لوازم و پیامدهای متناهی بودن جسم طبیعی در حکمت سینوی.pdf
404.3K
کانون علمی منطق و فلسفه (شیراز)
38ابنسینا در مقام ارسطوی دوم کمر به احیای حکمت ملی میبندد. اصغر دادبه.mp3
42.34M
کانون علمی منطق و فلسفه (شیراز)
39ابنسینا و ابنرشد هر یک به سبک خود ارسطویی بودند. حسين معصومي همداني.mp3
41.2M
✍ پروفسور جان مک گینِس نیز دو مقاله خواندنی و مهم در باره روش شناسی علمی ابن سینا دارد. با توجه به تمرکز ایشان بر طبیعیات سینوی، این مقالات از منظر تاریخ علوم طبیعی نیز خواندنی است.
حامد آرضایی
@naturalphilosophy
#ابن_سینا
#طبیعیات
2003.Scientific methodologies in medieval islam.pdf
141.2K
📜 Scientific methodologies in medieval islam
✒️ Jon Mcginnis
@naturalphilosophy
#مقاله
#طبیعیات
#لاتین
2008_Avicenna's_Naturalized_Epistemology_and_Scientific_1.pdf
377.1K
📜 Avicenna's Naturalized Epistemology and Scientific
✒️ Jon Mcginnis
✍ این مقاله پس از مقاله پیشین نوشته شده است و به نحوی تکمیل کننده آن است.
@naturalphilosophy
#مقاله
#طبیعیات
#لاتین
احیاگر حکمت نوری
گفتوگو با دکتر غلامحسین ابراهیمیدینانی
اطلاعات: استاد دینانی تأکید بسیاری بر خرد دارد و حکمت زاییدهٔ آن است و یکی از کسانی که در راه احیای حکمت الهی به جان کوشید، شیخ شهابالدین سهروردی است. وی بر آن بود فلسفه نور را که از ایران باستان گرفته بود، با فرهنگ اسلامی سازگار کند. استاد دینانی نیز افزون بر اینکه اهل حکمت و عرفان است و با شیخ شهید همدلی دارد، از سهروردیشناسان است و گفتهها و نوشتههای زیادی در این باره دارد. متن زیر فشردهٔ گفتگویی در همین باره است.
https://culture.bookcity.org/%da%af%d9%81%d8%aa%d9%88%da%af%d9%88/2546/
#فلسفه
#اشراق
#دینانی
هدایت شده از مجمع عالی حکمت اسلامی
🔵مدیر جدید شعبه فارس منصوب شد.
🔸با پایان دوره فعالیت حجت الاسلام والمسلمین محمد عباس زاده جهرمی، با تصویب هیئت مدیره مجمع عالی حکمت اسلامی و با حکم آیت الله غلامرضا فیاضی رئیس هیئت مدیره، حجت الاسلام والمسلمین جواد نیری به عنوان مدیر جدید مجمع عالی حکمت اسلامی شعبه فارس منصوب شدند.
🌐https://hekmateislami.com/?p=14344
@hekmateislami
کانون علمی منطق و فلسفه (شیراز)
40ابنسینا را در غرب بزرگترین منطقدان قرون وسطی میشناسند. ضيا موحد.mp3
37.3M
ارتباط وحی و رویای صادقه با عالم مثال از منظر سهروردی و صدرا.pdf
422.2K
هدایت شده از معرفی کتاب
کتاب توسط انتشارات موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی ره قم چاپ و منتشر شده و به نحوی عالی و مستدل به عالم برزخ از منظر عقل و نقل پرداخته است. متن کتاب ثقیل نیست اما فهم مطالب آن نیاز به دانستن یک سری مطالب و معارف فلسفی دارد.
چقدر خوب است آدمی در زندگی وقتی را تعیین نموده و به مطالعه دائمی آثاری این چنین اختصاص دهد.
https://eitaa.com/boookkk
هدایت شده از 🌿 ••[ وجیزه ]••
اهمیت و ضرورت پرداختن به علوم عقلی اسلامی.mp3
18.8M
🔰اهمیت و ضرورت پرداختن به علوم عقلی اسلامی
▫️در تاریخ ۱۴ اردیبهشتماه ۱۴۰۲ استاد علی امینینژاد در جمع اساتید و طلاب حوزه علمیه میبد یزد به ایراد سخنرانی پرداختند که موضوع سخنرانی ایشان ضرورت پرداختن به علوم عقلی اسلامی برای فهم روایات اهل بیت علیهم السلام بود.
#استاد_امینی_نژاد
#علوم_عقلی
💢 مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات
https://eitaa.com/nafahat_eri
2004_Experience»_tajriba_in_Classical_Arabic_Philosophy_al_Fārābī.pdf
127.3K
📜 تجربه در فلسفه کلاسیک عربی (فارابی و ابن سینا)
🖋 پروفسور ژول ژانسن
@naturalphilosophy
#فلسفه
#مقاله
#لاتین
2015.Principles_of_scientific_knowledge_and_t.pdf
1.75M
✍ این مقاله ریکاردو استروبینو نیز از منظری دیگر به روش شناسی علمی در اندیشه بوعلی می پردازد.
📚 البته نویسنده مقاله بعدها کتابی نیز در این زمینه نگاشتند که آن نیز خواندنی است.
حامد آرضایی
@naturalphilosophy
#فلسفه
#مقاله
#لاتین
⏳ امروز پنجشنبه، ۲۵ خردادماه، ساعت ۱۶ تا ۱۸
🌐 https://www.skyroom.online/ch/farhangestan/hekmat
@naturalphilosophy
#فلسفه
#وبینار
کانون علمی منطق و فلسفه (شیراز)
41حکمت مشرقی ابنسینا در حکمت اشراق سهروردی به اوج رسید. زهرا زارع.mp3
38.78M
کانون علمی منطق و فلسفه (شیراز)
✅جلسه اول دوره فلسفه چینی دانشگاه هاروارد 🌀 مدرس: فاطمه هوشمندزاده دانشجوی کارشناسی ارشد فلسفه و
فلسفه چینی ۲۷_۷ (2) (1).m4a
40.82M
✅جلسه دوم دوره فلسفه چینی دانشگاه هاروارد
🌀 مدرس: فاطمه هوشمندزاده
دانشجوی کارشناسی ارشد فلسفه و کلام اسلامی
انجمن علمی فلسفه و حکمت اسلامی دانشگاه تهران
@philosophyisl
#فلسفه
#چینی
ادراک حسی در دیدگاه افلاطون.pdf
276.4K
📝 ادراک حسی در دیدگاه افلاطون
✍ مجتبی جلیلی مقدم
#معرفی_مقاله
چکیده
ادراک حسى که از اساسى ترین و چالش برانگیزترین مسائل فلسفه و معرفت شناسى است، جایگاه نوینى در اندیشه افلاطونِ ایده آلیست و عقل گرا مى یابد. در معرفت شناسى افلاطون، معرفتِ حقیقى خطاناپذیر بوده و به حوزه مُثُل یا هست ها که لایتغیرند تعلق مى گیرد. درحالى که ادراک حسى نه تنها خطاپذیر است، بلکه به جهان محسوس متغیر تعلق دارد و ازاین رو، نمى تواند معرفت حقیقى باشد. در این نوشتار برآنیم تا امکان و نقش آفرینى ادراک حسى در اندیشه افلاطون را بررسى کنیم و این کار مستلزم نگاهى تحلیلى به معرفت شناسى و هستى شناسى افلاطون مى باشد. حاصل مقاله آنکه ادراک حسى به دلیل بهره مندى جهان محسوس از عالم مُثل و قرار گرفتن میان وجود و عدم، همچنین ذى نفس بودن و اندام هاى حسى صرف نبودنِ انسان به عنوان فاعل شناسا و یادآورى بودنِ علم، نه تنها ممکن است، بلکه مقدمه اى براى معرفت حقیقى است.
#ادراک_حسی #افلاطون #مثل
🔸🔸🔸
🌐کانال معرفت شناسی
🆔 @epistemology_issues
#مقاله
#معرفت_شناسی
کانون علمی منطق و فلسفه (شیراز)
42ابنسینا را با زبان طنز برای کودکان از تبعید ابدی فرهنگی بیرون بیاوریم. حميد عبداللهيان.mp3
45.58M