ابونصر فارابی را میتوان اولین «فیلسوف»، بهمعنای حقیقی کلمه، در عالم اسلام دانست. او مهمترین مسائل تاریخ فلسفه را، که توسط فیلسوفان بزرگ پیشین طرح شدهبود، در بستر فکری-سیاسی-دینی که خود در آن قرار داشت بازطرح کرد. پاسخهای او به این مسائل به دلیل عمق اندیشۀ فلسفیاش، علی¬رغم برخی شباهتهای ظاهری _حتی در احکام و اصطلاحات_ ،حامل روح و معنایی جدید متناسب با این بستر بود. در یک سنت غالبِ پژوهشی، اندیشۀ بدیع و آرای نوآورانۀ فارابی، بهویژه در ساحت فلسفۀ نظری، گاه در سایۀ قوت و نظاممندی فلسفۀ سینوی و گاه به دلیل غلبه و مقبولیت فلسفۀ صدرایی، مغفول مانده است. در اکثر پژوهشها، به¬ویژه در حوزۀ فلسفۀ نظری فارابی، به منظر و مقصود فلسفی او آنگونه که برای خودش مطرح بوده بیتوجهی شده و تفاوت مهم یا مؤثری میان نظام، مبانی و آرای او با ابنسینا و حتی گاه ملاصدرا دیده نشده است. در پژوهش حاضر تلاش شده است با تأمل در برخی مفاهیم بنیادین فلسفۀ اسلامی در آثار فارابی (از جمله موجود، ماهیت، امکان و وجوب) و فهم آنها بر اساس متونی که در انتسابشان به او اطمینان نسبی وجود دارد، تصویر دقیقتری از اندیشۀ این فیلسوف بزرگ در حوزۀ وجودشناسی ارائه شود.
کتاب اثولوجیا از زمان ترجمه به زبان عربی در قرون نخستین اسلامی مورد توجه فلاسفه و حکیمان قرار گرفته و بر آن شرح و تعلیقههای گوناگون نوشته شده است. یکی از شارحان متأخر اثولوجیا قاضی سعید قمی، حکیم نامآور عصر صفوی است. شرح قاضی تنها مربوط به چهار میمر نخست از میمرهای دهگانة اثولوجیا است. استاد جلالالدین آشتیانی ضمن تصحیح تعلیقة قاضی سعید با استفاده از چند نسخة خطی، متن میمرهای چهارگانه را نیز در این مجموعه قرار دادهاند و مقدمههای مشروحی بر هر دو بخش نگاشتهاند که حاوی نکات عمیق و ارزشمندی است. از آنجا که به طبع پیشین کتاب اغلاط و اشتباهاتی راه یافته بود که اصلاح و تصحیح آنها را ناگزیر میکرد، در ویراست جدید با مراجعه به برخی نسخ خطیِ متن و شرح، تلاش شده است تا آن کاستیها برطرف و اصلاحات لازم اعمال گردد. علاوه بر این نمایههای چندگانهای به پایان کتاب افزوده شده است.
آشنایی با اساتید معاصر منطق
۵. اسدالله فلاحی
https://simap.irip.ir/cv/fallahi/
https://www.magiran.com/author/profile/449375/%D8%A7%D8%B3%D8%AF%D8%A7%D9%84%D9%84%D9%87-%D9%81%D9%84%D8%A7%D8%AD%DB%8C
#اساتید
#منطق
🔰نخستین المپیاد استانی منطق در شیراز برگزار شد
https://hawzahnews.com/xcfpt
🔹حوزه/ مدیر موسسه آموزش عالی امام خمینی(ره) فارس گفت: نخستین المپیاد استانی منطق با همکاری حوزه علمیه برادران و خواهران استان فارس و دانشگاه های شیراز و فرهنگیان برگزار شد.
__________________
خبرگزاری حوزه استان فارس
https://eitaa.com/joinchat/2218524753C204cc50dd1
#المپیاد_منطق
🔖نخستین المپیاد استانی منطق توسط موسسه آموزش عالی حوزوی امام خمینی(ره) وابسته به نهاد نماینده ولی فقیه در استان فارس با همکاری حوزه علمیه برادران و خواهران استان فارس و دانشگاه های شیراز و فرهنگیان برگزار شد.
🔖 این المپیاد که با محوریت کتاب «المنطق علامه محمد رضا مظفر» برگزار شد، ویژه طلاب و دانشجویان استان فارس بود که در دو سطح پیشرفته ویژه اساتید و سطح متوسط ویژه طلاب و دانشجویان برگزار شد.
🎁جوایز رتبه های برتر سطح پیشرفته در این المپیاد به شرح ذیل است:
1️⃣رتبه اول ۴ میلیون تومان
2️⃣رتبه دوم ۳ میلیون تومان
3️⃣رتبه سوم ۲ میلیون تومان
همچنین در جوایز سطح متوسط،
1️⃣رتبه اول ۳ میلیون تومان
2️⃣رتبه دوم ۲ میلیون تومان
3️⃣رتبه سوم نیز ۱ میلیون تومان
🔸در نخستین المپیاد استانی منطق، ۱۱۳ نفر ازطریق سایت موسسه نام نویسی کردند که از این تعداد، ۸۸ نفر از برادر و ۲۳ نفر از خواهران بودند. برادران در سطح متوسط ۷۷ نفر و در سطح پیشرفته ۱۱ نفر و خواهران در سطح متوسطه ۱۳ نفر و مابقی در سطح پیشرفته شرکت داشتند.
کانون علمی منطق و فلسفه (شیراز)
15جانمایی مباحث زیباییشناسی در آثار ابنسینا. هادی ربیعی.mp3
12.74M
نتیجه المپیاد منطق.pdf
132.7K
نتیجه المپیاد منطق ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۲
🔰 سلسله جلسات فلسفه ذهن
(آشنایی با برخی مسائل علوم شناختی)
@sotohaali
فرق منطق با معرفت شناسی
در معرفت شناسی پرسش اساسی و محوری این است که آیا انسان توان رسیدن به واقع را دارد؟ آیا عقل انسان میتواند انسان را به حقایق رهنمون شود؟ آیا با وجود خطا در ادراکات بشری می توان به ابزار ادراک (حس و عقل) اعتماد کرد؟
پس معرفت شناسی به تبیین توانایی عقل در رسیدن به واقع و ارائه پایه های زیرین معرفت بشری و ارزیابی معارف بشری و معیار صحت و سقم آن می پردازد.
اما منطق توانایی رسیدن عقل بشر به واقع را پذیرفته است و نحوه درست اندیشیدن و به کار گیری صحیح عقل در رسیدن به واقع را ارائه می کند.
بدین لحاظ معرفت شناسی بر منطق مقدم است یعنی نخست باید توانایی عقل در رسیدن به مجهول تبیین شود تا نوبت به روش کشف مجهول برسد پس منطق و معرفت شناسی دو علم متفاوت و در طول همدیگرند.
📗برگرفته از کتاب منطق و تفکر انتقادی
@mantegh_logic
#منطق
#معرفت_شناسی
کانون علمی منطق و فلسفه (شیراز)
16موجودپژوهی، اصلیترین دغدغه مابعدالطبیعی ابنسینا. مجتبی اعتمادی نیا.mp3
13.14M
آشنایی با اساتید معاصر منطق
۷. علی محمدی خراسانی
https://fa.wikinoor.ir/wiki/%D9%85%D8%AD%D9%85%D8%AF%DB%8C%D8%8C_%D8%B9%D9%84%DB%8C
#اساتید
#منطق
20121209083907-9627-10-۱.pdf
221K
پیراستگی برهان صدقین / عسکری سلیمانی ، پاسخی به مقاله دکتر مروارید
صوت مرتبط در پاسخ به اشکالات از ایشان :
https://t.me/nabardb/51953
#مقاله
#فلسفه
♦️ تأملّى در برهان صدیقین به تقریر علامه طباطبایى / محمود مروارید
چکیده :
علامه سید محمدحسین طباطبایى در حاشیه اسفار, تقریرى از برهان صدیقین ارائه داده است که معمولاً ادعا مى شود این تقریر علامه, استدلال جدیدى است که وجود خداوند را بدون به کارگیرى اصول فلسفى به اثبات مى رساند, و از این رو مى توان آن را مصداق کامل (برهان صدیقین) دانست. در این نوشتار نشان مى دهیم که برهان علامه طباطبایى گرچه تقریرى جدید و ابداعى است, امّا با اشکالات قابل توجهى روبرو است, به گونه اى که براى بر طرف کردن آنها, به ناچار باید دست کم سه پیش فرض فلسفى را پذیرفت و بدان اذعان نمود. بر این اساس, به هیچ روى نمى توان برهان علامه را بى نیاز از اصول فلسفى دانست, و مهم تر این که برخى از آن پیش فرض ها کاملاً مناقشه آمیز هستند.
متن:
http://ensani.ir/fa/article/68955/%D8%AA%D8%A3%D9%85%D9%84%D9%91%D9%89-%D8%AF%D8%B1-%D8%A8%D8%B1%D9%87%D8%A7%D9%86-%D8%B5%D8%AF%DB%8C%D9%82%DB%8C%D9%86-%D8%A8%D9%87-%D8%AA%D9%82%D8%B1%DB%8C%D8%B1-%D8%B9%D9%84%D8%A7%D9%85%D9%87-%D8%B7%D8%A8%D8%A7%D8%B7%D8%A8%D8%A7%DB%8C%D9%89
#مقاله
#فلسفه
آشنایی با اساتید معاصر منطق
۸. میثم زنجیرزن حسینی
https://www.magiran.com/author/profile/445055/%D9%85%DB%8C%D8%AB%D9%85-%D8%B2%D9%86%D8%AC%DB%8C%D8%B1%D8%B2%D9%86-%D8%AD%D8%B3%DB%8C%D9%86%DB%8C
#اساتید
#منطق