eitaa logo
علوم و معارف حدیث
1هزار دنبال‌کننده
626 عکس
207 ویدیو
214 فایل
امام رضا: رَحِمَ اَللَّهُ عَبْداً أَحْيَا أَمْرَنَا. رحمت خدا بر کسی که نام و یاد ما را زنده کند. کانال علوم و معارف حدیث، بستری جهت نشر معارف حدیثی اهل‌بیت علیهم‌السلام است. پاسخگویی ↙️ تبادل ️⬅️ ️ @MaarefHadithi تبلیغ ️↖
مشاهده در ایتا
دانلود
تملق ممنوع ❌ رسول اللّه صلى الله عليه و آله : لَيسَ مِن أخلاقِ المُؤمِنِ المَلَقُ إلاّ في طَلَبِ العِلمِ. پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : تملّق(چاپلوسی)، خوى مؤمن نيست ، مگر در جستجوى دانش . 📗 عدّة الداعي : ص 71. @MaarefHadith
در روایتی إمام باقر علیه‌السلام فرمودند: هر که می‌خواهد به یقین بداند که از اهل بهشت است، محبّت ما را به قلبش عرضه کند، پس اگر آن را پذیرفت، مومن است. وَ مَنْ کَانَ لَنَا مُحِبّاً فَلْیَرْغَبْ فِی زِیَارَةِ قَبْرِ الْحُسَیْنِ علیه‌السلام 🔹 و هر که محبت ما را در دل دارد، باید که به زیارت قبر مطهر امام حسین علیه‌السلام نیز مشتاق باشد. فَمَنْ کَانَ لِلْحُسَیْنِ علیه‌السلام زَوَّاراً عَرَفْنَاهُ بِالْحُبِّ لَنَا أَهْلَ الْبَیْتِ وَ کَانَ مِنْ أَهْلِ الْجَنَّةِ 🔻و هر که مکرّر به زیارت امام حسین علیه السلام برود، ما اهلبیت، او را از محبان و دوستداران خودمان می‌شناسیم و او اهل بهشت خواهد بود. وَ مَنْ لَمْ یَکُنْ لِلْحُسَیْنِ علیه‌السلام زَوَّاراً کَانَ نَاقِصَ الْإِیمَانِ 🔹و هر که مکرّر به زیارت امام حسین علیه‌السلام نرود، ایمانش ناقص است. 📚 کامل الزیارات، ص۱۹۳. @MaarefHadith
علوم و معارف حدیث
🔰 آداب نشر حدیث 👇  از آداب نشر حدیث، دقّت در نقل بدون کم و کاست است. راوی، اگر چه در نقل به معنا مج
🔰 ⭕️ بی پروایی در نقل برخی امور، در نشر و بازگویی حدیث، اثر منفی دارند. محدّث، نمی تواند روایتی برساخته را تنها به دلیل نام حدیث داشتن، نقل کند، خواه آن روایت به پیامبر(ص)منسوب شده باشد یا به اهل بیت(ع). او همچنین نمی تواند بدون اطمینان از صدور حدیث، آن را به معصومان، منتسب و سپس نقل کند. کاری که شاید بتوان آن را گونه ای تخریص دانست که مورد حمله کوبنده قرآن قرار گرفته است:«قُتِلَ الْخَرَّ صُونَ» و می توان حدیث«اِتَّقُوا الحَدیثَ عَنّی إلاّ ما عَلِمتُم» را بر آن، گواه دانست. گفتنی است در چنین مواردی، اگر اطمینان به کذب و ساختگی بودن حدیث نداشته باشیم، نقل آن به صورت احتمالی و غیر قطعی، یا با انتساب به شخص ناقل و منبع گزارش دهنده حدیث، اشکالی ندارد. این، همانند نقل حدیث غیر قطعی در حالت روزه داری است که در صورتی جایز است که به صورت احتمالی به شخص یا مأخذ و منبعی منتسب شود. 📗شناخت نامه قرآن و حدیث ج 1 ص 333 ـ 341. @MaarefHadith
امام باقر علیه السلام فرمودند: اِعْرِفِ اَلْمَوَدَّةَ فِي قَلْبِ أَخِيكَ بِمَا لَهُ فِي قَلْبِكَ. مهر قلبي برادرت نسبت به تو را با ارزيابي مهر قلبي تو به برادرت بشناس. علیه السلام تسلیت باد.🏴 📚 كشف الغمّة، ج2، ص331. @MaarefHadith
امام محمد باقر علیه السلام: اَحَبُّ الاَعمالِ إلَى‏ اللّه‏ِ تَعالى أدوَمُهـا وَ اِنْ قَلَّت؛ محبوبترين كارها نزد خداى متعال آن كارى است كه دوام بيشـترى دارد، گرچـه انـدك باشـد. @MaarefHadith
💠پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : در هيچ روزى به اندازه  ، خداوند بندگان را از آتش دوزخ ، آزاد نمى كند. 🔸عن رسول الله صلى الله عليه و آله: ما مِن يَومٍ أكثَرَ أن يُعتِقَ اللّه ُ فيهِ عَبدًا مِنَ النّارِ مِن . 📗السنن الكبرى : ج 5 ص 192 ح 9480. @MaarefHadith
❓یکی از سوالات مهم پیرامون دعای عرفه صحت انتساب یا عدم انتساب بخش پایانی این دعا نسبت به امام حسین علیه السلام است. بخش پایانی دعای عرفه از جمله «إِلَهِی أَنَا الْفَقِیرُ فِی غِنَایَ» تا جمله «وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ وَحْدَهُ» مورد بحث و گفتگو زیادی قرارگرفته است. برخی این بخش را از دعای عرفه امام حسین علیه السلام می‌‌دانند، ولی بعضی انتساب این فقرات از دعا به امام حسین علیه السلام را انکار می کنند. 👈این بخش، نخستین بار در إقبال مرحوم سیّد بن طاوس قدس سره آمده است و در کتاب‌های دیگر این دعا نیامده است. در مصباح کفعمی دعای عرفه مذیّل به این ذیل نیست و حتی در مصباح الزائر که کتاب دیگر سیّد بن طاوس در موضوع دعاست، دعای عرفه بدون این ذیل آمده است. جالب است که حتی برخی چون مرحوم علامه مجلسی مدّعی هستند که در برخی از نسخ قدیمی إقبال هم این بخش پایانی نیامده است. 📒در مجله شماره ۵۱ مقاله ای با عنوان «» به قلم فاضل ارجمند جناب آقای حسن ترابی به چاپ رسیده که به نقد بخش پایانی دعای عرفه پرداخته و انتساب این بخش را به امام حسین علیه السلام انکار می کند. 📋متن این مقاله در آدرس زیر قابل مشاهده است: 🌐http://miqat.hajj.ir/article_37789.html مقاله فوق الذکر از سوی برخی نویسندگان (فاضل ارجمند جناب آقای مهدی حسینیان)مورد نقد قرار گرفته است، از اینروی در نوشته ای با عنوان 《دفاع از بخش پایانی دعای عرفه امام حسین علیه السلام》به دفاع از فقرات پایانی دعای عرفه پرداخته و مقاله مذکور را مورد نقد قرار داده است. ✍متن این نوشته در آدرس زیر قابل مشاهده است: 🌐https://ebnearabi.com/2603?amp=1 @MaarefHadith
✅زائر امام‌ حسین علیه السلام زائر خداست. بشیر دهان گوید:  در حالی که گروهی از شیعیان در محضر امام‌ صادق عليه السلام بودند،حضرت به من روی کرد و فرمود:  ای بشیر، امسال به حج رفتی؟ عرض کردم: خیر فدایت گردم! ولی به مزار امام حسین علیه السلام رفتم و سلام دادم. فرمود:  وَ اللَّهِ مَا فَاتَکَ شَیْ ءٌ مِمَّا کَانَ لِأَصْحَابِ مَکَّةَ بِمَکَّةَ 🔸ای بشیر، به خدا که چیزی از آنچه سالکان راه مکه داشته اند، از دست نداده ای. گفتم: فدایت گردم، عرفات در آنجاست، معنی این سخن چیست؟  فرمود: ای بشیر، مردمانی از شما بر ساحل فرات غسل می‌کنند و آگاه به حق امام‌حسین‌ علیه السلام به مزار وی می‌روند و خداوند به هر گامی که بردارد و بگذارد، صد حج مقبول و صد عمره بی خدشه و صد غزوه همراه پیامبر مرسل با بدترین دشمنان او، به وی عطا می‌کند. یَا بَشِیرُ اسْمَعْ وَ أَبْلِغْ مَنِ احْتَمَلَ قَلْبُهُ مَنْ زَارَ قَبْرَ الْحُسَیْنِ علیه السلام یَوْمَ عَرَفَةَ کَانَ کَمَنْ زَارَ اللَّهَ تَبَارَکَ وَ تَعَالَی فِی عَرْشِهِ 🔸ای بشیر، این سخن بشنو و به هر که دلش پذیرای آن است برسان که هر کس امام‌ حسین علیه السلام را در روز عرفه زیارت کند، چون کسی است که خدای تبار ک و تعالی را در عرش زیارت کند.  📚 کامل الزیارات، ص۱۷۱. @MaarefHadith
هدایت شده از علوم و معارف حدیث
💠امير المؤمنين عليه السلام در خطبه روز عيد قربان فرمود: 🔹إنَّ هَذَا يَوْمٌ حُرْمَتُهُ عَظِيمَةٌ وَ بَرَكَتُهُ مَأْمُولَةٌ وَ اَلْمَغْفِرَةُ فِيهِ مَرْجُوَّةٌ فَأَكْثِرُوا ذِكْرَ اَللَّهِ تَعَالَى وَ اِسْتَغْفِرُوهُ وَ تُوبُوا إِلَيْهِ إِنَّهُ هُوَ اَلتَّوّٰابُ اَلرَّحِيمُ 🔸حرمت امروز زياد و آرزوى بهره ورى از بركات آن بجا و اميد مغفرت الهى در آن پسنديده است. پس ذكر خداى بزرگ را زياد گوييد و استغفار كنيد و توبه نماييد كه او توبه پذير و مهربان است. 📗من لا یحضره الفقیه ج1 ص518 @MaarefHadith
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
۸ روز تا عید الله الاکبر عید غدیر پیامبر اکرم ص: یاعلی محبت تو تقوا و ایمان، و دشمنی با تو کفر و نفاق است. @MaarefHadith
طرق شناسی روایات غدیر خم و پاسخ به شبهات ...pdf
351.7K
✅ طرق شناسی روایات غدیر خم و پاسخ به شبهات؛ نگاهی روایی به شأن و مکان نزول آیه اکمال ✍️ سیدلقمان حکیمی – محمدعلی رضایی اصفهانی 📃 روایات اهل سنت که بیانگر شان و یا مکان نزول آیه اکمال هستند به طور کلی به دو قسم، روایات عرفه و روایات غدیر تقسیم می شوند. در این مقاله ابتدا طرق روایات غدیر خم به طور کامل شناسایی می شود و سپس منابع و مآخذ هر کدام از روایات بیان می شود. در ادامه برخی از شبهات نسبت به متن و سند این سلسله از روایات مطرح گردیده و پاسخ دهی می شود. @MaarefHadith
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
۷ روز تا عید سعید غدیر پیامبر اکرم: یا علی تو همچون کعبه هستی، همه بسوی تو روی می‌آورند و تو بسوی کسی روی نمی‌آوری. یَا عَلِیُّ أَنْتَ بِمَنْزِلَةِ الْکَعْبَةِ تُؤْتَى وَ لَا تأْتی @MaarefHadith
👆👆 عمری پدرم گفت که فرزند خلف باش یعنی که فقط بنده سلطان نجف باش @MaarefHadith
✨غدیر مبلغ امامت امام مهدی (عج) 🔰بخشی از خطبه غدیر رسول خدا ص درباره امام مهدی عجل‌الله تعالی فرجه است، در غدیر تنها ابتدای ولایت و امامت مشخص نشد بلکه آغاز و انجام این شجره طبیه برای اکمال دین و اتمام نعمت بیان شد. در ایام غدیر، را فراموش نکنیم؛ 👇 أَلا إِنَّ خاتَمَ الْأَئِمَةِ مِنَّا الْقائِمَ الْمَهْدِی. أَلا إِنَّهُ الظّاهِرُ عَلَی الدِّینِ. أَلا إِنَّهُ الْمُنْتَقِمُ مِنَ الظّالِمینَ. أَلا إِنَّهُ فاتِحُ الْحُصُونِ وَهادِمُها. أَلا إِنَّهُ غالِبُ کُلِّ قَبیلَةٍ مِنْ أَهْلِ الشِّرْکِ وَهادیها. أَلا إِنَّهُ الْمُدْرِکُ بِکُلِّ ثارٍ لاَِوْلِیاءِالله. أَلا إِنَّهُ النّاصِرُ لِدینِ الله. أَلا إِنَّهُ الْغَرّافُ مِنْ بَحْرٍ عَمیقٍ. أَلا إِنَّهُ یَسِمُ کُلَّ ذی فَضْلٍ بِفَضْلِهِ وَ کُلَّ ذی جَهْلٍ بِجَهْلِهِ. أَلا إِنَّهُ خِیَرَةُالله وَ مُخْتارُهُ. أَلا إِنَّهُ وارِثُ کُلِّ عِلْمٍ وَالُْمحیطُ بِکُلِّ فَهْمٍ. أَلا إِنَّهُ الُْمخْبِرُ عَنْ رَبِّهِ عَزَّوَجَلَّ وَ الْمُشَیِّدُ لاَِمْرِ آیاتِهِ. أَلا إِنَّهُ الرَّشیدُ السَّدیدُ. أَلا إِنَّهُ الْمُفَوَّضُ إِلَیْهِ. أَلا إِنَّهُ قَدْ بَشَّرَ بِهِ مَنْ سَلَفَ مِنَ الْقُرونِ بَیْنَ یَدَیْهِ. أَلا إِنَّهُ الْباقی حُجَّةً وَلاحُجَّةَ بَعْدَهُ وَلا حَقَّ إِلاّ مَعَهُ وَلانُورَ إِلاّعِنْدَهُ. أَلا إِنَّهُ لاغالِبَ لَهُ وَلامَنْصورَ عَلَیْهِ. أَلا وَ إِنَّهُ وَلِی الله فی أَرْضِهِ، وَحَکَمُهُ فی خَلْقِهِ، وَأَمینُهُ فی سِرِّهِ وَ علانِیَتِهِ. @MaarefHadith
تبلیغ و رساندن پیام غدیر تکلیفی بود که پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله در همان خطبه غدیر بر عهده مخاطبان قرار داده و افزون بر آنها، نسل‌های بعدی را نیز بر این کار، تکلیف نموده است. حضرت در بخشی از خطبه چنین می‌فرمایند: مَعَاشِرَ النَّاسِ إِنِّی أَدَعُهَا إِمَامَهً وَ وِرَاثَهً فِی عَقِبِی إِلَى یَوْمِ الْقِیَامَهِ وَ قَدْ بَلَّغْتُ مَا أُمِرْتُ بِتَبْلِیغِهِ حُجَّهً عَلَى کُلِّ حَاضِرٍ وَ غَائِبٍ وَ عَلَى کُلِّ أَحَدٍ مِمَّنْ شَهِدَ أَوْ لَمْ یَشْهَدْ وُلِدَ أَوْ لَمْ یُولَدْ فَلْیُبَلِّغِ الْحَاضِرُ الْغَائِبَ وَ الْوَالِدُ الْوَلَدَ إِلَى یَوْمِ الْقِیَامَه؛ (1) اى گروه مردم! من امامت را در ذرّیّه خودم تا روز قیامت باقى گذاشتم، و من هر آنچه گفتنى بود گفتم و مأموریتم را کاملاً به انجام رساندم، تا آنجا که براى هیچ‌کسی؛ چه حاضر و چه غایب، چه آنان که متولّد شده‌اند و چه آیندگان جاى عذر و بهانه‌اى باقى نماند، پس سفارشات مرا به دیگران ابلاغ کنید، ، و پدر به فرزندِ خود تا روز قیامت برسانند. 📚 الإحتجاج على أهل اللجاج، ج1، ص62. @MaarefHadith
45497.mp3
3.79M
✅ اجرای زیبا در وصف امیرالمومنین علیه السلام 👆 بی روی علی شعر من آرایه ندارد بی اذن علی، نطق، درونمایه ندارد بی نام علی قرآن یک آیه ندارد بی حب علی دین بخدا پایه ندارد عمری پدرم گفت که فرزند خلف باش یعنی که فقط بنده ی سلطان نجف باش یاسین رخ و رحمان دل و توحید مقام است با حکم غدیر آمده، پس کار تمام است “سلطان جهانش به چنین روز غلام است” ذکر لب مولا صلوات است و سلام است هم شان علی کیست؟ اگر هست بیاید! بالاتر از این دست محال است بیاید هم جاذبه هم دافعه دارد، به تعادل توصیف گر روی گل او شده بلبل نقل است که شاعر شده حافظ به توسل “لاحول و لاقوه الا بتغزل” ایجاز رباعی ست، بلندای قصیده ست در دفتر اشعار خدا، بیت گزیده ست @MaarefHadith
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
۶ روز تا برترین عید الهی رسول خدا ص: دوستی علی، گناهان را میخورد، چنانچه آتش هیزم را. حُبُّ عليٍّ يأكُلُ الذُّنوبَ كما تأكُلُ النّارُ الحَطَبَ @MaarefHadith
علوم و معارف حدیث
🔰 ⭕️ بی پروایی در نقل برخی امور، در نشر و بازگویی حدیث، اثر منفی دارند. محدّث، نمی تواند روایتی برس
🔰 💢 مبغوضترین خلائق‌ () 🔻امیرالمومنین علیه السلام در خطبه ۱۷ نهج البلاغه را دو صنف معرفی می‌کنند: إنَّ أَبْغَضَ الْخَلَائِقِ إِلَى اللَّهِ [تَعَالَى] رَجُلَانِ. در بخشی از این خطبه حضرت به بیان اوصاف این دو دسته پرداخته و یکی از صفتهای این افراد را اینگونه بیان می فرمایند؛ يَذْرُو اَلرِّوَايَاتِ ذَرْوَ اَلرِّيحِ اَلْهَشِيمَ همانند بادهاى تندى كه گياهان خشك را بهم مى‌شكند، او نيز و را در هم مى‌ريزد، تا به خيال خود از آن نتيجه‌اى بدست آورد. 🔻ابن میثم در ذیل این بخش خطبه می‌نویسد: فانّ‌ هذا الرّجل المتصفّح للرّوايات ليس له بصيرة بها و لا شعور بوجه العمل عليها بل هو يمرّ على رواية بعد اخرى و يمشى عليها من غير فائدة، كما أنّ‌ الرّيح التي تذري الهشيم لا شعور لها بفعلها و لا يعود إليها من ذلك نفع. @MaarefHadith
امیرالمومنین و ائمه دیگر علیهم السلام بارها به حدیث غدیر استناد کرده اند؛ به همین جهت یاداشتی با عنوان‌ "استناد امامان معصوم(ع) به غدیر" به برخی از این مستندات اشاره کرده که در آدرس زیر می توانید مطالعه کنید: https://qom.iqna.ir/fa/news/4151399 @MaarefHadith