eitaa logo
دکتر محمدرضا کرامتی
498 دنبال‌کننده
878 عکس
950 ویدیو
38 فایل
دکتر رشته علوم قرآن و حدیث از دانشگاه فردوسی مشهد نکات تفسیری نقد ترجمه‌های قرآن، آثار متفکران و... مفردات قرآن معرفی کتاب فرق کلمات طرح سؤال عقاید امامیه اخلاق احکام و... @mohammadrezakaramatitafsirdoost
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️امام خمینی (ره): یک نفر مثل آقای خامنه‌ای پیدا نمی‌کنید... ➺ @Twitter_eita [عضویت]
صحت و سقم این مطلب رو نمی‌دونم خودتون امتحان کنید 👇
🎉 ثبت نام آغاز شد 🔹یکساله حافظ کل قرآن شوید و لیسانس بگیرید. 🔹امتیازات: 🔻دریافت مدرک لیسانس در صورت قبولی در آزمون 🔻 اسکان/تغذیه 3وعده/ورزش 🔻 اردوی تفریحی و زیارتی(کربلا/مشهد مقدس /قم/کرمان) 🔻 امتیاز ویژه جذب دانشگاه فرهنگیان و استخدامی آموزش و پرورش 🔴 ثبت نام در سایت:👇👇👇 🌐http://beytolahzan.ir/?p=784 🔸 ارتباط در ایتا:👇 @Alimoein1382 @maminz11 🔸ارتباط با مدیرآموزش:👇 09198675808 آقای یاراحمدی 👈در زمان ثبت نام مدرسه امام حسن مجتبی(علیه السلام) را انتخاب نمائید. •┈┈••••✾•🕊🍁🌺🍁🕊•✾•••┈┈• https://eitaa.com/joinchat/4199940806C39c5eb782c برای کسب اطلاعات بیشتر در کانال مدرسه عضو شوید👆
صحت و سقم این مطلب رو نمی‌دونم خودتون امتحان کنید 👆
بسم الله الرحمن الرحیم اللهم عجل لولیک الفرج 251 و 252 پس از دعاي طالوتيان، خداي سريع‌الاجابه بي‌درنگ آنان را ياري كرد و با نصرت الهي دشمنان خود را شكست دادند. در اين ميان، حضرت داود(عليه‌السلام) توانست جالوت (سركرده طاغيان) را بكشد و خداوند نيز به وي سلطنت و حكمت عطا كرد و از آنچه مي‌خواست به او آموخت. داستان طالوتيان از مصاديق سنّت دائمي دفع الهي درباره مفسدان است كه هدفش برداشتن فساد از زمين است. راز جلوگيري از فاسد شدن زمين، تفضّلي است كه خدا بر جهانيان دارد و به مردم مخصوص يا عصر خاص اختصاص ندارد. تعبير «دفع» (نه دفاع) درباره كار خداوند، از آن روست كه دفاع درباره كسي است كه طرف مقابل داشته باشد و چيزي در برابر خدا نيست، بلكه همه موجودات لشكر الهي هستند؛ حتّي اعضا و جوارح كافران. خداي سبحان در آيه دوم به پيامبر اعظم(صلّي الله عليه وآله وسلّم) مي‌فرمايد كه آنچه از سرگذشت پيشينيان برايت بيان كرديم نشانه‌هاي قدرت و علم و اراده و احاطه خداوند است نه صرف داستان؛ و نيز نشان حقانيت رسالت توست و قطعاً تو از پيامبراني. تسنيم ج 11 صص 700 و 701 https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
🔆 هیچ کس را مثل امام(ره) سراغ نداریم امام خامنه ای: 💠 حقیقتاً در بین علمای دین -تا آن‌جایی که ما شناخته‌ایم- از عصر اول، از دوران بعد از غیبت صغری تا امروز، ما هیچ‌کس را مثل امام، به این برازندگی و به این برجستگی سراغ نداریم. همه‌ی آنهایی که بودند، انصافاً از ایشان کوچکتر بودند. 📖 البته از لحاظ علمی، مؤسسان و مجتهدان بزرگ هستند؛ اما در مجموع جهات ، آن چیزی که یک شخصیت را به وجود می‌آورد، از شیخ مفید و سیّد مرتضی و محقق و علامه و دیگران و دیگران، تا برسد به میرزای شیرازی و بقیه‌ی علما، انصافاً هیچکدام با این بزرگوار قابل مقایسه نبودند. 📍 ایشان یک عالَم دیگری بود؛ یک دریای عمیق و یک اقیانوس ناشناخته بود. خدای متعال میدانست که او چه‌قدر عمیق و حاوی غرایب است.(۱۳۷۰/۵/۳٠) (ره) 📱به بپیوندید: @nedaye_tahzib
صحبت‌های بسیار خوب خانم دکتر علم الهدی همسر، همراه و همفکر عالم مجاهد شهید آية الله دکتر رئیسی. خودم گوش داده ‌ام 👇
18.08M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 بخش‌هایی از سخنان دکتر علم‌الهدی همسر شهید آیت‌الله رییسی در مراسم گرامیداشت شهدای خدمت در دانشگاه فردوسی مشهد ✅اخبار سید ابراهیم رئیسی👇 ‎https://eitaa.com/joinchat/1673658370Cff4494efc9
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🖤 ویژه 📹 نماهنگ | دلم برای رئیسی سوخت 👆گلایه روز گذشته رهبر انقلاب از کسانی که در دوران حیات رئیسی عزیز او را می‌آزردند... ➕ تصاویری از برخی دیدارها و گفت‌وگوهای شهید رئیسی با رهبر انقلاب 💻 Farsi.Khamenei.ir
بسم الله الرحمن الرحیم اللهم عجل لولیک الفرج 253 همه رسولان الهي از نصاب لازم براي رسيدن به مقام رسالت برخوردارند؛ ولي خداوند برخي را بر برخي ديگر برتري نسبي داده است، بدين گونه كه با بعضي به شكلي خاص سخن گفته و برخي را به درجات وجودي بالايي برده و بعضي را در دادن بيّنات و تأييد به روح القدس برتري بخشيده است. از آنجا كه انبياي الهي در دعوا و دعوت خود صادق و حقيق بودند، انتظار اين است كه امّتهاي آنان، در سايه ايمان به خداوند در صلح و صفا كنار يكديگر زندگي سعادتمندانه اي داشته باشند؛ ولي اينان با يكديگر اختلاف كردند و دو گروه مؤمن و كافر شدند و به كشتار يكديگر پرداختند. خداوند حكيم اراده كرده است كه انسانها با اختيار خود راه كمال را بپيمايند، از اين رو آنان را آزاد گذاشت و به اضطرار آنها را مؤمن نساخت و به اجبار جلوي كشتارشان را نگرفت تا راه كمال انسانها بسته نشود و اگر خداوند مي خواست، جلوي جنگ خونين آنان را مي گرفت، زيرا اراده خداوند تخلف ناپذير است؛ ليكن تكويناً چنين اراده اي نكرده است، گرچه تشريعاً از اختلاف و خونريزي ميان دينداران نهي كرده و از آن بيزاري جسته است. تسنيم ج 12 صص 33 و 34 https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
668.1K
در مورد ریاست جمهوری و وزرا اصول 137 تا 139 https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
در دعاي " مكارم الاخلاق " تعبيرات عجيبي هست : خدايا به من توفيق‏ بده آن كسي كه به من فحش مي‏دهد من به او حرف خوب بگويم ، آن كسي كه‏ قطع رحم مي‏كند من در مقابل صله رحم كنم ، آن كسي كه پشت سر من بد گوئي‏ مي‏كند من پشت سرش خوب بگويم . مطهری، آشنایی با قرآن ج ۴ ص 59 https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥دو دقیقه لبخند با جشن تکلیف وزارت کشور! #حاشیه_انتخابات 🔴به کمپین فصل بیداری بپیوندید👇 https://eitaa.com/joinchat/1635647570C3725f53a3d
✨🍃🍂🌺🍃🍂🌺🍃🍂🌺 🍃🍂🌺🍃🍂🌺🍃 🍃🍂🌺🍃 ﷽ 🌺 ❗️بعضی از مردم با کوچک‌ترین بهانه‌ای، وظایف شرعی‌شون رو کنار می‌گذارن! 🔸چون خدا حاجتم رو نداد، نماز نمی‌خونم! 🔸چون بیمار یا توی بیمارستان بودم، نماز نخوندم. 🔸چون فلان پیش‌نماز گرفتاری‌م رو برطرف نکرد، دیگه پشتش نماز نمی‌خونم! 🔸چون نتونستم غسل کنم، نماز نخوندم! 🔸چون خجالت کشیدم، غسل واجب رو ترک کردم! 🔸چون درس یا امتحان داشتم، روزه نگرفتم! 🔸چون کارت دعوت داده بودن، به مجلس گناه رفتم! 🔸چون همسرم خواسته، این‌طوری لباس می‌پوشم! 🔸چون توی محیط کار حقوق کافی نمی‌دن، سوءاستفاده و کم‌کاری می‌کنم! 🔸چون از بعضی مذهبی‌ها بدرفتاری دیدم، مذهب رو کنار گذاشتم! 🔸چون زندگی‌م تأمین نمی‌شد، به دنبال مال حرام (ربا، رشوه، کم‌فروشی) رفتم! 🔸و... 📛 درحالی‌که اینا هیچ‌کدوم قابل‌قبول نیست. آدم مؤمن از این حرف‌ها نمی‌زنه. خدا همه‌جا هست و میزان تقوای ما هم توی همین شرایط غیرعادی آزمایش می‌شه. ⬅️ احکام به زبان خیلی ساده/عضو شوید ·—————··𑁍··—————· https://eitaa.com/joinchat/1924136962Cb1c8fdf901 ·—————··𑁍··—————· 🍃🍂🌺🍃🍂🌺🍃🍂🌺🍂🌺🍃
بسم الله الرحمن الرحیم اللهم عجل لولیک الفرج 254 مؤمنان بايد از آنچه خداوند به آنان ارزاني داشته در راه او انفاق كنند تا در قيامت كه اسباب دنيوي كارساز نيست از انفاق خود بهره مند شوند. ترك انفاق واجب نوعي كفر عملي است؛ مانند ترك حج براي انسان مستطيع. تسنيم ج 12 ص 89 https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
با عرض تسلیت سال‌روز شهادت امام جواد علیه السلام امام چن و انس روایتی از ایشان تقدیم می‌گردد: *{دعاى ديگر آن حضرت در تعقيب نماز}* (6) 386. محمّد بن فرج گويد: امام جواد عليه السّلام به من نوشت ... رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله چون از نمازش فارغ مى‌شد، مى‌گفت: {اللّهمّ اغفر لى ما قدّمت و ما اخّرت، و ما اسررت و ما اعلنت، و اسرافى على امرى [نفسى- خ ل‌] و ما انت اعلم به منّى.} ++++++++++ *{سنن النبى( ترجمه استاد ولى)، ص: 173} {اللّهمّ انت المقدّم و المؤخّر، لا اله الّا انت، بعلمك الغيب، و بقدرتك على الخلق اجمعين ما علمت الحياة خيرا لى فأحينى، و توفّنى اذا علمت الوفاة خيرا لى. اللّهمّ انّى اسألك خشيتك في السّرّ و العلانية، و كلمة الحقّ في الغضب و الرّضا، و القصد في الفقر و الغنى، و اسألك نعيما لا ينفد، و قرّة عين لا ينقطع، و اسألك الرّضا بالقضاء، و بركة الموت بعد العيش، و برد العيش بعد الموت، و لذّة النّظر الى وجهك، و شوقا الى رؤيتك و لقائك من غير ضرّاء مضرّة و لا فتنة مضلّة.} {اللّهمّ زيّنّا بزينة الايمان، و اجعلنا هداة مهديّين. اللّهمّ اهدنا فيمن هديت. اللّهمّ انّى اسألك عزيمة الرّشاد، و الثّبات في الامر و الرّشد، و أسألك شكر نعمك و حسن عافيتك، و اداء حقّك، و اسألك يا ربّ قلبا سليما، و لسانا صادقا، و استغفرك لما تعلم، و اسألك خير ما تعلم، و اعوذ بك من شرّ ما تعلم، فانّك تعلم و لا نعلم، و أنت علّام الغيوب.} «خدايا، گناهان گذشته دور و نزديك مرا و گناهانى را كه در نهان و آشكار از من سر زده، و همچنين اسراف و زياده‌روى‌هايى را كه كرده‌ام، و هر گناهى را كه تو به آن آگاه‌ترى بر من ببخش. خدايا، پيش انداختن و پس انداختن كارها به دست توست، معبودى جز تو نيست؛ به علم غيب خود و قدرتى كه بر تمام خلايق دارى تو را سوگند كه تا وقتى مى‌دانى زندگى برايم بهتر است مرا زنده نگه دار، و چون مردن را برايم بهتر ديدى مرا بميران. خدايا بيم و ترس از خودت را در نهان و آشكار، و گفتار حق را در حال خشم و رضا، و ميانه‌روى را در حال تنگدستى و وسعت از تو خواهانم، و از تو خواهانم نعمتى را كه هرگز فنا نپذيرد، و روشنى چشمى كه هرگز منقطع نگردد، و نيز رضا و خشنودى در برابر قضاى حتميت، و بركت مرگ بعد از زندگى، و زندگى گواراى پس از مرگ، و لذت نظر به خودت، و شوق ديدارت را بدون آنكه سختى در اين راه به من رسد و يا آزمايش گمراه‌كننده‌اى برايم پيش آيد از تو خواهانم. خدايا، ما را به زيور ايمان زينت بخش، و رهنمايانى رهيافته قرار ده. ++++++++++ *{سنن النبى( ترجمه استاد ولى)، ص: 174} خداوندا، ما را در زمره كسانى كه هدايت كرده‌اى هدايت فرما. خدايا، عزمى راسخ و ثبات قدم و استقامتى در كار و هدايت را از تو مى‌خواهم. و توفيق شكرگزارى در برابر نعمت‌ها، و عافيت نيكو، و ادا كردن حق خودت را از تو خواهانم. پروردگارا، و از تو قلبى سالم، و زبانى راستگو مى‌خواهم، و در برابر آنچه از من مى‌دانى آمرزش مى‌طلبم، و از تو بهترين چيزى را كه به آن دانايى خواستارم، از شر هر چه به آن عالمى به تو پناه مى‌آورم، زيرا كه تو مى‌دانى و ما نمى‌دانيم، و تو داناى نهان‌هايى».
علامه طباطبایی، سنن النبی صص 72 تا 74 (ترجمه استاد ولی)
بسم الله الرحمن الرحیم اللهم عجل لولیک الفرج 255 كلمه طيّبه (لاإلهَ إلاّهُو) قضيه اي سلبي و مضمون آن نفي شرك است؛ نه دو قضيه يكي نفي آلهه دروغين و ديگري اثبات خداي سبحان. حيات ازلي و ابدي كه عين ذات خدا و نامحدود و منحصراً براي اوست از هرگونه نقص و ضعف و زوال در امان است و هرگز عجز، خستگي، چرت و خواب عارض آن نمي شود. آنچه در آسمانها و در زمين است ملك اوست. هيچ كسي نزد او شفاعت نمي كند، مگر به اذن او. آنچه پيش روي آسمانيها و زمينيهاست مي داند و هيچ مقداري از علم را فرا نمي گيرند، مگر به آن اندازه كه او بخواهد. گستره كرسي او آسمانها و زمين را فرا گرفته و نگهباني آنها او را خسته نمي كند و او (خدا) علي عظيم است. تسنيم ج 12 صص 98 و 99 https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
بسم الله الرحمن الرحیم اللهم عجل لولیک الفرج 256 پذيرش دين خدا بر هر مكلّفي شرعاً واجب است؛ ليكن در نظام تشريعي اسلام قانون اجبار بر قبول دين جعل نشده است، چنان كه در نظام تكويني جهان جبر مانند تفويض باطل است. سِرّ عدم اجبار در پذيرش دين آن است كه حق از باطل به طور شفاف جداست و براي قبول مطلب روشن نيازي به اجبار نيست؛ افزون بر اين، اجبار در امر قلبي اثر ندارد. كفر به طاغوت و ايمان به خدا همان التزام عملي به توحيد است و تقديم كفر به طاغوت بر ايمان به الله، براي غبارروبي از فطرت و درخشش اصل ايمان است، پس كفر به طاغوت، اصل نيست تا ايمان به خدا، فرع آن باشد. كفر به طاغوت در همه شئون فردي و اجتماعي، وظيفه آحاد امّت اسلامي است. كفر به طاغوت و ايمان به خدا، ابزار گرفتن دستگيره محكم دين است تا انسان در مشكلات مادي و معنوي سقوط نكند و به سعادت دنيايي و آخرتي دست يابد، پس دين حافظ انسانهاست و خداوندْ شنواي داناست و هيچ چيز از او پنهان نيست. تسنيم ج 12 صص 161 و 162 https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
بسم الله الرحمن الرحیم اللهم عجل لولیک الفرج 257 ثمره تمسّك به عروه وثقي، ايمان برتر و نورانيت و نتيجه پذيرش ولاي طاغوت، افزايش كفر و تاريك شدن است. خداوند مؤمنان را سرپرستي كرده، تاريكي را از آنان دفع يا رفع مي كند؛ ولي طاغوت كه دشمن همگان اعم از مؤمن و كافر است، درس طغيان مي دهد و با اين كار نور فطرت را رفع كرده، كافر را در ظلمت فرو مي برد. مبدأ فاعلي اخراج از ظلمت به سوي نور فقط خداست و وحي و ايمان فرد، تنها وسيله يا زمينه ساز آن است. مؤمنان تنها يك ولي دارند و هدف آنان نيز فقط نوراني شدن است؛ ولي كافران اولياي گوناگوني دارند كه به شمار آنها، اهداف تاريك خواهند داشت. طاغوت از نظر ذات، صلاحيّت ولي شدن ندارد، بلكه تولّي كافران سبب مي شود تا به او ولي گفته شود، وگرنه طاغوت دشمن مبين است. تسنيم ج 12 ص 194 https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
547.3K
در مورد ریاست جمهوری و وزرا اصول 140 تا 142 https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
فرق دين و شريعت ++======++ دين مجموعه اي از اصول اعتقادي، اخلاقي، احكام فقهي و حقوقي و به ديگر سخن، خطوط كلي صحف آسماني و رهاورد انبيا، اعم از معارف توحيدي، مسائل معاد، نبوّت عامّ و عصمت انبيا، اخلاق، خطوط كلي احكام و... است كه «اسلام» ناميده مي شود و مشترك بين همه انبياست و خدا جز اين را از كسي نمي پذيرد:(إنَّ الدّينَ عِندَ اللهِ الإسلام)[2] ؛ (ومَن يَبتَغِ غَيرَ الإسلامِ ديناً فَلَن يُقبَلَ مِنه)[3] نسخ نشدن دين از آن جهت است كه آن خطوط كلي هرگز نسخ نمي شوند. پيامبر هر عصري آن خطوط كلي را به انضمام خطوطي جزئي در فروع احكام مانند كيفيّت نماز، حج، روزه و جزئياتي از اين قبيل بيان كرده است (شريعت و منهاج). در حقيقت آن خط سير كلي در لباس اين شريعت بروز و ظهور مي كند. اين خطوط جزئي بر حسب شرايط تغيير مي كند، در حالي كه آن خطوط كلي ثابت است. بنابراين اختلاف شريعت و منهاج هر يك از انبياي اولوا العزم (عليهم‌السلام) با ديگر شرايع و مناهج: (لِكُلٍ جَعَلنا مِنكُم شِرعَةً ومِنهاجا) به معناي اختلاف خطوط جزئي و متغير شريعت آن هاست نه اختلاف در خطوط كلي. تسنيم ج 22 ص 591 https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
بسم الله الرحمن الرحیم اللهم عجل لولیک الفرج 258 نمرود به جاي شكرگزاري از نعمت سلطنت، به احتجاج و جدل با حضرت ابراهيم(عليه‌السلام) پرداخت و ادّعاي ربوبيّت كرد. محور بحث، ربوبيّت مطلق الهي بود، زيرا مشركان اصل وجود خداي سبحان و ربوبيت كلّي تكويني او را در نظام هستي قبول داشتند؛ ليكن ربوبيّتهاي جزئي و تشريعي خدا را منكر بودند. حضرت ابراهيم(عليه‌السلام) در آغاز احتجاج از برهان زنده كردن و ميراندن سخن گفت و با مغالطه نمرود روبه رو شد. سپس با طرح ربوبيّت خداي سبحان درباره طلوع خورشيد، نمرود را كه به برهانِ نخست كفر ورزيده بود، مات و متحيّر ساخت. او از ظالمان بود و خداوند اين گروه را بر اثر ستمگري و طرد هدايت تشريعي خدا، از نعمت هدايت پاداشي و راهنمايي تكويني زايد بر مقدار لازم، برخوردار نمي كند. تسنيم ج 12 صص 226 و 227 https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
هنر طرح سؤال بِنا بر نقل، یحیی بن اکثم از امام جواد علیه السلام در مورد جریمه‌ی کُشنده حیوان در حال إحرام سؤال کرد، جواد الائمه علیه السلام در مورد سؤال او (آن‌طور که در خاطرم مانده است) 16 سؤال دو قسمتی کرد (در مجموع، 32 سؤال). لذا هنر طرح سؤال مهم است. مثلا در مورد عبارت «تهاجم فرهنگی» چند سؤال می‌شه مطرح کرد؟ 1- آیا تهاجم به معنای هجوم است یا چون از باب تفاعل است معنايش با هجوم که مصدر ثلاثی مجرد است فرق دارد؟ 2- معنای فرهنگ چیست؟ 3- آیا تهاجم فرهنگی وجود دارد یا توهّم است؟ 4- تهاجم فرهنگی از سوی چه فرد یا گروه یا جامعه است؟ 5- تهاجم فرهنگی به چه کسانی انجام می‌گیرد؟ 6- چرا تهاجم فرهنگی انجام می‌گیرد؟ 7- تهاجم فرهنگی از چه زمانی بوده است و تا چه زمانی ادامه خواهد داشت؟ 8- تهاجم فرهنگی با چه شیوه‌هایی انجام می‌گیرد؟ . . . هدف، جواب دادن به این سؤالات نیست بلکه فقط طرح سؤال است. https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
هر مضاف إلیهی مجرور است. مثلا در عبارت «عَهْدَ اللهِ» (بقره/27) کلمه‌ی الله، مضاف إليه و مجرور است و نشانه مجرور بودن آن، کسره‌ی آخر کلمه است. إیضاح: کلمه‌ی مضاف يعنی نسبت داده شده. عبارت مضاف إليه یعنی نسبت داده شده به آن. مثلا در عبارت «کتاب خدا» کتاب، به خدا نسبت داده شده است. پس کتاب، مضاف است و خدا مضاف إليه. https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402