eitaa logo
کلبه اندیشه و فرهنگ
550 دنبال‌کننده
259 عکس
853 ویدیو
171 فایل
تاملات و یادداشت های تحلیلی در حوزه فرهنگ، سیاست و حکمرانی @Kolbe_Andishe_Farhang ارتباط باما @mohsenmohammadi63
مشاهده در ایتا
دانلود
💠این تیتر درست بود: 🔻بدون جنگ؛ در راکتور اراک بتن ریختیم 🔻بدون جنگ؛ سانتریفیوژها را جمع کردیم 🔻بدون جنگ؛ بازهم تحریم شدیم 🔻بدون جنگ؛ دلار به 7000 تومان رسید 🔻و بدون جنگ؛ از برجام خارج شدند.
💠خدا از سر تقصیرات چه کسی بگذرد؟! سخنان رهبر انقلاب در جمع معلمان و واکنش ایشان به خروج امریکا از برجام، بازتاب زیادی در رسانه ها داشت اما بخش مهمی از سخنان ایشان کمتر مورد توجه قرار گرفت. ایشان در قسمتی از سخنان خود با اشاره به دو نوع رویکرد بین مسئولان ارشد نظام در سالهای گدشته تاکنون پیرامون رابطه با امریکا، گفتند: «برخی به من می گفتند شما چه اصراری دارید (مقابل امریکا) می ایستید؟ خدا از سر تقصیراتشان بگذرد.» در نگاه اول شاید برداشت شود که مخاطب اصلی سخنان رهبر انقلاب کسی جز رییس جمهور نیست اما نیم نگاهی به تحولات سیاسی کشور به ویژه بعد از فوت امام خمینی (ره) تا امروز نشان می دهد همواره دو نگاه متفاوت در رابطه با امریکا وجود داشته است، نگاه اول که همواره آمریکا را «غیر قابل اعتماد» و به تبع آن رابطه با این کشور را نیز برای ایران مضر می دانست که در راس این نگاه مقام معظم رهبری بوده است و نگاه دوم که همواره معتقد بود می توان از در مذاکره با امریکا وارد شد، از آنها امتیاز گرفت، به آنها بدبین نبود و نماد آن نیز کسی جز اکبر هاشمی رفسنجانی نبوده است. البته دراین باره شواهد و قرائن تاریخی متعددی نیز وجود دارد. نگاهی به سخنان رهبر انقلاب در همه این سالها پیرامون رابطه با امریکا و همزمان مروری بر مواضع هاشمی رفسنجانی از سال 68 به بعد این ادعا را به خوبی تایید می کند اما روایت حسین موسویان سفیر اسبق ایران در آلمان و سخنگوی تیم مذاکره کننده هسته ای ایران در دولت اصلاحات از این دو نگاه نیز جالب توجه است. موسویان که سال 86 به خاطر برخی جرایم امنیتی و ارتباط با بیگانگان دستگیر و محاکمه شد، چند سالی به امریکا رفت و با حضور در محافل مختلف امریکایی همه تلاش خود را برای رابطه بین ایران و امریکا انجام داد. وی که از چهره های نزدیک به روحانی و ظریف نیز محسوب می شود، سال 93 با انتشار کتاب «ایران و امریکا، گذشته شکست خورده و مسیر آشتی» به بیان بخشی از خاطرات دوران سفارتش در آلمان پرداخت و مفصل توضیح داد که در همه سالهای بعد از انقلاب، هاشمی چگونه برخلاف نظر امام و رهبر انقلاب تلاش کرد تا عادی سازی و رابطه با امریکا در سطوح مختلف را راهبری کند. اهمیت این کتاب از آن جهت است که وی به عنوان یک چهره غربگرا و مدافع رابطه با امریکا و بر اساس قاعده «الاقرار العقلا علی أنفسهم جائز» به خوبی توضیح می دهد که هاشمی و خاتمی چندین و چندبار خلاف نظر رهبر انقلاب برای عادی سازی رابطه با امریکا تلاش کردند اما در نهایت به خاطر اقدامات خصمانه روسای جمهور مختلف امریکا (اعم از دموکرات و جمهوری خواه) به در بسته خوردند و نگاه رهبر انقلاب در عمل با واقعیت تطابق بیشتری داشته است. 🔻در اینجا بخشهایی از روایت او از این ماجرا را می خوانیم: «رفسنجانی در آن مقطع (سال 68) دومین مرد قدرتمند ایران پس از امام خمینی بود که از مذاکره و عادی سازی روابط با ایالات متحده پشتیبانی می کرد... رفسنجانی با استفاده از کانالهای مختلف و هر ابزاری که در اختیار داشت برای دستیابی به توافق با ایالات متحده تلاش می کرد. در عوض فقدان اقدام متقابل در برابر حسن نیت های تهران، مواضع تندروانه در ایران را تقویت می کرد تا به خارج کردن هر نوع امیدی از ریل آشتی با غرب و ایالات متحده ادامه داده شوند... رفسنجانی تکرار کرد که استراتژی اصلی ما برای تنش زدایی با غرب نیازمند برداشتن خصومت بین تهران و واشنگتن با حرکتی تدریجی به سوی روابطی عادی است... رفسنجانی از هر تلاشی برای متقاعد کردن شورای عالی امنیت ملی و رهبر انقلاب برای آزمایش مسیری جدید جهت تنش زدایی با امریکا از طریق گشودن روابط اقتصادی فروگذار نمی کرد... محمد هاشمی برادر رییس جمهور در 19 شهریور 72 ضمن ملاقاتی با کهل صدراعظم آلمان نامه هاشمی را تقدیم وی کرد. در این نامه رفسنجانی پیشنهاد پایان دادن به 2 دهه دشمنی بین ایران و غرب شامل ایران و امریکا را داده بود... با وجود دیدگاه بدبینانه آیت الله خامنه ای نسبت به سیستم سیاسی امریکا، رفسنجانی و خاتمی آشکارا به دنبال مصالحه با امریکا بودند. رفسنجانی برای رسیدن به این هدف به سختی مبارزه و تاکید کرد.» اما آنچه امروز با وجود تجربه برجام بیشتر به چشم می آید، عمق دوراندیشی نگاه اول و آشکار شدن سطحی بودن نگاه دوم است. نگاهی که ساده لوحانه تصور می کرد با مذاکره با امریکا می تواند از حقوق ملت ایران دفاع کند! و از امریکایی ها امتیاز بگیرد، غافل از آنکه این روند منجر به از دست دادن سرمایه های کشور نیز خواهد شد و جز ضرر برای ایران نتیجه ای نخواهد داشت. در هر صورت امروز نماد این نگاه در بین ما نیست اما اثرات نگاه و تفکرات غلط او بیش از هر زمان دیگر مردم و نظام را متضرر کرده است؛ خدا از سر تقصیراتش بگذارد... ✍امیر حسین ثابتی eitaa.com/Kolbe_Andishe_Farhang sapp.ir/Kolbe_Andishe_Farhang
هدایت شده از وحید یامین پور
🔻چرا رهبر معظم انقلاب برجام را آتش نزدند؟! (وحید یامین پور) در طی روزهای اخیر پس از خروج آمریکا از برجام بسیاری می پرسند چرا علیرغم تحقق پیش بینی ها و افشا شدن ضعف های ساختاری سند سفهی برجام، رهبر انقلاب برخلاف سخن پیشین خود مبنی بر آتش زدن برجام ، باز هم به دولت مجال داد تا برجام را از طریق اخذ تضمین از اروپایی ها ادامه دهد؟ 🔻برای درک موضع رهبر انقلاب دو نکته به نظر می رسد: 🔸اول: موضع دولت و سخنان آقای رئیس جمهور دقایقی بعد از اعلام خروج آمریکا از برجام، نشان داد که دولت نمی خواهد مسوولیت این شکست را بپذیرد و تصمیم دارد با تاکید بر چند جانبه بودن این تعهد همچنان از جسم بی رمق برجام استفاده تبلیغاتی کند. بنابراین چنانچه رهبر انقلاب رأساً خروج از برجام را اعلام می کردند، پرونده برجام برای سوءاستفاده های تبلیغاتی باز می ماند. بهترین شیوه این بود که ورشکستگی برجام توسط خود دولت اعلام شود چرا که همانطور که رهبر انقلاب پیش بینی کردند تضمین کردن واقعی برجام توسط سه کشور اروپایی بسیار بعید به نظر می رسد. 🔸دوم: دولت منتخب مردم طی سه سالی که از امضای برجام می گذرد در بدترین شرایط خود از نظر مقبولیت و اعتماد عمومی قرار دارد. شکست برجام به عنوان تنها طرح مدیریت کلان کشور و اعلام بازگشتن تحریم ها (که هیچ وقت برداشته نشده بودند) در واقع به معنای ورشکستگی مطلق دولت است. اگر امروز پروژه برجام از دستور کار دولت خارج شود، چه طرحی برای سه سال باقی مانده ی دولت در دستور کار باقی می ماند؟ تقریباً هیچ! بنابراین با توجه به خصوصیات روانی و سیاسی دولت طبعاً می توانیم پیش بینی کنیم با خارج شدن برجام از دستور کار، دولت به ایجاد التهابات روانی کاذب و تحریک احساسات عمومی و بازی با پرونده های حاشیه ای رو خواهد آورد و آسیب چنین دولتی بیش از دولتی است که بناست با لفاظی در مورد آینده ی مبهم برجام وقت باقی مانده را سپری کند. بنابراین باید بین ناامیدی مطلق از بهبود اوضاع و گذران وقت با اندکی امید به آینده یکی را انتخاب کرد و انتخاب دوم که ما را به آستانه انتخابات مجلس شورای اسلامی و تغییر از طریق صندوق رای نزدیک می کند، عقلانی تر است. 🆔️ @yaminpour
💠گرایش به آرمانها یک واقعیّت این است که در این کشور از بعد از رحلت امام، سعی یک مجموعه‌ی مصمّمی بر این شد که آرمانهای انقلاب را  بکلّ بشویند بگذارند کنار. بعضی‌شان اشتباه کردند و همان اوّل، همین را اعلان هم کردند. در روزنامه مقاله نوشتند، حرف زدند. اینجا یک خطای راهبردی کردند یا خطای تاکتیکی کردند و مشت خودشان را باز کردند که میخواهند آرمانها را بکل، کنار بگذارند. البتّه حالا پخته‌تر شده‌اند، حالا نمیگویند، میخواهند بعضی‌ها آرمانها را کنار بگذارند امّا صریح نمیگویند، به جای اینکه بگویند عمل میکنند. آن‌وقت، بی‌عقل‌ها قبل از اینکه عمل بکنند بنا کردند گفتن. خب کسانی را هم که حدس نمیزدند که چنین چیزی وجود داشته باشد، بیدار کردند. از آن روز شروع شده. بی‌وقفه هم کار کردند. فقط هم در داخل کار نکردند؛ هم در داخل کار کردند، هم در خارج کار کردند، هم از عنصر فکری استفاده کردند، هم از عنصر علمی استفاده کردند، هم از عنصر هنری استفاده کردند، هم از عنصر سیاسی استفاده کردند، برای اینکه آرمانها را در کشور از بین ببرند، یعنی نسل جدید آرمانها را بکلّ فراموش کند. حالا شما نگاه کنید، ببینید که نشاط و حیات آرمانها در کشور علی‌رغم آنها در چه حد است. قبل از غروب گفتم، بیشتر پیشرفتهای علمی برجسته‌ی ما به‌وسیله‌ی جوانان ارزشی به وجود آمده؛ بیشترین جلسات مذهبی و معنوی و دینی از جوانها تشکیل میشود؛ بیشترین عناصر شرکت‌کننده‌ی در مظاهر مربوط به جمهوری اسلامی و انقلاب، جوانهایند؛ این جوانهایی که نه جنگ را دیدند، نه امام را دیدند، نه انقلاب را دیدند، نه درست برایشان تشریح شده. به شما عرض بکنم؛ شما عزیزان من -خب بعضی از شما جای فرزند من هستید و در مرتبه‌ی فرزند من، بعضی در مرتبه‌ی نوه‌ی من- شماها از خیلی از حوادث، خبر هم ندارید، با همه‌ی این حرفهایی که حالا گفته میشود. یعنی مسائل اوّل انقلاب، مسائل انقلاب، جزئیّات انقلاب، جزئیّات دوران دفاع مقدّس، حتّی درست تشریح هم نشده -البتّه کتاب نوشته میشود؛ [لکن] با تیراژ دو هزار، سه هزار، پنج هزار، ده هزار؛ من میخوانم این کتابهای مربوط به مسائل مربوط به دفاع مقدّس را؛ فرصت میگذارم برای خودم، یک نگاهی میکنم و  میخوانم- [اینها] خیلی بخش کوچکی است از واقعیّتها؛ اینها را شما نمیدانید. آن‌وقت جوانی که از این واقعیّات بسیار درخشان و جذّاب و پُرکشش و هیجان‌انگیز اطّلاع درستی هم ندارد، این‌جور گرایش به آرمانها دارد. یعنی علی‌رغمِ و به کوری چشم کسانی که میخواستند آرمانها در کشور نابود بشود و از بین برود، آرمانها از بعد از رحلت امام تا امروز اوج گرفته. این یکی از واقعیّتهای کشور است. ✍ رهبر انقلاب، در دیدار جمعى از دانشجویان، ۱۳۹۴/۰۴/۲۰ t.me/Kolbe_Andishe_Farhang eitaa.com/Kolbe_Andishe_Farhang sapp.ir/Kolbe_Andishe_Farhang
💠سرمایه سالاری علیه عدالتخواهی! 🔺 انتقادات اخیر استاد ازغدی خطاب به دکتر حسن روحانی واکنش های متنوعی را برانگیخته است. نکته مهم، وجه اشتراک یا شراکت! اکثریت مدافعان روحانی است؛ حمایت پیدا و پنهان از و ! آنها نه تنها خلاف ادعای رنگ باخته خود به دنبال خفه کردن انتقادات هستند، بلکه طبق عادت همیشگی در پی سرکوب هرگونه اند؛ مشکل اصلی این با منتقدان، مطالبه عدالت از دولت مطلوب آنهاست که البته با کینه توزی و طرح مسائل شخصی یا حاشیه ای، صحنه و چهره ای مشوش و خلاف واقعیت ترسیم کرده و توأمان سعی در و نشان دادن منتقدان، و و جلوه دادن خود دارند! 🔻 _روزنامه نگاری که از سرسپردگان دسته چندم سرمایه سالاری و مرید/همکار مهرنامه/سازندگی معلوم الوصفی است که خود مرید/مروج شبه فیلسوف اقتصادیِ است و فیلسوف قبیله نیز خود مرید/مترجم پدر نئولیبرالیسم عدالت ستیز است_ با ستایش ، پدرخوانده نئولیبرالیسم، و به بهانه آزادی، علیه استاد عدالتخواه شمشیر سفارشی کشیده است! این یک مثال زنده از ذبح عدالت و آزادی به بهانه اعتدال و در پیشگاه سرمایه داری است. 🔺 روح در یادداشتی به مناسبت اعتراضات دی ماه 96 تحت عنوان کنایه آمیز «بازگشت به عدالتخواهی» نوشته: «این اتفاقی است که اینک در دولت دوم روحانی در حال رخ دادن است؛ فرستادن قطار به دره . بهانه هم کسب رضایت مردم از طریق برقراری است. همان اتفاقی که در دولت دوم نیز رخ داد و در سایه اعتراضاتی در چند شهر، سیاست تعطیل شد و پس از جنگ هشت ساله، به قربانگاه پوپولیسم رفت.» 🔻 از طرف دیگر روزنامه نگاری که آشکارا جاده صاف کن منفعت و قدرت افراد و جناح خاصی است هم در دفاع از روحانی با شمشیر دولبه توهین و تهدید به مصاف غیرمستقیم با انتقادات استاد عدالتخواه آمده و به نمایندگی از مدعیان انتقادپذیری، ضیعف ترین رئیس جمهور تاریخ ایران را دانسته و برای تقدیس آن به توهین اکتفا نکرده و نیروهای اطلاعاتی و امنیتی را موظف به تنبیه منتقدان می داند. این ادمین تلگرامی جویای نام که به تقطیع جهت دار مطالب بزرگان اشتغال و اشتهار دارد، پس از تمسخر و تحقیر منتقدین، صریحا حکم مأموریت ویژه اطلاعاتی علیه منتقدین صادر می کند: «به دلیل تاثیرات و مخل منافع ملی و در نهایت تضعیف نظام جمهوری اسلامی و بر خلاف منویات و سیاست‌های (یعنی حفظ وحدت و تقویت نظام)، باید ریشه این توسط شناسایی شود. شخص رئیس‌جمهور مطلوب است که در طی از وزارت اطلاعات بخواهد که منبع و محفل اینگونه جنگِ روانی را نه به دلیل تضعیف دولت، بلکه آسیب به نظام شناسایی و معرفی کند.» 🔻 باید پرسید استاد حسن رحیم پور ازغدی جز از رئیس جمهور و از دولت چه مطالبه ای داشته که قلم به مزدان زنجیره ای نویس چنین زنجیر قلم پاره کرده اند؟! طلب چنین صفت و عملکردی از روحانی و دولت آزاردهنده است؟! استاد اگر سخنی مطرح کرده، استدلال و شاهد آورده، و فراتر از آن برای اثبات مباحث خود در ای با دکتر روحانی، اعلام آمادگی کرده است؛ اگر انتقادات ایشان ساده یا اشتباه است پس طبیعتا روحانی باید به جای فرار، با خوشحالی به سمت مناظره بشتابد! 🔻 امروز ضروری است صحنه را صحیح بشناسیم و صریح معرفی کنیم؛ در یک سو متفکر که شجاعانه رئیس جمهور امنیتی و هزارچهره را به نقد می کشد و یک سو مبلغان دست چندم که به قیمت قربانی شدن مردم هم دست از نظریات سرمایه سالارانه و حمایت رسانه ای از خیانت های سیاسی و خصومت های شخصی و منفعتی با اندیشمندان عدالتخواه بر نمی دارند. 🔺 در پایان خوب است آنچه غنی نژاد، متفکر و مراد این قبیله، و مقلد و مرید هایک، در کتاب «درباره هایک» و در فصلی به نام «سراب عدالت اجتماعی» در معرفی نظریه عدالت! او نوشته است را مرور کنیم: «او را تهدیدی جدی برای بزرگترین دستاورد تمدن غربی یعنی می‌داند و معتقد است که عدالت اجتماعی در واقع اسب تروای در جوامع آزاد است و همانند خود سوسیالیسم از نوعی خردگرایی کاذب یا آنچه وی خردگرایی صنع گرا می نامد، ناشی می شود.» این نشانه ای از اندیشه سردمداران سرمایه سالار سیاست، اقتصاد و رسانه کشور، و ریشه بسیاری از مشکلات ایران است. ✍ کیوان سلیمانی eitaa.com/Kolbe_Andishe_Farhang sapp.ir/Kolbe_Andishe_Farhang
💠کونا للظّالم خصماً و للمظلوم عوناً (امام علی علیه‌السّلام) خصم ظالم باشید. «خصم»، غیر از «دشمن» است. یک وقت کسی دشمن ظالم است؛ یعنی از ظالم بدش می‌آید و دشمن اوست. این، کافی نیست. «خصم او باش»، یعنی «مدّعی‌اش باش.» خصم یعنی «دشمنی که مدّعی است»، «دشمنی که گریبان ظالم را را می‌گیرد و او را رها نمی‌کند. در دنیا، هرجا ظلم هست و ظالمی هست، تو که این‌جا هستی، خود را خصمش بدان. «للمظلوم عوناً» هرجا مظلومی هست، به او کمک کن. نمی‌گوید «طرفدارش باش». نه! باید کمکش کنی. هرچه می‌توانی و به هرنحو که می‌توانی. ✍رهبرمعظم‌انقلاب ۱۳۷۲/۱۲/۱۳ eitaa.com/Kolbe_Andishe_Farhang sapp.ir/Kolbe_Andishe_Farhang
هدایت شده از مستضعفین تی‌وی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 چه شد که جرأت کردند را پایتخت رژیم صهیونیستی اعلام کنند؟ 📌 : برآورد غرب این بود که ملت‌های منطقه حال موضع‌گیری ندارند! 🎬 @Mostazafin_TV
💠استانداردهای دو گانه سلبرتی ها 🔸واکنش به حادثه تروریستی پاریس : "شهر عشاق و خون و قتل.. خدا به مردم پاریس آرامش بده" واکنش رضا صادقی به 60کشته و 3هزارزخمی قدس : ... 🔹واکنش به حادثه تروریستی پاریس : "حمله تروریستی به پاریس را محکوم و با مردم این شهر اعلام همبستگی میکنیم" واکنش تهمینه میلانی به 60کشته و 3هزارزخمی قدس : ... 🔸واکنش به حادثه تروریستی پاریس : واکنش بهرام رادان به 60کشته و 3هزارزخمی قدس : ... 🔹واکنش به حادثه تروریستی پاریس : "برای انسانیت دعا کنیم" واکنش مهناز افشار به 60کشته و 3هزارزخمی قدس : ... 🔸واکنش به حادثه تروریستی پاریس : "در این شبهای پاریس بجای صدای موسیقی غرش انفجار به گوش میرسد.." واکنش محمدعلی آهنگران به 60کشته و 3هزارزخمی قدس : ! 🔺 این تنها چند نمونه از استانداردهای دو گانه سلبرتی ها در واکنش به اتفاقات و مرگ انسانها در جهان است. برای آنها انگار خون اروپاییان و غربی ها رنگین تر است.. eitaa.com/Kolbe_Andishe_Farhang sapp.ir/Kolbe_Andishe_Farhang
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠این تهدید بر ایمانشان افزود و گفتند: خدا برای ما بس است... 🔺محمود عبدالعال فلسطینی در میان آتش و خون از قرآن می خواند. حزین و شورانگیز، پیام مقاومت سر می دهد @Kolbe_Andishe_Farhang
💠 تهی شدن مناسک اسلامی از امر سیاسی 🔻تهی شدن مناسک اسلامی از امر سیاسی و مبارزه با طاغوت و عدالت جویی، باعث می‌شود تا امثال ترامپ و دیگر مقامات غربی به این مناسک احترام بگذارند و مثلا آغاز ماه رمضان را تبریک بگویند! امام خمینی می‌گوید:« وقتی انگليسها كه آمده بودند عراق را گرفته بودند، شنيدم كه آن سردارشان ديده بود كه يك كسى دارد بالاى مأذنه يك چيزى مىگويد- اذان مىگفتند. گفته بود اين چيست؟ گفته بودند اذان مىگويد. گفته بود كه به امپراتورى انگلستان هم ضرر دارد اين؟ گفته بودند نه. گفت بگويد، هر چه مىخواهد بگويد! نماز وروزه ما به امپراتورى انگلستان ضررى نداشت، هيچ هم كارى نداشتند؛ برويد هر چه مىخواهيد نماز بخوانيد، هر چه مىخواهيد روزه بگيريد! آنى كه به امپراتورى همه ضرر داشت آن اسلام و محتواى واقعى اسلام بود كه مع الأسف بسيارى اش مَنْسى (فراموش شده) واقع شده است.» صحيفه امام، ج8، ص: 12 ✍محسن فیض eitaa.com/Kolbe_Andishe_Farhang sapp.ir/Kolbe_Andishe_Farhang
💠افزایش حریم با گسترش سفره 🔸وقتی چیزی منتسب به خداوند شد "شریف" می شود و "تشریفات" می یابد. "خانه اش" تشریفاتی یافته تا با هر خانه و هر شهر فرق کند. هیچکس وارد مکه نمی شود مگر اینکه اقلا برای یک عمره باید مُحرِم شود. احرام به تن کند چند ساعت از اموری اجتناب و امساک کند، طواف و سعی کند و با چیدن مو یا ناخن از احرام در آید. این تجربه شیرین درآمدن به خانه ی خداست. 🔸"ماهش" نیز تشریفاتی دارد. "رمضان" که بر ما وارد شد، آدابی لازم می شود. به طور کلی تشریفات ماه خدا دو بخش است: امساک روز - افطار شب. روزه دار امساک[اجتناب] اش به نخوردن و نیاشامیدن است. و او که به هر دلیل نیست، باید از "تظاهر به روزه خواری در علن" امساک کند. 🔸افطار، وقت مغرب است. روزه دار و غیر روزه دار(چه معذور چه غیر معذور) می توانند با افطار دادن، شرافت این ماه را به رخ کشند. اولین بار رسول خدا(ص) از "افطاری ساده" گفت(وسائل الشیعه ج۴ص۹۹). ثواب یک شب و یک نفر افطاری ساده: ثواب آزاد کردن یک برده از نسل حضرت اسماعیل، کفاره گناه یک سال و... است. ثواب یک ماه افطاری ساده: ثواب آزاد کردن۳۰برده و محفوظ بودن یک دعای مستجاب برای افطار دهنده و... است. 🔸روایات مکرر می گویند: افطار افضل از روزه و امساک است(همان ص۱۰۰). برخی مومنان هرسال نگران شکسته شدن حریم ماه خدایند که نکند عده ای امساکش را رعایت نکنند و تظاهر به روزه خواری کنند. نهی از منکر جای خود، به اینان پیشنهاد می شود با "تظاهر به افطار" حریم رمضان را افزایش دهید. افطاری ساده در "معابد و معابر"، فضای شهر را رمضانی تر می کند. نقصان حریم شکنی بخش امساک را می پوشاند و کفاره روزه خواری می شود. و شهر را شهرخدا نگه می دارد. اهالی هر کوچه، مسجد، تکیه، اداره، مجتمع تجاری و... هرشب یک سفره افطاری ساده و زیبا برای عابران بکشند. کنار صمیمیت ها جای جدل ها و جدال ها، سادگی ها جای تجمل ها و اسراف ها، حریم و حرمت ها هم جای بی حرمتی ها می نشیند. ✍ محسن قنبریان eitaa.com/Kolbe_Andishe_Farhang sapp.ir/Kolbe_Andishe_Farhang
1_7665961.mp3
7.44M
💠شما دعوتید به مهمانی الهی... صوت/ با نوای آیت الله مجتبی تهرانی و حاج منصور ارضی http://eitaa.com/joinchat/470286336C5a1bc85809