💠 #لیبرال_دموکراسی
🔺#تمدن_غرب خود را لیبرال دموکراسی می نامد اما #دروغ میگوید، آنها نه لیبرال هستند و نه دموکرات.
🔺#لیبرال نیستند چون مشی چند صد ساله شان بر #استعمار بوده است. اگر لیبرال بود، کشورها را چند صده استعمار نمیکرد، قبلا به سبک #استعمار_سنتی، بعد آن را تبدیل به #استعمار_نو کردند و امروزه نیز کشورها را #استعمار_فرانو میکنند.
🔺اساسا برای آنها #آزادی معنایی ندارد، وگرنه چه معنا دارد شما یک کشور را مستعمره خود کنید و آزادیش را سلب کنید؟
آزادی امروزه چیزی شبیه به یک جُک شده است.
🔺#دموکرات هم نیستند، چه حکومت هایی که بر ملت ها تحمیل کرده اند. #اراده_مردم بر چیزی بوده اما آنها چیز دیگری بر آنها تحمیل کرده اند.
🔺برای آنها دموکراسی ای قابل پذیرش است که در راستای خدمت به آنها باشد، وگرنه صددرصد با آن به مخالفت خواهند پرداخت.
🔺غرب امروز، همان غرب صد سال گذشته، همان غرب دویست سال گذشته است، هیچ فرقی نکرده، خوی امروز او، همان خوی کفتاری دیروز است.
🔺فجایع #غزه و #فلسطین، نتیجه آشکار لیبرال دموکراسی غرب امروز است...
📍منظومه فکری رهبران انقلاب|عضو شوید📍
هدایت شده از مرکز تخصصی تبلیغ و رسانه
✅ هسته عترت مرکز تخصصی تبلیغ برگزار میکند:
🔅 *دوره بعثتی برای همه*
🔰 معرفی دوره؛
در فصل اول از دوره مجازی «بعثتی برای همه» در قالب ۵ جلسه ۲۰ دقیقهای به سرفصلهای ذیل در پرتوی اندیشه رهبر انقلاب میپردازیم؛
- جهان در تدارک یک رسالت بزرگ
- میراث جریان حق برای آخرین بعثت
- عقلانیت و جاهلیت در تقابل همیشگی
- جاهلیت مدرن؛ جاهلیتی فراتر از جاهلیت اولیٰ
- خطوطی برجسته از دفتر زندگانی برترین برگزیده
🎧سرفصلهای فوق را با بیان آقای محمد قائمی راد میشنوید.
🔸 این دوره در آستانه هفته وحدت (۲۳ تا ۳۱ شهریور) برگزار خواهد شد.
🔺در پایان دوره، به افراد برگزیده کمکهزینه سفر مشهد مقدس تقدیم میشود.
🔗 برای ثبتنام به آدرس زیر مراجعه فرمایید:
🌐 https://formafzar.com/form/k7rxl
➖➖➖➖➖➖➖
🆔 @emobaleq
اندیشه اجتماعی متفکران مسلمان
✅ هسته عترت مرکز تخصصی تبلیغ برگزار میکند: 🔅 *دوره بعثتی برای همه* 🔰 معرفی دوره؛ در فصل اول از دو
این دوره به دنبال آن است که علاوه بر ارائه تحلیلی جریانی از وقایع صدر اسلام، رفته رفته مخاطب را با نظام فکری رهبر انقلاب نیز آشنا ساخته و دستگاه تحلیلی ایشان را منتقل سازد. در نتیجه، این دوره به افرادی که درصدد آشنایی با تحلیلی کلان از تاریخ صدر اسلام هستند یا به شناخت نظام فکری رهبر انقلاب علاقه دارند، توصیه میشود.
دورهبندی تاریخ صدر اسلام، تحلیل نقاط عطف آن، مرور سیر وقایع و... از ویژگیهای رویکردیست که این دوره، اولین گام آن است.
دوستان علاقه مند میتونند استفاده کنند.
💠 با این زاویه دید، باید دوباره دین خواند و در آن بازنگری کرد...
🔺ما مسائل #اقتصادى و #نظامى و #سياست_خارجى و #ارتباطات_اخلاقى خود را بايستى از #دين در بياوريم؛ خيلى از #مسائل_فردي مان را بايد بازنگرى كنيم؛ تعارف كه نداريم.
🔺لزوم #نگاه_حكومتى به فقه ما در طول زمان، به دين و فقه به عنوان قالب و شكلى براى #حكومت نگاه نكرديم. ما در دورانهاى گذشته، گروه محكومى بوديم؛ حكومتها داشتند كار خودشان را مىكردند و گاو خودشان را مىدوشيدند؛
🔺ما هم در اين چارچوبى كه حكومتها تشكيل داده بودند و در اين اتوبوس يا قطارى كه حكومتها مردم را سوار كرده بودند و به سمتى حركت مىدادند، در حالى كه خودمان هم با اين اتوبوس يا قطار حركت مىكرديم، مىخواستيم چيزى در خصوص ارتباطات فردى افراد و مسافران به آنها ياد بدهيم؛ فقه ما اينطورى بوده؛ لااقل در اين چند قرن اخير اينطورى بوده است.
🔺امروز فقه، شكلى براى حكومت و شكلى براى #نظام_اجتماعىِ منها الحكومة است. حكومت جزيى از يك نظام اجتماعى است. كداميك از فقها مىتوانند بگويند كه ما همهى اينها را تر و تازه و شسته و رُفته درآوردهايم، بفرماييد در اختيار شماست؛ قطعاً هيچكس چنين ادعايى نكرده و نمىكند؛ خيلى خوب، بايد برويم اينها را پيدا كنيم.
📚 بيانات در جمع علما و مدرّسان و فضلاى حوزهى علميهى قم، 30/11/1370.
📍منظومه فکری رهبران انقلاب|عضو شوید📍
دیروز، رحلت آیت الله #طالقانی، یکی از شخصیت های موثر و مهم تاریخ انقلاب بود.
خب همه از بزرگی و عظمت ایشان گفتند، حق هم همین است.
اما یکی از اتفاقات معروف ابتدای انقلاب، #ماجرای_قهر ایشان است. در ادامه اجمالا اشاره ای به آن میکنیم و عبرت هایی که در آن ماجراست.
23 فروردین 1358، #ابوالحسن و #مجتبی پسران آیت الله طالقانی توسط #محمد_غرضی از اعضای سازمان مجاهدین انقلاب و #سپاه دستگیر میشوند.
مجتبی عضو سازمان مجاهدین خلق بود که سال55 در نامه ای به پدرش اعلام میکند #مارکسیست شده.
او همچنین متهم به کارهای خلافی مانند قتل یکی از دختران سازمان مجاهدین بود لذا به همین جهت او را برای تحقیق میگیرند.
همین مسئله موجب ناراحتی آقای #طالقانی شده و ایشان دفاتر خود را تعطیل کرده و بدون اطلاع چند روزی را به خارج تهران میروند.
#مجاهدین_خلق، چریک های فدایی خلق، جبهه ملی و... از فضا استفاده کرده و اعلامیه هایی جداگانه صادر کرده و دست به اعتراض هایی در حمایت از آقای #طالقانی میزنند.
عده ای هم دست به #راهپیمایی هایی در حمایت از اقدام سپاه میزنند که جمعیتشان حدودا 500 هزار نفر تخمین زده شد.
خلاصه با پخش خبر قهر آیت الله طالقانی و راهپیمایی های دو طرف، فضای کشور به هم میریزد.
#محسن_رفیق_دوست نقل میکند:
امام مرا خواستند و رفتم. توضیح خواستند. پرونده مجتبی را خدمتشان دادم. امام خوب مطالعه کردند و فرمودند:
«اگر این پرونده متعلق به #احمد، پسر من بود و شما او را دستگیر می کردید، من از شما تشکر می کردم. اما چه کنم که مربوط به آقای #طالقانی است و ایشان گردن انقلاب خیلی حق دارند.»
بعد گفتند که شما بروید پسر ایشان را آزاد کنید و به هر نحو از ایشان دلجویی کنید.»
خاطرات رفیق دوست،ج1،ص81
امام در 29 فروردین نیز شبیه همین کلام را می گویند که: «اگر احمد را بگیرند بکُشند هم من حرفی نمیزنم».
#علی_محمد_بشارتی که دستور این دستگیری را داده بود نیز شبیه چنین بیانی را از امام نقل کرده اند.
البته نقل های دیگری نیز در این ماجرا شده که در لینکی که در ادامه می آید می توانید مطالعه کنید.
امام، #سید_احمد را به سراغ آقای #طالقانی میفرستد تا ایشان را پیدا کند و هر چه زودتر به قم بیاورد.
#هاشمی_رفسنجانی میگوید:
«امام به حاج احمد تاکید کرد مرتب کنار آیت الله باشد و او را ترک نکند. نگران بود #منافقین دور او جمع شوند و با ایجاد مسائل تازه، هیاهو و جنجال دیگری بپا شود.»
انقلاب و پیروزی[عباس بشیری]،ص259
آیت الله #طالقانی به قم و نزد امام می آیند. ایشان وقتی فضا را غبارآلود میبینند چندین موضع و صحبت محکم در دفاع از #کمیته_ها و تمام شدن #راهپیمایی ها انجام میدهند که در نهایت منجر به پایان یافتن این غائله میشود.
مسئله مهم در این ماجرا، مواجهه حضرت امام با این مسئله است. ایشان میتوانستند به نحو دیگری با این مسئله برخورد کنند مثلا در قامت یک #عدالت_خواه ورود کرده و بگویند فرزند من و فرزند #طالقانی ندارد، اگر فرزند او خطایی کرده باید #محاکمه شود همانگونه که اگر فرزند من هم بود، باید چنین میکردند.
اما چرا امام چنین نمیکند؟
امام چنین نمیکند چون در کنار اعتقاد به #عدالت، معتقد به اصل دیگری به نام #عقلانیت نیز هست، فضای بهم ریخته کشور را میبیند، پخش خبر #تفرقه بین رهبران انقلاب را میبیند و...
ایشان طی چندین صحبت، تمام تلاش خود را میکند تا پشت پرده این تفرقه اندازی ها را روشن کند.
البته بین عقلانیت و عدالت تعارضی نیست بلکه عدالت یعنی هرچیز را در جای خود قرار دادن، لذا در آن موقعیت عدالت یعنی همین رفتاری که امام انجام داد
همه اینها دست به دست هم میدهند تا امام با مشی فقهی اجتماعی خود چنین مواجهه ای داشته باشند و این غائله را که ممکن بود مسائلی را ایجاد کند پایان بدهند.
بله ممکن است کسی بگوید کلام و سیره امام برای من #حجت نیست و این کار او اشتباه بوده
اما تمام حرف این است که باید اولا این مواجهه ایشان را درست فهمید و درک کرد، او که در قامت #بزرگترین_اسلام_شناس_قرن و #ایدئولوگ_عصر ظهور کرده بود، چرا چنین مواجهه ای داشت؟
بعد از فهم این مسئله، اشکال ندارد، حالا بیاییم و بگوییم به فلان دلیل به نظر می رسد اگر ایشان چنین و چنان میکردند بهتر بود یا کار ایشان اشتباه بود.
چیزی که در صحنه عمل دیده میشود این است که طرف هنوز عُمر کار سیاسی اش به دو سه سال نمیرسد،
مطالعات خاصی در این زمینه نداشته، فهم صحیحی از اسلام ندارد و...
آنگاه محکم میگوید خمینی برای خودش خمینی بود و من برای خودم، او متفکر بود و من هم متفکر لذا قرار نیست تابع او باشم
اما بحث سر تبعیت از او نیست، بحث سر این است که هیچ انسان عاقلی به خود حق نمیدهد به راحتی و بدون درک کلام چنین شخصیتی از کنار او به راحتی عبور کند.
البته که هیچگاه نباید از شخصیت ها بُت ساخت، به نحوی که دیگر امکان نقد نباشد، اما حرف در فهم و ادراک و بعد نقد است.
اندیشه اجتماعی متفکران مسلمان
#محسن_رفیق_دوست نقل میکند: امام مرا خواستند و رفتم. توضیح خواستند. پرونده مجتبی را خدمتشان دادم. ا
پس نکته مهمی که در ماجرای قهر آیت الله #طالقانی خواستیم به آن توجه بدهیم و از آن درس و #عبرت بگیریم، مسئله #نوع_مواجهه حضرت امام با این ماجراست.
حضرت امام 29 فروردین58 یک سخنرانی مهمی دارند که اون بخش مرتبطش رو در ادامه میگذارم:👇👇👇
«اين مردمى كه در مسئله آقاى #طالقانى -كه مورد احترام همه ما هست- اين مردمى كه جلو افتادند و اين تظاهرات را كردند،
اينها براى خاطر آقاى #طالقانى اين كار را كردند؟!
يعنى اينها علاقه دارند به آقاى طالقانى؟! آن كسى كه خدا را قبول ندارد، با آقاى طالقانى كه خدا را قبول دارد و- عرض میكنم كه- شخص روحانى است و متعبد به اسلام است، براى او اين كارها را كردند؟!
يا براى اينكه نگذارند يك محيط سالم باشد؟!
...خود آنها با آقاى طالقانى مخالفند. هر روزى كه دستشان برسد سَرِ او را میبُرند و سر امثال او را!
لكن حالا بهانه دستشان افتاده است كه مثلًا آقاى طالقانى رفته اند بيرون! اين بهانه دستشان افتاده، و آن بساط را در مدرسه هاى ما و در خيابانهاى ما اينها درست كردند، و براى كميته ها شروع كردند #تبليغات سوء كردن.»
بعد امام اشاره به یک شگرد و #روش_دشمن میکند که همین امروز هم به شدت پرتکرار است و توجه به آن برا تشخیص اینکه امروز چه موضعی باید بگیریم خیلی مهم است.
امام در ادامه میگویند:👇👇👇
«من پيشتر گفته بودم -زمان طاغوت- كه ما در مواقع معينى مى بينيم كه يك #غائله بلند مى شود.
آن مواقع معين، يك وقت قبل از ماه #رمضان است و يك وقت قبل از ماه #محرّم.
ماه رمضان براى دولت سابق يك خطرى داشت كه نبادا روحانيون -در مساجد [كه] مردم مجتمعند، ماه عبادت است- نبادا يك تبليغ سوئى بر ضد دولت بشود.
قبل از ماه مبارك يك غائله درست مى كردند! غائله- قضيه مثلًا- «#شهيد_جاويد»!
يك ماه مبارك را ماها غفلت مى كرديم، كه ما از كجا داريم، اشتباهمان از كجاست. يك ماه مبارك ما سر يك #مسئله_جزئى به جان هم مى افتاديم.
#اهل_منبر دو طايفه مى شدند: يك طايفه از آن ور، يك طايفه اين ور! علما و مثلًا ... طلبه هاى ما دو طايفه مى شدند: يك طايفه از آن ور، يك طايفه ...
يك ماه مبارك را ما هدر مى داديم كه دولت را بايد در اين ماه مبارك ما تنبيهش بكنيم به يك چيزهايى، يك مطالبى بگوييم،
آنها درست مى كردند اين مطلب را و ما را #سرگرم مى كردند به شهيد جاويد! يك ماه، دو ماه، سه ماه اين مى شد.
همچو كه اين طرف [رو به] سردى میرفت و ماه محرّم مثلًا نزديك مى شد، مسئله مرحوم «#شمس_آبادى» را پيش مى آوردند. اى بسا كه شمس آبادى، حالا شايد هم خودشان يك همچو كارى مى كردند كه اين غائله درست بشود! حالا خودشان هم نكرده باشند كس ديگرى كرده باشد
اما آنها غائله را درست مى كردند و دو دسته راه مى انداختند، يك دسته از آن ور و يك دسته از آن ور.
و قواى ما و نيروى ما كه بايد صرف بشود در #مصالح_اسلام، سر اين قضيه هدر مى دادند تا اينكه اين يك خرده اى سرد مى شد. وقتى كه اين سرد مى شد، نزديك مى شد- مثلًا- يا ماه رمضان يا ... مى شد، قضيه «#دكتر_شريعتى» را پيش مى كشيدند؛
از آن ور يا اللَّه شروع مى كردند تبليغات بر له او، از آن ور شروع مى كردند تبليغات عليه او. تمام قوا صرف مى شد سر اين.
و الآن هم مشغولند.
الآن هم آنهايى كه مى خواهند نگذارند كه اين مسائل ايران روى #مصالح_مسلمين [درست] بشود، حالا هم اين مسائل هست.
وقتى اين هم سرد شد، يك مسئله ديگر! حالا شما خواهيد ديد بعد از اينكه مثلًا اين غائله اخير از بين رفت و حل شد- و چنانچه حل است و خود آقاى #طالقانى هم الآن در قم هستند و با ما ملاقات كردند و خود ايشان هم ناراحت از اين مسائل شدند كه يك همچو حرفهايى درست كردند-
بعد از اينكه اين غائله [تمام] شد، يك غائلهاى درست مى كنند. حالا يا خودشان مى فرستند -مثلًا فرض كنيد كه- يك كسى را مى گيرند، مثلًا #احمد [خمینی] ما را مى گيرند- و لو اينكه اگر احمد را بگيرند بكُشند هم من حرفى نمى زنم اما مى خواهند اينها [غائله] درست بكنند-
يا مثلًا ... از يكى از علماى ايران، پسرش را مى گيرند يك كارى سرش مى آورند، اين يك غائله پيدا مى شود. تا اين شد، خودشان شروع مىكنند قبل از اينكه صاحبكار مشغول بشود و اظهار تأثر بكند، آقايان [اظهار] تأثر مى كنند، «وا مصيبت» آقايان مى گويند! خود صاحبكار هيچ حرفى نمى زند اما آقايان سينه مى زنند!
اين چيست؟ براى اين است كه نمى خواهند كه اين مملكت ما به دست خودمان باشد. اينها مأمورند كه اين مملكت را كارى بكنند كه آن مسائل سابق دوباره با يك فرم ديگر فرم شاهنشاهى ديگر نمى شود اما با يك فرم ديگرى- عود بكند و ما باز همان اختناق ها و همان چپاولگري هايى كه آنها داشتند و همان مال مردم را خوردن دوباره بيايد...
ما بايد الآن تمام قوايمان را صرف كنيم در اينكه اين طور مسائل را كه اينها پيش مى آورند #خنثى بكنيم.»
#جمع_بندی
امروز عجیب گرفتار همین روش ها هستیم، عجیب!
امام در اینجا اشاره به مسئله اصلی-فرعی کردن مسائل اجتماعی میکنند. همیشه باید متوجه بود #مسئله_اصلی چیست، #مسئله_فرعی چیست، گاهی طرف مسئله ای فرعی را وسط می اندازد تا جامعه و نخبگان را از مسئله اصلی منحرف کند.
ماجرای کتاب #شهید_جاوید، ماجرای مرحوم #شمس_آبادی، ماجرای دکتر #شریعتی از مثال هایی است که اینجا ایشان به آن اشاره میکند که مسائل فرعی برای منحرف کردن مسائل اصلی بود و ساواک هم در آن میدمید که ماجراها دارد.
ماجرای انگشتر دادن آیت الله #خویی به فرح نیز مثال دیگری است که ایشان جای دیگری اشاره میکنند و حتی در خاطرات آمده که امام نقل این ماجرا را اصلا حرام اعلام کرده بودند.
#ماجرای_قهر آیت الله طالقانی نیز در آن برهه زمانی از همین سنخ مسائل فرعی بود.
حالا شما خود حدیث مفصل بخوانید که امروزه چقدر گرفتار مسائل فرعی هستیم. تقابل جدی #جلیلی و #قالیباف در بین بچه حزب اللهی ها در انتخابات مصداق واضح همین مسئله بود که تا همین امروز هم ادامه پیدا کرده است.
💠 چند فیش مرتبط با پرونده قهر آیت الله طالقانی(ضمائم):
1. اولین روایت مستقیم توسط مرتضی الویری
2. روایت آیت الله مهدوی کنی مسئول کمیته
3. روایت محمد علی بشارتی مسئول وقت اطلاعات سپاه
4. روایت مهدی طالقانی فرزند آیت الله طالقانی
5. مواضع آیت الله طالقانی
6. مواضع امام خمینی
.
دیروز سالروز شهادت آیت الله #مدنی بود.
#بی_انصافی است که از ایشان یادی نشود.
یکی از شخصیت هایی که به شدت در #تثبیت_جایگاه_امام در نجف موثر بود، همین ایت الله مدنی است.
متاسفانه شخصیت ایشان کمتر شناخته شده و ما هم معمولا این بزرگان را کمتر میشناسیم.
وقتی امام در دهه 40 به #نجف تبعید شد، آیتالله #مدنی یکی از اساتید بزرگ حوزه نجف محسوب میشد. اگر در درس افراد دیگر 10 تا 30 نفر شرکت میکردند
اما در درس ایشان حدود 150 ـ 100 نفر حاضر میشدند.
ایشان با اینکه از نظر علمی مستغنی بودند، اما در درس امام به طور منظم شرکت میکردند.
به خاطر همین بود که عده ای از آیتالله مدنی دلگیر شدند؛ آنها میگفتند که اگر بناست شما درس بروید! چرا در درس فلان آقا شرکت نمیکنید و به درس آقای #خمینی میروید.
لذا همین ها شروع کردند آیت الله مدنی را به صراحت #تکفیر کردن و عدهای نیز ایشان را #تهدید به #قتل کردند.
اما در همه این مراحل، این سید بزرگوار با #صبر و متانت تا آخر #وفاداری خود را نسبت به امام حفظ کرد و مردانه استقامت کرد.
به نقل از حجت الاسلام سیدهادی موسوی، کتاب خاطرات سال های نجف، ج2، ص177
مسجد #خضرا محل درس و نماز آیت الله #خویی بود. هرگاه ایشان به دلیلی نمی توانست به نماز بیاید، این آیت الله #مدنی بود که به جای ایشان اقامه نماز میکرد.
این نشان از جایگاه بلند ایشان در آن موقعیت میکند.
اتفاقا متولی این مسجد، #انصاری نامی است که جزو مخالفان سرسخت امام بود اما در بیت آیت الله خویی نیز نفوذ داشت.
وقتی امام به نجف تبعید میشود، آیت الله مدنی به مسجد ایشان میرود و پشت سر امام نماز میخواند و در درس ایشان شرکت میکند.
این نکته، خیلی سریع باعث واکنش انصاری، متولی مسجد خضرا میشود و به آیت الله مدنی می گوید، اینگونه نمیشود، یا کلا اینجا بیا و یا کلا برو آنجا؟
شاید محکم بتوان گفت، آیت الله مدنی، مهمترین شخصی است که در ابتدای ورود امام به نجف، در جا افتادن شخصیت امام موثر بود.
شهید مدنی از زندگی حوزوی اش، از نماز و درسش زد تا جایگاه امام در نجف را تثبیت کند.
این نهایت از #خودگذشتی مردی بود که میدانست امروز #عَلَم_اسلام به دست #خمینی است و همه باید پشت سر او سینه بزنند.