eitaa logo
پنجره🇮🇷
111 دنبال‌کننده
664 عکس
314 ویدیو
24 فایل
موضوعات متنوع دینی محمد گلایری مدرس حوزه علمیه @MohammadGelayeri46 ۰۹۱۱۳۱۲۵۵۴۲ 📢نقل مطالب کانال بدون ذکر منبع مجاز است
مشاهده در ایتا
دانلود
امام صادق علیه السلام پدرم در بین خانواده خود کمترین مال و بیشترین هزینه را داشت ، هر یک دینار (یک سکه ) طلا صدقه می داد و می فرمود: صدقه روز جمعه دو برابر می شود برای فضل روز جمعه بر دیگر ایام قال أبو عبد الله عليه السلام: كان أبي عليه السلام أقل أهل بيته مالا، وأعظمهم مؤونة، [قال] : وكان يتصدق كل جمعة بدينار، وكان يقول: الصدقة يوم الجمعة تضاعف، لفضل يوم الجمعة على غيره من الأيام ( قمی ، الانوار آل‌بویه ص ۱۴۱) ع https://eitaa.com/MohammadGelayeri
بسم الله الرحمن الرحیم تلقیح مصنوعی از نظر و چهار صورت دارد ، چون نطفه یا از شوهر است یا از اجنبی و در هر دو صورت تخمک یا از زوجه است و یا از اجنبیه ، و هر یک از این چهار صورت از دو جهت حکم تکلیفی و الحاق - برای ترتب محرمیت و ارث - مورد بحث قرار می گیرند. 1.تلقیح نطفه شوهر به زوجه : أ.تکلیفی: از نظر امام و رهبری فی نفسه جایز است ، اما موجب نظر و یا لمس محرّم شود حرام است. ب.الحاق: محرمیت و توارث بین والدین و فرزند بر قرار است. 2. تلقیح نطفه اجنبی به زوجه : أ. تکلیفی : امام جائز نمی داند ولی از نظر رهبری بلا اشکال است . ب.الحاق: 1به نظر هر دو امام به زوج ملحق نمی شود و2 به صاحب نطفه ملحق می شود ، 3 اما زوجه به نظر رهبری فرزند به او ملحق می شود و به نظر امام اگر زوجه جاهل بود فرزند به او ملحق می شود از باب ولد شبهه و اگر عالم بود باید در محرمیت و ارث احتیاط کرد. 3. تلقیح نطفه شوهر با تخمک اجنبی: أ.تکلیفی : به نظر رهبری جائز است ب.الحاق: به نظر رهبری صاحب نطفه یعنی شوهر و صاحب تخمک یعنی اجنبیه ملحق می شود ولی در الحاق به رحم مشکل است و باید احتیاط کرد. این صورت و نیز صورت چهارم در تحریرالوسیله و استفتائات امام مطرح نشد. 4. تلقیح نطفه اجنبی با تخمک اجنبی : أ.تکلیفی : به نظر رهبری جائز است ب. الحاق : به نظر رهبری 1ملحق به صاحب نطفه و صاحب تخمک می شود و2 نسبت به صاحب رحم باید احتیاط کرد البته در تلقیح نطفه شوهر در صورتی که شوهر هنگام تلقیح در قید حیات نباشد فرزند ارث نمی برد. گر چه این مسأله در تحریر الوسیله و استفتاآت امام نیست ولی به مقتضای اطلاق « لا یجوز التلقیح بماء غیر الزوج» ممکن است منع در این صورت را نیز به امام راحل نسبت داد . منابع : تحریر الوسیله ، مسائل مستحدثه ، تلقیح ، مسائل : 3-1 ، استفتاءات رهبری چاپ سال ، استفتاء های 1275-1272 https://eitaa.com/MohammadGelayeri
آیا نهروانی دیگر در راه است؟ روزنامه ها خبر از نشست‌های و طلبان می دهند روز نامه از اجتماع بانیان وضع موجود بر علیه دولت خبر داده است ، روز نامه ، نیز با چاپ عکسی از چند نفر از تشکیل توسط اصلاح طلبان خبر داده است البته در کنار آن ساز کهنه (طلب عذر خواهی) که مدتی است در نامه سرگشاده به امام و یا کنایه به امام همانند خوارج در صفین نیز از قول عارف در این روز نامه کار شده است ، در روز نامه آفتاب تیتر یک تحرکات اصلاح طلبان و اعتدالیون کار شده است سابقه آنها نشان می دهد که آنها جز انسداد کشور کار نامه ی ندارند و توان فکری هم برای راهکار جدید ندارند پس همانند نهروانیان با شعار امام باید توبه کند شاید ابراز وجود کنند یادمان نرود وصیت طرد کردن غربگراین است https://eitaa.com/MohammadGelayeri
از علیه السلام روایت شده است که فرمود: خدا را زیاد با این دعا می خوانم ، و از خدا عز وجل خواستم بی جواب نگذارد کسی را که بعد از من در مشهد ( و مزارم) آن را بخواند و آن دعا این است : یا عدتی عند العدد... وروي عنه عليه السلام قال: هذا الدعاء كثيرا ما أدعو الله به، وقد سألت الله عز وجل أن لا يخيب من دعا به في مشهدي بعدي وهو: * (يا عدتي عند العدد، ويا رجائي والمعتمد، ويا كهفي والسند، ويا واحد يا أحد، ويا قل هو الله أحد، أسألك اللهم بحق من خلقته من خلقك، ولم تجعل في خلقك مثلهم أحدا، صل على جماعتهم وافعل بي كذا وكذا)‌ قمی الانوار البهیه ص۲۹۹ https://eitaa.com/MohammadGelayeri
🟢 شبی که امام هادی(ع) بساط میگساری متوکل را به هم ریختند ◾️ سوم رجب سالروز شهادت حضرت امام علی النقی الهادی(ع) تسلیت باد! 🔹متوکل یک شب بی‌خبر و بدون سابقه، عده‌ای از دژخیمان خود را فرستاد به خانه امام هادی علیه السلام که خانه‌اش را تفتیش و خود امام را هم حاضر نمایند. متوکل این تصمیم را در حالی گرفت که بزمی تشکیل داده مشغول می‌گساری بود. مأمورین سرزده وارد خانه امام شدند و امام را به حضور متوکل بردند. 🔹وقتی که امام وارد شد، متوکل در صدر مجلس بزم نشسته مشغول میگساری بود. دستور داد که امام پهلوی خودش بنشیند. امام نشست. متوکل جام شرابی که در دستش بود به امام تعارف کرد. امام امتناع کرد و فرمود: «به خدا قسم که هرگز شراب داخل خون و گوشت من نشده، مرا معاف بدار». 🔹متوکل قبول کرد، بعد گفت: «پس شعر بخوان و با خواندن اشعار نغز و غزلیات آبدار محفل ما را رونق ده». فرمود: «من اهل شعر نیستم و کمتر، از اشعار گذشتگان حفظ دارم». متوکل گفت: «چاره‌ای نیست، حتما باید شعر بخوانی». 🔹امام شروع کرد به خواندن اشعاری‏ که مضمونش این است: 👈 «قله‌های بلند را برای خود منزلگاه کردند، و همواره مردان مسلح در اطراف آنها بودند و آنها را نگهبانی می‌کردند، ولی هیچ یک از آنها نتوانست جلو مرگ را بگیرد و آنها را از گزند روزگار محفوظ بدارد». 👈 «آخرالامر از دامن آن قله‌های منیع و از داخل آن حصن‌های محکم و مستحکم به داخل گودال‌های قبر پایین کشیده شدند، و با چه بدبختی به آن گودال‌ها فرود آمدند!». 👈 «در این حال منادی فریاد کرد و به آنها بانگ زد که: کجا رفت آن زینت‌ها و آن تاج‌ها و هیمنه‌ها و شکوه و جلال‌ها؟». 👈 «کجا رفت آن چهره‌های پرورده نعمت‌ها که همیشه از روی ناز و نخوت، در پس پرده‌های الوان، خود را از انظار مردم مخفی نگاه می‌داشت؟». 👈 «قبر عاقبت آنها را رسوا ساخت. آن چهره‌های نعمت پرورده عاقبة الامر جولانگاه کرم‌های زمین شد که بر روی آنها حرکت می‌کنند!». 👈 «زمان درازی دنیا را خوردند و آشامیدند و همه چیز را بلعیدند، ولی امروز همان‌ها که خورنده همه چیزها بودند مأکول زمین و حشرات زمین واقع شده‌اند!». 🔹نشئه شراب از سر می‌گساران پرید. متوکل جام شراب را محکم به زمین کوفت و اشک‌هایش مثل باران جاری شد. به این ترتیب آن مجلس بزم درهم ریخت و نور حقیقت توانست غبار غرور و غفلت را، ولو برای مدتی کوتاه، از یک قلب پرقساوت بزداید. 📝 استاد مطهری، داستان راستان، ج۱، ص۱۰۷-۱۰۳ (با تلخیص از استاد نیکزاد)
❤️
📚 خمس حیوانات خانگی 💠 سؤال: به حیواناتی که در خانه نگهداری می شود در چه صورتی خمس تعلق می گیرد؟ ✅ جواب: به طور کلی اگر حیوانات خانگی برای استفاده از محصولات آنها (مانند: تخم، شیر، پشم) در مصارف شخصی نگهداری می شوند، خمس ندارند (البته در صورتی که خود محصولات تا سر سال خمسی مصرف نشوند، خمس دارند)؛ اما اگر حیوانات برای ذبح و استفاده از گوشت یا رشد و فروش، نگهداری می شوند باید سر سال، خمس آنها پرداخت گردد. 🆔 @leader_ahkam
هدایت شده از خبر بابل
💢 بعد از کاهش اسپرم مردان غربی، حالا افت ۲۰ درصدی سطح تستوسترون در میان مردان جوان 🔻 تحقیقات نشان می‌دهد که در چند دهه اخیر، سطح تستوسترون مردان جوان دچار کاهش شدید بوده است. 🔻 بر اساس تحقیقات متعدد انجام شده در آمریکا، میانگین سطح تستوسترون در میان مردان جوان از سال ۱۹۸۹ شاهد کاهش ۲۰ درصدی بوده است. هم اکنون حدود ۲۰% از مردان جوان از کمبود تستوسترون رنج می‌برند. 🔻 از عواملی که برای این کاهش سطح تستوسترون عنوان می شود، می توان به افزایش چاقی، مصرف الکل و ماریجوانا، عدم تحرک، عدم خواب کافی و میزان هورمون استروژن در مواد غذایی اشاره کرد. 🔻 کاهش سطح تستوسترون برای مردان اثرات منفی متعددی دارد، از جمله افسردگی، کاهش اعتماد به نفس، کاهش حجم ماهیچه ها، ضعیف شدن استخوان‌ها، و تحلیل توانایی جنسی اشاره کرد. 🔻 تستوسترون هورمونی است که مسئول میل جنسی در مردان است و کاهش تستوسترون می‌تواند میل جنسی و عملکرد آنها را تحت‌تأثیر قرار دهد. ▫️healthline.com/health/side-effects-of-low-testosterone#other-causes دوشنبه, ۱۸ بهمن ۱۴۰۰. کانال‌اطلاع رسانی @khabarbabol
🔶️ بازبینی در خوانش دعای «یا من ارجوه» 🔹️دعای «یا من ارجوه»، از ادعیه‌ی معروفه‌ی ماه رجب است که پس از نمازهای روز و شب خوانده می‌شود. صاحب این صفحه کلید پس از مرور روایات این دعا، نوع خواندن آن را این گونه یافته است: یا من ارجوه ...[تا این عبارت:] و زدنی من فضلک یا کریم (اقبال الاعمال، ج۲، ص۶۴۴). 🔸️توضیح: حضرت در پاسخ به سائل که می‌پرسد چه دعایی در این ماه بخواند، به او فرمود این دعا را بنویس: یا من ارجوه ... و زدنی من فضلک یا کریم. پس از آموزش دعا، امام خود شروع به خواندن دعا کرد در حالی که با دست چپ محاسن مبارک را گرفته و انگشت سبابه‌ی دست راست را حرکت می‌داد. وقتی به پایان آن دعا رسید، این دعا را نیز خواند: يا ذا الجلال و الإكرام يا ذا النعماء و الجود يا ذا المن و الطول حرم شيبتي على النار. در نتیجه آن چه حضرت در مقام پاسخ به سائل و تعلیم دعا فرمود، تا عبارت «و زدنی من فضلک یا کریم» بود و نه بیشتر. کیفیت ویژه‌ای را نیز در آن بیان نکردند (اخذ لحیه و حرکت سبابه). آری؛ در این لحظه برای وجود مبارک امام، حالتی معنوی حاصل شد و حضرت برای خودش و نه تعلیم شروع به خواندن دعا کرد و از ابتدای دعا دستی بر محاسن و سبابه‌ی دست دیگر به حالت مناجات به حرکت درآورد (یلوذ) و عبارتی نیز غیر از آن چه تعلیم داده بود ضمیمه فرمود. از شواهد مهم در تایید این فقه الحدیث: ۱. در عبارت پایانی، واژه‌ی «شیبة» نشان دهنده‌ی سپیدی موی خواننده (امام) است؛ در حالی که اصل دعا برای همه و تعلیم به پیر و جوان و نوجوان است. در نتیجه عبارت پایانی، نمی‌تواند بخشی از دعایی همگانی باشد. اگر گفته شود شاید به دلیل پیر بودن سائل (محمد بن ذکوان) است که حضرت از واژه‌ی شیبه استفاده کرده، شخصی بودن اصل دعا از اساس رقم می خورد و باز هم کمکی به مدافع خوانش معروف دعا برای همگان نمی‌کند. ۲. اینکه امام دست بر محاسن گرفت، در مورد بانوان چگونه است؟ در مورد نوجوانان چگونه است؟ این پرسش‌های بی‌پاسخ نیز شاهدی بر شخصی بودن بخش انتهایی و برخاسته از حالت شخصی امام است. ۳. این دعای مبارک، در طول سال نیز توصیه شده و در آن نیز از بخش پایانی و کیفیت دست‌ها خبری نیست (الکافی، ج۲، ص۵۸). 🔸️پ.ن: اینکه حالت ویژه‌ی دو دست در هنگام خواندن عبارت پایانی (که بیان شد جزء دعا نیست) از سوی امام پدید آمد، تنها در زاد المعاد مجلسی است. مجلسی منبع جدیدی برای دعا ارائه نداده تا ما از این اختلاف، پی به اختلاف نسخه ببریم. گویا این مورد، خطای مجلسی بوده که در نقل به معنای ایشان از اقبال سر زده است (زاد المعاد، ص۱۶). حتی با عنایت به متن زاد المعاد نیز، این بخش انتهایی، جزء دعا نیست و حضرت تعلیم نداد و امر به کتابت ننمود و برآمده از حالت شخصی حضرت است. ▪️@tavanerejal
باسلام و عرض ارادت محضر استاد عزیز ضمن تشکر از مطلب مذکور، سوالی در مورد متن این دعا وجود داره و اون وجه عدم تکرار لفظ جمیع در عبارت شرالآخرة است از مرحوم حاج آقای فاضل نقل شده که ایشون شرالآخرة را به نصب و عطف بر جمیع شرالدنیا میخواندند و قائل بودند شر آخرت به خلاف شرع دنیا که کثرت دارد واحد است لطفا اگر نکته ای در این مورد هست استفاده کنیم. تشکر و سپاس حاج آقانیکزاد : سلام علیکم و رحمه الله به نظر حقیر این فرمایش مرحوم آیت الله فاضل مورد تأمل است اولاً به دلیل این که در همه نسخه ها شر الآخره مکسور است ثانیا در آخرت نیز شرور مطرح است انواع عذاب ها و حرمانها در آیات و روایات آمده است از جمله عذاب های جسمانی و روحانی. کافیست به برخی ادعیه از جمله دعای بعد از دعای افتتاح که انواع عذاب های اخروی را مطرح می‌کند توجه گردد آن سخن های چو مار و کژ دمت مار و کژ دم گردد و گیرد دمت لذا در دنیا ما شرور و عوامل متعدد شرور را داریم ولی آخرت بما هو هو یا بما هی هی شری نداره الا شری که ما با خودمون می‌بریم لذا احتیاجی به ذکر جمیع نیست لذا اگر ما عطف شر الآخره را بر ماقبلش تفسیری و متصل بدانیم مشکلی بوجود نمیاد و سوالی هم باقی نمی ماند روی همین فرض باز از جانب اعمال ما شرور گوناگونی در آخرت دامنگیر ما می شود اولاً در برخی از نسخه ها جمیع تکرار شده است ثانیا با عطف شر آلاخره به شرالدنیا جمیع بر سر آن نیز می آید