نمی گذارد. https://eitaa.com/KimiyayeSaadat
🔴شعری از حافظ که اشک علامه را درآورد! روزى در محضر نادره دوران، ترجمان قرآن، حضرت آيت الحق، مرحوم‏ علّامه‏ طباطبائى‏ بوديم كه يكى از دوستان حاضر در آن جلسه اين بيت عارف شيراز را زمزمه كرد: كاروان رفت و تو در خواب و بيابان در پيش‏ كى روى؟ ره ز كه پرسى؟ چه كنى؟ چون باشى؟ يك باره مرحوم علّامه، دست در مقابل صورت گرفت و سخت گريست و در حالى كه شانه‌‏هايش به شدت تكان مى‌‏خورد، با خود زمزمه فرمود: «كى روى؟ ره ز كه پرسى؟ چه كنى؟ چون باشى؟» گويا آن كس كه در بيابان از كاروان بازمانده و راه نمى‌‏داند، خود او است. آن گريه قلب حضار را چنان به آتش كشيد كه هرگز شعله آن در جانشان به سردى نمى‌‏گرايد. رَحِمَهُ اللَّهُ وَ أَنْزَلَهُ فِى جِوارِ قُرْبِهِ. 📚 شهود و شناخت، آیت‌الله ممدوحی، ج‏1، ص604 https://eitaa.com/KimiyayeSaadat
ای دل آن دم که خراب از می گلگون باشی بی زر و گنج به صد حشمت قارون باشی در مقامی که صدارت به فقیران بخشند چشم دارم که به جاه از همه افزون باشی در ره منزل لیلی که خطرهاست در آن شرط اول قدم آن است که مجنون باشی نقطه عشق نمودم به تو هان سهو مکن ور نه چون بنگری از دایره بیرون باشی کاروان رفت و تو در خواب و بیابان در پیش کی روی ره ز که پرسی چه کنی چون باشی تاج شاهی طلبی گوهر ذاتی بنمای ور خود از تخمه جمشید و فریدون باشی ساغری نوش کن و جرعه بر افلاک فشان چند و چند از غم ایام جگرخون باشی حافظ از فقر مکن ناله که گر شعر این است هیچ خوشدل نپسندد که تو محزون باشی https://eitaa.com/KimiyayeSaadat
Be Rahe Asheghi-seraj.mp3
3.92M
🔴باغ ارغوان به راه عاشقی, قدم مردانه زن اگر مرد رهی جانا , دم از جانانه زن خوشا آن ره سپر، که ره پوید به سر که در این ره جدا گشته بسی سرها ز تن بنه ای همسفر , قدم در کوی حق اگر داری سر یاری به یاران وطن اگر جویی نشان , ز چهره پاکشان ببو هر لاله خونین که روید در چمن بچین ای باغبان , ز باغ ارغوان گل وصل عزیزان را ز بوی پیرهن رسد تا آسمان , خروش عاشقان بجوشد جاودان از خون گل فریادشان بماند بی خزان, بهار عاشقان مبادا این چمن خالی ز بوی یادشان https://eitaa.com/KimiyayeSaadat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴گاهی علم انسان را به جهنم می برد. گاهی علم توحید... گاهی علم عرفان... گاهی علم فقه....گاهی علم اخلاق .... تزکیه مقدم است بر همه چیز.... https://eitaa.com/KimiyayeSaadat
بسم الله الرحمن الرحیم أَیهَا النَّبِی قُل لِّأَزْوَاجِكَ وَ بَنَاتِكَ وَ نِسَاءِ الْمُؤْمِنِینَ یدْنِینَ عَلَیهِنَّ مِن جَلَابِیبِهِنَّ ذَٰلِكَ أَدْنَیٰ أَن یعْرَفْنَ فَلَا یؤْذَینَ وَكَانَ اللَّهُ غَفُوراً رَّحیمًا ﴿احزاب/۵۹﴾ ای پیامبر، به زنان و دخترانت و به زنان مؤمنان بگو: «پوشش‌های خود را بر خود فروتر گیرند. این برای آنكه شناخته شوند و مورد آزار قرار نگیرند [به احتیاط] نزدیكتر است، و خدا آمرزنده مهربان است. 🔴در راستای توسعه و ترویج حجاب فروشگاه مجازی نفیسا جهت عرضه انواع چادر و ملزومات حجاب راه اندازی شده و عواید حاصل از آن جهت حمایت از زنان سرپرست خانوار هزینه خواهد شد. ضمن سپاس از همراهی شما لطفا در حمایت از این کار خدا پسندانه ما را با معرفی به دوستان خود یاری نمایید. لینک عضویت👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻 https://eitaa.com/iran_nafisa https://t.me/iran_nafisa
💠 ياد بگير براى عمل كردن، نه حديث خواندن 💠 ✅ آیت الله حق شناس(رضوان الله تعالی علیه): 🔶 حضرت خضر فرمودند: علم را ياد بگير براى اينكه در خودت پياده بكنى، نه اينكه براى ديگران حديث بخوانى. ⬅️«تعلَّم العلم لتعمل لا لتحدث». 🔻به اين دوستان گفتم كه به دنبال اين نباشيم كه هى شعر بخوانيم و بگوييم: اگر مردى برون آى و سفر كن... هر آنچه پيشت آيد زان گذر كن و... هدف انسان نبايد منبر يادگرفتن باشد، داداش جون! بايد به اينها عمل كنيم. 🔻اگر ياد بگيرى و عمل نكنى، موجب دور شدن از ساحت اقدس پروردگار است. ز ملک تا ملکوت - 1، صفحه 36 @hhaghshenas https://eitaa.com/KimiyayeSaadat
🔵معرفت و حکمت اخلاقی 🔷حکیم ربانی و فقیه صمدانی، و عارف اخلاقی، حضرت مولی مهدی نراقی، در «جامع السعادات» نوشته است: 🔹«إن الأخلاق المذمومة في القلب هي مغارس المعاصي فمن لم يطهر قلبه منها لم تتم له الطاعات الظاهرة...»؛ خلق و خویهای ناپسند در قلب آدمی، کشتگاه گناهان و رفتارهای ناروا هستند، پس هر که قلب خود را از خلق و خویهای ناپسند، پاک نکرده باشد، طاعات ظاهری او تمام نشده است. 🔺در این سخن که بسی قابل اندیشه ژرف است، به نقش اخلاق و ملکات اخلاقی و تأثیر آن در ظهور رفتار و تأثیر عبادات اشارت شده است. کسی که خلق و خوی ناپسند در باطن خود دارد، زمین وجود خود را آماده کشت معاصی کرده است...یعنی در حقیقت همان خلق ها بذر معاصی و رفتارهای ناروا هستند و با وجود رذایل اخلاقی، طاعات ظاهری اثر حقیقی خود را نمی توانند داشت. و انسان را به نتیجه مطلوب نمی رسانند. این که برخی همواره گلایه دارند که عمری است عبادت کرده ایم و به جایی نرسیده ایم علت آن است که موانع را برطرف نکرده اند. اگر کسی با مجاهدت و مراقبت و استقامت، اخلاق باطنی خود را اصلاح کند و قلب خود را تطهیر نماید، با همین عبادات اندک نیز به نتایج عالی خواهد رسید. 🔻نراقی نه تنها به نقش اخلاق در رفتار انسان اشارت می کند بلکه به نقش آن در فهم معارف الهی نیز به نیکی اشاره کرده و می نویسد: 🔹«الأخلاق المذمومة هي الحجب المانعة عن المعارف الإلهية، و النفحات القدسية إذ هي بمنزلة الغطاء للنفوس فما لم يرتفع عنها لم تتضخ لها جلية الحال اتضاحا، كيف و القلوب كالأواني فإذا كانت مملوءة بالماء لا يدخلها الهواء فالقلوب المشغولة بغير اللّه لا تدخلها معرفة اللّه و حبه و أنسه، و إلى ذلك أشار النبي صلى اللّه عليه و آله و سلم بقوله: «لو لا أن الشياطين يحومون إلى قلوب بني آدم لنظروا إلى ملكوت السماوات و الأرض»؛ 🔸اخلاق ناروا حجابهای مانع از ادراک معارف الهی و نفحات قدسی هستند، چرا که اخلاق رذیله به منزله پرده ای برای جانها است، تا زمانی که از نفوس آدمیان برطرف نشود، حقیقت روشن آشکار نمی شود، چگونه چنین شود در حالی که دلهای انسان ها بسان ظروف هستند، وقتی ظرفی سرشار از آب باشد، هوا در آن داخل نمی شود، پس قلوبی که به غیر خداوند مشغول هستند در آن معرفت و محبت و انس الهی وارد نمی شود. و رسول اعظم (صلی الله علیه و آله)به همین اشاره فرموده است در این حدیث که: اگر شیاطین گرداگرد دلهای فرزندان آدم نمی گردیدند، به ملکوت آسمانها و زمین می نگریستند... ♦️مطالب مذکور بسی جای تامل و تبیین دارد که در این مختصر نمی گنجد..... 📚نراقی، مهدی بن ابی ذر، جامع السعادات، جلد: ۱، صفحه: ۴۳، مؤسسة الأعلمي للمطبوعات، بیروت - لبنان https://eitaa.com/KimiyayeSaadat
🔴 علیه .... 🔷ما در انقلاب خودمان داشتیم کسانی را که این ها افراد و علاقه‌مند بودند، منتها چون پایه‌‌های فکری‌شان پایه‌های محکمی نبود، پایه‌های ایمانی‌شان، پایه‌های متین و مستحکم و دارای پشتوانه‌های عقلانی محکم و استدلالی محکمی نبود، بعد از این که مدّتی گذشت و از سنین جوانی مثلاً یک مقداری عبور کردند، تبدیل شدند به همان فسیل‌هایی که اصلاً انقلاب علیه آن بود؛ یعنی انقلاب اسلامی در واقع یک عدّه فسیل‌های کج‌رو را کنار زد. بعضی جوان های انقلابیِ دیروز هم بعد از آن که وارد مرحله‌های گوناگون زندگی و عبور از سال های جوانی شدند، در واقع نزدیک شدند -حالا یا بعضی‌ها نزدیک شدند، یا بعضی‌ها تبدیل شدند- به چیزی شبیه آن فسیل‌ها؛ به قول مرحوم که ایشان در یک شعری می گوید: شباب عمر به دانش گذشت و شیب به جهل کتاب عمر مرا فصل و باب، پیش و پس است پ.ن: مقصود از شَیب یعنی دوران پیری و کهنسالی...امیری فیروزکوهی در این شعر می گوید: دوران جوانی را به دانش گذراندم و دوران کهنسالی را به نادانی، فصل و باب کتاب عمر من پس و پیش است. یعنی اقتضای دوران جوانی نادانی و پیری دانایی است. اما کتاب عمر من بر خلاف این بوده است. 🔴سخنرانی تلویزیونی (دامت برکاته) به مناسبت چهاردهم خرداد، سی‌ویکمین سالگرد رحلت امام خمینی (رحمة‌الله علیه) https://eitaa.com/KimiyayeSaadat
‍ ‍ ‼️تکنیک هایی برای رفتار با کودکان ❇️برابر کودکی که چیزی را به زور از دیگری می گیرد نباید واکنش مثبت نشان دهیم ، بلکه باید او را تشویق کنیم با شکیبایی از کودک دیگر بخواهد اسباب بازی را به او بدهد. ❇️اگر کودک اسباب‌بازی‌اش را به دیگری نمی دهد ، باید به تصمیم او احترام بگذاریم و سعی نکنیم با تشویق ، تحمیق و تهدید زمینه ای فراهم سازیم که کودک به اکراه و اجبار اسباب‌بازی‌اش را به دیگری بدهد . ✅به هنگام دعوای کودکان بر سر تملک اشیا ، بهتر است تا حد امکان چیزی نگویید و بگذارید خودشان مشکلشان را حل کنند ؛ مگر اینکه یکی از بچه ها بخواهد به دیگری زور بگوید. 🔸منبع : کتاب راهنمای انتخاب اسباب‌بازی 🔸خانواده مطلوب https://eitaa.com/khanevadeh_matloob https://eitaa.com/KimiyayeSaadat