کانون علمی منطق و فلسفه (شیراز)
فلسفه اخلاق ۲.mp3
33.77M
مدرسه تابستانه « علوم عقلی۱۴۰۳ »
💎موضوع: فلسفه اخلاق
✅ جلسه دوم
🎙مدرس: دکتر کلانی طهرانی
(استاد گروه فلسفه و کلام موسسه آموزش عالی امام خمینی «ره» فارس)
📲علاقمندان جهت کسب اطلاعات بیشتر به آیدی ذیل پیام بدهید.
@Avicenna
🖌کانون عملی منطق و فلسفه موسسه آموزش عالی امام خمینی (ره) فارس
https://eitaa.com/Logicandphilosophy
#فلسفه_اخلاق
#کلانی_طهرانی
#مدرسه_تابستانه
کانون علمی منطق و فلسفه (شیراز)
مبانی منطق ۱.mp3
46.62M
مدرسه تابستانه « علوم عقلی۱۴۰۳ »
💎موضوع: مبانی منطق
✅ جلسه اول
🎙مدرس: سید امین بدری
📲علاقمندان جهت کسب اطلاعات بیشتر به آیدی ذیل پیام بدهید.
@Avicenna
🖌کانون عملی منطق و فلسفه موسسه آموزش عالی امام خمینی (ره) فارس
https://eitaa.com/Logicandphilosophy
#مبانی_منطق
#بدری
#مدرسه_تابستانه
هدایت شده از کانون علمی منطق و فلسفه (شیراز)
🌺🌸🌼📕📗📘📙🌺🌸🌼
#کانون_علمی
#منطق_فلسفه
#مدرسه_تابستانه
✅ مدرسه تابستانه « علوم عقلی »
💎موسسه آموزش عالی امام خمینی (ره) فارس، مدرسه تابستانه «علوم عقلی» را برگزار می نماید.
📚 اساتید و عنوان دروس :
🔴 استاد طلعتی:
🔸رساله مبدأ و معاد ملاصدرا
🔹رساله خیر الاثر در رد جبر و قدر
🟣 دکتر کلانی:
🔸فلسفه اخلاق
🔹معرفت شناسی
🔵 دکتر عرفانی فر:
🔸مبانی عرفان نظری
🟢 استاد دهنوی:
🔸فلسفه حقوق
🟤 استاد بدری:
🔸مبانی منطق
🔷 زمان برگزاری: شنبه الی پنج شنبه
📲علاقمندان جهت کسب اطلاعات بیشتر به آیدی ذیل پیام بدهید.
@Avicenna
🖌کانون عملی منطق و فلسفه موسسه آموزش عالی امام خمینی (ره) فارس
https://eitaa.com/Logicandphilosophy
🌺🌸🌼📕📗📘📙🌺🌸🌼
4_5794060978526096270.mp3
29.41M
درسگفتار فلسفهی فلوطین ( رسالهی دربارهی نیک یا یک)
دکتر سعید بینای مطلق
جلسه نخست
#فلسفه
#درسگفتار
#فلوطین
@Philosophy_files
4_5796312778339781637.mp3
32.93M
درسگفتار فلسفهی فلوطین ( رسالهی دربارهی نیک یا یک)
دکتر سعید بینای مطلق
جلسه دوم
#فلسفه
#درسگفتار
#فلوطین
@Philosophy_files
کانون علمی منطق و فلسفه (شیراز)
مبانی منطق ۲.mp3
52.56M
مدرسه تابستانه « علوم عقلی۱۴۰۳ »
💎موضوع: مبانی منطق
✅ جلسه دوم
🎙مدرس: سید امین بدری
📲علاقمندان جهت کسب اطلاعات بیشتر به آیدی ذیل پیام بدهید.
@Avicenna
🖌کانون عملی منطق و فلسفه موسسه آموزش عالی امام خمینی (ره) فارس
https://eitaa.com/Logicandphilosophy
#مبانی_منطق
#بدری
#مدرسه_تابستانه
4_5796312778339781638.mp3
31.38M
درسگفتار فلسفهی فلوطین ( رسالهی دربارهی نیک یا یک)
دکتر سعید بینای مطلق
جلسه سوم
#فلسفه
#درسگفتار
#فلوطین
@Philosophy_files
کانون علمی منطق و فلسفه (شیراز)
مبانی عرفان نظری ۳ .mp3
50.37M
مدرسه تابستانه « علوم عقلی۱۴۰۳ »
💎موضوع: مبانی عرفان نظری
✅ جلسه سوم
🎙مدرس: دکتر عرفانی فر
(استاد گروه فلسفه و کلام موسسه آموزش عالی امام خمینی «ره» فارس)
📲علاقمندان جهت کسب اطلاعات بیشتر به آیدی ذیل پیام بدهید.
@Avicenna
🖌کانون عملی منطق و فلسفه موسسه آموزش عالی امام خمینی (ره) فارس
https://eitaa.com/Logicandphilosophy
#مبانی_عرفان_نظری
#عرفانی_فر
#مدرسه_تابستانه
4_5796312778339781639.mp3
30.79M
درسگفتار فلسفهی فلوطین ( رسالهی دربارهی نیک یا یک)
دکتر سعید بینای مطلق
جلسه چهارم
#فلسفه
#درسگفتار
#فلوطین
@Philosophy_files
کانون علمی منطق و فلسفه (شیراز)
مبانی منطق ۳.mp3
44.79M
مدرسه تابستانه « علوم عقلی۱۴۰۳ »
💎موضوع: مبانی منطق
✅ جلسه سوم
🎙مدرس: سید امین بدری
📲علاقمندان جهت کسب اطلاعات بیشتر به آیدی ذیل پیام بدهید.
@Avicenna
🖌کانون عملی منطق و فلسفه موسسه آموزش عالی امام خمینی (ره) فارس
https://eitaa.com/Logicandphilosophy
#مبانی_منطق
#بدری
#مدرسه_تابستانه
انسان معلق در فضا
💠 #افلاطون در فایدون ادعا کرده است که نفس از بدن جدا است. نظر #ارسطو در اینباره چندان روشن نیست؛ از آنجا که وی نفس را کمال بدن یا صورت بدن معرفی کرده است، میتوان چنین برداشت کرد که گویا وجود نفس صرفاً برای اصلاح بدن است و از این روی بدن بخشی از ذات نفس (یعنی آنچه نفس را نفس میکند و نفس نمیتواند بدون آن باشد) است.
💠 اما #ابن_سینا با استفاده از آزمایش فکریِ #انسان_معلق ادعای دیگری را مطرح کرد: اگر چه نفس میتواند به بدن بپیوندد، ولی این امر ضروری نیست. این استدلال غالباً نوعی پیشدستی بر استدلال معروف دکارت در تأمل ششم (در کتاب تأملات در فلسفه اولی) برای تمایز نفس و بدن تلقی میشود. دکارت نیز در تأمل ششم با آزمایش فکریِ تصور کردن خود (یا نفس یا ذهن) بدون بدن، حکم به تمایز نفس از بدن کرده است.
💠 تصور کن که خدا به یک مرتبه تو را به طور کامل و معلق در فضا آفریده است. تو هیچ چیزی را نمیبینی و هیچ یک از اعضایت در تماس با یکدیگر نیستند. بدنت خودت را نمیبینی یا حس نمیکنی. همچنین فرض کن که هوای اطراف پوستت را نیز حس نمیکنی. در این حالتِ معلق و عجیب، با این که تو هیچ گونه هوشیاری نسبت به بدنت نداری، اما میتوانی مطمئن باشی که وجود داری. تو نه تنها میدانی که وجود داری، حتی بدون فکر کردن به این که مکانی را اشغال کردهای ذات خودت را درک میکنی. از آنجا که بدون اندیشیدن به خودت به مثابۀ امری مکانمند یا بدنمند میتوانی ذات خود را درک بکنی، ذات تو (و لذا نفس تو) غیرمادی و در نتیجه از بدن مادیِ تو متمایز است.
💠 طبیعیترین پاسخ به استدلال انسان معلق این است که در این استدلال از مقدمهای معرفتشناختی (دربارۀ آنچه انسان معلق دربارۀ خودش میداند یا نسبت به آن هوشیار است) نتیجهای متافیزیکی (دربارۀ ذات انسان معلق و غیرمادی بودن نفس او) گرفته شده است.
به این مثال توجه کنید: من میتوانم بدانم که سرما خوردهام بدون آن که بدانم این یک ویروس است؛ در نتیجه میتوانم تصور کنم که در جهانی که ویروس وجود ندارد سرما خوردهام. ولی در واقع تصور من اشتباه است، زیرا من همۀ واقعیتهای مربوط را نمیشناسم. به همین ترتیب، ممکن است نفس در واقع امری بدنی باشد، ولی هوشیاریِ انسان معلق دربارۀ نفس این واقعیت را درنمییابد.
💠 در مورد پاسخی که علیالقاعده #بوعلی به این اشکال خواهد داد، در پستهای آینده خواهیم نوشت.
ادامه دارد ...
🖋احمد لهراسبی
📚Philosophy of Mind; 50 Puzzle, Paradoxes, and Thought Experiments