eitaa logo
علوم و معارف حدیث
1هزار دنبال‌کننده
605 عکس
182 ویدیو
198 فایل
امام رضا: رَحِمَ اَللَّهُ عَبْداً أَحْيَا أَمْرَنَا. رحمت خدا بر کسی که نام و یاد ما را زنده کند. کانال علوم و معارف حدیث، بستری جهت نشر معارف حدیثی اهل‌بیت علیهم‌السلام است. پاسخگویی ↙️ تبادل ️⬅️ ️ @MaarefHadithi تبلیغ ️↖
مشاهده در ایتا
دانلود
📜نقد مقاله اعتبارسنجی《النساء نواقص العقول》در نهج البلاغه 🔰هفدهمین نشست علمی شناسه شیعه ❇️به همت گروه حدیث‌پژوهی پژوهشکده معارف اهل‌بیت علیهم‌السلام 👨‍💻ارائه دهندگان: حجت الاسلام والمسلمین امین حسین پوری حجت الاسلام و المسلمین وحید عابد 📆زمان: ✴️چهارشنبه ۱۶ اسفند ١۴٠٢، ساعت ۱۵ الی ۱۸ 📍مکان: قم، خیابان صفائیه، کوچه ٢١، کوچه ٣، پلاک ۵٠،پژوهشکده معارف اهل‌بیت علیهم‌السلام 🔸لینک جلسه به صورت آنلاین: 🌐 www.maaref.org/neshast 🆔 @hadith_maaref 📨از عموم علاقه‌مندان و حدیث‌پژوهان دعوت می‌شود در این نشست شرکت نمایند. 🔗  تلگرام   👨‍💻 اینستاگرام   🔗 آپارات @MaarefHadith
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اعجاز کلام امیرالمؤمنین👆👆👆 الإمامُ عليٌّ عليه السلام : غَرَّكَ عِزُّكَ ، فَصارَ قُصارُ ذلكَ ذُلَّكَ ، فَاخشَ فاحِشَ فِعلِكَ، فَعَلَّكَ بهذا تُهدا. امام على عليه السلام : عزّتت، تو را فريفت و سرانجام آن خوارى تو باشد. پس، از كردار زشت خويش بترس، شايد بدين وسيله هدايت شوى. 📗بحار الأنوار، ج ۸۶، ص ۸۳. @MaarefHadith
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شب زیارتی امام حسین علیه السلام سؤال و جواب غافلگیرکنندۀ امام صادق علیه السلام امام صادق(ع) از یکی از یارانش پرسید: چندبار حج رفته‌ای؟ گفت: نوزده حج. امام فرمود: آن را به بیست حج برسان تا ثواب یکبار زیارت حسین(ع) برایت نوشته شود. عنْ شِهَابٍ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: سَأَلَنِی فَقَالَ یَا شِهَابُ کَمْ حَجَجْتَ مِنْ حِجَّةٍ- فَقُلْتُ تِسْعَةَ عَشَرَ حِجَّةً. فَقَالَ لِی تَمِّمْهَا عِشْرِینَ حِجَّةً، تُحْسَبْ لَکَ بِزِیَارَةِ الْحُسَیْنِ ع 📚 کامل الزیارات، ص۱۶۲ @MaarefHadith
🌀 سه روز آخر شعبان را دریابید 📝 ثواب ویژه‌ی روزه‌ی سه روز آخر ماه شعبان 💠 امام صادق علیه السلام: هرکس سه روز آخر ماه شعبان را روزه بگیرد و به روزه‌های ماه رمضان وصل کند، خداوند ثواب روزه دو‌ ماه پی در پی را برایش محسوب می‌کند. 📚 من لا یحضره الفقیه، ج۲، ص۹۴ @MaarefHadith
در برخی از روایات نقل شده است که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله از سینه حضرت ابوطالب علیه السلام شیر مکیدن😳 متن این حدیث در کتاب کافی، جلد 1، صفحه 448 چنین است: 👇 ✅ مُحَمَّدُ بْنُ یَحْیَى عَنْ سَعْدِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ عَنْ إِبْرَاهِیمَ بْنِ مُحَمَّدٍ الثَّقَفِیِّ عَنْ عَلِیِّ بْنِ الْمُعَلَّى عَنْ أَخِیهِ مُحَمَّدٍ عَنْ دُرُسْتَ بْنِ أَبِی مَنْصُورٍ عَنْ عَلِیِّ بْنِ أَبِی حَمْزَةَ عَنْ أَبِی بَصِیرٍ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: لَمَّا وُلِدَ النَّبِیُّ ص مَکَثَ أَیَّاماً لَیْسَ لَهُ لَبَنٌ فَأَلْقَاهُ أَبُو طَالِبٍ عَلَى ثَدْیِ نَفْسِهِ فَأَنْزَلَ اللَّهُ فِیهِ لَبَناً فَرَضَعَ مِنْهُ أَیَّاماً حَتَّى وَقَعَ أَبُو طَالِبٍ عَلَى حَلِیمَةَ السَّعْدِیَّةِ فَدَفَعَهُ إِلَیْهَا. 📃 امام صادق (ع) : چون پیغمبر صلى اللَّه علیه و آله متولد شد، چند روز بى‏شیر بود. ابو طالب آن حضرت را به سینه خود افکند.خدا در سینه ی او شیر جارى ساخت و تا چند روز پیغمبر از آن شیر می خورد، تا آن گاه که ابو طالب حلیمه سعدیه را پیدا کرد و پیغمبر را به او داد. برخی از معاندین و ضد شیعه 👺 به وسیله ی این حدیث به تمسخر و استهزاء😂😂 و طعن به مکتب امامیه می پردازند. ⁉️ اما آیا این حدیث صحیح است و منظور آن چیست ؟ برای مطالعه پاسخ این شبهه اینجا 👈کلیک 👉 کنید. @MaarefHadith
💠پيامبر اکرم صل‌الله‌علیه‌وآله: 🔹إذَا طَلَعَ هِلاَلُ شَهْرِ رَمَضَانَ فُتِحَتْ أَبْوَابُ اَلسَّمَاءِ وَ أَبْوَابُ اَلْجِنَانِ وَ أَبْوَابُ اَلرَّحْمَةِ وَ غُلِّقَتْ أَبْوَابُ اَلنَّارِ 🔸چون هلال پدید آید درهای آسمان و درهای بهشت و درهای رحمت گشوده شود و درهای دوزخ بسته گردد. 📗الکافي ج4 ص67. حلول ماه مبارک رمضان ماه ضیافت الهی مبارک باد. @MaarefHadith
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
چقدر زیبا، حتما ببینید. بشنویم از زبان آیت‌الله جوادی آملی: اول فروردین خبری نیست، آخر شعبان را دریابید 👈 سال ما از کدام روز شروع می‌شود؟! به قول حافظ علیه‌الرحمه: ماهِ شعبان مَنِه از دست قدح کاین خورشید از نظر تا شبِ عیدِ رمضان خواهد شد ... @MaarefHadith
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مناجاة الإمام السجاد علیه السلام 🤲 اِلهی، اَلْوَیْلُ لی، اِنْ کانَ فِی النّارِ مَجْلِسی خدای من وای بر من اگر جایگاهم آتش باشد 🤲 اِلهی، اَلْوَیْلُ لی، ثُمَّ الْوَیْلُ لی اِنْ کانَ الْحَمیمُ شَرابی خدای من ، وای بر من و  باز هم وای بر من اگر آب سوزان جهنم نوشیدنی ام باشد 🤲 اِلهی، اَلْوَیْلُ لی، ثُمَّ الْوَیْلُ لی اِذا اَنَا قَدِمْتُ اِلَیْکَ وَ اَنْتَ ساخِطٌ عَلَیَّ فَمَن ذا الَّذی یُرْضیکَ عَنّی خدای من ، وای بر من و باز هم وای بر من اگر مقابل تو حاضر شوم در حالی تو که بر من غضبناکی ، پس چه چیزی تو را از من راضی خواهد کرد @MaarefHadith
✅ متنی و سندی دعاهای کوتاه روزانه ماه مبارک رمضان که در مفاتیح الجنان ذکر شده است. ✍️ رضا عطائی ✳️ دعا یک موهبتی الهی در زندگی انسان ها است. این عمل عبادی در روایات اهل بیت علیهم السلام به عنوان سلاح مؤمن، کلید نجات و گنجینه رستگاری معرفی شده است. (1) هر چند مطلق دعا کردن به درگاه خداوند پسندیده است اما معصومان علیهم السلام سفارش کرده اند که با هدایت قرآن و حدیث از دعا بهره مند شویم (2) به همین جهت نیکو است، در کنار مناجات خود، از دعاهای صادر شده از قرآن و حدیث استفاده کنیم. در ماه مبارک رمضان، علاوه بر دعاهای و مناجات های مختلف، در هر روز دعاهای کوتاهی را از کتاب «مفاتیح الجنان» نیز قرائت می کنیم که متاسفانه هیچ ردی از آن ها در روایات اهل بیت علیهم السلام نمی توان یافت. 1️⃣ اعتبار سنجی سندی دعاهای روزانه ماه رمضان 🟢 سید بن طاووس، (عالم قرن هفت) اولین کسی که در شیعه دعاهای روزانه ماه مبارک رمضان را سید بن طاووس به صورت جداگانه یعنی در بخش دعاهای همان روز بدون هیچ سندی نوشته است. (3) 🟢 سپس مرحوم «کفعمی» در قرن نهم در دو کتاب «البلد الأمين و الدرع الحصين‏» (4) و کتاب «جنة الأمان الواقية» معروف به «مصباح للكفعمي» همه دعاها را یک جا چنین نقل نموده «رَوَاهَا ابْنُ عَبَّاسٍ عَنِ النَّبِيِّ صلی الله علیه و آله الْيَوْمَ الْأَوَّلَ اللَّهُمَّ اجْعَلْ صِيَامِي‏ ... الْيَوْمَ الثَّانِيَ اللَّهُمَّ قَرِّبْنِي فِيهِ إِلَى مَرْضَاتِك‏... .» و بعد از پایان هر دعا، ثوابی هم برای آن به تفصیل بیان کرده و می گوید: «مستحب است در ماه رمضان، این دعاها به صورت جداگانه در روزهای خاص خودشان خوانده شوند»؛ همچنین اضافه می کند که این دعاها را از کتاب «الذخیره» نقل می کند (6) البته ترتیب دعای برخی روزها یا برخی عبارات با هم متفاوت است.(5) در قرن های بعدی عالمان دیگر مانند علامه مجلسی و شیخ عباس قمی نیز این دعاها را به نقل از این سه منبع ذکر کرده اند. (7) بنابراین حدیث مورد نظر به دلیل مرسل بودن معتبر نیست و کتاب «الذخیره» نیز به عنوان یک کتاب مرجع و منبع اصیل شناخته شده نیست. 2️⃣ اعتبار سنجی محتوایی دعاهای روزانه ماه رمضان 🔵 متاسفانه عبارت های این دعاها در کتاب هایی که بیان شده اختلاف های متعددی دارد. بر اساس شماره برخی از محققان، همه دعاهای روزانه مورد اشاره حدود 1293 کلمه یعنی تقریبا دو صفحه و نیم است؛ از بین این مقدار، در 589 مورد، کلمات با هم اختلاف دارند یعنی در نیمی از کلمات این دعا، اختلاف وجود دارد که همین می تواند قرینه ای بر ماثور نبودن این دعاها باشد. (8) با توجه به تاکید اهل بیت علیهم السلام به حفظ دعاها از افزدودن و کاستن، پس این حجم از اختلاف در دعایی در حد دو صفحه و نیم، موجب سلب اطمینان نسبت به صدور آن از معصوم می شود. 🔴 مثلا سید بن طاووس دعای بیست و هفتم را چنین نقل می کند «اللَّهُمَّ ارْزُقْنِي فِيهِ فَضْلَ لَيْلَةِ الْقَدْرِ، وَ صَيِّرْ أُمُورِي فِيهِ مِنَ الْعُسْرِ إِلَى الْيُسْرِ، وَ اقْبَلْ مَعاذِيرِي وَ حُطَّ عَنِّي الْوِزْرَ، يا رَءُوفاً بِعِبادِهِ الصَّالِحِين‏» 🔴 اما مرحوم کفعمی همین دعا را در بیست و نهم را چنین نقل می کند: «اللَّهُمَّ ارْزُقْنِي لَيْلَةَ الْقَدْرِ وَ صَيِّرْ لِي كُلَّ عُسْرٍ إِلَى يُسْرٍ وَ اقْبَلْ مَعَاذِيرِي وَ حُطَّ عَنِّي الْوِزْرَ يَا رَحِيماً بِعِبَادِهِ الْمُؤْمِنِينَ مَنْ دَعَا بِهِ بُنِيَ لَهُ أَلْفُ مَدِينَةٍ فِي الْجَنَّةِ مِنَ الذَّهَبِ وَ الْفِضَّةِ وَ الزُّمُرُّدِ وَ اللُّؤْلُؤِ». 🟪 علاوه بر اختلاف کلماتی بر اساس مبنای اهل سنت،احتمال شب قدر در 27 و 29 ماه مبارک است پس این که در دعای این روز ماه طلب درک شب قدر کنیم بر اساس مبنای شیعه نیست. (9) به عبارت دیگر در روایات شیعه شب 21 و 23 جزء احتمال های شب قدر است همچنان که از امام صادق علیه السلام در مورد شب قدر سوال شد، ایشان فرمودند: «در شب 21 و یا 23 آن را جستجو کنید». (10) البته بر اساس روایات، احتمال شب قدر بودن 23 پررنگ تر است. (11) 📝 بر اساس تحقیق که برخی از محققان انجام داده اند 115 جمله در این دعاهای کوتاه روزانه ماه رمضان وجود دارد که فقط 11 (یازده) جمله آن را می توان در روایات دیگر معصومان علیهم السلام یافت، یعنی چنین ترکیب های عبارتی که در این دعاها آمده است، در منابع حدیثی شیعه وجود ندارد. (12) ادامه در فرسته بعدی👇👇 @MaarefHadith
ادامه فرسته قبلی 👆👆 ‼️ نکته دیگر که باعث سلب اطمینان به صدور این دعاها می شود، ثواب های عجیبی است که برخی نقل کرده اند مثلا در دعای شش می گویند: «هر کس با این دعا، خدا را بخواند، خداوند به او چهل هزار شهر عطا می کند که در هر شهر آن هزار هزار سرای وجود دارد که در هر یک از این خانه ها هزار تخت وجود دارد که درازی و اندازه هر یک از آنها هزار ذراع است. بر روی هر یک از این تخت ها حوریه ای تکیه زده است که هر یک از آنها هزار گیسوان بافته شده دارند که هر یک از آنها را هفتاد هزار خدمتکار جابجا می کنند». (13) 👈 با توجه به نکات بیان شده، دعاهای روزانه ماه مبارک رمضان از سند معتبر برخوردار نیست و مومنان و روزه داران بهتر است از دعاهای معصومان در این ماه مبارک استفاده کنند. 📚 پی نوشت ها 1. الکافي، ج2، ص468. 2. رجوع کنید: کمال الدین و تمام النعمة، ج2، ص352. 3. الاقبال بالاعمال الحسنة، ج‏1، ص 109. 4. البلد الأمين و الدرع الحصين‏، ص 219. 5. ‏المصباح للكفعمي، ص 612. 6. البلد الأمين و الدرع الحصين‏، ص 219. 7. بحار الانوار، ج‏95، ص 4. 8. مقاله «مأثور بودن دعاهای روزانه ماه رمضان در بوته نقد»، دوفصلنامه علمی مطالعات فهم حدیث، سال ششم، شماره 11، پاییز و زمستان 1398. 9. رجوع کنید: الدرالمنثور فی التفسیر بالماثور، ج6، ص372. 10. الکافی، ج‏4، ص: 156 11. علل الشرائع، ج‏2، ص 420. 12. مقاله «مأثور بودن دعاهای روزانه ماه رمضان در بوته نقد»، ص22. 13. البلد الأمين و الدرع الحصين‏، ص 220. @MaarefHadith
1⃣الإمامُ الصادق عليه السلام :نَيْروزُنا كُلُّ يَومٍ . 🔸امام صادق عليه السلام: هر روز ما است(الفقيه،ج۳،ص۳۰۰) ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ 2⃣الإمامُ الصّادقُ عليه السلام :إذا كانَ يَومُ النَّيروزِ فَاغتَسِلْ وَ البَسْ أنظَفَ ثِيابِكَ ، و تَطَيَّبْ بِأطيَبِ طِيبِكَ ، و تَكونُ ذلكَ اليَومَ صائما . 🔸امام صادق عليه السلام : چون   فرا رسد، بدن خود را بشوى و پاكيزه ترين جامه هايت را بپوش و با خوش بوترين عطرها خودت را معطّر كن و در آن روز روزه دار باش.(وسائل الشيعة،ج۱،ص۳۴۶) ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ 3⃣رسول الله صلی الله علیه و آله: فَنَيرِزُوا إن قَدَرتُم كُلَّ يَومٍ يَعني تَهادَوا و تَواصَلُوا فِي اللَّهِ. 🔸پيامبر صلي الله عليه و آله :اگر مى توانيد هر روز را كنيد ؛ يعنى در راه خدا به يكديگر هديه بدهيد و با يكديگر پيوند داشته باشيد.(دعائم الإسلام ، ج 2 ، ص 326) ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ 4⃣ عن الامام الصادق علیه‌السلام: ما مِن يَومِ نَيروزٍ إلاّ و نَحنُ نَتَوَقَّعُ فيهِ الفَرَجَ لِأنَّهُ مِن أيّامِنا و أيّامِ شيعَتِنا، حَفَظَتهُ العَجَمُ و ضَيَّعتُموهُ أنتُم. 🔸امام صادق‌علیه‌السلام: هيچ   نيست مگر اين كه ما در آن روز منتظر فرج هستيم؛ زيرا   از روزهاى ما و شيعيان ماست. ايرانيان آن را حفظ كردند و شما آن را از دست.(بحارالانوار، ج۱،ص۹۲) ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ 5⃣ عن الامام الصادق‌علیه‌السلام: هُوَ أوَّلُ يَومٍ طَلَعَت فيهِ الشَّمسُ. 🔸امام صادق علیه‌السلام:  نخستين روزى است كه خورشيد در آن.(همان) @MaarefHadith
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
امام خامنه ای در خصوص غریب ماندن حضرت خدیجه فرمودند: قرآن درباره‌ی کسانی که قبل از فتح و بعد از فتح مدینه انفاق می کنند نام حضرت خدیجه را به عنوان انفاق کننده ذکر می کند. @MaarefHadith
💠پیامبر خدا صلی الله علیه و آله و سلم : « أَيْنَ مِثْلُ خَدِيجَةَ صَدَّقَتْنِي حِينَ كَذَّبَنِي النَّاسُ‏ وَ وَازَرَتْنِي عَلَى دِينِ اللَّهِ وَ أَعَانَتْنِي عَلَيْهِ بِمَالِهَا إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ أَمَرَنِي أَنْ أُبَشِّرَ خَدِيجَةَ بِبَيْتٍ فِي الْجَنَّةِ مِنْ قَصَبِ الزُّمُرُّدِ لَا صَخَبَ فِيهِ وَ لَا نَصَب » مثل خديجه پيدا نخواهد شد. خديجه در آن هنگام كه مردم مرا تكذيب كردند، مرا تصديق نمود ، و مرا با ثروت خود براى پيشرفت دين خدا يارى نمود. خدا به من دستور داد خديجه را به قصر زمرّدى كه در بهشت دارد و هيچ رنج و زحمتى در آن نيست بشارت دهم. 📗 بحار الأنوار ، ج ‏۴۳ ، ص ۱۳۱ @MaarefHadith
✅ آیت‌الله محمدی ری‌شهری؛ صاحب انقلابی بزرگ در علوم حدیث شیعه 🏴 نخستین روز فروردین ۱۴۰۱ سالروز رحلت آیت‌الله محمد محمدی ری‌شهری است. به تعبیر رهبر معظم انقلاب اسلامی «برای کسانی که از تقوا و سلامت نفس و مجاهدت مستمر این روحانی انقلابی با خبر بودند، فقدان وی ضایعه‌ای تلخ و اندوهبار بود.» ایشان علاوه بر مسئولیت‌های خطیر در جایگاه‌های مختلف مدیریتی و سیاسی، آثار گرانسگ علمی نیز از خود بر جای گذاشته است. 👈 به همین مناسبت، خبرنگار ایکنا از قم در این خصوص با حجت‌الاسلام والمسلمین محمدمهدی احسانی‌فر، مدیرمسئول مجله دانش‌ها و آموزه‌های قرآن و حدیث که از شاگردان آن مرحوم بودند، گفت‌وگویی انجام داده است که در لینک زیر می توانید مطالعه کنید https://iqna.ir/00HeDj @MaarefHadith
عن رسول الله صلى الله عليه و آله: ... إنّ الشَّقِيَّ مَن حُرِمَ غُفرانَ اللّه ِ في هذا الشَّهرِ العَظيمِ. پيامبر خدا صلى الله عليه و آله: كسى است كه در اين از آمرزش خداوند محروم ماند. 📗عيون أخبار الرِّضا، ج۱، ص۲۹۵. @MaarefHadith
از آداب نقل حديث آیة‌الله محمدی ری‌شهری: 🔻یکی از آداب مهم نقل حدیث چگونگی نسبت دادن آن به پیامبر و اهل بیت است. کلینی، از امام علیه روایت کرده است که فرمود: إذا حَدَّثْتُم بِحَدِيثٍ فَأسندوهُ إِلَى الَّذِي حَدَّثَكُم ؛ فَإِن كَانَ حَقًّا فَلَكُمْ وَإِن كَانَ كَذِباً فعليه . هنگامی که حدیثی را نقل میکنید آن را به کسی که آن را روایت نموده ، نسبت دهید، که اگر درست باشد به سود شماست و اگر دروغ باشد، به زبان راوی است. بنا بر این، برای رعایت احتیاط، توصیه اکید داریم که هر کس میخواهد از این کتاب (میزان الحکمة) یا سایر کتب روایی، حدیثی را نقل کند آن را مستقیماً به پیامبر و اهل بیت نسبت ندهد؛ بلکه حدیث را از طریق منبعی که آن را روایت کرده است به آنان منسوب نماید. برای نمونه نگوید: «پیامبر چنین فرمود یا امام چنین فرموده؛ بلکه بگوید: «فلان کتاب از پیامبر چنین روایت کرده است و یا بگوید: «از پیامبر چنین روایت شده است. @MaarefHadith
أمیر و نظیر و أسیر 🔻عن علی علیه السلام: احْتَجْ إلى مَن شِئتَ تَكُن أسيرَهُ ، و اسْتَغْنِ عَمَّن شِئتَ تَكُنْ نَظيرَهُ ، و أفْضِلْ على مَن شِئتَ تَكُن أميرَهُ . 🔻امام على عليه السلام: دست نياز به سوى هر كه خواهى دراز كن، تا اسير او شوى ؛ و از هر كه خواهى بى نيازى جوى، تا همتاى او گردى؛ و به هر كه خواهى خوبى كن، تا فرمانرواى او باشى. 📗ارشاد، ۳۰۳. @MaarefHadith
🔷عن رسول الله: لَوْ كَانَ اَلْفَضْلُ شَخْصاً لَكَانَ اَلْحَسَنَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ. 🔶پیامبر اکرم ص: اگر فضیلت یک شخص می بود، آن شخص حسن علیه السلام است . 📗مائة منقبة، ص ۱۳۵. @MaarefHadith
❓آيا «رمضان» نام خداست؟ شمارى از احاديث شيعه و اهل سنّت، صراحت دارند كه «رمضان» از نام‏هاى خداى سبحان است.[۱] از اين رو، نهى شده كه آن را بدون افزودنِ واژه «ماه» به كار برند، همان گونه كه سزاوار نيست انسان بگويد: اين، رمضان است؛ رمضان آمد؛ رمضان رفت؛ رمضان را روزه گرفتم؛ و... و هر كه چنين بگويد، بايد به عنوان كفّاره اين سخن، صدقه بدهد و روزه بگيرد[۲]. ❗️ليكن اين روايات، با مشكلات متعدّدى رو به رويند؛ زيرا هم سندشان مخدوش‏ است و هم دلالتشان نارساست، با اين توضيح كه: ✅اوّلًا، هيچ يك از روايات مورد اشاره، از نظر سند، معتبر نيستند. ✅ثانيا، با مراجعه به رواياتى كه به شمارش نام‏هاى خداوند پرداخته‏‌اند، ديده مى‏شود كه چنين نامى در ميان آنها نيست. ✅ثالثا، در بسيارى از رواياتى كه از پيامبر صلى الله عليه و آله و اهل بيت عليهم السلام نقل شده است، كلمه «رمضان» بدون آن كه واژه «ماه» در اوّل آن باشد، به كار رفته است و بسيار بعيد است كه راويان، از پيش خود، مضاف را از همه اين روايات، حذف كرده باشند. 1⃣رک: الكافى: 4/ 70/ 2، كتاب من لا يحضره الفقيه: 2/ 172/ 2050. 2⃣الجعفريّات: 241 و ص 59، النوادر، راوندى: 208/ 407، الإقبال: 1/ 29. @MaarefHadith
1_3614202591.pdf
21.4M
📖 کتاب رمضان در تاریخ کتابی درباره مناسبت‌های تاریخی . نوشته: آیت الله العظمی(ره) @MaarefHadith
✅ به گزارش ایکنا از قم، سلسله نشست‌های علمی موسسه فرهنگی قرآن و عترت سید مرتضی(ره) با موضوع آشنایی با جریان‌ها، اندیشه‌ها و تلاش‌های حدیثی معاصر در موسسه سید مرتضی (ره) قم برگزار شد. 🟣 گزارش این نشست را می توانید در آدرس زیر مطالعه کنید: https://iqna.ir/00HeP4 @MaarefHadith
آیا علم آموزی در شب قدر فضیلتش بیشتر است یا عبادت؟ ✍️ رضا عطائی شب قدر بافضیلت ترین ایام سال است. قرآن کریم می فرماید: «لَيْلَةُ الْقَدْرِ خَيْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ»؛ شب قدر، بهتر از هزار ماه است. شیخ صدوق در کتاب امالي، پس از بيان نوافل شب هاى ماه رمضان و صد ركعت نماز براى هر يك از شب هاى بيست و يكم و بيست و سوم، درباره شب های قدر «مذاکرة العلم» را افضل از اعمال مستحبی ديگر می داند و مى گويد: «من أحيا هاتين الليلتين بمذاكرة العلم فهو أفضل» هر كس اين دو شب را با گفتگوى علمى احيا بدارد، بهتر است». (1) وی این سخن را به معصوم نسبت نمی دهد بلکه این سخن، نظر شخصی شیخ صدوق است. در نتیجه هیچ روایتی نسبت به «برتری گفتگوی علم نسبت به دیگر اعمال مستحبی در شب قدر» نیست. از سوی دیگر در روایات متعدد، معصومان علیهم السلام برای شب های ماه مبارک رمضان اعمال خاصی را بیان کرده اند. فضیل بن یسار می گوید: «امام باقر عليه السلام در شب بیست و یکم و بیست‏ و سوم ماه رمضان مشغول دعا مى‏ شد و چون شب از نيمه مي گذشت نماز مي خواند». (2) بررسى و تأمّل در این روایات به روشنی نشان می دهد که معصومان علیهم السلام سفارش ویژه ای به عبادت و ذکر در شب قدر داشتند و تاکید بر این داشتند که شب قدر به عبادت و راز و نیاز با خداوند پرداخته شود. بنابراین برای شب قدر، ادعیه، اذکار و نماز های خاصی از سوی معصومان علیهم السلام توصیه شده است و هیچ تاکیدی بر برتری علم آموزی نسبت به این اعمال در روایات وجود ندارد. در نتیجه نبايد در شب قدر، از بركات اُنس با خداوند و بهره بردن از تضرّع در پيشگاه او غافل شد، بلکه باید بر انجام اعمال اختصاصی شب های قدر همت گماشته شود. البته می توان در شب های قدر علاوه بر عبادت های اختصاصی، به تأليف يا بيان معارف و علومى نیز پرداخت به عبارت دیگر هیچ منافاتی میان علم و عبادت در شب قدر نیست چنان که برخی از علما در این شب، به دعا و عبادت می پرداختند در عین حال بخشی از آن شب را به تألیف نیز اشتغال داشتند. به عنوان نمونه علامه طباطبائی تفسیر «المیزان» را در شب 23 ماه مبارک رمضان به اتمام رساند. یا مرحوم اربلی، نگارش کتاب «كشف الغمة في معرفة الأئمة» و صاحب جواهر کتاب «جَواهرُ الکَلام فی شَرحِ شَرایعِ الاسلام» را در شب 21 به پایان رسانده اند. ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ 📗 1. الأمالي، ص 649. 📗 2. الکافي (دارالکتب الإسلامية)، ج‏4، ص 155. @MaarefHadith
❗️برتری مذاکره علمی بر دعا در لیالی قدر آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی: ◀️شیخ صدوق متفرداتی دارد که نظر شخصی خود اوست و‌ در جای دیگری نیامده است. از جمله گفته که مستحب است احیای شب‌های بیست و یکم و بیست و سوم رمضان برای باشد و این افضل است. او این را نسبت به کسی نمی‌دهد و نه در کتاب «ثواب الاعمال» و نه در «کتاب من لایحضره الفقیه» که مهم‌ترین کتابش است و کتاب فتوایی هم هست چیزی نقل نکرده است. در کتاب «امالی» هم از ادله خودش استفاده کرده و گفته که است. پس چون حدیثی در کار نیست و شم‌الفقاهه خود ایشان است، برای ما حجت نیست. درست است که کلیاتی از ثواب علم آمده است، ولی نگفته‌اند در این شب‌های قدر افضل از بقیه اعمال است. پس این دعاها که خوانده می‌شود باید محفوظ شود و نباید متروک شود. نباید طلبه از اینها جدا شود. @MaarefHadith
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙تفاوت حکومت امیرالمومنین (علیه‌السلام) و حکومت جمهوری‌اسلامی 🔸چرا جمهوری اسلامی با این همه اشکالات بهتر از حکومت امیرالمومنین است؟! @MaarefHadith
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
برسانید خبر به عشاق علی... بوی سجاده‌ی خونین علی می‌آید..