eitaa logo
هیئت مدیریّه بحث جنجالی
163 دنبال‌کننده
117 عکس
106 ویدیو
37 فایل
🙏باسم الله 🔍این کانال در جهت سهلُ الوصول نمودنِ امر و داشتن فضایی علمی و بدون دغدغه، برای مدیران و دوستانِ گرامیِ گروه بحث جنجالی طلبگی تشکیل شده است. پل ارتباطی: 🔵 @Lakhair
مشاهده در ایتا
دانلود
هیئت مدیریّه بحث جنجالی
⚫️ #بررسیِ_عمومیِ عبارت ✋نسبت به فرازِ مذکور، می توان نکاتی را بیان کرد که عبارت اند از:👇
👤ترجمه عبارت تا بدین جا طبقِ تفسیر ادبی فوق: 💢راوی می فرماید: شنیدم از ابا الحسن که به صورتِ مستمرّ می فرمود: هر شخصی که در دایره عبودیّت و با دید توحیدی (عبد باشد یا کنیز)، این چنین صفتی داشته باشد: 《امر ما اهل بیت (علیهم السّلام) که تمامِ جوانبِ زندگی را دربر می گیرد از مطالب اجتماعی و اخلاقی گرفته تا مطالب شرعی را زنده نماید و دهد》، به تحقیق موردِ رحمتِ خاصّ پروردگار الهی قرار می گیرد به گونه ای که وی را در دنیا و آخرت موردِ بخشش و شادی قرار می دهد؛ سپس راوی از امام سوال می‌نماید: {چگونه آن عبد امرِ شما را زنده و ادامه دهد؟}؛ امام (صلوات الله علیه) در مقام پاسخ از این سوال می فرماید: {خواستارِ یاد گرفتن علومِ ما اهلُ البیت به صورتِ مستمرّ باشد و بعد از این که آن علوم را فرا گرفت، آن ها را به صورت مستمرّ به تمامِ مردمِ جهان بفهماند و آن ها را از حقایقِ عالم آگاه سازند}. 💯❌💯 با ذکر منبع، مجاز است. 📝 : هیئت تحریریّه بحث جنجالی 📝لینک گروه: بـَـحث جَنجالے طَلبگے: ╭─═ঊঈ⭕️👇⭕️ঊঈ═─╮ ⚫️ eitaa.com/joinchat/670302231C6b64d14cba ╰─═ঊঈ❌👆❌ঊঈ═─╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هیئت مدیریّه بحث جنجالی
⭕️ : 👆👈این که امام فرمود: 《فَإِنَّ النَّاسَ لَوْ عَلِمُوا مَحَاسِنَ كَلَامِنَا لَاتَّبَعُونَا》؛ ❌ : 🔍این فراز از روایت، متضمّنِ نکات بسیار جالبی از حیث ادبی می باشد امّا از بابِ نمونه به چند مورد از آن می پردازیم:👇
هیئت مدیریّه بحث جنجالی
⭕️ #محور_پنجم: 👆👈این که امام فرمود: 《فَإِنَّ النَّاسَ لَوْ عَلِمُوا مَحَاسِنَ كَلَامِنَا لَاتَّبَعُو
🔴۱)🧐در نگاه علمِ بلاغت، زمانی استفاده از از جانبِ متکلّمِ بلیغ، نیاز است که مخاطب یا متردّد در حکم باشد یا منکر اصلِ حکم باشد مثلاً مخاطب نسبت به اصلِ اسنادِ {ذهاب} به {زید} در یک قضیّه ای، شکّ و تردید دارد لذا متکلّم برای این که تردید و شکّ مخاطب را زائل کند، می فرماید: {انَّ زیداً ذهب} یا مثلاً مخاطب در یک قضیّه ای اصلِ حکم را منکر است لذا متکلّم برای این که این‌ انکارِ مخاطب را زائل کند، از ادوات تاکید بهره می برد لذا به مقتضایِ اولیّه برای مخاطبی که خالی الذهن است، تاکید معنا ندارد مگر این که نکته ای دیگر لحاظ شود که در این صورت تاکید معنا دارد؛ ✅با توجُّه به این بیان و لحاظ فرازی که امام مطرح نمودند یعنی:《فَإِنَّ النَّاسَ لَوْ عَلِمُوا مَحَاسِنَ كَلَامِنَا لَاتَّبَعُونَا》، دانسته می شود که امام در این فراز از {انّ} برای بیان تاکید به هدفِ حدّاقلّ، رفع شکِّ مخاطب و تردید سائل، استفاده نموده است یعنی بعد از این که امام (علیه السّلام) فرمود:《يَتَعَلَّمُ عُلُومَنَا وَ يُعَلِّمُهَا النَّاس》، در مقابل برایِ روای چنین سوالی به وجود می آید که: 《لِمَاذا يُحْيِي ذلك أمرَكم؟: چرا اين تعليم و تعلُّم امر شما را إحياء مى كند؟》لذا امام (علیه السّلام) در مقامِ پاسخ از این سوال و رفع شکّ و تردیدِ مخاطب از اداتِ تاکیدِ {انّ} بهره برده است و فرمود: {فَإِنَّ النَّاسَ لَوْ عَلِمُوا مَحَاسِنَ كَلَامِنَا لَاتَّبَعُونَا} به تعبیری راوی با این که سوالی که در آن گفته شد: {لِمَاذا يُحْيِي ذلك أمرَكم؟} را در روایت بیان ننمودند یعنی با این که روای خالی الذهن بود ولی امام نیز آن را به سائل قرار داده است لذا در جواب بیان داشتند: 《زیرا قطعاً اگر‌ مردم محاسنِ کلامِ ما را فرا بگیرند، از ما تبعیّت می کنند》و این نشان از اهمیّت فراوان مطلب در نزد امام دارد یعنی قطعاً مردم اگر محاسن و زیبایی های کلام و سخنانِ ما اهل بیت را بفهمند، ما را تبعیّت می نمایند؛ 🤔 : 📛《روشن است یکی از ابزاری که قدرت نشان دادن محاسن و زیبایی های کلام و سخنان اهل بیت را دارا است، علومِ ادبی می باشد علی الخصوص ، و که عالم با فراگیری تمامِ آن ها، می تواند محاسن و زیبایی هایی از کلام اهل بیت را به عمومِ مردم نمایان کند که باعثِ شگفتی دو چندان می شود یکی از آن ها همین تعبیر {انّ} که گویای اهمیّت مطلب نزد امام دارد که اگر چنین تعبیری نبود، نمی توانستیم به این نکته پی ببریم》. 💯❌💯 با ذکر منبع، مجاز است. 📝 : هیئت تحریریّه بحث جنجالی 📝لینک گروه: بـَـحث جَنجالے طَلبگے: ╭─═ঊঈ⭕️👇⭕️ঊঈ═─╮ ⚫️ eitaa.com/joinchat/670302231C6b64d14cba ╰─═ঊঈ❌👆❌ঊঈ═─╯
هیئت مدیریّه بحث جنجالی
⭕️ #محور_پنجم: 👆👈این که امام فرمود: 《فَإِنَّ النَّاسَ لَوْ عَلِمُوا مَحَاسِنَ كَلَامِنَا لَاتَّبَعُو
🔴۲)🗣بیان شد امام توسُّط {فإنَّ} به توكيد كلام پرداختند؛ اکنون گفته می شود: امام با چنین تعبیری (فإنَّ)، درصدد بيان علّت مطالبِ قبل هستند و براى اين كه كسى به انكار اين بيانِ امام نپردازد امام {عليه السّلام} مخاطب خود كه نسبت به علّت مطالب قبل خالى الذهن است را به منزله ى انسان سائل مى داند مثل اين كه مخاطب از امام پرسيده كه: {لِمَاذا يُحْيِي ذلك أمرَكم؟} به اين دليل است که عرض شد امام {عليه السّلام} كلام را توسُّط (إنَّ) توكيد كرده اند. 👈منظور از {مَحَاسِنَ كَلَامِنَا} اين امر نيست كه بعضى از كلام هاى اهل البيت (عليهم السّلام) -العیاذ بالله- داراى محاسن نيستند زيرا در عبارت {لَوْ عَلِمُوا مَحَاسِنَ كَلَامِنَا لَاتَّبَعُونَا}، {مَحَاسِنَ كَلَامِنَا} لقبِ اصولى است زيرا {مَحَاسِنَ كَلَامِنَا} یكى از اجزاء كلام است و لقب در اين جا مفهوم مخالف ندارد يعنى نمى توان گفت: {لو لم يَعْلَموا غير َمحاسن كلامنا... }زيرا امام (عليه السّلام) در مقام بيان محاسن كلام اهل البيت (عليهم السّلام) است و نسبت به جنبه هاى ديگر حكمى بيان نكرده اند. 👆👈مراد از {مَحَاسِنَ كَلَامِنَا}، لطائف و ظرائف كلام اهل البيت (عليهم السّلام) مى باشد زيرا عموم مردم ظاهر بسيارى از كلام اهلُ البيت (عليهم السلام) را متوجّه مى شوند حال امام (عليه السلام) از شاگردان و خواصِّ اين مكتب مى خواهد كه لطائف و ظرائف كلام ما كه عوامّ متوجّه نمى شوند را براى آنان بيان كنند؛ و اين كه لطائف و ظرائف هستند كه به كلام زيبايى و حُسن عطا مى كنند. 👥مردم بايد اين محاسن را بفهمند نه اين كه فقط گوش دهند يعنى وظيفه ى شاگرد مكتب اهلُ البيت (عليهم السّلام) اين است كه اين محاسن را به مردم آموزش دهند و بفهمانند تا آن ها اين ظرائف را بفهمند چون امام (عليه السّلام) فرمودند {لَوْ مَحَاسِنَ كَلَامِنَا لَاتَّبَعُونَا} نه این که: {لو محاسن كلامنا}. 💯❌💯 با ذکر منبع، مجاز است. 📝 : هیئت تحریریّه بحث جنجالی 📝لینک گروه: بـَـحث جَنجالے طَلبگے: ╭─═ঊঈ⭕️👇⭕️ঊঈ═─╮ ⚫️ eitaa.com/joinchat/670302231C6b64d14cba ╰─═ঊঈ❌👆❌ঊঈ═─╯
هیئت مدیریّه بحث جنجالی
⭕️ #محور_پنجم: 👆👈این که امام فرمود: 《فَإِنَّ النَّاسَ لَوْ عَلِمُوا مَحَاسِنَ كَلَامِنَا لَاتَّبَعُو
🔴۳) 👏تعبیر به {لو} در اين عبارت براى مستقبل و به معناى {إنْ} شرطيه است. 🤔 چرا امام (عليه السّلام) فرمودند: { عَلِمُوا مَحَاسِنَ كَلَامِنَا لَاتَّبَعُونَا} و نفرمودند: { علموا محاسن كلامنا اتبعونا}؟ 🔸به نظر می رسد این تغییر، از آن جهت است که در {لو} شرطيه نکته ای است كه در {إن} شرطيه موجود نيست و آن اين است كه {لو} در اين روايت علاوه بر این كه شرطيّت در آينده را مى فهماند مُشعر به شرطیّت در گذشته است يعنى: اگر مردم ظرائف كلام ما را در آینده بفهمند از ما تبعیّت می کنند و همچنین اگر مردم در گذشته ظرائف کلامِ ما را مى فهميدند از ما تبعيت مى كردند و حال آن كه برخى نفهميدند و از ما تبعيت نكردند و هلاك شدند. 💯❌💯 با ذکر منبع، مجاز است. 📝 : هیئت تحریریّه بحث جنجالی 📝لینک گروه: بـَـحث جَنجالے طَلبگے: ╭─═ঊঈ⭕️👇⭕️ঊঈ═─╮ ⚫️ eitaa.com/joinchat/670302231C6b64d14cba ╰─═ঊঈ❌👆❌ঊঈ═─╯
هیئت مدیریّه بحث جنجالی
⭕️ #محور_پنجم: 👆👈این که امام فرمود: 《فَإِنَّ النَّاسَ لَوْ عَلِمُوا مَحَاسِنَ كَلَامِنَا لَاتَّبَعُو
🔴۴) امام (عليه السّلام) فهم محاسن كلام اهلُ البيت (عليهم السّلام) از جانبِ مردم را مشروط به آن می دانند که عبد دو امر را محقّق نماید: یک) {يَتَعَلَّمُ عُلُومَنا} و دو) {يُعَلِّمُها الناسَ} امام (عليه السّلام) در ابتداء فرمودند: {يَتَعَلَّمُ عُلُومَنا و يُعَلِّمُها الناسَ} و بعد فرمودند: {لَوْ عَلِمُوا مَحَاسِنَ كَلَامِنَا لَاتَّبَعُونَا} يعنى: {ياد گرفتنِ محاسن كلام اهلُ البيت (عليهم السّلام) از سویِ مردم، مشروط بر یاد گرفتن و یاد دادنِ علوم اهل البيت (عليهم السّلام) به آن ها است زيرا ايشان فرمودند: {لَوْ عَلِمُوا} و {دانستنِ مردم} مشروط بر {تعلیم و تعلُّم علوم اهلُ البيت (عليهم السّلام) } از جانب آن عبد مى باشد. 💯❌💯 با ذکر منبع، مجاز است. 📝 : هیئت تحریریّه بحث جنجالی 📝لینک گروه: بـَـحث جَنجالے طَلبگے: ╭─═ঊঈ⭕️👇⭕️ঊঈ═─╮ ⚫️ eitaa.com/joinchat/670302231C6b64d14cba ╰─═ঊঈ❌👆❌ঊঈ═─╯
هیئت مدیریّه بحث جنجالی
⭕️ #محور_پنجم: 👆👈این که امام فرمود: 《فَإِنَّ النَّاسَ لَوْ عَلِمُوا مَحَاسِنَ كَلَامِنَا لَاتَّبَعُو
🔴۵) 📝در اين روايت امام (عليه السّلام) مى فرمايند: {فَإِنَّ النَّاسَ لَوْ عَلِمُوا مَحَاسِنَ كَلَامِنَا لَاتَّبَعُونَا} و تمامِ مردم را مورد نظر قرار مى دهند و مى گويند: اگر آن ها لطائف كلام ما را بفهمند از ما پيروى مى كنند يعنى همه ى مردم بالقوة توانايى تبعيّت از اهلُ البيت (عليهم السّلام) را دارند زيرا فطرت اوليّه ى انسان كاملاً پاك و خداجو است و وظيفه ى شاگردان مكتب اهلُ البيت (عليهم السّلام) اين است كه اين تبعيّت را كه بالقوة موجود است را بالفعل كنند و در صورتى مى توان ديگران را به اين امر مهمّ هدايت كرد كه خود بالفعل تابع اهلُ البيت (عليهم السّلام) باشند و به اين علّت بود كه امام (عليهم السّلام) فرمودند: {رَحِمَ اللهُ عبداً أحيا امرنا} و نفرمودند: {رَحِمَ اللهُ رجلاً} چون بايد عبد و مطيع خداوند متعال و تابع بالفعل اهلُ البيت (عليهم السّلام) باشد تا 《رحمتِ خاصّ الله تعالى》 شامل حال آن شود. 💯❌💯 با ذکر منبع، مجاز است. 📝 : هیئت تحریریّه بحث جنجالی 📝لینک گروه: بـَـحث جَنجالے طَلبگے: ╭─═ঊঈ⭕️👇⭕️ঊঈ═─╮ ⚫️ eitaa.com/joinchat/670302231C6b64d14cba ╰─═ঊঈ❌👆❌ঊঈ═─╯
هیئت مدیریّه بحث جنجالی
⭕️ #محور_پنجم: 👆👈این که امام فرمود: 《فَإِنَّ النَّاسَ لَوْ عَلِمُوا مَحَاسِنَ كَلَامِنَا لَاتَّبَعُو
👤ترجمه عبارت تا بدین جا طبقِ تفسیر ادبی فوق: 💢راوی می فرماید: شنیدم از ابا الحسن که به صورتِ مستمرّ می فرمود: هر شخصی که در دایره عبودیّت و با دید توحیدی (عبد باشد یا کنیز)، این چنین صفتی داشته باشد: 《امر ما اهل بیت (علیهم السّلام) که تمامِ جوانبِ زندگی را دربر می گیرد از مطالب اجتماعی و اخلاقی گرفته تا مطالب شرعی را زنده نماید و دهد》، به تحقیق موردِ رحمتِ خاصّ پروردگار الهی قرار می گیرد به گونه ای که وی را در دنیا و آخرت موردِ بخشش و شادی قرار می دهد؛ سپس راوی از امام سوال می‌نماید: {چگونه آن عبد امرِ شما را زنده و ادامه دهد؟}؛ امام (صلوات الله علیه) در مقام پاسخ از این سوال می فرماید: {خواستارِ یاد گرفتن علومِ ما اهلُ البیت به صورتِ مستمرّ باشد و بعد از این که آن علوم را فرا گرفت، آن ها را به صورت مستمرّ به تمامِ مردمِ جهان بفهماند و آن ها را از حقایقِ عالم آگاه سازند}؛ در اینجا امام، راوی را با این که سائل نبود، به منزله سائل لحاظ می کنند و گویا راوی چنین سوال کرده است: {چرا این تعلیم و تعلُّم، امر شما را احیاء می کند؟}؛ امام در مقامِ پاسخ از این سوال و بیان علّتِ این که چرا تعلیم و تعلُّم، باعثِ احیاء امر اهل بیت شود، فرمود: {قطعاً اگر مردم ظرائف و لطائف های کلام و سخنِ ما اهلُ البیت را در آینده (نه بشنوند)، از ما تبعیّت می نمایند و همچنین اگر در گذشته می فهمیدند از ما تبعیّت می کردند و حال برخی چنین ظرائفی را نفهمیدند و از ما تبعیّت نکردند و نتیجه منجرّ به هلاک شدنِ آن ها گشت}. 💯❌💯 با ذکر منبع، مجاز است. 📝 : هیئت تحریریّه بحث جنجالی 📝لینک گروه: بـَـحث جَنجالے طَلبگے: ╭─═ঊঈ⭕️👇⭕️ঊঈ═─╮ ⚫️ eitaa.com/joinchat/670302231C6b64d14cba ╰─═ঊঈ❌👆❌ঊঈ═─╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هیئت مدیریّه بحث جنجالی
⌛️ : 💯امام رضا در روایت مذکور، موردِ رحمت خاصّ قرار دادن عبد را معلَّق به《أَحْيَا أَمْرَنَا》قرار داده اند سپس مراد از 《أَمْرَنَا》را اینگونه بیان داشتند: 《يَتَعَلَّمُ عُلُومَنَا وَ يُعَلِّمُهَا النَّاس》؛ سوال در این است که می توان گفت که علوم ادبی علی الخصوص 《علم صرف، علم نحو و علم بلاغت》از مصادیقِ تعبیرِ 《عُلُومَنَا》هستند؟ یعنی می توان گفت: 《علوم ادبی》، موردِ تایید اهل بیت (علیهم السّلام) واقع شده است که عبد در صورتِ تعلیم و تعلُّم آن ها مورد رحمتِ خاصّ قرار گیرد؟ 👆👈در مقامِ پاسخ از سوالِ فوق، ابتداء روایتی از امام صادق (علیه السّلام) بیان می شود: 👤شیخ صدوق در کتابِ {الخصال} جلد ۱، صفحه ۲۵۸ در این باره می فرماید: «عَن اَسلَمِیّ عَن اَبِیهِ عَن اَبِی عَبدِ الله قال: تَعَلِّمُوْا العَرَبِیَّةَ فَإنَّهَا کلامُ اللّه الَّذِي تکلَّم بِهِ خَلْقَهُ ...»؛ یعنی علومِ زبان عربی را فرا گیرید زیرا همانا زبانِ عربی، کلامِ خداوند متعال است که به واسطه آن با بندگان خود سخن می نماید؛ ✅اگر این روایت در کنار روایتِ امام رضا گذاشته شود، روشن می شود که یکی از مصادیقِ تعبیرِ《عُلُومَنَا》، همان علومِ زبانِ عربی که امام فرمود: 《تَعَلِّمُوْا العَرَبِیَّةَ》 می باشد؛ از طرفی دیگر تمامِ علماء به اتّفاق، معتقدند که ، و از جمله علوم عربی می باشند لذا با این حساب یکی از مصادیقِ تعبیرِ 《عُلُومَنَا》، 《علمِ صرف، نحو و بلاغت》خواهد بود اگر هم روایتِ امام صادق (علیه السّلام) نیز در میان نبود، می توانستیم بگوییم که یکی از مصادیقِ تعبیر 《عُلُومَنَا》،《علم صرف، علم نحو و علم بلاغت》می باشد زیرا قطعاً یکی از مصادیقِ ابزاری که محاسن کلامِ اهل بیت (علیهم السّلام) را به مردم نمایان می گرداند، همین علوم ادبی است زیرا علوم ادبی به عنوان ابزاری برای تفسیر متن لحاظ می شوند و هر فقهی اگر درصدد تفقُّه و اجتهاد در دین باشد و هر مفسّری اگر درصدد تفسیر کلام وحی الهی برآید، می بایست با تعابیر اهل بیت و قرآن کریم که به صورتِ عربی هستند، مانوس باشد و واضح است که اگر مفسّر و یا فقیه علوم ادبی به خصوص علم صرف، نحو و بلاغت را بِتَمَامِهِ به کار نگیرد، خود نمی تواند به محاسن کلام پی ببرد چه برسد به این که بخواهد آن ها را به مردم یاد دهد با این بیان، یکی از نتایجی که از این روایات گرفته می شود، چنین است: {هر عبدی که خواستارِ یاد گرفتنِ علم صرف، نحو و بلاغت به صورتِ مستمرّ باشد و سپس آن ها را فرا گیرد و به دیگران به صورتِ مستمرّ یاد دهد، موردِ رحمتِ خاصّ الهی واقع می شود}. توجُّه گردد همان طور که عرض شد، علوم ادبی به خصوص این سه علمِ شریف، به عنوان ابزاری برای تفسیر متن هستند لذا زمانی که این علوم خدمتگذار و تفسیر کننده قرآن کریم و روایات اهل بیت (علیهم السّلام) در نظر گرفته شوند، آن گاه عظمت، جایگاه و فائده آن ها نمایان می گردد و به سخن مرحوم طبرسی که فرمود:《و : إنّ الإعراب أجلّ علوم القرآن》، پی می بریم. 🔸وَآخِرُ دَعْوَانَا أَنِ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ🔸
✋سلام و عرض ادب 🤲الحمدلله رب العالمین که بحث ادبیِ روایتِ امام رضا (علیه السّلام) که در روزِ پنج شنبه و جمعه در گروه بحث جنجالی بارگذاری شد، تا حدودی توانسته است اوّلاً اصلِ روایت را با مبانیِ ادبی ترجمه نماید و ثانیاً جایگاه و منفعت و عظمتِ اصلی علوم ادبی_علم نحو را به عموم نمایان کند؛ ✍ان شاء الله تمام رفقا سعی کنند آن بحث را مطالعه کنند که خالی از فائده نمی باشد. 👤وجود همانند شما در گروه مایه خرسندی است.