#در_محضر_اهل_بیت
💡امام جواد عليه السلام:
لَن يَسْتَكمِلَ العبدُ حقيقةَ الإيمانِ حتّى يُؤْثِرَ دِينَهُ على شَهْوَتِهِ، و لَن يَهْلِكَ حتّى يُؤْثِرَ شَهْوَتَهُ على دِينهِ
بنده، هرگز حقيقتِ ايمان را به كمال نمى رساند، مگر آنگاه كه دينش را بر هوس خود ترجيح دهد، و هرگز به هلاكت درنمى افتد، مگر زمانى كه هوس خود را بر دينش ترجيح دهد
ميزان الحكمه جلد1 صفحه428
@Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#موعظه
🎥 ثواب بی نظیر برای اطعام مومنین در غدیر
💚 به عشق مولا امیر المومنین علی علیه السلام
#اطعام_غدیر
#عید_غدیر
@Nahjolbalaghe2
قرآن و نهجالبلاغه 🌸🌸
. 📝ترجمه کتاب الغدیر ✅ قسمت: صد و هفتم 🔷#واقعهغدیرخم #علامهامینی ﺍﺯ ﺟﻤﻠﻪ: ﺩﺭ ﺗﻔﺴﻴﺮ ﻓﺮﺍﺕ ﺑﻦ ﺍﺑ
.
📝ترجمه کتاب الغدیر
✅ قسمت: صد و هشتم
🔷#واقعهغدیرخم
#علامهامینی
ﺩﺭ ﻛﺎﻓﻲ ﺗﺎ ﻳﻒ ﺛﻘﻪ ﺍﻟﺎﺳﻠﺎﻡ ﻛﻠﻴﻨﻲ ﺟﻠﺪ 1 ﺹ 303 ﺍﺯ ﻋﻠﻲ ﺑﻦ ﺍﺑﺮﺍﻫﻴﻢ، ﺍﺯ ﭘﺪﺭﺵ، ﺍﺯ ﻗﺎﺳﻢ ﺑﻦ ﻳﺤﻴﻲ ﺍﺯ ﺟﺪﺵ ﺣﺴﻦ ﺑﻦ ﺭﺍﺷﺪ ﺍﺯ ﺍﺑﻲ ﻋﺒﺪ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎﻡ ﺭﻭﺍﻳﺖ ﻧﻤﻮﺩﻩ ﻛﻪ ﮔﻮﻳﺪ: ﺑﺎﻧﺤﻀﺮﺕ ﻋﺮﺿﻜﺮﺩﻡ: ﻓﺪﺍﻳﺖ ﺷﻮﻡ، ﺁﻳﺎ ﺟﺰ ﺩﻭ ﻋﻴﺪ (ﻓﻄﺮ ﻭ ﺍﺿﺤﻲ) ﺑﺮﺍﻱ ﻣﺴﻠﻤﻴﻦ ﻋﻴﺪﻱ ﻫﺴﺖ؟ ﻓﺮﻣﻮﺩ ﺑﻠﻲ. ﺍﻱ ﺣﺴﻦ، ﺍﻋﻈﻢ ﻭ ﺍﺷﺮﻑ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺩﻭ ﻋﻴﺪ، ﮔﻔﺘﻢ: ﭼﻪ ﺭﻭﺯﻳﺴﺖ؟ ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﺭﻭﺯﻳﻜﻪ ﺍﻣﻴﺮﺍﻟﻤﻮﻣﻨﻴﻦ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎﻡ ﺩﺭ
ﺁﻧﺮﻭﺯ ﺑﺮﺍﻱ ﻣﺮﺩﻡ ﺑﻪ ﭘﻴﺸﻮﺍﺋﻲ ﻣﻨﺼﻮﺏ ﮔﺸﺖ، ﮔﻔﺘﻢ: ﻓﺪﺍﻳﺖ ﺷﻮﻡ، ﺑﺮﺍﻱ ﻣﺎ ﭼﻪ ﻋﻤﻠﻲ ﺳﺰﺍﻭﺍﺭ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺁﻧﺮﻭﺯ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﺩﻫﻴﻢ؟ ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﺳﺰﺍﻭﺍﺭ ﺍﺳﺖ ﻳﺎ ﺣﺴﻦ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺁﻧﺮﻭﺯ ﺭﻭﺯﻩ ﺑﺪﺍﺭﻱ، ﻭ ﺩﺭﻭﺩ ﺑﺮ ﻣﺤﻤﺪ ﻭ ﺁﻝ ﺍﻭ ﺻﻠﻲ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﺑﻔﺮﺳﺘﻲ، ﻭ ﺩﺭ ﭘﻴﺸﮕﺎﻩ ﺍﻟﻬﻲ ﺑﻴﺰﺍﺭﻱ ﺑﺠﻮﺋﻲ ﺍﺯ ﺁﻧﻬﺎ ﻛﻪ ﺳﺘﻢ ﻧﻤﻮﺩﻧﺪ ﺑﺮ ﺁﻧﻬﺎ، ﺯﻳﺮﺍ ﻫﻤﺎﻧﺎ ﭘﻴﻐﻤﺒﺮﺍﻥ ﻋﻠﻴﻬﻢ ﺍﻟﺴﻠﺎﻡ ﺍﻣﺮ ﻣﻴﻔﺮﻣﻮﺩﻧﺪ ﺍﻭﺻﻴﺎﺀ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺗﺎ ﺭﻭﺯﻱ ﺭﺍ ﻛﻪ ﻭﺻﻲ ﺁﻧﻬﺎ ﺩﺭ ﺁﻥ ﺭﻭﺯ ﺑﻮﺻﺎﻳﺖ ﻣﻨﺼﻮﺏ ﺷﺪﻩ ﻋﻴﺪ ﺑﮕﻴﺮﻧﺪ، ﺭﺍﻭﻱ ﮔﻮﻳﺪ: ﻋﺮﺽ ﻛﺮﺩﻡ: ﻛﺴﻲ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺭﻭﺯ ﺭﻭﺯﻩ ﺑﺪﺍﺭﺩ ﭘﺎﺩﺍﺵ ﺍﻭ ﭼﮕﻮﻧﻪ ﺍﺳﺖ؟ ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﻣﻌﺎﺩﻝ ﭘﺎﺩﺍﺵ ﺷﺼﺖ ﻣﺎﻩ ﺭﻭﺯ ﺩﺍﺷﺘﻦ. ﻭ ﻧﻴﺰ ﺩﺭ ﺟﻠﺪ 1 ﻛﺎﻓﻲ ﺹ 204 ﺍﺯ ﺳﻬﻞ ﺑﻦ ﺯﻳﺎﺩ، ﺍﺯ ﻋﺒﺪ ﺍﻟﺮﺣﻤﻦ ﺑﻦ ﺳﺎﻟﻢ ﺍﺯ ﭘﺪﺭﺵ ﺭﻭﺍﻳﺖ ﻛﺮﺩﻩ ﻛﻪ ﮔﻔﺖ: ﺍﺯ ﺣﻀﺮﺕ ﺍﺑﻲ ﻋﺒﺪ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎﻡ ﺳﺌﻮﺍﻝ ﻧﻤﻮﺩﻡ: ﺁﻳﺎ ﺑﺮﺍﻱ ﻣﺴﻠﻤﻴﻦ ﺟﺰ ﺟﻤﻌﻪ ﻭ ﺍﺿﺤﻲ ﻭ ﻓﻄﺮ ﻋﻴﺪﻱ ﻫﺴﺖ؟ ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﺁﺭﻱ، ﻋﻴﺪﻱ ﻛﻪ ﺣﺮﻣﺘﺶ ﺍﺯ ﻋﻴﺪﻫﺎﻱ ﻧﺎﻣﺒﺮﺩﻩ ﺯﻳﺎﺩﺗﺮ ﻭ ﺑﺰﺭﮔﺘﺮ ﺍﺳﺖ، ﻋﺮﺽ ﻛﺮﺩﻡ: ﻓﺪﺍﻳﺖ ﺷﻮﻡ ﺁﻥ ﭼﻪ ﻋﻴﺪﻱ ﺍﺳﺖ؟ ﻓﺮﻣﻮﺩ ﺭﻭﺯﻱ ﻛﻪ ﺭﺳﻮﻝ ﺧﺪﺍ ﺻﻠﻲ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ ﺩﺭ ﺁﻥ ﺭﻭﺯ ﺍﻣﻴﺮﺍﻟﻤﻮﻣﻨﻴﻦ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎﻡ ﺭﺍ ﻣﻨﺼﻮﺏ ﺩﺍﺷﺖ ﻭ
ﺁﻧﺮﻭﺯ ﺑﺮﺍﻱ ﻣﺮﺩﻡ ﺑﻪ ﭘﻴﺸﻮﺍﺋﻲ ﻣﻨﺼﻮﺏ ﮔﺸﺖ، ﮔﻔﺘﻢ: ﻓﺪﺍﻳﺖ ﺷﻮﻡ، ﺑﺮﺍﻱ ﻣﺎ ﭼﻪ ﻋﻤﻠﻲ ﺳﺰﺍﻭﺍﺭ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺁﻧﺮﻭﺯ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﺩﻫﻴﻢ؟ ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﺳﺰﺍﻭﺍﺭ ﺍﺳﺖ ﻳﺎ ﺣﺴﻦ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺁﻧﺮﻭﺯ ﺭﻭﺯﻩ ﺑﺪﺍﺭﻱ، ﻭ ﺩﺭﻭﺩ ﺑﺮ ﻣﺤﻤﺪ ﻭ ﺁﻝ ﺍﻭ ﺻﻠﻲ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﺑﻔﺮﺳﺘﻲ، ﻭ ﺩﺭ ﭘﻴﺸﮕﺎﻩ ﺍﻟﻬﻲ ﺑﻴﺰﺍﺭﻱ ﺑﺠﻮﺋﻲ ﺍﺯ ﺁﻧﻬﺎ ﻛﻪ ﺳﺘﻢ ﻧﻤﻮﺩﻧﺪ ﺑﺮ ﺁﻧﻬﺎ، ﺯﻳﺮﺍ ﻫﻤﺎﻧﺎ ﭘﻴﻐﻤﺒﺮﺍﻥ ﻋﻠﻴﻬﻢ ﺍﻟﺴﻠﺎﻡ ﺍﻣﺮ ﻣﻴﻔﺮﻣﻮﺩﻧﺪ ﺍﻭﺻﻴﺎﺀ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺗﺎ ﺭﻭﺯﻱ [ ﺻﻔﺤﻪ 201] ﺭﺍ ﻛﻪ ﻭﺻﻲ ﺁﻧﻬﺎ ﺩﺭ ﺁﻥ ﺭﻭﺯ ﺑﻮﺻﺎﻳﺖ ﻣﻨﺼﻮﺏ ﺷﺪﻩ ﻋﻴﺪ ﺑﮕﻴﺮﻧﺪ، ﺭﺍﻭﻱ ﮔﻮﻳﺪ: ﻋﺮﺽ ﻛﺮﺩﻡ: ﻛﺴﻲ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺭﻭﺯ ﺭﻭﺯﻩ ﺑﺪﺍﺭﺩ ﭘﺎﺩﺍﺵ ﺍﻭ ﭼﮕﻮﻧﻪ ﺍﺳﺖ؟ ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﻣﻌﺎﺩﻝ ﭘﺎﺩﺍﺵ ﺷﺼﺖ ﻣﺎﻩ ﺭﻭﺯ ﺩﺍﺷﺘﻦ.
↩️ ادامه دارد...
@Nahjolbalaghe2
✨﴾﷽﴿✨
✅ برنامه روزانه کانال :
✅🌷شنبه، سهشنبه و پنج شنبه شرح 🦋خطبه ها
✅🌹یکشنبه، دوشنبه وچهارشنبه شرح 🌴حکمتها
✅☫روزانهتفسیر قرآن☫
✅🌷شرح متنی و صوتی نامه ها بطور کامل در کانال بارگذاری شده و شرح آخرین نامه جهت سهولت در دسترسی، در اینجا آورده شده و بقیه نامه ها به هم پیوست میباشد⬇️
لینک شرح نامه ۷۹ ( آخرین نامه): https://eitaa.com/Nahjolbalaghe2/24783
✅🍃حکمتها، نامه ها و خطبه های نهجالبلاغه ترجمه محمد دشتی به طور کامل قبلا در کانال بار گذاری شده و لینکهای دسترسی به مطالب در کانال سنجاق شده اند
@Nahjolbalaghe2
قرآن و نهجالبلاغه 🌸🌸
📝تفسیر سوره مبارکه نحل آیه ۹۰ 📖 منبع: تفسیر «نمونه» آیت الله مکارم شیرازی ↩️اما مسأله نیکى به نزدی
📝تفسیر سوره مبارکه نحل آیه ۹۰
📖 منبع: تفسیر «نمونه» آیت الله مکارم شیرازی
🔹جامعترین آیات خیر و شرّ
جاذبه محتواى این آیه و طرز بیان آن چنان است که: در روایتى مى خوانیم: عثمان بن مظعون که از صحابه معروف پیامبر اسلام(صلى الله علیه وآله) است مى گوید: من در آغاز، اسلام را تنها به طور ظاهرى پذیرفته بودم نه با قلب و جان، دلیل آن هم این بود که: پیامبر(صلى الله علیه وآله) کراراً پیشنهاد اسلام به من کرد و من هم از روى حیا پذیرفتم، این وضع همچنان ادامه یافت، تا این که: روزى خدمتش بودم، دیدم سخت در اندیشه فرو رفته است ناگهان چشم خود را به طرف آسمان دوخت، گوئى پیامى را دریافت مى دارد، وقتى به حال عادى بازگشت، از ماجرا پرسیدم.
فرمود: آرى هنگامى که با شما سخن مى گفتم ناگهان جبرئیل را مشاهده کردم که: این آیه را براى من آورد: إِنَّ اللّهَ یَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَ الإِحْسانِ وَ إِیتاءِ ذِی الْقُرْبى... ، پیامبر(صلى الله علیه وآله) آیه را تا آخر براى من خواند، چنان محتواى آیه در قلب من اثر گذاشت که، از همان ساعت اسلام در جان من نشست، من به سراغ ابوطالب عموى پیامبر(صلى الله علیه وآله) رفتم و جریان را به او خبر دادم.
فرمود: اى طایفه قریش از محمّد(صلى الله علیه وآله) پیروى کنید، که هدایت خواهید شد، زیرا او شما را جز به مکارم اخلاق دعوت نمى کند، سپس به سراغ ولید بن مغیره (دانشمند معروف عرب و یکى از سران شرک) رفتم و همین آیه را بر او خواندم، او گفت: اگر این سخن از خود محمّد(صلى الله علیه وآله) است بسیار خوب گفته و اگر از پروردگار او است باز هم بسیار خوب است .
در حدیث دیگرى مى خوانیم: پیامبر(صلى الله علیه وآله) این آیه را براى ولید بن مغیره خواند، ولید گفت: فرزند برادر دوباره بخوان! پیامبر(صلى الله علیه وآله) تکرار کرد.
ولید گفت: اِنَّ لَهُ لَحَلاوَةً، وَ اِنَّ عَلَیْهِ لَطَلاوَةً، وَ اِنَّ أَعْلاهُ لَمُثْمِرٌ، وَ اِنَّ أَسْفَلَهُ لَمُغْدِقٌ، وَ ما هُوَ قَوْلُ الْبَشَرِ:
شیرینى خاصى دارد و زیبائى و درخشندگى مخصوصى، شاخه هایش پر بار، و ریشه هایش پر برکت است، و این گفتار بشر نیست.
↩️ ادامه دارد...
@Nahjolbalaghe2
قرآن و نهجالبلاغه 🌸🌸
شرح و تفسیر خطبه ۸۵ بخش سوم 📝 وصف بهشت و بهشتیان 🔹درجات بهشتى: در بخش پايانى اين خطبه، امام(عليه
📝 شرح و تفسیر خطبه ۸۵بخش سوم
🔹 وصف بهشت و بهشتیان
🔷درجات بهشت
↩️در خبر ديگرى مى خوانيم: «إِنَّ أَهْلَ الْجَنَّةِ لَيَرَوْنَ أهْلَ عِلِّيِّينَ کَمَا يُرَى النَّجْمُ فِي أُفُقِ السَّمَاءِ; اهل بهشت ساکنان عليّين را همچون ستارگانى برفراز آسمان مى بينند».
طبيعى است هنگامى که مؤمنان صالح در ايمان و عمل با هم متفاوت باشند، بايد مقامات بهشتى آنان نيز متفاوت باشد و شايد عدد «صد» که در حديث بالا آمد عدد تکثير باشد و تفاوت مقامات از نظر تعداد، بسيار بيش از اينها باشد و نيز ممکن است درجات اصلى يکصد درجه باشد که هر کدام از آنها نيز به درجات متعدّدى تقسيم شود; لذا قرآن مجيد مى فرمايد: «وَ مَنْ يَأْتِهِ مُؤْمِناً قَدْ عَمِلَ الصَّالِحَاتِ فَأُولئِکَ لَهُمُ الدَّرَجَاتُ الْعُلَى; و هر کس در حالى که با ايمان باشد و نزد او آيد، درجات عالى دارد» (اشاره به اينکه درجات عالى نيز متفاوت است).
در حديث ديگرى از امام زين العابدين على بن الحسين(عليه السلام) آمده است که: «خداوند درجات بهشت را به اندازه آيات قرآن قرار داده است. کسانى که قرآن مى خوانند به آنها گفته مى شود: بخوانيد و بالا رويد.»
امام(عليه السلام) در ادامه سخن، چهار وصف براى بهشت و درجات آن بيان فرموده که هر کدام از ديگرى جالب تر است. نخست مى فرمايد: «نعمت هاى بهشتى جاويدان است و هرگز قطع نمى شود.» (لاَيَنْقَطِعُ نَعِيمُهَا)
نه همچون نعمت هاى دنيا که گاه آفت مى پذيرد و کم و زياد، يا نابود مى شود; همان گونه که در آيه 35 سوره «رعد» آمده: «اُکُلُهَا دَائِمٌ وَ ظِلُّهَا».
در وصف دوم مى فرمايد: «ساکنانش از آن کوچ نمى کنند.» (وَلاَيَـْظعَنُ مُقِيمُهَا).
يعنى هم نعمت هايش جاويدان است و هم سکونت ساکنانش.
در توصيف سوم اشاره به عدم ظهور عوارض پيرى با گذشت زمان کرده، مى فرمايد: «و ساکنانش پير نمى شوند.» (وَ لاَيَهْرَمُ خَالِدُهَا).
در توصيف چهارم اشاره به عدم شدايد و سختى ها شده است، مى افزايد: «و آنان که در آن جاى دارند، گرفتار شدائد نمى گردند.» (وَ لاَيَبْأَسُ سَاکِنُهَا).
در مجموع محيطى است مملوّ از نور و برکت، و خالى از هرگونه مشکلات و نکبت.
✔️ پایان
@Nahjolbalaghe2
قرآن و نهجالبلاغه 🌸🌸
📝شرح صوتی خطبه های نهج البلاغه 🎙خطبه(۸۵) جلسه اول ✅ تاثیر رفتاری و اعتقادی اسماء الحسنی @Nahjol
شرح_صوتی_خطبه_۸۵_جلسه_۲_(آثار_گناه).mp3
9.75M
📝شرح صوتی خطبه های نهج البلاغه
🎙خطبه(۸۵) جلسه دوم
🔺آثار گناه
@Nahjolbalaghe2
#در_محضر_اهل_بیت
📸 امام علی (ع):
با فرودست خود مهربان باش تا فرادستت با تو مهربان باشد.
@Nahjolbalaghe2
1402.04.11_1.mp3
50.45M
#موعظه
🎙 حجت الاسلام استاد میرزا محمدی
🍗 اطعام در غدیر
@Nahjolbalaghe2
قرآن و نهجالبلاغه 🌸🌸
. 📝ترجمه کتاب الغدیر ✅ قسمت: صد و هشتم 🔷#واقعهغدیرخم #علامهامینی ﺩﺭ ﻛﺎﻓﻲ ﺗﺎ ﻳﻒ ﺛﻘﻪ ﺍﻟﺎﺳﻠﺎﻡ ﻛﻠ
.
📝ترجمه کتاب الغدیر
✅ قسمت: صد و نهم
🔷#واقعهغدیرخم
#علامهامینی
ﻭ ﻧﻴﺰ ﺩﺭ ﺟﻠﺪ 1 ﻛﺎﻓﻲ ﺹ 204 ﺍﺯ ﺳﻬﻞ ﺑﻦ ﺯﻳﺎﺩ، ﺍﺯ ﻋﺒﺪ ﺍﻟﺮﺣﻤﻦ ﺑﻦ ﺳﺎﻟﻢ ﺍﺯ ﭘﺪﺭﺵ ﺭﻭﺍﻳﺖ ﻛﺮﺩﻩ ﻛﻪ ﮔﻔﺖ: ﺍﺯ ﺣﻀﺮﺕ ﺍﺑﻲ ﻋﺒﺪ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎﻡ ﺳﺌﻮﺍﻝ ﻧﻤﻮﺩﻡ: ﺁﻳﺎ ﺑﺮﺍﻱ ﻣﺴﻠﻤﻴﻦ ﺟﺰ ﺟﻤﻌﻪ ﻭ ﺍﺿﺤﻲ ﻭ ﻓﻄﺮ ﻋﻴﺪﻱ ﻫﺴﺖ؟ ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﺁﺭﻱ، ﻋﻴﺪﻱ ﻛﻪ ﺣﺮﻣﺘﺶ ﺍﺯ ﻋﻴﺪﻫﺎﻱ ﻧﺎﻣﺒﺮﺩﻩ ﺯﻳﺎﺩﺗﺮ ﻭ ﺑﺰﺭﮔﺘﺮ ﺍﺳﺖ، ﻋﺮﺽ ﻛﺮﺩﻡ: ﻓﺪﺍﻳﺖ ﺷﻮﻡ ﺁﻥ ﭼﻪ ﻋﻴﺪﻱ ﺍﺳﺖ؟ ﻓﺮﻣﻮﺩ ﺭﻭﺯﻱ ﻛﻪ ﺭﺳﻮﻝ ﺧﺪﺍ ﺻﻠﻲ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ ﺩﺭ ﺁﻥ ﺭﻭﺯ ﺍﻣﻴﺮﺍﻟﻤﻮﻣﻨﻴﻦ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎﻡ ﺭﺍ ﻣﻨﺼﻮﺏ ﺩﺍﺷﺖ ﻭ
ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﻣﻦ ﻛﻨﺖ ﻣﻮﻟﺎﻩ، ﻓﻌﻠﻲ ﻣﻮﻟﺎﻩ، ﻋﺮﺽ ﻛﺮﺩﻡ ﺁﻥ ﭼﻪ ﺭﻭﺯﻱ ﺑﻮﺩﻩ؟ ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﺗﻮ ﺭﺍ ﭼﻪ ﻛﺎﺭ ﺑﺎ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﭼﻪ ﺭﻭﺯﻱ ﺑﻮﺩﻩ؟ ﭼﻪ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﺳﺎﻝ ﻣﻴﮕﺮﺩﺩ، ﻭﻟﻲ ﺁﻥ ﺭﻭﺯ ﻫﺠﺪﻫﻢ ﻣﺎﻩ ﺫﻱ ﺣﺠﻪ ﺍﺳﺖ، ﻋﺮﺿﻜﺮﺩﻡ: ﻣﺎ، ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺭﻭﺯ ﭼﻪ ﻋﻤﻠﻲ ﺳﺰﺍﻭﺍﺭ ﺍﺳﺖ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﺩﻫﻴﻢ؟ ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﺩﺭ ﺁﻧﺮﻭﺯ ﺑﻮﺳﻴﻠﻪ ﺭﻭﺯﻩ ﺩﺍﺷﺘﻦ ﻭ ﻋﺒﺎﺩﺕ ﺑﻴﺎﺩ ﺧﺪﺍ ﺑﺎﺷﻴﺪ ﻭ ﻣﺤﻤﺪ ﺻﻠﻲ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ ﻭ ﺁﻝ ﺍﻭ ﺭﺍ ﻳﺎﺩ ﻛﻨﻴﺪ، ﺯﻳﺮﺍ ﺭﺳﻮﻝ ﺧﺪﺍ ﺻﻠﻲ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ ﺑﺎﻣﻴﺮﺍﻟﻤﻮﻣﻨﻴﻦ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎﻡ ﺍﻣﺮ ﻓﺮﻣﻮﺩ ﻛﻪ ﺁﻧﺮﻭﺯ ﺭﺍ ﻋﻴﺪ ﺑﮕﻴﺮﻧﺪ، ﻭ ﺳﺎﻳﺮ ﭘﻴﻐﻤﺒﺮﺍﻥ ﻧﻴﺰ ﭼﻨﻴﻦ ﻣﻴﻜﺮﺩﻧﺪ، ﻭ ﺑﺎﻭﺻﻴﺎﺀ ﺧﻮﺩ ﺍﻣﻴﺮ ﻣﻴﻜﺮﺩﻧﺪ ﻛﻪ ﺭﻭﺯ ﺍﻋﻠﺎﻡ ﻭﺻﺎﻳﺖ ﺭﺍ ﻋﻴﺪ ﺑﮕﻴﺮﻧﺪ. ﻭ ﺑﺎﺳﻨﺎﺩﺵ ﺍﺯ ﺣﺴﻴﻦ ﺑﻦ ﺣﺴﻦ ﺣﺴﻴﻨﻲ، ﺍﺯ ﻣﺤﻤﺪ ﺑﻦ ﻣﻮﺳﻲ ﻫﻤﺪﺍﻧﻲ، ﺍﺯ ﻋﻠﻲ ﺑﻦ ﺣﺴﺎﻥ ﻭﺍﺳﻄﻲ، ﺍﺯ ﻋﻠﻲ ﺑﻦ ﺣﺴﻴﻦ ﻋﺒﺪﻱ ﺭﻭﺍﻳﺖ ﻧﻤﻮﺩﻩ ﻛﻪ ﮔﻔﺖ: ﺷﻨﻴﺪﻡ ﺣﻀﺮﺕ ﺍﺑﻲ ﻋﺒﺪ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎﻡ ﻣﻴﻔﺮﻣﻮﺩ: ﺭﻭﺯﻩ ﺭﻭﺯ ﻏﺪﻳﺮﺧﻢ ﺩﺭ ﻫﺮ ﺳﺎﻝ ﺩﺭ ﻧﺰﺩ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﻣﻌﺎﺩﻝ ﺍﺳﺖ ﺑﺎ ﻳﻜﺼﺪ ﺣﺞ ﻭ ﻳﻜﺼﺪ ﻋﻤﺮﻩ ﻧﻴﻜﻮﻱ ﭘﺬﻳﺮﻓﺘﻪ ﺷﺪﻩ ﻭ ﺍﻳﻦ ﺭﻭﺯ ﺑﺰﺭﮔﺘﺮﻳﻦ ﻋﻴﺪ ﺍﻟﻬﻲ ﺍﺳﺖ ﺍﻟﺤﺪﻳﺚ. ﻭ ﺩﺭ (ﺍﻟﺨﺼﺎﻝ) ﺍﺳﺘﺎﺩ ﻣﺎ- ﺷﻴﺦ ﺻﺪﻭﻕ- ﺑﺎﺳﻨﺎﺩﺵ ﺍﺯ ﻣﻔﻀﻞ ﺑﻦ ﻋﻤﺮ ﺭﻭﺍﻳﺖ ﻛﺮﺩﻩ ﻛﻪ ﮔﻔﺖ: ﺑﺤﻀﺮﺕ ﺍﺑﻲ ﻋﺒﺪ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎﻡ ﻋﺮﺽ ﻛﺮﺩﻡ: ﺑﺮﺍﻱ ﻣﺴﻠﻤﻴﻦ ﭼﻨﺪ ﻋﻴﺪ
ﻭﺟﻮﺩ ﺩﺍﺭﺩ؟ ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﭼﻬﺎﺭ ﻋﻴﺪ، ﻋﺮﺿﻜﺮﺩﻡ ﻋﻴﺪﻳﻦ (ﻓﻄﺮ- ﺍﺿﺤﻲ) ﻭ ﺟﻤﻌﻪ ﺭﺍ ﻣﻴﺪﺍﻧﻢ ﻭ ﻣﻴﺸﻨﺎﺳﻢ. ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﺑﺰﺭﮔﺘﺮ ﻭ ﺷﺮﻳﻔﺘﺮ ﺍﺯ ﺁﻧﻬﺎ ﺭﻭﺯ ﻫﺠﺪﻫﻢ ﺫﻱ ﺍﻟﺤﺠﻪ ﺍﺳﺖ، ﻭ ﺁﻥ ﺭﻭﺯﻳﺴﺖ ﻛﻪ ﺭﺳﻮﻟﺨﺪﺍ ﺻﻠﻲ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ ﺍﻣﻴﺮﺍﻟﻤﻮﻣﻨﻴﻦ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎﻡ ﺭﺍ ﺑﭙﺎ ﺩﺍﺷﺖ ﻭ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺑﺮﺍﻱ ﻣﺮﺩﻡ (ﺑﺎﻣﺎﻣﺖ ﻭ ﻭﻟﺎﻳﺖ) ﻣﻨﺼﻮﺏ ﻓﺮﻣﻮﺩ، ﻋﺮﺽ ﻛﺮﺩﻡ: ﺑﺮﺍﻱ ﻣﺎ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺭﻭﺯ ﭼﻪ ﺗﻜﺎﻟﻴﻔﻲ ﻫﺴﺖ؟ ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﻭﺍﺟﺐ ﺍﺳﺖ ﺑﺮ ﺷﻤﺎ ﺭﻭﺯﻩ ﺩﺍﺷﺘﻦ ﺍﻳﻦ ﺭﻭﺯ ﺑﻌﻨﻮﺍﻥ ﺷﻜﺮ ﻭ ﺳﺘﺎﻳﺶ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺑﺎ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﺫﺍﺕ ﺍﻗﺪﺱ ﺍﻭ ﺩﺭ ﺧﻮﺭ ﺍﻳﻨﺴﺖ ﻛﻪ ﺩﺭ ﻫﺮ ﺳﺎﻋﺖ ﺷﻜﺮ ﻭ ﺳﺘﺎﻳﺶ ﺍﻭ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﮔﻴﺮﺩ، ﻭ ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ ﺳﺎﻳﺮ ﭘﻴﻐﻤﺒﺮﺍﻥ ﺑﺎﻭﺻﻴﺎﺀ ﺧﻮﺩ ﺍﻣﺮ ﻛﺮﺩﻧﺪ ﻛﻪ ﺭﻭﺯﻳﺮﺍ ﻛﻪ ﻭﺻﻲ ﺁﻧﻬﺎ ﻣﻨﺼﻮﺏ ﺷﺪﻩ ﻋﻴﺪ ﺑﮕﻴﺮﻧﺪ..
↩️ ادامه دارد...
@Nahjolbalaghe2
🔻 شما بیشتر امیرالمؤمنین را دوست دارید یا این مسیحی؟!
🔹 به جرج جرداق گفتند: شما یک مسیحی هستی و خیلی هم مذهبی نیستی، چه شد که در مورد حضرت علی (ع) کتاب نوشتی؟
🔹 به گریه افتاد و گفت مرحوم علامه امینی هنگامی که کتاب الغدیر را نوشت چند جلد از کتاب را برای من فرستاد. یک نامه هم نوشت و گفت آقای جرد جرداق شما یک حقوقدان و وکیل دادگستری هستی، نه شیعه هستی و نه سنی که بگوییم طرفداری میکنی، کار تو دفاع از مظلوم است. ما با اهل سنت بر سر علی (ع) دعوا داریم ما میگوییم حق با علی است آنها می گویند نه. حالا این چند جلد کتاب الغدیر را به عنوان پرونده مطالعه کنید. تمام مدارک هم از اهل سنت است. من از شیعه چیزی در آن ننوشتهام. شما هم در حد یک وکیل دادگستری قضاوت خود را برای من بنویسید.
🔹 جرداق می گوید: من دیدم وقتی انسانی مرا به عنوان یک وکیل دادگستری مخاطب قرار داده و از من کمک خواسته بیانصافی است اگر کمک نکنم بنابراین پذیرفتم. وقتی کتابها را دقیق خواندم دیدم در تاریخ از علی(ع) مظلومتر نمیشناسم و لذا تصمیم گرفتم به اقتضای شغلم که وکیل دادگستری است، از این مظلوم دفاع کنم و کتاب «الامام علی صوة العدالة الانسانیة» را نوشتم.
@Nahjolbalaghe2
✨﴾﷽﴿✨
✅ برنامه روزانه کانال :
✅🌷شنبه، سهشنبه و پنج شنبه شرح 🦋خطبه ها
✅🌹یکشنبه، دوشنبه وچهارشنبه شرح 🌴حکمتها
✅☫روزانهتفسیر قرآن☫
✅🌷شرح متنی و صوتی نامه ها بطور کامل در کانال بارگذاری شده و شرح آخرین نامه جهت سهولت در دسترسی، در اینجا آورده شده و بقیه نامه ها به هم پیوست میباشد⬇️
لینک شرح نامه ۷۹ ( آخرین نامه): https://eitaa.com/Nahjolbalaghe2/24783
✅🍃حکمتها، نامه ها و خطبه های نهجالبلاغه ترجمه محمد دشتی به طور کامل قبلا در کانال بار گذاری شده و لینکهای دسترسی به مطالب در کانال سنجاق شده اند
@Nahjolbalaghe2
قرآن و نهجالبلاغه 🌸🌸
📝تفسیر سوره مبارکه نحل آیه ۹۰ 📖 منبع: تفسیر «نمونه» آیت الله مکارم شیرازی 🔹جامعترین آیات خیر و شر
📝تفسیر سوره مبارکه نحل آیه ۹۰
📖 منبع: تفسیر «نمونه» آیت الله مکارم شیرازی
در حدیث دیگر از پیامبر(صلى الله علیه وآله) مى خوانیم: جِماعُ التَّقْوى فِى قَوْلِهِ تَعالى إِنَّ اللّهَ یَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَ الإِحْسانِ: مجموعه تقوا در این گفتار خدا است، که مى فرماید: خداوند به عدل و احسان فرمان مى دهد .
از احادیث بالا و احادیث متعدد دیگر به خوبى استفاده مى شود که: آیه فوق به عنوان یک دستور العمل کلى اسلامى و یکى از مواد قانون اساسى اسلام و منشور جهانى آن، همواره مورد توجه مسلمانان بوده است، تا آنجا که طبق حدیثى، هر گاه امام باقر(علیه السلام) نماز جمعه مى خواند، آخرین سخنش در خطبه نماز همین آیه بود و به دنبال آن چنین دعا مى کرد: أَللّهُمَّ اجْعَلْنا مِمَّنْ یَذَّکَّرُ فَتَنْفَعَهُ الذِّکْرى: خداوندا! ما را از کسانى قرار ده که اندرزها را مى شنوند و به حالشان
مفید است سپس از منبر فرود مى آمد.
احیاى اصول سه گانه عدل و احسان و ایتاء ذى القربى و مبارزه با انحرافات سه گانه فحشاء و منکر و بغى در سطح جهانى، کافى است که دنیائى آباد و آرام و خالى از هر گونه بدبختى و فساد بسازد، و اگر از ابن مسعود صحابى معروف نقل شده که: این آیه جامعترین آیات خیر و شرّ در قرآنست به همین دلیل است.
محتواى آیه فوق ما را به یاد حدیث تکان دهنده اى از پیامبر(صلى الله علیه وآله) مى اندازد که فرمود: صِنْفانِ مِنْ أُمَّتِى اِنْ صَلَحا صَلَحَتْ أُمَّتِى وَ اِنْ فَسَدا فَسَدَتْ أُمَّتِى: دو گروه از امت منند که اگر اصلاح شوند امت من اصلاح مى شوند و اگر فاسد شوند، امت من فاسد مى شوند .
عرض کردند: اى رسول خدا(صلى الله علیه وآله) این دو گروه کیانند؟ فرمود: الفُقَهاءُ وَ الأُمَراءُ: دانشمندان و زمامداران !.
مرحوم محدث قمى در سفینة البحار بعد از نقل این حدیث، حدیث مناسب دیگرى از پیامبر(صلى الله علیه وآله) نقل مى کند:
قَالَ تُکَلَّمُ النَّارُ یَوْمَ الْقِیَامَةِ ثَلاثَةً: أَمِیراً، وَ قَارِیاً، وَ ذا ثَرْوَة مِنَ الْمَالِ.
فَیَقُولُ لِلأَمِیرِ: یا مَنْ وَهَبَ اللَّهُ لَهُ سُلْطَاناً فَلَمْ یَعْدِلْ، فَتَزْدَرِدُهُ کَما یَزْدَرِدُ الطَّیْرُ حَبَّ السِّمْسِمِ.
وَ تَقُولُ لِلْقَارِئِ: یا مَنْ تَزَیَّنَ لِلنَّاسِ وَ بَارَزَ اللَّهَ بِالْمَعاصِی فَتَزْدَرِدُهُ.
وَ تَقُولُ لِلْغَنِیِّ: یا مَنْ وَهَبَ اللَّهُ لَهُ دُنْیاً کَثِیرَةً وَاسِعَةً فَیْضاً وَ سَأَلَهُ الْحَقِیرَ الْیَسِیرَ قَرْضاً فَأَبَى إِلاّ بُخْلاً فَتَزْدَرِدُهُ:
در روز رستاخیز آتش دوزخ با سه گروه سخن مى گوید: زمامداران، دانشمندان و ثروتمندان.
به زمامداران مى گوید: اى کسانى که خدا به شما قدرت داد، اما اصول عدالت را به کار نبستید، و در این هنگام آتش آنها را مى بلعد همان گونه که پرندگان دانه کنجد را!.
و به دانشمند مى گوید: اى کسى که ظاهر خود را براى مردم زیبا ساختى، اما به معصیت خدا پرداختى، سپس او را مى بلعد.
و به ثروتمند مى گوید: اى کسى که خداوند به تو امکانات وسیعى بخشید و از تو خواست مختصرى از آن را انفاق کنى اما تو بخل کردى سپس او را نیز مى بلعد .
در زمینه عدالت، که یک رکن بسیار مهم اسلامى است در ذیل آیه ۸ سوره مائده بحث مشروحى آوردیم، مراجعه فرمائید.
✔️ پایان
@Nahjolbalaghe2