📣 شماره 13 فصلنامه «دانش ها و آموزه های قرآن و حدیث» منتشر شده است.
✅ از مزیتهای بی نظیر مجله انتشار نگاشته ها در 28 قالب متنوع است.
❓ توضیح این قالب ها در شماره یکم و ششم مجله منتشر گردیده است.
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
◀️ در شماره 13 نگاشته هایی در چهار قالب سرمقاله، مقاله سفید، مقاله شناختی و مقاله نقد چاپ و منتشر شد.
عناوین مقالات این شماره بدین قرار است:
👇👇👇
1. تبلیغ سنتی و مجازی؛ قوت ها و ضعف ها
2. روایات زیارت امام حسین علیه السلام با پای پیاده؛ گونه شناسی و دلالت سنجی
3. ضرورت مدارا در مدیریت اسلامی و آثار اجتماعی آن با تاکید بر سیره پیامبر صلی الله علیه و آله و امام علی علیه السلام
4. تحلیل سماعی اموات با تاکید بر آیات 80 و 81 سوره نمل (با رویکرد قرآن به قرآن)
5. موانع پیشرفت مادی از دیدگاه صحیفه سجادیه
6. مقایسه چاپ آفاق از کتاب جمال الاسبوع با چاپ منشورات الرضی بر پایه مقابله
7. امکان ارتباط متقابل با نبی مکرم صلی الله علیه و آله پس از وفات ایشان
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
💻 رایانامه مجله majaleh.d.a@gmail.com
☎️ شماره تماس: 09214312651
برای دریافت مقالات این مجله در پایگاه اطلاعات کشور (مگیران) 👈 اینجا پایگاه مجلات تخصص نور (نور مگز) 👈 اینجا و پرتال جامع علوم اسلامی، 👈اینجا مراجعه کنید.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
#شب_قدر
#مذاکرة_العلم
❓آیا علم آموزی در شب قدر فضیلتش بیشتر است یا عبادت؟
✍️ رضا عطائی
شب قدر بافضیلت ترین ایام سال است. قرآن کریم می فرماید: «لَيْلَةُ الْقَدْرِ خَيْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ»؛ شب قدر، بهتر از هزار ماه است.
شیخ صدوق در کتاب امالي، پس از بيان نوافل شب هاى ماه رمضان و صد ركعت نماز براى هر يك از شب هاى بيست و يكم و بيست و سوم، درباره شب های قدر «مذاکرة العلم» را افضل از اعمال مستحبی ديگر می داند و مى گويد: «من أحيا هاتين الليلتين بمذاكرة العلم فهو أفضل» هر كس اين دو شب را با گفتگوى علمى احيا بدارد، بهتر است». (1)
وی این سخن را به معصوم نسبت نمی دهد بلکه این سخن، نظر شخصی شیخ صدوق است. در نتیجه هیچ روایتی نسبت به «برتری گفتگوی علم نسبت به دیگر اعمال مستحبی در شب قدر» نیست.
از سوی دیگر در روایات متعدد، معصومان علیهم السلام برای شب های ماه مبارک رمضان اعمال خاصی را بیان کرده اند.
فضیل بن یسار می گوید: «امام باقر عليه السلام در شب بیست و یکم و بیست و سوم ماه رمضان مشغول دعا مى شد و چون شب از نيمه مي گذشت نماز مي خواند». (2)
بررسى و تأمّل در این روایات به روشنی نشان می دهد که معصومان علیهم السلام سفارش ویژه ای به عبادت و ذکر در شب قدر داشتند و تاکید بر این داشتند که شب قدر به عبادت و راز و نیاز با خداوند پرداخته شود.
بنابراین برای شب قدر، ادعیه، اذکار و نماز های خاصی از سوی معصومان علیهم السلام توصیه شده است و هیچ تاکیدی بر برتری علم آموزی نسبت به این اعمال در روایات وجود ندارد.
در نتیجه نبايد در شب قدر، از بركات اُنس با خداوند و بهره بردن از تضرّع در پيشگاه او غافل شد، بلکه باید بر انجام اعمال اختصاصی شب های قدر همت گماشته شود.
البته می توان در شب های قدر علاوه بر عبادت های اختصاصی، به تأليف يا بيان معارف و علومى نیز پرداخت به عبارت دیگر هیچ منافاتی میان علم و عبادت در شب قدر نیست چنان که برخی از علما در این شب، به دعا و عبادت می پرداختند در عین حال بخشی از آن شب را به تألیف نیز اشتغال داشتند.
به عنوان نمونه علامه طباطبائی تفسیر «المیزان» را در شب 23 ماه مبارک رمضان به اتمام رساند. یا مرحوم اربلی، نگارش کتاب «كشف الغمة في معرفة الأئمة» و صاحب جواهر کتاب «جَواهرُ الکَلام فی شَرحِ شَرایعِ الاسلام» را در شب 21 به پایان رسانده اند.
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
📗 1. الأمالي، ص 649.
📗 2. الکافي (دارالکتب الإسلامية)، ج4، ص 155.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
علوم و معارف حدیث
#در_محضر_معصوم #زیارت_امام_حسینعلیهالسلام 💠 عن الامام الصادق علیهالسلام: یا سَدِیرُ، أَنْ تَزُو
📜زیارت امام حسین علیهالسلام در شب قدر
◀️عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: إِذَا کَانَ لَیْلَهُ الْقَدْرِ فِیها یُفْرَقُ کُلُّ أَمْرٍ حَکِیمٍ نَادَى مُنَادٍ تِلْکَ اللَّیْلَهَ مِنْ بُطْنَانِ الْعَرْشِ إِنَّ اللَّهَ قَدْ غَفَرَ لِمَنْ زَارَ قَبْرَ الْحُسَیْنِ ع فِی هَذِهِ اللَّیْلَهِ.
◀️امام صادق(ع) درباره زیارت امام حسین(ع) در #شب_قدر فرمود: «هنگامى که شب قدر فرا برسد؛ یعنى شبى که در آن کارهاى مصلحتآمیز عباد توزیع و تفریق مىشود، از طرف عرش منادى ندا مىکند: خداوند متعال در این شب گناهان کسى را که به زیارت قبر حضرت امام حسین علیهالسلام رفته مىآمرزد.
📗کامل الزیارات، ص ۱۸۴
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
علوم و معارف حدیث
#شب_قدر #مذاکرة_العلم ❓آیا علم آموزی در شب قدر فضیلتش بیشتر است یا عبادت؟ ✍️ رضا عطائی شب قدر با
نکته یکی از اساتید ذيل مطلب فوق
👇👇👇
مرحوم صاحب مفتاح الکرامة از علمای قرن ۱۳ در رابطه با سخن شیخ صدوق ادعای اجماع امامیه کرده است
در چاپ قدیم کتاب اعیان الشیعه درشرح حال صاحب مفتاح الکرامه چنین آمده است:
"حدثنا استأذنا الشيخ فتح الله الملقب بشيخ الشريعة الأصفهاني عن صاحب مفتاح الكرامة انه قال اجمع الامامية على ان أفضل الأعمال ليلة القدر الاشتغال بطلب العلم.
اعیان الشیعه ج۴،ص۲۹۰
ونکته دیگر اینکه اگر تعلم وتعلیم واجب باشد دلیلش واضح است مع ذالک الجمع اولی؛ یعنی در شب قدر هم اعمال اختصاصی انجام شود و هم تعلیم و تعلم .
"مذاکرة العلم" در شب های قدر
✍حسن انصاری
#شيخ_صدوق در کتاب امالي چنانکه مشهور هم هست درباره شب های قدر "مذاکرة العلم" را #افضل از اعمال مستحبی ديگر دانسته: "إلا في ليلة إحدى وعشرين وليلة ثلاث وعشرين، فإنه يستحب إحياؤهما، وأن يصلي الانسان في كل ليلة منهما مائة ركعة، يقرأ في كل ركعة الحمد مرة و (قل هو الله أحد) عشر مرات، ومن أحيا هاتين الليلتين بمذاكرة العلم فهو أفضل." (امالی، ص 747).
معمولا عبارت "مذاکرة العلم" در اين عبارت درست فهميده نشده. مقصود از "العلم" در لسان محدثان روايت حديث و سنت است و نه مطالعه انواع ديگر علوم دینی و يا غير دينی. در واقع شيخ صدوق اينجا #مذاکره_حديث را از افضل اعمال شب های قدر دانسته. "مذاکرة" از اصطلاحات محدثان برای نقل و روايت حديث است.
🆔https://t.me/azbarresihayetarikhi
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
❗️برتری مذاکره علمی بر دعا در لیالی قدر
آیتاللهالعظمی شبیری زنجانی:
◀️شیخ صدوق متفرداتی دارد که نظر شخصی خود اوست و در جای دیگری نیامده است. از جمله گفته که مستحب است احیای شبهای بیست و یکم و بیست و سوم رمضان برای #مذاکره_علم باشد و این افضل است. او این را نسبت به کسی نمیدهد و نه در کتاب «ثواب الاعمال» و نه در «کتاب من لایحضره الفقیه» که مهمترین کتابش است و کتاب فتوایی هم هست چیزی نقل نکرده است. در کتاب «امالی» هم از ادله خودش استفاده کرده و گفته که #مذاکره_علم_افضل است. پس چون حدیثی در کار نیست و شمالفقاهه خود ایشان است، برای ما حجت نیست. درست است که کلیاتی از ثواب علم آمده است، ولی نگفتهاند در این شبهای قدر افضل از بقیه اعمال است. پس این دعاها که خوانده میشود باید محفوظ شود و نباید متروک شود. نباید طلبه از اینها جدا شود.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
#تعقیب_نماز
دعای کوچک برای تعقیبات نماز
امام كاظم عليه السلام ـ در پاسخ به نامه محمّد بن ابراهيم كه نوشت : سرورم! اگر صلاح مى دانيد به من دعايى بياموزيد كه در تعقيب نمازهايم بخوانم و خداوند با آن دعا خير دنيا و آخرت را به من عطا فرمايد، فرمودند:
أعوذُ بِوَجهِكَ الكَريمِ ، و عِزَّتِكَ الّتي لا تُرامُ ، و قُدرَتِكَ الَّتي لا يَمتَنِعُ مِنها شَيءٌ ، مِن شَرِّ الدّنيا و الآخِرَةِ ، و مِن شَرِّ الأوجاعِ كُلِّها
📚 الكافي (ط - الإسلامية)، ج3، ص: 346
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
صلوات بر امیرالمومنین علیهالسلام
شهادت امیرالمومنین حضرت علی علیهالسلام تسلیت باد.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
✅تعیین شب قدر
رواياتى كه از اهل بيت عليهم السلام در تعيين شب قدر نقل شده، به پنج دسته قابل تقسيم اند:
دسته اوّل: رواياتى كه شب قدر را در دهه آخر ماه رمضان تعيين مى كنند.
دسته دوم: رواياتى كه مى گويند: شب قدر را در يكى از سه شبِ: نوزدهم ، بيست و يكم و بيست و سوم بجوييد.
دسته سوم: رواياتى كه مى گويند: شب قدر ، در يكى از دو شبِ بيست و يكم و بيست و سوم است.
دسته چهارم: رواياتى كه شب بيست و سوم را به طور معيّن ، شب قدر مى دانند.
دسته پنجم: رواياتى كه دلالت مى كنند بر اين كه شب هاى: نوزدهم ، بيست و يكم و بيست و سوم ، هر كدام به گونه اى در تعيين سرنوشت انسان ها و امور آنان نقش دارد؛ ولى نقش اساسى و نهايى ، مربوط به شب بيست و سوم است.
تأمّل در اين پنج دسته از روايات ، نشان مى دهد كه نه تنها ميان آنها تعارضى نيست ، بلكه مؤيّد يكديگرند. توضيح ، اين كه: از ديد روايات اهل بيت عليهم السلام و شمار قابل توجّهى از روايات اهل سنّت ، شب قدر ، شب بيست وسوم است.
از اين رو ، ابن بابويِه صدوق (م ۳۸۱ ق) مى فرمايد: اتّفق مشايخنا رضي الله عنهم [ في ليلة القدر ] على أنّها الليلة الثالثة والعشرون من شهر رمضان ؛
بزرگان ما درباره شب قدر ، همه يك سخن اند كه: شب بيست و سوم ماه رمضان است.
روايات دسته اوّل ، دوم و سوم كه براى درك فضيلت شب قدر ، به احيا و كارهاى خوب در دهه آخر ماه رمضان توصيه دارند ، همچنين رواياتى كه به اِحياى شب هاى: نوزدهم ، بيست و يكم و بيست و سوم سفارش دارند ، همگى به دو نكته بر مى گردند:
نخست . مسلمانان از شب زنده دارى شب هاى ماه رمضان ، بيشترين بهره را از عطايا و دستاوردهاى آن داشته باشند.
از اين رو ، در روايتى كه رازِ پوشيده بودن شب قدر را ميان شب ها بيان مى كند ، آمده است: إنَّ اللّهَ إنَّما يَستُرُها عَنكم نَظَرا لَكم ؛
خداوند ، آن را از شما پنهان داشته تا عنايت بيشترى به شما كند.
دوم . گرچه شب قدر شب بيست و سوم است ، امّا به آن معنا نيست كه آن دو شب ، ديگر هيچ نقشى نداشته و در تقدير امور و سرنوشت انسان ، بى اثر باشند.
🌐برگرفته از سایت حدیث نت
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
#در_محضر_معصوم
ثواب قرائت سوره #روم و #عنکبوت
عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ (علیه السلام) قَالَ: مَنْ قَرَأَ سُورَهًَْ الْعَنْکَبُوتِ وَ الرُّومِ فِی شَهْرِ رَمَضَانَ لَیْلَهًَْ ثَلَاثٍ وَ عِشْرِینَ فَهُوَ وَ اللَّهِ یَا بَا مُحَمَّدٍ مِنْ أَهْلِ الْجَنَّهًِْ وَ لَا أَسْتَثْنِی فِیهِ أَبَداً وَ لَا أَخَافُ أَنْ یَکْتُبَ اللَّهُ عَلَیَ فِی یَمِینِی إِثْماً وَ إِنَّ لِهَاتَیْنِ السُّورَتَیْنِ مِنَ اللَّهِ مَکَاناً.
ابوبصیر نقل میکند: امام صادق (علیه السلام) فرمود: هرکس سورهی عنکبوت و روم را در شب بیستوسوّم ماه رمضان بخواند، به خدا سوگند ای ابامحمّد! از بهشتیان است و هرگز هیچ استثنایی هم قائل نمیشوم و از آن بیم ندارم که بابت این سخن، گناهی بر من نوشته شود؛ زیرا این دو سوره نزد خدا جایگاهی والا دارند.
📗وسائل الشیعة، ج۱۰، ص۳۶۱
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
#در_محضر_معصوم
قَالَ علی علیه السلام: مَنْ لٰآنَ عُودُهُ كَثُفَتْ أَغْصَانُه
آنکه خلق و خوی نرم دارد، دوست و آشنا فراوان دارد
📚نهج البلاغه، حکمت 214
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
هدایت شده از مناهج 🇵🇸🇮🇷
🌀 علامه مجلسی با بحار، دین و مذهب را زنده کرد
👤 آیتاللهالعظمی وحید خراسانی
#علامه_مجلسی
@Manahejj
❗️زکات فطره و ترس از مرگ
🔷عَنْ مُعَتِّبٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ(ع) قَالَ: اذْهَبْ فَأَعْطِ عَنْ عِيَالِنَا الْفِطْرَةَ- وَ عَنِ الرَّقِيقِ وَ اجْمَعْهُمْ وَ لَا تَدَعْ مِنْهُمْ أَحَداً- فَإِنَّكَ إِنْ تَرَكْتَ مِنْهُمْ إِنْسَاناً تَخَوَّفْتُ عَلَيْهِ الْفَوْتَ- قُلْتُ وَ مَا الْفَوْتُ قَالَ الْمَوْتُ.
🔸معتّب خدمتکار حضرت امام صادق علیه السلام مي گوید:
امام صادق علیه السلام به من فرمودند: برو و زکات فطرهٔ عیال و غلامانم را بپرداز و هیچکدام را از قلم نیانداز، زیرا اگر فطریه یکی را ندهی از فوت او بیم دارم! پرسیدم: منظور از فوت چیست؟
حضرت فرمودند : مرگ
📗الکافی ج ٤،ص ١٧٤.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
شش روز، روزه بعد از عید فطر مکروه یا مستحب؟
#کراهت_روزه_بعد_از_عید_فطر
✍️ رضا عطائی
در روایتی منسوب به رسول الله صلی الله علیه و آله چنین آمده است که «مَنْ صَامَ رَمَضَانَ ثم صَامَ سِتَّهً أیام مِنْ شَوَّالٍ فَکَأَنَّمَا صَامَ السنهَ» (1) یعنی هر کسی که ماه رمضان را روزه بگیرد سپس شش روز از ماه شوال را هم روزه بگیرد چنان است که یک سال تمام روزه داشته است.
اولین منبع حدیثی شیعه که این حدیث را نقل کرده است کتاب «الغارات» است و سپس منابع حدیثی متاخر مانند «عوالي اللئالي العزيزية في الأحاديث الدينية»، «البلد الأمين و الدرع الحصين»، «مستدرك الوسائل و مستنبط المسائل» و «بحار الأنوار» نیزآن را بیان کرده اند، اما این منابع، حدیث مورد نظر را یا از طریق کتاب الغارات نقل کرده اند و یا از طریق کتاب های اهل سنت آورده اند.
ابراهيم بن محمد بن سعيد بن هلال ثقفى (متوفی 283ق) در کتاب «الغارات»، نامه ای را از امیرالمؤمنین علیهالسلام آورده است؛ بنابر نقل ایشان، حضرت نامه را برای محمد بن ابی بکر نوشته است.
این نامه منسوب به حضرت علی علیه السلام از جهت سند ضعیف است. از جهت محتوا نیز دارای اشکالات اساسی می باشد از جمله این که در قسمتی از آن، کیفیت وضو گرفتن برخلاف عقیده مذهب شیعه، بیان شده است.
نکته دیگر این که نویسنده کتاب در پایان نامه می گوید: بعد از کشته شدن محمد بن ابی بکر، این نامه به دست عمرو عاص و معاویه افتاد. معاویه از این نامه بسیار شگفت زده شد و از خواندش لذت برد، در نتیجه آن را از بین نبرد بلکه دستور داد به همگان بگویند که این نامه از نوشتههاى ابوبكر است كه در نزد پسرش محمد بود و ما بر طبق آنها قضاوت مىكنيم و فتوا مىدهيم.
با توجه به این دو اشکال یعنی «وجود مطالبی مخالف عقائد شیعه و همچنین تسلط معاویه بر این نامه»، نمی شود اطمینان حاصل کرد که تمام متن حدیث از امیرالمومنین علیه السلام باشد. بلکه احتمالا قسمتی از نامه توسط دشمنان حضرت به این نامه اضافه شده باشد.
از سوی دیگر روایات متعدد و معتبری در کتاب های حدیثی شیعه وجود دارد که روزه گرفتن در روزهای ابتدایی ماه شوال (بعد از عید فطر) را مکروه می دانند و آن ایام را برای خوردن و آشامیدن معرفی کردهاند. (2)
به عنوان مثال حَرِيزٍ به نقل از ائمه علیهم السلام روایت می کند که فرمودند: «هنگامی که ماه رمضان را (در پایان آن) افطار نمودی، پس بعد از روز عید فطر روزه تطوع (مستحبی) نگیر مگر بعد از اینکه سه روز (از ماه شوال) بگذرد». (3)
بسیاری از فقها و محدثان شیعه نیز با تمسک به این روایات، بیان کرده اند که روزه گرفتن در سه روز ابتدایی ماه شوال هیچ فضیلتی ندارد و اولی این است که ترک شود.
مثلا مرحوم کاشفالغطاء در این رابطه مینویسد: «صوم ستّة أيّام بعد عيد الفطر وتركه أولى» (4)
ملاصالح مازندرانی نیز روایات استحباب شش روز، روزه اول ماه شوال را به دلیل این که از طریق اهل سنت وارد شده اند و علاوه بر آن روایات معتبر بر مخالفت آن وجود دارد، مردود می داند. (5)
مجلسی اول نیز استحباب روزه در شش روز اول شوال را مشهور بین اهل سنت می داند و روزه گرفتن بعد از دو یا سه روز بعد از عید فطر را افضل می داند. (6)
شیخ حر عاملی نیز اعتقاد به کراهت را در «بَابُ كَرَاهَةِ صَوْمِ ثَلَاثَةِ أَيَّامٍ بَعْدَ عِيدِ الْفِطْر» نقل می کند. (7)
بنابراین روزه گرفتن در شش روز ابتدایی ماه شوال (بعد از عید فطر) بر اساس دیدگاه اهل سنت است و بر اساس دیدگاه احادیث شیعه، روزه گرفتن در سه روز ابتدایی ماه شوال (بعد از عید فطر) مکروه است.
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
📚 1. الغارات، ج 1، ص 250.
📚2. الکافي، ج4، ص148.
📚3. تهذيب الأحكام، ج4، ص 298.
📚4. کشف الغطاء عن مبهمات الشریعه الغرّاء، ج 4، ص 51.
📚5. شرح الکافی، ج4، ص 92.
📚6. روضة المتقين في شرح من لا يحضره الفقيه، ج3، ص 235.
📚7. وسائل الشيعة، ج10، ص519.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
#افطارعیدفطر
الكافي عن علي بن محمّد النوفلي :قُلتُ لِأَبِي الحَسَنِ عليه السلام: إنّي أفطَرتُ يَومَ الفِطرِ
عَلى طينٍ وتَمرٍ،
فَقالَ لي: «جَمَعتَ بَرَكَةً وسُنَّةً».
نوفلی می گوید: به امام کاظم علیه السلام عرض کردم من روز عید فطر را با تربت امام حسین علیه السلام و خرما افطار کردم
حضرت فرمود: جمع کردی بین (تربتی که) برکت است و (خرمایی که) سنت پیامبر است.
📚الکافی، ج۴ ص ۱۷۰
@MaarefHadith
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
⬇️سنت های حديثی و فکری نصيريه: از خصيبی تا طبراني.
مختصری برای آشنایی با سنتهای حدیثی نصیریه👇👇
🌐https://ansari.kateban.com/post/4423
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
🔻متاعی که شیطان هم خریدار آن نیست!
🔶عَنْ مُفَضَّلِ بْنِ عُمَرَ قـَالَ: قـَالَ لِي أَبـُوعـَبـْدِاللَّهِ (علیه السلام):مَنْ رَوَی عَلَی مُؤْمِنٍ رِوايَة يُرِيدُ بِهَا شَيْنَهُ وَ هَدْمَ مُرُوءَتِهِ لِيـَسـْقـُطَ مـِنْ أَعـْيـُنِ النَّاسِ أَخـْرَجـَهُ اللَّهُ مـِنْ وَلَايـَتِهِ إِلَي وَلَايَةِ الشَّيْطَانِ فَلَا يَقْبَلُهُ الشَّيْطَان.
🔸مفضل گويد: امام صادق(علیه السلام) به من فرمود: کسی که بر #ضرر_مؤمن مطلبی بگويد و قصدش عيب او و ريختن آبرويش باشد كه از چشم مردم بيفتد، خداوند او را از دوستی خود به دوستی شيطان براند و #شيطان هم او را نپذيرد!
📗الکافی ج٢، ص٣٥٨.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
علوم و معارف حدیث
#اهمیت_علم_حدیث محدث نوری در «الفائدة الثانية عشر» می گوید: ✴️اعلم أنّ علم الحديث علم شريف، بل هو أ
#جایگاه_علم_حدیث
شهید ثانی (رحمةاللهعلیه):
و أما علم الحدیث فهو أجل العلوم قدرا و أعلاها رتبة و أعظمها مثوبة بعد القرآن و هو ما أضيف إلى النبي ص أو إلى الأئمة المعصومين علیهم السلام قولا أو فعلا أو تقريرا أو صفة حتى الحركات و السكنات و اليقظة و النوم و هو ضربان رواية و دراية. فالأول العلم بما ذكر. و الثاني و هو المراد بعلم الحديث عند الإطلاق و هو علم يعرف به معاني ما ذكر و متنه و طرقه و صحيحه و سقيمه و ما يحتاج إليه من شروط الرواية و أصناف المرويات ليعرف المقبول منه و المردود ليعمل به أو يجتنب. و هو أفضل العلمين فإن الغرض الذاتي منهما هو العمل و الدراية هي السبب القريب له.
📗منیة المرید، ص۳۶۹.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
✅صد هزار دعای پذیرفته شده!
🔶الامام الصادق عليه السلام: إِذَا دَعَا الرَّجُلُ لِأَخِیهِ بِظَهْرِ الْغَیْبِ نُودِیَ مِنَ الْعَرْشِ وَلَكَ مِائَةُ أَلْفِ ضِعْفٍ مِثْلِهِ، وَإِذَا دَعَا لِنَفْسِهِ كَانَتْ لَهُ وَاحِدَةٌ، فَمِائَةُ أَلْفٍ مَضْمُونَةٌ خَیْرٌ مِنْ وَاحِدَةٍ لَایَدْرِى یُسْتَجَابُ لَهُ أَمْ لَا.
🔸امام صادق علیهالسلام: هنگامی که شخص برای برادرِ مؤمن خود دعا کند، از عرش ندایی میآید كه برای تو صدهزار برابر آن دعا مقدّر است. این در حالی است كه اگر برای خودش دعا میكرد، فقط به اندازه همان یک دعایش به او داده میشد،
پس #صد_هزار_پذیرفته شده بهتر از دعایی است که پذیرش آن معلوم نیست.
📗من لایحضره الفقیه، ج٢، ص ٢١٢.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
#در_محضر_معصوم
ميسر بن عبد العزيز گويد: حضرت صادق عليه السلام به من فرمود: اى ميسر دعا كن و مگو كه كار گذشته است و آنچه مقدر شده همان شود (و دعا اثرى ندارد)، همانا نزد خداى عز و جل منزلت و مقامى است كه بدان نتوان رسيد جز به درخواست و مسألت، و اگر بندهاى دهان خود ببندد و درخواست نكند چيزى به او داده نشود، پس درخواست كن تا به تو داده شود، اى ميسر هيچ درى نيست كه كوبيده شود جز اينكه اميد آن رود كه بروى كوبنده باز شود.
📚 الكافي (ط - الإسلامية)، ج2، ص 466
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
به تو از دور سلام✋
🔷عَنِ الْحُسَیْنِ بْنِ ثُوَیْرٍ قَالَ کُنْتُ أَنَا وَ یُونُسُ بْنُ ظَبْیَانَ عِنْدَ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع وَ کَانَ أَکْبَرَنَا سِنّاً فَقَالَ لَهُ إِنِّی کَثِیراً مَا أَذْکُرُ الْحُسَیْنَ ع فَأَیَّ شَیْءٍ أَقُولُ قَالَ قُلْ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْکَ یَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ تُعِیدُ ذَلِکَ ثَلَاثاً فَإِنَّ السَّلَامَ یَصِلُ إِلَیْهِ مِنْ قَرِیبٍ وَ مِنْ بَعِیدٍ.
🔹حسین بن ثویر گوید: من و یونس بن ظبیان نزد امام صادق علیه السلام بودیم و او سنش از ما بیشتر بود، به حضرت عرضه داشت من بسیار امام حسین علیه السلام را یاد می کنم پس چه ذکری بگویم حضرت فرمودند: بگو "صلی الله علیک یا اباعبدالله" و این ذکر را سه مرتبه بگو چرا که سلام از نزدیک و #دور به ایشان میرسد.
📗وسائل الشیعه، ج۱۴، ص۴۹۳.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
پیامبر صلی الله علیه وآله :
أنَّهُ إذا قالَ الْمُعَلِّمُ لِلصَّبیِّ قُل بِسمِ اللّهِ الرَّحمنِ الرَّحیمِ فَقالَ الصَّبیُّ بِسمِ اللّهِ الرَّحمنِ الرَّحیمِ کَـتَبَ اللّهُ بَراءَهً لِلصَّبِیِّ و بَراءَهً لأِبـَوَیهِ و بَراءَهً لِلمُعَلِّمِ؛
وقتی معلم به کودک بگوید: بگو بسم اللّه الرحمن الرحیم و کودک آن را تکرار کند خداوند برای کودک و پدر و مادرش و معلم، برائت از آتش در نظر خواهد گرفت.
📚 بحارالانوار،ج۸۹،ص۲۵۷
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
هدایت شده از علوم و معارف حدیث
عن رسول الله صلي الله عليه وآله:
إنّ حمزة عمی یُنَحّی جهنّم مِن مُحِبِّیه[1].
پیامبر اکرم (ص)
همانا در قیامت عمویم #حمزه جهنم را از دوستدارانش دور خواهد کرد».
[1]📗تفسیر امام حسن عسکری علیه السلام، ص 176، چاپ 1314
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
عن الامام الهادی علیه السلام:
مَن زارَ عَبدالعَظیمِ الحَسَنی(ع) بِرِی کَمَن زارَ الحُسَین(ع) بِکَربَلا.[۱]
امام هادی علیه السلام
کسی که قبر #عبدالعظیم را در شهر ری زیارت کند چنان است که گویی امام حسین علیه السلام را در کربلا زیارت کرده است.
۱۵ شوال سالروز وفات عبدالعظیم حسنی امامزاده واجب التعظیم و راوی بزرگ شیعه است که در کتب حدیثی و متون روایی، بیش از صد روایت از ایشان آمده است.
امام هادی(ع) وی را اینگونه خطاب میکند: یا اباالقاسم! تو به حق ولی ما هستی... تو همان دینی را که پسندیده خداست، انتخاب کردهای... خداوند تو را با گفتار ثابت در دنیا و آخرت تثبیت کند[۲].
این گفتگو میان امام و عبدالعظیم به #حدیث_عرض_دین مشهور است.
📗[۱]مستدرک الوسائل،ج۳،ص۶۱۶
📗[۲]التوحید(صدوق)،ص۸۲_۸۱.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith