قیچی مونده بود روی میز مطالعهم
سیم شارژر لپتاپ هم متصل و جلوی چشم
چند بار قیچی رو دست گرفتم و تصور کردم اگه باهاش این سیم رو ببُرم، چه حس جالبی داره.
تا حالا هرگز بریدن سیم شارژر لپتاپ و حتی گوشی، حتی به خیالم هم خطور نکرده بود.
به هر حال، آخرش از ترس اینکه یه وقت شوخیشوخی سیم شارژر رو نبُرم، قیچی رو گذاشتم سر جاش توی کشو.
گاهی همینقدر راحت وسوسه میشیم.
بدون عنایت و لطف خدا هیچیم.
#زمینه_وسوسه
#ضعف_نفس
#مراقبت_از_خود
#نظارت_بر_خود
#اللهم_لَیِّن_قلبی_لولیّ_امرک
🌺
هدایت شده از حدیثنا
💠تربیت، خُم رنگرزی نیست! بر دانش تربیتی خود بیافزایید!
🌿قالَ أَمِيرُ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلِيٌّ عَلَيْهِ السَّلاَمُ:
🍃«مَا مِنْ حَرَكَةٍ إِلَّا وَ أَنْتَ مُحْتَاجٌ فِيهَا إِلَى مَعْرِفَةٍ.»
📚تحفالعقول، ص۱۷۱
🔶از امیر مؤمنان (علیهالسلام) نقل شده است:
🔸«هیچ حرکتی نیست، مگراینکه در آن به معرفت (شناخت) نیاز داری.»
•┈┈••✾•🌿🌺🌿🌺🌿•✾••┈┈•
🌿…عَنْ طَلْحَةَ بْنِ زَيْدٍ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ يَقُولُ:
🍃«الْعَامِلُ عَلَى غَيْرِ بَصِيرَةٍ كَالسَّائِرِ عَلَى غَيْرِ الطَّرِيقِ لَا يَزِيدُهُ سُرْعَةُ السَّيْرِ إِلَّا بُعْداً.»
📚الكافي، ج۱، ص۴۳
🔶از امام صادق (علیهالسلام) نقل شده است:
🔸«کسی که بدون بصیرت (آگاهی) کاری را انجام میدهد، مانند کسی است که در بیراهه حرکت میکند؛ هرچه سرعتش بیشتر شود، (از مقصد) بیشتر فاصله میگیرد.»
•┈┈••✾•🌿🌺🌿🌺🌿•✾••┈┈•
🌿…عَنِ ابْنِ فَضَّالٍ عَمَّنْ رَوَاهُ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص:
🍃«مَنْ عَمِلَ عَلَى غَيْرِ عِلْمٍ كَانَ مَا يُفْسِدُ أَكْثَرَ مِمَّا يُصْلِحُ.»
📚الكافي، ج۱، ص۴۴
🔶از امام صادق، از رسول خدا (صلواتاللهعلیهما) نقل شده است:
🔸«کسی که بدون دانش، کاری را انجام دهد، خراب کردنش بیش از درست کردنش خواهد بود.»
📝پانوشتـــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔺همانقدر که انسان پیچیده است، تربیت او نیز کاری پیچیده و دشوار است. برای تربیت انسان، باید پیچیدگیهای او را شناخت، از چندوچون کار آگاه بود و از راه صحیحش ورود نمود.
#رسول_خدا_صلی_الله_علیه_و_آله #امام_علی_علیه_السلام #امام_صادق_علیه_السلام #مربی #والدین #پدر #مادر #تربیت #فرزند #معرفت #شناخت #علم #گمراهی #بصیرت #حدیث
💠 جرعهای از احادیث کمترشنیدهشده اهلبیت ﴿علیهمالسلام﴾ در «حـدیـثـنـا»:
💠 @hadithona
💠 @hadithona
هدایت شده از هادیانه ها
*مداح و روضه خوان و سخنران و چای ریز
کارِ تمام ما درِ این خانه #نوکری است
شاهان روزگار به ما غبطه می خورند
این نوکری خودش به خدا عین سروری است*
✅به لطف خدا و حضرت زهرا س توفیق نوکری حضرت مادر نصیب شد
📌 لیست برخی برنامه های این سفر تبلیغی
🔹 #منبر پنج شب با موضوع محبت دو طرفه ما و اهل بیت ع و فرصت نوکری
🔹 کارگاه روش تربیتی مواجهه با مسأله #حجاب در سه جلسه
🔹 جلسه ویژه مباحثه بخشی از کتاب #نامه_های_بلوغ با تعدادی از جوانان مسجد
🔹 پیگیری اقدامات تربیت فردی سال های گذشته و مشاوره های #تربیتی
🔹 کمک به ریل گذاری برنامه های #فرهنگی مسجد فاطمیه
🔹 گفتگو و هم افزایی با فعالان تربیتی و فرهنگی شهر ___ و ...
@hadianeha
هدایت شده از هادیانه ها
recording-20231214-101807.mp3
37.6M
🎙 صوت *کارگاه روش تربیتی مواجهه با مسأله حجاب* _ حجتالاسلام قراباغی
جلسه 1⃣
از سه جلسه کارگاه تربیتی حجاب
مسجد فاطمیه سیرجان
✅ *سرخط مباحث*
🔹 مرور و #آسیب_شناسی_روش های متداول مواجهه با حجاب
🔹 مرور #چالش های زنده خانواده ها و مربیان در بحث حجاب
🔹 #سرخط_بسته_راهکارها و سهم تاثیرگذاری هریک
🔹 #دسته_بندی_راهکارها در قالب #تمثیل_درخت (و ریشه و خاک و آفت زدایی و میوه)
📌 نکته این جلسه زنده بودن بحث با *مثالهای واقعی فراوان + مشارکت جدی مخاطب بود*
👈 گوش دادن این فایل به #مادران دغدغه مند و #مربیان و #معلمان دلسوز توصیه می شود
#حجاب
#تربیتی
@hadianeha
4_5857476475594213524
6.21M
حتماً نام کشتی تایتانیک را شنیدهاید.
حجت الاسلام احمدیاسر وافی
در حدود نیم ساعت دربارهی آن کشتی و غرق شدنش سخن گفته است و ممکن است برای کسانی مفید باشد.
https://eitaa.com/anbaz60/1388
هدایت شده از محسن قنبریان
۱-استیساق نظام دین.mp3
25.24M
🔘 استیساق نظام دین
(سامان و انسجام گرفتن نظام دین)
شرحی بر فراز عبارت: "استوسق نظام الدین" #خطبه_فدکیه
جلسه اول - ۲۱آذر۱۴۰۲
❓یک "نظام" چگونه "نظام دین" و یک "دین" چگونه "نظام و به استیساق" می رسد؟
• توضیح ۴گام در ضمن تاریخ تشکیل جامعه نبوی بر اساس خطبه قاصعه:
۱. فَعَقَدَ بِمِلّتِه طاعَتَهُم: عقد طاعت مردم به آیین
۲. وَ التَفَّتِ المِلّةُ بِهم فی عوائِدِ برکتَها؛ پیوند اجتماعی مردم توسط آیینی که برکات و منافع اش به بار می نشیند.
۳. تَرَبَّعَت الامورُ بِهم فی ظِلّ سلطان قاهر؛ چارزانو و جاگیر شدن "امور مملکت" در ذیل این قدرت.
۴. تَعَطَّفَتِ الامورُ علیهم فی ذُرَی مُلک ثابت؛ منعطف شدن "امور جاری" برآنها در بلندی این حکومت با ثبات.
⬅️ اینگونه دین، نظام گرفت و سامان و انسجام یافت و آثاری به بار آورد:
• مسلمانان را حاکمان زمین و امضاء کننده احکام کسانی کرد که تا دیروز آنها امضاء کننده احکامشان بودند...
🗒 چکیده جلسه اول را اینجا بخوانید
حجت الاسلام قنبریان
هیات الزهرا(س) دانشگاه شریف
☑️ @m_ghanbarian
✍ اسماعیل آذرینژاد:
چقدر دوست دارم یک پژوهشگر در حوزه تعلیم و تربیت و مسلط به تفکر سیستمی،
✅ وضعیت استان ما را بررسی و شناسایی کند،
✅ و فعالیتهای دهسالهی ما را در حوزه کودک ارزیابی و نقد کند،
✅ و بگوید با توجه به مشکلات آموزشی کودکان و ظرفیت و توانایی ما، راهکار و بهترین فعالیت، چیست.
https://t.me/qesekodak/2295
#تربیت
#برنامهریزی
#پژوهش_تربیتی
گلهای عالَم را معطر کرده بویت
ای آن که میگردد زمین در جستوجویت
#سید_حمیدرضا_برقعی
https://t.me/hamidrezaborgheii/770
هدایت شده از نردبان فقاهت
یاد دارم که در ایام طفولیت متعبد بودمی و شبخیز و مولع زهد و پرهیز.
شبی در خدمت پدر رحمة الله علیه نشسته بودم و همه شب دیده بر هم نبسته و مصحف عزیز بر کنار گرفته و طایفهای گرد ما خفته.
پدر را گفتم: از اینان یکی سر بر نمیدارد که دوگانهای بگزارد. چنان خواب غفلت بردهاند که گویی نخفتهاند که مردهاند.
گفت: جان پدر! تو نیز اگر بخفتی به از آن که در پوستین خلق افتی.
📚 گلستان سعدی
@Nardebane_feghahat
#کرسی_علمی_ترویجی
بهشرط توفیق و به یاری خدا روز چهارشنبه در نشست علمی-ترویجی به عنوان ناقد حضور خواهم یافت.
📌 موضوع جلسه:
«واکاوی تفسیر عفاف در آیه 60 سوره نور»
وَ الْقَواعِدُ مِنَ النِّساءِ اللاَّتي لا يَرْجُونَ نِكاحاً فَلَيْسَ عَلَيْهِنَّ جُناحٌ أَنْ يَضَعْنَ ثِيابَهُنَّ غَيْرَ مُتَبَرِّجاتٍ بِزينَةٍ وَ أَنْ يَسْتَعْفِفْنَ خَيْرٌ لَهُنَّ وَ اللَّهُ سَميعٌ عَليمٌ (نور 60)
سؤال اصلی بحث:
آیا تعبیر «
أَنْ يَسْتَعْفِفْنَ خَيْرٌ لَهُنَّ» میفرماید رعایت حجاب زنان سالخورده، بهتر از کنارگذاشتن آن است یا معنای متفاوتی دارد؟ 🎤 ارائهدهنده: حجت الاسلام دکتر مهدی شجریان (پژوهشگر و استادیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی) ✍️ دبیر علمی: حجت الاسلام حسین قاسمیفرد (پژوهشگر فقه سیاسی و دانشجوی دکتری دانشگاه تهران) 🗓 زمان: چهارشنبه 29 آذرماه ۱۴۰۲، ساعت 14 📶 جلسه به صورت مجازی برگزار خواهد شد. 🌐 لینک ورود به جلسه: https://vcpro.ir/mabna کانال انباز در ایتا و تلگرام: @anbaz60 https://eitaa.com/M_Shajarian/266
recording-20231220-142711.mp3
8.82M
#کرسی_علمی_ترویجی
📌 موضوع جلسه:
«واکاوی تفسیر عفاف در آیه 60 سوره نور»
وَ الْقَواعِدُ مِنَ النِّساءِ اللاَّتي لا يَرْجُونَ نِكاحاً فَلَيْسَ عَلَيْهِنَّ جُناحٌ أَنْ يَضَعْنَ ثِيابَهُنَّ غَيْرَ مُتَبَرِّجاتٍ بِزينَةٍ وَ أَنْ يَسْتَعْفِفْنَ خَيْرٌ لَهُنَّ وَ اللَّهُ سَميعٌ عَليمٌ (نور 60)
سؤال اصلی بحث:
معنای تعبیر «
أَنْ يَسْتَعْفِفْنَ خَيْرٌ لَهُنَّ» کدام گزینه است؟ 1️⃣ نظر مشهور: رعایت حجاب زنان سالخورده، بهتر از کنارگذاشتن آن است؛ 2️⃣ دیدگاه مختار: حجاب نداشتن آنان، بیعفتی نیست. 🎙 قسمت اول: ارائۀ حجت الاسلام دکتر مهدی شجریان (پژوهشگر و استادیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی) قابل توصیه برای فعالان فرهنگی و پژوهشگران تفسیری، فقهی، فرهنگی و اجتماعی 🗓 چهارشنبه 29 آذر ۱۴۰۲ کانال انباز در ایتا و تلگرام: @anbaz60
۱۴۰۲۰۹۲۹-۲ نشست واکاوی تفسیر عفاف اخلاقی در آیه 60 سوره نور- نقد دینپرست.mp3
12.57M
#کرسی_علمی_ترویجی
📌 موضوع جلسه:
«واکاوی تفسیر عفاف در آیه 60 سوره نور»
وَ الْقَواعِدُ مِنَ النِّساءِ اللاَّتي لا يَرْجُونَ نِكاحاً فَلَيْسَ عَلَيْهِنَّ جُناحٌ أَنْ يَضَعْنَ ثِيابَهُنَّ غَيْرَ مُتَبَرِّجاتٍ بِزينَةٍ وَ أَنْ يَسْتَعْفِفْنَ خَيْرٌ لَهُنَّ وَ اللهُ سَميعٌ عَليمٌ (نور 60)
سؤال اصلی بحث:
معنای تعبیر «
أَنْ يَسْتَعْفِفْنَ خَيْرٌ لَهُنَّ» کدام گزینه است؟ 1️⃣ نظر مشهور: رعایت حجاب زنان سالخورده، بهتر از کنارگذاشتن آن است؛ 2️⃣ دیدگاه مختار: حجاب نداشتن آنان، بیعفتی نیست. 🎤 قسمت دوم: نقد سجاد دینپرستی صالح قابل توصیه برای فعالان فرهنگی و پژوهشگران تفسیری، فقهی، فرهنگی و اجتماعی 🗓 چهارشنبه 29 آذر ۱۴۰۲ کانال انباز در ایتا و تلگرام: @anbaz60
هدایت شده از اخلاق در حوزهی اجتماع
🔹 چرخیدن در حوالی بیدینی
✅ تاریخ پر است از فاجعههای آزاردهنده و خونینی که به یادآوردن آنها آدم را از انسان بودنش شرمسار میکند. شرمسارکنندهتر از خود آن فاجعهها، سکوت انسانهایی است که تماشاگر آنها بودند و بیخیال از کنارشان رد میشدند.
✅ تاریخ ادیان و اسلام نیز از این فاجعهها و سکوتها خالی نیست. برای ما که قرنها پس از رحلت پیامبر اکرم زندگی میکنیم، سکوت مردم آن روزگار در برابر شهادت حضرت زهرا، مظلومیت و شهادت امام علی، تنهایی امام حسن، و فاجعهی کربلا و شهادت امام حسین و اصحاب نازنینشان معمای بزرگی است که اسباب شماتت و نفرین آن مردم را به همراه دارد.
✅ سکوت آنان نتیجهی بیحسی اخلاقیشان بود. قطعا اگر ذهن مردم آن روزگار از حساسیت اخلاقی کافی برخوردار بود، در برابر این جنایتها سکوت نمیکردند و لعن و نفرین نسلهای بعدی را به جان نمیخریدند. وقتی ذهن یک جامعه به اندازهی کافی "حساسیت اخلاقی" نداشته باشد، درک راستی از ناراستی را از دست میدهد. از شنیدن دروغ اذیت نمیشود، از تحمل ظلم و حتی همکاری با ظالم ابایی ندارد، تبعیض را میبیند و نمیرنجد، فساد را میبیند و عادی میپندارد، و از کنار هر فاجعهای به سادگی رد میشود.
✅ امامان شیعه شهید از بین رفتن این حساسیت اخلاقی در جامعههای خود بودند. وقتی حضرت زهرا سلام الله علیها در خطبهی فدکیه و یا سخنانی که در دیدار با زنان مهاجر و انصار داشتند، مسلمانان را سرزنش میکنند و میفرمایند که "چه زود آب از دماغ آن بز لاغر بیرون ریخت" (یعنی چه زود ایمان خود را از دست دادید) در حقیقت مخاطبان خود را به نداشتن و ازدست دادن این حس اخلاقی متهم میکنند.
✅ سخن گفتن از فضایل اهل بیت علیهمالسلام، و آگاهی از این فضیلتمندیها برای دستیابی به نجات و رستگاری کافی نیست. هیچ جامعهای با بیان و تاکید بر عظمت بزرگانش سعادتمند نمیشود. فضیلتها را باید زیست. شیعه بودن به معنای داشتن ذهنی است که در پرتو تعالیم پیامبر و اهلبیتش به اخلاق حساس شده است. شیعه را باید با معیار حساسیت اخلاقیاش تعریف کرد و شناخت. جامعهی شیعی جامعهای است که نسبت به ظلم، دروغ، تبعیض، و توهین به کرامت انسانی خویش حساس باشد. جامعهای که گرفتار بیحسی اخلاقی شده است، در حوالی بیدینی میچرخد.
مهراب صادقنیا
(چکیدهی سخنرانی در مجلس عزاداری فاطمیّه)
۱۴۰۲/۹/۲۸
@sadeghniamehrab
https://t.me/sadeghniamehrab
هدایت شده از مهدي عاملي [کانال]
من بهعنوان یک پدر، اگر حقوق فرزندانام را رعایت نکنم، نباید ناراحت باشم از اینکه آنها شأنِ پدری برایام قائل نیستند.
رابطهی یکطرفه، خیالات است.
از رابطهی عبد با خدا، تا رابطهی فرزند و پدر و رابطهی رئیس و مرئوس و رابطهی همسری و رابطهی رفاقت.
هدایت شده از محسن وافی | به شو
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
زان نور دیده، شد مژهٔ خونفشان تهی
از طایر مراد مباد آشیان تهی
رشک محبتم نگذارد نفس کشم
دل از حدیث شوق پر است و زبان تهی
ترسم رَوَد زِ یاد تو یکباره نام ما
از کین ما مکن دل نامهربان تهی
خوشظاهرند زاهد بیمغز و جوزِ پوچ
بیرون پر از فریب، ولیکن میان تهی
ساقی بیا به یک دو سبو دست ما بگیر
داریم ساغری، چو کف عاشقان تهی
نی را نوا نماند و جرس را صدا گرفت
ما را نشد ز ناله حزین استخوان تهی
#حزین_لاهیجی
۵۱۱ فتح ۱-۲ حوادث مقارن با صلح حدیبیه و متأخر.mp3
16.73M
گزارش و تحلیل کوتاهی از سوره فتح و ماجرای صلح حدیبیه در سال ششم هجری قمری
1️⃣ قسمت اول:
🔹 کلیات سوره فتح (بر اساس کتاب «شناختنامه تنزیلی سورههای قرآن کریم» -اثر استاد بزرگوار عبدالکریم بهجتپور-)
🔹 گزارش تاریخی از حوادث پیش از صلح حدیبیه که منجر به آن شدند (بر اساس کتاب «تاریخ اسلام عصر پیامبر» -اثر استاد بزرگوار شیخ محمدهادی یوسفی غروی-)
🔹 بیعت رضوان
🔹 جلوههای صلحطلبی حداکثری در عین استحکام و استقامت حداکثری در جبهه پیامبر خدا(ص) و مسلمانان
2️⃣ قسمت دوم:
🔹 توضیحاتی دربارۀ آیات ۱ و ۲ سوره فتح
⬅️ مراد از فتح مبین
⬅️ معنای ذنب پیامبر در روایت امام رضا (علیه السلام) و تفسیر المیزان (عصمت انبیاء)
🔹 گزارش تاریخی از
✅ مذاکرات منجر به صلح حدیبیه
✅ و حوادث متأخر از آن در سال ۶ هجری
✅ و عمرة القضاء در سال ۷ هجری
🔹 جلوههای صلحطلبی حداکثری پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله)
🔹 اهمیت افکار عمومی در پیشبرد اهداف دینی (اعم از افکار عمومیِ مسلمانان و غیرمسلمانان)
🔹 مماشات و پاسخگویی رسول اکرم (ص) در قبال اعتراضات و بهانهجوییهای مشرکان و مسلمانان.
#دینپرست
تلاش کردهام مطالب مهم موثر در ماجرای صلح حدیبیه را به صورت نسبتا جامع گزارش کرده، تحلیل مختصری برای برخی از موارد بیاورم.
لینک دو صوت فوق در پیامرسان بله:
https://ble.ir/qoran1399/-5026692897081547329/1703700470735
https://ble.ir/qoran1399/-5268567860664746603/1703781376047
#سوره_فتح
#بیعت_رضوان
#صلح_حدیبیه
#اعتراض_صحابه_به_پیامبر
#تاریخ_اسلام
#عمرة_القضاء در سال هفتم هجری
هدایت شده از پژوهشهای تاریخ اسلام
▪️ماجرای دستگیری و به شهادت رسیدن برخی از اعضای خاندان حکیم به دست رژیم بعث
به مناسبت 16 جمادی الآخر، روز اعلام خبر کشتار ده تن از علمای حوزۀ نجف
🔹در پی تحمیل جنگ به ایران، صدام بسیاری از جوانان شیعه را بالاجبار به جبهه فرستاد تا بیشترین شمار تلفات را به شیعیان تحمیل کند. صدام تلاش کرد تا فتوایی مبنی بر حرمت سرپیچی از دستورات فرماندهان ارتش و این که این قبیل فراریان، محارب با خدا و شریعت هستند از علما اخذ کند. به همین خاطر علمای بزرگ و مراجع تحت شدیدترین فشارها قرار گرفتند. لذا مقامات حکومتی مقدمات برگزاری کنفرانسی را در بغداد فراهم کردند و افراد مختلفی را به نجف اعزام داشتند تا با علما صحبت کرده و آنها را راضی به حضور در این کنفرانس کنند.
🔹در این زمان پیغامهایی نیز برای خاندان محترم حکیم فرستاده شد تا در کنفرانس شرکت کنند. رئیس سازمان امنیت نجف به آیت الله سید محمدرضا حکیم اعلام کرد که در صورت عدم حضور در این کنفرانس، خاندان حکیم دشمن حکومت شناخته خواهند شد و هیچ عذری برای نپذیرفتن این خواسته نیست.
🔹وقتی از خاندان حکیم با تهدید خواسته شد در کنفرانس شرکت کنند، آنها میدانستند تبعات عدم پذیرش این خواسته چیست. لذا جلسه مهمی برپا کردند. ریاست خاندان در این مقطع با آیتالله سید یوسف حکیم است. در آن جلسه تصمیم نهایی خاندان حکیم این شد که: «ما تحت هیچ شرایطی در این کنفرانس شرکت نمیکنیم.» پیرو این تصمیم بود که در تاریخ 26 رجب 1403 قمری (برابر با 10 می 1983 میلادی و 19 اردیبهشت 1362 شمسی) بیش از هفتاد تن از خاندان حکیم از پیر و جوان شبانه بازداشت شدند.
🔹مأموریت از ساعت 11 شب با بازداشت بزرگ خاندان حکیم یعنی آیتالله سید یوسف حکیم شروع شد. بعد از آن به سراغ آسید محمدعلی حکیم (پدر سید محمدسعید حکیم که اخیراً رحلت کرد) رفتند و بعد از آن به سراغ آیتالله شهید سید عبدالصاحب حکیم رفتند. هر تیمی زیر نظر یک افسر وارد بیوت علما میشد. آنها وحشیانه درها را میشکستند و عدهای هم از بالای پشتبام و روی دیوار به دورن خانه می ریختند تا ترس و وحشت بیشتری را ایجاد کنند.
🔹درباره اعدامها باید گفت ابتدا شش نفر از خاندان حکیم را تیرباران کردند و به شهادت رساندند. فاصله بین دستگیری و شهادت این شش نفر تقریباً ده روز است. حجت الاسلام سید محمدحسین حکیم به همراه دو نفر از برادرانش یعنی سید عبدالصاحب و سید علاءالدین و سه نفر از نوه های سید حکیم در 7 شعبان 1403 برابر با 30 اردیبهشت 1362 تیرباران شدند.
🔹در نوبت دوم هم ده نفر را اعدام کردند. گروه ده نفری که از خاندان حکیم اعدام شدند عبارت بودند از: عبدالهادی محسن و دو فرزندش به نامهای حسن و حسین، عبدالمجید محمود که مجتهد بود، محمدعلی محمدجواد، عبدالصاحب محمدحسین، محمد محمدحسین، محمدرضا محمدحسین، ضیاءالدین کمالالدین و بهاءالدین کمال الدین. این دو نفر آخر نوههای آسید یوسف حکیم (بزرگ خاندان) هستند که همه تیرباران شدند. سه پسر آقای محمدحسین حکیم جلوی چشم پدر تیرباران شدند. در حالی که در این مقطع زمانی آسیدمحمدحسین حدود هفتاد سال سن داشت. جمعا شش نفر از فرزندان مرجع راحل – سید محسن حکیم – به شهادت رسیدند که در تاریخ نهاد مرجعیت شیعه بی سابقه است.
🔻برگرفته از:
مصاحبۀ مرکز اسناد انقلاب با دکتر دکتر صفاءالدین تبرائیان
🔗در این باره بخوانید: پیام امام خمینی درباره جنایت رژیم بعث در کشتار اعضای خاندان حکیم در 16 جمادی الآخر 1405 پس از اعلام خبر شهادت آنها
🔅دوستان خود را از طریق نشانی زیر به کانال مرکز پژوهشهای تاریخ اسلام دعوت کنید (بازنشر مطالب کانال فقط با ذکر نشانی کانال مرکز و ذکر منبع جایز است): ⬇️⬇️
@chsiqs
میلاد حضرت فاطمه زهراء انسیه حوراء طاهره مطهره منصوره صدیقه مبارکه زکیه راضیه مرضیه محدثه حانیه حنانه، بر همه سالکان راه صدق و عدل، پرخیروبرکت باد!
https://eitaa.com/chsiqs/844
https://eitaa.com/chsiqs/845
{ وَلَا تَقُولُوا۟ لِمَن یُقۡتَلُ فِی سَبِیلِ ٱللهِ أَمۡوَ ٰتُۢۚ بَلۡ أَحۡیَاۤءࣱ وَلَـٰكِن لَّا تَشۡعُرُونَ (۱۵۴) وَلَنَبۡلُوَنَّكُم بِشَیۡءࣲ مِّنَ ٱلۡخَوۡفِ وَٱلۡجُوعِ وَنَقۡصࣲ مِّنَ ٱلۡأَمۡوَ ٰلِ وَٱلۡأَنفُسِ وَٱلثَّمَرَ ٰتِۗ وَبَشِّرِ ٱلصَّـٰبِرِینَ (۱۵۵) ٱلَّذِینَ إِذَاۤ أَصَـٰبَتۡهُم مُّصِیبَةࣱ قَالُوۤا۟ إِنَّا لِلهِ وَإِنَّاۤ إِلَیۡهِ رَ ٰجِعُونَ (۱۵۶) أُو۟لَـٰۤىِٕكَ عَلَیۡهِمۡ صَلَوَ ٰتࣱ مِّن رَّبِّهِمۡ وَرَحۡمَةࣱۖ وَأُو۟لَـٰۤىِٕكَ هُمُ ٱلۡمُهۡتَدُونَ (۱۵۷) }
[سورة البقرة: ۱۵۴-۱۵۷]
#کرمان
#ایران_تسلیت
🖤
هدایت شده از نردبان فقاهت
✔️ امروز توفیقی شد که در کتاب لوامع صاحب قرانی عبارتی از مرحوم ملا محمد تقی مجلسی(ره) دیدم که انتشار آن خالی از لطف نیست. ایشان فرمودهاند:
«و اگر {شهادت ثالثه} نگويند بهتر است مگر از روى تقيه. چون در اكثر بلاد شايع است و بسيار شنيدهايم كه جمعى ترك كردهاند و متهم به تسنّن شدهاند.
تا آن كه در وقتى كه خدمت استاد مولانا عبداللَّه (طاب ثراه) درس قواعد مىخوانديم. در مبحث اذان سخنان صدوق را ذكر فرمودند. بنده عرض نمودم كه شما چرا در اذان و اقامه «اشهد انّ عليّا ولىّ اللَّه» را دو مرتبه مىگوييد؟ فرمودند كه تيمّنا و تبرّكا مىگوييم و بحثها شد تا آن كه فرمودند كه ديگر نگوييم. چند روز ترك كردند. خودم از جمعى شنيدم كه فلانى سنّى است! باز عرض نمودم كه ظاهر شد كه واجبست گفتن آن تقيةً. فرمودند كه در اول نيز همين منظور من بود، نخواستم كه به لفظ تقيه بگويم، مجملاً ديگر مىگفتند در مدّت حيات»
📚 لوامع صاحبقرانی ج3 ص567
🔸 جالب است که گاهی یک فقیهِ شیعه مجبور میشود حتی از شیعیان نیز تقیه نماید! کاری با مسأله شهادت ثالثه ندارم (و قطعا شکی در ولایت مولیالموحدین نیست و خودم همواره ملتزم به آن بودهام) اما گاهی برخی سخنرانها مطالبی را در جامعه ترویج میکنند که حتی فقهای عظیمالشأن هم باید در برداشت خود از دین تقیه نمایند تا مبادا عوامالناس آنها را تکفیر و تفسیق نمایند. رحمت خداوند بر تمامِ فقها و آن فقیه عالیقدری که: «عاش مظلوماً و مات مظلوماً»
به قول حافظ شیرازی:
جایِ آن است که خون موج زَنَد در دلِ لعل
زین تَغابُن که خَزَف میشکند بازارش
درود خداوند به ارواح طیّبه فقها و شهدا و خادمین مکتب تشیّع.
✍ رضا حسینی
@Nardebane_feghahat