⛔ با حرفها و موضعگیریهایمان در خون مؤمنی شریک نشویم
#نه_به_افراط_گری_مذهبی
.
محمدبنمسلم از امام باقر روایت میکند که فرمود: در روز قیامت کسی میآید که همراهش کاسهای از خون است سپس میگوید به خدا قسم هیچ کسی را نکشتم و در خون کسی شریک نیستم. خداوند میگوید درست است اما درباره بنده من چیزی گفتی و این حرف چرخید تا بواسطه آن حرف کشته شد، پس از خونش به تو نیز رسید.
.
مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع قَالَ: إِنَّ الرَّجُلَ لَيَأْتِي يَوْمَ الْقِيَامَةِ وَ مَعَهُ قَدْرُ مِحْجَمَةٍ مِنْ دَمٍ فَيَقُولُ وَ اللَّهِ مَا قَتَلْتُ وَ لَا شَرِكْتُ فِي دَمٍ قَالَ بَلَى ذَكَرْتَ عَبْدِي فُلَاناً فَتَرَقَّى ذَلِكَ حَتَّى قُتِلَ فَأَصَابَكَ مِنْ دَمِهِ.
الکافی، جلد ۷، صفحه ۲۷۳
.
#افراط
#برائت
#وحدت
#اهل_سنت
#شیعه
#وحدت_شیعه_سنی
✅ فتأمل را در پیامرسان ایتا دنبال کنید 👇
🌐 eitaa.com/joinchat/1481179187C9d1c87f28b
‼️ ظلم به جمهوری اسلامی با گزاره «وحدت افراطی»
🔅 بنظر من بخشی از جهاد تبیین باید در جبهه خودی شکل بگیرد و مخاطبش خودیها هستند. چرا که بخشی از مظلومیت جمهوری اسلامی در میان کسانی شکل میگیرد که به ظاهر طرفدار جمهوری اسلامی هستند.
💢 در همین چند روزی که مستند اهل سنت ایران پخش شده، صدها پیام از کسانی که تا همین چند روز پیش در ۱۲ فروردین عکس پرچم جمهوری اسلامی را استوری می کردند، دریافت کردم که با این عنوان شروع می شد: صداو سیمای حکومت مثلا شیعی.
⁉️ ته استدلال اینها هم این است که در حکومت شیعی چرا چنین مستندی پخش شده و در بخشی از آن درباره یکی از همسران پیامبر سرود خوانده شده. بعد این را میگذارند کنار حاشیه ای که حامد کاشانی قبل از ماه مبارک درست کرد و نتیجه می گیرند صدا و سیمای غیرشیعی به دنبال حذف فضائل اهل بیت علیهم السلام است و الی آخر و بعد می گویند حکومت مثلا شیعی یا حتی بدتر می گویند حکومت شنی و ... .
🌀 اینها دقیقا دارند جمهوری اسلامی را می کوبند. هرچند نشانه اش به سمت صداو سیما هست. با برچسب های مختلف هم دارند این کار را میکنند، مخصوصا برچسب وحدت افراطی که این روزها بیشتر از همیشه سر زبانشان افتاده و دارند ترندش میکنند. برای من مسجل است که بازی را کسانی شروع کردند که به هیچ وجه دل در گرو انقلاب ندارند. ولی بعد آنهایی که جمهوری اسلامی را قبول دارند و به رهبری ارادت دارند ادامه اش دادهاند، بدون آنکه بدانند به چه چیزی دارند حمله میکنند.
🔹 «وحدت افراطی»؛ این ترکیب از قضیه گرگیج شروع شد و الان اوج گرفت و در غائله بعدی چنان تثبیتش می کنند که دیگر حرف زدن از وحدت مسلمین، برای عده ای مساوی می شود با سب یا ارتداد. این حرف را من اینجا می زنم و تاریخش زا ثبت میکنم تا بعد نتیجه را با هم ببینیم.
💠 اینجاست که می گویم بخشی از مظلومیت جمهوری اسلامی توسط کسانی شکل میگیرد که به ظاهر طرفدارش هستندبه اعتقاد من کسی که وحدت را فهم نکرده، یعنی انقلاب اسلامی را نفهمیده و امامین آن را نشناخته. حالا هرچقدر هم خودشان را پشت سر رهبر معظم انقلاب مخفی کنند و از او مایه بگذارند. دلیل من هم این است که کسی که دارد وحدت افراطی را ترند میکند، نمیداند که دارد چه کانونی را تخریب میکند، و نمیفهمد که نسبت انقلاب و جمهوری اسلامی با وحدت چیست.
🔺 چنین شخصی میتواند یک فعال رسانه ای یا یک عمامه به سر یا حتی یکی از مسئولین دولتی باشد، ولی همه با هم دارند مظلومیت جمهوری اسلامی را مضاعف می کنند. آن هم مظلومیتی که جنسش با مظلومیت تولید شده توسط بیبیسی و اینترنشنال و ... متفاوت است. طبعا جهاد تبیینی که بخواهد این مظلومیت را رفع کند هم متفاوت خواهد بود.
🔵 تازه اینجاست که مظلومیت امیرالمومنین برایم ادراک می شود که میفرمود: «ای كسانى كه به تن حاضريد و به خرد غايب، هر يك از شما را عقيدتى ديگر است. فرمانروايانتان گرفتار شمايند. فرمانرواى شما، خدا را اطاعت مى كند و شما نافرمانيش مى نماييد و فرمانرواى آنان خدا را نافرمانى مى كند و ايشان سر بر خط فرمانش دارند. دلم مى خواهد معاويه با من معاملتى كند چون صرافى كه به دينار و درهم. ده تن از شما را از من بستاند و يك تن از مردان خود را به من دهد.»
✅ فتأمل را در پیامرسان ایتا دنبال کنید 👇
🌐 eitaa.com/joinchat/1481179187C9d1c87f28b
✅ مردمی نه عوامزده، عارف نه عزلتگزین
.
🔅 برجستهترین درس از زندگی عالم وارسته، آیت الله #فاطمی_نیا برای من که در ابتدای راه و رسم #طلبگی هستم، این است که میتوان مردمی بود و در عین حال عالِم و عمیق بود و از عوامزدگی که آفت طلبگی است دور بود. همانگونه که زندگی علمیاش نشان داد میتوان سالک وادی #عرفان و خودسازی بود ولی نه همچون زهدفروشان و عارفنمایان عزلتگزین و گوشهگیر، بلکه اجتماعی و کنشگر.
✅ فتأمل را در پیامرسان ایتا دنبال کنید 👇
🌐 eitaa.com/joinchat/1481179187C9d1c87f28b
💠 هویتزدایی اسلامی انقلابی از #مشهدالرضا، سالهاست که پروژه مشترک لیبرالها و متحجرین است. برای همین است که گروه اول برای جایزه بهترین بازیگر زن فیلم #عنکبوت_مقدس در جشنواره فیلم کن، تبریکهایشان را با افتخار منتشر میکنند و گروه دوم در برابر این توهین به ساحت قدسی #امام_رضا (ع) همچنان ساکت هستند.
✅ فتأمل را در پیامرسان ایتا دنبال کنید 👇
🌐 eitaa.com/joinchat/1481179187C9d1c87f28b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ نقطه تمدنی سلام فرمانده
🌐 در مطالعات فرهنگی نظریهای وجود دارد به نام اثر پیتزایی فرهنگ. خلاصهاش این است که فرهنگ خاصیتی دارد که بعد از انتقال به جغرافیا و بوم دیگر، خصوصیات آن بوم را میگیرد و دوباره به مبدأ خود برمیگردد و جنس متفاوت و جذابتری نسبت به محصول اصلی پیدا میکند. و این لحظه تمدنی یک فرهنگ است. دقیقا مثل پیتزا که اصلش ایتالیایی است اما الان دیگر خود ایتالیاییها، پیتزای دیگر ملیتها را بیشتر دوست دارند.
💯 بنظرم #سلام_فرمانده در همین نقطه ایستاده. به بومهای مختلف رفته و الان که به مبدأ برمیگردد جذابیت مضاعفی برای ما پیدا میکند. اما فارغ از این جذابیتها، سوال اصلی این است که لحظه تمدنی تولید شده در این محصول را چگونه میتوان استمرار بخشید؟ پاسخ من بیشتر جنبه معرفت شناختی دارد تا جامعه شناختی. نقطه ثقل این محصول اتصال و ارتباط با مهدی موعود با قرائتی انقلابی بود و نشان داد این نیاز معرفت شناختی در جامعه شیعه، و در تراز بزرگتری، در جهان اسلام قابلیت بسیج عمومی و بازنمایی رسانهای دارد. اگر قرار است این لحظه تمدنی استمرار داشته باشد باید بر همین محور بچرخد و از نخبگان و اندیشمندان تا هنرمندان و ادیبان را درگیر کند تا هر یک بتوانند این لحظه را برای مخاطبان خود استمرار بخشند.
پینوشت: کلیپ مربوط به نسخه عراقی اثر سلام فرمانده است.
✅ فتأمل را در پیامرسان ایتا دنبال کنید 👇
🌐 eitaa.com/joinchat/1481179187C9d1c87f28b
هدایت شده از محسن قنبریان
❓ چرا پیامبر(ص)، علی(ع) را ولیعهد حکومتی خود نکرد⁉️
• دو دوتا، چهارتایِ اهالی قدرت می گوید اگر می خواست امر حکومت و سرپرستی سیاسی اجتماعی امت پس از خود از دست علی(ع) خارج نشود، باید از روز بعد غدیر، ایشان را #ولیعهد_حکومت خود می کرد. یعنی امور حکومت را به دست او می سپرد، تا #انتقال_قدرت در زمان حیات خودش صورت میگرفت؛ چنانچه بعدا اموی ها و عباسی ها با ولایتعهدی اینچنین، کار را در دست سلسله ای که می خواستند نگه می داشتند!
❗️عجیب تر اینکه حکم به "وصایت" امیرالمومنین(ع) از روز "انذر عشیرتک الاقربین" تا "غدیر" بوده است! #لقب_وصی برای حضرت بخصوص از بعد غدیر، زبانزد بوده است.۱
❓ به راستی "وصایتِ پیامبر" چه فرقی با "ولایتعهدی" ای که بعداً رایج شد دارد؟!
❓ چرا از این وصایت -که امامت است- "انتقال رسمی قدرت سیاسی" مثل دوره اموی و عباسی، استنباط و استخراج نشد؟!
❗️باز عجیب تر اینکه اهلبیت(ع) علیرغم تصریح به وصایت حضرت امیر(ع) و سایر ائمه ۲؛ نه تنها علی(ع) را ولیعهد حکومتی پیامبر(ص) ندانسته، بلکه اساساً ولایت عهدی را بدعت در اسلام شمرده اند!
در عهدنامه امام مجتبی(ع) با معاویه شرط می شود که: معاویه کسی را ولی عهد خود نکند! سیدالشهدا(ع) با یزید دو معارضه دارد:
۱) اصل بدعت ولایتعهدی در اسلام
۲) فسق و فقدان شرایط خلافت در یزید
❓ واقعاً فرق وصایت با ولایت عهدی در چیست؟!
⬅️ ولایتعهدی مکانیزمی برای انتقال قدرت در سلسله های خاص، یکی بعد دیگری بود. ولایتعهدی بستره ای بود که "خلافت و بیعت آزادانه مردم" را تبدیل به "سلطنت موروثی" و"بیعت تشریفاتی" می کرد!
از سالها قبل از فوت حاکم، ولیعهدی در نظر گرفته می شد و زمینه برای انتقال قدرت به او فراهم می شد! مخالفین احتمالی، خریده یا سرکوب می شدند و بعد ولایت عهدی، علنی می شد؛ برایش با زور و اقتدارِ حاکم مستقر بیعت گرفته می شد و مردم در کار انجام شده قرار می گرفتند. نپذیرفتن او، خروج تلقی شده به خون کشیده می شد. در یک کلام، مردم به کلی کنار گذاشته می شدند! مکتب اهلبیت، ولایت عهدی را بدعت خواند!۳
• پیامبر(ص)، به حکم الهی امامت علی(ع) را ابلاغ و او را وصی خود خواند، اما ولی عهد حکومتی بشکل اموی و عباسی نکرد. اینگونه اگر مردم ابلاغ الهی را رها و حاکمی دیگر برمی گزیدند، البته آثار حاکم مفضول یا حاکم جور را در زندگی می دیدند؛ قیامت هم در محضر الهی باید پاسخگو بودند، اما امام حق، خود را به زور و غلبه بر آنها تحمیل نمی کرد. مردم باید حکومت را به امام حق، اعطاء کنند؛۴ نه حاکم عدل، ولیعهدی کسی را بر مردم تحمیل و برای اطاعت اجباری، آنها را ذلیل کند.
• بیجا نیست رشید رضا در المنار نقل می کند: یکبار دانشمندی المانی در حضور جمعی از مسلمانان از جمله بزرگان مکه در استانبول گفت: سزاوار است که ما برای معاویه تندیسی از طلا بسازیم و آنرا در یکی از میادین برلین نصب کنیم! پرسیدند : چرا؟! گفت: زیرا معاویه بود که نظام حکومت اسلامی را از مردمسالاری به نظام استبدادی[سلطنت موروثی] دگرگون ساخت. اگر چنین نشده بود، اکنون اسلام سراسر جهان را فراگرفته و مردم آلمان و دیگر اروپائیان عرب مسلمان بودیم"!۵
• حالا این سخن، شیرین تر جلوه می کند که: "عید غدیر، عید دخالت مردم در امر حکومت است".۶
...............................
۱. ابن ابی الحدید تعدادی از اشعاری که به وصایت حضرت امیر(ع) اشاره دارد را اورده است
۲. خطبه۲ نهج البلاغه: فیهم الوصایه و الوراثه
۳. چرا امام حسین(ع) ولایتعهدی را بدعت اما امام رضا(ع) آنرا پذیرفت را شهید مطهری پاسخ می دهد:
http://mortezamotahari.com/fa/questionview.html?QuestionID=62471
۴. حکمت۲۲ نهج البلاغه
۵. تفسیرالمنار ج۱۱ص۲۶۰
۶. رهبر انقلاب ۷۵/۲/۱۸
#غدیر
📝محسن قنبریان ۱۴۰۱/۴/۲۶
☑️ @m_ghanbarian
6.72M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
هدایت شده از مرکز پژوهشی دائره المعارف علوم عقلی اسلامی
#معرفي_مقاله
آقاي محمدحسين جمالزاده؛
🔸بررسی تفاوت دیدگاه شیخ اشراق و میرداماد درباره اصالت ماهیت
🔹شیخ شهابالدین سهروردی، معروف به شیخ اشراق و میرمحمدباقر استرآبادی، مشهور به میرداماد، دو تن از فیلسوفان بزرگی هستند که در نظام فلسفی خود به اصالت ماهیت قائل شده و دیگر مسائل نظام فلسفی خود را براساس آن سامان دادهاند. در نگاه اول بهنظر میرسد این دو فیلسوف در اصل مسئله اصالت ماهیت و فروعاتی که بر آن بنا میشود همداستان هستند؛ اما با تدقیق در آثار این دو فیلسوف، تفاوتها و اختلافاتی بهدست میآید که هریک تأثیر خاصی بر نظام فلسفی آنها گذاشته و نتایج کاملاً متفاوتی را بهدست داده است.
🔹 این مقاله با گردآوری کتابخانهای دادهها، درپی پاسخ به این مسئله است که چه تفاوتها و اختلافاتی میان شیخ اشراق و میرداماد درباره اصالت ماهیت وجود دارد. ازاینرو با استفاده از روش توصیفی- تحلیلی، دیدگاه این دو فیلسوف دریاره کیفیت اصالت ماهیت بیان میشود. یافتههای پژوهش نشان میدهد هرچند هر دو فیلسوف قائل به اصالت ماهیت هستند، در تقریر آن و فروعاتی که بر این مبنا استوار میشود اختلاف دارند.
📚 منبع: دوفصلنامه علمی ـ ترويجی معارف عقلی، سال شانزدهم، شماره دوم، پياپی ۴۳، پاييز و زمستان ۱۴۰۰، ص ۳۳
┈•••✾•📚🍃🌺🍃📚•✾•••┈
♦️ تهيه نشريه معارف عقلي، تماس با شمارههاي:
۰۲۵ ۳۲۱۳۷۲۱۹
۰۲۵ ۳۲۱۳۷۲۲۱
#محمد_حسين_جمال_زاده
#اصالت_وجود
#شيخ_اشراق
#ميرداماد
#آثار_مرکز_پژوهشي_دائرةالمعارف
🌐 کانال و سايت مؤسسه امام خمینی(ره)
🔰 @iki_ac_ir
🔰 https://iki.ac.ir
🌐
🔰 🆔 @daeratolmaaref
تحلیل ٤٩ سال پیش رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره کنگره عظیم جهانی اربعین
شیعه یک جمع متفرقی بود. یک جامعهای بود که در یک جا، در یک مکان زندگی نمیکردند. در مدینه بودند، در کوفه بودند، در بصره بودند، در اهواز بودند، در قم بودند، در خراسان بودند، اطراف و اکناف بلاد. اما یک روح در این کالبد متفرق و در این اجزاء متشتت در جریان بود.
مثل دانههای تسبیح یک رشته و یک نخ همه اینها را به هم وصل میکرد. چه بود آن رشته؟ رشته اطاعت و فرمانبری از مرکزیت تشیع، از رهبری عالی تشیع یعنی امام. همه این رشتهها به آنجا متصل میشد. قلبی بود که به همه اعضاء فرمان میداد. و به این ترتیب تشیع یک سازمان و یک تشکیلاتی بود. ممکن بود دو نفر از حال هم خبر نداشته باشند اما بودند کسانی که از حال همه با خبر بودند. اطاعت و فرمانبری آنها به حساب بود، فریاد زدنشان از روی دستور بود، سکوتشان بر طبق نقشه بود.
همه چیزشان با حساب بود. فقط یک عیبی کار آنها داشت و آن اینکه همدیگر را کمتر میدیدند. اهل یک شهر، شیعیان یک منطقه البته یکدیگر را میدیدند. اما یک کنگره جهانی لازم بود برای شیعیان روزگار ائمه(ع).
این کنگره جهانی را معین کردند. وقتش را هم معین کردند. گفتند در این موعد معین در آن کنگره هر کس بتواند شرکت کند. آن موعد روز اربعین است و جای شرکت، سرزمین کربلا است. چون روح شیعه روح کربلایی است، روح عاشورایی است. در کالبد شیعه تپش روز عاشورا مشهود است. شیعه هر جا که هست دنبالهروی عاشورای حسین است. این هم که میبینی همه جا این تپشهایی که در شیعه مشهود شده، از آن مرقدِ پاک ناشی شده. این شعلههایی بوده که از آن روح مقدس و پاک و از آن تربت عالی مقدار سرکشیده. به جانها و روحها رسیده. انسانها را به گلولههای داغی تبدیل کرده و آنها را به قلب دشمن فرو برده.
بنابراین مسئله اربعین یک مسئله مهمی است، اربعین یعنی میعاد شیعیان در یک کنگره بینالمللی و جهانی برای سرزمینی که خودش خاطرهانگیز است آن سرزمین. سرزمین خاطرهها است، خاطرههای باشکوه، خاطرههای عزیز، سرزمین شهدا، مزار کشتهشدگان راه خدا، اینجا جمع بشوند تشیع، پیروان تشیع و دست برادری و پیمان وفاداری هر چه بیشتر بدهند.
اگر امروز هم بتوانند شیعیان آن سرزمین پاک و مقدس را یک چنین میعادی قرار بدهند. البته بسیار کار بجا و جالبی خواهد بود و همین دنبالهگیری از راهی است که از ائمه هدی(ع) به ما ارائه دادند.
📚 سخنرانی در مسجد امام حسن مجتبی(ع)/ مشهد ۲۴ اسفند ۱۳۵۲
✅ فتأمل را در پیامرسان ایتا دنبال کنید 👇
🌐 eitaa.com/joinchat/1481179187C9d1c87f28b
هدایت شده از شعوبا
💠 از چه کسی تقلید میکنید؟
افکار سنجی گزارش ترجمه شده توسط عتبه عباسية از میان زائرین ایرانی اربعین در سال 2015
حضرات آیات خامنه ای ، سیستانی و مکارم شیرازی بیشترین مقلد را دارا هستند.
📌 ادامه مطلب را در لینک زیر بخوانید:
https://zaya.io/افکارسنجی_اربعین_زائران
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان
@shouba
💡 سلبریتیهایی مثل مدیری و ریاحی چون میدانند واقعیت میدان چیزی جز اغتشاش و تخریب و کشتن بیگناهانی همچون شهید دوست محمدی نیست، حتی حاضر نیستند در این اوباشگریها حاضر شوند، چه برسد به اینکه رهبری مثلا ابرجنبششان را هم به عهده بگیرند. تنها کاری که میتوانند انجام بدهند این است که بگویند ما با همه شما قهر هستیم! مواظب باشید یک وقت ناخنهایتان نشکند!
✅ فتأمل را در ایتا دنبال کنید 👇
🌐 eitaa.com/joinchat/1481179187C9d1c87f28b
هدایت شده از عماریار
5.88M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⚠️ فردای بعد از لغو قانون حجاب چه خواهد شد⁉️
🎥 مستند #ایکسونامی، با بررسی مسیر رسیدن به آزادیهای جنسی در ایالات متحده آمریکا و تبعات منفی آن در این کشور به این سوال پاسخ میدهد.
⭕️ دقیقاً همان مسیر در ایران هم در حال طی شدن است؛ از اندازهگیری ارتفاع مایوهای کنار ساحل در آمریکا و مقایسه آن با ارتفاع مانتوها در ایران تا...
🔻 دانلود و تماشا:
🌐 b2n.ir/xsnmi
✅ در #عماریار با خانواده فیلم ببینید
🆔 @AmmarYar_IR