eitaa logo
مجتبی خرسندی
1.9هزار دنبال‌کننده
825 عکس
320 ویدیو
38 فایل
اشعار، نوشته‌ها #مجتبی_خرسندی _شعر _سرود _داستان _افتخارات _مرور خاطرات _معرفی کتاب‌ها _مصاحبه‌ها _نقدها تحلیل‌‌ها _وقایع روزمرّه _توییت‌ها _درددل‌ها _هنر گفت‌وگو
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از فراخوان شعر
به‌نام حضرت صاحب‌سخن «از صریا تا سامرا» یادداشتی کوتاه بر کتاب ارزشمند مجموعه اشعار ارسالی به کنگره سراسری امام هادی علیه‌السلام ✍یکی ازموارد مهمی که هم‌واره جزء درخواست‌های اصلی شاعران -از جمله راقم این سطور- و مخاطبان رویدادهای‌ادبی از برگزارکنندگان آن است، گردآوری و چاپ اشعار در قالب یک کتاب است. این کار ارزشمند علاوه‌بر نشان‌دادن سطح آثار ارسالی به دبیرخانه‌ها و انعکاس بخشی از زحمات دست‌اندرکاران، فوایدی نیز برای جامعه‌ی ادبی و فرهنگی دارد؛ هم برای شاعرانی که اشعارشان در کتاب چاپ‌شده مایه دلگرمی و امید است و هم برای شاعران تازه‌کار نشان‌دهنده‌ی مسیر درست. حال اگر رویداد برگزارشده در موضوعی خاص و کم‌تر کار شده هم باشد، اهمیت موضوع بیش‌تر از پیش جلوه خواهد داشت. ✍این روزها مشغول مطالعه‌ی کتاب بسیار خوب؛ «از صریا تا سامرا» مجموعه اشعار ارسالی به کنگره سراسری شعر امام هادی علیه‌السلام بودم. کتابی که به‌همت دوتن از دوستان شاعرم؛ اباصلت رضوانی و سیدباقر سیدی‌زاده گردآوری شده است. گذشته از محتوای بسیار خوب و غنی که به‌صورت مفصل در جای خود به آن خواهم پرداخت، نخست باید از زیبایی‌های ظاهری این مجموعه سخن گفت. کتاب با کیفیتی مطلوب از لحاظ ظاهر، طرح جلد، نوع کاغذ و... توسط انتشارات بیژن یورد خراسان شمالی در بهترین شکل به زیور طبع آراسته شده‌است. به طوری‌که خواننده برای در دست گرفتن و مطالعه‌ی آن احساس راحتی دارد. این‌ها برای شروع صحبت بسیار خوب است، اما موضوع اصلی محتوای کتاب است. محتوایی که باعث شده این کتاب -حداقل در بین کتاب‌هایی از این دست که بنده از نظر گذرانده‌ام و الحمدلله تعدادشان کم نبوده- نمره‌ی خوبی بگیرد‌. ✍ اولین موضوعی که در کتاب خوش جلوه کرده، نوع چینش اشعار است که براساس حرف ابتدای نام خانوادگی شاعر صورت‌پذیرفته و همین امر نیز سبب تنوع در موضوع و قالب اشعار شده است. به‌طوری‌که تا قبل از ورق زدن و دیدن صفحه‌ی بعد، نمی‌دانیم شعر بعد در چه‌قالبی‌ست و چه درون‌مایه‌ای دارد. مسئله‌ی بعد -که البته در مقایسه با دیگر کتاب‌ها باید به آن اشاره کرد- برتری اشعار سالم از لحاظ سلامت فنی نسبت‌به اشعار متوسط‌ و ضعیف‌ است. موضوع حائز اهمیت دیگر نیز، تعداد بالای اشعار شاعران گمنام تر نسبت‌به شاعران پیش‌کسوت و مشهور است. این دو نکته شاید در نگاه اول اهمیت چندانی نداشته باشند، اما اگر اندکی بیشتر دقت کنیم، درمی‌یابیم که موضوع اول نشان‌دهنده‌ی دقت نظر بالای انتخاب‌کنندگان اشعار و ملاک قرار دادن شعر شاعران برای انتخاب است. به خلاف برخی دیگر از افراد و جریان‌های ادبی که متاسفانه به اسم یا عناوین شاعر بیشتر از شعر او توجه دارند. موضوع دوم نیز هنر استفاده از کتاب برای انگیزه‌بخشی و مطرح کردن شاعران جوان و آینده‌دار را در پی دارد. همچنین قرار دادن محل سکونت شاعر در کنار نام او، کار بسیار خوبی‌ست که علاوه بر آشنایی هرچه بیشتر شاعران با یک‌دیگر، نموداری از گستردگی شرکت‌کنندگان در کنگره است. همین موضوعات به ظاهر ساده ظرفیت بسیار خوبی برای جذاب‌تر شدن کتاب دارند و از غیرقابل‌دسترس بودن اشعار حکایت می‌کنند. مع‌الاسف بنده بارها و بارها در کتاب‌های بعضی از کنگره‌ها دیده‌ام که اشعار صرفا از شاعران مطرح انتخاب شده و اغلب این شعرها نیز درفضای مجازی با جست‌وجویی ساده قابل‌دسترسی هستند. ✍مورد دیگر و شاید مهم‌ترین موردی که در کتاب می‌توان به آن اشاره داشت، ویراستاری بسیار خوب آن است. کاری که زحمت آن را هم شاعر عزیز آقای سیدی‌زاده کشیده‌اند و انصافاً هم خوب از عهده کار بیرون آمده‌اند. زیبایی و چشم‌نوازی ظاهری اشعار موجود در کتاب به خواننده کمک می‌کند تا با خیال راحت ذهن خود را روی لذت بردن از موارد فنی و محتوایی موجود در کتاب متمرکز کند. هرچند که اگر بخواهیم مته به خشخاش بگذاریم، قطعا می‌توان نکات قابل تاملی را در کتاب -مانند هر کتاب دیگر- پیدا کرد که شاید حتی به سادگی قابل رفع باشند. ✍از جمله این موارد موجود در کتاب، می‌توان به ۵مورد کوتاه اشاره کرد؛ ۱. عدم بازبینی کتاب توسط کسی که چشم و ذهنش به متن اشعار آشنا نباشد و بتواند خطاهای احتمالی موجود را برطرف کند. البته چون بنده نیز سابقه‌ی کار اجرایی را به لطف خدا داشته‌ام، انصاف حکم می‌کند که از خستگی‌ها و زحمت‌های فراوان برگزار کنندگان برای اجرای هرچه مطلوب این برنامه‌ها غافل نمانم. اما به هرحال این مورد آن‌قدر اهمیت دارد که بیان شود و در گوشه‌‌ی ذهن‌مان بماند تا ان‌شاءالله بعدا به آن توجه بیشتری بشود. نبود ناظر فنی در مراحل چاپ کتاب باعث شده که به عنوان مثال؛ اولین شعر -البته اشعار از صفحه ۱۴ آغاز می‌شود- در صفحه ۴۳ نیز تکرار بشود.
هدایت شده از فراخوان شعر
۲. وجود برخی غلط‌های املایی‌وتایپی که در مقایسه با دیگر کتب بسیار ناچیز و طبیعی به حساب می‌آیند، نیز از جمله مواردی‌ست که می‌شد از ورود همین مقدار هم جلوگیری کرد. هرچند من سابقه خواندن کتابی از جشنواره‌ها را دارم که در ۶۰صفحه‌ی اول آن بیش از ۱۰۰غلط املایی و تایپی وجود داشت؛ یعنی به‌طور میانگین در هر صفحه ۲مورد، که این‌ها همه از اهمیت داشتن ویراستاری مناسب و دل‌سوز و همچنین ناظری نکته‌سنج در چاپ کتاب حکایت دارد. ۳. مسئله سوم که بسیار هم حائز اهمیت است و در اکثر کتاب‌های امروز رعایت نمی‌شود، یا کمتر رعایت می‌شود و باعث سردرگمی خواننده برای درست‌یابی و فهم دقیق اشعار می‌شود عدم استفاده درست از علائم نگارشی است. بارها برای خود من پیش آمده که بیتی یا مصرعی از شعر، به دلیل نداشتن علائم نگارشی صحیح تا ساعت‌ها ذهنم را درگیر کرده است. در آخر هم مجبور شده‌ام یکی از قرائت‌های خودم را صحیح بدانم و از قرائت اصلی شاعر به دور بمانم. ۴. نیاز به برخی از اصلاحات ساده در متن یا محتوای اشعار که گوش‌زد کردن به‌شاعر برعهده‌ی ویراستار است. البته ویراستار این اجازه را دارد که در صورت داشتن توانایی لازم، به اصلاح ایرادات جزئی پرداخته و در این مسیر کمک‌حال شاعر و ناشر کتاب باشد. ۵. آخرین موردی که به آن اشاره می‌شود، اهمیت مشورت با اهل‌فن در انتخاب اشعار، مخصوصاً شعر سپید و نیمایی بود. با توجه به علاقه‌‌ی زیاد و دانش اندک بنده در این موضوع، احساس می‌کنم ذهنیت کلاسیک‌سرای هردو انتخاب‌کننده‌ی اشعار این کتاب، ناگزیر در انتخاب اشعار غیرکلاسیک نیز تاثیر گذار بوده است. همین امر نیاز به دقت بیشتر و مشورت با اهل‌فن در انتخاب اشعار را به‌خوبی نشان می‌دهد. ✍برای این که سخن به درازا نکشد و از حوصله‌ی مخاطب خارج نشود، از بقیه موارد مدنظرم صرف‌نظر کرده و به بیان آخرین ویژگی این نوع کتاب‌ها که همانا اهمیت بُعد آموزشی آن‌هاست، کلامم را به انتها می‌رسانم. به بیان دیگر شاعر یا مخاطبی که این کتاب را می‌خواند، خواسته یا ناخواسته دارد با برخی از محورهای ادبی آشنایی اولیه یا تکمیلی و در نهایت تحلیلی پیدا می‌کند. محورهایی از قبیل؛قالب‌های شعری، وزن‌های مختلف، کلمات تازه، دیدگاه‌های متفاوت و... که هرکدام از این‌ها می‌تواند برای خوانندگان و مخاطبین کتاب مخصوصا شاعران تازه‌کار بسیار حائز اهمیت باشد. به‌عنوان نمونه یکی از موضوعاتی که در کتاب به‌طور نسبی رعایت شده بود و نیاز به دقت‌نظر بیشتر داشت، بحث «پاورقی‌ها» بود. پاورقی‌ها می‌توانند به تنهایی بار آموزشی کتاب را تا حد زیادی افزایش داده و همچنین باعث فهم راحت‌تر و گسترده‌تر شدن تعداد مخاطبان کتاب باشند. ✍در پایان به جرأت و با افتخار می‌توانم اذعان کنم در بین کتاب‌هایی که تا کنون از کنگره‌ها به دستم رسیده و موفق به خواندن‌ بسیاری از آنان شده‌ام، کتاب خوب «از صریا تا سامرا» را الحق‌ کتابی بسیار جامع و خواندنی در موضوع خود یافتم. ان‌شاءالله که موضوع چاپ کتاب در دستور کار دیگر رویدادهای ادبی نیز قرار بگیرد. امیدوارم با فراهم شدن شرایط، این کتاب به‌آسانی در اختیار شاعران و علاقه‌مندان به ادبیات آیینی قرار بگیرد و این دست از کارها ادامه‌دار باشد، ان‌شاءالله. 🔹با آرزوی سلامتی و توفیق برای برگزارکنندگان و دست‌اندرکاران کنگره شعر امام‌هادی علیه‌السلام ۵ شهریور ماه ۱۴۰۳ کانال در ایتا؛ @Farakhanesher
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
. امروز رفته‌بودم سنگک بگیرم، شاطر به‌آقایی که جلوتر از من بود، گفت؛ آقا چندتا نون می‌خوای؟ طرف گفت؛ دوتا بده که مث‌ما یه‌عمر تنهایی نکشن! تو ذهنم گذشت که؛ دمش گرم، عجب جمله‌ای گفت. چند دقیقه بعد که نون آماده شد، شاطر دوباره گفت؛ داداش مواظب باش، نون داغه، دستاتو نسوزونه. بنده خدا دوباره یه آهی از ته دل کشید و با یه صدای دورگه‌ی خفن گفت؛ یه عمره روزگار دل مارو سوزونده، دست که چیزی نیست... باز اومدم تو دلم بهش احسنت بگم، یهو دیدم دستش رفت روی یه سنگ داغ و یه داد بلندی کشید‌. همون لحظه گوشیش رو گذاشت روی میز. ناخودآگاه چشمم افتاد به صفحه‌ی گوشیش که داشت زنگ می‌خورد و نوشته بود؛ خانومم...! + ؛ خلاصه زیاد به شعرها و حرفای شاعرانه و دقت نکنید. صبح بخیر🌹 @Mojtaba_khorsandi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از دوبیتی
نه دیگر مانده ذوق شعر گفتن نه حتی شور و شوق شعر گفتن جهان را اتفاقی تازه باید... ورای حرف، فوق شعر گفتن کانال اختصاصی دوبیتی در ایتا؛ https://eitaa.com/do_beiti
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
به نام حضرت صاحب‌سخن روزی به نظرم شعر درباره اهل‌بیت علیهم‌السلام تعریف خاص خودش را دارد. گاهی با هزار زحمت نمی‌شود و گاهی کوچک‌ترین کارها خریدار را پیدا می‌کند. این حرف را امروز دوباره با تمام وجودم درک کردم. وقتی که سرزده وارد کتاب‌فروشی نشر بین‌الملل قم شدم و در همان قفسه‌‌های اول کتاب «سلاله‌ی‌اطهر» از نشر دلیل ما نظرم را به خود جلب کرد. کتاب را برداشتم و باز کردم تا طبق عادت معمول تورّقی کنم که در پیشانی صفحه‌ی اول چشمم روی یک‌بیت شعر ثابت ماند و ذهنم به روزهای دورتر پرواز کرد. هنوز یادم مانده که ۹سال پیش به صورت بداهه سروده شد. بداهه‌ای از جنس ابیات آن‌روزها - که ذکرش به‌خیر باد- می‌نوشتیم و مشق شعر می‌کردیم و به عنوان تمرین کنار می‌گذاشتیم. اما ازآن بیت‌ها، بعضی‌ها را فقط ما کنار گذاشتیم و نظر صاحب‌اثر چیز دیگری بود. یقین دارم خواسته بودند تک‌بیت به‌ظاهر ساده و در باطن دل‌ربای برادر شاعرم آقا سجاد روانمرد بماند و بعد از این همه‌سال هم‌چنان از دیدن و خواندنش لذت ببریم؛ به‌گمانم که نبی تاب فراق تو نداشت علی‌اکبر شد و آمد که کنارت باشد... امروز تولد رفیق عزیز ماست. رفاقتی که حالا بیش از ۱۰سال از آن می‌گذرد و به قول آن ضرب‌المثل روسی دیگر جاودانه شده است. در این ۱۰ سال غیر از برادری و خوبی و از سجاد عزیز ندیدم و جز زحمت برایش نداشتم. باشد که خداوند به‌سلامتش دارد و عمر باعزتش بخشد. خدایا! اگر بناست چیزی ازما بماند کاش همین‌ها باشد و بس. همین به‌ظاهر کم‌ها و در باطن پذیرفته شده‌ها. @Sajad_Ravanmard @Mojtaba_khorsandi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بسم الله الرحمن الرحیم غریب بر درد دل مردم این شهر طبیب است آن‌مرد که در خانه‌ی خود نیز غریب است از او نشنیده‌ست و ندیده‌ست به‌جز صدق دنیای پلیدی که فقط فکر فریب است ای در پی معنای کرم آمده اینجا هرخواسته‌ای قبل سوال تو مجیب است کُشتی که گرفتند خودش را به زمین زد از کودکی‌اش در پی شادی رقیب است تنهاست، که در لشکر طوفان‌زده‌ی او نه عابس و نه حُر و نه جُون و نه حبیب است پاسخ شده بر آن همه لطف، این همه غربت! والله! عجیب است، عجیب است، عجیب است! یک‌عمر به او طعنه زده جای تشکر! آن را که از این سفره‌ی هم‌واره، نصیب است بر زخم دلش دیدن این صحنه نمک ریخت بر منبر او قنفذ نامرد خطیب است از زهر، جگرگوشه‌ی زهرا جگرش سوخت این رسم زمانه‌ست؛ فراز است و نشیب است حتی به دل قاتل خود نیز نظر داشت از بس که رئوف است، کریم است، نجیب است عمری‌ست که از غربت او داغ دل ما بیتی‌ست که در ماه صفر نقش کتیبه‌ست؛ «یارب ز سر لطف رسان مرگ حسن را کز آتش کوچه جگرش غرق لهیب است» 📝گروه ادبی یاقوت سرخ @Yaqoote_sorkh @Mojtaba_khorsandi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مگر به‌خواب ببیند شترسوار جمل کسی حریف تو در جنگ تن‌به‌تن شده است 📝گروه ادبی یاقوت سرخ @Yaqoote_sorkh @Mojtaba_khorsandi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
«هم‌سفره» جا واسه‌ی هر بی‌پناهی هست تو خونه‌ای که هر قدم سفره‌ست نه این که تنها با جزامی‌ها با دشمن و با دوست «هم‌سفره‌»ست دنیای فدای لطف مردی که گاهی همه دنیاشو می‌بخشه تنها نه از دیروز و امروزش دارایی فرداشو می‌بخشه دل‌های عالم صحن این آقاست حتی اگر که بی‌حرم باشه حاتم گداشه، یعنی می‌تونه تو زمره‌ی اهل کرم باشه با شاخه‌ای گل یا کمی لبخند آزاده شد هرکی اسیرش شد با افتخار از نوکری می‌گه هرکس که این آقا امیرش شد روزی میاد از راه مردی که امید قلب مرد و زن باشه اونی که معنا کرم میشه باید یکی مثل حسن باشه شعر از؛ با صدای؛ https://eitaa.com/s_m_s_m https://eitaa.com/Mojtaba_khorsandi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از مجتبی خرسندی
▪️مراسم عزاداری ایام آخر ماه صفر ▪️سخنران؛ حجت‌الاسلام موسوی ▪️شاعر؛ مجتبی خرسندی ▪️مادحین؛ حاج حسین استادملک کربلایی احسان‌رمضانی ▪️دوشنبه ۱۲ شهریور، بعد از نماز عشا ▪️میدان مفید، بلوار شهید کریمی خیابان مطهری، انتهای کوی دانشگاه منزل افضلی @Mojtaba_khorsandi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از نجویٰ خط
﷽ مگر به خواب ببیند شتر سوار جمل کسی حریف تو در جنگ تن‌به‌تن شده‌است (مجتبی خرسندی) (ع) کانال خوشنویسی نجویٰ خط ✍🏼eitaa.com/najva_khat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از فراخوان شعر
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽ ✔️اختتامیه هفتمین کنگره سراسری شعر عاشورایی «حنجره‌های سرخ» در الیگودرز 🔹هفتمین کنگره ملی شعر «حنجره‌های سرخ» با هدف ترویج و اشاعه فرهنگ ایثار و شهادت، تجلیل و تکریم مقام حضرت اباعبدالله‌الحسین علیه‌السلام و همچنین شهدای کربلا و در راستای ترویج ارزش‌های اصیل اسلامی و ارتقای سطح کیفی شعر آیینی برگزار شد. 🔹در این رویداد مقدس حدود ۴۰۰ شاعر از سراسر کشور ۹۶۰ اثر به دبیرخانه کنگره ارسال کردند، که پس از بررسی اولیه ۶۴۹ اثر به مرحله دوم داوری راه پیدا کردند. در مراسم اختتامیه این کنگره که در دو نوبت صبح و عصر روز شنبه دهم شهریورماه برگزار شد، تعداد ۳۰ شاعر برگزیده از سراسر کشور مورد تقدیر قرار گرفتند. 🔻اسامی شاعران برگزیده به‌ترتیب حروف الفبا به شرح ذیل می‌باشد؛ سید محمدحسین آل مجتبی - قم رضا اسمخانی - زنجان نجمه باقی‌پور - مسجد سلیمان قاسم بای - رامیان مرضیه براتی - بجنورد مرتضی حسنی - کاشان سیده اعظم حسینی - شیراز فاطمه حلیمیان - مشهد مهدی حنیفه - زنجان مجتبی خرسندی - بروجرد حسن خسروی وقار - قم علیرضا رجبعلی زاده - کاشان آرزو سبزوار قهفرخی - قهفرخ فاطمه سلیمان‌پور - قم سید اکبر سلیمانی - یاسوج معصومه‌سادات شاکری - نیشابور زهرا شعبانی - هندیجان علی اصغر شیری - قم محمدتقی عزیزیان - خرم‌آباد عبدالرضا قیصری - شیراز میثم کاوسی - بروجرد محسن کاویانی - قم راضیه مظفری - قم شهاب مهری - تهران مهدی نظارتی‌زاده - اصفهان ندا نوروزی - تهران طاهره نوری - یزد رضا نیکوکار - رشت رضا یزدانی صابونی - قم محمد یوسفی - درود ▪️کانال در ایتا؛ @Farakhanesher
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از اهل بیت مدیا
سر به سجاده‌ی شکر می‌ذارم.mp3
7.96M
🔊 | 📝 سر به سجاده‌ی شکر می‌ذارم 👤 کربلایی‌حسن ◽️ رسانه اهل‌بیت‌مدیا ‏@AhleBeytMediaWww.AhleBeytMedia.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
کور بينا شد، فلج پا شد، گدا روزی گرفت، پشتِ هم رخ می‌دهد اينجا‌ از اين رُخدادها.. ✍مجتبی خرسندی + حس و کیفیت این دوتا فیلم انقدر بالاست که انگار اونجایید🖤🌱 💎کانال‌آموزش‌حفظ‌قرآن|عضو شوید 👇 @mesbaholquran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا