eitaa logo
کانون علمی منطق و فلسفه (شیراز)
1.5هزار دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
66 ویدیو
771 فایل
کانون علمی منطق و فلسفه موسسه آموزش عالی امام خمینی (ره) فارس پیشنهادات و انتقادات @Avicenna
مشاهده در ایتا
دانلود
آشنایی با اساتید معاصر منطق ۶. مهدی عظیمی https://rtis2.ut.ac.ir/cv/mahdiazimi
15جانمایی مباحث زیبایی‌شناسی در آثار ابن‌سینا. هادی ربیعی.mp3
12.74M
جلسه پانزدهم درس‌گفتارهای درباره‌ی بوعلی سینا جانمایی مباحث زیبایی شناسی در آثار ابن سینا سخنران: دکتر هادی ربیعی
نتیجه المپیاد منطق.pdf
132.7K
نتیجه المپیاد منطق ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۲
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰 سلسله جلسات فلسفه ذهن (آشنایی با برخی مسائل علوم شناختی) @sotohaali
فرق منطق با معرفت شناسی در معرفت شناسی پرسش اساسی و محوری این است که آیا انسان توان رسیدن به واقع را دارد؟ آیا عقل انسان میتواند انسان را به حقایق رهنمون شود؟ آیا با وجود خطا در ادراکات بشری می توان به ابزار ادراک (حس و عقل) اعتماد کرد؟ پس معرفت شناسی به تبیین توانایی عقل در رسیدن به واقع و ارائه پایه های زیرین معرفت بشری و ارزیابی معارف بشری و معیار صحت و سقم آن می پردازد. اما منطق توانایی رسیدن عقل بشر به واقع را پذیرفته است و نحوه درست اندیشیدن و به کار گیری صحیح عقل در رسیدن به واقع را ارائه می کند. بدین لحاظ معرفت شناسی بر منطق مقدم است یعنی نخست باید توانایی عقل در رسیدن به مجهول تبیین شود تا نوبت به روش کشف مجهول برسد پس منطق و معرفت شناسی دو علم متفاوت و در طول همدیگرند. 📗برگرفته از کتاب منطق و تفکر انتقادی @mantegh_logic
20101111174735-دین طبیعی.pdf
486K
دین طبیعی امانوئل کانت ترجمه منوچهر صانعی دره بیدی
20110209150805-تاثير مساله اصالت وجود بر ساير مسائل فلسفي.pdf
375K
تاثیر مسأله اصالت وجود بر سایر مسایل فلسفی قاسمعلی کوچنانی
16موجودپژوهی، اصلی‌ترین دغدغه مابعدالطبیعی ابن‌سینا. مجتبی اعتمادی نیا.mp3
13.14M
جلسه شانزدهم درس‌گفتارهای درباره‌ی بوعلی سینا موجود پژوهی اصلی ترین دغدغه مابعدالطبیعه ابن سینا سخنران: دکتر مجتبی اعتمادی نیا
20121209083907-9627-10-۱.pdf
221K
پیراستگی برهان صدقین / عسکری سلیمانی ، پاسخی به مقاله دکتر مروارید صوت مرتبط در پاسخ به اشکالات از ایشان : https://t.me/nabardb/51953
♦️‏ تأملّى در برهان صدیقین به تقریر علامه طباطبایى ‏/ محمود مروارید چکیده : علامه سید محمدحسین طباطبایى در حاشیه اسفار, تقریرى از برهان صدیقین ارائه داده است که معمولاً ادعا مى شود این تقریر علامه, استدلال جدیدى است که وجود خداوند را بدون به کارگیرى اصول فلسفى به اثبات مى رساند, و از این رو مى توان آن را مصداق کامل (برهان صدیقین) دانست. در این نوشتار نشان مى دهیم که برهان علامه طباطبایى گرچه تقریرى جدید و ابداعى است, امّا با اشکالات قابل توجهى روبرو است, به گونه اى که براى بر طرف کردن آنها, به ناچار باید دست کم سه پیش فرض فلسفى را پذیرفت و بدان اذعان نمود. بر این اساس, به هیچ روى نمى توان برهان علامه را بى نیاز از اصول فلسفى دانست, و مهم تر این که برخى از آن پیش فرض ها کاملاً مناقشه آمیز هستند. متن: http://ensani.ir/fa/article/68955/%D8%AA%D8%A3%D9%85%D9%84%D9%91%D9%89-%D8%AF%D8%B1-%D8%A8%D8%B1%D9%87%D8%A7%D9%86-%D8%B5%D8%AF%DB%8C%D9%82%DB%8C%D9%86-%D8%A8%D9%87-%D8%AA%D9%82%D8%B1%DB%8C%D8%B1-%D8%B9%D9%84%D8%A7%D9%85%D9%87-%D8%B7%D8%A8%D8%A7%D8%B7%D8%A8%D8%A7%DB%8C%D9%89
جان کالون و حس الوهی.pdf
206.4K
بررسی دیدگاه جان کالون درباره حس الوهی و مقایسه آن با نظریه فطرت احمد احمدی و علی قربانی
هدایت شده از 🌿 ••[ وجیزه ]••
💢 اسدالله فلاحی: مطالعات تاریخ منطق حوزه‌ای بسیار جوان است 🔹 دبیر علمی همایش «تاریخ منطق در جهان اسلام» اظهار داشت: مطالعه تاریخ منطق یک مطالعه بسیار جوان است و برگزاری این همایش می‌تواند ترغیب محققان بین المللی و داخلی به مطالعات تاریخ منطق در جهان اسلام باشد. 🔶 اسدالله فلاحی، عضو هیئت علمی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران و دبیر علمی همایش بین‌المللی «تاریخ منطق در جهان اسلام» که در تاریخ ۱۴ الی ۱۶ اسفند ماه ۱۴۰۱ توسط گروه منطق مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران با همکاری انجمن منطق ایران برگزار خواهد شد، در خصوص محورهای اصلی همایش بین‌المللی «تاریخ منطق در جهان اسلام» گفت: این همایش از چهار محور اصلی و در ذیل آنها از مجموعه موضوعات دیگر بهره مند شده است. منطق پیشاسینوی که متشکل از موضوعات «تحول منطق ارسطویی در جهان اسلام»، «تأثیر شارحان یونانی ارسطو بر منطق‌دانان مسلمان»، «شارحان مسلمان ارسطو»؛ منطق ابن‌سینا که متشکل از موضوعات «ارسطو و ابن‌سینا»، «تأثیر شارحان ارسطو بر ابن‌سینا»، «نوآوری‌های منطقی ابن‌سینا»، «شارحان و منتقدان منطق ابن‌سینا»؛ منطق پساسینوی که متشکل از موضوعات «تحولات منطق پس از ابن‌سینا»، «منطق‌دانان برجسته پس از ابن‌سینا»، «مکاتب و مشرب‌های منطقی پس از ابن‌سینا»، «وضعیت منطق سینوی در دوران معاصر در جهان اسلام»، «وضعیت منطق سینوی در منطقه‌های جغرافیایی مختلف در جهان اسلام» و منطق تطبیقی که متشکل از موضوعات «مقایسهٔ آرا منطق‌دانان مسلمان با هم»، «مقایسه منطق در جهان اسلام و اروپای سده‌های میانه» 👈 متن کامل خبر ... https://eitaa.com/hekmatfalsafe
✅کانالی مفید برای دوستداران کتاب در این کانال کتابهای مفیدی در زمینه های مختلف علمی معرفی می شود که حتما آشنایی با آنها برای اهل مطالعه لازم است. لینک 👈 https://eitaa.com/boookkk
آشنایی با اساتید معاصر منطق ۹. غلامرضا ذکیانی https://civilica.com/p/181758/
17حال و هوای ارسطویی ابن‌سینا و مشرب سقراطی مولانا. ناصر مهدوی.mp3
17.78M
جلسه هفدهم درس‌گفتارهای درباره‌ی بوعلی سینا حال و هوای ارسطویی ابن سینا و مشرب سقراطی مولانا سخنران: دکتر ناصر مهدوی
⭕️ فهرست مغالطه‌ها 🔸قسمت اول آنچه در زیر می‌آید، مروری گذرا بر برخی از مغالطه‌هاست: ✅ مغالطات ابهام ●مغالطهٔ اشتراک لفظ: استفاده از واژه‌هایی که دارای دو یا چند معنا هستند، بدون قرینه‌ای که بر معنای مورد نظر، دلالت کند. ●کژتابی یا ابهام ساختاری: به‌کارگیری جمله‌ای که می‌تواند به دو یا چند گونه بیان و فهمیده شود. ●مغالطهٔ ابهام واژه: استفاده از واژه‌های مبهمی که قابلیت تفسیرهای گوناگون دارند. ●اهمال سور: عدم ذکر سورِ قضیه و تلقی آن به‌عنوان قضیه‌ای کلی. ●تعریف دوری: تعریف دو شیء یا لفظ مبهم به یک‌دیگر، درحالی‌که برای شناخت هریک نیازمند به شناخت دیگری باشیم. ✅ مغالطات عدم دقت برای گمراه‌سازی ●مغالطهٔ کُنه و وجه: معرفی یک صفت یا یک جنبهٔ خاص از یک پدیده به‌عنوان ذات و اساس آن. ●علت جعلی: معرفی امری که علت نیست یا بخش کوچکی از علت است به‌عنوان علت اصلی. ●بزرگ‌نمایی: جلوه دادن جنبه یا جنبه‌های خاصی از یک واقعیت به‌صورت بزرگ‌تر و مهم‌تر از آن‌چه هست. ●کوچک‌نمایی: جلوه دادن جنبه یا جنبه‌های خاصی از یک واقعیت به‌صورت کوچک‌تر و کم‌اهمیت‌تر از آن‌چه هست. ●مغالطهٔ متوسط: مغالطهٔ آماری برای بیان اطلاعات خاص موردنظر. ●نمودار گمراه‌کننده: استفاده از نمودارهای مغرضانه برای بیان اطلاعات آماری. ●تصویر گمراه‌کننده: استفادهٔ نادرست از اندازهٔ تصویری که به‌عنوان نشانهٔ داده‌های آماری به‌کار می‌رود. ✅ مغالطات نقل ●دروغ: عدم مطابقت خبر با واقعیت. ●توریه: بیان سخنی که معنای آن به‌ظاهر درست است، اما آن‌چه مخاطب از آن درک می‌کند نادرست و دروغ است. ●نقل قول ناقص: نقل گزینشی بخشی از سخنان دیگران بدون توجه به پیام اصلی او در مجموعهٔ سخنانش. ●تحریف: کاستن و افزودن محتوای یک متن. ●تفسیر به رأی یا تفسیر نادرست: تفسیر یک سخن مغایر با اغراض گوینده و موافق با اغراض شخص. ●مغالطهٔ تأکید لفظی: تکیه و تأکید بر برخی از الفاظ یک قضیه و استنباط معانی‌ای که موردنظر گوینده نیست. @critical_thinking_skills @mantegh_logic
✴️ معرفت‌شناسی اجتماعی چیست؟ 🔹 معرفت شناسی اجتماعی در مقایسه با معرفت شناسی فردی سنجیده می شود. در معرفت شناسی فردی، شخص یا فاعل شناسا، فردی واحد است که به تنهایی و بدون مشورت با دیگران، وظیفه جستجوی حقیقت را بر عهده دارد. در مقابل، معرفت شناسی اجتماعی به این موضوع می پردازد که چگونه افراد می توانند به بهترین نحو، حقیقت را با کمک دیگران یا در مواجهه با آنها، همچنین توسط گروه ها یا عوامل جمعی دنبال کنند. 🔹 معرفت شناسی‌ای که توسط رنه دکارت به تصویر کشیده شده است، نوعی معرفت شناسی فردی است که موضوعش این است چگونه فاعل شناسا با استفاده از ابزارهای شناختی شخصی خود می تواند به شناخت حقیقت دست پیدا کند. دکارت مدعی بود که امیدوارکننده ترین راه برای کسب حقیقت، دلائل خود شخص است. سؤالی که باقی میماند این بود که دقیقاً چگونه می‌توان حقیقت را با تلاش های فردگرایانه به چنگ آورد که دکارت آغاز آن را در ایده های فطری و محتوای ذهنی درونی فاعل شناسا جستجو میکرد. 🔹برخلاف جهت‌گیری‌های فردگرایانه دکارت، معرفت‌شناسی اجتماعی مبتنی بر این ایده است که می‌توان دانش را اغلب از طریق دیگران کسب کرد. مطمئناً، این گام مبتنی بر این است که محقق در مرحله اول قبلاً تشخیص داده باشد که چنین افرادی در جهان خارج وجود دارند، تصمیمی که احتمالاً مستلزم استفاده از منابع فردی (شنوایی، دیدن، زبان، و غیره) است. بنابراین معرفت‌شناسی اجتماعی را نباید شکلی کاملاً متمایز و مستقل از معرفت شناسی فردی درک کرد؛ بلکه در طول معرفت شناسی فردی قرار دارد که در موضوع و مسائلش وابسته به آن است. 🔹مهم ترین موضوعاتی که در معرفت شناسی اجتماعی بررسی می شود: ▪️معرفت شناسی گواهی ▪️اختلاف نظر همتایان ▪️نسبی گرایی ▪️علم و معرفت شناسی اجتماعی (مسئله اجماع، جامعه شناسی علم) ▪️معرفت شناسی گروه یا جمعی ▪️معرفت شناسی فمینیسم ▪️معرفت شناسی دموکراسی 📝Social Epistemology ✍️ Cailin O’Connor 🔸🔸🔸 🌐کانال معرفت شناسی 🆔@epistemology_issues