اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ بِكِتَابِكَ الْمُنْزَلِ وَ مَا فِيهِ ... أَنْ تَجْعَلَنِي مِنْ عُتَقَائِكَ مِنَ النَّارِ
🔹 سیرت علی علیه السلام به روایت ثقفی ـ بخش اول
بر پایه دعوت دفتر تبلیغات اسلامی برای سخنرانی مذهبی به مناسبت ایام ماه مبارک رمضان، بحثی با عنوان "گزیدهای از سیرت علی علیه السلام به روایت ثفقی بر پایه کتاب الغارات" از تاریخ ۱۹ فروردین تا ۲۴ فروردین ۱۴۰۲ پس از نماز ظهر و عصر در دانشگاه باقر العلوم علیه السلام ارائه میشود.
بخش اول این مباحث که روز شنبه ۱۹ فروردین ۱۴۰۲ ارائه شد، به معرفی کوتاه کتاب الغارات و مؤلف و مصحح و ناشر آن و نیز شرح و توضیح فشرده گزارشی در باره سیره امیرالمؤمنین علی علیه السلام در مواجهه با کارهای الهی و گزینش کار دشوارتر در دوگانههای زندگی اختصاص یافت.
متن ویراسته این سخن به پیوست در دسترس است. از برادر عزیز جناب آقای سلمان فیاض برای پیاده کردن و ویرایش اولیه متن سپاسگزارم.
۲۰ فروردین ۱۴۰۲
@MohsenAlviri
alviri.mp3
21.3M
مربوط به یادداشت بالا
فایل صوتی جلسه اول سیرت علی علیه السلام به روایت ثقفی
@MohsenAlviri
متن ویراسته جلسه اول سیرت علی ع به روایت ثفقی.docx
26.6K
مربوط به یادداشت بالا
جلسه اول سیرت علی علیه السلام به روایت ثقفی در قالب وُرد
@MohsenAlviri
متن ویراسته جلسه اول سیرت علی ع به روایت ثفقی.pdf
139.8K
مربوط به یادداشت بالا
جلسه اول سیرت علی علیه السلام به روایت ثقفی در قالب پیدیاف
@MohsenAlviri
به اهتمام «کارگروه قرآن و تمدن» در پژوهشکده مطالعات تمدنی و اجتماعی
هماندیشی «عبودیت و تمدن»
روزهای ۲۱ و ۲۳ فروردین
ساعت ۲۱ الی ۲۳.۳۰
لینک حضور
dte.bz/scscenter
@MohsenAlviri
🔹 سیرت علی علیه السلام به روایت ثقفی ـ بخش دوم
جلسه دوم "گزیدهای از سیرت علی علیه السلام به روایت ثفقی بر پایه کتاب الغارات" روز ۲۰ فروردین ۱۴۰۲ به بررسی دو گزارش تاریخی در بازه غذای ساده امیرالمؤمنین علی علیه السلام و دلالتهای آن اختصاص داشت. متن ویراسته این سخن نیز به پیوست در دسترس است.
۲۲ فروردین ۱۴۰۲
@MohsenAlviri
200426_0003.mp3
27.37M
مربوط به یادداشت بالا
فایل صوتی جلسه دوم سیرت علی علیه السلام به روایت ثقفی
@MohsenAlviri
متن ویراسته دومین جلسه سیرت علی ع.docx
26.6K
مربوط به یادداشت بالا
جلسه دوم سیرت علی علیه السلام به روایت ثقفی در قالب وُرد
@MohsenAlviri
متن ویراسته دومین جلسه سیرت علی ع.pdf
143.4K
مربوط به یادداشت بالا
جلسه دوم سیرت علی علیه السلام به روایت ثقفی در قالب پیدیاف
@MohsenAlviri
🔹 سیرت علی علیه السلام به روایت ثقفی ـ بخش سوم
جلسه سوم "گزیدهای از سیرت علی علیه السلام به روایت ثفقی بر پایه کتاب الغارات" که روز ۲۱ فروردین ۱۴۰۲ برگزار شد، به بررسی گزارشی در باره پوشاک امیرالمؤمنین علی علیه السلام و دلالت آن بر اصل کَفاف در نگاهی فردمحور به گزارش اختصاص یافت. متن ویراسته مباحث مطرح شده در این جلسه، پیوست است.
۲۳ فروردین ۱۴۰۲
@MohsenAlviri
200427_0002.mp3
24.7M
مربوط به یادداشت بالا
فایل صوتی جلسه سوم سیرت علی علیه السلام به روایت ثقفی
@MohsenAlviri
متن ویراسته سومین چلسه سیرت علی ع.docx
25.9K
مربوط به یادداشت بالا
متن سخنان جلسه سوم سیرت علی علیه السلام به روایت ثقفی در قالب وُرد
@MohsenAlviri
متن ویراسته سومین چلسه سیرت علی ع.pdf
133.6K
مربوط به یادداشت بالا
متن سخنان جلسه سوم سیرت علی علیه السلام به روایت ثقفی در قالب پیدیاف
@MohsenAlviri
🔹 سیرت علی علیه السلام به روایت ثقفی ـ بخش چهارم
جلسه چهارم "گزیدهای از سیرت علی علیه السلام به روایت ثفقی بر پایه کتاب الغارات" روز سهشنبه ۲۲ فروردین ۱۴۰۲ برگزار شد. در این جلسه در جمع نمازگزاران مسجد دانشگاه باقر العلوم علیه السلام، گزارشی از کتاب الغارات در باره چگونگی رویایی امیرالمؤمنین علی علیه السلام با بدزبانی یک فرد ایرانی در بازار کوفه ارائه شد. متن ویراسته مباحث مطرح شده در این جلسه، به پیوست تقدیم دوستان عزیز میشود.
۲۴ فروردین ۱۴۰۲
@MohsenAlviri
200428_0002.mp3
32.16M
مربوط به یادداشت بالا
فایل صوتی جلسه چهارم سیرت علی علیه السلام به روایت ثقفی
@MohsenAlviri
متن ویراسته جلسه چهارم سیرت علی ع.docx
32.8K
مربوط به یادداشت بالا
متن ویراسته جلسه چهارم سیرت علی علیه السلام به روایت ثقفی در قالب وُرد
@MohsenAlviri
متن ویراسته جلسه چهارم سیرت علی ع.pdf
156.3K
مربوط به یادداشت بالا
متن ویراسته جلسه چهارم سیرت علی علیه السلام به روایت ثقفی در قالب پیدیاف
@MohsenAlviri
🔹 سیرت علی علیه السلام به روایت ثقفی ـ بخش پنجم و پایانی
روز پنجشنبه ۲۲ فروردین ۱۴۰۲، پنجمین و آخرین جلسه "گزیدهای از سیرت علی علیه السلام به روایت ثفقی بر پایه کتاب الغارات" با عنوان فرعی "ویژگی دوستان خاص امیرالمومنین علی علیه السلام" برگزار شد. مروری بر زنگی صعصعه بن صوحان و نیز کمهزینگی همراه با پربازدهی به مثابه یک راهبرد بزرگ در زندگی محور اصلی گزارش منتخب برای این جلسه بود. متن ویراسته مباحث مطرح شده در این جلسه، به پیوست در دسترس است.
۲۶ فروردین ۱۴۰۲
@MohsenAlviri
فایل صوتی جلسه پنجم.mp3
30.46M
مربوط به یادداشت بالا
فایل صوتی جلسه پنجم سیرت علی علیه السلام به روایت ثقفی
@MohsenAlviri
متن ویراسته جلسه پنجم سیرت علی ع.docx
29.6K
مربوط به یادداشت بالا
متن ویراسته جلسه پنجم سیرت علی علیه السلام به روایت ثقفی در قالب وُرد
@MohsenAlviri
متن ویراسته جلسه پنجم سیرت علی ع.pdf
155K
مربوط به یادداشت بالا
متن ویراسته جلسه پنجم سیرت علی علیه السلام به روایت ثقفی در قالب پیدیاف
@MohsenAlviri
🔹 علم هیأت عشق؛ در سوگ روشنفکر تراز انقلاب آقای دکتر عماد افروغ
خبر کوچ همیشگی دکتر عماد افروغ در فجر سومین شب قدر (بامداد جمعه ۲۵ فروردین ۱۴۰۲) گرچه برای آنان که از بیماری جانکاه ایشان آگاه بودند، غیرمنتظره نبود، برای همه آنها که از دانش و دردمندی و بیداری او آگاه بودند، به سختی قابل پذیرش بود.
شناخت مستقیم بنده از این روشنفکر ِتراز انقلاب و دانشمند فکور و اندیشمند خدوم به سالهای عضویت مشترک در جلسات هفتگی کمیسیون تلفیق و سیاستبلند مدت دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام (بازه زمانی تقریبی سالهای ۱۳۷۸ تا ۱۳۸۵) با ریاست مرحوم دکتر کاظم نجفی علمی برمیگردد. همکاری به عنوان مشاور در یک رساله دکتری به راهنمایی ایشان، شرکت در یک هماندیشی با عنوان "بازخوانی و نقد و بررسی کتاب خدمات متقابل اسلام و ایران؛ اسلام و ایران: تعامل یا تقابل؟" در ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۳ در خانه اندیشمندان علوم انسانی و ارائه سخنرانی در مراسم رونمایی از دو کتاب ایشان در ۵ خرداد همان سال در فرهنگسرای شفق به همراه موارد متعدد دیگری از دیدارها و گفتوگوهای تلفنی و حضوری در گردهماییها و جلسات رسمی و غیررسمی عرصههای دیگری بود که زمینهساز شناخت و علاقهمندی بیشتر بنده به این شخصیت شاخص عرصه علم و فرهنگ و سیاست شده بود.
ویژگیهای شخصیتی احترامبرانگیز آقای دکتر افروغ را میتوان بیش از هر چیز در سلامت نفس، صداقت، صراحت لهجه، آزادگی و عدم وابستگی روحی او به نهادهای قدرت جستجو کرد. این ویژگیها همراه با سلوک اجتماعی ویژه او از وی چهرهای ساخته بود که به درستی میتوان آن را روشنفکر تراز انقلاب نامید. آقای دکتر افروغ در عرصه اجتماع بیش از هر ویژگی دیگر دارای یک ذهن نظریهمند (تئوریک) بود که توان درک و تحلیل خلاقانه مسائل جامعه را در او به شدت بالا برده بود، تا آن جا که هر اظهار نظر او در باره مسائل روز، درهمتنیده با یک یا چند نظریه جامعهشناختی یا معرفتشناختی یا سیاسی بود. باور او به ضرورت تدوین نظریه انقلاب اسلامی و ابعاد و ارکان مختلف آن در همین چارچوب قابل فهم است. او دو سه دهه پیش به شدت بر این باور بود که ما هنوز هیچ تبیین نظری مدون از انقلاب و نیز کارکردها و نهادهای انقلاب اسلامی نداریم و برای شناساندن انقلاب و اصولا برای گفتوگو در باره انقلاب، هیچ گریزی از تدوین نظریه انقلاب نیست. پاسخ به این پرسش که آیا اکنون این نیاز برآورده شده است یا نه، بر عهده صاحبنظران است.
ویژگی دیگر او در این عرصه، باور به نقد و پرچمداری نقد درونگفتمانی جبهه انقلاب در سطوح مختلف بود. در حد اطلاع بنده، قدرت نقادی همراه با سوز و دردمندی و شور او همزمان با شدت علاقه به انقلاب اسلامی و امام خمینی مانند نداشت.
عدالتپژوهی و عدالتخواهی ویژگی دیگر او در عرصه اجتماعی بود. آثار علمی ایشان در باره عدالت بخشی قابل توجه از مجموعه آثارشان را تشکیل میدهد. برنتافتن ساختارها و رویههای ناعادلانه و خروش علیه آنها و خروج از آنها ویژگی دیگری برخاسته از روحیه عدالتخواهی ایشان بود که از او یک انقلابی واقعی درون انقلاب با حفظ چارچوبها و ارزشهای انقلاب ساخته بود. حُسن توجه و امیدواری او به نسلی از طلاب جوان در قم بیش از هر چیز ریشه در انصاف او در تحلیل وضعیت کشور داشت.
وجه مشترک ویژگیهای شخصیتی و اجتماعی آقای دکتر افروغ را میتوان در شدت علاقه و باورمندی و احساس مسؤولیت نسبت به آموزههای و شخصیتهای دینی دانست. قطعه فیلمی که از نوحهخوانی ایشان در روستای لفور در دست است بسیار گویاست و نگاه ایشان به مرگ و استقبال آگاهانه همراه با آرامش درون او در تجربه ماهها و روزهای نزدیک به مرگ که نشان گشودگی روح و قلب او به سوی حقیقت مطلق بود، شاهدی دیگر بر این مدعاست.
آقای دکتر افروغ از آغاز ابتلا به این بیماری، رفته رفته دفتر همه عِلمها را بست و به علم هیأت عشق پرداخت. یک فایل صوتی کوتاه به تاریخ ۱۷ دی ۱۴۰۰ پس از اولین جراحی و یک یادداشت کوتاه به تاریخ ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ پس از هشت مرحله شیمیدرمانی به روشنی این کوچ از دفاتر علم به دفتر عشق را روایت میکند. کسی که اسیر چشم شوخ معشوق شده باشد و تیر رها شده از کمان در کمین او به جانش نشسته باشد، پیش از آن که جان بسپارد، کُشته چشم سیاه معشوق میشود و نزد چنین عشقپیشهای آن چه دیگران در فلک هشتم یا همان فلک ثوابت که بالاترین فلک است جستوجو میکنند، در طبقه هفتم زمین هم دستیافتنی است. گوارای مرحوم دکتر افروغ باد این گونه زیستن و این گونه با معرفت پر کشیدن. به تعبیر همشهری آقای دکتر افروغ، جناب حافظ شیرازی:
...
ز چشمِ شوخِ تو جان کی توان برد؟
که دایم با کمان اندر کمین است
بر آن چشمِ سیه صد آفرین باد
که در عاشق کُشی سِحرآفرین است
عجب عِلمی است عِلم هیأت عشق
که چرخِ هشتمش، هفتم زمین است ...
۲۶ فروردین ۱۴۰۲
@MohsenAlviri
پیام 17 دی 1401 دکتر افروغ.opus
321K
مربوط به یادداشت بالا
فایل صوتی متعلق به آقای دکتر افروغ در تاریخ ۱۷ دی ۱۴۰۰ پس از اولین عمل جراحی
@MohsenAlviri