هدایت شده از حرم حضرت فاطمه معصومه س
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 #کلیپ
لحظه ای خالی نمی ماند، اگر دقت کنیم
روزها خورشید و شب ها ماه می آید حرم
🔘شعرخوانی مجتبی خرسندی در مدح حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها
#حرم_مطهر
#حضرت_معصومه
▪️◾️🔳◾️▪️
کانال رسمی آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها
▪️@astanqom
🔰 همایش بسیجیان کانون بسیج فرهنگیان شهید بیطرفان ناحیه۳ به مناسبت گرامیداشت هفته دفاع مقدس و آغاز سال تحصیلی در پنجمین روز از ماه مهر
منصور حاتمی راد از هادیان سیاسی و راویان دفاع مقدس در این همایش با اشاره به بیانات روز گذشته رهبر معظم انقلاب نمونه هایی از #ما_میتوانیم های جنگ را از عملیاتهای مختلف در طول هشت سال دفاع مقدس بیان کرد و بر ضرورت آمادگی همه جانبه همگان برای دفاع در تمام زمینه ها تاکید کرد.
در ادامه مراسم شاعر آیینی مجتبی خرسندی به مناسبت سالروز ورود حضرت معصومه سلام الله علیها به قم ابیاتی را تقدیم بانوی کرامت کرد و شعری در رسای شهید حاج علی بیطرفان خواند.
درپایان مراسم نیز هدیه ای از طرف کانون بسیج فرهنگیان شهید بیطرفان به مناسبت روز سرباز به این شاعر آیینی که در حال خدمت در این کانون است تقدیم شد.
•┈••••✾•🍃🌹🍃•✾•••┈•
💠 رواق اداره آموزش و پرورش قم ناحیه ۳
🆔 @qomedu_n3
╚═══🇮🇷🌹
هدایت شده از فراخوان شعر
بهنام حضرت صاحبسخن
«انتخاب!»
#یادداشت_ادبی - بخش اول
✍اینروزها حسابی سرگرم خواندن کتاب«دیوان سهجلدی مرحوم سیدرضا مؤید خراسانی» هستم. اینکتاب بههمت دوستوبرادرعزیزم آقاجواد هاشمی «تربت» بهزیور طبع آراسته شده است. کتابی که من از همان اولین دیدار تا همین دوسهشب پیش -که توسط شاعر بزرگوار آقای عباس صادقی زرینی به دستم رسید- شوق خواندنش را داشتم، اما متأسفانه قیمت سرسامآور کتب مانع جرعهنوشی امثال من از این اقیانوسهای کبیر میشود. حالا این توفیق را دارم که این کتاب بهصورت امانی چندصباحی مهمانم باشد و باید ازاین مجال بهترین استفاده را در همنشینی داشته باشم.
✍ در اولین تورّقی که از کتاب داشتم، یکی از جذابترین قسمتهای آن را مقدمهی مفصلش یافتم. مقدمهای که پر است از آموختنیهای ادبی و اخلاقی و ادبیاتی. همیشه یکی از بزرگترین حسرتهایم این است که چرا به تعداد انسانها کتاب زندگینامه وجود ندارد؟ چون معتقدم هر انسانی بهاندازهی یککتاب، رخدادهای مختلف و گوناگونی در زندگیاش دارد که ارزش خواندن و شنیدن برای دیگر انسانها را حتماً خواهد داشت.
✍ دربارهی این کتاب ارزشمند حرفهای فراوانی میتوان گفت و نوشت، که انشاءالله در جای خود اساتید درباره آن صحبت خواهند کرد. اما مطلبی که امروز مدنظر این شاگرد کلاس اول شعر قرار گرفته، نکتهایست که در طول سالهایی که مشق شعر میکنم، بارها و بارها محل گفتوگوی من و دوستان شاعرم بوده و پیرامون آن ساعتها به صحبت نشستهایم. مسئله مهمی که قطعاً چالشبرانگیز خواهد بود و شاید مثل خیلی از مباحث دیگر پیرامون شعر و ادبیات هیچوقت دو دوتا چهار تا نشود و به نتیجه مشخصی هم نرسد اما چون مبتلایان بسیاری مانند من دارد میتوان درباره آن گفتگو و تبادل نظر کرد مسئله انتخاب همیشه در بین دو موضوع مخالف حتی با حداقل اختلاف جریان داشته و شاید و دارد و شاید خواهد داشت اما شرط لازم برای انتخاب این است که بین دو یا چند مسئله موجود حداقل اختلافی وجود داشته باشد که جمع آنها را با هم محال کند درغیراینصورت انتخاب مانع انتخاب باعث از دست دادن بخشی از ماجرا خواهد شد موردی که دستکم در ادبیات سخت میتوان برایش مصداقی پیدا کرد.
✍یکی از این انتخابهای مهم، مسئله عنوان پس از شعر - یا شاعر - است. یعنی اینکه ما شعر یا شاعر را ابتدا با هر میزان و معیاری بپذیریم و در ادامه لقبی را برای عنوان پساز آن در نظر بگیریم. منظورم آن تقسیمبندیهاییست که گاه با دلایل مختلف و گاهی شاید حتی بدون دلیل مشخص! صورتگرفته و حالا به بخشی از هویت هنر یا هنرمند نیز تبدیل شدهاست. تقسیمبندی هایی از قبیل؛
_ شاعر + موضوع
آیینی، ولایی، ارزشی، اعتراض، عاشقانه، آزاد و...
_ شاعر + سبک
سنتی، صنعتی، کلاسیک، آوانگارد، فراهنجار و...
_ شاعر + قالب
رباعیسرا، دوبیتینویس، غزلپرداز، قصیدهساز و...
_ شاعر + عنوان
کنگرهای، رسانهای، جشنوارهای، انجمنی، هیأتی، و...
و از ایندست تقسیمبندیها.
اما مسئلهای لاینحل در این مورد برای من، این است که؛ اولا مگر نمیشود یکنفر شاعر آیینی باشد، شعر آوانگارد هم بگوید، در کنگرهها هم شرکت کند و مقام بیاورد، شعرش را در رسانهها هم اجرا کنند و در انجمنها هم حضور فعال داشته باشد؟ حال اینکه در چه قالبی و با چه موضوعی و در چه سبکی باشد، آیا اهمیتی دارد؟ پس چرا باید این نامها را بهصورت جداگانه بهکار ببریم و شاعران را به جان هم بیندازیم؟
✍ البته این تقسیمبندیها را از شاعران تازهکار یا شاعرانی که هیچوقت به جایگاه مد نظرشان -البته طبق معیار خودشان- نرسیدهاند، میتوان پذیرفت. اما تعجب من از این است که گاهی بزرگترها و اساتید نیز بدون توجه به ابعاد مختلف مسئله، درگیر این تقسیمبندیهای نادرست و بیدلیل میشوند. کاری که خواسته یا ناخواسته توجیهی مناسب برای عدم فعالیت و تلاش برخی از شاعران بهمنظور تجربه محیطهای مختلف ادبی و سرک کشیدن به سرزمینها و اقلیمهای گوناگون شعر پارسیست.
✍بهطور مثال همانطور که در یکی از تصاویر بالا مشاهده میکنید، استاد محمدجواد غفورزاده «شفق» عزیز -که ذکرش بهخیر باد- در تعریفی که از مرحوم استاد مؤید بیان کردهاند، فرمودهاند که؛ «من خود همیشه به توفیق و اخلاص و فضایل اخلاقی بالاتر از شعر بلند و رسای استاد مؤید غبطه میخورم، زیرا تا آنجا که به یاد دارم و یقین دارم مؤید هیچگاه برای جشنواره و کنگره و فراخوان و مسابقه شعر نگفته است. هرچه که گفته و سروده از سر صدق و ایمان و اخلاص بیهیچ چشمداشتی تقدیم پیشگاه خاندان عصمت و طهارت کردهاست.»
ادامه دارد...
کانال #فراخوان_شعر در ایتا؛
@Farakhanesher
هدایت شده از فراخوان شعر
بهنام حضرت صاحبسخن
«انتخاب!»
#یادداشت_ادبی - بخش دوم
✍اگرچه منظور استاد شفق عزیز بر اهل شعر و ادب پوشیده نیست، اما از این کلام متأسفانه میتوان برداشتهای دیگری هم داشت. یکی از آنها این است که؛ پس هر شعری برای کنگره و فراخوان و جشنواره و مسابقه و... سرودهشده -خدایناکرده- عاری از اخلاصوعشق و ایمان است؟ یا آن اهمیتی را که باید در محضر اهلبیت علیهمالسلام داشته باشد، ندارد؟ البته که این برداشت قطعاً غلط است! اما همانگونه که پیشتر عرض کردم دستمایه خوبی برای تفرقه انداختن بین شاعران است.
✍ ازطرفی دیگر بعضی شاعران ازاین صحبتها برای توجیه کمکاریهای خودشان استفاده میکنند. بهیاد دارم که چندی پیش با دوستی -که اتفاقا او نیز اهل خراسان است و همشهری استاد موید و استاد شفق- گفتوگویی در باب اشعاری که میسراید داشتم. با هزار زحمت و خجالت به او گوشزد کردم که بسیاری از اشعارش در پایههای اصلی و ابتدایی شعر -یعنی وزن، قافیه و ردیف- دارای ایرادهای جزئی و کوچکیست که بهسادگی قابل رفع است و حیف است که اشعار ولایی با موضوعات متفاوت همینطور با اشکال باقی بماند. اما متاسفانه پاسخی که دریافت کردم، از جنس همین برداشتهای بهظاهر غلط بود. فرمودند!؛ «ما مثل شما شاعر کنگرهای! نیستیم. ما شعر را مینویسیم برای استفادهی خودمان و محبین اهلبیت علیهمالسلام در جلسات و هیئات. یعنی برای ما همینکه پنجنفر با شعرمان اشک بریزند، کفایت است. چون مهم مورد رضای حضرت زهراسلاماللهعلیها بودن است.»
حال قضاوت این مسئله با شما عزیزان باشد که چه رابطهای بین شعر ضعیف ما و نقدناپذیریمان با پذیرش این نوع سرودهها توسط حضرات اهلبیت علیهمالسلام وجود دارد!
✍نکته دوم این است که اگر ما بخواهیم عنوانی را برای شاعری که در همهی این زمینهها فعالیت دارد انتخاب کنیم، بهراستی باید او را چه بنامیم؟ یعنی مثلاً اگر شاعر شعری سروده که هم خودش آن را در انجمنهای ادبی میخواند، هم آن را به مادحین بدهد تا در محافل و مجالس مذهبی بخوانند، هم مجریان آن سروده را در برنامهها بخوانند، هم منبریها از آن استفاده کنند و هم این شعر در کنگرهها مقام کسب کند، جزء کدام یک از انواع شعری به شمار میرود؟
شعر هیئت؟
شعر کنگرهای؟
شعر انجمنی؟
شعر رسانهای؟
شعر آوانگارد؟
شعر...؟
انتخاب با شما.
✍ سهدیگر این که کافیست ما ابتدا فصل مشترک تمام عناوین قید شده را در نظر بگیریم که «شعر» است. و زمانی که از شعر بودن اثر اطمینان حاصل کردیم، آنوقت میتوانیم این شعر را در هر فضایی با چارچوبهای و قاعدههای متناسب با همان فضا نقد و بررسی کنیم. تنها در این صورت است که هیچکدام از این عناوین برتری خاصی بر عناوین دیگر پیدا نخواهد کرد. بهجرات میتوانم بگویم که طبق مشاهداتی که این کمترین در طول عمر ۱۴ سال شاگردیام در فضای شعر داشتهام، بسیاری از عزیزانی که حتی شاید به صورت مستقیم در کنگرهها و جشنوارهها شرکت نکرده باشند، اما به درخواست، دعوت، تشویق و ترغیب اجراکنندگان این دست از برنامهها و یا حتی در حداقلیترین حالت ممکن به بهانهی برگزاری این مراسمات سروده شدهاند.
✍بهعنوان نمونه در موضوعی مانند؛ «مباهله» تا همین ده،پانزده سال پیش اگر کسی دنبال شعری برای اجرا در جلسات میگشت، باید با چراغموشی لابهلای جزوههای شاعران بزرگوار را آنقدر کنکاش میکرد تا شاید دوبیتی، رباعی، ابیاتی در یکمثنوی یا نهایتا غزلی یا قصیدهای مییافت.
اما امروزه بهلطف خدا برگزاری چندین دوره کنگرهها و جلسات مخصوص مباهله، کار را بهجایی رسانده که در کتابخانهی شخصی و کوچک اینجانب ۳مجموعه شعر مختص بهجریان مباهله موجود است.
در این مجموعهها، گاهی اشعار اساتید پیشکسوت هم بهچشم میخورد. اساتیدی که عمر شاعریشان از چنددهه هم گذشته است، اما در طول این سالها هیچوقت بهانهای برای سرودن این اشعار نداشتهاند.
✍حرف آخر.
کاش بزرگان و اساتید ما همت کنند و بار این عناوین بیهوده را از شانهی شعر و شاعر سبک کنند. آنوقت دیگر شاعر فارغ از هرگونه عنوان و برچسبی، تمام فکر و ذکرش را متمرکز بر سرودن شعرش خواهد کرد و انتخابش را بر عهدهی خود مخاطب خواهد گذاشت.
کاش آن روز زودتر برسد...
#مجتبی_خرسندی
کانال #فراخوان_شعر در ایتا؛
@Farakhanesher
هدایت شده از یاقوت سرخ
31.9M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#حضرت_معصومه_سلاماللهعلیها
در کنار خوبها، گمراه میآید حرم
#کربلایی_امیر_برومند
#مجتبی_خرسندی
📝گروه ادبی یاقوت سرخ
@yaqoote_sorkh
@Mojtaba_Khorsandi
هدایت شده از هنرستان
🔎 #عرض_ارادت
💐 السَّلامُ عَلَیْکِ یَا أُخْتَ وَلِیِّ اللّٰهِ
گنبدت تا که به خورشید کمی مایل شد
کار تشخیص برای شعرا مشکل شد ...
✍ شاعر: #مجتبی_خرسندی
📸 عکاس: #محمد_مهدی_علایی
📅 چهارشنبه ۲۸ شهریورماه ۱۴۰۳
🌐 ایتا | تلگرام | اینستاگرام
🆔 @Honarestan_net
﷽
#تکبیت
#نقطهضعف
تمام شهر بهشوق تو چشم خواهد شد
اگر که باز کنی یکدقیقه پنجره را ...
شعر و تصویر؛
#مجتبی_خرسندی
@Mojtaba_khorsandi
هدایت شده از مجتبی خرسندی
40.44M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽
📽ببینید | کلیپ تصویری
✔️شعرخوانی #مجتبی_خرسندی
در مدح #حضرت_معصومه_سلاماللهعلیها
و غزلی هم تقدیم به #ایران
شب شعر «حریم» - حوزه هنری تهران
فیلم کامل شعرخوانی شاعران
🔻از لینک زیر تماشا کنید؛
https://tn.ai/2800337
📝گروه ادبی یاقوت سرخ
@Yaqoote_sorkh
@Mojtaba_khorsandi
بسم الله الرحمن الرحیم
بینظیر
هر جوانی «اسامه»وار به ما
یاد دادهست پیر بودن را
یادگار ازخودش گذاشتهاست
رازی از «بینظیر» بودن را
زده هرقرعه را بهنام خودش
اقتدا کرده بر امام خودش
به مرادش رسیده پس دارد
داغ ننگ اسیر بودن را
در سرش تا هوای اعجاز است
راهِ رفتن برای او باز است
میفروشد به سختی پرواز
لذّت گوشهگیر بودن را
هردلی دائماً پی نور است
تا حریم خداست، مستور است
آنکسی که گرسنه میخوابد
میبرد فیض سیر بودن را
در دفاع از شکوه باورها
میشتابد بهجنگ خنجرها
تا به ترسیدهها نشان بدهد
رمز و راز دلیر بودن را
درزمانی که تنبلی هنر است
هرکه فعّالتر غریبتر است!
میبرد هرکسی که میفهمد
خستگیناپذیر بودن را...
میرسد بانگ؛ «جاءَنصرالله»
عاقبت غالب است حزبالله
پس به لطف خدا تحمل کن
سختی در مسیر بودن را
هرکه در اینطریق، هادی شد
یکتنه پاسدار وادی شد
در همه عمر آرزو کردهست
«در رکاب امیر بودن» را
#مجتبی_خرسندی
#محور_مقاومت
#سید_حسن_نصرالله
📝گروه ادبی یاقوت سرخ
@Yaqoote_sorkh
@Mojtaba_khorsandi
هدایت شده از هنرستان
🔎 #عرض_ارادت
🏴 السَّلامُ عَلَيْكِ يَا بِنْتَ فَاطِمَةَ وَ خَدِيجَةَ
میرسد بانگ؛«جاءَنصرالله»، عاقبت غالباست حزبالله
پس به لطف خدا تحمل کن، سختی در مسیر بودن را
✍ شاعر: #مجتبی_خرسندی
📸 عکاس: #زینب_سادات_مهدوی
📅 یکشنبه ۸ مهرماه ۱۴۰۳
🌐 ایتا | تلگرام | اینستاگرام
🆔 @Honarestan_net
هدایت شده از کانال رسمی شبکه جهانی ولایت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#استوری #یکشنبه_های_علوی
#ابیات_علوی #فضائل_علوی
صدشکر که داریم تعصّب بهعلی
این عشق شده راه تقرّب بهعلی
فرمود نبی؛ «خلق نمیشد آتش
لَو اِجْتَمَعَ اَلنَّاسُ عَلَى حُبِّ عَلی»
✍🏼#مجتبی_خرسندی
📡 شبکه جهانی ولایت
👈🏼ندایمودتوحقیقت
📡 @velayattv
بسم الله الرحمن الرحیم
جام زهر
بنا بر این شده که باز جام زهر بنوشی
که از بزرگترین حق خویش چشم بپوشی
به لطف صلح تو آیندهی بشر شده تضمین
اگرچه نیست بدهکار حرف حق تو گوشی
تو را به ترس اگر متهم کنند چه باک است؟
که واقفاند تو دم برنیاوری و بجوشی...
ولی سر همه گردنکشان بهپات میافتد
اگر قرار شود در مصافشان بخروشی
تویی تو آینهی ذکر «یا مُعِزّ» خداوند
که بر دهان زدی از لطفومِهر، مُهر خموشی
برای جنگ علیل و برای صلح ذلیلاند!
بهچشم کور چه نوری؟ بهگوش کر چهسروشی؟
چنان غریب شدی در جهان که اهلسپاهت
رسیدهاند به انگیزهی «امامفروشی»!
همیشه دم بزن ای شاعر از مراتب صلحش
که گرچه خلق نفهمد، به قدر وسع بکوشی
#مجتبی_خرسندی
#امام_حسن_مجتبی_علیهالسلام
📝گروه ادبی یاقوت سرخ
@Yaqoote_sorkh
@Mojtaba_khorsandi
هدایت شده از تلویزیون اینترنتی حوزه های علمیه
💠26 ربیع الاول سالروز صلح #امام_حسن (علیه السلام)
🔻#امام_على (عليه السلام) پس از ضربت خوردن به وسيله ابن ملجم در سفارش به فرزند بزرگوار خود حسن عليه السلام فرمود :
🔹و اعلَمْ أنّ معاويةَ سَيُخالِفُكَ كما خالَفَنِي، فإن وادَعتَهُ و صالَحتَهُ كُنتَ مُقتَدِيا بِجَدِّكَ صلى الله عليه و آله في مُوادَعَتِهِ بَنِي ضَمرَةَ و بَنِي أشجَعَ ......... فإن أرَدتَ مُجاهَدَةَ عَدُوِّكَ فَلَن يَصلُحَ لكَ مِن شِيعَتِكَ مَن يَصلُحُ لأبيكَ .
🔸بدان كه معاويه همچنان كه با من مخالفت كرد با تو نيز مخالفت خواهد كرد . پس اگر با او از در صلح و آشتى درآيى به جدّت تأسّى جسته اى كه با بنى ضمره و بنى اشجع . . . صلح كرد و اگر بخواهى با دشمنت بجنگى [بدان كه ]هرگز آن صلاحيت و وفادارى كه پيروان پدرت داشتند پيروان تو نخواهند داشت .
📗نهج السعادة ج 2 ص742
با ما همراه باشید:
🖥 تلویزیون اینترنتی حوزه
🆔️ eitaa.com/joinchat/2535194783C1b4125c537
هدایت شده از آستان فاطمی|حرم حضرت معصومه س
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🍃یک نفر میآید و دنیا گلستان میشود...
🎙 شعرخوانی آقای مجتبی خرسندی در مدح امام زمان علیه السلام
#کلیپ
🔷🔸💠🔸🔷
https://eitaa.com/joinchat/4045733908C710c8085de