eitaa logo
« مهارت افزایی طلاب ناب»
1.7هزار دنبال‌کننده
16هزار عکس
9.8هزار ویدیو
1.8هزار فایل
کانال پشتیبان گروه نخبگان (طلاب ناب)استان اصفهان 📪ارتباط با خادم کانال 👈👈 📩 📨 @Shahideh_kanize_Hazrate_Yas —------------------------------------ کانال معنویت افزایی طلاب ناب👇👇 https://eitaa.com/TollabeNabe_EmameZaman
مشاهده در ایتا
دانلود
ا🔲🔳🔲🔳 ا🔳🔲 ا🔲 ا🔳 ا❁﷽❁ا 🔳 علَيْكُمْ بِالتَّفَقُّهِ وَ لَا تَكُونُوا أَعْرَاباً ظهور آیه شریفه ۱۲۲ سوره توبه (لِيَتَفَقَّهُوا فِي الدِّين)؛ و نیز روایت امام کاظم (علیه السلام) (فَإِنَّ الْفِقْهَ مِفْتَاحُ الْبَصِيرَةِ وَ تَمَامُ الْعِبَادَةِ وَ السَّبَبُ إِلَى الْمَنَازِلِ الرَّفِيعَةِ وَ الرُّتَبِ الْجَلِيلَةِ فِي الدِّينِ وَ الدُّنْيَا)؛ دلالت داشت بر اینکه فقه توقف بر احکام ظاهری عملی نیست، بلکه مراد شارع از امر به تفقه در دین، تفهّم در حقیقت دین، غور در معاریض و الحان کلام معصوم و وصول به معرفة الإمام است. برای درک أفضل و أحسن این معنا از روایت دیگری که ذیل آیه شریفه ۱۲۲ سوره توبه آمده استفاده می کنیم. این روایت که در مقام تشریح معنای فقه است، می تواند أدل الدلیل برای تایید مقصود ما باشد. ▪️امام صادق (علیه السلام) می فرمایند: «تَفَقَّهُوا فِي الدِّينِ، فَإِنَّهُ مَنْ لَمْ يَتَفَقَّهْ مِنْكُمْ فَهُوَ أَعْرَابِيٌّ‏»؛ در دین تفقه کنید، پس همانا کسی از شما که در دینش تفقه نکند، أعرابی است. 📓بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج۱، ص۲۱۵ 🔸 آغاز روایت شریفه با صیغه امر است که ظهور بر وجوب دارد، سپس امام (علیه السلام) علت وجوب را در جمله بعد تبیین می فرمایند. یعنی تفقه و تضلع در فهم دین بخاطر این است که اگر کسی تلاش در این فهم نکند، أعرابی است. پس از مفاد این روایت به دست می آید که عدم تفقه مساوق اعرابی بودن است. محتوای روایت مذکور، با أسناد دیگری در منابع آمده است: ▪️همان حضرت (علیه السلام) می فرمایند: «عَلَيْكُمْ بِالتَّفَقُّهِ فِي دِينِ اللَّهِ وَ لَا تَكُونُوا أَعْرَاباً، فَانَّهُ مَن لَم یَتَفَقَّه فی دینِ الله لَم یَنظُرِ اللهُ الیهِ يَوْمَ الْقِيَامَةِ وَ لَم یُزَکِّ لَهُ عَمَلاً». 📓الكافي (ط - الإسلامية)، ج‏۱، ص۳۱ 🔸 بار دیگر در این روایت حضرت در سیاق و هیئت امر، به تفقه در دین دستور می فرمایند. امر بر تفقه در قالب جمله مرکبی است که صدر آن پایه و بیانگر مراد اصلی حضرت می باشد و ذیل آن پیرو و بعبارتی می تواند مفسّر کلام ایشان باشد. اتصال جملات پایه و پیرو با حرف "واو" است. به طور کلی استعمال "واو" در زبان عربی جهت ايجاد نسبت ميان معاني مختلف و ارتباط بين المفاهيم است. به بیانی دیگر تفقه در تقابل با أعرابی قرار گرفته که مفسّر معنای فقه است. یعنی کسی که در فهم دین تلاش نمی کند، أعرابی است. ◀️ همانطور که ملاحظه شد، اسلوب و سیاق این روایات واحد است. تعریف فقه در این روایات در قالب «تعرف الاشیاء بأضدادها» بیان شده است. به عبارت دیگر "مَنْ لَمْ يَتَفَقَّهْ" مساوق "أَعْرَابِي" است؛ «تَفَقَّهُوا وَ إِلَّا أَنْتُمْ أَعْرَابٌ جُهَّالٌ». یعنی کسی که فهم عمیق در دین ندارد، أعرابی یا بسیار جاهل است. 🔳 🔲 🔳🔲 🔲🔳🔲🔳
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از راه روشن
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥بیانات رهبر انقلاب درباره ریشه حوادث تروریستی افغانستان در جلسه‌ی درس خارج فقه دهم دی ماه سال ۹۶ که برای اتفاقات این روزهای افغانستان نیز صادق است. [ کانال جوانان انقلابی ] @naslechaharome
⚫️بسم الله الرحمن الرحیم⚫️ ♠️ای یاد آوران حضرت رقیه(سلام الله علیها) ملیکه کرب و بلا..شهادتتان مبارک.. 🏴ای غنچه های نورسیده افغانستان، عروج ملکوتی تان مبارک.. 🏴ای شکوفه های باغ زندگیِ مادران و پدرانی که با عصاره وجودشان شما را پروریدند و به کلاسهای درس فرستادند تا بذر اندیشه تان در حوزه علم آموزی سبز شود و فردایی روشن را برای کشورتان به ارمغان ببرید...شهادتتان مبارک... 🏴لعنت بر آن کسانی که این چنین ظالمانه بر کودکانی پاکیزه همچون شما رحم نکردند..آیا خواستند قدرت خود را با کشتن چند کودک بی گناه به نمایش بگذارند؟؟ ای وای بر آن جنایتکاران خونخوار..و وای بر وجود پست و بی غیرت شان...به راستی که کارشان نشان از پلیدی روح و و رذالت نفس سرکششان دارد... 🏴 ای جهان سکوت را روا ندار..این ظلم عظیم را فریاد بزن..حق آن ها را بگیر...به سوز دل مادرانشان و آه پدرانشان رحم کن...جهان بیدار شو..ظلم را به نظاره ننشین...چون رعد بخروش تا وحشت صدایت دل های سخت خونخوار را غرق رعب و وحشتی وسیع نماید تا مُهر عدم را بر زندگی سیاه گونه شان حک کنی ... 🏴اما ای کودکان آسمانی؛ می دانم پر پر شدنتان بسیار سخت و دردناک است اما بدانید...حضرت رقیه(سلام الله علیها)نیز چون شما دنیا را وداع گفت ..به دست جنایت پیشه ترین مردمان...اما او داغ پدر را دید...نه یک داغ ساده... سر بریده پدرش را...رگ های بریده اش را....در مقابلش چشمانش دید آری دید..سو آتش گرفت....و بعد پر کشید..و براستی این داغ بسیار بسیار سنگین تر است... : طلبه سطح سه خانم قرائی 🌸کانال رسمی حوزه علمیه خواهران 🔸@kowsarnews
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از مناهج 🇵🇸🇮🇷
🌀 بیانیه جامعه مدرسین در محکومیت جنایات تروریستی کابل و فلسطین 🔺 این روزها شاهد حوادثی هستیم که دل هر انسان آزاده‌ای را به درد می‌آورد. در غرب کابل مدرسه دخترانه شیعی منفجر می‌شود و پدران و مادران با جنازه‌های فرزندان معصومشان روبرو می‌شوند و از سوی دیگر روزه‌داران اهل سنت در اطراف مسجدالاقصی موردحمله قرارگرفته و خانواده‌هایشان داغدار می‌شوند. 🔻 و اگر حادثه آتش‌سوزی کنسولگری ایران در کربلا را نیز ضمیمه کنیم، به یک نکته راهبردی دست خواهیم یافت که آمریکا و ایادی مزدورش از استقامت جبهه مقاومت عصبانی‌اند و ترتیب دادن همه این حوادث برای آن است که اذهان را از توجه به افول قدرت پوشالی آمریکا و صهیونیسم منحرف نموده و در آستانه خروج از افغانستان، خود را عامل امنیت در این کشور معرفی نمایند. 📌 متن کامل بیانیه @Manahejj
هدایت شده از مناهج 🇵🇸🇮🇷
🌀 شهادت مظلومانه دختران شیعه در افغانستان 🔸 انفجار مهیب روز شنبه مقابل مدرسه «سیدالشهداء(ع)» در منطقه شیعه نشین غرب کابل، کودکان بی‌گناه را هدف حمله قرار داد که در این حادثه شمار زیادی از دانش‌آموزان، معلمان و اهالی محل و شدند. مقامات افغانستان آخرین آمار تلفات این حادثه را ۸۵ شهید و ۱۴۷ زخمی اعلام کردند. 〰️〰️〰️〰️〰️ 🌐 پیام مراجع: 🔹 پیام آیت الله العظمی صافی گلپایگانی: «اگر کشورهای اسلامی و امت پیامبر عالیقدر اسلام صلی الله علیه و آله، امثال این جنایت وحشتناک را محکوم می‌کردند و سکوت خود را در برابر دشمنان اسلام می‌شکستند و بیش از این، ذلت و خواری را برای خود تحمل نمی کردند، عده ای که گوی سبقت را از حیوانات درنده ربوده‌اند، جرأت پیدا نمی‌کردند که این جنایات هولناک را انجام داده و چهره رحمانی اسلام عزیز را در انظار عالمیان مخدوش نمایند.» 📌 متن کامل پیام معظم له 🔹 بیانیه دفتر آیت الله العظمی سیستانی: «کشورهای مسلمان و جامعه جهانی نیز وظیفه دارند ملت بی‌پناه افغانستان را در این شرایط سخت تنها نگذارند واجازه ندهند نقشه شومی را که بدخواهان برای آینده این کشور ترسیم نموده‌اند اجرا شود و در نتیجه شمار بیشتری از مردم بی‌گناه هدف حملات جنایتکارانه گروه های افراطی قرار گیرند.» 📌 متن کامل پیام دفتر معظم له 🔹 پیام آیت الله العظمی علوی گرگانی: قطعا کشورهای حامی تروریستها که در گذشته موجبات رشد و گسترش این نوع گروهکها را فراهم آورده و اسباب ناامنی را در افعانستان به وجود آورده‌اند، در این جنایت شریک خواهند بود. 📌 متن کامل پیام معظم له @Manahejj
🔲فضل زيارة علي ابن موسي الرضا بطوس 📜عَنْ أَبِي اَلْحَسَنِ عَلِيِّ بْنِ مُوسَى اَلرِّضَا عَلَيْهِ السَّلاَمُ أَنَّهُ قَالَ: إِنَّ بِخُرَاسَانَ لَبُقْعَةً يَأْتِي عَلَيْهَا زَمَانٌ تَصِيرُ مُخْتَلَفَ اَلْمَلاَئِكَةِ وَ لاَ يَزَالُ فَوْجٌ يَنْزِلُ مِنَ اَلسَّمَاءِ وَ فَوْجٌ يَصْعَدُ إِلَى أَنْ يُنْفَخَ فِي اَلصُّورِ فَقِيلَ لَهُ يَا اِبْنَ رَسُولِ اَللَّهِ وَ أَيُّ بُقْعَةٍ هَذِهِ قَالَ هِيَ بِأَرْضِ طُوسَ وَ هِيَ وَ اَللَّهِ رَوْضَةٌ مِنْ رِيَاضِ اَلْجَنَّةِ مَنْ زَارَنِي فِي تِلْكَ اَلْبُقْعَةِ كَانَ كَمَنْ زَارَ رَسُولَ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ كَتَبَ اَللَّهُ تَعَالَى لَهُ ثَوَابَ أَلْفِ حِجَّةٍ مَبْرُورَةٍ وَ أَلْفِ عُمْرَةٍ مَقْبُولَةٍ وَ كُنْتُ أَنَا وَ آبَائِي شُفَعَاءَهُ يَوْمَ اَلْقِيَامَةِ
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🔰 همه باید علیه خباثت صهیونیستها در مسجدالاقصی موضع بگیرند 🔺 رهبر انقلاب، امروز در دیدار رمضانی دانشجویان: در حوادث اخیر مربوط به مسجدالاقصی، خباثت صهیونیستها جلوی چشم مردم جهان است و واقعا وظیفه همه است که موضع بگیرند و محکوم کنند حرکت خبیثانه، جنایتکارانه، وحشیانه و ظالمانه صهیونیستها را در قضیه روزهای اخیر. 🔹 خوشبختانه فلسطینیها بیدار و عازمند. باید هم این مسیر را دنبال کنند. جز با زبان قدرت نمیشود با این جنایتکاران حرف زد. بایستی باید خود را قوی کنند و بایستند و مقابله کنند و طرف را مجبور کنند که از جنایت کوتاه بیاید و تسلیم حق و انصاف شود. 🌙 @Khamenei_ir
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🔰 تحول یعنی یک حرکت جهشی و جهادی برای حل مشکلات مزمن کشور 🔺 رهبر انقلاب، امروز در دیدار رمضانی دانشجویان: مقصود ما از تحول ایجاد یک حرکت جهشی و جهادی است در همه بخشهای اداری و حکمرانی کشور و همچنین در بخشهایی از سبک زندگی عمومی و به طور خلاصه حفظ و تقویت اصول و خطوط اساسی انقلاب و نوآوری در شیوه‌ها و روشها و کارکردها. 🔹در کنار پیشرفتهای گوناگون در یک جاهایی عقب‌ماندگی و مشکلات مزمن‌شده داریم از جمله در حوزه عدالت به طور جدی مشکل داریم، در زمینه آسیبهای اجتماعی مشکلات اساسی داریم. 🔸بر اثر غفلتهای ما بسیاری از ظرفیتهای کشور معطل مانده است. 🔹این مشکلات مزمن‌شده را با یک حرکت عادی و معمولی نمیشود برطرف کرد. یک حرکت فوق‌العاده و جهشی و ابتکاری لازم است. این جزو مسلمات این دوره انقلاب برای است. 🌙 @Khamenei_ir
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🔰 هر تغییری ارزش نیست / تحول باید به سمت احسن‌الحال باشد 🔺 رهبر انقلاب، امروز در دیدار رمضانی دانشجویان: یک حوزه مهم برای تحول، همین بخشهای مدیریتی کشور است، یک بخش هم در مورد زندگی عمومی مردم است که در این زمینه‌ها بایستی به معنای واقعی کلمه تحولی حرکت کنیم. 🔹 صرف تغییر، یک ارزش محسوب نمیشود، تغییر برای بهتر شدن، ارزش است، تحول به سمت سطحِ بالا رفتن، ارزش است. بنابراین بایستی احسن‌الحال را پیدا کرد، احسن الحال همان تقویت خطوط اصلی انقلاب و روان شدن حرکت به سمت آرمانهاست. آرمانهای انقلاب مثل عدالت، استقلال و اسلامی شدن جامعه. 🌙 @Khamenei_ir
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🔰 در دولت جوان انقلابی هم حضور جوانان لازم است، هم حضور مجربین و کارآزمودگان 🔺 رهبر انقلاب، امروز در دیدار رمضانی دانشجویان: در جوان، هم فکر نو هست، هم یافتن شیوه‌های نو هست، هم نیرو و توان لازم هست، هم جرأت اقدام هست، اینها ابزار لازم برای یک حرکت تحولی است. 🔹 البته در کار جوانها نواقص و کمبودها هم هست و بنابراین بایستی کارآزمودگان و دنیادیدگان و مجربین هم در کنار جوانان قرار داشته باشند. 🔸 ما گفتیم دولت جوان انقلابی، بعضی تصور کردند که یک دولتی که یکدست باید مثلاً بین سی و سی‌و‌پنج سال باشند، این نیست قضیه. حضور جوانها چیز لازمی است اما معنایش این نیست که مجربین و کارآزمودگان و دنیادیدگان در کنار جوانها نباشند. 🔹 شرط اساسی در همه‌ی اینها، چه آن جوان، چه آن کس که به میانسالی یا کهنسالی رسیده، این است که ایمان و انگیزه‌ی صادقانه و انقلابی در آنها وجود داشته باشد که به نظر من یک دولت جوان انقلابی میتواند جامع همه‌ی اینها باشد. 🌙 @Khamenei_ir
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🔰 رهبر انقلاب؛ امروز: سالهای قبل به نامزدها میگفتم «من نه موافقم، نه مخالف» امسال همین را هم نگفتم 🔺 حضرت آیت الله خامنه‌ای، امروز در دیدار رمضانی دانشجویان: بنده البته در مورد انتخاب اشخاص هیچ دخالتی نمیکنم. در دوره‌های گذشته افراد می‌آمدند، کسانی که میخواستند نامزد بشوند، از من میپرسیدند که شما مثلاً موافقید؟ من میگفتم «من نه موافقم، نه مخالف» در دوره‌های گذشته این جور بود. هر کس از من سؤال میکرد که آیا من وارد میدان انتخابات بشوم یا نه، من در جواب اینجور میگفتم. یعنی نظر ندارم. 🔹امسال گفتم من همین را هم نمیگویم. اگر کسی پرسید که شما موافقید، همین هم که «من نه موافقم، نه مخالفم» را هم من نخواهم گفت. 🔸بالاخره بررسی کنند، خودشان ملاحظه کنند، اگر چنانچه بین خودشان و خدا احساس کردند شایستگی دارند و منطبق به قانون است ورودشان، وارد بشوند، و الّا نه. 🌙 @Khamenei_ir
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🔰 خصوصیات یک دولت مطلوب و انتخاب خوب 🔺 رهبر انقلاب، امروز در دیدار رمضانی دانشجویان: مشارکت در انتخابات خیلی مهم است. مطلوب این است که در درجه اول مشارکت بالا باشد و بعد انتخاب مطلوب و انتخاب خوب. 🔹 انتخاب خوب انتخابی است که دولتی تشکیل بشود که دارای کفایت باشد، مدیریت لازم را داشته باشد، با ایمان باشد، مردمی باشد، لبریز از امید باشد. معتقد به توانمندیهای داخلی باشند. آنی که معتقد است که در داخل کاری نمیشود انجام داد، چه از لحاظ دفاعی، چه از لحاظ سیاسی، چه از لحاظ اقتصادی، چه از لحاظ تولید و امثال اینها کاری در کشور نمیشود انجام داد، واقعاً لایق فرمانروایی و حکمرانی بر این مردم نیست. 🔸 بایستی کسانی بر سر کار بیایند که معتقد به مردم باشند. واقعاً عنصر جوان را قدر بدانند. عملکرد انقلابی داشته باشند. حقیقتاً عدالتخواه باشند، نه اینکه به لقلقه‌ی زبان اسم عدالت آورده بشود. به معنای واقعی کلمه عدالتخواه باشند و ضد فساد باشند. عدالت هم البته فقط عدالت اقتصادی نیست. 🔹 یک چنین دولتی ان‌شاءاللّه اگر به وجود بیاید، این آن وقت صدها مدیر جوان و مؤمن را میتواند در بخشهای گوناگون از صدر تا ذیل بگمارد و ان‌شاءاللّه کار کشور سامان خوبی پیدا کند. 🌙 @Khamenei_ir
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🔰 راه ایجاد تحول، تشکیل یک دولت معتقد به جوانها است 👈🏻اگر باایمان و انقلابی نباشد، تحول درست اتفاق نخواهد افتاد 🔺 رهبر انقلاب، امروز در دیدار رمضانی دانشجویان: راه ایجاد تحول عبارت است از تشکیل یک دولت معتقد به تحول و معتقد به عنصر تحول‌آفرین یعنی عنصر جوان نخبه‌ی مؤمن انقلابی؛ یعنی شرطش این است که مؤمن باشد و انقلابی باشد. 🔹والّا اگر [دولت] جوان بود با همان خصوصیات جرئت و توانایی و ابتکار لکن ایمان در او وجود نداشت، خب فایده‌ای ندارد. این، آن جوان با همان نیرو راه غلط را خیلی سریع‌تر و تندتر از پیرها و سالخورده‌ها خواهد رفت، فایده‌ ندارد. 🔸اگر با ایمان نباشد فایده‌ای ندارد، اگر انقلابی نباشد کشور را به سمت یک حرکت تحولی درست هدایت نخواهد کرد؛ پس بایستی هم جوان باشد، هم مؤمن باشد، هم انقلابی باشد؛ یعنی این عناصر بایستی در مجموعه‌ی دولت جمع باشد. 🔹هم تحول لازم است، هم تحول ممکن است. هم شرطش حضور یک دولتی است که معتقد به جوانها باشد و جوانها را به کار بگیرد و این کار انجام خواهد گرفت. 🌙 @Khamenei_ir
🕋📜🕋📜🕋 📜 🕋 (۱۳) ☑️ القرآن دليلٌ علي المعروف؛ حضرت قرآن، هاديِ خلق (۴) ا❁﷽❁ا «وَ إِذا قُرِئَ الْقُرْآنُ فَاسْتَمِعُوا لَهُ وَ أَنْصِتُوا لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُون‏»؛ و چون قرآن قرائت شود همه گوش بدان فرا دهید و سکوت کنید، باشد که مورد لطف و رحمت حق شوید. ﴿سوره مبارکه أعراف، آیه ۲۰۴﴾ ا┅═✧❁ 🕋 ❁✧═┅ا ✍️ مستفاد از أدله متواتره ای که در مبحث هدایت حضرت قرآن اقامه شد، «دلیلیت حضرت قرآن بر معروف» و «امامت حضرت قرآن بر هدایت خلق» بدست آمد. در تکمیل این مطلب، باید اضافه شود: ▪️ إمام، حقّی بر ذمه مأمومین دارد که آن عبارتست از: «اطاعت و عمل به أوامر امام». ▪️ جناب ابوحمزه ثمالی از کبار و ثقات أصحاب از حضرت باقرالعلوم (علیه السلام) نقل می کند که از آن حضرت پرسید: ➖ «مَا حَقُّ الاْمَامِ عَلَى النّاسِ»؛ حقّ امام بر مردم چیست؟ امام (علیه السلام) فرمودند: ➖ «حَقُّهُ عَلَیْهِمْ أنْ یَسْمَعُوا لَهُ وَ یُطیْعُوهُ»؛ حقّ امام بر مردم این است که به سخنانش گوش فرادهند و فرمانش را اطاعت کنند (۱). 👈 مأموم به سبب اطاعت و عمل یا امتثال از أوامر امام، می تواند تقرّب بدست آورد و در نتیجه هدایت شود؛ «وَ إِنْ تُطيعُوهُ تَهْتَدُوا»، اگر از او اطاعت کنید، هدایت می شوید. ا┅═✧❁ منابع ❁✧═┅ا (۱) الكافي (ط - الإسلامية)، ج‏ ۱، ص ۴۰۵ 🕋 📜 🕋📜🕋📜🕋
🕋📜🕋📜🕋 📜 🕋 (۱۳) ☑️ القرآن، دَلِيلٌ عَلَى الْمَعْرِفَةِ لِمَنْ عَرَفَ الصِّفَةَ ▪️ اطاعت، زمانی محقق می شود که عمل، مطابق أمر باشد، و الا عمل مخالف أمر، عصیان است. پس لازمۀ اطاعت از امام، معرفت به أوامر ایشان است. ▪️ همانطور که در حدیث متواتر نبوی آمده است: «مَنْ مَاتَ وَ لَمْ يَعْرِفْ إِمَامَ زَمَانِهِ مَاتَ مِيتَةً جَاهِلِيَّة» (۱)؛ كسى كه بميرد و امام زمان خويش را نشناسد به مرگ جاهليت (و كفر) مرده است. ▪️ عبد مادامیکه معرفت به امامش به دست نیاورده، نمی تواند أمر او را دریافت کند تا از او اطاعت کند و در نتیجه هدایت شود. ▪️ چنانچه رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلم) در این خصوص فرمودند: ▫️ «فِيهِ مَصَابِيحُ الْهُدَى وَ مَنَارُ الْحِكْمَةِ وَ دَلِيلٌ عَلَى الْمَعْرِفَةِ لِمَنْ عَرَفَ الصِّفَةَ فَلْيَجْلُ جَالٍ بَصَرَهُ وَ لْيُبْلِغِ الصِّفَةَ نَظَرَهُ يَنْجُ مِنْ عَطَبٍ وَ يَتَخَلَّصْ مِنْ نَشَبٍ، فَإِنَّ التَّفَكُّرَ حَيَاةُ قَلْبِ الْبَصِيرِ كَمَا يَمْشِي الْمُسْتَنِيرُ فِي الظُّلُمَاتِ بِالنُّورِ» (۲)؛ ▫️ در حضرت قرآن چراغ هاى هدايت، نور حكمت و دلیل (راهنمای) معرفت، براى آن كس كه صفاتش را بشناسد، قرار گرفته است. پس صاحب بصیرت باید دقت کند تا با معرفت به صفاتش، هدایت یابد، زیرا به وسيله‏ تفکر و معرفت، قلب زندگي روشن خود را مي ‏يابد، همان طور که رهروان در پرتو نور از تاريکي ‏ها گذر مي ‏کنند. ✍️ بنابراین، حضرت قرآن، امام حیّ ای است که با معرفت به آن ساحت مقدس، می توان أوامر او را دریافت تا حقش را ادا و طاعتش را بجا آورد و از هدایتش بهره مند شد. لذا آن عبدی که با تعقل و تدبر در کلام حضرت قرآن، معرفت امامش را کسب کند و به میزان آن معرفت، أوامر امامش را عامل باشد، به همان مقدار قُرب به امامش به دست می آورد؛ و «إِنَّ أَحَقَّ النَّاسِ بِالْقُرْآنِ مَنْ عَمِلَ بِهِ وَ إِنْ لَمْ يَحْفَظْهُ، وَ أَبْعَدَهُمْ مِنْهُ مَنْ لَمْ يَعْمَلْ بِهِ وَ إِنْ كَانَ يَقْرَؤُهُ» (۳). ا┅═✧❁ منابع ❁✧═┅ا (۱) كفاية الأثر في النص على الأئمة الإثني عشر، ص ۲۹۶ (۲) الكافي (ط - الإسلامية)، ج‏ ۲، ص‏ ۵۹۸ (۳) إرشاد القلوب إلى الصواب (للديلمي)، ج‏ ۱، ص ۷۹ 🕋 📜 🕋📜🕋📜🕋
📚*فایل PDF همه کتاب های آیت الله مرتضی مطهری* بنیاد علمی و فرهنگی استاد شهید مرتضی مطهری با همکاری انتشارات صدرا برای اولین بار اقدام به تهیه نسخه PDF همه کتاب های آیت الله مرتضی مطهری باکیفیت بالا و عرضه رایگان آن در فضای مجازی نموده است. لازم به ذکر است که تاکنون نسخه های گوناگونی از متن و فایل PDF کتاب های استاد در محیط مجازی منتشر شده بود که اولا شامل همه آثار آن استاد شهید نمی شد. ثانیا دارای اغلاط فراوان تایپی و نگارشی بود و ثالثا با نسخه چاپی کتاب ها منطبق نبود. از امکانات و مزایای نسخه فعلی می‌توان موارد زیر را برشمرد: – تطبیق کامل نسخه PDF کتاب ها با آخرین نسخه چاپی آنها – درج فهرست تفصیلی کتاب ها در کنار متن هر کتاب – حجم پایین اغلب فایل ها برای دریافت فایل PDF کتاب های آیت الله مرتضی مطهری به لینک ذیل بروید: https://3danet.ir/morteza-motahhari-books-pdf/ •┈┈••••✾•🍀🌺🍀•✾•••┈┈• 📚کانال رسمی معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان: https://eitaa.com/joinchat/1846018082C067d491c5f ╔═🦋🌸════╗ @howzehpajohesh ╚════🌼🦋═╝
🕋📜🕋📜🕋 📜 🕋 (۱۴) ☑️ القرآن دليلٌ علي المعروف؛ حضرت قرآن، هاديِ خلق (۵) ا❁﷽❁ا «اِنَّ هَذَا الْقُرْآنَ یِهْدِی لِلَّتِی هِیَ اَقْوَمُ [یعنی] ‏يَهْدِي إِلَى الْإِمَامِ»؛ این قرآن به استوارترین راه‌ ها یعنی به سوی امام (و معرفت او) هدایت می کند. ﴿سوره مبارکه إسراء، آیه ۹﴾ ا┅═✧❁ 🕋 ❁✧═┅ا ✍️ آنچه در این بحث مورد بررسی قرار داده خواهد شد، پاسخ به این سوال است که: حضرت قرآن، عباد الله را به چه چیزی هدایت می کند؟ به عبارت دیگر کدام حقیقت است که حضرت قرآن،‌ بندگان را به آن فرا می خواند و باید در مورد آن حقیقت، از حضرت قرآن پیروی کرد؛ «فَمَنِ اتَّبَعَ هُدايَ فَلا يَضِلُّ وَ لا يَشْقى»‏ (۱) تا سبب هدایت بنده گردد؟! ▪️ هادی امّت، امیرالمهتدین علی بن ابیطالب (علیه السلام) در خصوص حضرت قرآن فرمودند: «من اعتصم به‏ هُدِيَ إِلى‏ صِراطٍ مُسْتَقِيمٍ» (۲)، و «الاعْتِصامُ‏، الاسْتِمْساكُ بالشي»؛ اعتصام و متمسک شدن به حضرت قرآن، سبب هدایت به سوی صراط مستقیم می شود. ▪️ و همان طور که در آیه ۹ سوره مبارکه اسراء می خوانیم: «اِنَّ هَذَا الْقُرْآنَ يَهْدِي لِلَّتِي هِيَ أَقْوَمُ»؛ حضرت قرآن به اقوم یعنی صراط مستقیم هدایت می کند. ▪️ و حضرت دین الله القویم امیرالمومنین علی (علیه السلام) فرمودند: «أنا الصراط المستقیم» (۳). ▪️ یا در جای دیگر فرموده اند: «يَهْدِي لِلَّتِي هِيَ أَقْوَم [یعنی] ‏يَهْدِي إِلَى الْإِمَامِ» (۴). ▪️ به بیان دیگر هادی به معنا الأتم یعنی حضرت قرآن که‌ به سوی هادی مطلق عالم یعنی عترت هدایت می کند: «یا علی! أنت الهادی» (۵). 👈 به این جهت است که حضرت قرآن، هدایت خویش را تنها به متقین یعنی شیعیان امیرالمومنین (علیه السلام) اختصاص داده است، یعنی کسانی که از هدایت حضرت قرآن بهره برده و به سوی هادی امت و هادی عالم ‌هدایت یافته اند: «الم ذلک الکتاب لا ریب فیه هُدی للمتّقین» (۶)، «قال: المتقون شيعتنا» (۷). ا┅═✧❁ منابع ❁✧═┅ا (۱) سوره مبارکه طه، آیه ۱۲۳ (۲) تفسير العياشي، ج‏۱، ص۳؛ بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج‏۸۹، ص ۲۵ (۳) بحارالانوار، ج۲۶، ص۵؛ الاحتجاج، ج۱، ص ۶۲ (۴) مراجعه شود به باب: «أَنَّ الْقُرْآنَ يَهْدِي لِلْإِمَام‏». الكافي (ط - الإسلامية)، ج‏۱، ص ۲۱۶ (۵) همان، ج۱، ص ۱۹۱ (۶) سوره مبارکه بقره، آیه ۲ (۷) البرهان في تفسير القرآن، ج۱، ص ۱۲۳ 🕋 📜 🕋📜🕋📜🕋
🕋📜🕋📜🕋 📜 🕋 (۱۴) ☑️ السَّلاَمُ عَلَى الْأَئِمَّةِ الْهَادِینَ الْمَهْدِیِّینَ ▪️ ائمه اطهار (علیهم السلام)، هادین مهدیین می باشند، اما به صورت خاص، نام مبارک حضرت مولانا و صاحبنا در این دهر مسمّی به «مهدی» می باشد، چنانچه در ادعیه و زیارات مخصوص حضرت بقیة الله الاعظم (أرواحنا فداه) چنین می خواهیم: ▫️ «فَإِنَّهُ الْهَادِي وَ الْمُهْتَدِي وَ الْقَائِمُ الْمَهْدِيُّ» (۱) ▫️ «سلام اللّه الكامل التّآمّ الشّامل العآمّ، و صلواته الدّآئمة، و بركاته القآئمة التّآمّة، على حجّة اللّه ... الهادي المعصوم ابن الأئمّة الهداة المعصومين» (۲) ▪️ در تایید آنچه بیان شد، می توان به اخبار دیگری چون حدیث شریف حضرت مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ الکاظم (علیه السلام) به نقل از جد بزرگوارشان اشاره کرد که فرمودند: «يَا أَيُّهَا النَّاسُ اتَّبِعُوا هُدَى اللَّهِ تَهْتَدُوا وَ تَرْشُدُوا وَ هُوَ هُدَايَ هُدَى هَذَا عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ علیه السلام‏ فَمَنِ اتَّبَعَ هُدَاهُ فِي حَيَاتِي وَ بَعْدَ مَوْتِي فَقَدِ اتَّبَعَ هُدَايَ وَ مَنِ اتَّبَعَ هُدَايَ فَقَدِ اتَّبَعَ هُدَى اللَّهِ وَ مَنِ اتَّبَعَ هُدَى اللَّهِ فَلَا يَضِلُّ وَ لَا يَشْقَى» (۳)؛ 👈 حقیقت «هُدَی الله» ولایت امیرالمومنین علی (علیه السلام) است که هر کس اتّباع از ولایت داشته باشد،‌ اتباع از هدایت الهی داشته است. ▪️ همچنین امام حسن عسکری (علیه السلام) ذیل آیه شریفه «لَمَّا سَمِعْنَا الْهُدى‏ آمَنَّا بِهِ» (۴) فرمودند: «سَأَلْتُهُ عَنْ قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ قَوْلُهُ‏ لَمَّا سَمِعْنَا الْهُدى‏ آمَنَّا بِهِ‏، قَالَ: الْهُدَى الْوَلَايَة» (۵). ✍️ بنابراین حقیقت «هدی»، ‌ولایت آل الله است و هر کس به میزانی که حامل ولایت باشد، متصف به صفت «مُهتد» یعنی هدایت یافته خواهد شد و به همان میزان دارای شأن «هادی» یعنی هدایت گری برای دیگران خواهد بود و اتباع بندگان از هادی، سبب هدایت یافتن ایشان نیز خواهد شد. و تبیین تفصیلی این مطلب ادامه خواهد داشت ... . ا┅═✧❁ منابع ❁✧═┅ا (۱) کمال الدین وتمام النعمة ، ج۲، ص۵۱۳ (۲) فرازی از دعای استغاثه به امام زمان (أرواحنا فداه) (۳) بحارالانوار، ج۲۶، ص۵؛ الاحتجاج، ج۱، ص ۶۲ (۴) سوره مبارکه جن، ‌آیه ۱۳ (۵) الكافي (ط - الإسلامية)، ج۱، ص۴۳۲ 🕋 📜 🕋📜🕋📜🕋
#حدیث_مصور #کلام_امیر 💠الْعَجْزُ آفَةٌ، وَ الصَّبْرُ شَجَاعَةٌ... 🖌عجز وناتوانی آفت است وصبر، شجاعت...(حکمت چهارم نهج البلاغه) 1⃣"عجز وناتوانی آفت است" 🔸عجز مفهوم وسیعی دارد که هرگونه ناتوانی علمی،جسمی، اقتصادی و فکری را شامل میشود و به یقین اینها بزرگترین آفات زندگی انسان است؛ 🔸انسان عاجز، ذلیل وخوار عقب مانده و شکست خورده و بی ارزش و بی مقدار است به همین دلیل اسلام میگوید: بکوشید و هرگونه عجز را از خود دور سازید و باقدرت وقوت به اهداف مالی و معنوی خود برسید. 🔸البته گاه میشود که عجز و ناتوانی بدون اختیار دامان انسان را میگیرد، ولی غالبا چنین نیست، بلکه نتیجه کوتاهی ها و بی برنامگی هاست. 2⃣"صبر شجاعت است" 🔸بدیهی است صبر چه در مقابل عوامل معصیت باشد، چه در مسیر اطاعت پروردگار چه در برابر مصائب روزگار انجام گیرد، نوعی شجاعت محسوب میشود و تنها شجاعانند که از عهده شکیبایی دراین مراحل سه گانه بر می آیند. 📚منبع: پیام امام جلد 12 🔶🔹🔸🔹🔶 🌐آدرس ما در شبکه‌های اجتماعی👇 @Qhkarimeh