eitaa logo
مقدمات اجتهاد
3.1هزار دنبال‌کننده
633 عکس
102 ویدیو
684 فایل
📚 اینجا سعی داریم به شما کمک کنیم تا به مطالبی که در مسیر رسیدن به #اجتهاد نیاز داری، خیلی راحت دسترسی داشته باشی و نیاز نباشه در کانال های متعدد عضو باشی ارتباط و تبادل: @Yafatemahaghithini
مشاهده در ایتا
دانلود
ظرفیت‌های حکمت متعالیه در تولید علوم انسانی اسلامی.pdf
1.75M
ظرفیت های حکمت متعالیه در تولید علوم انسانی اسلامی استاد واسطی حفظه الله 📚 📕 مقدمات اجتهاد 🖌📝 📱https://eitaa.com/Moghaddemat
روش شناسی تولید فلسفه های مضاف.pdf
487.3K
روش شناسی تولید فلسفه های مضاف استاد واسطی حفظه الله 📚 📕 مقدمات اجتهاد 🖌📝 📱https://eitaa.com/Moghaddemat
هدایت شده از علوم حوزوی - متفرقه
بازار کتاب قائمیه ghbook.ir کتابخانه مدرسه فقاهت lib.eshia.ir مدرسه فقاهت eshia.ir ویکی پرسش wikiporsesh.ir ویکی فقه fa.wikifeqh.ir شبکه اجتهاد ijtihadnet.ir طلبگی تا اجتهاد tt-ej.ir شبکة الفکر alfeker.net ویکی شیعه fa.wikishia.net نور مگز ( خوب و جامع. مقالات با موضوعات مختلف) noormags.ir سافت گذر ( اولین دانشنامه نرم‌افزار ایران) softgozar.com
هدایت شده از علوم حوزوی - متفرقه
اهداف و روش تحصیل ادبیات و منطق.mp3
15.45M
🎙سخنرانی استاد محمد حسن وکیلی 💠 اهداف و روش تحصیل ادبیات و منطق 🔅سعَدا ؛ روزنه‌ای به طلبگی بهتر ( ایتا و بله) 🆔@soada313
هدایت شده از علوم حوزوی - متفرقه
روش تحصیل،استاد وکیلی بخش ۲,صحیح.mp3
16.32M
🎙چگونگی و روش تحصیل طلاب؛ بخش دوم استاد محمد حسن وکیلی در جمع طلاب حوزه علمیه ✅کانال طلاب تمدن ساز https://eitaa.com/joinchat/4214358052C79ae28ff6b
هدایت شده از علوم حوزوی - متفرقه
وصیتنامه علامه حلی.pdf
84.9K
وصیتنامه علامه حلی به فرزندش، فخر المحققین(رحمهما الله) https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
بسمه‌تعالی درس اسفار استاد پارسانیا روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۷ تا ۸ در مدرس معصومیه‌ی حوزه‌ی فیضیه برگزار می‌شود. همچنین می‌توانید از طریق پیوند زیر به‌طور برخط در این کلاس شرکت کنید: http://lms.bou.ac.ir/lms/course/view.php?id=1601 @hparsania
هدایت شده از حمید پارسانیا
falsafe siasi 1.mp3
20.04M
✴️ چیستی فلسفه سیاسی اسلامی 1️⃣ جلسه اول 🎙استاد حمید پارسانیا 🔸وقتی که ما در مورد اهمیت فلسفه سیاسی بحث می کنیم، یک ابهام مفهومی داریم که مراد ما از فلسفه سیاسی چیست؟ گاه ما فلسفه سیاسی را مقابلِ علم سیاست قرار می دهیم و گاه نیز فلسفه سیاسی به دو یا سه معنای دیگر به کار برده می شود. 🔸این نوع تفسیر در مورد فلسفه سیاسی که فلسفه را در مقابل علم قرار می دهد، حدود صد تا دویست سال سابقه دارد، فلسفه سیاسی در این کاربرد، معنای خودش را در حاشیه معنای جدید علم سیاست پیدا کرد، ابتدا علم سیاست معنای جدید خود را از نیمه دوم قرن نوزدهم تا قرن بیستم پیدا کرد و سپس به موازات آن، فلسفه سیاسی به عنوان دانشی که غیر از علم است، در برابر علم معرفی شد. 🔸البته بحث هایی که در قلمرو فلسفه علم بوجود آمد، به تدریج نشان داد که ساینس و حوزه معرفت علمی؛ یعنی علم سیاست، به لحاظ ساختار درونی اش، مستقل از بخش های غیر علمی معرفت نمی باشد و علم سیاست از گزاره هایی که احیاناً بخشی از آنها به حوزه فلسفه سیاسی بازمی گردد، مستقل نیست. به عنوان مثال این مسئله در اندیشه پوپر راه پیدا کرد، که شما فرضیه های علمی تان را با روش علمی بدست نمی آورید. 🔸زیرا علم از نظر او دارای دو مقام است: یکی مقام داوری و دیگری مقام کشف. داوریِ علمی روش تجربی دارد، اما در مقام نظریه پردازی و کشف شما فرضیه هایتان را از حوزه های مختلف معرفتی می توانید بگیرید. 🌀@parsania_net
هدایت شده از حمید پارسانیا
falsafe siasi 2.mp3
18.11M
✴️ چیستی فلسفه سیاسی اسلامی 2️⃣ جلسه دوم 🎙استاد حمید پارسانیا 🔸معنای دوم فلسفه سیاسی این است که فلسفه سیاسی همان علم سیاست است، فلسفه تا قبل از قرن نوزدهم، معنای علم را داشته است سوفیا، در یونان به معنای معرفت علمی بوده و لکن در یونان سوفیست ها یعنی عالمان، گرفتار شکاکیت شدند و چون عالمان به شکاکیت گرفتار آمدند، آنچه که مصداق علم دانسته می شد، سر از شک و تردید درآورد. در حقیقت عالمان آبروی، علم را بردند و در این فضا، سقراط خود را سوفیست ننامید. بلکه خود را فیلاسوفیا، یعنی دوستدار علم نامید. 🔸فلسفه هنگامی که به معنای علم برهانی به کار برده می شود همه علوم نظری و عملی را شامل می شود و بر این اساس به متافیزیک(فلسفه اولی) علوم ریاضی، فلسفه ریاضی، علوم طبیعی، فلسفه طبیعی، گفته می شود، و بر همین قیاس علوم سیاسی و اجتماعی، فلسفه اجتماعی و یا سیاسی هم به کار می رود. 🔸هنگامی که به تقسیم بندی علوم ارسطو، فارابی، ابن سینا، خواجه نصیر الدین طوسی مراجعه می کنید، فلسفه سیاسی در تعریف آنان، همان علم برهانی سیاست است، یعنی دانش روش مند برهانی است که پیرامون موضوعات اجتماعی و سیاسی بحث می کند، و این دانش مقید به تجربی بودن نیست. هر چند که به حسب نیاز از تجربه و حس نیز استفاده می کند. 🔸فارابی علاوه بر آن که از عقل نظری و عملی برای گسترش فلسفه سیاسی استفاده می کند، ازعقل مستفاد و عقل قدسی نیز سخن می گوید، او حضور و وجود این عقل را در مباحث متافیزیک و علم النفس اثبات می کند که حاصل ارتباط وجودی و شهودی پیامبران و ائمه معصومین و اولیاء الهی با عقل فعال است. 🌀@parsania_net
هدایت شده از حمید پارسانیا
falsafe siasi 3.mp3
14.82M
✴️ چیستی فلسفه سیاسی اسلامی 3️⃣ جلسه سوم 🎙استاد حمید پارسانیا 🔸برای فلسفه سیاسی علاوه بر معنای پوزتیویستی و معنایی که در تاریخ اندیشه اجتماعی دنیای اسلام صورت گرفت که ترادف فلسفه با علم را ترسیم می کند دو معنای سوم و چهارم می تواند وجود داشته باشد، معنای سوم بر این اساس شکل می گیرد که فلسفه در معنای متافیزیک به کار برده می شود. 🔸اگر فلسفه به معنای علم برهانی باشد، علم برهانی براساس موضوع خود به اقسامی تقسیم می شود و یکی از اقسام مهم متافیزیک یا فلسفه اولی است، متافیزیک یا فلسفه اولی، علمی است که درباره احکام موجودی خاصی نظیر موجود طبیعی یا موجود ریاضی بحث نمی کند، بلکه درباره احکام موجود از آن جهت که موجود است یعنی درباره احکام کلی موجودات بحث می کند، و به همین دلیل به فلسفه اولی، فلسفه کلی یعنی علم کلی نیز می گویند و دیگر علوم را نیز علوم جزئی می خوانند. 🔸اگر متافیزیک اصلِ وجود خداوند، وحی و مانند آن را اثبات کند، بسیاری از مباحث علم سیاست و فلسفه سیاسی به معنای دوّم آن مسیر و سرنوشتی خاص پیدا می کند زیرا بر این اساس هم جامعه آرمانی و هنجارها و ارزش های مربوط به آن شکل دینی پیدا می کند و هم مباحث انتقادی علم سیاست ابعاد و مبانی خاص خود را می یابد. پس معنای سوم فلسفه سیاسی ناظر به نوعی فلسفه مضاف است، باید توجه داشت که به رسمیت شناختن فلسفه سیاسی به این معنا در صورتی ممکن است که برای متافیزیک ارزش معرفت شناختی قائل باشیم. 🔸جهان اسلام و متفکرین مسلمان به دلیل این که متافیزیک را نیز دانشی علمی می دانند، برای فلسفه های مضاف ارزشی ویژه باید قائل باشند. 🌀 eitaa.com/parsania_net
هدایت شده از حمید پارسانیا
falsafe siasi 4.mp3
13.76M
✴️ چیستی فلسفه سیاسی اسلامی 4️⃣ جلسه چهارم 🎙استاد حمید پارسانیا 🔸فلسفه سیاسی در معنای چهارم به معنای نوعی روش شناسی بنیادین است، و مرادف با روش به کار برده می شود و از آن با عنوان فلسفه علم سیاست نیز یاد می شود، تفاوت این معنا با معانی سه گانه قبل در این است که فلسفه سیاسی در معانی سابق خود، همواره به عنوان یک علم درجه اول به کار برده می شود. 🔸رویکردهای پسامدرن نیز با آن که تاثیر مبادی متافیزیکی یا معرفت شناختی را در حوزه علم سیاست می پذیرند به دلیل این که برای معرفت فلسفی ارزش جهان شناختی و علمی قائل نیستند و این معرفت را به دیگر حوزه های حیات و زندگی انسان نظیر قدرت، اراده، و عمل اجتماعی تقلیل می دهند کار فلسفه علم سیاست، را به کاوش در زمینه های انسانی و اجتماعی معرفت سیاسی محدود و مقید می گردانند. 🔸خوشبختانه در سال های اخیر برخی از طلاب حوزه علمیه به دو معنای اخیر فلسفه سیاسی پرداخته اند. برخی از نشست ها در قم پیرامون وجوه سیاسی حکمت متعالیه، شکل گرفت، این نشست ها به دنبال آن است. بخشی از فلسفه صدرایی را که مبادی متافیزیکی علم سیاست را تأمین می کند شناسایی شود. 🔸فلسفه به معنای روش نیز کم و بیش جایگاه خود را در مطالعات سیاسی حوزوی پیدا می کند و لکن آفت این دسته مباحث در این است که روش شناسی و فلسفه علم سیاست نیز براساس مبادی معرفت شناختی مدرن و یا پسامدرن شکل گیرد. 🔸زیرا در این صورت نیز فلسفه سیاسی جهان اسلام و فقه سیاسی شیعه به گونه ای قرائت خواهد شد که ابعاد وحیانی و متافیزیکی آن به زمینه های صرفا تاریخی - فرهنگی و اجتماعی تقلیل پیدا خواهد کرد. 🌀@parsania_net
هدایت شده از حلقه ثالثه
✔️ سوالات مشاوره حلقه ثالثه با هدف محتوای کتاب @halqat ⬇️⬇️⬇️