eitaa logo
کیمیای سعادت
41 دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
260 ویدیو
138 فایل
آثار و یادداشت‌های آرش رجبی (محسن رجبی تهرانی)
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴پسرم محمد! تو در این زمانه و این سرزمین-این زمانه تاریک و این زمانه شلوغ- اگر بخواهی کف حادثه ها نشوی و حادثه ساز باشی، باید «بینات، کتاب و میزان» را داشته باشی و با این سه وسیله، در 👈تمامی جریان های فکری و سیاسی و اجتماعی، در برابر فریب ها و شیطان ها، قائم و بر پا باشی، آن هم قائم به قسط و بر روی ساقه ها و ریشه های محکم. 📚نامه های بلوغ، ص 18 استاد علی صفایی حایری @einsad https://eitaa.com/KimiyayeSaadat
🔴نکته مهم قرآنی در مورد آیه «...وَ اتَّقُوا اللَّهَ وَ يُعَلِّمُكُمُ اللَّهُ...» 🔷و قوله وَ اتَّقُوا أمر بالتقوى في ما ساقه الله إليهم في هذه الآية من الأمر و النهي، و أما قوله: وَ يُعَلِّمُكُمُ اللَّهُ وَ اللَّهُ بِكُلِّ شَيْ‏ءٍ عَلِيمٌ، فكلام مستأنف مسوق في مقام الامتنان كقوله تعالى في آية الإرث: «يُبَيِّنُ اللَّهُ لَكُمْ أَنْ تَضِلُّوا» النساء- 176، فالمراد به الامتنان بتعليم شرائع الدين و مسائل الحلال و الحرام. و ما قيل: إن قوله: وَ اتَّقُوا اللَّهَ وَ يُعَلِّمُكُمُ اللَّهُ يدل على أن التقوى سبب للتعليم الإلهي، فيه أنه و إن كان حقا يدل عليه الكتاب و السنة، لكن هذه الآية بمعزل عن الدلالة عليه لمكان واو العطف على أن هذا المعنى لا يلائم سياق الآية و ارتباط ذيلها بصدرها. و يؤيد ما ذكرنا تكرار لفظ الجلالة ثانيا فإنه لو لا كون قوله وَ يُعَلِّمُكُمُ اللَّهُ، كلاما مستأنفا كان مقتضى السياق أن يقال: يعلمكم بإضمار الفاعل، ففي قوله تعالى: وَ اتَّقُوا اللَّهَ وَ يُعَلِّمُكُمُ اللَّهُ وَ اللَّهُ بِكُلِّ شَيْ‏ءٍ عَلِيمٌ، أظهر الاسم أولا و ثانيا لوقوعه في كلامين مستقلين، و أظهر ثالثا ليدل به على التعليل، كأنه قيل: هو بكل شي‏ء عليم لأنه الله. 📚الميزان في تفسير القرآن، ج‏2، ص: 435 🔷و منظور از كلمه «و اتقوا» اين است كه مسلمانان از خدا بترسند و اوامر و نواهى ذكر شده در اين آيه (آیه دین) را به كار ببندند، و اما جمله: «وَ يُعَلِّمُكُمُ اللَّهُ وَ اللَّهُ بِكُلِّ شَيْ‏ءٍ عَلِيمٌ» كلامى است نو، كه در مقام منت نهادن ذكر شده،...پس مراد از جمله مورد بحث، منت نهادن بر مردم در مقابل اين نعمت است كه شرايع دين و مسایل حلال و حرام را براى آنان بيان فرموده است. و اين كه بعضى گفته‏اند: جمله «وَ اتَّقُوا اللَّهَ و يُعَلِّمُكُمُ اللَّهُ» دلالت دارد بر اين كه تقوا سبب تعليم الهى است، درست نيست، براى اين كه هر چند مطلب صحيح است، و به حكم كتاب و سنت، تقوا سبب تعليم الهى است، اما آيه مورد بحث در صدد بيان اين جهت نيست، براى اين كه واو عطفى كه بر سر آن آمده، نمى‏گذارد آيه چنين دلالتى داشته باشد، علاوه بر اين كه اين معنا با سياق آيه و ارتباط ذيل آن با صدرش سازگار نيست. مؤيد گفتار ما اين است كه كلمه «اللَّه» دو بار تكرار شده، و اگر جمله مورد بحث، كلامى جديد نبود حاجت به تكرار كلمه «اللَّه» نبود، بلكه سياق و سبك كلام اقتضا مى‏كرد بفرمايد: «و اتقوا و اللَّه يعلمكم.» از خدا بترسيد تا تعليمتان دهد؛ پس مى‏بينيم اسم «اللَّه» را دو بار آورده، براى اين كه در دو كلام مستقل مى‏باشد، و براى بار سوم نيز ذكر كرده تا علت را برساند، و بفهماند خدا كه شما را تعليم مى‏دهد به اين جهت است كه او به هر چيزى دانا است، و اگر او به هر چيزى دانا است، براى اين است كه اللَّه است. https://eitaa.com/KimiyayeSaadat
🔴فرمودند : ای فضیل بن یسار مَن کانَ هَمُّهُ هَمًّا واحِداً. همّ واحد یعنی چه؟ یعنی غصه می خورد که روز قیامت جواب خدا را چه بدهم؟ اگر سینه ما از بدی ها پاک بود، غصه ما تبدیل می شود به یک غصه متعالی وخدا هیچ غصه دیگری برای ما نمی گذارد. https://eitaa.com/KimiyayeSaadat
🔴شعری از حافظ که اشک علامه را درآورد! روزى در محضر نادره دوران، ترجمان قرآن، حضرت آيت الحق، مرحوم‏ علّامه‏ طباطبائى‏ بوديم كه يكى از دوستان حاضر در آن جلسه اين بيت عارف شيراز را زمزمه كرد: كاروان رفت و تو در خواب و بيابان در پيش‏ كى روى؟ ره ز كه پرسى؟ چه كنى؟ چون باشى؟ يك باره مرحوم علّامه، دست در مقابل صورت گرفت و سخت گريست و در حالى كه شانه‌‏هايش به شدت تكان مى‌‏خورد، با خود زمزمه فرمود: «كى روى؟ ره ز كه پرسى؟ چه كنى؟ چون باشى؟» گويا آن كس كه در بيابان از كاروان بازمانده و راه نمى‌‏داند، خود او است. آن گريه قلب حضار را چنان به آتش كشيد كه هرگز شعله آن در جانشان به سردى نمى‌‏گرايد. رَحِمَهُ اللَّهُ وَ أَنْزَلَهُ فِى جِوارِ قُرْبِهِ. 📚 شهود و شناخت، آیت‌الله ممدوحی، ج‏1، ص604 https://eitaa.com/KimiyayeSaadat
ای دل آن دم که خراب از می گلگون باشی بی زر و گنج به صد حشمت قارون باشی در مقامی که صدارت به فقیران بخشند چشم دارم که به جاه از همه افزون باشی در ره منزل لیلی که خطرهاست در آن شرط اول قدم آن است که مجنون باشی نقطه عشق نمودم به تو هان سهو مکن ور نه چون بنگری از دایره بیرون باشی کاروان رفت و تو در خواب و بیابان در پیش کی روی ره ز که پرسی چه کنی چون باشی تاج شاهی طلبی گوهر ذاتی بنمای ور خود از تخمه جمشید و فریدون باشی ساغری نوش کن و جرعه بر افلاک فشان چند و چند از غم ایام جگرخون باشی حافظ از فقر مکن ناله که گر شعر این است هیچ خوشدل نپسندد که تو محزون باشی https://eitaa.com/KimiyayeSaadat
Be Rahe Asheghi-seraj.mp3
3.92M
🔴باغ ارغوان به راه عاشقی, قدم مردانه زن اگر مرد رهی جانا , دم از جانانه زن خوشا آن ره سپر، که ره پوید به سر که در این ره جدا گشته بسی سرها ز تن بنه ای همسفر , قدم در کوی حق اگر داری سر یاری به یاران وطن اگر جویی نشان , ز چهره پاکشان ببو هر لاله خونین که روید در چمن بچین ای باغبان , ز باغ ارغوان گل وصل عزیزان را ز بوی پیرهن رسد تا آسمان , خروش عاشقان بجوشد جاودان از خون گل فریادشان بماند بی خزان, بهار عاشقان مبادا این چمن خالی ز بوی یادشان https://eitaa.com/KimiyayeSaadat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴گاهی علم انسان را به جهنم می برد. گاهی علم توحید... گاهی علم عرفان... گاهی علم فقه....گاهی علم اخلاق .... تزکیه مقدم است بر همه چیز.... https://eitaa.com/KimiyayeSaadat
بسم الله الرحمن الرحیم أَیهَا النَّبِی قُل لِّأَزْوَاجِكَ وَ بَنَاتِكَ وَ نِسَاءِ الْمُؤْمِنِینَ یدْنِینَ عَلَیهِنَّ مِن جَلَابِیبِهِنَّ ذَٰلِكَ أَدْنَیٰ أَن یعْرَفْنَ فَلَا یؤْذَینَ وَكَانَ اللَّهُ غَفُوراً رَّحیمًا ﴿احزاب/۵۹﴾ ای پیامبر، به زنان و دخترانت و به زنان مؤمنان بگو: «پوشش‌های خود را بر خود فروتر گیرند. این برای آنكه شناخته شوند و مورد آزار قرار نگیرند [به احتیاط] نزدیكتر است، و خدا آمرزنده مهربان است. 🔴در راستای توسعه و ترویج حجاب فروشگاه مجازی نفیسا جهت عرضه انواع چادر و ملزومات حجاب راه اندازی شده و عواید حاصل از آن جهت حمایت از زنان سرپرست خانوار هزینه خواهد شد. ضمن سپاس از همراهی شما لطفا در حمایت از این کار خدا پسندانه ما را با معرفی به دوستان خود یاری نمایید. لینک عضویت👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻 https://eitaa.com/iran_nafisa https://t.me/iran_nafisa
💠 ياد بگير براى عمل كردن، نه حديث خواندن 💠 ✅ آیت الله حق شناس(رضوان الله تعالی علیه): 🔶 حضرت خضر فرمودند: علم را ياد بگير براى اينكه در خودت پياده بكنى، نه اينكه براى ديگران حديث بخوانى. ⬅️«تعلَّم العلم لتعمل لا لتحدث». 🔻به اين دوستان گفتم كه به دنبال اين نباشيم كه هى شعر بخوانيم و بگوييم: اگر مردى برون آى و سفر كن... هر آنچه پيشت آيد زان گذر كن و... هدف انسان نبايد منبر يادگرفتن باشد، داداش جون! بايد به اينها عمل كنيم. 🔻اگر ياد بگيرى و عمل نكنى، موجب دور شدن از ساحت اقدس پروردگار است. ز ملک تا ملکوت - 1، صفحه 36 @hhaghshenas https://eitaa.com/KimiyayeSaadat
🔵معرفت و حکمت اخلاقی 🔷حکیم ربانی و فقیه صمدانی، و عارف اخلاقی، حضرت مولی مهدی نراقی، در «جامع السعادات» نوشته است: 🔹«إن الأخلاق المذمومة في القلب هي مغارس المعاصي فمن لم يطهر قلبه منها لم تتم له الطاعات الظاهرة...»؛ خلق و خویهای ناپسند در قلب آدمی، کشتگاه گناهان و رفتارهای ناروا هستند، پس هر که قلب خود را از خلق و خویهای ناپسند، پاک نکرده باشد، طاعات ظاهری او تمام نشده است. 🔺در این سخن که بسی قابل اندیشه ژرف است، به نقش اخلاق و ملکات اخلاقی و تأثیر آن در ظهور رفتار و تأثیر عبادات اشارت شده است. کسی که خلق و خوی ناپسند در باطن خود دارد، زمین وجود خود را آماده کشت معاصی کرده است...یعنی در حقیقت همان خلق ها بذر معاصی و رفتارهای ناروا هستند و با وجود رذایل اخلاقی، طاعات ظاهری اثر حقیقی خود را نمی توانند داشت. و انسان را به نتیجه مطلوب نمی رسانند. این که برخی همواره گلایه دارند که عمری است عبادت کرده ایم و به جایی نرسیده ایم علت آن است که موانع را برطرف نکرده اند. اگر کسی با مجاهدت و مراقبت و استقامت، اخلاق باطنی خود را اصلاح کند و قلب خود را تطهیر نماید، با همین عبادات اندک نیز به نتایج عالی خواهد رسید. 🔻نراقی نه تنها به نقش اخلاق در رفتار انسان اشارت می کند بلکه به نقش آن در فهم معارف الهی نیز به نیکی اشاره کرده و می نویسد: 🔹«الأخلاق المذمومة هي الحجب المانعة عن المعارف الإلهية، و النفحات القدسية إذ هي بمنزلة الغطاء للنفوس فما لم يرتفع عنها لم تتضخ لها جلية الحال اتضاحا، كيف و القلوب كالأواني فإذا كانت مملوءة بالماء لا يدخلها الهواء فالقلوب المشغولة بغير اللّه لا تدخلها معرفة اللّه و حبه و أنسه، و إلى ذلك أشار النبي صلى اللّه عليه و آله و سلم بقوله: «لو لا أن الشياطين يحومون إلى قلوب بني آدم لنظروا إلى ملكوت السماوات و الأرض»؛ 🔸اخلاق ناروا حجابهای مانع از ادراک معارف الهی و نفحات قدسی هستند، چرا که اخلاق رذیله به منزله پرده ای برای جانها است، تا زمانی که از نفوس آدمیان برطرف نشود، حقیقت روشن آشکار نمی شود، چگونه چنین شود در حالی که دلهای انسان ها بسان ظروف هستند، وقتی ظرفی سرشار از آب باشد، هوا در آن داخل نمی شود، پس قلوبی که به غیر خداوند مشغول هستند در آن معرفت و محبت و انس الهی وارد نمی شود. و رسول اعظم (صلی الله علیه و آله)به همین اشاره فرموده است در این حدیث که: اگر شیاطین گرداگرد دلهای فرزندان آدم نمی گردیدند، به ملکوت آسمانها و زمین می نگریستند... ♦️مطالب مذکور بسی جای تامل و تبیین دارد که در این مختصر نمی گنجد..... 📚نراقی، مهدی بن ابی ذر، جامع السعادات، جلد: ۱، صفحه: ۴۳، مؤسسة الأعلمي للمطبوعات، بیروت - لبنان https://eitaa.com/KimiyayeSaadat
🔴 علیه .... 🔷ما در انقلاب خودمان داشتیم کسانی را که این ها افراد و علاقه‌مند بودند، منتها چون پایه‌‌های فکری‌شان پایه‌های محکمی نبود، پایه‌های ایمانی‌شان، پایه‌های متین و مستحکم و دارای پشتوانه‌های عقلانی محکم و استدلالی محکمی نبود، بعد از این که مدّتی گذشت و از سنین جوانی مثلاً یک مقداری عبور کردند، تبدیل شدند به همان فسیل‌هایی که اصلاً انقلاب علیه آن بود؛ یعنی انقلاب اسلامی در واقع یک عدّه فسیل‌های کج‌رو را کنار زد. بعضی جوان های انقلابیِ دیروز هم بعد از آن که وارد مرحله‌های گوناگون زندگی و عبور از سال های جوانی شدند، در واقع نزدیک شدند -حالا یا بعضی‌ها نزدیک شدند، یا بعضی‌ها تبدیل شدند- به چیزی شبیه آن فسیل‌ها؛ به قول مرحوم که ایشان در یک شعری می گوید: شباب عمر به دانش گذشت و شیب به جهل کتاب عمر مرا فصل و باب، پیش و پس است پ.ن: مقصود از شَیب یعنی دوران پیری و کهنسالی...امیری فیروزکوهی در این شعر می گوید: دوران جوانی را به دانش گذراندم و دوران کهنسالی را به نادانی، فصل و باب کتاب عمر من پس و پیش است. یعنی اقتضای دوران جوانی نادانی و پیری دانایی است. اما کتاب عمر من بر خلاف این بوده است. 🔴سخنرانی تلویزیونی (دامت برکاته) به مناسبت چهاردهم خرداد، سی‌ویکمین سالگرد رحلت امام خمینی (رحمة‌الله علیه) https://eitaa.com/KimiyayeSaadat
‍ ‍ ‼️تکنیک هایی برای رفتار با کودکان ❇️برابر کودکی که چیزی را به زور از دیگری می گیرد نباید واکنش مثبت نشان دهیم ، بلکه باید او را تشویق کنیم با شکیبایی از کودک دیگر بخواهد اسباب بازی را به او بدهد. ❇️اگر کودک اسباب‌بازی‌اش را به دیگری نمی دهد ، باید به تصمیم او احترام بگذاریم و سعی نکنیم با تشویق ، تحمیق و تهدید زمینه ای فراهم سازیم که کودک به اکراه و اجبار اسباب‌بازی‌اش را به دیگری بدهد . ✅به هنگام دعوای کودکان بر سر تملک اشیا ، بهتر است تا حد امکان چیزی نگویید و بگذارید خودشان مشکلشان را حل کنند ؛ مگر اینکه یکی از بچه ها بخواهد به دیگری زور بگوید. 🔸منبع : کتاب راهنمای انتخاب اسباب‌بازی 🔸خانواده مطلوب https://eitaa.com/khanevadeh_matloob https://eitaa.com/KimiyayeSaadat
26.68M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴تحول کامل در رفتار 🔵سخنی با اهالی فرهنگ 🔹مسئولان کشور! امیدوارم سخنم را که از سر درد و سوز است بشنوید؛ لطفا بیدار شوید، را دریابید، تا دیر نشده، بودجه های موجود را -حتی اگر اندک به نظر برسد- در حل معضلات و مسایل عینی جوانان مانند ، ، و....صرف کنید نه در امور ظاهری و مصرفی و تقویمی... 🔹برای نشر صحیح و روشمند مبانی ، بدون نگاه سازمانی یا پلیسی یا جناحی، و بدون تشتت ها و بازارگرایی های موجود مراکز و متولیان فرهنگی، و بدون سلیقه محوری...بکوشید.... لطفا با دقت ببینید... https://eitaa.com/KimiyayeSaadat
🔴 از لسان ...ترسم این قوم که بر دُردکشان می‌خندند در سر کار خرابات کنند را یار باش که در کشتی نوح هست خاکی که به آبی نخرد طوفان را... حافظا می خور و رندی کن و خوش باش ولی دام تزویر مکن چون دگران را https://eitaa.com/KimiyayeSaadat
🔴...سفر مرا به زمین های استوایی برد. و زیر سایه آن بانیان سبز تنومند چه خوب یادم هست عبارتی که به ییلاق ذهن وارد شد: وسیع باش، و تنها، و سر به زیر، و سخت. من از مصاحبت آفتاب می آیم، کجاست سایه؟ ولی هنوز قدم گیج انشعاب بهار است و بوی چیدن از دست باد می آید... «مسافر، » https://eitaa.com/KimiyayeSaadat
▪️حضرت امام صادق علیه السلام: ای شیعیان! زینت ما باشید نه باعث ملامت و سرزنش ما، با مردم نیکو سخن بگویید، و زبانتان را حفظ کنید و آن را از زیاده‌گویی و بدگویی بازدارید. (مَعَاشِرَ الشِّيعَةِ كُونُوا لَنَا زَيْناً وَ لَا تَكُونُوا عَلَيْنَا شَيْناً قُولُوا لِلنَّاسِ حُسْناً احْفَظُوا أَلْسِنَتَكُمْ وَ كُفُّوهَا عَنِ الْفُضُولِ وَ قَبِيحِ الْقَوْلِ) 🔺امالی صدوق، ص 327، ح17 @zanjani_net https://eitaa.com/KimiyayeSaadat
روضه خانگی - امام صادق(ع) - 153.mp3
11.45M
🎙صلی الله علیک یا اباعبدالله یا جعفر بن محمد... 🔻روضه (ع) ⏱ | 14:15 👤حاج مهدی 💡 کانال روضه‌های کوتاهِ کاملِ خانگی @RozeKhanegee
🔴 در روزهای کرونا راوی : کرونا هم مثل هر بلای دیگری فقط پزشکان، سیاستمداران، فقیهان و اقتصاددانان را نگران و درگیر نکرده و فیلسوفان هم به اندازه خود درباره این ویروس جهان‌گیر فلسفه‌ورزی کرده‌اند. هرچند قرن بیست و یک به اندازه قرون گذشته، شاهد حضور اثرگذار غول‌های فلسفه نیست، اما همین چند فیلسوف بزرگ جهان هم که شاید ماه‌ها و سال‌های پایانی حیات خود را می‌گذرانند، درباره ابعاد فلسفی این ویروس مخوف سخن گفته‌اند؛ هرچند در این هیاهو یک فیلسوف کهنه‌کار کمونیست به نام لوسین سِو در سن ۹۳ سالگی به دلیل ابتلا به کرونا در فرانسه درگذشت. 🔺کرونا؛ فریاد جهل و ناتوانی بشر در صدر این فیلسوفان باید از نوام چامسکی 91 ساله یاد کرد که برخی وی را مهم‌ترین متفکر زنده جهان می‌دانند. این فیلسوف یهودی‌تبار آمریکایی بار دیگر نوک حمله را متوجه دولت آمریکا کرد و «نئولیبرالیسم» و سرمایه‌داری را مقصر اصلی همه‌گیری کرونا دانست. او لحظات کنونی را یکی از مهم‌‌ترین لحظات تاریخ بشر دانست و گفت دنیای پس از کرونا یا شاهد حکومت‌های بسیار مستبد و بی‌رحم خواهد بود و یا با مقاومت مردم، دنیایی بهتر ساخته خواهد شد. وی هشدار داده که نئولیبرالیسم هیچ مشکلی با دولت‌های بسیار مستبد ندارد و مردم جهان باید متحد شوند. در اروپا نیز یورگن هابرماس 90 ساله آلمانی که جزو بزرگ‌ترین فلاسفه کنونی جهان است، پیام ظهور ویروس کرونا را «افزایش علم بشر به جهل خود» دانست و گفت حالا هم دولت‌ها و هم مردم می‌دانند که دانسته‌های بشری محدود است. هابرماس نیز مثل چامسکی خواهان همبستگی مردمی برای مقابله با بحران‌های آینده بشر شده است. اسلاوی ژیژک؛ فیلسوف ۷۱ ساله اروپایی نیز پیام کرونا را افزایش آگاهی بشر نسبت به اهمیت اتحاد و همبستگی بیشتر دانست و گفت بازنده اصلی این بحران، ملی‌گراها و نژادپرستانی هستند که با اتحاد همه انسان‌ها مخالف بوده‌اند. ژیژک هم مانند چامسکی و هابرماس خواهان واکنش شبه‌جنگی در مقابل کرونا شده و گفته که شاید عقلانیت جدیدی پس از کرونا شکل بگیرد. آلن دو باتن؛ فیلسوف میانسال انگلیسی و نویسنده محبوب فلسفه‌دوست‌های ایرانی هم در گفتگو با نشریه اسرائیلی هاآرتص پیام ظهور کرونا را اعلام جهل بشر و محدود بودن منابع ذهنی او دانسته و گفته که انسان، حیوانی ناقص و غریب است که در حماقت و تکبر به سر می‌برد. وی معتقد است ما فقط در این جهان یک بازدیدکننده هستیم. آن‌قدر ضعیفیم که به اندازه یک تکه کاغذ آسیب‌پذیر به نظر می‌آییم و می‌توانیم خیلی راحت پاره شویم. 🔻کرونا و فلسفه‌ورزی رییس‌جمهور فرنگ به جز این فلاسفه صاحب‌نام، امانوئل مکرون؛ رییس‌جمهور فلسفه‌خوانده فرانسه هم دیروز موضع‌گیری فیلسوفانه درباره کرونا گرفت و گفت: «نمی‌توان میان روش حکومت اقتدارگرای چین با نظام‌های دمکراتیک غربی در برخورد با کرونا قیاس کرد ... معلق‌کردن آزادی‌ها برای کارزار با فراگیری یک بیماری، دمکراسی‌های غربی را تهدید می‌کند. ما نمی‌توانیم تار و پود هستی‌مان را با یک بحران بهداشتی رها کنیم». اگر تا دیروز همه غربی‌ها به این سخن بنجامین فرانکلین؛ دانشمند و نظریه‌پرداز و یکی از پدران ایالات متحده امریکا افتخار می‌کردند که در قرن هجدهم گفته بود: «آنان که آزادی و حقوق فردی را فدای امنیت می‌کنند، نه شایستگی آزادی را دارند و نه لیاقت امنیت را، و هر دو را از دست خواهند داد»، اکنون یک رهبر فلسفه‌خوانده غربی می‌گوید که بین مسیر آزادی و دموکراسی و مسیر بهداشت و سلامت مردم، اولی را انتخاب خواهد کرد. مکرون شاگرد و دستیار علمی پل ریکور؛ فیلسوف نامدار فرانسوی بوده است. ریکور که سال ۲۰۰۵ در ۹۲ سالگی درگذشت، معتقد بود که بحران بیماری‌های واگیردار نیز بخشی از مسائل سیاسی روزگار ماست و این مسائل بدون همکاری بین‌المللی و تنها به دست یک کشور قابل حل نیست. او اختلافات نژادی و زبانی و سلطه‌های نظامی را از موانع شکل‌گیری همکاری بین‌المللی می‌دانست و می‌گفت حضور شهروندان می‌تواند این موانع را برطرف کند. ریکور می‌گفت برای این کارها نیاز به یک حکومت جهانی واحد نیست، بلکه حضور مردم در نهادهای مدنی می‌تواند با این بحران‌ها مقابله کند (اندیشه‌های پل ریکور، ص ۵۷). راهکار پل ریکور همان راهکاری است که فلاسفه کنونی جهان نیز پیشنهاد داده‌اند: کمک گرفتن از مردم و حضور پررنگ و منسجم آنان در اداره جوامع. اگر دو جنگ‌ جهانی قرن بیستم با هفتاد میلیون کشته به حاکمان آموخت که مردم را بیشتر ببینند و بازی دهند، شاید کرونا بتواند حاکمان را وادار کند که تمکین بیشتری در قبال توده‌های آسیب‌پذیر جوامع نشان دهند و مسؤولیت‌پذیرتر شوند. منبع: کانال تلگرامی راوی https://eitaa.com/KimiyayeSaadat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا