eitaa logo
مصباحیه ...
130 دنبال‌کننده
16.9هزار عکس
8.6هزار ویدیو
490 فایل
مصباحیه ... اَلا ولایحمل هذا العَلَم اِلّا اهل البصر و الصّبر... معرفی شخصیت الهی و جهادی آیت الله #مصباح_یزدی...🌹 همراه با مطالب گوناگون خبری، تحلیلی، بصیرتی، اخلاقی، معرفتی و...🌸🌸🌸 @Soukhtee
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹علامه طهرانی: خیلی‌ها با زحمات بسیار و با ریاضت‌‌های فراوان به جائی نرسیده اند، سرّش این است که از رعایت برخی ظرائف غافل مانده اند. مثلا سالک حق ندارد پای سخنرانی هر خطیبی بنشیند؛ فقط می‌تواند از سخنرانی خطیبی استفاده کند که می‌داند برای خدا سخن می‌گوید که روایت می‌گوید: من أصغی الی ناطقٍ فقد عبده (هر کس به هر گوینده ای گوش فرا می‌دهد، همانا او را عبادت کرده است). 🆔 @Arefane
🔹علامه طهرانی: فرق «عرفان» و «تصوف منحرف» اینست که: عارف به دنبال «فناء نفس» است و صوفی به دنبال «تقویت نفس». 🆔 @Arefane
سلام. کلمه عشق و مشتقات آن 19 بار در بحارالانوار بکار رفته.. عشق در زبان عربی بمعنی حبّ شدید و محبت زیاد است.. الحبّ اذا افرط سُمّی عشقاً... روایت: افضل النّاس من عَشِق العباده فعانقها... آیه: الذین آمنوا اشدُّ حُبّا لله... مومنین حب شدید(عشق) به خدا دارند...
🏴 ۲ مرداد ۱۳۸۶ ش، سالگرد ارتحال استاد اخلاق، آیت الله ‌عبدالکریم‌ حق‌شناس رضوان الله تعالی علیه 💠 امام خامنه ای (حفظه الله): عالم ربانی و اخلاقی پرهیزکار و پاک نهاد، آیت الله حق‌شناس، بخاطر تربیت جوانهای مؤمن و معرفت‌جوی در طول دهها سال، حق بزرگی بر گردن همه‌ی مشتاقان معارف اسلامی دارد! ۸۶/۵/۲ 🔴 فرازهایی از زندگی با برکت آیت الله حق‌شناس👇 http://news.masjed.ir/fa/newsagency/29093/ ✅ #کانال_حوزه_انقلابی @howzehenghelabi
هدایت شده از خبر فوری قم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☑️ غبارروبی مضجع شریف رضوی با حضور مراجع تقلید قم 🔸 در آستانه روز زیارتی مخصوص امام رضا(ع) آیین غبارروبی مضجع شریف رضوی با حضور مراجع عظام تقلید حضرات آیات جوادی آملی، مکارم شیرازی، سبحانی و علوی گرگانی برگزار شد. ☑️بزرگترین کانال خبری استان قم 👇 http://eitaa.com/joinchat/1031798786C1a8f8517c9
🔹نکته ای در باب یوم 🍀هر چیزی درعالم ماده حد خورده و محدودست دربرزخ بسیار ممتد وسیعتر می شود ودر عالم عقل بسیار وسیع و لاحد میگردد 🍀اصل هرچیزی بُعد مجردی اوست یوم(روز) نیز به همین منوال 🌞🌘🌛هریک روز در دنیا طبق گردش شبانه روز ۲۴ ساعت محاسبه می شود. 🔹دربرزخ هزار سال (الف سنه ) 🔹ودر قیامت پنجاه هزارسال (خمسین الف سنه ...(۴.معارج)) ⛔️ یعنی یک ساعت دنیوی درمجلس گناه بودن احقابی از عذاب برزخی را در پی دارد. ☀️ یا پنج دقیقه توسل حقیقی به حضرت ولی عصر (عج ) امتداد وسیعی از آرامش مطلق ،دریاهایی از نور و تمثل حضرت را در پی دارد. 🌘یک لحظه غفلت از خداوندمتعال امتداد وسیعی ازتاریکی برزخ را بوجود می آورد . ☄یک ساعت غضب وشهوت اینجا درآخرت احقابی از عذاب را بدنبال دارد. (لابثین فیها احقابا) عقبه های سخت وکعود، همه اختلالات رفتاری ماست . بدرفتاری باشخصی وشکستن دلی عقبه ای درست میکند ادانکردن خمس عقبه ای دیگر و ... #نکات
آیا "عشق" در دینِ اسلام یک امرِ پسندیده است؟ اـــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📝 پاسخ: 🔔 کلمه "عشق" در تعابیرِ قرآنی و احادیثِ معتبر نیامده است. اما معادل و مترادفِ آن در متونِ دینی وجود دارد. عشق از سه حرفِ ع(علاقه) + ش(شدید) + ق(قلبی) است. ➕ عشق در واقع مرتبه عالیِ محبت است که در آیه 165 سوره بقره با تعبیرِ "و الذین آمنوا اشدّ حبّا لله" به آن صحه گذاشته شده است. چنین عشقی دارای چند شاخصه است: 1️⃣ سمت و سویش به خدا است. عشقِ به منسوبین، همنوعان و دوستان اگر در راستا و جهتِ خدا باشد، ممدوح و پسندیده است. عشقِ به امام زمان، یکی از مصادیقِ "اشدُ حُبّا لله" است. لذا در مناجات هایِ اهلبیت، عشقبازیِ خدامحورانه موج میزند. 2️⃣ اگر امر دایر شد بینِ خدا و غیرِ او، اینجا باید خدا انتخاب شود. نباید، عشقِ مجازی، رهزن باشد. شاخصه دومِ الهی بودنِ عشق این است که برای رسیدن به معشوق نباید از چارچوبِ دستوراتِ خدا خارج شد. کسی که برای رسیدن به معشوق، رویِ ممنوعیت های خدا پا میگذارد، این عشق نیست، هوس است. 3️⃣ در چارچوبِ عقلانیت. انسان دارایِ دو بُعدِ ناطقه(عقل) و عاطفه(احساس) است. هر دو بُعد باید به خدمتِ خدا گرفته شد. عقل، با بُرهان و تفکر و مطالعه، صاحبش را به خدا میرساند؛ قلب هم با ابراز عطوفت و عشق بازی، ما را به خدا میرساند. ابراز محبت به والدین، هم توصیه عقل(قوه ناطقه) است و هم توصیه قلب(قوه عاطفه). یک سخنرانِ مطلوب هم قوه عاطفه مخاطبانش را با تحریکِ حسِ بندگی ارتقاء میدهد و قوه ناطقه شان را با برهان و استدلال. خدا نیز از هر دو ابزار در قرآن بهره برده است
👓 مشکل و گیر ما این است، که خودمان را نشناخته ایم. ما داریم در این دنیا خودمان را خرج می کنیم و بی خیال هم هستیم‌‌‌؛ درست مثل کسی که در شب ، یک اسکناس و یک چک ارزشمند را به خیال این که کاغذ است؛ روشن کند تا یک قِرانی اش را پیدا کند، که صبح می فهمد چیزی را شمع راه رسیدن به یک قِرانی کرده است که یک میلیارد ارزش داشته است. این جاست که فریاد ((یاحَسْرَتَا)) سر می دهد. پس دقت كنيم که عمر خود را، هستی خود را در این دنیا خرج چه چیزی کرده ایم؟! 💬 علی صفایی حائری (عین.صاد) @HozeTwit
🌹 مطلب بسیار مهم آیت الله جوادی آملی درباره محیی الدین ابن عربی داوري هاي گوناگون پيرامون ابن عربي از زمان شهرتش تاكنون، از صاحبان مذاهب و نحله‌ ها فراوان است و هر كسي از ظنّ خود با وي مهر يا قهر دارد. معيار تولّي و تبرّي نزد عده‌ اي فقط مدح و قدحي است كه در گفتار يا نوشتار گوينده يا نويسنده شنيده يا ديده مي‌ شود؛ چنان كه ميزان مدح و ذم، پيش گروهي فقط كيفيت طرح فروع فقهي و استنباط رأي فرعي است، امّا نزد عده‌ اي مهم‌ ترين معيار، كيفيت طرح مسائل اصلي و اعتقادي است؛ چون آنها را مي‌ توان طرزي پي‌ ريزي كرد كه دور از فهم توده مردم بوده، از تقيّه مصون باشد؛ زيرا عصر خفقان و عنصر اختناق را هرگز نبايد در داوري ها از نظر دور داشت. با توجه به اين معيار عميق، بررسي اساسي ‌ترين مسائل اسلامي در مكتب ابن عربي، مانند توحيد ذات، اثبات صفات، توحيد آنها با هم، وحدت آنها با ذات، نفي جبر و تفويض، اثبات تابعيت علم نسبت به معلوم و ساير معارف دقيق، نشان مي‌ دهد كه هيچ يك آنها بر مباني اهل تسنن طرح نشد؛ بلكه بر مباني دقيق «اماميه» پايه‌ گذاري شد. 📘سرچشمه انديشه جلد3 - صفحه 427 💢سخن عرفان 🆔 @sokhanerfan
🔶پرسش های شما و پاسخ های استاد خسروپناه ➖➖➖➖➖➖ ❓پرسش: سلام علیکم چطور میتوان به صفای ذهن رسید؟ چه راهکار و دستوراتی دارید؟ 🔆پاسخ استاد خسروپناه: سلام علیکم صفای ذهن در ساحت معرفت با خواندن دقیق منطق ممکن است لکن کم نیستند معلمان منطقی که به شدت گرفتار مغالطه معرفتی می شوند؛ رازش این است که عمل صالح و ناصالح نیز بر معرفت اثر می گذارد پس صفای دل که با سلوک معنوی و لقمه حلال و انس با ملکوت حاصل می شود شرط دیگر صفا و پاکیزگی ذهن است. ➖➖➖➖➖➖ 📩 شما می‌توانید پرسش های خود از استاد خسروپناه را به آیدی زیر در پیام‌رسان‌ ایتا ارسال کنید. 🔻پیامگیر ایتا: https://eitaa.com/admin_drkhosropanah ➖➖➖➖➖➖➖ 🔰 #پرسش_پاسخ 🌐 @khosropanah_ir
‍💎 اثرات خواندن فلسفه () و بر بُعد معنوی، عملی و سلوکی شخص استاد (در مصاحبه با نشریه خط): 🔸 فلسفه صدرا، در نهایت، سر از بحث وحدت شخصيه درمی‌آورد؛ این مساله، در فرد خیلی تغییر ایجاد می‌کند. او نمی‌تواند ديگر عادی باشد و هر حرفی را بزند. نمی‌تواند هر نوع بررسی را نسبت به عالَم داشته‌باشد؛ چون این معارف، این اجازه را به او نمی‌دهد. 🔸 حتی صرف دانستن این‌ها، مؤثّر است؛ چرا که دانستن، بذر مشاهده است. حضرت امام هم تأکید می‌کنند كه باید دانست و این دانستن، حجاب است؛ ولی باید داخل حجاب شد و با مجاهده قلبی، این‌ها را به قلب رساند. اگر کسی هم می‌خواهد به لحاظ معنوی اوج بگیرد، چاره آن، دانستن معارف است؛ ولی گاهی اگر طلبه‌ای به لحاظ روحی خیلی قوی است، شاید به این نتیجه برسیم که او دیگر این‌قدر لازم ندارد که معقول بخواند؛ گرچه اگر باز هم بخواند، خیلی بهتر است. 🔸 راه عمومی و کم دردسرتر و کم ‌خطرتر، راه شناخت معارف است که در و روی می‌دهد؛ به تعبیر دیگر نه تنها در تربیت عقلانی، بلكه در تربیت معنوی هم مؤثر است. 🔸 از توصیه‌هایی اساتید براي رسيدن به مراحل نهایی عرفان، اين بود كه ره چنان رو که رهروان رفتند! از خواندن این دروس، كم‌كم چنان عطشی ایجاد می‌شود که به حرکتی معنوی تبدیل می‌گردد. 🔸 كسی كه اين معارف را مي‌داند، معمولاً در مقام عمل و سلوک هم راحت‌تر می‌تواند حرکت کند. می‌گویند وقتی ذکری مانند لااله‌الّاالله را می‌گویید، اگر دقیقاً نمی‌دانید به چه معناست، اثرش هم کم است. یکی از این آقایان دستور داده‌ بود ذکر لااله‌الاّالله داشته‌ باش و بعد گفته بود اما کدام خدا؟! باید جواب می‌داد آن خدایی که جدا نیست و همه جاست و نامتناهی است که ما به اصطلاح، جلوه او هستیم. 🔸 حتی گاهی شده کسانی که از نظر علمی کار کرده‌اند و بعد تن به سلوک داده‌اند، مشکلات روحی آنها کمتر بوده است. مثلاً در وسط کار، شیطان وسوسه می‌کند؛ اما چون ایشان پایه‌های معرفتی محکمی دارند و اصل مسئله را حل کرده‌اند و فقط الآن می‌خواهند همین را که بدان یقین دارند به دل برسانند، مشكل كمتری دارند. خیلی‌ها در این مراحل از شیطان ضربه سنگینی می‌خورند. 🔸 مرحوم می‌گفتند: اگر انسان این عقاید را بداند، به دریا وصل است و تنها فاصله او، حجاب علم است و حجاب علم هم شیشه‌ای است که اگر این شیشه را بشکنیم، به اصل می‌رسیم؛ یعنی این‌قدر انسان نزدیک می‌شود؛ لذا دانستن این معارف، در حیات معنوی انسان هم مؤثر است. ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
✅ با باید زندگی کرد استاد علی صفایی حائری 🌿 @einsad
👇یکی از علت های سقوط سالک عدم مراقبه است 🔘بسیاری از افرادی که در زمان مرحوم آقا، اینها اصلاً به طور کلی رفتند و جدا شدند، به خاطر عدم مراقبت بر صحبت کردن هایشان بود، عدم رعایت طرز صحبت بود، دل شکستن بود عدم رعایت موازین بود نشستن ها و غیبت کردن آنها طرف و آن طرف ها بود 🔘تا اینکه این شعله ای که افروخته شده بود این شعله کم شد کم شد تا رسید به یک نقطه و بعد هم یک پُف، و این دیگر خاموش شد کم کم شعله خاموش می شود، یک دفعه این خاموش نمی شود، این اِناره کم‌ کم از بین می رود و پرداختن به این امور دیگر که اینها در شان آنها نبود...۱ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ۱_جلسه شب سه شنبه ۶ صفر ۱۴۳۰صفحه ۲۵ pdf 🎵حضرت آیت الله حاج سید محمد محسن حسینی طهرانی رضوان الله علیه 🅰 @anvarmalacot
🔰 علامه مصباح در جمع طلاب مدرسه علمیه نورالاصفیاء 🔻🔻 امام(ره) برای خدا کار می کرد و حتی خیر و صلاح مردم و کشور ار نیز به خاطر خدا می خواست // راز تأثیر جهانی امام (ره)، اخلاص وی بود 🔹 امام(ره) در سخنرانی‌ها نیز بسیار ساده، بی‌پیرایه و صریح، سخن خود را بیان می‌کرد و حتی کم سوادترین مردم نیز به راحتی سخنش را می‌فهمیدند؛ البته تأثیرگذاری کلام امام(ره) صرفا به خاطر، ساده سخن گفتن ایشان نبود؛ بلکه راز معنوی دیگری نیز داشت و آن اخلاص امام(ره) بود؛ چرا که امام(ره)، هیچ انگیزه‌ای جز اطاعت خداوند نداشت و هرگز به دنبال تعریف و تمجید دیگران از خود نبود. 🔸 توجه داشته باشید که همان لطفی که خداوند به امام(ره) داشت به سایرین هم دارد؛ لذا اگر شما هم خالصانه برای خداوند متعال کار کنید، همین برکت را به شما نیز خواهد داد. 🔹امام(ره) نگفت من برای ملت یا ایران، احساس خطر می‌کنم؛ او گفت برای اسلام، احساس خطر می‌کنم؛ یعنی دغدغه او، فقط خداوند متعال بود و به خاطر خدا، خیر و صلاح همه مردم و کشور را نیز می‌خواست. 🔸 ما نیز این روحیه را در خود تقویت کنیم و به دنبال این باشیم که خداوند از ما چه خواسته است. در این صورت خداوند هیچ بخلی ندارد که برکتی که به کار امام(ره) داد، به ما نیز بدهد. اگر نقصی هست، از خود ماست؛ یا راه را اشتباه رفته‌ایم و یا نیت‌مان خالص نبوده است. @mesbahedustan
💠سلسله مبحث اخلاق عملی 🔰قسمت دوازدهم 💠فراگیریِ «علم عرفان نظری» و «علم عرفان عملی» به‌معنای عارف شدن نیست بلکه عارف کسی است که حق را با علم حضوری بیابد 🔸بنابراین، ممکن است که شخصی تمهید القواعد، مصباح الأنس، فصوص الحکم، منازل السائرین و دیگر کتب عرفانی را درس بدهد و عالِم به «عرفان نظری و عملی» باشد امّا عارف نباشد 🔆 یعنی اسماء و صفات حق را با علم حضوری و شهودی نیافته باشد و موفّق نشده باشد که از قیود و جزئیات رهایی پیدا کند و نفسش را با مبدأ پیوند دهد. 🔰 #ادامه_دارد... 🌐 @khosropanah_ir
💠سلسله مبحث اخلاق عملی 🔰قسمت سیزدهم 💠ریاضت در ساحتِ شریعت و با عمل کردن به توضیح المسائل و مراعات کردن ارزش‌های اخلاقی آغاز می‌شود. 🔸سپس دستیابی به اسرار و باطنِ احکام، اخلاق و عقاید همان طریقت محسوب می‌شود که دارای ریاضت دشوارتری خواهد بود. 🔰 #ادامه_دارد... 🌐 @khosropanah_ir
من همینکه خودم مذهبی شدم معجزه بود...
اونم مذهبی ویژه !!!
مذهبی ای که در حوزه ی باورها و جهان بینی: 20 سال خون دل خوردم و تحقیقات و تاملات تدبرات سنگین و عمیق کردم و بنیان های عقیدتی و معرفتی رو ارتقاء دادم و مستحکم کردم و به یک عالَم ذهنی و عینی بشدت ناب و خالص و بکر و دلربا رسیدم.. توفیق عظیم خدا بود.. اکثر طلاب ازش محروم هستن چه برسه به مردم...
و در حوزه ی عملی : خوشبختانه به اکثر فرهنگ دینی پایبندم و بسادگی از عرفیات رایج خلاف شرع و عقل عبور میکنم...
اره. یک بچه ی بی پدر. مادر کارمند. ناپدری بداخلاق. فضای اجتماعی آلوده. رسانه های آلوده. اما در کمال حیرت از 12 سالگی جرقه ی ایمان و انسان در وجودم شعله ور شد و مرا به ناکجاآباد برد... کزنیستان تا مرا ببریده اند... از نفیرم مرد و زن نالیده اند... و همچنان آتشین و جوشان است...😭😭 آتش است این بانگ نای و نیست باد.. هر که این آتش ندارد نیست باد... سینه خواهم شرحه شرحه از فراق.. تا بگویم شرح درد اشتیاق...
و در این 20 سال تنها بودم...
سرنوشتم با تنهایی و غربت گره خورده گویا...
هرکسی از ظن خود شد یار من.. از درون من نجست اسرار من...
وارد عالَمی شدم که خیلی شگفت و مبهم هم هست و اکثرا ظرفیت و میل اون رو ندارند...