هدایت شده از 🌿 ••[ وجیزه ]••
1_11025708298 (1) (1).mp3
32.57M
معرفی کتاب حکمت و حکایت جوانمردی (نگاهی به آیین فتوت پر فرهنگ ایرانی و عرفان اسلامی)
محمد فنایی اشکوری
http://eitaa.com/dreshkevari
➖➖➖➖➖
🗳@vajeazeh
اخلاق باور و نقد
✍مبنا و اساس اخلاق باورْ حق¬جویی یا تعهد به حقیقت است. اساس در احساس و عواطف نسبت به دیگران خیرخواهی است. جوانمرد در مقام باور باید دنبال حقیقت باشد و برای رسیدن به آن باید از تعصب و تقلید و زودباوری و هر نوع مغالطه تا آنجا که می¬تواند اجتناب کند و از هیچ کوششی برای فهم درست و سنجیدن و آزمودن دریغ نکند. برای باورکردن به چیزی باید سخت¬گیر بود، چرا که همۀ زندگی انسان مبتنی بر باورهای انسان است. اگر باورهای ما خطا باشند مسیر زندگی ما نادرست طراحی می¬شود و آنچه را که به خیال خود خوب می¬پنداریم ممکن است خطا اندر خطا باشد. «قُلْ هَلْ نُنَبِّئُكُمْ بِالْأَخْسَرِينَ أَعْمَالًا الَّذِينَ ضَلَّ سَعْيُهُمْ فِي الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَهُمْ يَحْسَبُونَ أَنَّهُمْ يُحْسِنُونَ صُنْعًا. بگو که آیا میخواهید شما را بر زیانکارترین مردم آگاه سازیم؟ آنها کسانی هستند که سعیشان در راه زندگی دنیا تباه گردید و به خیال باطل میپنداشتند که نیکوکاری میکنند.
البته دقت کردن در مقام باور غیر از وسواس و لجبازی است؛ وسواسی که ما را از رسیدن به حقیقت ناامید کند و به سوفسطائی¬گری بکشاند نیز خود نوعی ناهنجاری ذهنی و مانع حقیقت¬جویی است. در هر امری خوب است انسان جانب اعتدال را رعایت کند. در همۀ این امور ما به قدر توان و طاقتمان وظیفه داریم و به بیش از آن موظف نیستیم. اگر همۀ توان خود را بکارگیریم اما ناخواسته دچار خطا شویم معذوریم. در هر حال باید امیدوار باشیم که اگر نیت خود را خالص کنیم و صداقت و جدیت داشته باشیم خداوند ما را یاری و هدایت خواهد کرد. خداوند وعده داده است که همراه و پشتیبان اهل ایمان و تقوا و احسان و صبر و مجاهده است. «اِنَّ اللهَ مَعَ الَّذینَ اتَّقَوا وَالَّذینَ هُم مُحسِنون»؛ «اِنَّ اللهَ مَعَ الصّبِرین»؛ «اَنَّ اللهَ مَعَ المُؤمِنین»؛ «وَالَّذينَ جاهَدوا فينا لَنَهدِيَنَّهُم سُبُلَنا.»
در مقام نقد نظر دیگران نیز باید حقیقت¬جویی و انصاف سرلوحۀ ما باشد. نخست باید کوشید به فهم درست و بی¬طرفانه¬ای از آن نظر رسید. سپس باید کوشید تقریری درست و منصفانه از آن همراه با ادلّه و شواهدش را ارائه کرد. آنگاه با رعایت همۀ ضوابط منطقی و اخلاقی کاستی¬های آن را نشان داد. در غیر این صورت آن نقدْ معتبر نیست و شایستۀ عنوان نقد نخواهد بود. در نقد باید از روش¬های غیرعقلانی و غیراخلاقی اجتناب کرد و کوشید تا حد ممکن از مغالطات دوری نمود.
استفاده از روش¬های غیر اخلاقی همچون تحریف یک سخن، تقطیع یک سخن، ارائۀ تعبیر و تفسیری خلاف مقصود گوینده از سخن، نادیده گرفتن شواهد و ادلۀ آن سخن، استهزاء و هوچی¬گری-کردن، و به¬جای نقد سخن به تخریب گوینده پرداختن و برچسب زدن، خلاف مروّت و جوانمردی است. متأسفانه استفاده از این¬گونه روش¬های غیر اخلاقی و ناجوانمردانه به ویژه در دو حوزۀ مجادلات دینی و منازعات سیاسی بسیار رایج است.
بر گرفته از کتاب
حکمت و حکایت جوانمردی، ص ۲۷۳
@dr_fanaei
نتیجه نهایی المپیاد.pdf
196.3K
4_6005850183873597259.mp3
8.17M
امکان تحقق فلسفه دینی در اندیشه میرفندرسکی
استاد منوچهر صدوقی سها
https://t.me/nabardb
📌 بخش فلسفه دانشکده الهیات برگزار می کند:
🔻 سلسله نشست های فلسفی دانشکده الهیات دانشگاه شیراز
📍موضوع : «تحلیل نسب بین مفاهیم بر اساس محصورات اربعه»
ارائه دهنده: جناب آقای بدری
دانشجوی دکتری (دانشجوی دکتری فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه شیراز)
🔸 زمان : یکشنبه 9 اردیبهشت
ساعت 12/30 الی 2
مکان: دانشگاه شیراز، دانشکده الهیات، سالن شهیدی
📍لطفا از دوستان خود برای شرکت در جلسه و گفتگوی فلسفی دعوت به عمل بیاورید و این پیام را در سایر گروه های الهیاتی خود منتشر کنید
•┈┈••✾🌾🦅🌾✾••┈┈•
🪧 گروه هم اندیشی فلسفه و کلام
https://eitaa.com/joinchat/2058420870C09791cad8d
هدایت شده از موسسه مطالعات پژوهشی معنا
✅ مقاله « اصالت فلسفه علم کوهن »
💠 این مقاله به قلم دکتر حسن میانداری نگاشته شده و در شماره 62 فصلنامه علمی پژوهشی روش شناسی علوم انسانی به چاپ رسیده و چکیدۀ آن به شرح زیر است:
🔸 تامس کوهن در 1962 نظریهای اصیل در فلسفه علم ابراز داشت. اما صاحب نظرانی ادعا کرده اند که هایدگر آنچه را کوهن «پارادایم»، «علم متعارف» و «انقلاب علمی» مینامید، پیشتر گفته بود.
🔹 متهمَتیکال بودن علم جدید، نیاز به جهانهای تفسیری و افق دانایی، مبانی ادعاهای قول هایدگر به پارادایم هستند. افکندن طرح جامع، مبنای اصلی قول او به علم متعارف است. مقاومت ناهنجاریها و بازنگری ریشهای در مفاهیم بنیادین علم، مبانی قول او به انقلاب علمی است.
🔸 ما تمام این ادعاها را رد میکنیم. پارادایم در آراء متأخر کوهن دو معنای خاص و عام دارد. طرفداران تقدم هایدگر، معنای خاص را لحاظ نکردهاند. پارادایم به معنای عام شامل چهار جزء و وابسته به جامعه علمی است. در استدلال هر یک از طرفداران، تمام یا برخی از این اجزاء لحاظ نشدهاند و جامعه علمی محوریت ندارد.
🔹 به نظر کوهن در علم متعارف دانشمندان پازل حل میکنند؛ ولی به روایت طرفداران قول هایدگر به علم متعارف، کارهای دیگری در طول این دوره انجام میشود. به نظر کوهن مقاومت مسائل ناهنجار برای رخداد انقلاب علمی کافی نیست؛ ولی به نظر طرفدار تقدم هایدگر، کافی است. نتیجه اینکه تنها شباهتهای کلی میان آراء هایدگر و کوهن وجود دارد،که...
📝متن کامل: B2n.ir/m17980
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فلسفه_علم
#مقاله
💻 آدرس تارنمای ما:
🌐 https://philoscience.ir
📱ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
Dimitri_Gutas_Orientations_of_Avicenna's_Philosophy_Essays_on_His.pdf
14.05M
🔻مجموعه مقالاتی حول فلسفهی ابنسینا: زندگانی وی، منهج و میراث وی
دیمیتری گوتاس
چاپ ۲۰۲۰میلادی (کمبریج)
Orientations of Avicenna's Philosophy_ Essays on His Life Method Heritage
Dimitri Gutas
@safsat
هدایت شده از مجمع عالی حکمت اسلامی
#معرفی_کتاب
📚بنیانهای نظری هنر اسلامی با تأکید بر حکمت متعالیه
🖋حامده راستایی؛ محمد مهدی حکمت مهر
⬅️ تولید اثر هنری زیبا، از امور فطری است. در تمدن اسلامی نیز آثار هنری، از جایگاهی ویژه برخوردار بوده و توجه مخاطبان را به خود جلب کرده است. اگر چه اهتمامی برای طرح مباحث نظری هنر اسلامی، وجود نداشته است، اما می توان با عنایت به تعالیم حکمت اسلامی، بنیان های نظری (هنر اسلامی) را از حکمت متعالیه استنباط نمود.
#مجمع_عالی_حکمت_اسلامی
🆔 @hekmateislami
#سلسله_نشست_های_علمی
مدرسه تخصصی فقه امام رضا علیه السلام (شیراز)
#نشست_شانزدهم
درآمدی بر فلسفه فقه
#ارائه:
استاد محترم
#استاد_طلعتی
#زمان: دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳
ساعت: ۹:۳۰ صبح
مکان: جنب حرم مطهر علی بن حمزه علیه السلام، نمازخانه مدرسه تخصصی فقه امام رضا علیه السلام
لینک #پخش_مستقیم:
https://online.geildahost.com/rooms/iku-qs3-rsn-xec/join
سایت مدرسه
mtfer.ir
ارتباط در ایتا:
@madfeqhi
کانال مدرسه در ایتا:
https://eitaa.com/mtfer_ir
هدایت شده از یادداشت های فلسفی من
فلسفه در سرزمین نبوت.pdf
15.34M