eitaa logo
مُستَبین
1هزار دنبال‌کننده
111 عکس
30 ویدیو
35 فایل
تاریخ و معارف. گاه‌نوشت‌های مصطفی صادقی کاشانی برگرفته از آیه ۱۱۷ صافات: وَ آتَيْناهُمَا الْكِتابَ الْمُسْتَبِينَ ارتباط با نویسنده: @sadeqi48
مشاهده در ایتا
دانلود
فتح خیبر و نماز جعفر ⚔️ رسول‌خدا در محرم سال هفتم هجرت به رفت و در ماه صفر آنجا را فتح کرد. هم‌زمان بن ابی‌طالب و یاران باقی‌مانده او در حبشه، از هجرت 15 ساله بازگشتند. 📃 از گزارش مورخان روشن نمی‌شود که جعفر به خیبر هم آمد یا رسول‌خدا پس از بازگشت در مدینه با او روبرو شد و فرمود به کدام‌یک خوش‌حال‌تر باشم: فتح خیبر یا آمدن جعفر. 🌹 پیامبر از جعفر برادر علی(ع) استقبال گرمی کرد و سپس فرمود هدیه‌ای مهم برای تو دارم. آنگاه نمازی را به او آموخت که به نام نماز جعفر ماندگار شد. 🕌 برای این نماز در منابع شیعی آثار معنوی و مادی ارزشمندی بیان شده و 4 رکعت است که در هر رکعت آن، 75 بار تسبیحات اربعه خوانده می‌شود. بخاطر این تسبیحات، به آن تسبیح هم گفته‌اند. در ایتا https://eitaa.com/Mostabin در تلگرام https://t.me/AlMostabin در واتساپ https://chat.whatsapp.com/E3MGP4A6vvr8THW1GjH3NO
تأثیر تبلیغات 📣 گاهی مدت‌ها تبلیغ و گفتگو درباره یک موضوع چنان تأثیرگذار است که سال‌ها بلکه قرن‌ها امری مثبت یا منفی را قطعی نشان می‌دهد. اما سرانجام حقیقت آشکار می‌شود. 👈 نمونه کوتاه‌مدت آن درباره منع آب از خلیفه سوم بود که توسط برخی مسلمانان انجام شد ولی بعدها بنی‌امیه آن را به امیرمؤمنان نسبت دادند. 💧در نبرد صفین گفته شد اصحاب علی(ع) را از آب باز دارید و در واقعه کربلا نیز ابن‌زیاد دستور منع آب را با همین شعار صادر کرد. در صورتی که ماجرا کاملاً بر عکس بود و علی(ع) با این کار غیر انسانی مخالف بود و هنگام محاصره خلیفه برای او آب فرستاده بود. 📚 نمونه درازمدت آن، هزار سال تکرار این موضوع بود که تشیع ساخته و پرداخته شخصی به نام ابن‌سبا است؛ تا آنکه دانشمندی اصل وجود این شخص را غیرواقعی دانست یا دست‌کم نقش آن فرد غیرواقعی تشخیص داده شد. از این سو صدها سال درباره برخی شخصیت‌ها سخن گفته شد و شاعران سرودند و ذاکران خواندند و همه قطعی تلقی کردند. 🔍 مطالعه و بخصوص نگاه دقیق و محققانه می‌تواند بسیاری از این تبلیغات را بی‌اثر کند. مستبین در ایتا https://eitaa.com/Mostabin در تلگرام https://t.me/AlMostabin در واتساپ https://chat.whatsapp.com/E3MGP4A6vvr8THW1GjH3NO
مُستَبین
تأثیر تبلیغات 📣 گاهی مدت‌ها تبلیغ و گفتگو درباره یک موضوع چنان تأثیرگذار است که سال‌ها بلکه قرن‌ها
. جان زائران در دست رانندگان بی‌مسئولیت ◀️ فارغ از مباحث تاریخی و اختلاف در مبانی و چگونگی برداشت‌ها از اخبار و روایات درباره پیاده‌روی اربعین، حذف روادید و تبلیغات بسیار گسترده از ماه‌ها قبل و تشویق و ترغیب رسانه‌ها و گردانندگان مجالس حسینی، هجوم عاشقان اباعبدالله را به سمت مرزها سبب شده است. اما پرسش جدی این است که چه تدارک‌ها و امکانات و هماهنگی‌هایی برای آن‌همه زائر در ایران و عراق دیده شده بود؟ ✅ یک نمونه مسئله حمل و نقل است که در اختیار رانندگانی بدون هرگونه تعهد قرار دارد. ون‌های بزرگ و کوچکی که زائر پس از نشستن در آن قفل می‌شود و در مسیرهای ۵ تا ۸ ساعته داخل عراق، نمی‌تواند هیچ‌گونه تحرکی داشته باشد و طبعاً هنگام خطر، آسیب پذیرتر خواهد بود. زائر زبان مفاهمه با راننده ندارد و پارسی‌گویی یا اشاره دست جز ابهام و تعجب طرف مقابل را نمی‌افزاید. خرابی و چاله‌های فراوان و آزاردهنده در جاده‌ها همراه با رانندگی بی‌پروای کسانی که هیچ تعهد و مسئولیتی در قبال مسافران ندارند؛ راه‌های میانبر و ناشناخته، سرعت و سبقت غیرمجاز و حتی تعویض روغن به همراه مسافر! ارائه اطلاعات غلط و بیان اشتباه فواصل، بخشی از اقدامات آنان است که تا کنون سبب حوادث جاده‌ای فراوان و از دست رفتن عزیزانی در این مسیر شده است. اگر همانگونه که وزیر کشور اظهار داشت، طرف عراقی توان حمل این بار سنگین را ندارد؛ دست‌کم ترویج و تشویق‌کنندگان این‌سو به مساعدت آنان روند و هماهنگی و نظارتی بر مسائلی این‌چنین داشته باشند. 👈 زائران نیز توصیه امام صادق(ع) را فراموش نکنند که فرمود: حسین(ع) را گرسنه و تشنه زیارت کن و [بدون توقف] برگرد و آنجا اطراق نکن. آداب زیارت و توشه معنوی گرفتن از این سفر؛ اصلی است که گاه به فراموشی سپرده می‌شود.
📚 معرفی آثار ۳۰ مجموعه مقالات اربعین ✍️ جمعی از نويسندگان؛ تهیه پژوهشكده حج و زيارت نشر معشر؛ ۱۳۹۴ ۵۲۰ ص وزیری 👈 کتاب شامل دو بخش است که در بخش اول ۱۸ مقاله از مجلات استخراج شده (تصویر بخشی از آنها در بالا وجود دارد) و در بخش دوم ۲۲ مقاله مرتبط با اربعين از روزنامه‌ها انتخاب و منتشر شده است. كتابشناسی توصيفی اربعين نیز بخشی از این اثر است. 📶 کتاب در سایت‌ها قابل دسترسی و مطالعه است. 📌 چکیده یکی از مقالات (ص۱۲۱: تحقیقی درباره اربعین حسینی، سبحانی‌نیا، برگرفته از مجله تاریخ در آینه پژوهش) 👇 مسئله اربعين سيدالشهدا(ع) و اينكه آيا خاندان آن حضرت، پس از رهايى از اسارت يزيد، قصد عزيمت به كربلا را داشته و نيز آيا توانسته‌اند در آن روز به زيارت آن مضجع شريف نايل آيند و مرقد مطهرش را زيارت كنند، از جمله مسائلى است كه از ديرباز، صاحب نظران درباره آن اختلاف نظر داشته و هر يك با استشهاد به دلايل تاريخى، براى اثبات يا نفى آن تلاش كرده‌اند. در اين مقاله با توجه به متون تاريخى معتبر، احتمالات ممكن را تبيين كرده و ضمن بيان نظر مدافعان اين واقعه، ديدگاه خود را مبنى بر نبود دليل كافى و مطمئن بر مسئله اربعين سيدالشهدا(ع) تبيين خواهيم نمود. همچنين امكان رسيدن كاروان اسرا به كربلا در اربعين اول را نيز تقريباً ناممكن دانسته و در پايان، دليل الحاق سر مطهر امام حسين(ع) به جسم شريفش را خدشه‌پذير دانسته... در ایتا https://eitaa.com/Mostabin در تلگرام https://t.me/AlMostabin در واتساپ https://chat.whatsapp.com/E3MGP4A6vvr8THW1GjH3NO
پیامبر رحمت 1️⃣ در نبرد حُنین رسول‌خدا متوجه شد مردم بر سر جنازه زنی در مسیر لشکر جمع شده‌اند. بررسی‌ها نشان داد خالد بن ولید تازه‌مسلمان که پیش‌قراول سپاه بوده، در اقدامی شبیه رفتارهای عصر جاهلی آن زن را کشته است. پیامبر بلافاصله یکی از یاران خود را فرستاد تا این فرمانده خود را توبیخ کرده و به او بگوید: غیرنظامیان شامل زنان و کودکان و پیران یا پناه‌جویان نباید در جنگ آسیب ببینند. 2️⃣ پیش از صلح پیامبر با مشرکان قریش و زمانی که دو گروه با یکدیگر در جنگ بودند؛ ثُمامة بن اُثال حاکم یمامه مسلمان شد و صادرات به مکه را که ارزاق و گندم بود، تحریم کرد. شرایط زندگی بر مکیان سخت شد و خبر به پیامبر رسید. بنا به نقلی، ابوسفیان به پیامبر پیام داد که به صله رحم توصیه می‌کنی و ما هم‌قبیله تو هستم. رسول‌الله به ثمامه نوشت که هر چند آنان مسلمان نیستند، نباید ارزاق را از آنها منع کنی، راه مایحتاج عمومی را باز بگذار. او هم اطاعت کرد. در ایتا https://eitaa.com/Mostabin در تلگرام https://t.me/AlMostabin در واتساپ https://chat.whatsapp.com/E3MGP4A6vvr8THW1GjH3NO
📚 معرفی آثار 31 کاشان در مسیر تشیع انتشارات مؤسسه شیعه‌شناسی، 1386 ↩️ در این کتاب با تبیین و تفکیک کاشان‌های تاریخی یا تشابهات لفظی، چگونگی ورود تشیع به کاشان بررسی شده و از میان عوامل جامعه‌شناختی مذهب‌گزینی به مؤلفه جغرافیا و نزدیکی به قم توجه شده است. 🔍 از دیدگاه این کتاب، آغاز تشیع کاشان متأثر از محدثانی چون علی بن محمد قاسانی راوی امام هادی(ع)‌ در قرن سوم بوده و عواملی چون اقتصاد، سیاست (قیام‌ها)، جمعیت، حضور ابولؤلؤ، موسی مبرقع یا دیگر امامزادگان درباره ورود تشیع به کاشان درست نیست. 3️⃣ فصل سوم کتاب درباره گسترش تشیع و شخصیت‌های سیاسی و علمی تأثیرگذار تا قرن ششم در این خطه سخن می‌گوید. در ایتا https://eitaa.com/Mostabin در تلگرام https://t.me/AlMostabin در واتساپ https://chat.whatsapp.com/E3MGP4A6vvr8THW1GjH3NO
احترام بخاطر ترس امام صادق(ع) از جدش رسول خاتم محمد (صلی‌الله علیه‌وآله) چنین روایت کرد که: شخصی بر پیامبر وارد شد و خواست با آن‌حضرت ملاقات کند؛ اما چون فردی بد زبان بود، رسول‌خدا تمایلی به دیدار او نداشت. با این حال مانع ورود او نشد. همسر پیامبر از اتاق بیرون رفت و آن مرد وارد شد. رسول‌الله با او گفتگو و خوش‌رفتاری کرد و سپس مرخص شد. همسر پیامبر بازگشت و از آن‌حضرت پرسید شما که مایل به دیدار او نبودید چطور به او اجازه دادید و با او به صحبت نشستید؟ پیامبر فرمود: بدترین مخلوقات خدا آنانی هستند که بخاطر بدزبانی‌اش، همنشینی با او خوشایند نباشد. (کافی، 2/326) 📃 ظاهر روایت نشان می‌دهد منظور پیامبر این است که وقتی کسی بدزبان باشد دیگران مایل به ارتباط و گفتگو با او نیستند. البته که چنین است؛ اما تفسیر دیگری از این سخن شده و آن اینکه رسول‌خدا بخاطر بد زبان بودن او و نگرانی از آبروریزی طرف، او را دیدار و احترام کرد. ↩️ دلیل این تفسیر آنکه کلینی آن را در باب «مَنْ يُتَّقَى شَرُّهُ‏» آورده و بلافاصله آن را با دو روایت دیگر تکمیل کرده است. اتفاقاً یکی از او دو هم از امام صادق(ع) از جدّ بزرگوارش و دیگری به سند جابر بن عبدالله است که پیامبر فرمود: بدترین مردم نزد خدا کسانی‌اند که مردم از ترس زبانشان به آنان احترام کنند. در جای دیگر هم آمده است: شِراركم من‏ يُتّقى‏ شرُه‏. 🌹17 ربیع‌الاول ولادت پیامبر رحمت و امام صادق(ع) بر همراهان گرامی مُستبین مبارک باد. در ایتا https://eitaa.com/Mostabin در تلگرام https://t.me/AlMostabin
حضرت معصومه(س) 📅 دهم ربیع‌الثانی در تقویم معاصر شیعه به عنوان روز یادبود یا گرامی‌داشت وفات حضرت فاطمه دختر امام کاظم(ع) تعیین و مقرر شده است. ✅ آگاهی‌های مربوط به این امام‌زاده منحصر به کتاب تاریخ قم است و در آنجا چنین آمده که فاطمه دختر موسی بن جعفر(ع) به قصد دیدن برادرش امام رضا(ع) از مدینه بیرون شد؛ در ساوه بیمار گشت و به قم انتقال یافت و در این شهر از دنیا رفت. اطلاعات دیگری از زندگانی ایشان در دست نیست. ↩️ بنابراین مطالب بسیاری که گفته می‌شود، تحلیل و برداشت افراد یا نویسندگان است و در گزارش‌های تاریخی یا منابع معتبر یافت نمی‌شود. ❌ ادعای مسمومیت و شهادت حضرت معصومه گویا برای نخستین بار از سوی مرحوم علی اکبر تشیُد (ساوجی) در دهه‌های اخیر روی کاغذ آمده و چون استاد مورخ، مرحوم سید جعفر مرتضی عاملی (رحمة‌الله‌علیه، که این روزها سومین سالگرد درگذشت اوست) سخن تشیّد را در کتاب زندگانی امام رضا(ع) نقل کرده، آن مطلب نادرست شهرت یافته و بر سر زبان‌ها افتاده است. در ایتا https://eitaa.com/Mostabin در تلگرام https://t.me/AlMostabin
صندوق انتقاد در حکومت علی(ع) 📌 ابن ابی‌الحدید در شرح نهج‌البلاغه در توضیح این قسمت از نامه امیرمؤمنان به مالک اشتر (عهد مشهور مصر) که فرمود: 🗞 تفَقَّدْ أُمُورَ مَنْ لَا يَصِلُ إِلَيْكَ مِنْهُمْ مِمَّنْ تَقْتَحِمُهُ الْعُيُونُ وَ تَحْقِرُهُ الرِّجَالُ فَفَرِّغْ لِأُولَئِكَ ثِقَتَكَ مِنْ أَهْلِ الْخَشْيَةِ وَ التَّوَاضُعِ فَلْيَرْفَعْ إِلَيْكَ أُمُورَهُمْ ثُمَّ اعْمَلْ فِيهِمْ بِالْإِعْذَارِ إِلَى اللَّهِ سُبْحَانَهُ يَوْمَ تَلْقَاه‏ ↩️ می‌گوید: امیرمؤمنان علی(ع) محلی داشت به نام بیت القصص [قصص در اینجا جمع قصه به معنای انتقاد و شکایت] که مردم انتقادات و شکایات خود را در آن می‌انداختند. 🔍 ترجمه سخن مولا به مالک چنین است: به كارهاى كسى كه به تو دسترسى ندارد بنگر ـ آنان كه در ديده‌ها خوارند و مردم خُردشان مى‌شمارند ـ كسى را كه بدو اعتماد دارى براى تفقّد حال آن جماعت بگذار كه از خدا ترسان باشد و از فروتنان؛ تا درخواست‌هاى آنان را به تو رساند. با آنان چنان رفتار كن كه چون خدا را ديدى جاى عذرت بماند. از ترجمه نهج‌البلاغه مرحوم دکتر شهیدی در ایتا https://eitaa.com/Mostabin در تلگرام https://t.me/AlMostabin
سرور زنان و پوشش بدن ✅رسم مردم حجاز در صدر اسلام درباره جنازه زنان چنین بود که آن را بر تخته‌ای قرار می‌دادند و پارچه‌ای روی آن کشیده حمل می‌کردند. ❓یکی از دل‌نگرانی‌های حضرت فاطمه زهرا(س) در ایام نزدیک به رحلتش این بود که با چنین رسمی، حجم بدن او از دید نامحرم محفوظ نخواهد بود. 📚 بنا به نقل بسیاری از مورخان و محدثان معتبر شیعه و سنی، حضرت این دغدغه را با اسماء بنت عُمیس در میان گذاشت. 🏝 اسماء پاسخ داد: در حبشه که بودیم برای زنان تابوتی خاص داشتند که حجم بدن آشکار نمی‌شد. دخت پیامبر خوشحال شد و از او خواست چنین چیزی برای او بسازد و این اولین تابوتی بود که ساخته شد. ✍️ اسماء همسر جعفر بن ابی‌طالب و جاری حضرت زهرا(س) بود که با شوهرش به حبشه رفت. پس از شهادت جعفر با ابوبکر ازدواج کرد و محمد را آورد. پس از مرگ ابوبکر به ازدواج علی(ع) در آمد و محمد بن ابی‌بکر در دامان امیرمؤمنان بزرگ شد. (س) در ایتا https://eitaa.com/Mostabin در تلگرام https://t.me/AlMostabin
اختلاف داخلی و بهره‌مندی بدخواهان 📌 از رویدادهای مهم تاریخ اسلام، برخورد درس‌آموز امیرمؤمنان علی(ع) پس از واقعه سقیفه است. ↩️ هنوز مدتی از بیعت مسلمانان با ابوبکر نگذشته بود که ابوسفیان به حمایت از امیرمؤمنان وارد صحنه شد و با اشعاری تحریک‌آمیز سعی در برانگیختن مخالفان سقیفه داشت. 📃 ابوسفیان در این اشعار با بدگویی از ابوبکر و تحریک بنی‌هاشم بر ضد قبایل رقیب، خطاب به علی(ع) کرد که برخیز! جز تو کسی شایسته این جایگاه نیست. ⚔️ آنگاه گفت اگر بخواهید لشکری از سواره و پیاده برایتان مهیا کنم. سپس دست دراز کرد که بیعت کند؛ اما امیرمؤمنان دست ردّ بر سینه او زد و فرمود: هدف تو خدایی نیست بلکه همانند زمان پیامبر قصد توطئه داری. ما اهل دامن زدن به این اختلافات نیستیم. 📚 (ارشاد شیخ مفید، تاریخ یعقوبی و اخبار الموفقیات) ⛔️ این دوراندیشی امام ـ که جز آن از او انتظار نمی‌رفت ـ سبب نومیدی مخالفان از توطئه به نام ایشان شد. سید رضی کلام پنجم نهج‌البلاغه را ناظر به این واقعه آورده است. در ایتا https://eitaa.com/Mostabin در تلگرام https://t.me/AlMostabin
به حضرت زهرا(س) دروغ نبندیم ☑️ باید از روضه‌خوانان و ذاکرانی که با مطالعه و مراجعه به کتب معتبر، مصائب اهل‌بیت را بیان می‌کنند، قدردانی و تشکر کرد. 🚦 آن دسته از ذاکران و مرثیه‌سرایانی هم که بدون مراجعه به کتب تاریخ و حدیث، از روی تقلید و با استناد به شنیده‌ها و مشهورات، ساعت‌ها مجلس‌گردانی می‌کنند، به روایاتی که خود اهل‌بیت از دروغ بستن به خود نهی کرده‌اند توجه می‌دهیم. 🤲 خداوند همه ما را از سخن گفتن بدون علم، حفظ کند که در قیامت از همه چیز سؤال خواهد شد: ↩️ و لا تَقْفُ ما لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ إِنَّ السَّمْعَ وَ الْبَصَرَ وَ الْفُؤادَ كُلُّ أُولئِكَ كانَ عَنْهُ مَسْؤُلا (آیه 36 اسراء) 📃 روضه مشهوری که حضرت فاطمه سلام‌الله‌علیها پس از شهادت، دست‌های خود را از کفن بیرون آورده و بر گردن حسن و حسین علیهماالسلام حلقه کرد، صحت ندارد. 📖 این مطلب تا قرن یازدهم در هیچ کتابی نیامده و مرحوم علامه مجلسی بر نامعتبر بودن آن تصریح می‌کند (بحار 174/43). ⛔️ هر روایتی که در هر کتابی آمده دلیل بر درستی آن نیست و باید با معیارهای دانش مربوطه سنجیده شود. در ایتا https://eitaa.com/Mostabin در تلگرام https://t.me/AlMostabin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اهانت خلیفه به اهل‌بیت ❌ آنگاه که اخلاق رسانه رعایت نشود هر چیزی به تمسخر گرفته خواهد شد. 📍سخن این خطیب محترم نادرست نیست گرچه گاهی مطالب ضعیف و غیرعلمی بر منبر و پای منبر گفته شود. 🔏 حتی در صورت خطای علمی، انتقاد با تمسخر، سزاوار و اخلاقی نیست. 😢 پس گریه مستمعان هم بر اساس فهم صحیح و ارادت به آل‌عبا بوده و عیبی بر آنان نخواهد بود. 👈 بنا به نقل جوهری و عسکری از نویسندگان سده چهارم هجری؛ ابوبکر پس از خطبه دخت گرامی پیامبر، سخنرانی کرد و چنین گفت: اى مردم، چه معنى دارد به سخن هر زنی گوش‌ می‌دهید و اعتماد می‌کنید؟! این ادعاها در زمان پیامبر كجا بود؟ هر كس كه شنیده بگوید و هر كه حاضر بوده گواهی دهد. چنین نیست، إِنَّمَا هُوَ ثُعَالَةٌ شَهِيدُهُ / شاهده ذَنَبُه !!!!؟؟؟ ↩️ سپس گفت اینها فتنه‌گرند، از ضعیف‌ها‏ کمک می‌خواهند و از زنان یاری می‌طلبند. 📚 منابع: السقیفه و فدک، جمهرة الامثال، شرح نهج‌البلاغه، بحار در ایتا https://eitaa.com/Mostabin در تلگرام https://t.me/AlMostabin
مؤلف این کتاب و چندین اثر دیگر تاریخی و اهل‌بیتی؛ دوست عزیز خوش‌خلق، خوش‌قول و پرتلاش و همکار ما در دانشنامه اهل‌بیت(ع)، جناب استاد دکتر سید محمود سامانی که طی حادثه‌ای ناگهانی و ناگوار در شب شهادت حضرت زهرا(س) بدرود حیات گفت، امروز پنج‌شنبه در جوار رحمت الهی و در دیار علی بن موسی الرضا(ع) آرام گرفت. دوستان و شاگردانش ضمن طلب رحمت و مغفرت و آرزوی حشر او با اهل‌بیت طاهرین، امشب نماز هدیه به ایشان را فراموش نخواهند کرد. وَ سَلامٌ عَلَيْهِ يَوْمَ وُلِدَ وَ يَوْمَ يَمُوتُ وَ يَوْمَ يُبْعَثُ حَيًّا
مادر ۴ شهید به جهت گرامی‌داشت همسر امیرالمؤمنین و مادر چهار شهید کربلا، روزی از سال را به ایشان اختصاص داده و در تقویم درج کرده‌اند. جناب ام‌البنین مادر حضرت ابوالفضل العباس و جعفر و عبدالله و عثمان برادران سیدالشهدا و شهدای کربلاست. اگر اطلاعات زیادی از این مادر نداریم اما حاصل تربیت او در وفاداری فرزندانش به امام زمان و ایستادگی برابر ذلت‌پذیری به ظهور رسید. تعبیر «بنفسی انت» نیز مدال افتخاری برای فرزند این مادر است. هم‌قبیله بودن ام‌البنین با شمر فرمانده ارشد سپاه یزید می‌توانست این چهار برادر را از تحریم خارج کند؛ اما آنان آرمان‌های دینی خود را ترجیح دادند و تسلیم جوّ حاکم نشدند. ابوالفرج اصفهانی (د 356) به نقل از امام صادق(ع) می‌نویسد: ام البنین به بقیع می‌رفت و چنان بر فرزندانش می‌گریست و مرثیه‌ای سوزناک می‌گفت که مردم مدینه را به دور خود جمع می کرد. حتی مروان [که از دشمنان اهل‌البیت بود] می‌آمد و می‌گریست. برای اطلاع بیشتر به مقاله دانشنامه‌ای ام‌البنین نوشته استاد مرحوم دکتر سامانی (در متن شماره 22 مستبین) مراجعه شود. در ایتا https://eitaa.com/Mostabin در تلگرام https://t.me/AlMostabin
💧به بهانه یادمان مادر سقا 🏴 در ایام محرم حجم تحریفات و دروغ‌ها به اندازه‌ای است که فرصت نقد روضه مشهور حضرت ابوالفضل(ع) نمی‌شود. ☑️ جایگاه علمدار کربلا نزد سیدالشهداء و دیگر اهل‌بیت روشن است و سخنانش در اعلام وفاداری در شب عاشورا، بسیار زیبا و مهم. مصیبت او نیز برای اهل معرفت، سنگین و جانسوز است؛ ❌ اما این داستان که اجازه میدان خواست و برادرش فرمود تو پرچم‌دار من هستی و اگر بروی لشکر از هم می‌پاشد... پس برای بچه‌ها آب بیاور... (و ادامه ماجرا) فقط در کتب تحریف‌گستر قرن دهم به بعد مانند منتخب طُریحی آمده که کتابی پر از نادرستی‌ها و ناراستی‌هاست. ↩️ البته از آنجا که این نقل در بحارالانوار هم آمده، تصور می‌شود قابل اعتماد است. 📌 یک نقد کوچک و روشن (که در پاورقی بحار هم اشاره شده) اینکه هنگام شهادت حضرت ابوالفضل لشکری برای امام نمانده بود تا بخواهد پراکنده شود. 📗برای اطلاع بیشتر ر.ک: مقتل جامع، ۸۴۴/۱. در ایتا https://eitaa.com/Mostabin در تلگرام https://t.me/AlMostabin
📚 معرفی آثار ۳۲ 📘 زندگانی فاطمه زهرا(س) 🖋 دکتر سید جعفر شهیدی دفتر نشر فرهنگ اسلامی 📗 این کتاب همانند دیگر آثار استاد محقق مرحوم شهیدی با نگاهی عالمانه به زندگی دخت پیامبر، به زوایای مختلف زندگی آن حضرت می‌پردازد. 🔍 وی در خصوص تاریخ ولادت حضرت، دو قول مشهور ۵ سال قبل از بعثت (نظر اهل‌سنت) و ۵ سال بعد بعثت (نظر شیعیان) را بررسی کرده و ولادت آن‌حضرت را در زمان بنای کعبه که ۵ سال پیش از بعثت بود، ترجیح می‌دهد. ✍️ اما در پایان می‌نویسد: دختر پیغمبر پنج سال پس از بعثت یا پیش از بعثت متولد شده باشد ۹ ساله شوهر کرده باشد یا ۱۸ ساله؛ در ۱۸ سالگی به جوار پروردگار رفته باشد یا ۲۸ سالگی؛ او دختر پیغمبر اسلام و نمونه کامل زن تربیت شده و برخوردار از اخلاق عالی اسلامی است. ✅ آنچه هر زن و مرد مسلمان باید از زندگانی دختر پیغمبر بیاموزد پارسایی و پرهیزگاری او، بردباری و فضیلت، ایمان به خدا و ترس از پروردگار و دیگر خصلت‌های عالی انسانی است که در خود داشت. در ایتا https://eitaa.com/Mostabin در تلگرام https://t.me/AlMostabin
امام‌زاده بی جن‌ 📌 در سال‌های اخیر نام امام‌زاده بیژن و تصویری از تابلو محل آن خبرساز شد و البته برخی بی‌انصافی‌ها و شتابزدگی در اظهارنظرهای فضای مجازی را به دنبال داشت. همانند بسیاری از مطالب که بدون تحقیق و بررسی دست به دست می‌شود. 📣 تا آنکه مسئولان اوقاف منطقه توضیح دادند منظور امام‌زاده بی‌جِن است که در محاوره مردم تبدیل به بی‌ژن شده بود. بررسی سال 1373 قمری نشان می‌دهد این امامزاده درویشی از عصر معتصم عباسی است که دلایلی برای سید بودن او وجود دارد و به 14 واسطه به امام سجاد(ع) می‌رسد. در عین حال گفته‌اند: اوقاف همچنان در تعقیب مطالب، مستندات و اطلاعات درباره امامزاده‌هایی مانند «سید بیژن» هستند و تلاش دارند، مدارک بیشتر و دقیق‌تری را جمع‌آوری کند. 👈 ر.ک: متن شماره 23 مستبین. ✅ باید از این توجه و توضیح مسئولانه تشکر کرد. اما از این اتفاق، برداشت‌هایی هم می‌توان داشت. ↩️ اینکه نام یک امام‌زاده یا مناسک و مراسمی ممکن است در طول چند صد سال یا حتی چند ده سال چه سیری را طی کند و از کجا به کجا برسد که بی‌جن به بیژن تبدیل شود. ◀️ و اینکه بررسی در سال 1373 قمری یعنی 1150 سال پس از عصر معتصم که گفته می‌شود آن سید محترم به منطقه هجرت کرده است. ✍️ ارائه همین آگاهی‌ها برای مخاطبان و مراجعه‌کنندگان به این مراکز معنوی ضروری است. اما اگر فقط به مشهورات بسنده کردیم و بر اساس آن تابلو زدیم و تبلیغات کردیم، بدخواهان و مخالفان تشیع به شبهات دامن خواهند زد. کانال مُستبین را به دوستان خود معرفی کنید: در ایتا https://eitaa.com/Mostabin در تلگرام https://t.me/AlMostabin
🌹 به استقبال ولادت مولی الموحدین 💰 بالاخره علم بهتر است یا ثروت؟ امیرمؤمنان به این پرسش قدیمی پاسخ داده و سید رضی آن را در نهج البلاغه (حکمت ۱۴۷) آورده است: يَا كُمَيْلُ الْعِلْمُ خَيْرٌ مِنَ الْمَال. الْعِلْمُ يَحْرُسُكَ وَ أَنْتَ تَحْرُسُ الْمَالَ وَ الْمَالُ تَنْقُصُهُ النَّفَقَة... 🥛 اى كميل بن زياد! اين دل‌ها همچون ظرف‌هايند و بهترين آنها آن است كه بهتر در خود نگاه دارد. پس آنچه را هم‌اكنون به تو می‌گويم در خاطر نگاه دار: 3⃣ مردمان بر سه گونه‏‌اند: عالمان ربّانى، و آموزندگانى براى رسيدن به رستگارى، و باقى همه ابلهان و نادانانی‌اند كه در پى هر بانگ‏‌كننده به‌راه مى‏‌افتند، و هر بادى آنان را به سويى متمايل مى‏كند، نه از نور علم كسب روشنى مى‏كنند و نه به پناهگاهى مطمئن و ايمن پناه مى‏‌برند. 📒 اى كميل! علم نيكوتر از مال است. علم پاسدار تو است و تو پاسدار مال. 🕤 مال با خرج كردن كم مى‏شود، و علم با انفاق افزايش پيدا مى‌‏كند؛ و آن دوستى كه از مال پديد آيد با زوال آن زايل مى‌‏شود. 👓 اى كميل! شناخت مقام علم خود مرتبه‏اى از طاعت است. 🤲 آدمى با علم، در اين زندگى، كسب طاعت مى‌‏كند، و پس از مرگ به نام نيک مى‌‏رسد. علم حاكم است و مال محكوم. ✅ اى كميل! نگهبانان اموال در زمان زندگى مرده‏‌اند، و دانشمندان تا جهان باقى است زنده‌‏اند، خود از ميان رفته‌‏اند اما ياد ايشان در دلها باقى است. ترجمه از الحیاة در ایتا https://eitaa.com/Mostabin در تلگرام https://t.me/AlMostabin
مولود کعبه 👈🏿 همانگونه که شیخ مفید تأکید کرده، ولادت امیرالمؤمنین علی(ع) در کعبه از فضائل و افتخارات آن‌حضرت به شمار می‌رود. اما این واقعه مهم و شگفت، چه اندازه در منابع معتبر و متقدم انعکاس یافته و آیا اختصاص به کتب شیعه دارد؟ ✅ این خبر در منابع کهنی از شیعه و سنی گزارش شده است. مثلاً مسعودی در مروج الذهب که از کتب معتبر تاریخی است به ولادت آن‌حضرت در کعبه تصریح می‌کند. حاکم نیشابوری از محدثان اهل‌سنت بر این رویداد تأکید دارد. 📘 در کتاب اثبات الوصیه از شیعیان امامیه و تذکرة‌ الخواص از سنیان دوستدار اهل بیت آمده است که فاطمه بنت اسد‌ در حال طواف بود و درد زایمان او را به داخل کعبه کشاند. 🔖 مورخان و محدثان معتبر، جزئیات بیشتری از واقعه را ثبت و ضبط نکرده‌اند و آنچه در برخی کتاب‌ها آمده چندان قابل اعتماد نیست. 📌 آنچه بیش از اینگونه فضائل اهمیت دارد، وجوب اطاعت از علی(ع) و پیروی از او در اخلاق و رفتار است که خدای متعال او را حجت قرار داد تا الگوی انسان و انسانیت باشد. صلی الله علیک یا علی بن ابی‌طالب صلی الله علیک یا امیرالمؤمنین در ایتا https://eitaa.com/Mostabin در تلگرام https://t.me/AlMostabin
شجاعت حضرت زینب(س) برابر یزید 📔 در کتاب تاریخ طبری به نقل از مقتل معتبر ابومخنف آمده است که فاطمه دختر امیرمؤمنان علی(ع) گفت: پس از واقعه کربلا که ما را به شام بردند و مقابل یزید نشاندند، دلش به حال ما رحم آمد و درباره ما دستوراتی داد. در این حال مردی از اهل شام بلند شد و مقابل یزید ایستاد و از او خواست مرا به کنیزی بگیرد. لرزه به تنم افتاد و تصور کردم که چنین حقی دارد و چنین خواهد شد. لباس خواهرم زینب را گرفتم و به او پناه بردم. او از من بزرگ‌تر و عاقل‌تر بود و او می‌دانست که چنین اتفاقی نخواهد افتاد. خواهرم با تندی جواب آن شامی را داد و یزید خشمگینانه گفت اما اگر من بخواهم چنین کنم می‌توانم. 📌 [در اینجا گفتگویی بین زینب(س) و یزید ردّ و بدل شد که دانش و شجاعت آن‌حضرت و چگونگی دفاع از اسیران اهل‌بیت را در سرزمین دشمن نشان می‌دهد.] ـ چنین حقی نداری مگر از اسلام خارج شوی. ـ این پدر و برادر تو بودند که از دین خارج شدند. ـ تو و پدر و پدر بزرگت به وسیله جَدّ و پدر و برادر من به دین خدا هدایت شدید. ـ چنین نبوده است. ـ تو فعلاً قدرت داری و از روی ستم بدگویی می‌کنی و با سلطه‌ات زورگویی. ⬅️ فاطمه دختر علی(ع) گوید یزید خجالت کشید و شاکت شد. آن شامی دوباره حرفش را تکرار کرد که این دختر را به من می‌دهی؟! یزید گفت دور شو خدا مرگت بدهد. در ایتا https://eitaa.com/Mostabin در تلگرام https://t.me/AlMostabin
هدایت شده از مسلمنا muslimnair
⚡️سریال رمضانی ۲۰۲۳ درصدد تطهیر سلطنت بنی امیه؟؟؟ ➣ https://eitaa.com/muslimnair مُسْلِمْنا 🎥 جهان عرب، امسال شب های ماه مبارک رمضان را با سریال «معاویه بن ابی سفیان» و سریال پانزده قسمتی «محمد بن ادریس شافعی» خواهند گذراند. 🎥 به گزارش الجزیره، این سریال با پخش قطعاتی از فتنه الکبری یا قتل عثمان (۱۸ ذی الحجه۳۵ قمری) آغاز و جنگ جمل، نبرد صفین، شهادت حضرت علی(ع)، صلح و شهادت امام حسن(ع) و شهادت امام حسین(ع) را به تصویر خواهد کشید. 🎥 «ایاد نصار» بازیگر اردنی در نقش امام علی (ع) ایفا نقش خواهد کرد. همچنین پس از عدم قبول «علی سلیمان» هنرپیشه فلسطینی، «لجین اسماعیل» در نقش معاویه بن ابی سفیان ایفا نقش خواهد کرد. «جمیله الشیحی» هنرمند تونسی به همراه «اسما جلال» و «عایشه بن احمد» در نقش همسران معاویه بازی خواهند کرد. بازیگر نقش هندبنت عتبه مادر معاویه و زن ابوسفیان، بر عهده «سهیر بن اَمارا» هنرمند تونسی خواهد بود. ✍ پانوشت: 🎥 رمضان ۲۰۱۰ میلادی شبکه تلوزیونی الحیات با مشارکت مالی کویت و عربستان سریال تلوزیونی رمضانی «الاَسباط» یا «الحسن و الحسین و المعاویه» را پخش کرد. فیلم الاسباط بر اساس باور وهابیت مبنی بر قبول اهل بیت (ع) و طرد مکتب اهل بیت (ع) روی آنتن رفت. در سکانس جنجالی این سریال امام علی( ع) و معاویه در حاشیه جنگ صفین به صورت نگران و گریان نمایش داده شد که مخالف جنگ افروزی بین مسلمانان هستند. در این سریال مقصر جنگ صفین بر گردن «مالک اشتر»، «محمد بن ابی بکر»، «عبدالله بن سبا» قرار گرفت. الاسباط در صدد آن بود که القا کند این افراد بودند که تنور صفین را روشن کردند. براین اساس نه امام علی(ع) و نه معاویه این جنگ را قبول نداشتند و این کارزار بر دو صحابی رسول خدا(ص) تحمیل شد!!! 💥 با توجه به عدم انتشار متن فیلمنامه معاویه ۲۰۲۳، باید اندکی صبر کرد و دید آیا این سریال در تداوم سیاست سریال الاسباط مبنی بر تطهیر بنی امیه است یا خالد صلاح مصری (فیلمنامه نویس و روزنامه نگار شهیر الاهرام) گونه ای جدید از تاریخ ایدئولوژیک را رونمایی خواهد کرد. «تاریخ ایدئولوژیک» گونه ای از تحریف گزاره های تاریخی است که حوادث تاریخی بر طبق باورهای کلامی فرقه ای کنار هم چیده و نتایج خلاف مشهور از آنها استنباط می شود. 🔸مورخ معاصر حضرت آیت الله یوسفی غروی و محقق دقیق النظر استاد محمد اسفندیاری، تاریخ ایدئولوژیک را از خطرناکترین انواع تحریف های تاریخی می دانند که بجاست تاریخ پژوهان و مراکز تاریخ پژوهی به نقد جدی این اندیشه پرداخته و پاسخ فوری و مقتضی ارائه دهند. https://www.aljazeera.net/arts/2023/2/6/%D8%AA%D8%AC%D8%B3%D9%8A%D8%AF-%D9%85%D8%B9%D8%A7%D9%88%D9%8A%D8%A9-%D8%A8%D9%86-%D8%A7%D8%A8%D9%8A-%D8%B3%D9%81%D9%8A%D8%A7%D9%86-%D9%88%D8%A7%D9%84%D8%A7%D9%85%D8%A7%D9%85 🌐 آدرس کانالهای علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ➣ تلگرام: ➣ https://t.me/Muslimnair ➣ ایتا: ➣ https://eitaa.com/muslimnair ➣ سروش پلاس: ➣ https://splus.ir/muslimnair ➣ روبیکا: ➣ https://rubika.ir/Muslimnair ➣ بله: ➣ https://ble.ir/muslimnair ➣ واتس اَپ: https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
زندان امام هفتم؛ ۱۴ سال یا ۴ سال؟ 📣 مشهور است که موسی بن جعفر علیهماالسلام ۱۴ سال در زندان به سر برد. اما در منابع، سخن از چهار سال آمده است: از ۱۷۹ تا ۱۸۳ که امام به دفعات از سوی هارون حبس شد. ↙️ البته بخشی از این زندان‌ها به شکل حصر در خانه حاکمان عباسی و تحت نظر آنان بوده که البته معنایی جز حبس نخواهد داشت. 📌 امام (ع) با چندین خلیفه عباسی معاصر بود. مهدی (محمد پسر منصور) آن‌حضرت را از مدینه به بغداد برد و حبس کرد. شب امیرمؤمنان (ع) به خواب او آمد و آیه‌ای در اشاره به قطع رحم خواند. پس بیدار شد و امام را خواست و پس از سخنان و قرارهایی که بین آنان ردّ و بدل شد، با احترام او را آزاد کرد. مدت این حبس مشخص نیست ولی آن را کوتاه می‌دانند. ❌ برخی معاصران مانند محمدجواد فضل‌الله و هاشم معروف حسنی مدت حبس امام را ۱۰ و ۱۴ سال گفته‌اند اما آدرسی به منابع نداده‌اند. 📘 استاد محمدی در کتاب تاریخ اسلام جلد۲ احتمال داده که منشأ اشتباه، عبارت عیون الاخبار صدوق ۹۵/۱ است که ده ماه و اندی را، ده سال و اندی، نوشته است. در ایتا https://eitaa.com/Mostabin در تلگرام https://t.me/AlMostabin
🌺 عید بزرگ مبعث مبارک باد 🌹 به مناسبت این عید با عظمت و منت بزرگ خداوند بر بندگان؛ کلماتی از وحی را که مناسب بعثت و مسئولیت پیامبر است مرور می‌کنیم: 1⃣ پیامبر آمده است که زنجیرهای خود ساخته انسانی و خرافات را بردارد ⬅️ وَ يَضَعُ عَنْهُمْ إِصْرَهُمْ وَ الْأَغْلالَ‏ الَّتي‏ كانَتْ عَلَيْهِم‏ 2⃣ پیامبر نگهبان مردم نیست. برای هدایت آنان آمده و هدایت آنان سود و ضرری به او نمی‌رساند ◀️ قُلْ لَسْتُ عَلَيْكُمْ بِوَكِيل. قُلْ يَا أَيُّهَا النَّاسُ قَدْ جَاءَكُمُ الْحَقُّ مِنْ رَبِّكُمْ فَمَنِ اهْتَدَى فَإِنَّمَا يَهْتَدِي لِنَفْسِهِ وَ مَنْ ضَلَّ فَإِنَّمَا يَضِلُّ عَلَيْهَا وَ مَا أَنَا عَلَيْكُمْ بِوَكِيلٍ 3⃣ وظیفه رسول خدا ابلاغ و رساندن پیام است ⏪ وَمَا عَلَى الرَّسُولِ إِلَّا الْبَلَاغُ الْمُبِينُ 4⃣ پیامبر مأمور بردن مردم به بهشت نیست؛ او تذکر دهنده و بیم‌دهنده است ↩️ فَذَكِّرْ إِنَّمَا أَنْتَ مُذَكِّرٌ لَسْتَ عَلَيْهِمْ بِمُصَيْطِرٍ 👇 📖 تفسیر المیزان (ترجمه مرحوم موسوی همدانی): توضیحى راجع به استثناء (الّا من تولّى و کفر) از (فذّکر انّما انت مذّکر) ⬆️ این جمله (إِلا مَن تَوَلى وَ کَفَرَ) استثنایى است از مفعول جمله (فذکر) که در کلام نیامده بود، و تقدیر کلام چنین است : (فذکر الناس انما انت مذکر و لست علیهم بمصیطر الا من تولى منهم عن التذکره و کفَرَ). مردم را تذکر بده که وظیفه تو تنها تذکر دادن است، تو دست زور به ایشان ندارى مگر افرادى از ایشان که از تذکر و پندگیرى روى گردانند و کفر مى ورزند. چون تذکر دادن آن جناب به افراد آن چنانى لغو و بى فایده است و معلوم است که تولى و اعراض و کفر، همواره بعد از تذکر رخ مى دهند، پس ‌ آنچه با این استثناء نفى شد تذکر مکرر است، گویا فرموده : تو به ایشان تذکر بده و تذکر خود را پى بگیر و آن را قطع مکن، مگر از کسى که یکبار و دو بار تذکرش دادى و او روى گردانید و کفر ورزید که در این صورت دیگر لازم نیست به تذکر خود ادامه دهى، بلکه باید از او اعراض کنى، تا خداى تعالى به عذاب بزرگتر معذبش سازد. در ایتا https://eitaa.com/Mostabin در تلگرام https://t.me/AlMostabin