eitaa logo
کانون علمی منطق و فلسفه (شیراز)
1.7هزار دنبال‌کننده
1.9هزار عکس
95 ویدیو
852 فایل
کانون علمی منطق و فلسفه موسسه آموزش عالی امام خمینی (ره) فارس پیشنهادات و انتقادات @Avicenna
مشاهده در ایتا
دانلود
38.25M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴 🔸ویژه برنامه بزرگداشت روز 🔹حجت الاسلام والمسلمین دکتر سید احمد 🔺جلسه اول @hekmateislami
AP_Volume 26_Issue 68_Pages 227-244.pdf
439.3K
مقاله علمی_پژوهشی: مسئلۀ حیات در فلسفۀ ابن ‏سینا: بررسی انتقادی دیدگاه تاوارا محمد حسین مددالهی حسین زمانیها منتشر شده در نشریه معتبر حکمت سینوی به دو مسئله مهم می پردازد: الف: تعاریف حیات از دیدگاه ابن سینا ب: نقد دیدگاه پروفسور تاوارا، ابن سینا پژوه مطرح دانشگاه کیو و آشیکاگا در باب انکار حیات گیاهان از نظر ابن سینا
هدایت شده از دکتر دینانی
📎کتاب الانصاف شیخ الرئیس! کتابی که مهمتر از شفا بود و در حمله غزنویان نابود شد کتاب الانصاف بود. بیست مجلد بود که هیچ اثری از او نیست اگر مونده بود حالا ما چیز دیگری بودیم. از ارسطو فرا رفته بود حرفهایی تو حرف هایش بود که تو حرف های ارسطو نیست. 📌گزیده بیانات حضرت استاد دکتر غلامحسین ابراهیمی دینانی پ ن : ۱ شهریور سالروز ولادت حکیم ابن سینا"رضوان الله تعالی" @drdinani
هدایت شده از دکتر دینانی
📎برای آشنایی بیشتر با دیدگاه های استاد دکتر دینانی درباه حکیم ابن سینا پیشنهاد می‌شود کتاب" سخن ابن سینا و بیان بهمنیار" رو مطالعه بفرمایید @drdinani
دوره فشرده حکمت مشاء 💠 موسسه آموزشی نفحات در راستای ترویج و گسترش فلسفۀ اسلامی اولین «دوره فشردۀ حکمت مشاء» را با هدف جذب و پذیرش علاقه‌مندان به این مکتب برگزار می‌کند. این دوره تحت اشراف حجت‌الاسلام‌ و المسلمین استاد علی امینی نژاد و با تدریس حجت الاسلام مهدی صداقت برگزار می‌شود. 🔸 این دوره به صورت حضوری و مجازی، برای عموم طلاب برادر و خواهر برگزار می‌شود؛ طلاب برادر ساکن قم می‌بایست به شکل حضوری در دوره شرکت کنند و شرکت طلاب خواهر و طلابی که ساکن قم نمی‌باشند در دوره به صورت مجازی می‌باشد. 🔹 این دوره به مدت 25 هفته از تاریخ 5 مهرماه ۱۴۰۲ برگزار می‌گردد و زمان کلاس‌های آن روزهای چهارشنبه بعد از نماز ظهر و عصر است. 🔸 علاقه‌مندان می‌توانند جهت ثبت نام در این دوره حداکثر تا تاریخ ۱۴۰۲/۰۶/۲۴ به وبگاه زیر مراجعه فرمایند: 🌐 https://survey.porsline.ir/s/rrJUxtw ☎️ جهت ارتباط و دریافت پاسخ پرسش‌های خود نسبت به این دوره می‌توانید با آیدی‌ زیر در پیام‌رسان ایتا تماس برقرار کنید: @M_Ansarian _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای موسسه : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
❇️ اگر کسی مثل ابن سینا در دنیای امروز با امکانات امروز درس می‌خواند، کاری می‌کرد که تا هزار سال دیگر دنیا مدیون او باشد؛ همچنان که در آن دوران کاری کرد که هزار سال دنیا مدیون او شد. «رهبر انقلاب اسلامی ایران» _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای موسسه : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
4_5888784665468209709.mp3
3.55M
🎙 همایش بزرگداشت روز ابن سینا 📆 بازنشر به مناسبت یکم شهریور، روز بزرگداشت شیخ الرئیس ابن سینا با سخنرانی استاد سید محمد موسوی به میزبانی موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران
سخنرانی همایش طب.m4a
34.33M
✅فلسفه و طب 📆 انتشار به مناسبت یکم شهریور روز پزشک 🔶حکمت عملی و نظری 🔶طب شاخه ای از حکمت نظری 🔴ارتباط طب عام با فلسفه به معنای عام و خاص 🔶شناخت حقیقت و کیفیت پیدایش بدن و روح ارتباط آن دو با یکدیگر 🔸انواع تعلق روح به جسم 🔸تعلق و انس روح با جسم بعد از مرگ از بین نمی‌رود 🔹پیوند اعضا در مرگ مغزی 🔹پیوند اعضای میت 🔴ارتباط فلسفه و طب سنتی 1️⃣وجود اصطلاحات فلسفی در کتب طبی 2️⃣مبانی فلسفی درمان از طریق زمینه ساز ها به جای اصلاح ژنتیک 3️⃣مبنای معالجه در طب سنتی، درمان بیماری روح بخاری است 4️⃣مبانی راه های درمان غیر متعارف 🔸بررسی دعا در درمان 🔸بررسی مبنای راه های غیر متعارف بیماری
✅ ارتباط معرفت‌شناسی و متافیزیک 🔹متافیزیک شاخه‌ای از فلسفه است که به بررسی وجود به طوری کلی می‌پردازد و با تحلیل مفاهیمی مانند علیت، زمان، کلی‌ها، خدا، جهان‌های ممکن و ... مسائل خود را توضیح و تبیین می‌کند. از طرف دیگر، معرفت‌شناسی بر مطالعه دانش متمرکز است و به مولفه‌هایی که دانش را صادق یا موجه می‌کند توجه دارد. همچنین ویژگی‌ها، منابع و محدودیت‌های معرفتی را نیز بررسی می‌کند. 🔹 از آنجا که دانشمندان نمی‌توانند از روش‌های مرسوم در علم تجربی برای اثبات باورهای متافیزیکی استفاده کنند [به عنوان مثال، یک فرد نمی‌تواند آزمایشی طراحی کند تا ببیند آیا خدایی وجود دارد یا خیر] لذا، متافیزیک‌دانان باید قرائن دیگری برای توضیح مسائل متافیزیکی ارائه کنند و در موجه بودن این قرائن، باید از معرفت شناسی کمک بگیرند تا توضیح دهد چرا تحلیل مفاهیم و روش آنها می‌تواند باورهای متافیزیکی را موجه کند. در جامعه علمی، هرچه قرائن در حمایت از یک فرضیه بیشتر باشد، افراد بیشتری آن فرضیه را موجه می‌بینند. به همین ترتیب، وقتی یک متافیزیک‌دان قرائن بیشتری در مورد مفهوم متافیزیکی ارائه می‌کند، مفهوم وزن بیشتری پیدا کرده و معنادارتر می‌شود و مردم ایده‌های متافیزیکی را به احتمال زیاد صادق یا واقعی می‌بینند و آن را به راحتی [صرفا بخاطر غیرعلمی بودن] رد نمی‌کنند. 🔹 زمانی که متافیزیک و معرفت شناسی به درستی با یکدیگر مرتبط شوند، می‌توانند حقایق غیرعلمی را به افراد توضیح دهند. این ارتباط، همچنین به افراد اجازه می دهد تا به چیزهایی اعتماد کنند که جامعه علمی لزوماً نمی‌تواند آنها را تبیین کند و به آنها دید وسیع‌تری از جهان، عملکرد آن و چیزهایی که عقلا ممکن است، می‌دهد. 🔸🔸🔸 🌐 کانال معرفت شناسی 🆔 @epistemology_issues
▪️چند نکته: ۱- «ملامحمود جونپوری» از فلاسفه ی پسا صدرایی جهان اسلام هست که در معقولات آثار شایسته ی توجهی نوشته 🔻کتاب «الشمس البازغة» یک کتاب در حکمت طبیعی (طبیعیات) هست و خودش یک متن مستقل هست (نه در قالب شرح، حاشیه و یا تلخیص کتاب های معروف قبلی)؛ این در حالی هست که در دوره های متاخر تاریخ فلسفه ی جهان اسلام، در مناطقی مثل ایران متون مستقل در زمینه ی طبیعیات کم نوشته شده 🔸محمود جونفوری از نخستین هندی هایی هست که در کتابش به میرداماد توجه کرده و به نقد نظریه ی حدوث دهری میرداماد هم پرداخته است. ۲- کتاب «الکلام المتین فی تحریر البراهین» از عبدالحی لکهنوی کتابی هست که به بررسی براهین حدوث عالم پرداخته و حدود ۵۲ برهان رو ذکر و بررسی کرده @safsat
🔹فهرست براهین حدوث عالم که توسط عبدالحی لکهنوی بررسی شده و پژوهشگرانی که علاقه به بحث حدوث و قدم دارند، حتماً باید کتاب رو واکاوی کنند خیلی از ادله ریاضیاتی هستند. برخی از عناوین: ۱- برهان تطبیق ۲- برهان العروة الوثقی ۳-برهان تضعیف ۴- برهان زوج و فرد ۵- برهان اختلاف النصفین ۶- برهان تلاقی المتوازیین و... مجموعا ۵۲ فصل (و برهان) @safsat
4_5992228583425183356.mp3
23.98M
ابن سینا، بامداد خرد ایرانی سخنران: قاسم پورحسن اول شهریور ۱۴۰۲ 🔰@ghpourhasan_ir
4_5859476461475332550.mp3
31.83M
🎙سخنرانی دکتر ابراهیمی دینانی در همایش فلسفی روز ابن سینا در مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران @DrEbrahimiDinani
هدایت شده از معرفی کتاب
کتابخانه دیجیتال نور نرم‌افزار کاربردی بسیار مفیدی است که توسط مرکز تحقیقات کامپیوتری نور ارائه شده و دسترسی کاربران به گنجینه بسیار ارزشمندی از کتاب‌های فارسی و عربی (به میزان بیش از ۳۳ میلیون صفحه) را فراهم کرده است!!👆 شما می‌توانید از طریق وب‌سایت و یا نصب بر روی گوشی، به این کتابخانه ارزشمند دسترسی پیدا نموده و با پرداخت یک حق اشتراک مختصر (۴۰ هزار تومان برای اشتراک پایه یک‌ساله) از آن استفاده کنید. ضمنا هر کتاب را به دو روش زیر می‌توان مطالعه کرد: 🔹به صورت متنی 🔸به صورت تصویری (یعنی با حفظ صفحه‌بندی و ظاهر کتاب) امکان یادداشت‌نویسی بر روی صفحات کتاب، نشان کردن صفحات، تعریف قفسه‌های موضوعی، مشاهده تاریخچه مطالعه، و .... از جمله امکانات دیگر این سامانه است. https://eitaa.com/boookkk
✅شرایط تحصیل فلسفه از نظر فارابی ۱.جوان باشد. ۲.مزاج و بدن سالم داشته باشد. ۳.از جهت تربیت به آداب نیکان پرورش یافته باشد. ۴. به عنوان مقدمات، قرآن و زبان ( قواعد و نگارش و بلاغت) و علوم شرعی را آموخته باشد. ۵.عفیف و صادق باشد و از فسق و حیله گری و خیانت دوری کند. ۶.درگیر امر معاش نباشد. ۷.اهل رعایت آداب شرعی باشد. هیچ یک از ارکان و آداب شرعی را فرونگذارد. ۸.علم و علما را عظیم الشان بداند. ۹.به غیر از علم و اهالی آن چیز دیگری برایش دارای ارزش نباشد. «ينبغي لمن أراد الشروع في الحكمة أن يكون شاباً صحيح المزاج متأدباً بآداب الأخيار و قد تعلّم القرآن و اللغة و علوم الشرع أولاً و يكون عفيفاً صدوقاً معرضاً عن الفسوق و الفجور و الغدر و الخيانة و المكر و الحيلة و يكون فارغ البال عن مصالح معاشه مقبلاً على آداب الوظائف الشرعية غير مخلٍ بركن من أركان الشريعة و لا بأدب من آدابها معظّماً للعالم و العلماء و لا يكون لشيءٍ عنده قدر إلا للعلم و أهله و من كان بخلاف ذلك فهو حكيم زور و لا يُعد من الحكماء.» «بحرالجواهر، ص۱۹، ذیل عنوان فارابی» @mashghe_falsafe
🔸 جان سرل اعتقاد دارد در سال‌های اخیر، پیشرفت‌های زیادی درباره رابطه ابتناء () بین ویژگی‌ها صورت گرفته است. معنای ادعای ابتناء در این است که بطور کامل به حالات نوروفیزیولوژیک متناظرشان وابسته هستند؛ بدین‌ترتیب که هر تغییر در حالات ذهنی، ضرورتاً با یک تغییر در حالات نوروفیزیولوژیک متناظر، درگیر خواهد بود. مثلاً اگر من از حالت ذهنی «تشنه بودن» به حالت ذهنی «نه چندان تشنه بودن»، تغییر وضعیت بدهم، باید تغییراتی در حالات مغزی من که متناظر با این تغییرات ذهنی من است، اتفاق افتاده باشد. 🔹 سرل تأکید دارد که این نوع از ابتناء، ابتناء علّی است. بحث‌های ابتدایی درباره رابطه ابتناء که در مطرح شد، از سنخ ابتناء علّی نبود. در نوشته‌های ابتدایی مور (1922) و هِر (1952)، ایده این بود که ویژگی‌های اخلاقی بر ویژگی‌های طبیعی مبتنی می‌شوند. بدین معنا که اگر چیزی نیک‌تر از دیگری است، باید بواسطه خصیصه‌ای طبیعی (رفتاری) باشد که آن را نیک‌تر گردانیده است. اما این مفهوم از ابتناء اخلاقی، یک مفهوم علّی نیست؛ یعنی خصیصه‌ای که یک چیز را نیک‌تر می‌سازد، علّت نیک‌ترشدن آن نیست؛ بلکه نیکی آن را برمی‌سازد و تشکیل می‌دهد (Constitute). ولی در مورد ابتناء ذهن بر مغز، پدیده نورونی، علّت پدیده ذهنی است. 🔸 بنابراین حداقل دو تصویر از ابتناء وجود دارد: مفهوم تشکیل‌دهنده (Constitutive) و مفهوم علّی. سرل اعتقاد دارد که فقط مفهوم علّی برای ابتناء ذهن - بدن مهم است. این در حالی است که جیگون کیم اعتقاد دارد ما نباید ارتباط بین رویدادهای نورونی و رویدادهای ذهنی مبتنی‌شده بر آن‌ها را از نوع ارتباط علّی تصور کنیم. در واقع او ادعا می‌کند که رویدادهای ذهنی مبتنی‌شده، هیچ شأن علّی جدا از ابتناء آن بر رویدادهای نوروبیولوژیکی – که نقش علّی کاملاً مستقیم دارند – نخواهند داشت. 🔹 سرل با هر دو ادعای کیم مخالف است. با توجه به آن‌چه درباره مغز می‌دانیم، بنظر سرل واضح می‌رسد که ماکروپدیده ذهنی، کاملاً معلول میکروپدیده سطح پایین‌تر است. بعلاوه، این واقعیت که خصیصه ذهنی بر خصیصه نورونی مبتنی می‌شود، بهیچ وجه تأثیر علّی آن را تقلیل نمی‌دهد. همان‌طور که جامدیت پیستون، بنحو علّی بر ساختار مولکولی‌اش مبتنی می‌شود؛ اما این مطلب، جامدیت را شبه‌پدیدار (فاقدتأثیرگذاری علّی) نمی‌گرداند. به همین‌ترتیب ابتناء علّی سردرد من بر میکرو رویدادهای موجود در مغزم، درد را شبه‌پدیدار نمی‌سازد. (See: Searl, 2008, "Reductionism and Irreducibility of Consciousness", pp.78-79) @PhilMind
4_5884006355437619488.mp3
43.22M
نشست استاد محمد حسن وکیلی موضوع: بررسی فلسفی نمونه‌های شبه تناسخ https://t.me/nabardb https://t.me/Ostad_vakilie
1598846626-9870-26-1.pdf
416.1K
تبیین و ارزیابی فهم صفات الهی از منظر میرزامهدی اصفهانی مهدی آزادپرور
@safsat Current Controversies in Philosophy of Cognitive.pdf
14.88M
💠 مناقشات جاری در «فلسفه ی علوم شناختی» (شماره ی ۱۱) 🔹انتشارات راتلج ۲۰۲۰م.  ▫️فصل اول: آیا یک دستور زبان جهانی وجود دارد ؟ ▪️فصل دوم: آیا همه ی مفاهیم آموخته شده اند ؟ ▫️فصل سوم: نقش بدن در شناخت چیست ؟ ▪️فصل چهارم: علوم اعصاب چگونه باید به شناخت پژوهی کمک کند ؟ ▫️فصل پنجم: علوم شناختی به ما راجع به اخلاق چه چیزی می تواند بیاموزد ؟ نکته: در هر فصل دو مقاله وجود دارد که از دو دیدگاه مقابل و مخالف دفاع می کنند. لذا در رابطه با موضوع هر یک از این فصول مناقشاتی میان فلاسفه ی معاصر در جریان است. ____ @safsat