#دعای_عرفه
#معرفت_خداوند #محبت_خدا
آیت الله مصباح یزدی:
🔸️در یکی از کشورهای آمریکای جنوبی، برزیل، مجلس بزرگی از کشیشها و اسقفهای کاتولیک تشکیل شده بود و از ما دعوت کرده بودند در این مجلس سخنرانی کنیم. همه به اصطلاح از رجال دینی بودند.
🔹️من درباره محبت و معرفت خدا صحبت کردم و به مناسبت، چند قسمت از دعای عرفه را برایشان خواندم. دیدم این کشیشها و اسقفهای مسیحی از کنار چشمشان اشک جاری شده است.
🔹️آنها امام حسین (ع) را نمی شناختند، و اسلام را قبول نداشتند، اما آن قدر مضامین دعای عرفه بلند است که برای کسانی که اسلام را نمیشناسند هم چنین اثری را می تواند ببخشد. آن وقت حیف نیست که ما از مضامین این دعا بهرهمند نشویم و فقط به خواندن الفاظش اکتفا کنیم؟
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
@mesbahyazdi_ir
#آسیب_شناسی_حدیث
#فهم_حدیث
#فارسی_زدگی
#حسود_هرگز_نیاسود
یکی از آسیبهای مربوط به فهم حدیث، آسیب #فارسی_زدگی است.
🔸فرآيند اين آسيب در کار با حديث، به اين گونه است که شباهت شكلى و شنيدارى برخى از واژه هاى عربى با واژه هاى فارسى، موجب ميشود که خواننده يا شنونده بپندارد كه مفهوم واژه عربىِ به کار رفته را ميداند و ديگر نيازي به مراجعه به کتابهاي لغت نميبيند، و در مرحله دوم، همان مفهوم فارسي واژه را در حديث مينشاند و آن را معنا ميکند.
💠نمونهای که بر اثر پيوند دو زبان فارسي و عربي، به این آسیب مبتلا شده و برخي در معناي آن اشتباه کردهاند، حديث «#الحسودُ_لا_يَسودُ» است. برخى ريشه فعل «يسود» را «سود» فارسى پنداشته، چنين ترجمه کرده اند: «حسود، هرگز سود نمى بَرد».
برخي ديگر براى رعايت وزن و آهنگ، ترجمه آن را «#حسود_هرگز_نياسود» آوردهاند؛
❗️حال آن كه «يسود» از «سُؤْدَد» و «سيادت» به معناى سَروَرى است. پس معناي حديث اين است که: 《حسود هيچ گاه سَروَرى نمى يابد.》
📗برگرفته از کتاب؛آسیب شناخت حدیث، ص۱۹۳.
#کانال_علوم_و_معارف_حدیث
@MaarefHadith
#معرفی_کتاب
#حیدرقاشی
#حیدربن_علی_بن_حیدر
📙📙معرفی کتاب المعتمد من المنقول فیما اوحی الی الرسول
✍ محمد مهدی احسانی فر
بسم الله الرّحمن الرّحیم
نگاهی به کتاب «المعتمد من المنقول فیما اوحی الی الرسول»
این کتاب دو جلدی نگاشته حیدر بن علی بن حیدر قاشی است. وی کتابش را در سال 776ق نگاشت. این کتاب در سال 1420ق یعنی بیش از 20 سال پیش در ریاض چاپ شد ولی بنده چند ماه پیش با آن آشنا شدم و آن را مطالعه کردم. کتابی است بسیار خوب و قابل استفاده. برخی از ویژگی های آن را در ادامه می آورم:
1. نویسنده روایاتش را از 11 کتاب اهل سنت گرفته شامل صحاح سته و سنن دارمی و مسند ابن حنبل و سنن نسائی و شرح السنة بغوی و تجرید الصحاح الستة از رزین بن معاویة عبدری سرقسطی. چنین ترکیبی را در کتابهای دیگر سراغ ندارم. هرچند مشابه دارد ولی این ترکیب، جدید است و میتواند نشان دهنده نکاتی باشد به ویژه نسبت به بغوی. جالب اینکه او در مقدمه به این نکته اشاره کرده که در تجرید صحاح، روایاتی وجود دارد که در نسخه های صحاح یافت نمیشود. این نکته نشان میدهد که این نسخه ها در دوره ایشان مورد دس واقع شده بود. در واقع دس نسخه ویژه وهابی های دوره ما نیست بلکه از قدیم در اهل سنت رواج داشته است!
2. خود نویسنده شخصیت شناخته شده ای ندارد و با حیدر بن علی بن حیدر طبری حسینی شیعی اشتباه میشود. اما با کتاب او میتوان پی به توان علمی ویژه اش برد. شخصیتهای متعددی، اینچنین هستند که خودشان شناخته شده نیستند ولی با کتابشان میتوان پی به جایگاه بالا یا پایین علمی آنها برد. نمونه های شیعی اش، ابن شعبه حرانی و آمدی است.
3. نویسنده کتابش را به سه قسم دسته بندی کرده است. قسم اول را به مباحثی از علوم و احکام قرآن اختصاص داده که مختصر اما مفید و عالمانه است. قسم دوم به تفسیر اختصاص دارد که همه قرآن را در بر دارد. یعنی بسیار خلاصه است اما تلاش کرده که مهم ترین مطالب را بیاورد و از این حیث، خواندنی است. قسم سوم را نیز به برخی دیگر از احکام و علوم قرآن اختصاص داده است. در مجموع، مباحث علوم قرآنی خوبی را ارائه کرده و از احکام و آداب قرآن نیز سخن گفته است. نکته مهم دیگر این است که او مباحث علوم قرآنی خود را نیز کاملا در قالب حدیث آورده است. روشی که پس از وی فراموش شد و نیازمند احیاست.
4. نکته دیگری که نشان از دانش قابل توجه نویسنده دارد آن است که در آغاز هر سوره، واژگان مشکل آن سوره را می آورد و معنا می کند. او برای این معانی نیز از روایات - معمولا - تابعان استفاده کرده است.
5. گزینش وی از روایات تفسیری منابع یازده گانه، جالب است به گونه ای که اولا تلاش کرده تا روایات مورد اعتماد اینها را بیاورد و همین نکته نشان دهنده آن است که حتی صحاح سته نیز در میان همه اهل سنت، مورد اعتماد کامل نبود. از سوی دیگر تلاش کرده تا روایات، خوش خوان را بیاورد تا بتواند فضایی را برای سوره تصویر کند.
6. نکته دانی وی در احادیث مشکل نیز خوب است.
به هر حال خوب است برای معرفی این کتاب، مقاله ای نوشته شود تا شاید مورد استفاده دیگران هم قرار گیرد؛ به ویژه اینکه تفسیر روایی سنی آن هم در قرن این نویسنده، جزو نوادر است.
والحمد لله رب العالمین
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
#منع_نقل_حدیث
#عبدالعلی_بازرگان
#نقد_حدیث
✍منع نقل حدیث از انگاره تا آگاهی؛نوشتاری در نقد عبدالعلی بازرگان
❗️در روزهای اخیر در فضای مجازی از آقای #عبدالعلی_بازرگان پیرامون اعتبار احادیث، نهی پیامبر از نقل سخنان ایشان و عدم تشویق ائمه نسبت به نشر و کتابت حدیث، سخنانی منتشر شده است.
📣 سخنان آقای بازرگان حاوی #چند_ادعاست که در ادامه به آن اشاره می شود:
۱. به فراوانی از رسول خدا(ص) نقل شده که فرمودند: «از من چیزی نقل نکنید»
۲. امامان شیعه نه خود چیزی نوشته اند نه کسی را به نوشتن تشویق کرده اند.
۳. اولین جوامع حدیث اهل سنت پس از سال ۲۲۰ هجری نوشته شده است.
۴. اولین کتابهای حدیثی شیعه پس از سال ۳۳۰ هجری نوشته شده است.
💠حجتالاسلام محمدرضا جباران، عضو هیئت علمی گروه اخلاق پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، در نوشتاری به برخی ادعاهای عبدالعلی بازرگان درباره تدوین حدیث در اسلام پاسخ داده است. مشروح یادداشت ایشان در پاسخ به این مسائل در آدرس زیر قابل مشاهده است.👇👇👇
🌐http://hadith.net/post/69993/منع-نقل-حدیث-از-انگاره-تا-آگاهی/
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
#آسیب_شناسی_پژوهش_درحوزه
#خلاقیت_درپژوهش
📝📝دلال نباشید؛ تولیدکننده و نوآور باشید!
🎤🎤آیت الله جوادی آملی (6 دی ماه 1397)
من به حوزه خیلی ارادتمند هستم؛ اما ما یک دلّال داریم، یک مبتکر! فلان آقا اینطور گفته، مبنای فلان کس اینطور است! ... آقای نائینی اینطور گفته، آقا ضیاء اینطور گفته، آخوند اینطور گفته، این دلّال علم شدن است؛ این فضیلت نیست!
دلّال بودن، آشنا بودن به آرای دیگران، آشنا بودن به اقوال دیگران، غیر از نوآوری است.
راه دلّال شدن را باید ببندیم. علم محدود نیست و تقسیم نکردند. خدا شیخ اشراق را غریق رحمتش کند! گفت تاکنون وقفنامهای در نیامده که علم را خدا وقف فلان زمان و زمین کرده باشد. چرا ما نباشیم؟ چرا به دست ما نباشد؟
دلّال بودن، آشنا بودن به آرای دیگران، آشنا بودن به اقوال دیگران، غیر از نوآوری است.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
#مجله_دانشهاوآموزه_های_قرآن_وحدیث
📖📖📖📖📖📖📖📖
هشتمین شماره از مجله «دانش ها و آموزه های قرآن و حدیث» منتشر شد.
📝📝📝📝📝📝📝📝📝
در این شماره نگاشتههایی در قالبهای سرمقاله، مقالۀ سفید، مقالۀ شناختی، مقالۀ فهرستی، مقالۀ ترجمه، مقالۀ پایاننامه و یادداشتهای آزاد، چاپ شده است.
نشر آموزههای دینی در قالبهای سنتی و نوین، قوتها و ضعفها؛ جامعیت حداکثری قرآن بر پایه بهرههای روششناختی علوم از قرآن و ضرورت وجود الگوهای روششناسانه در دین و قرآن و اصالت نظریه «نزول سورهای» بررسی موردی سوره حج از جمله مقالات این شماره است.
آشنایی فهرستی با مجلههای الهیات و مطالعات اسلامی به زبان عربی، احکام و تاریخ ترجمه قرآن کریم، شناخت محدثان هویزه و تلاشهای علمی و حدیثی آنان، نگاهی به فراز «بَدَنُهُ غافِلٌ لِسُکونِ عُروقِهِ» و عواقب کمتحرّکی و برخی از اشکالات نرمافزار جامع الاحادیث از دیگر مقالات این شماره محسوب میشوند.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
این مجله، نگاشتههای علمی را در «۲۸ قالب» مختلف چاپ میکند. همچنین امکان انتشار نگاشتههای عربی، مقالات پیوسته و یادداشتهای آزاد قرآنی و حدیثی هم در این فصلنامه علمی وجود دارد.
🏢🏢🏢🏢🏢🏢
تارنمای مجله به نشانی www.majaleh-a.ir و رایانامه به آدرس majaleh.d.a@gmail.com در دسترس بوده و آماده جذب نگاشتههای علمی نویسندگان است.
📞📞📞📞📞شماره ۰۹۲۱۴۳۱۲۶۵۱
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
#گام_به_گام_تاغدیر
#عید_غدیر
#عید_ولایت
💠عن رسول اللّه صلى الله عليه و آله: يَومُ غَديرِ خُمٍّ أفضَلُ أعيادِ اُمَّتي
🔸پیامبر خدا صلى الله عليه و آله : روز غدير خم، برترين عيد امّت من است.
📗بحارالانوار،ج۳۷،ص۱۰۹
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
صحیفه اهل بیت علیهم السلام-امام هادی ع.pdf
29.2M
#مقاله_بخوانیم
📝📝📝📝📝📝📝
نشریه علمی، تخصصی صحیفه اهل بیت علیهم السلام، در زمینه امام شناسی است.
مقالات این مجله در شماره 3 و 4 سال 1395، اختصاص به امام هادی علیه السلام دارد.
سبب صدور زیارت غدیریه امام هادی علیه السلام، نگاهی به زیارت نامه غدیریه، درس های امامت از زیارت غدیریه، خوانش درستِ زیارت جامعه کبیره، زیارت جامعه کبیره و نقد ادبی، تصحیح منتخب شرح الزیارة الجامعة الکبیرة، مثنوی کوتاهی در نظم فقراتی از زیارت جامعه کبیره، پاسخ های امام هادی به پرسش های یحیی بن اکثم، نظری به کتاب نور البصر لحل مسئله الجبر و القدر، کتاب شناسی سه زبانه امام هادی و..... از جمله مقالات این شماره است.
👆👆👆👆👆👆👆👆
کنفرانس بین المللی
آسیب شناسی مطالعات تاریخ اهل بیت در دوره معاصر
مقالات ارسالی به سامانه کنفرانس، در صورت تأیید داوران و هیأت تحریریه دوفصلنامه علمی-ترویجی سیره پژوهی اهل بیت، در کوتاه ترین زمان در نشریه مزبور منتشر خواهد شد.
مهلت ارسال مقالات:۲۰ شهریورماه
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
_____
🔴 http://ahlalbaytconf.rihu.ac.ir
حدیث الغدیر مع سیدنا علی بن ابی طالب فی غدیر خم .pdf
1.6M
#کتاب_بخوانیم
#غدیرخم
کتاب: حدیث الغدیر مع سیدنا علی بن ابی طالب فی غدیر خم
نویسنده: عبدالوهاب هریری
📝📝توضیح در مورد کتاب «حدیث الغدیر مع سیدنا علی بن ابی طالب فی غدیر خم»
👆👆👆👆👆👆👆👆👆👆👆
✍✍رسول جعفریان
در حج سال 1396 که این اثر را در باره غدیر از مکه خریدم، این یادداشت را در باره آن نوشتم:
امروز از مکتبة الاسدیه، کتابی درباره حدیث غدیر خریدم که به تازگی در ریاض منتشر شده است. عنوان دقیق آن این است: حدیث الغدیر مع سیدنا علی بن ابی طالب علیه السلام فی غدیر خم، عبدالوهاب الطریری، دار وجوه للنشر و التوزیع، 1437، 132 صفحه.
کتاب بسیار همدلانه با غدیر نوشته شده، و فارغ از این که موالات رو به معنای دوستی و ولاء گرفته، حدیث غدیر را از هرجهت بحث و شکلهای مختلف روایتی آن را مورد تأیید و بررسی قرار داده است. بلافاصله باید گفت در سعودی که همه علمای آن همه وقتشان را روی حدیث و ارزیابی آن میگذارند، فکر میکنم اولین بار است که کتابی درباره حدیث الغدیر منتشر میشود.
برخی از عناوین آن: غدیر خم، ما قبل الغدیر، غیر خم.. الزمان و المکان، ذاکرة المکان، خطبة الغدیر، اثر خطبة الغدیر، مولی کل مؤمن، روایات اخری لحدیث الغدیر، تأملات فی روایة الوصیة، الغدیر و فریضة التفکیر، تکوین الکتاب، شکر و تقدیر، اهداء، الخرائط و الصور، الهوامش.
مولف میگوید بیست سال قبل فکر تألیف این کتاب در ذهنش آمده، و روش آن را مثل کتاب دیگرش «کأنک تراه» و «قصص نبویه» که هر دو درباره رسول خدا (ص) است، تنظیم کرده است. (ص 101).
وی یک لیست بلند بالا از کسانی که در این کار کمکش کردند، از مورخ و محدث، در صفحه 103 ارائه کرده که شیخ حمد الغطاس که فکر تألیف این اثر رو در او پدید آورده، نخستین آنهاست.
در بخش نقشهها و تصاویر، بجز یک نقشه کلی از راه مکه ـ مدینه و تعیین موقعیت غدیر خم در حجة الوداع، چند تصویر قدیمی از غدیر که بر اثر مرور زمان، آثار آن تغییر کرده، تصویری همراه چند تن از دوستانش از جمله سالم الغانمی و دیگران که در جای فعلی غدیر خم گرفته «عند مکان الغدیر»، موقعیت فعلی غدیر که نزدیک مسیر قطار تازه تأسیس مکه ـ مدینه است، تصویری از برخی از درختان وادی غدیر، جایی که رسول زیر درختی مانند آن خطبه خواند، و تصویری از مورخ دکتر احمد النعمانی که دقیقا در جایی ایستاده که گفته میشود مصلای رسول در غدیر خم بوده به صورت رنگی منتشر کرده است.
یکی از صفحات شیرین آن ذیل عنوان «ولی کل مؤمن» هست که با عبارتی رسا، ویژگیهای امام علی علیه السلام را برای شایستگی رسیدن به این مقام از ولاء و موالات نشان میدهد. این ستایش به معنای تأیید هر آنچه در این اثر آمده نیست، اما به نظرم در این شرایط کار جالبی صورت گرفته و شایسته تأمل است.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
#عید_غدیر
#عید_ولایت
💠عَن رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ : وَلاَيَةُ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ وَلاَيَةُ اَللَّهِ وَ حُبُّهُ عِبَادَةُ اَللَّهِ وَ اِتِّبَاعُهُ فَرِيضَةُ اَللَّهِ.
🔸از رسول خدا(صلّى الله عليه و آله) روایت شده: ولايت و دوستى على ابن ابى طالب(عليه السّلام) ولايت خداست و محبت او عبادت خداست و متابعت او فريضه خداست.
📗بشارةالمصطفی،ج۱،ص ۱۵۳
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
#عید_غدیر
#عید_ولایت
#فضیلت_روز_غدیر.
💐#پنج_فضیلت از فضائل روز غدیر💐
🌸🌹🌸
۱_ روزی که در آن دعا مستجاب میشود.
💠یَومُ یُستَجَاب فِیهِ الدُّعَاءُ
۲_روز بخشش و گذشت از گناهکاران شیعۀ امیرالمؤمنین علیهالسلام است.
💠یَومُ الصَّفحِ عَن مُذنِبِی شِیعَةأمِیرِ المُؤمِنیِن.
۳_کسی که مؤمنی را طعام دهد، گویا تمام انبیا و صدّیقین را طعام داده است.
💠مَنْ اَطْعَمَ مُؤْمِناً کَانَ کَمَنْ اَطْعَمَ جَمِیعَ الْاَنْبِیَاءِ وَ الصِّدِّیقِینَ.
۴_روزی است که (اعمال شیعیان علی) و دوستان آل محمد علیهم السلام پذیرفته می شود.
💠یَوْمُ تَقَبُّلِ اَعْمَالِ الشِّیعَةِ وَ مُحِبِّی آلِ مُحَمَّدٍ.
۵_ روز صلوات فرستادن بر محمد و آل اوست، و روز خشنودی و روز عید اهل بیتِ محمد صلی الله علیه و آله
💠یَومُ اِکثار الصَّلاةِ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ یَومُ الرّضا وَ یَوم عِیدِ اَهلِ بَیتِ مُحَمَّدٍ .
📗اقبال الاعمال، ج۱، ص۴۶۴.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
#نمازعیدغدیر
🔖🔖نماز عید غدیر، عمل مستحبی مورد تأکید فقیهان
✍️✍️رضا عطائی
بر اساس روایات شیعه، عید غدیر همواره جزء مهمترین اعیاد مسلمانان بهحساب میآید؛ (1) آداب و اعمالی برای این روز مبارک سفارش شده؛ یکی از آن آداب، برگزاری نماز عید غدیر است که اکثر علمای شیعه قائل به استحباب نماز عید غدیر شدهاند. (2)
مرحوم صاحبجواهر در استحباب این نماز میگوید: «در این نماز اختلافی میان فقهای قدیم و جدید شیعه ندیدم».(3)
نماز جماعت عید غدیر
بسیاری از فقیهان شیعه قائل به اقامه نماز عید غدیر بهصورت جماعت هستند؛ شیخ مفید نماز جماعت عید غدیر را مستحب میداند و دلیل خودش را سنّت نبوى مطرح میکند و دراینباره میگوید: «در این روز با اقامه دو رکعت نماز و اقتداء بر رسول الله(ص) سنّت جارى شد و فعلِ پیامبراکرم (ص) و عمل به سنّت ایشان، در میان امّت رواج یافت.»(4)
«ابوالصلاح حلبی» نیز دراینباره میگوید: «از سنتهای سفارش شده، پیروی از رسولالله (ص) در روز غدیراست؛ که این پیروی، با خروج از شهر و برگزار کردن نماز غدیر در قبل از زوال خورشید بهوسیله کسی که دارای شرایط امامت جماعت است، تحقق مییابد». (5)
«ابن زهره حلبی» از دیگر فقهای شیعه است که نظر بر استحباب نماز جماعت عید غدیر دارد و در توضیح آن میگوید: «مستحب است این نماز به جماعت و قرائت نماز با صدایی بلند باشد و قبل از نماز، خطبه کوتاهی شامل حمد و ثنای الهی، صلوات بر محمد و آل محمد و فضیلت این روز و مأموریت رسول خدا در انتصاب امیر مؤمنان به امامت بیان شود». (6)
محقق کرکى نیز دراینباره مىگوید: «نماز غدیر دو رکعت است که اندکی قبل از زوال خورشید خوانده مىشود ... این نماز پس از خطبه خطیب است که فضیلت آن روز را بیان مىکند». (7)
مقدس اردبیلی مینویسد: «مشهور میان اصحاب، جواز خواندن نماز -عید غدیر- به جماعت است و این سخن بعید نیست؛ زیرا خواندن نمازهای نافله به جماعت منع مطلقی ندارد که ظاهر این مورد را شامل شود و اجماعی نیز بر منع تحققنیافته است. علاوه بر این، جماعت در نمازها، بخصوص در نماز این روز، مورد تشویق شرع قرارگرفته است».(8)
در بین علمای معاصر، حضرت آیتالله صافی گلپایگانی با تأکید بر اهمیت این روز میگوید: «نماز غدير به كيفيتي كه در كتب ادعيه واردشده است به جماعت مستحب است و اينجانب نيز در مجلس درس بهطور تفصيل از همه جوانب فقهي و با اشاره به بعض روايات عامه بحث نموده و نوشتهام». (9)
همچنین حضرت آیتالله بهجت میگوید: «بعید نیست استحباب جماعت در نماز غدیر که به امید مطلوبیت خوانده شود». (10)
حاصل کلام این است که عید غدیر از مهمترین اعیاد مسلمانان است که آدابی هم در روایات برای آن بیانشده است؛ اقامه نماز عید غدیر، مستحب تاکید شده در بین فقیهان شیعه است. اقامه این نماز به جماعت در طول تاریخ، همواره بین فقهای شیعه مطرح بوده است اما گاهى به دلایلی ازجمله حکومتهای جور، کمرنگ بوده است و هرگاه دشمنیها و تهدیدها بیشتر بوده، این مسئله کمتر مطرحشده است حتی ائمه (ع) نیز امکان برگزارى نماز جماعت عید غدیر را نداشتهاند بلکه فقط –آنچنانکه از شیخ مفید- نقلشده است که رسولالله (ص) در روز عید غدیر نماز جماعت غدیر را برگزار کردهاند و حضرت على (ع) نیز، درزمانی که عید غدیر و روز جمعه همزمان بوده، خطبه مفصلی ایراد فرمودند و در ابتدای این خطبه به معرفی اهلبیت پیامبر (ص) اقدام نموده و سپس به معرفی خویش پرداخته و از اینکه جامعه اسلامی چند سالی از وی رویگردان بوده، بهشدت انتقاد مینمایند و سپس با لحنی دیگر، اقدام به معرفی این روز بزرگ کرده را و در همین زمینه، در چندین مورد هم نامی از روز غدیر میبرند و بدین ترتیب، همگان را به شناخت و درک این روز مهم دعوت مینمایند؛ آنگاه حضرت نماز جمعهشان را نماز عید قراردادند. (11)
لازم به ذکر است که هماکنون این نماز در مراکز متعدد عبادى و با حضور مردم برگزار میشود. ادله فقهی و تاریخی استحباب نماز عید غدیر نیز در قالب کتابی با عنوان «سنت جماعت در نماز عید غدیر میثاق با ولایت» منتشرشده است.
پینوشتها:
1-شیخ صدوق، الأمالي، ص125.
2- ر.ک: شهید اول، ذكرى الشيعة في أحكام الشريعة، ج4، ص281.
3- محمد حسن نجفی جواهری، جواهر الكلام في ثوبه الجديد، ج6، ص540.
4- شیخ مفید، المقنعة، ص203.
5- ابوصلاح حلبی، الكافي في الفقه، ج1، ص160.
6- ابن زهره، غنية النزوع إلى علمي الأصول والفروع نویسنده، ج1، ص108.
7- محقق کرکی، جامع المقاصد، ج2، ص 485.
8- مقدس اردبیلی، مجمع الفائدة والبرهان في شرح إرشاد الأذهان، ج3، ص32.
9- برگرفته از سایت: https://www.hawzahnews.com 15 مرداد 1399.
10- محمدتقی بهجت، توضیح المسائل ، مسئله ۱۱۳۲، ص۲۲۲.
11- شیخ طوسی، مصباح المتهجد و سلاح المتعبد، ج2، ص752.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
#طریقه_خواندن_نمازعیدغدیر
#نمازعیدغدیر
طریقه قرائت نماز عید غدیر
بر اساس روایت امام صادق (ع)، قبل از زوال خورشید –نزدیک ظهر- غسل انجام داده شود و سپس دو رکعت نماز خوانده شود، در هر رکعت بعد از قرائت سوره حمد، سوره توحید، قدر و آیتالکرسی، هرکدام ده مرتبه قرائت شود. ثواب اين نماز در نزد خداوند با یکصد هزار حج و یکصد هزار عمره برابر است و شخص از خدا حاجتى از حاجتهاى دنيا و آخرت را نخواهد مگر اينكه برآورده شود (البتّه) تا زمانى كه آن حاجت وجود داشته باشد. اگر در روز عید این نماز فراموش شد، بعداً قضا شود. (1)
پی نوشت:
1- شیخ طوسی، تهذيب الأحكام (تحقيق خرسان)، ج3، ص143.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
#عید_غدیر
#ثواب_روزه_عیدغدیر
#ثواب_روزه_عمر_دنیا
🔹از امام صادق عليهالسلام روایت شده: #روزه_روز_غدير خم، برابر #روزه_عمر دنياست. اگر انسانى به درازاى عمر دنيا زندگى كند و [ همه] آن را روزه بدارد، #ثواب_روزه_روزغدير را دارد.
💠عن الإمام الصادق عليهالسلام: صِيامُ يَومِ غَديرِ خُمٍّ يَعدِلُ صِيامَ عُمُرِ الدُّنيا ؛ لَو عاشَ إنسانٌ ثُمَّ صامَ ما عَمَرَتِ الدُّنيا لَكانَ لَهُ ثَوابُ ذلِكَ.
📗تهذیب الاحکام، ج۳، ص۱۴۳
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
#درمحضرمعصوم
قال رسول الله صلی الله علیه و آله:
اِنَّ عَلیّاً مِنّی و اَنَا مِنهُ وَ هُوَ وَلیُّ کُلِّ مُؤمنٍ بَعدی.
................................................
ترجمه: همانا علی از من است و من از علی هستم، هر مؤمنی بعد از من، علی مولی و صاحباختیار او است.
📚 منبع: خصائص نسائی،ص٢٣.
@ziiaossalehin
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
میلاد با سعادت #امام_کاظم_علیهالسلام مبارک باد.
💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐
💠امام کاظم علیه السلام: هر کس میانهروی و قناعت کند، نعمت بر او باقی میماند. و هرکس ولخرجی و اسراف کند نعمت از دستش می رود.
🔶الإمامُ الكاظمُ عليهالسلام: مَنِ اقتَصَدَ و قَنَعَ بَقِيَت علَيهِ النِّعمَةُ و مَن بَذَّرَ و أسرَفَ زالَت عنهُ النِّعمَةُ.
📗تحف العقول، ج۱،ص۴۰۳
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
روشهای علم الحدیثی.pdf
256.8K
#مقاله_بخوانیم📋
#روشهای_علمالحدیثی_امام_موسیبنجعفر_علیهالسلام
____________________________
مقاله (روشهای علمالحدیثی امام موسی بن جعفر علیهالسلام) به جمع آوری قواعد و گزارههای #علمالحدیثی از دیدگاه امام کاظم علیهالسلام پرداخته است.
نگارنده در این مقاله با ارائه دستهای از روایات در صدد استخراج قواعدی است که این قاعدهها در اعتبارسنجی روایات و سنجش راویان مورد استفاده قرار گیرد.
در بخش پایانی این مقاله، فهرستی از قواعدی که نویسنده از روایات امام کاظم علیهالسلام استخراج کرده بیان شده است.
فایل دانلود مقاله👆👆👆
❗️نکته: نوشتهای با عنوان (نقدی بر مقاله روشهای علمالحدیثی امام موسی بن جعفر) در نقد مقاله فوق نوشته شده است (مجله حدیث اندیشه، شماره۱۱، زمستان ۸۳).
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
#اختلاف_نسخه
#نسخههای_الکافی
🔹منبع و مصدر کتاب الصوم "من لا یحضره الفقیه" شیخ صدوق، کتاب "الکافی" مرحوم کلینی میباشد، و نسخه کافی که نزد صدوق بوده افضل و اصح از نسخههای موجود نزد ما است.
🔸بدین جهت در موارد اختلافی، نسخه کتاب فقیه مقدم است.
📗أضواء على علمي الدراية و الرجال، ص۳۲۱. به نقل از کتاب الصوم آیةالله سیستانی.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
#کتاب_شناسی
#نصیحة_اهل_الحدیث
#خطیب_بغدادی
📝📝نصیحة اهل الحدیث، نگاشته ای در آداب الحدیث
✍️✍️ احمد براریان
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
کتاب «نصیحة اهل الحدیث» نوشتۀ ابوبكر احمد بن علی بن ثابت، معروف به «خطیب بغدادی» از دانشمندان مشهور شافعی است. سال ۳۹۳ق و اطراف بغداد، زمان و مکان تولّد وی بوده و بیشتر عمر خود را در همین شهر گذراند. او برای اخذ حدیث به شهرهای گوناگونی مانند نیشابور، اصفهان، بصره ،دمشق و ... سفر کرد. در پایان به بغداد بازگشت و سال 123ق در همان شهر، وفات یافت.
خطیب بغدادی از استادانی چون ابوحامد اسفراینى (406ق)، (ابوبكر برقانى (425ق) و ابونعیم اصفهانی (430ق) بهره برد. او نگاشتههای بسیاری در تاریخ، حدیث، فقه، اصول، عقاید، اخلاق و ادبیات دارد؛ اما نوشتارهای تاریخی و حدیثی وی مشهورتر و كتاب «تاریخ بغداد»، شاید، مهمترین و بزرگترین اثرش باشد. بیشتر کسانی که شرح حال خطیب را نوشتهاند بر جایگاه والای علمی او بهویژه در قلمرو حدیث اهل سنّتّ ،تأکید کردهاند. «تاریخ بغداد» او نیز پُر از آموزهها و گزارههای حدیثی است.
در روزگار خطیب، آداب الحدیث، از مهمترین موضوعات علم الحدیث بوده، شرط ورود دانشپژوهان به میدان حدیث، شمرده میشد. این دانشمند پُرکار، کتابهای متعدّدی در این زمینه نگاشت که «الکفایة فی علم الروایه»، «الجامع لاخلاق الراوی و آداب السامع»، «الفقیه و المتفقّه» و «نصیحة اهل الحدیث» از آن جمله است.
«نصیحة اهل الحدیث» سال ۸۰۴۱ق، توسّط انتشارات «مكتبة المنار، الزرقاء» در 47 صفحه، با تحقیق عبد الكریم احمد الوریكات چاپ شد. نویسنده، هدف نگارش این کتاب را بیان نکات عملی و نظری ضروری برای دانشپژوهان حدیث، شمرده است. او این نکات را در قالب 25 حدیث و گزارش منقول از رسول الله صلّی الله علیه و آله، خلیفه دوم، شافعی، ابوحنیفه و برخی دیگر از بزرگان اهل سنّتّ ذکر میکند. همو، پس از نگارش کتاب، چکیدهای از آن را با عنوان «مختصر نصیحة اهل الحدیث» در پنج صفحه نگاشت. بیشتر آموزههای کتاب، دربردارندۀ سفارشهای کاربردی برای دانشپژوهان بوده؛ امّا برخی از نکات، جنبۀ نظری داشته و با هدف تبیین جایگاه حدیث و افزایش اشتیاق فراگیران، آمده است؛ نمونه آن، گزارش هجدهم یعنی گفتگویی بین ابوحنیفه و وکیع است. در این گزارش، وکیع، حدیث را جامعِ تمام فقه دانسته ولی ابوحنیفه دیدگاه دیگری دارد؛ در پایان، ابوحنیفه مغلوب میشود.
با تحلیل روش کتاب، روشن میشود که خطیب بغدادی، خواسته، افزون بر دادن پیام به مخاطب مبتدی، او را با آداب عملی فعالیتهای حدیثی، آشنا کند. این شواهد عبارتند از:
الف) نویسنده با وجود گزیدهنگاری، سلسله راویان هر حدیث یا گزارش را با عباراتی مانند: «فُلانٌ عَن فُلان»، «فُلانٌ اَنا»، «فُلانٌ نا»، «فُلانٌ ثَنا» آورده است. او حتّی برای برخی از گزارشها مانند گزارش سوم، چندین طریق ذکر میکند .
ب) برخی از پندهای کتاب، تنها یک متن دارند؛ مانند گزارش نخست و برخی دیگر، دارای چندین متن هستند؛ مانند گزارشهای یازدهم و دوازدهم. برخی در مقام تفسیر گزارش دیگری است؛ مانند گزارش پنجم نسبت به گزارش چهارم و برخی از مفاهیم، به همپیوستگی روشنی دارد؛ مانند حدیث نهم که روایتی سلسلة الذهب از امام رضا علیه السلام نسبت به گزارش دهُم است. گویا برخی از پندها در دیدگاه نویسنده، اهمّیت بیشتری داشته یا نیازمند تبیین بوده است. در حقیقت از 25 متنی که در این کتاب آمده، حدود 11 پند بهدست میآید که عبارتند از: لزوم پرهیز از ریاستطلبی برای طالب فهم دین (1)، طلب علم در سنین جوانی (2و3و4و5و6)، اهتمام به آموختن دانش از بزرگان مورد اعتماد (7و8)، پرهیز از مراجعه به انسانهای شرور برای کسب دانش (7)، پرهیز از مراجعه به افراد کمدانش (7و8)، اکتفانکردن به اخذ و نقل حدیث و توجّه به فهم آن (9و10و14و15و17و19و20و22)، پرهیز از طلب احادیثِ گمراه کننده پیش از دستیابی به توان فهم درست حدیث (11و12)، لزوم پیروی افراد کمدانش از بزرگان(13)، لزوم مقابله بزرگان با تفسیر دین توسّط افراد کمدانش (13)، پرهیز از عرضه خود به مردم پیش از رسیدن به دانش کافی (16) و لزوم مراجعه به استاد برای یادگیری روش فهم حدیث و حلّ اشکالات (21).
ج) نویسنده، پندهای خود را در قالب نقل قولهای دیگران آورده و از زبان خویش مطلبی بیان نکرده است. این روش نیز مانند بقیۀ روشهای بهکاررفته در کتاب، جنبۀ تربیتی دارد. در حقیقت، خطیب، خواسته به مخاطبان بیاموزد که چگونه بر سخنان بزرگان، تکیه کرده و حتّی برای حرفهای درست خویش به دنبال مستندی از دانشمندان بگردند.
منبع: مجله دانش ها و آموزه های قرآن و حدیث، ش اول.
مطالعه فایل کتاب: http://pdf.lib.efatwa.ir/90469/1/9
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
الف_و_میم_تحلیل_شرایط_و_زمانه_امام.pdf
870.9K
📙#تحلیل_شرایط_زمانه_امام_صادق_علیه_السلام
یکی از سوالاتی که درباره زندگی ائمه علیهم السلام مطرح می شود این است که چرا ایشان هر کدام برنامه خاصی داشتند؟
آیت الله مصباح یزدی در تاریخ 2/11/1379 در جواب همین سوال به بیان «تحلیل شرایط و زمانه امام صادق علیه السلام» پرداخته است.
نگاشته بالا👆👆👆👆 تدوین همان بیانات ایشان است که در قالب 23 صفحه منتشر شده است.
@MaarefHadith
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مباهله، جداکننده حق از باطل است.
روز حقانیت اسلام و تشیع مبارک باد.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith