eitaa logo
علوم و معارف حدیث
1هزار دنبال‌کننده
628 عکس
211 ویدیو
214 فایل
امام رضا: رَحِمَ اَللَّهُ عَبْداً أَحْيَا أَمْرَنَا. رحمت خدا بر کسی که نام و یاد ما را زنده کند. کانال علوم و معارف حدیث، بستری جهت نشر معارف حدیثی اهل‌بیت علیهم‌السلام است. @amirmam
مشاهده در ایتا
دانلود
تعابیر رهبر معظم انقلاب در مورد شخصیت آیت الله مصباح یزی رحمه الله علیه: 1. جناب آقای مصباح از چهره ها و شخصیت های برجسته و نادر الوجود روحانیون امروز ما هستند. ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ 2. جناب آقای مصباح یزدی جزو شخصیت‌هایی است که همه دلسوزان اسلام باید از اعماق دل قدردان و سپاسگزار این مرد عزیز باشند. ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ 3. واقعا از مفاخر زمان ما وجود شریف ایشان (حضرت آقای مصباح دامت برکاته) است، از برکات خدا بر ملت ما و بر حوزه های ما و برجوان های ما یکی همین وجود شریف و پرخیر و برکت است. ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ 4. اگر خدای متعال به نسل کنونی ما این توفیق را نداد که از شخصیت هایی مثل مرحوم علامه طباطبایی با مرحوم شهید مطهری استفاده کنند، اما بحمدالله این شخصیت عزیزو عظیم خلأ آن عزیزان را پر می کنند. ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ 5. جناب آقای مصباح حقیقتا یکی از وجودهای مبارک و مغتنم در دوره ی ما هستند؛ منبع فکر و اندیشه ی بی غل و غش معارف اسلامی. ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ 6. آیت الله مصباح یک فقیه، متکلم، فیلسوف، مفسر و زمان شناس بصیر است. @MaarefHadith
1605964779-9796-23-9.pdf
746K
📝زبان شوخی در کلام معصومان ✍عاطفه ستودیان، سید کاظم طباطبایی 🔰با توجه به جایگاه مهم شوخی در تعاملات انسانی و نمود آن، شادی، که نیاز ضروری روح آدمی است، واکاوی نحوۀ برخورد پیامبر اکرم و ائمه در این باره به‌عنوان اسوه، بسیار حائز اهمیت است. در بررسی‌های اولیه، دو دسته روایت سلبی و ایجابی در این موضوع رخ می‌نماید. (زبان شوخی در کلام معصومان) در درجۀ اول، چیستی شوخی، سپس با جمع‌بندی روایات در این زمینه، شکل‌های وقوع شوخی در کلام معصومان و اهدافی که آن بزرگواران از شوخی داشتند، را مطرح کرده است. ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ 📚حدیث پژوهی، بهار و تابستان ۱۳۹۹، شماره ۲۳. @MaarefHadith
💠عن علی عليه السلام: إذا لَم يَكُنْ ما تُرِيدُ فلا تُبَلْ ما كُنْتَ. ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ ❇️امام على عليه السلام: هر گاه، آن نشد كه تو مى خواهى، پس، از وضعى كه دارى دلگير مباش. 📗نهج‌البلاغه، حکمت۶۹. @MaarefHadith
صاف و صریح می گفت نمی دانم.mp3
1.03M
صاف می گفت: نمی دانم! 🔶خاطره آیت الله مصباح یزدی از استادش علامه طباطبایی @allame313 ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ @MaarefHadith
نقل خاطره از مرحوم آیت الله مصباح یزدی ▫️خداوندِ رفيع الدّرجات، درجات مرحوم علاّمه طباطبايى رضوان الله تعالى عليه را عالى‌تر بفرمايد. او وقتى كتاب روايت را به دست مى‌گرفت، آن را مى‌بوسيد. اگر درون قفسه كتابى، كتاب روايت وجود داشت، طورى مى‌نشست كه پشت به كتاب روايت نباشد. در جلساتى كه در منازل اهل علم تشكيل مى‌شد، بسيار مواظب بود به قفسه كتاب‌ها پشت نكند و به كتاب‌هاى روايى، كم‌ترين بى‌احترامى نشود. علاّمه طباطبايى(رحمه الله)، گوهرشناس بود و قدر پيامبر(صلى الله عليه وآله) و امامان معصوم(عليهم‌السلام) را مى‌دانست؛ از اين رو جلد كتاب روايت را مى‌بوسيد و معتقد بود كه اين كتاب به صاحبش انتساب دارد. مگر چوب درگاه حضرت معصومه(عليها السلام) با چوب درهاى ديگر فرق مى‌كند؟! چوبِ در حرم حضرت معصومه(عليها السلام)، به وجود مقدّس حضرت انتساب دارد. اگر كسى به قصد شفا، حتّى خاك پاى زائران حضرت معصومه(عليها السلام) را به چشم بكشد، اشتباه نكرده است. اگر معرفت داشته باشيم، مى‌فهميم كه مقام اين بزرگان تا چه اندازه والا است. فهم ما كجا و مقام امامان معصوم(عليهم السلام) كجا؟! 📚 آفتاب ولایت، مصباح یزدی، ص49 @allame313 ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ @MaarefHadith
🏴 محدثان متقدم و اعتقاد به شهادت حضرت فاطمه به روایت ۷۵ روز 🔰علی‌رغم شهرت شهادت حضرت زهرا (س) به روایت ۹۵ روز (سوم جمادی الثانی) در جامعه امروزی ما, اما نگاهی به آراء برخی عالمان حدیث‌پژوه و متقدم شیعی, تلویحاً نشان از [لااقل] عدم شهرت در قرون ۳ و ۴ داشته... اقوال این عالمان دلالت بر اعتقاد ایشان به روایت ۷۵ روز دارد. از این‌رو همان اندازه که احتمال شهادت حضرت در سوم جمادی الثانی مطرح است, گمان بر تاریخ سیزدهم جمادی الاولی (۷۵ روز حیات پس از نبی) می‌رود؛ البته تطبیق روایات ۷۵ یا ۹۵ روز بر ۱۳ جمادی الاولی و ۳ جمادی الثانی در صورتی پذیرفتنی است که شهادت رسول خدا ص را در روز ۲۸ صفر قطعی بپنداریم؛ حال آنکه اختلاف در روز شهادت پیامبر نیز مکرر در روایات به چشم می‌خورد (نک: بحارالانوار؛ ج۲۲؛ باب وفاته ص و غسله و الصلاة علیه) به عنوان نمونه: ۱۲ ربیع الاول: «توفّي رسول الله في شهر ربیع الأول في اثني عشرة مضت من شهر ربیع الأول» (بحارالانوار؛ ج۲۲؛ ص۵۰۶؛ ح۷ - مصدر حدیث: أمالي شیخ طوسی). 🖇با وجود همه این اختلافات علامه مجلسی ره اعتقاد غالب امامیه در روز شهادت نبی اکرم را روز ۲۸ صفر می‌داند: «قبض النبی یوم الاثنین للیلتین بقیتا من صفر (قصص الأنبیاء راوندی) ... هذا هو الموافق لما ذکره أکثر الأمامیة...» (همان: ص۵۱۴). 🔰در ادامه به برخی از آراء عالمان متقدم که دالّ بر شهادت حضرت فاطمه (س) به روایت ۷۵ روز است, اشاره می‌شود: 📌مرحوم کلینی اعتقاد به حیات ۷۵ روزه حضرت فاطمه پس از نبی اکرم دارد: «... بقیت بعد أبیها ص خمسة و سبعین یوماً» (کافی؛ ج۱؛ ص۴۵۸). وی بلافاصله روایتی نیز به سند معتبر از امام صادق (ع) در این‌باره نقل می‌کند. 🔗 همچنین در دیگر مواضع از جمله بخش فروع احادیث دیگری نیز دالّ بر آن ذکر می‌کند. به عنوان نمونه ج۴؛ ص۵۶۱. ⬅️هرچند احتمال تصحیف «سبعین» به «تسعین» در روایات وجود دارد, اما کلام ابتدایی مرحوم کلینی در باب «مولد الزهراء فاطمة علیها السلام» (کافی؛ ج۱؛ ص۴۵۸) اعتقاد خود او به ۷۵ روز است که دیگر احتمال تصحیفی در این گفته قابل طرح نیست. 🌐@ae_quran_tehran @MaarefHadith
شرح حکمت 479 نهج البلاغه.mp3
1.6M
🎧استاد احمد غلامعلی 💠الإمام عليّ عليه‌‏السلام: شَرُّ الإِخوانِ مَن تُكُلِّفَ لَهُ. ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ ❇️امام على عليه‏‌السلام : بدترينِ برادران، كسى است كه برايش به رنج افتند. 📗نهج البلاغه، حکمت ۴۷۹.
📝تبيين لقب سيدة نساء العالمين برای حضرت فاطمه(س) مصادر حديثى شيعه و اهل سنت، در روايات فراوانى، حضرت فاطمه زهرا عليهاالسلام را با وصف «سيدة نساء العالمين» معرفى كرده اند. بيش از پنجاه روايت در مصادر حديثى شيعه[۱]با اين مضمون گزارش شده اند كه از حد استفاضه فراتر است و تواتر اجمالى آن را اثبات مى كند. منابع حديثى اهل سنت نيز اين وصف را به گونه هاى متفاوت از پيامبر صلى الله عليه و آله گزارش كرده اند.[۲] به سبب گزارشِ اين لقب با اسناد بسيار عالى در مصادر حديثى اهل سنت، محدثان و مورخان اهل سنت نيز اين ويژگى را پذيرفته اند. 🔅يكى از مباحث مطرح شده ذيل اين عنوان، رابطه برتر شمردن حضرت فاطمه عليهاالسلام با برگزيدگى حضرت مريم عليهاالسلام است. در آيه ۴۲ سوره آل عمران، به حضرت مريم عليهاالسلام اين گونه خطاب شده است: «وَ إِذْ قالَتِ الْمَلائِكَةُ يا مَرْيَمُ إِنَّ اللَّهَ اصْطَفاكِ وَ طَهَّرَكِ وَ اصْطَفاكِ عَلى نِساءِ الْعالَمِينَ. اين خطاب الهى، حضرت مريم عليهاالسلام را در مقام و مرتبه اى ويژه قرار مى دهد. وجه جمع ميان اين توصيف قرآنى با توصيف قطعى نبوى كه فاطمه زهرا عليهاالسلام را «سيدة نساء العالمين» ناميده، چگونه است؟ ❇️برخى روايات شيعه و برخى عالمان اهل سنت، حضرت مريم عليهاالسلام را برترين زن جهان در روزگار خود دانسته و فاطمه زهرا عليهاالسلام را برترين زن جهان درهمه زمان ها معرفى كرده اند.[۵] ✅توجيه ديگر آن است كه برگزيده بودن حضرت مريم عليهاالسلام به معناى تولّد حضرت عيسى عليه السلام به گونه غير متعارف و بدون شوهر است، ولى به معناى برتر بودن از بقيه زنان نيست. علامه طباطبايى قدس سره در اين باره مى نويسد: مراد از «عالَمين» در آيه قرآن، مطلق هر دو جهان است ولى در آيه از واژه «اصطفاء» استفاده شده كه با حرف «على» متعدى شده و به معناى تقدّم است. با توجه به آيه بعد كه تولد حضرت عيسى را به مريم بشارت مى دهد و همچنين آيه ۹۱ سوره انبياء و آيه ۱۲ سوره تحريم كه بر دميده شدن روح الهى در رحم وى تصريح كرده اند، تقدم، انتخاب و برگزيدگى حضرت مريم عليهاالسلامبر همه زنان به سبب ولادت اعجاز آميز حضرت عيسى عليه السلام است.[۶] يعنى آيه، برترى مريم بر همه زنان عالم را بيان نمى كند، بلكه برگزيدگى و تقدم در اين ويژگى خاص، يعنى زادن فرزندِ بدون پدر، مورد توجه است كه هيچ زنى در اين ويژگى هم تراز حضرت مريم نيست. برخى مفسران اهل سنت نيز مشابه اين استدلال را مطرح كرده اند.[۷] ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ 📚منابع [۱]. ر . ك : بحار الأنوار : ج ۴۳ ص ۲۱ ج ۲۸ ، عوالم المعالم : ج ۱۱ ص ۸۸ ـ ۱۰۶ . [۲].صحيح مسلم : ج ۷ ص ۱۴۳ ج ۱۴۴ ، سنن الكبرى : ج ۴ ص ۲۵۲ ، مسند الطيالسى : ص ۱۹۷ ، طبقاتالكبرى : ج ۸ ص ۲۷ . [۵]. تفسير عبد الرزاق : ج ۱ ص ۱۲۰ ـ ۱۲۱ ، الدرّ المنثور : ج ۲ ص ۲۳ ـ ۲۴ ، أحكام القرآن ، الجصاص : ج ۲ص ۱۶ ، تفسير السمرقندى : ج ۱ ص ۲۳۷ ، تفسير الثعلبى : ج ۳ ص ۶۷ ، تفسير الثعالبى : ج ۲ ص ۴۳ ، تفسير الآلوسى : ج ۳ ص ۱۵۵ ؛ تفسير الطبرى : ج ۳ ص ۳۵۷ . [۶]. الميزان فى تفسير القرآن : ج ۳ ص ۱۸۹ . [۷]. ر . ك : تفسير الفخر الرازى : ج ۲ ص ۲۳۳ ، فى ظلال القرآن : ج ۱ ص ۳۹۵ ، تفسير الشوكانى : ج ۱ ص ۳۳۸. 🌐hadith.net @MaarefHadith
✅ الإمام الصادق عليه السلام : لا تَدَعوا صِلَةَ آلِ مُحَمَّدٍ مِن أموالِكُم ، مَن كانَ غَنِيًّا فَعَلى قَدرِ غِناهُ ، ومَن كانَ فَقيرًا فَعَلى قَدرِ فَقرِهِ ، فَمَن أرادَ أن يَقضِيَ اللّه ُ لَهُ أهَمَّ الحَوائِجِ إلَى اللّه ِ فَليَصِل آلَ مُحَمَّدٍ وشيعَتَهُم بِأَحوَجَ ما يَكونُ مِن مالِهِ حديث. ◀️ امام صادق عليه السلام: صله (هدیه) دادن از اموال خود به آل محمّد را فرو مگذاريد، هر كه داراست به قدر دارايى اش [صله دهد] و هر كه فقیر است به فراخور خودش. هر كه مى خواهد خداوند مهمترين حاجت هايى را كه از خدا مى خواهد برآورده سازد از مال خود آن چه را بيشتر از همه مورد نياز اوست به آل محمّد و شيعيان آنان صله (هدیه) دهد. ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ 🌹🌹به لطف خداوند و عنایت حضرت زهرا سلام الله علیها، چند سالی است که به کمک دوستان طلبه و جهادی در مناطق محروم مراسم فاطمیه بر پا می کنیم؛ با توجه به شرایط موجود و جهت برگزاری مراسم عزاداری، 🌹🌹نیازمند بذل عنایت دوستان و سروران عزیز هستیم. چنانچه عزیزان تمایل به کمک‌رسانی در این امر مقدس دارند، به ادمین کانال اطلاع دهند. ارتباط با ادمین 1_ @MaarefHadithi 2_ @Hadih_Maaref1399 @MaarefHadith
🏴حفظ فاطمیه اوّل و دوم🏴 📌 حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی دامت برکاته: ▪️در بين عوام از قدیم، ايام فاطمیه و شهادت حضرت زهرا عليها السلام، فاطميه اوّل مشهور بوده است يعنی سيزدهم جمادی الاوّل، ولی اخيراً فاطميه دوم يعني سوم جمادی الثانية شهرت يافته و شايد منشأ آن حاجی نوری يا شاگردان او باشند. ▪️وجهی كه برايش ذكر می كنند، آن است كه ۷۵ روز در نسخ مختلف كتب تاريخی، تصحيف ۹۵ روز است و چنين تصحيفی بين دو كلمه «سبعين» و «تسعين» امری رايج و شايع است. ▪️من به ياد ندارم كه در كتب تاريخي و اختلاف نسخه‌ها، اين دو كلمه به يكديگر اشتباه نشده باشد. در نسخ مختلف كتب تاريخی يا سبعين را به تسعين و يا بالعكس اشتباه می كنند. و چون تجربه نشان داده كه غالباً در اين كلمه خطا رخ می دهد، اصل أصالة عدم خطا هم جاری نيست. ▪️علی أیّ حال، شهادت آن حضرت هر روزی باشد، بايد به قصد رجاء توسّل كرد و به حسب روايات همان ثوابی كه وعده داده شده، به توسّل به قصد رجاء إعطاء می شود. در محاسن برقی آمده كه حضرت می ‌فرمايند: رواياتی كه حَروریّه ـ كه خوارج‌اند ـ نقل می كنند، طرح (رد) نكنيد، احتمال دارد كه اين روايات صادر شده باشد، چون قطعی الكذب نيست، و چون محتمل است، رجاءً آنها را حفظ كنيد. چنانچه قاعده تسامح و امثال آن اقتضاء می‌كند. ▪️به حسب روايات مسلّم، وعده ثواب به توسّل داده شده و بايد حفظ شود، چه فاطميه اوّل و چه فاطميه دوم. ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ 🗣درس خارج فقه آیت الله سید موسی شبیری زنجانی، تاریخ : ۱۶مهر ۱۳۷۴. @MaarefHadith
✅ بانک مقالات درباره حضرت فاطمه زهرا سلام‌الله‌علیها ◀️ عنْ أَبِی عَبْدِاللَّهِ(ع) أَنَّهُ قَالَ فی «إِنَّا أَنْزَلْناهُ فِی لَیلَةِ الْقَدْرِ» اللَّیلَةُ فَاطِمَةُ وَ الْقَدْرُ اللَّهُ فَمَنْ عَرَفَ فَاطِمَةَ حَقَّ مَعْرِفَتِهَا فَقَدْ أَدْرَک لَیلَةَ الْقَدْرِ. ⬅️ امام صادق علیه السلام می فرمایند: منظور از «لیله» در سورة قدر، فاطمه و منظور از قدر، الله است، پس هر کسی فاطمه را شناخت، آن گونه که سزاوار شناختن است، به درستی که شب قدر را درک کرده است. در آدرس زیر (و یا با کلیک بر اینجا ) مجموعه 61 مقاله در مورد شخصیت حضرت زهرا سلام الله علیها را می توانید دانلود و مطالعه کنید http://ahlolbait.com/media/4125/ @MaarefHadith
📢فراخوان جشنواره داستانک قران و عترت ————————————————-- 📝نخستین جشنواره ملی داستانک قرآن و عترت با رویکرد وحدت اسلامی برگزار می گردد. 🔸هدف از برگزاری این جشنواره ترغیب و تشویق داستان‌نویسان برای استفاده از مضامین آیات و روایات برای خلق آثاری فاخر در حوزه ادبیات داستانی و بهره مندی جامعه از زبان هنری داستان برای دریافت نکات، سبک زندگی قرآنی و سیره معصومان علیهم السلام با رویکرد وحدت اسلامی بیان شده است. ✔️برای اطلاع بیشتر به سایت جشنواره به آدرس زیر مراجعه فرمایید: http://litgol.ir/ @MaarefHadith
✅اسماء بنت عُمَیس نقل می کند: فاطمه علیهاالسلام را در روزهای آخر دیدم که غسل کرده و با خدا این گونه مناجات می کرد: 💠إلهى وَ سَیِّدی! أسْئَلُکَ بِالَّذینَ اصْطَفَیْتَهُمْ، وَ بِبُکاءِ وَلَدِی فی مُفارِقَتی أنْ تَغْفِرَ لِعُصاةِ شیعَتی وَ شیعَةِ ذُرّیتَی... ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ ❇️ای معبود من! به حقّ کسانی که آنان را برگزیدی، و به حقّ گریه فرزندانم در هنگام جدایی از من، گناه کارانِ از شیعیانم و شیعیان از ذرّیّه مرا بیامرز. 📗الکوکب الدّری ج ۱ ص ۲۵۴. @MaarefHadith
4_9.pdf
457.9K
📝تاريخ و ترتيب حوادثِ منتهي به شهادت حضرت زهراسلام الله عليها ✍سیدعلی حسین‌پور، محمدرضا جباری 🔰با رحلت غم‌بار رسول خدا صلی‌الله علیه‌وآله حوادث تلخ ديگري رخ داد که نوک اصلي پيکان اين حوادث متوجه اهل‌بيت رسول خدا(ص) بود. تجمع تعدادي از مهاجران و انصار در سقيفه، سرآغاز شکل‌گيري جريان انحراف مسير خلافت بود؛ جريان اما به اينجا ختم نشد و پيامدهاي آن، حتي در شکل هجوم به خانه برترين بانوي هستي و مصدوميت و سپس شهادتش بروز يافت. در فاصله اندک ميان اجتماع سقيفه و شهادت حضرت فاطمه سلام‌الله علیها حوادثي رخ داده که مستقيم يا غيرمستقيم با شهادت آن حضرت مرتبط است. تاريخ و ترتيب حوادثِ منتهي به شهادت حضرت زهراسلام الله عليها به گزارش این حوادث پرداخته است. ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ تاریخ اسلام در آینه پژوهش، شماره۳۵(پیاپی)، پاییز و زمستان۱۳۹۲. @MaarefHadith
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰فضه نُوبیّه، (س) است که پیامبر(ص) او را به این نام خواند. نام او در روایات مرتبط با ولادت حسنین، ماجرای نزول آیه اطعام و شهادت حضرت زهرا(س) آمده است. از ویژگی‌های وی، سخن گفتن با آیات قرآن و دانستن علم کیمیاست. گفته‎اند در واقعه کربلا نیز حضور داشته است. 🕌مقبره‌ای منسوب به فضه در دمشق در قبرستان باب الصغیر موجود است. قبر وی کمی بالاتر از مرقد منسوب عبدالله بن جعفر بن ابی طالب و در انتهای غربی قبرستان قرار دارد. حجره و مرقد او گنبدی کوچک به رنگ سبز داشته و دیواره‌های آن از سنگ سیاه است. 🆔@ahlolbait @MaarefHadith
💠رُوِيَ عَنِ رَسُولِ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ: يَا فَاطِمَةُ لَوْ أَنَّ كُلَّ نَبِيٍّ بَعَثَهُ اَللَّهُ وَ كُلَّ مَلَكٍ قَرَّبَهُ اَللَّهُ شَفَعُوا فِي مُبْغِضٍ لَكِ غَاصِبٍ لَكِ مَا أَخْرَجَهُ اَللَّهُ مِنَ اَلنَّارِ أَبَداً. ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ ❇️از رسول خدا(ص) روایت شده: ، اگر همه انبیاء مبعوث شده و همه فرشتگان مقرب، درباره کسی که به تو بغض بورزد و حق تو را کند، بخواهند شفاعت کنند، خداوند هرگز او را از آتش جهنم خارج نمی کند. 📗کنزالفوائد(کراجکی)، ص۶۴. @MaarefHadith
🔰 دوازدهمین نشست علمی همایش بین المللی حضرت ابوطالب(ع)؛ حامی پیامبر اعظم (ص) 🔸"شعب ابی طالب (ع)، نماد مقاومت هوشمندانه" 🔹با ارائه : 🔘حجت الاسلام محمد مهدی احسانی فر ⏱زمان : چهارشنبه 99/10/24 ساعت 10 الی 12 🏢 مکان: قم، شهرک مهدیه، مجتمع علمی تربیتی شهید حقانی علاقمندان می توانند از طریق آدرس زیر در وبینار شرکت کنند 🌐https://vc.miu.ac.ir/Abutalib @MaarefHadith
بررسی کتاب «التشریف بالمنن فی التعریف بالفتن».pdf
703.4K
در پست زیر متنی از کانال «یاداشت های یک طلبه» قرار داده شد https://eitaa.com/MaarefHadith/583 یکی از مخاطبان کانال به نام آقای «عیسوند» در نقد مطلب، متن زیر را ارسال کرده اند: وجود چنین روایاتی اتفاقا ضعف بر مرحوم سید هست .👈🏻اولا که کتاب الفتن مرحوم سید تماما از منابع عامه است 👈🏻ثانیا اعجب از همه اینها بیانی است که مرحوم سید در این کتاب در رابطه با دو شخصیت کذاب داره 👈🏻فيما نذكره من حال عبد اللّه بن سلام و كعب الأحبار: أنّهما من خواصّ مولانا علي عليه السلام (صفحه 80). ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ 1. به مناسبت نقد بیان شده، مقاله ای در معرفی کتاب «التشريف بالمنن في التعريف بالفتن» بارگذاری می شود. 2. در مورد کعب الاحبار نیز مقالات متعددی منتشر شده است، که از جمله می توان به مقاله «کعب الأحبار هو الصهیونی الأول» نویسنده: محمود أبوریة، اشاره کرد. @MaarefHadith
◾️شادی برخی از زنان پیغمبر در شهادت حضرت زهرا علیهاالسلام ◀️ابن أبی الحدید در کتاب "شرح نهج البلاغه" خویش چنین روایت می‌کند: "ثم ماتت فاطمة فجاء نساء رسول الله ص کلهن إلى بنی هاشم فی العزاء إلا عائشة فإنها لم تأت وأظهرت مرضا ونقل إلى علیِِ عنها کلام یدل على السرور"   🏴پس از شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها، تمام همسران رسول خداصلی‌الله ‌علیه‌وآله، به سوی بنی‌هاشم برای تسلیت آمدند، اما عایشه خود را به مریضی زد و حضور نیافت. به امیرالمومنین علیه‌السلام نیز اخباری رسید که عایشه از شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها کرده است. 📗شرح نهج البلاغه، ج۹، ص۱۳۲. @MaarefHadith
حضرت زهرا سلام الله عليها در وصيت خويش جمله ای را می فرماید که در برخی کتاب های روايي چنین نقل شده است: أَسْتَوْدِعُكَ اللَّهَ وَ أَقْرَأُ عَلَى وُلْدِيَ السَّلَامَ إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ».(1) متعدد در بنر های سطح شهر دیده ایم که این عبارت را چنین ترجمه می کنند: «یا علی سلام مرا به فرزندانم برسان» اما به نظر می رسد کلمه «أقرء» را مي توان دو گونه خواند، يا فعل امر باشد يعني سلام برسان يا فعل مضارع باشد به معناي درود مي فرستم که ظاهرا اين احتمال با توجه به فعل قبلي (أَسْتَوْدِعُكَ) که مضارع است ترجيح دارد، لذا اين جمله به معناي خداحافظي است، عرب ها از سلام در دو جا استفاده مي کنند، به هنگام ابتداي ديدار که به معناي درود و سلام است و در انتهاي ديدار که به معناي بدرود و خداحافظي است، حضرت در اين سخن مي خواهد بگويد بر فرزندانم بدرود و از آنها خداحافظي مي کنم و ديدار ما با آنان در آن عالم خواهد بود. از اين رو به نظر مي رسد اين برداشت با توجه به متن فوق بهتر باشد و در ترجمه اين فراز اشتباه رخ داده است. پي نوشت: 1.مجلسي، بحار الانوار، بيروت: دار احياء التراث العربي، دوم، 1403ق، ج43، ص214. @MaarefHadith
4_5929407522715731339.mp3
1.2M
◾️مخفی بودن قبر حضرت زهرا (س) از است 🎧آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی ⏮گاهی مصلحت ایجاب می‌کند که خداوند امری را به طور روشن و واضح بیان نکند. مثلاً در معلوم نبودن شب قدر مصلحتي است که ائمه علیهم‌السلام آن شب را برای مردم تعیین نکردند. در مشخص نبودن قبر مطهرّ حضرت زهرا عليها‌السلام [و روز شهادت آن حضرت] مصلحتي وجود دارد كه نشانگر مظلوميت آن حضرت است و مثل آيه بيّنه بايد ثابت و باقی بماند و از بين نرود. در برخی از روایات، حجرالأسود و امثال آن از آيات بيّنات شمرده شده است، يكي از آيات بيّنات نيز مسأله خفاء قبر حضرت زهرا «سلام الله علیها» است. (درس خارج فقه، 16 مهر 1374) 🆔@zanjani_net @MaarefHadith
❌خطبه فدک و تلاش برای حذف آن ✍حسن انصاری در کتاب الفاضل فی صفة الادب الکامل از ابو الطیب محمد بن احمد بن اسحاق بن یحیی الوشاء (د. ۳۲۵ ق) و از شاگردان و راویان عالم شیعی محمد بن زکریا الغلابی با سند نقل شده. او ادیب و نویسنده ای است پر اثر که تمایلات شیعی روشن داشته است. کتاب دیگر او الموشی است که آن هم چاپ شده. جالب است که در دو نسخه خطی از کتاب الفاضل درست تمام خطبه فدک را ناسخان حذف کرده اند (درست نقص نسخه با آغاز متن خطبه فدک شروع می شود و با پایان آن تمام می شود، به همین سادگی). خوشبختانه محقق فاضل امانت به خرج داده و این سند ارزشمند و تاریخی را بر اساس نسخ دیگر کتاب در طبع خود ماندگار کرده است (ص ۲۱۰ تا ۲۱۳). به بسیاری از نسخه ها نمی توان اعتماد کامل داشت و البته دیده ام که به بسیاری از چاپها نیز. @MaarefHadith
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
◾️السلام علیک یا فاطمه الزهرا سلام الله علیها◾️ آیات بخوانید که ماه 🌙 علی گرفت😔 دکلمه ای بسیار زیبا و شنیدنی. @MaarefHadith
📜 📖در ميراث حديثى شيعه، مراد از حديث لوح، گزارش جابر بن عبد اللّه  انصارى از لوح اهدائى خداوند به پيامبر(ص) است كه آن حضرت نيز به عنوان تبريك ولادت امام حسين(ع) آن را به (ع) اهدا كرده بود. در اين لوح زيبا و سبز رنگ، اسامى اوصياى پيامبر(ص)، از امام على(ع) تا امام مهدى(ع) ثبت بوده است. جابر بن عبداللّه  اين لوح را نزد حضرت فاطمه(ع) ديده و با اجازه آن حضرت نسخه اى از روى آن نوشته و نزد خود نگه داشته است. مطالب اين لوح به سبب در برداشتن اسرار امامت مخفى بوده و در اختيار كسى قرار نگرفته است. امام باقر(ع) نيز نسخه اى از اين لوح را در اختيار داشته است كه كاملاً همانند نسخه جابر بن عبد اللّه  انصارى بوده و در اواخر عمر جابر با نسخه او، مقابله شده است. مجموعه گزارش هاى حديث لوح، در مصادر حديثى مشهور و كهن شيعى، همانند: كافى،[۱]كتاب من لا يحضره الفقيه،[۲]عيون أخبار الرضا(ع)،[۳]خصال،[۴]ارشاد،[۵]الغيبه طوسى[۶]و...، با اسناد گوناگون نقل شده است كه برخى خلاصه و برخى با تفصيل بيشتر در نقل واقعه و جزئيات مطالب مندرج در لوح هستند. افزون بر اين منابع، بسيارى از كتاب هايى كه در موضوع امامت تأليف شده اند نيز به حديث لوح اشاره كرده اند. فراوانى مصادر كهن، مشهور و معتبر شيعىِ دربردارنده ، همراه با تنوع طرق و اسناد اين گزارش، گونه اى شهرت روايى پديد آورده است كه وثوق نوعى نسبت به اعتبار آن را در پى دارد. ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ 📚منابع [۱].الکافی،ص ۱۶۹ ح ۱۲۷ و الكافى، ج ۱ ص ۵۳۲ ح ۹ . [۲]. كتاب من لا يحضره الفقيه، ج ۴ ص ۱۸۰ ح ۵۴۰۸ . [۳]. عيون أخبار الرضا عليه السلام،ج ۱ ص ۴۶ ح ۵ و ۶ . [۴]. الخصال، ص ۴۷۷ ح ۴۲ . [۵].الإرشاد،ج ۲ ص ۳۴۶ . [۶].الغيبة ، طوسى، ص ۱۳۹ ح ۱۰۳ و ص ۱۴۳ ح ۱۰۸. @MaarefHadith