آشنایی با اساتید معاصر فلسفه
۸۲. محسن زمانی
https://ipm.ac.ir/fa/personalinfo.jsp?PeopleCode=IP0900025
#اساتید
#فلسفه
آشنایی با اساتید معاصر فلسفه
۸۳. سید حسن اسلامی اردکانی
https://fa.wikinoor.ir/wiki/%D8%A7%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85%DB%8C_%D8%A7%D8%B1%D8%AF%DA%A9%D8%A7%D9%86%DB%8C%D8%8C_%D8%B3%DB%8C%D8%AF_%D8%AD%D8%B3%D9%86
#فلسفه
#اساتید
کانون علمی منطق و فلسفه (شیراز)
04لزوم بازخوانی مقوله قیاس اقترانی شرطی در قرن اخیر. لطف الله نبوی .mp3
48.33M
کانون علمی منطق و فلسفه (شیراز)
05مکتب سینوی- در جریان دامنههای پیشین و پسین. لطف الله نبوی.mp3
16.51M
آشنایی با اساتید معاصر فلسفه
۸۴. محمود مروارید
https://ipm.ac.ir/fa/personalinfo.jsp?PeopleCode=IP0900022
#اساتید
#فلسفه
🔰خانه علم و مهارت طه و انجمن فلسفه تحلیلی مشکات برگزار مینماید:
💠 مدرسه بهاره: در آمدی بر فلسفه تحلیلی
🖇شامل سه دوره:
📍دوره مقدماتی
📍دوره متافیزیک تحلیلی
📍دوره فلسفه زبان
🕒 مدت زمان مدرسه: ۲۴ جلسه (اصلی و تسهیلگری)
🔹با تدریس: دکتر محمود مروارید ( عضو هیئت علمی پژوهشگاه دانشهای بنیادی) و دکتر هادی صفائی پژوهشگر پسادکتری پژوهشگاه دانشهای بنیادی؛
🔸همراه با تسهیلگری اعضا انجمن فلسفه تحلیلی مشکات؛
📆 زمان برگزاری: از ۲۱ اردیبهشت الی ۱ تیرماه ۱۴۰۲ ( در شش هفته)
🚻 خواهران و برادران
✅ حضوری ( قم) و مجازی؛
🕒مهلت ثبت نام: از ۸ اردیبهشت الی ۱۸ اردیبهشت
📌 برای کسب اطلاعات بیشتر، بروشور معرفی تفصیلی مدرسه را مطالعه نمائید.
📞۰۹۹۰۱۶۷۶۵۴۵
✔️لینک ثبت نام:
https://formafzar.com/form/l0ap5
🌐 #خانه_علم_و_مهارت_طه
چشمانداز آفاق اندیشه
https://t.me/+PrIQ7vZVNVUwZjA0
هدایت شده از 🌿 ••[ وجیزه ]••
💎 #آشنایی_با_اصطلاحات | #ماده
💠ماده در لغت، مونث «ماد» بوده و به معنای مایه و اصل هر چیز است و در اصطلاح فلاسفه یکی از اقسام جوهر جسمانی است.
⭕️معنای اول
🛑به معنای «پذیرای استعداد شیء» است؛ یعنی پذیرای امکان تبدیل شدن به چیز دیگر و مراد از آن همان مادۀ قبلی شیء است. به این معنا که در عالم طبیعت ، جریان «تبدیل شدن» وجود دارد و هر لحظه اشیایی به صورت اشیاء دیگر درمی آیند و تغییر میکنند. به عبارتی حالتی درونی و داخلی در شیء وجود دارد که به موجب آن حالت، شیء به سوی کمال میشتابد. مثلا دانه گندم، امکان تبدیل شدن به خوشۀ گندم را دارد. در واقع «دانه» استعداد و امکان تبدیل شدن به خوشه را دارد.
جوهری را که حامل «استعداد» یا «امکان تبدیل شدن» است و پذیرای صورتهای متعدد میباشد «ماده» یا «هیولی» مینامند.
⭕️معنای دوم
🛑دومین معنای «ماده»، «محل صورت» است؛ یعنی آن چیزی که صورت در حال حاضر لباس او و تعین او شمرده میشود. مثلا در میز، آن چوبی که صورت میز بودن را پذیرفته، ماده میز (ماده به همین معنای دوم) شمرده میشود.
هدایت شده از موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران
💢 کارگاه «نظریه ابتناء در منطق و متافیزیک» با ارائه دکتر داود حسینی، دانشیار گروه فلسفه و منطق دانشگاه تربیت مدرس، در روز چهارشنبه، 6 اردیبهشتماه 1402، در دو جلسه دو ساعته از ساعت 14 تا 18 برگزار گردید
📽(گزارش کارگاه بههمراه ویدیوی کامل)
🔹ابتنا مفهومی متافیزیکی است که از اوایل قرن بیستویکم وارد ادبیات منطق و متافیزیک در سنت فلسفۀ تحلیلی شده است. اهمیت ابتنا برای بررسیهای فلسفی با نگاهی به گسترۀ ادعاهای فلسفی در حوزههای متفاوت که همگی اظهارهایی در خصوص ابتنا هستند قابل مشاهده است: ویژگیهای ارزشی، نظیر زیبایی، مبتنی بر ویژگیهای فیزیکی هستند؛ صدق یک جملۀ عطفی مبتنی است بر صدقهای عاطفهای آن؛ صدق یک گزاره مبتنی بر واقعیت یا واقعیاتی در جهان است؛ واقعیات اجتماعی، نظیر واقعیات نهادی، مبتنی بر واقعیاتی در خصوص افراد جامعه و روابط میان آنها هستند؛ وجود یک شیء مرکب مبتنی بر وجود اجزائش است؛ فعل الهی مبتنی بر حکمت الهی است؛ و از این دست.
البته به لحاظ تاریخی این مفهوم را میتوان تا دورۀ باستان ردیابی کرد. نظریههایی نظیر اینکه بنیاد جهان را آب یا عدد یا علل اربعه تشکیل میدهند، درواقع اظهاراتی در خصوص ابتنا هستند. در برش فلسفۀ تحلیلی از تاریخ فلسفه، میتوان سه دوره را از هم تفکیک کرد: دورۀ شکگرایی حلقۀ وینی در خصوص متافیزیک، بهویژه ابتنا؛ دورۀ صورتبندی ابتنا بر پایۀ مفاهیم موجهاتی در نیمۀ دوم قرن بیستم (سوپروینینس)؛ و رویکردهای دهههای اخیر که ابتنا را مفهومی هایپراینتنشنال تلقی میکنند.
📌متن کامل خبر ...
https://www.irip.ac.ir/fa/news/559
https://eitaa.com/hekmatfalsafe
آشنایی با اساتید معاصر فلسفه
۸۵. رضا اکبری
https://isu.ac.ir/cv/247/%D8%B1%D8%B6%D8%A7-%D8%A7%DA%A9%D8%A8%D8%B1%DB%8C?slc_lang=fa&&cv=247&mod=scv
#اساتید
#فلسفه
اگر متن مختصری در باره فلسفه اسلامی (Islamische Philosophie) به زبان آلمانی می خواهید بخوانید، این کتاب یکی از چند گزینه است.
#فلسفه_اسلامی
#آلمانی
@naturalphilosophy
🔰 تمایزات میان گزاره ها
🔺دانش پیشینی و پسینی
فرض کنید که جمله "همه کلاغ ها سیاه هستند" صادق است و آن را با جمله "هر آسمان خراشی مرتفع است" مقایسه کنید. صدق این جملات را چطور ارزیابی می کنید؟ در مورد جمله دوم، پاسخ این است که با فهم صرفا معانی واژگانی که در آن وجود دارد، صدق آن دانسته می شود. از آنجا که واژه "آسمان خراش" به معنای "ساختمان هایی با ارتفاع بلند" است، طبق تعریف، گزاره "هر آسمان خراشی مرتفع است" صادق است. این نوع دانش را دانش پیشینی میگویند. به این معنا که برای به دست آوردن صدق آن نیازی به تحقیق تجربی نیست. برخلاف جمله دوم، تحقیق تجربی برای دانستن صدق جمله اول ضروری است و دانستن معنای واژگان کافی نیست. دانش نوع اول را دانش پسینی میگویند، به این معنا که صدق آن از طریق تحقیق تجربی به دست می آید.
تفاوت بین جملاتی که دانش پیشینی را بیان می کنند و آنهایی که دانش پسینی را بیان می کنند، گاهی در قالب چهار تمایز دیگر توصیف می شوند: ضروری در مقابل امکانی، تحلیلی در مقابل ترکیبی، اینهمان گویی در مقابل معنادار، و منطقی در مقابل واقعی.
🔺گزاره های ضروری و امکانی
یک گزاره در صورتی ضروری است که در هر شرایط ممکنی صادق باشد. مثل گزاره "همه آسمان خراش ها مرتفع هستند". هیچ شرایط ممکن یا قابل تصوری وجود ندارد که در آن این گزاره صادق نباشد. (با این فرض که معنای آسمان خراس ساختمان هایی با ارتفاع بلند است) در مقابل، "همه کلاغ ها سیاه هستند" در برخی شرایط صادق است. یعنی، تصور شرایطی که در آن، این گزاره صادق نباشد ممکن است. گزارههای ضروری، پیشینی و گزارههای امکانی پسینی هستند. (این نسبت مخالفانی نیز دارد.)
🔺گزاره های تحلیلی و ترکیبی
به گزاره ای تحلیلی گفته می شود که معنای محمول، در ضمن معنای موضوع باشد. بنابراین، گزاره "همه آسمان خراش ها مرتفع هستند" تحلیلی است، زیرا بخشی از معنای واژه "آسمان خراش"، "ارتفاع بلند" است. در غیر این صورت، گزاره ترکیبی خواهد بود. "همه کلاغ ها سیاه هستند" یک گزاره ترکیبی است، زیرا واژه "سیاهی" در معنای "کلاغ" گنجانده نشده است. برخی گزاره های تحلیلی، پیشینی هستند و بیشتر گزاره های ترکیبی پسینی هستند. این تمایزات توسط کانت برای طرح یکی از مهمترین پرسشها در تاریخ معرفتشناسی مورد استفاده قرار گرفت، یعنی اینکه آیا حکم های ترکیبی پیشینی امکانپذیر است یا خیر.
🔺گزاره های اینهمان گویی و معنادار
یک گزاره در صورتی که واژگان تشکیلدهنده آن تکرار شوند یا بتوان آن واژگان را به واژگان تکراری تقلیل داد، اینهمان گویی گفته میشود، به طوری که فرم گزاره «a = a» خواهد بود. چنین گزاره هایی هیچ اطلاعاتی در مورد جهان به ما نمی دهند و بر این اساس گفته می شود که آنها از اهمیت شناختی تهی هستند. در مقابل، گزاره ای معنادار است که واژگان سازنده آن به گونه ای باشد که گزاره اطلاعات جدیدی در مورد جهان ارائه دهد.
تمایز بین گزاره های اینهمان گویی و معنادار در تاریخ فلسفه دین نقش مهمی دارد. در برهان هستی شناسی برای وجود خدا، سنت آنسلم کوشید تا با فرض خدا تنها موجود کامل است به همراه این فرض که خدا وجود دارد، این نتیجه را بدست آورد که هیچ موجودی نمی تواند کامل باشد مگر اینکه وجود داشته باشد.
🔺گزاره های منطقی و واقعی
گزاره منطقی گزاره ای است که می توان آن را با جایگزینی واژگان تشکیل دهنده آن به گزاره ای که بیانگر یک صدق منطقی است، مانند گزاره منطقی «اگر p و q، پس p» تقلیل داد. مثلاً گزاره «همه آسمان خراش ها مرتفع هستند» از نظر منطقی معادل گزاره "اگر چیزی ساختمان باشد و مرتفع باشد، پس آن چیز مرتفع است" می باشد. در مقابل، ویژگی های معنایی و نحوی گزاره های واقعی، تقلیل آنها را به صدق های منطقی غیرممکن می سازد. گزاره های منطقی اغلب پیشینی، همیشه ضروری و نوعاً تحلیلی هستند. گزاره های واقعی عموماً پسینی، امکانی و ترکیبی هستند.
#اصطلاح_شناسی
#گزاره
#پیشینی
#پسینی
#ضروری
#امکانی
#منطقی
#اینهمانی
@epistemology_issues
کانون علمی منطق و فلسفه (شیراز)
06دیدگاه ابنسینای طبیب، فیلسوف و عارف به عشق. حسین محمودی.mp3
17.03M
کانون علمی منطق و فلسفه اسلامی موسسه آموزش عالی امام خمینی (ره) شیراز میزبان کرسی های علمی ترویجی و پژوهشی عموم خواهد بود.
در صورتی که مایل به ارایه مطلبی علمی در یکی از قالب های کرسی ترویجی، کرسی پژوهشی و ... در زمینه های منطق، فلسفه و معرفت شناسی هستید به ادمین این کانال درخواست دهید.
آشنایی با اساتید معاصر فلسفه
۸۶. احمد رضا همتی مقدم
https://fa.everybodywiki.com/%D8%A7%D8%AD%D9%85%D8%AF%D8%B1%D8%B6%D8%A7_%D9%87%D9%85%D8%AA%DB%8C_%D9%85%D9%82%D8%AF%D9%85
#فلسفه
#اساتید
این کتاب یک دوره تاریخ فلسفه اسلامی است ( Geschichte der Islamischen Philosophie) از آغازگاه ها تا دوره معاصر
#فلسفه_اسلامی
#آلمانی
@naturalphilosophy
کانون علمی منطق و فلسفه (شیراز)
07تکان دادن جهان با بوعلی. سید نصرالله موسویان.mp3
17.54M