هدایت شده از حوزه علمیه تمدن ساز
12.21M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢 فلسفه الهی، بهترین و رساترین مبلّغ علمی در جهان
علامه #جوادی_آملی:
فلسفه، رئیس العلوم است؛ او همه علوم را اسلامی کرده، او مسلمان کرده. تاثیر #فلسفه_الهی آن است که بهترین و رساترین مبلّغ علمی در جهان است. یک وقت است واعظی چند نفر را مسلمان می کند، یک وقتی علمی همه علوم دنیا را مسلمان می کند؛ (فلسفه) یعنی این!!
یک وقت کسی در ماه مبارک رمضان، در منبر از مرحوم #صدر_المتالهین با عظمت و جلال یاد نکرد؛ خدا او را هم بیامرزد. مرحوم #حاج_آقا_مصطفی برایم نقل می کرد که پدرم امام، قبل از انقلاب و قبل از رحلت مرحوم آقای بروجردی؛ وقتی پایان درس خارج شان فرا رسید، فرمود: حرمت بزرگان را حفظ کنید، ( و ما ادراک مَن #ملاصدرا )! برای اینکه اینها متولّی علمی بودند که این علم، علوم را اسلامی می کند.
شما اگر روی منبر میروید، چهار تا مسلمان درست میکنید؛ این چهار تا دانش نه، چهار هزار دانش نه، چهل میلیون #دانش را اسلامی میکند! فلسفه یک همچنین سمتی دارد.
☘ همایش دین و فلسفه _ قم ؛ مدرسه عالی دارالشفاء _ ۱۳۸۹/۰۷/۱۵
♦️ حوزه علمیه تمدن ساز:
✅ @feghheakbar
🔹کمیته فلسفه اسلامی اتحادیه الهیات کشور با همکاری سایر مراکز علمی برگزار میکند:
🔻پیش نشست مجازی کنفرانس بینالمللی
فلسفه تکنولوژی اسلامی
👤سخنرانان:
پروفسور مارک د وریس
استاد الهیات دانشگاه فناوری دلفت و سناتور مجلس سنای هلند
آیتالله سیدمحمدمهدی میرباقری
رئیس فرهنگستان علوم اسلامی قم و عضو مجلس خبرگان رهبری
دکتر مهدی گلشنی
استاد بازنشسته فلسفه علم دانشگاه صنعتی شریف و عضو مؤسس انجمن بینالمللی علم و دین کمبریج
دکتر سعید نظری توکلی
استاد فقه و مبانی حقوق اسلامی و مشاور امور بینالملل دانشکده الهیات دانشگاه تهران
پروفسور عمر العبیدی
استاد دانشگاه جورج میسون ویریجینا و مدیر تحقیقات مرکز مطالعات استراتژیک و انرژی بحرین
دکتر عبدالمجید مبلغی
استاد و رئیس پژوهشکده تمدن اسلامی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
پروفسور نورین هرتسفلد
استاد الهیات و علوم کامپیوتر کالج سنت بندیکت و دانشگاه سنت جانز آمریکا
دکتر احمد شهگلی
استاد و مدیر گروه فلسفه اسلامی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران
پروفسور محمد ممتاز علی
استاد فلسفه اسلامی و اسلامیسازی دانش دانشگاه بینالمللی اسلامی مالزی
دبیر کنفرانس: محمدطاها جهاندیده
معاون اجرایی: سیدعلیرضا طریقی
🗓پنجشنبه ۲۴ اسفند ۱۴۰۲، ساعت ۱۸:۰۰ الی ۲۱:۰۰
🔗لینک حضور:
https://www.skyroom.online/ch/csir.ut/ut
🌐اطلاعات بیشتر از Islphilotech@gmail.com
@Elahiat_Etehadieh
@Philosophyisl
#معرفی_کتاب فلسفه تحلیلی (مقالاتی در معرفتشناسی عقلانیت فلسفه دین)
اثر حمید وحید
کتاب "فلسفهي تحليلي" گزيدهاي از مقالات دکتر حميد وحيد، فيلسوف ايراني است که در حوزهي منطق فلسفي و معرفتشناسي شهرت جهاني دارد. بيشتر مقالههاي کتاب، حول محور معرفتشناسي و بحثهاي گوناگون مربوط به آن ميگردد، نظير "وظيفهگرايي معرفتي"، "محافظهکاري معرفتي"، "هنجارمندي معرفتي" و نقش و جايگاه صدق، توجيه، بخت، شکاکيت در معرفت و مباحثي که همواره موضوع تفکر و تأمل معرفتشناسان بوده است. شمار ديگري از مقالههاي کتاب دربارهي عقلانيت است که به خاطر توسعه و تکامل بحث دليل و هنجارمندي در سالهاي اخير ذيل حوزهي فرااخلاق قرار ميگيرد. بخش پاياني کتاب شامل دو مقاله در زمينهي فلسفهي دين است. نويسنده در اين قسمت، دو بحث "نفوذپذيري شناختي ادراک ديني" و "آثار شناختي گناه" را ناظر به ديدگاههاي ويليام آلستون و الوين پلنتينگا مطرح کرده است. برشي از متن: از پوپر نقل شدهاست که او سه مرحله براي فهم يک مطلب قائل بوده است. نخستين مرحله مرحلهاي روانشناختي است که در آن فرد احساس ميکند که مطلب و محتواي مورد نظر را دريافته است و از اين نظر احساس رضايتي براي او حاصل ميشود. مرحلهي دوم و بالاتر از فهم زماني است که فرد قادر است مطلب و مسئلهي مورد نظر را بازگو کند. مرحلهي سوم و بالاترين مرحلهي فهم زماني است که فرد قادر به انتقاد از مطلب مورد نظر و ابطال آن باشد. واضح است که رشد واقعي در فکر فلسفي وقتي محقق ميشود که فيلسوف در مرحلهي سوم قرار گرفته باشد.
#فلسفه_تحلیلی
هدایت شده از فلسفه نظری
🔻نفوس سماویه...اهل ملکوت اعلی...نفوس فلکی...
همگی توصیفی است از حقیقتی اعلی که واسطه عالم امر با عالم ناسوت است
البته سهروردی از این مساله فراتر رفته واز کشف عالمی جدید که بین مجردات ومادیات است خبر میدهد...عالم مثال منفصل با شهرها وآدمهای که دارد متعلق توصیفات شیخ اشراق است.
⌜@falsafeh_nazari⌟
هدایت شده از فلسفه نظری
✅ نفوس سماویه
موجود مادی یا جسم، موجودی است که چهار ویژگی دارد:
ابعاد ثلاث(طول،عرض،ارتفاع)_مکان_ زمان_مدرِک حسی است یعنی بوسیله قوای حسی(چشم،گوش،زبان،بویایی، لامسه)
قابل درک است.
و مجرد، موجودی است که فاقد ویژگیهای جسم است.
به اعتقاد مشائیون دو عالم وجود دارد:
عالم جبروت یا عقول(ملائکه) که مجردتام هستند و هیچ تعلقی به اجسام ندارند.
و دیگر عالم ناسوت یا دنیا، که موجودات آن همگی مادی وجسمانی میباشند. براین اساس هستی به دو ساحت مادی ومجرد تقسیم میشود. اما اِشکالی در این بین مطرح میشود بدین قرار که:
مقدرات الهی به عالم عقول (ملائکه) افاضه میشود، و آنها باید به آنچه مامور هستند عمل کنند یعنی فیض الهی ومقدرات خداوند را به عالم ناسوت منتقل کنند. اما این دو عالَم هم سنخ یکدیگر نیستند با این حال چگونه ممکن است موجود کاملا مجرد بر موجود مادی اثر گذار باشد؟؟
پاسخ مشائیون این بود:
آسمانها وافلاک دارای نفسِ مدبر میباشند، این نفوس فلکی یا نفوس سماوی واسطه بین عالم جبروت وناسوت هستند. به این معنا که فیض خداوند ومقدرات عالم، ابتدا به عالم جبروت نازل شده واز طریق آنها به نفوس سماوی منتقل میشود، و توسط نفوس سماوی مقدرات الهی در عالم ناسوت جریان مییابد.
براین اساس دو گونه ملائکه وجود دارد:
کروبیان یا ملائکهای که مجرد بوده وهیچ تعلق وتصرفی در مادیات وجسمانیات ندارند. دوم روحانیان یا ملائکه ای که در مادیات وجسمانیات حلول کرده وبه تدبیر آنها مشغولند.
اما شیخ اشراق برای حل اِشکال فوق راه حلی دیگر ارائه کرد. به اذعان شیخ بین عالم جبروت وناسوت، عالم سومی به نام عالم ملکوت وجود دارد که واسطه ساحت مجرد هستی با ساحت مادی وجسمانی عالم است. ملکوت مانند دنیا ماده ندارد اما حائز برخی ویژگیهای ماده مثل رنگ وتعداد وابعادثلاث است.
سهروردی میگفت فیض الهی ابتدا به عالم جبروت نازل شده وبه دستِ ملائکه کاملا مجرد که عقول طولیه نام دارند میرسد.عقول طولیه اصلی ترین فرشتههای عالم هستند زیرا قدرت ایجاد ملائکه مادون خود را به اذن الله دارند. آنها نیز فیض خداوند را به ملائکه یا عقول رده دوم که مُثُلِ نوریه نامیده میشوند منتقل میکنند.مُثُل نوریه هر کدام مدبر یک نوع از موجودات میباشند. مثلا یک مَلَکی وجود دارد که فیض خداوند را فقط به کبوتران میرساند وآنها را تدبیر میکند وپرورش میدهد.که آن مَلَک، رب النوع کبوتران است. همه انواع موجودات یک رب النوع دارند.که فیض الهی را از ساحت اعلای هستی گرفته وبه افراد نوع خود منتقل میکنند.
فیض الهی در مرحله بعدی از طریق ارباب انواع به ملائکه رده سوم که در عالم ملکوت هستند ونامشان مُثُلِ مُعَلَقِه است میرسد. مُثُل معلقه مدبر افراد انواع هستند. یعنی وقتی فیض ومقدرات الهی به رب النوع انسان میرسد، او وظیفه دارد که آن را به ملائکه مرتبه پائینتر خود که مُثُل معلقه هستند برساند. ملائکه معلقه نیز فیض الهی را به تک تک افراد بشر میرسانند. براین اساس یک مَلَک فیض خدا را به زید میرساند و ملک بعدی مقدرات الهی را به بکر منتقل میکند.
#محسن_بهرامی
𖤓┅┅┅┅┅┅┅┅┄┄
🔹فلسفه نظری
⌜@falsafeh_nazari⌟
هدایت شده از فلسفه ذهن
📚#معرفی_کتاب
📙 «اراده آزاد و آگاهی» ۲۱۰صفحه مجموعه مقالات که توسط آکسفورد در ۲۰۱۰ بچاپ رسیده است.
📘در این کتاب ۱۲مقاله از نویسندگان مختلف ارائه شده. دونالد در مقاله اول بر محوریت فرهنگ و اجتماع در ساختن آگاهی و اراده آزاد تاکید دارد. بامیستر اما در مقاله دوم، ایندو را محصول فرآیند تکامل میداند.
📗مِل در مقاله بعد با طرح مفهوم تجربی «تصمیم آگاهانه»، ریشه مهم تردید درباره اراده آزاد را بچالش میکشد: این اعتقاد که تصمیمات و قصدهای آگاهانه با تولید اعمال آشکار سروکار ندارند.
📕وهز در مقاله بعد اراده آزاد را بمثابه کارکرد اجرایی، عملیاتی میکند: هدفگرا و جهتده رفتارهای آتی و مشمول انتخاب عقلانی و خودکنترلی.
هولتون اما در مقاله بعدی، اراده آزاد را غیرمعقول میداند. چه بمعنای تجربهای درونی، چه بمعنای ویژگیای که به هنگام مسئولیت اخلاقی به افراد نسبت بدهیم، و چه بمعنای توانایی برای رفتار بنحوی دیگر.
📒شولر در مقاله آخر ۳دیدگاه مهم را معرفی میکند: «تعینگرایی» که اراده آزاد را توهم میداند، «سازگارگرایی» که اراده آزاد و تعیین آن را سازگار میداند، و «آزادیگرایی» که فقط به وجود اراده آزاد اعتقاد دارد.
و توضیح میدهد که چرا دانشمندان بسمت این ادعا رفتهاند که علم را حامی دیدگاه اول ببینند.
@PhilMind