eitaa logo
مدرسه‌ زندگی/حسین عباسی اصل
606 دنبال‌کننده
468 عکس
242 ویدیو
1 فایل
🌱 زندگی، آموختنی است. حجت‌الاسلام والمسلمین حسین عباسی‌اصل: مؤسس، مدیر و مؤلف اندیشکده سبک زندگی 🔹آپارات : https://www.aparat.com/v/XMKPN🌐 🔸اینستاگرام: 🌐 https://instagram.com/abbasii_asl?igshid=YmMyMTA2M2Y= 🔁 ارتباط با ما: @R_Bahreyninejad71
مشاهده در ایتا
دانلود
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📽 🪴 (۹) 🌻 قسمت نهم: ⁉️ افسردگی ⁉️ حفاظت گفتار و رفتار 🎙 حجت‌الاسلام والمسلمین حسین عباسی‌اصل •••••••••🌸🌸🌸•••••••• 🌱 /حسین عباسی‌اصل 🌐 https://eitaa.com/joinchat/3319005363Cf1e07afd05
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🫂 در سبک زندگی اسلامی (۱۸) ✅ بایدها و نبایدهای در سبک زندگی اسلامی: هفت از : در پست‌های قبل به بررسی بایدها و نبایدهای پرداختیم. اکنون باید به بررسی رکن دیگر مهمانی یعنی بپردازیم و را بررسی کنیم و به آن توجه داشته باشیم چرا که کلید استمرار مهمانی‌ها رفتار مهمان نیز می‌باشد. 🍀یک_ : از آنجایی که مهمانی در بدو شروع نیازمند به یک و یک است و اسلام از سویی به تشویق می‌کند، از سوی دیگر نیز را مورد توجه قرار می‌دهد تا این گونه مهمانی برپا شود و بهره‌های مادی محقق و فیض‌های معنوی الهی نزول پیدا کنند، برای نمونه، پیامبر اسلام می‌فرماید : « ُوصِي الشَّاهِدَ مِنْ أُمَّتِي وَ الْغَائِبَ أَنْ يُجِيبَ دَعْوَةَ الْمُسْلِمِ وَ لَوْ عَلَى خَمْسَةِ أَمْيَالٍ فَإِنَّ ذَلِكَ مِنَ الدِّينِ » یعنی «به حاضران و غایبان امت سفارش می‌کنم که دعوت مسلمانان را بپذیرید اگر چه فاصله آن پنج میلی باشد زیرا این کار جزو دین است» و به گونه ای دیگر عدم پذیرش دعوتی را بی دلیل یا با دلایل واهی و پوشالی، مانند نداشتن لباس مجلسی و یا حفظ پرستیژ بیشتر و... تقبیح می‌کند و سخنگوی دین حضرت رسول مبین می‌فرماید : «مِنْ أَعْجَزِ الْعَجْزِ رَجُلٌ دَعَاهُ أَخُوهُ إِلَى طَعَامٍ فَتَرَكَهُ مِنْ غَيْرِ عِلَّة» یعنی «ناتوان‌ترین انسان‌ها کسی است که برادر دینی‌اش او را به مهمانی دعوت کند و او بی دلیل حاضر نشود» 🔷 بنابراین پذیرفتن دعوت نه تنها انسان را کوچک نمی‌کند بلکه نشان از توانایی فردی در روابط اجتماعی مناسب است. 🍀دو_ : زمانی که مهمان خود را به مکان مهمانی می‌رساند و مورد استقبال میزبان قرار می‌گیرد، یک مساله بسیار مهم را باید بداند و آنکه، محل نشستن و استقرار را میزبان تعیین می‌کند و اگر فراموش نمود یا چیزی نگفت، بهتر است مهمان بپرسد که «در کجا بنشنم»، این مساله مهم و آن را می‌توان از این روایت استخراج کرد : امام باقر می‌فرماید : «إِذَا دَخَلَ أَحَدُكُمْ عَلَى أَخِيهِ فِي رَحْلِهِ فَلْيَقْعُدْ حَيْثُ يَأْمُرُهُ صَاحِبُ الرَّحْلِ، فَإِنَّ صَاحِبَ الرَّحْلِ أَعْرَفُ بِعَوْرَةِ بَيْتِهِ مِنَ الدَّاخِلِ عَلَيْهِ» یعنی «هرگاه یکی از شما به خانه برادرش رفت هر جایی که صاحب‌خانه می‌گوید باید بنشیند زیرا صاحب‌خانه نسبت به مهمان موقعیت خانه‌اش بهتر است» ⭕در صورتی که میزبان انتخاب محل نشستن را به مهمان واگذار کرد و گفت «هر جا راحت هستید بنشینید» پیشنهاد می‌شود که در انتخاب موارد ذیل لحاظ گردد : ✔-جایی باشد که تسلط کمتری نسبت به خانه داشته باشد ✔-جایی باشد که پذیرایی را برای میزبان آسان‌تر و سریع‌تر کند ✔-جایی باشد که نرم و راحت و همراه با تکیه‌گاه باشد ✔-روبه‌روی درب و محل رفت آمد نباشد ✔-روبه‌روی دستشویی یا حمام نباشد ✔-روبه‌روی میزبان باشد. ✍🏼حجت‌الاسلام و المسلمین حسین عباسی‌اصل ادامه دارد... •••••••••🌸🌸🌸•••••••• 🌱 /حسین عباسی‌اصل 🌐 https://eitaa.com/joinchat/3319005363Cf1e07afd05
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔆 (۶) ✅موضوع: تهمت به دنیا •••••••••🌸🌸🌸•••••••• 🌱 /حسین عباسی‌اصل 🌐 https://eitaa.com/joinchat/3319005363Cf1e07afd05
🔆 (۶) ✅ موضوع: تهمت به دنیا ✔️ سخنان عمیق علی علیه‌السلام به‌گونه‌ای‌ است که شیعه، سنی و مسیحی از شراب کلام او مست هستند. 💎 یکی از آن مفاهیمِ الماس گونه‌ای که در کلام علی علیه‌السلام آرامیده است، می‌باشد که جز او، از کس دیگری صادر نمی‌شود. ✔️ روزی یکی از اصحاب علی علیه‌السلام به ذم و عِتاب دنیا پرداخته بود و با خود می‌گفت: «ای دنیای فریبنده و بدبخت‌کننده»، علی علیه‌السلام این کلام را شنید و فرمود: «مَا الدُّنْيَا غَرَّتْكَ وَ لَكِنْ بِهَا اغْتَرَرْتَ» یعنی «دنیا تو را نفریفته بلکه تو فریب دنیا را خورده‌ای». ✔️بیان حضرت ما را به این نکته رهنمود می‌کند که دنیا، دو گونه قابل تبیین است: 1⃣ 2⃣ 💠عده‌ی زیادی دنیا و آنچه در آن هست را و منشاء تمام انحراف‌ها در عالم می‌دانند، آنها و و را ابزار می‌دانند که دنیا با خباثت آنها را به عنوان ابزار برای جهنمی کردن انسان‌ها استفاده می‌کند و این‌گونه بین دنیا و جهنم جاده‌ی یک طرفه برقرار می‌کنند. 💠اما عده‌ای دیگر دنیا را می‌دانند که دلسوزانه مانند یک کتاب، تمام صفحات خود را در معرض انسان می‌گذارد، او هم کاخ‌ها را نشان می‌دهد هم قبرستان‌ها را، هم عاقبت مظلومان را نشان می‌دهد، هم عاقبت ظالمان را. 💠دنیا مانند ، آغوش پر مهر خود را باز می‌کند و تمام عوامل فریب‌دهنده را به انسان نشان می‌دهد و را از او طلب می‌کند. ❗️لکن مشکل اساسی کار، است که خود را با دنیا و لذت‌های آن فریب می‌دهد. آنچه که عامل انحراف است، «»ست. 🌸همانطور که بیان می‌شود «حبُّ الدنیا رأس کلّ خطیئه»، نه «دنیا» بلکه برعکس که دنیا و مافیها اعم از آسمان و زمین و اغذیه‌ها و... جزو آیات الهی و جلوه حق هستند که تامل در آنها سبب انسان می‌شود. 🌸بنابراین، به تأسی از علی علیه‌السلام باید از زیبایی‌های دنیا بهره برد و به خدا یافت و از زشتی‌های آن عبرت گرفت و به خدا تقرب جست. کما اینکه ایشان در ادامه می‌فرمایند: ✨«وَ لَنِعْمَ دَارُ مَنْ لَمْ يَرْضَ بِهَا دَاراً» یعنی «دنیا منزل خوبیست براى آن كه رضایت به ماندن در آن نمی‌دهد. آن را وطن خويش نمیداند.» ✍🏼حجت‌الاسلام و المسلمین حسین عباسی‌اصل •••••••••🌸🌸🌸•••••••• 🌱 /حسین عباسی‌اصل 🌐 https://eitaa.com/joinchat/3319005363Cf1e07afd05
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📽 🪴 (۱۰) 🌻 قسمت دهم: ⁉️ افسردگی ⁉️ خدا به من لطف کرد... 🎙 حجت‌الاسلام والمسلمین حسین عباسی‌اصل •••••••••🌸🌸🌸•••••••• 🌱 /حسین عباسی‌اصل 🌐 https://eitaa.com/joinchat/3319005363Cf1e07afd05
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🫂 در سبک زندگی اسلامی (۱۹) ✅ بایدها و نبایدهای در سبک زندگی اسلامی: هفت از : 🍀سه - : یکی از اقدامات مهم که باید توسط میزبان صورت بگیرد گرامی داشتن مهمان می‌باشد که یک روی سکه است، روی دیگر سکه این است که نیز باید احترام و گرامی داشتن میزبان را بپذیرد. در سیره امام باقر (ع) آمده است که ابوعبیده حذاء مهمان حضرت شد، ایشان به خادم فرمودند بالشتی برای ابوعبیده بیاور، من گفتم : لازم نیست : ایشان فرمودند : «يَا أَبَا خَلِيفَةَ لَا تَرُدَّ الْكَرَامَةَ لِأَنَّ [إِنَ] الْكَرَامَةَ لَا يَرُدُّهَا إِلَّا حِمَار» یعنی ای ابوخلیفه عزت و احترام میزبان را رد نکن چرا که کسی جز الاغ احترام را رد نمی کند. 🍀چهار - : یکی دیگر از اقداماتی که باید انجام دهد تا مورد رضای حضرت حق قرار بگیرد، خوب خوردن است به عبارت دیگر مهمان هم از لحاظ و هم به خوبی میل کند و هر آنچه را اشتها دارد بخورد چرا که این مساله سبب خوشحالی میزبان و صمیمت بیشتر می‌شود، قطعا افراط در این زمینه مذموم است و حد افراط مساله عرفی و متناسب با افراد و خانواده‌هاست، ولی آنچه مهم است این است که مهمان بر سر سفره راحت، صمیمی و خوش اشتها باشد : امام صادق (ع) در این زمینه می‌فرماید : «إِنَّمَا تُعْرَفُ مَوَدَّةُ الرَّجُلِ لِأَخِيهِ بِجَوْدَهِ أَكْلِهِ مِنْ طَعَامِهِ وَ إِنَّهُ لَيُعْجِبُنِي الرَّجُلُ يَأْكُلُ مِنْ طَعَامِي فَيُجِيدُ الْأَكْلَ يَسُرُّنِي بِذَلِكَ» یعنی «محبت شخصی به برادرش از خوب خوردنش از غذای او دانسته می‌شود من خوش دارم که شخص از غذای من بخورد و خوب بخورد او با این کار مرا خوشحال می کند» ⬅ در همین راستا اگر مهمان از غذا تعریف نماید و خوشمزه بودن را بیان کند و همچنین در صورتی که زیاد خورده، این را هم اعتراف کند، هدف اصلی که خوشحال شدن میزبان است محقق می‌شود و مصادیقی از خوب خورد است. 🍀پنج - : از آنجایی که ممکن است میزبان اهل رعایت بوده و رسم ادب را اتخاذ کند و غذای خود را تا پایان غذای مهمان طول دهد، شایسته است که زودتر از میزبان دست از سفره بکشد. امام صادق (ع) : «إِنَ مِنَ الْحِشْمَةِ عِنْدَ الْأَخِ إِذَا أَكَلَ عَلَى خِوَانٍ عِنْدَ أَخِيهِ أَنْ يَرْفَعَ يَدَهُ قَبْلَ يَدَيْهِ» یعنی «از جمله ادب‌ورزی نزد برادر این است که هرگاه بر سفره او غذا خورد، پیش از وی از اطعام دست بکشد». ✍🏼حجت‌الاسلام و المسلمین حسین عباسی‌اصل ادامه دارد... •••••••••🌸🌸🌸•••••••• 🌱 /حسین عباسی‌اصل 🌐 https://eitaa.com/joinchat/3319005363Cf1e07afd05