✅ عدالت حکیمانه
👤 دکتر مهدی شجریان
📌 اگرچه عدالت در معنای معروف خود، اعطای حق به ذیحقی است، اما باید دانست که حق امری اعتباری است. مقصود از امر اعتباری یعنی امری که مجازی است؛ البته مجاز به معنای تهیبودن از حقیقت به نحو کلی نیست.
📌 حق بهمعنای امتیاز و اختصاص است که شامل دو قسم تکوینی و اعتباری میشود؛ پیشینه امتیاز اعتباری، شناخت دقیق افرادی است که میخواهیم برای آنها امتیازی جعل کنیم؛ پسینه آن نیز تحقق و تأمین یک سری منافع و ثمرات و نتایج عینی برای آنهاست.
📌حقی که مستلزم عدالت است، «حق اعتباری حکیمانه» است که پیشینه و پسینه درستی دارد؛ از این رو باید گفت تعریف درست عدالت عبارت است از: اعطای حق اعتباری حکیمانه به ذیحق؛ یعنی به واژه حق دو قید اضافه شده است. نه هر حقی و نه هر حق اعتباری؛ بلکه حق اعتباری حکیمانه.
📖نشریه دیدهبان شماره 40
🆔 @didebane_andisheh
https://eitaa.com/M_shajarian
هدایت شده از مطالعات عدالت اجتماعی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📣اولین فصل از «درسگفتار عدالت اجتماعی»
🔹 با ارائه؛ حجت الاسلام و المسلمین استاد احمد واعظی
🗓 مهلت ثبت نام: ۱۵ آبان ۱۴۰۲
🌐 لینک ثبت نام: B2n.ir/k77456
@edalateejtemaei
هدایت شده از مطالعات عدالت اجتماعی
📣کسب رتبه دوم کشوری حجت الاسلام دکتر شجریان در جشنواره علامه حلی
🔹حجت الاسلام و المسلمین دکتر مهدی شجریان عضو هیأت علمی گروه مطالعات عدالت اجتماعی پژوهشکده مطالعات تمدنی و اجتماعی رتبه دوم ملی بخش اساتید جشنواره علامه حلی را کسب کرد.
🔸چهاردهمین دوره جشنواره علامه حلی با حضور ۲۱ هزار اثر از سراسر کشور به پایان رسید. این جشنواره برای اولین بار در بخش اساتید شاهد ارسال دوهزار و پانصد اثر بود که در این بخش، مقاله «عدالت جنسیتی و گفتمان تغییر در احکام فقهی زنان» اثر مهدی شجریان عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی رتبه دوم کشوری را به خود اختصاص داد.
@edalateejtemaei
#کرسی_علمی_ترویجی
🗓 زمان: چهارشنبه 29 آذرماه ۱۴۰۲، ساعت 14
📶 جلسه به صورت مجازی برگزار خواهد شد.
🌐 لینک ورود به جلسه:
https://vcpro.ir/mabna
🌐 https://eitaa.com/M_shajarian
#کرسی_علمی_ترویجی
📌 موضوع جلسه:
«واکاوی تفسیر عفاف در آیه 60 سوره نور»
وَ الْقَواعِدُ مِنَ النِّساءِ اللاَّتي لا يَرْجُونَ نِكاحاً فَلَيْسَ عَلَيْهِنَّ جُناحٌ أَنْ يَضَعْنَ ثِيابَهُنَّ غَيْرَ مُتَبَرِّجاتٍ بِزينَةٍ وَ أَنْ يَسْتَعْفِفْنَ خَيْرٌ لَهُنَّ وَ اللَّهُ سَميعٌ عَليمٌ (نور 60)
سؤال اصلی بحث:
معنای تعبیر «أَنْ يَسْتَعْفِفْنَ خَيْرٌ لَهُنَّ» کدام گزینه است؟
1️⃣ نظر مشهور: رعایت حجاب زنان سالخورده، بهتر از کنارگذاشتن آن است؛
2️⃣ دیدگاه مختار: حجاب نداشتن آنان، بیعفتی نیست.
دریافت فایل صوتی قسمت اول: ارائه اینجانب مهدی شجریان
دریافت فایل صوتی قسمت دوم: نقد استاد سجاد دینپرستی
قابل توصیه برای فعالان فرهنگی و پژوهشگران تفسیری، فقهی، فرهنگی و اجتماعی
🗓 چهارشنبه 29 آذر ۱۴۰۲
🌐 https://eitaa.com/M_shajarian
💠📣 هفتمین جلسه از سلسله نشست های "دین و چالش های روز" ویژه برنامه "چهارشنبه های اعتقادی" برگزار می شود.
↙️ موضوع این هفته:
"تبیین مرزهای حجاب و عفاف"
🔸ارائه کننده:
🎙 حجت الاسلام و المسلمین دکتر مهدی شجریان
عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
🗓 زمان: چهارشنبه 6 دی ماه 1402
🕘 ساعت: ۲۱ تا ۲۲
❇️ با ارائه #گواهی_الکترونیکی
🟣 حضور برای عموم افراد از طریق لینک زیر:👇
https://www.aparat.com/el_balagh/live
🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹
🆔@Islamic_theology
🌐 https://eitaa.com/M_shajarian
#کرسی_عرضه_و_نقد_ایده_علمی
🔹آیا باید تغییراتی در فقه و اصول فقه صورت گیرد تا فتاوا مبتنی بر عدالت جنسیتی صادر شود؟
🔹آیا همین وضعیت فقه و اصول فقه برای بسط عدالت جنسیتی کافی است؟
🔹اساسا فتاوای موجودِ مرتبط با بانوان در فقهِ امروز تناسبی با عدالت جنسیتی دارد؟
🔹اگر نگاه فقیه به جایگاه اجماع و شهرت عوض شود، چه تغییری در بسط عدالت جنسیتی از طریق فقه رخ میدهد؟
🔸با حضور در کرسی "نقد و بررسی جایگاه اجماع و شهرت در فتاوای فقهی با تأکید بر عدالت جنسیتی" که به همت گروه مطالعات عدالت اجتماعی در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار میشود، میتوانید پاسخهای خوبی را در مواجهه با پرسشهای فوق دریافت کنید.
🏢مکان برای حضور: پردیسان، انتهای بلوار دانشگاه، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، طبقه سه،سالن کوثر
🌐لینک برای مشارکت مجازی؛
dte.bz/scscenter
https://eitaa.com/edalateejtemaei
🌐 https://eitaa.com/M_shajarian
لینک فایل صوتی نشست فوق:
https://eitaa.com/Islamic_theology/1457
مهدی شجریان
🌐 https://eitaa.com/M_shajarian
لینک فایل صوتی نشست فوق:
https://eitaa.com/isca_seda/7617
مهدی شجریان
🌐 https://eitaa.com/M_shajarian
هدایت شده از انجمن کلام اسلامی حوزه
💠 سلسله نشست های "دین و چالش های روز"
🔹ویژه برنامه "چهارشنبه های اعتقادی"
↙️ هر هفته: یک موضوع چالشی جدید
🎙 ارائه کنندگان: صاحب نظران حوزوی و دانشگاهی
🗓 زمان: چهارشنبه های هر هفته
🕘 ساعت: ۲۱ تا ۲۲
❇️ با ارائه #گواهی_الکترونیکی
🟣 حضور برای عموم افراد از طریق لینک زیر:👇
https://www.aparat.com/el_balagh/live
📣 صوت نشست ها در کانال 👇👇👇
🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹
🆔@Islamic_theology
🆔@quran_hadith
🆔@jtabiin
31.48M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
بسم الله الرحمن الرحیم
در این جلسه تصویری (لینک آپارات) که به همت مرکز آموزشهای کاربردی دفتر تبلیغات اسلامی برگزار شد، تمایزات هفتگانه عفاف و حجاب را تبیین کردم:
1️⃣ تمایز در مفهوم و ماهیت
2️⃣ تمایز در دایره مکلفین
3️⃣ تفاوت در ملاک تشخیص
4️⃣تفاوت در دایره مصادیق خارجی
5️⃣ تفاوت در چرائی و توجیه
6️⃣ تفاوت در تکلیف فردی و اجتماعی
7️⃣ تفاوت در اختصاص به زنان.
معتقدم این نوع نگاه به مقوله حجاب و عفاف، خیلی ضروری است و خصوصاً در شرایط کنونی که دو قطبی بیحجاب و باحجاب غلیظتر شده است، توجه به آن ضروری است.
مهدی شجریان
🌐 https://eitaa.com/M_shajarian
میلاد امام جواد(ع) ۱۴۰۲.mp3
6.38M
سخنرانی در دانشگاه باقرالعلوم(ع) در روز میلاد امام جواد(ع)
توضیح این روایت که امام جواد(ع) بابرکتترین مولود در جهان تشیع بوده است.
مهدی شجریان
🌐 https://eitaa.com/M_shajarian
شب شهادت امام کاظم(ع) ۱۴۰۲.mp3
8.48M
سخنرانی در شهادت امام کاظم(ع)
معنای کظم غیظ و ۳ نوع آن در حیات امام کاظم(ع):
۱. کظم غیظ در ضایع شدن حقوق شخصی (نقل از شبلنجی)
۲. کظم غیظ در مقابل مخالفین اعتقادی (نقل از شیخ صدوق)
۳. کظم غیظ در مقابل ظالمین و قاتلین (نقل از شیخ مفید)
مهدی شجریان
🌐 https://eitaa.com/M_shajarian
مقاله #علمی_پژوهشی جدید
نقد و بررسی اشکالات احتمالی بر اصل تناقض (لینک دریافت)
استحاله اجتماع نقیضین بهعنوان امالقضایا جایگاه مهمی در نظام مبناگرایی دارد. این مقاله میکوشد با روش تحلیلی ـ انتقادی اشکالاتی را که میتوان نسبت به این اصل وارد کرد تبیین کرده، به آنها پاسخ دهد. تردید در حکایتگری این اصل و ساختار ذهنی شمردن آن، تردید در واقعنمایی آن، تردید در مصادیق این اصل به دلیل احتمال عدم کشف برخی از شرایط تناقض، تردید در امکان تنظیم استدلال با تکیه بر این اصل به دلیل عدم وجود گزارهای مستقل از آن و درنهایت تردید در ارجاع به این اصل در تلاشهای علمی مبناگرایان، مهمترین اشکالات در این مقاماند. هیچیک از این اشکالات وارد به نظر نمیرسند. استحاله اجتماع حکم ذات نقیضین است، در هر ساحت وجودی که فرض شوند. تردید در واقعنمایی این اصل به شکاکیت منجر خواهد شد و علم حضوری نیز مبنای تصدیق آن است. استقرایی بودن شرایط تناقض منافاتی با بداهت خود این اصل ندارد. استدلال منحصر در قیاس نیست، ضمناً براساس برخی مبانی بدیهیات اولیه همعرض این اصل تکثر دارند. مبناگرایان نیز در تلاشهای علمی خود صرفاً در مقام اقامه برهان و صرفاً بر مبنای انحصار بدیهیات اولیه به این اصل، ملزم به ارجاع استدلالهای خود به آن هستند.
مهدی شجریان
🌐 https://eitaa.com/M_shajarian
مقاله #علمی_پژوهشی جدید
واکاوی تفسیر عفاف اخلاقی در آیه 60 سوره نور
🔸 «القواعد من النساء» زنانی هستند که به تصریح آیه فوق حجاب بر آنها واجب نیست. مقصود زنانی هستند که جاذبه جنسی ندارند و امیدی به ازدواج آنان نیست. ویراستار مجله به نادرستی ترجمه آن را در این مقاله به «زمینگیر» تبدیل کرده است، اما چنانچه در متن مقاله توضیح دادهام، این تعبیر مصادیق گستردهتری دارد.
🔹 به هر روی هر چند در نگاه رایج اندیشمندان عفیف بودن این زنان در آیه به معنای رعایت حجاب شرعی تفسیر شده است، اما مقاله نشان میدهد که این برداشت چندان قابل قبول نیست و زنان مذکور بهرغم عدم رعایت حجاب شرعی، به عفت ورزیدن دعوت شدهاند.
🔸 قبلاً کرسی ترویجی ناظر به این مقاله برگزار شد و گزارش آن در اینجا قابل دسترسی است و متن مقاله نیز به تازگی در اینجا منتشر شده است.
مهدی شجریان
🌐 https://eitaa.com/M_shajarian