#در_محضر_اهل_بیت
💎امام علی علیه السلام:
🔺بدترین مردم کسی است که خود را بهترین مردم پندارد
@Nahjolbalaghe2
قرآن و نهجالبلاغه 🌸🌸
. 📝ترجمه کتاب الغدیر ✅ قسمت: نود و هشتم 🔷واقعه غدیرخم #علامهامینی 32- ﺷﻴﺦ ﺍﻟﺎﺳﻠﺎﻡ ﺣﻤﻮﻳﻨﻲ، ﻣﺘﻮﻓ
.
📝ترجمه کتاب الغدیر
✅ قسمت: نود و نهم
🔷#واقعهغدیرخم
#علامهامینی
ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﺁﻳﺎ ﻣﻦ ﺑﻬﺮ ﻣﻮﻣﻨﻲ ﺍﻭﻟﻲ ﻧﻴﺴﺘﻢ ﺍﺯ ﺧﻮﺩﺵ؟ ﮔﻔﺘﻨﺪ: ﺁﺭﻱ ﻫﺴﺘﻲ، ﻓﺮﻣﻮﺩ ﺁﻳﺎ ﺯﻧﻬﺎﻱ ﻣﻦ ﻣﺎﺩﺭﺍﻥ ﻣﻮﻣﻨﻴﻦ ﻧﻴﺴﺘﻨﺪ؟ ﮔﻔﺘﻨﺪ: ﭼﺮﺍ ﻓﺮﻣﻮﺩ ﺑﺲ ﺍﻳﻦ (ﺍﺷﺎﺭﻩ ﺑﻌﻠﻲ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎﻡ) ﻣﻮﻟﺎﻱ ﻛﺴﻲ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﻣﻦ ﻣﻮﻟﺎﻱ ﺍﻭﻳﻢ- ﺑﺎﺭ ﺧﺪﺍﻳﺎ ﺩﻭﺳﺖ ﺑﺪﺍﺭ ﺁﻧﻜﻪ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺩﻭﺳﺖ ﺑﺪﺍﺭﺩ ﻭ ﺩﺷﻤﻦ ﺑﺪﺍﺭ ﺁﻧﻜﻪ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺩﺷﻤﻦ ﺑﺪﺍﺭﺩ، ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﺟﺮﻳﺎﻥ ﻋﻤﺮ ﺑﻦ ﺧﻄﺎﺏ ﺍﻭ ﺭﺍ (ﻋﻠﻲ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎﻡ ﺭﺍ) ﻣﻠﺎﻗﺎﺕ ﻛﺮﺩ ﻭ ﺑﺎﻭ ﮔﻔﺖ: ﮔﻮﺍﺭﺍ ﺑﺎﺩ ﺗﻮ ﺭﺍ ﺍﻱ ﭘﺴﺮ ﺍﺑﻲ ﻃﺎﻟﺐ، ﺻﺒﺢ ﻭ ﺷﺎﻡ ﻧﻤﻮﺩﻱ ﺩﺭ ﺣﺎﻟﻴﻜﻪ ﻣﻮﻟﺎﻱ ﻫﺮ ﻣﺮﺩ ﻭ ﺯﻥ ﺑﺎ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﻫﺴﺘﻲ. ﺳﭙﺲ (ﺣﻤﻮﻳﻨﻲ) ﮔﻮﻳﺪ: ﺍﻣﺎﻡ ﺣﺎﻓﻆ- ﺷﻴﺦ ﺍﻟﺴﻨﻪ ﺍﺑﻮﺑﻜﺮ ﺍﺣﻤﺪ ﺑﻦ ﺣﺴﻴﻦ ﺑﻴﻬﻘﻲ ﺍﻳﻦ ﺣﺪﻳﺚ ﺭﺍ ﺩﺭ ﻓﻀﺎﺋﻞ ﺍﻣﻴﺮﺍﻟﻤﻮﻣﻨﻴﻦ ﻋﻠﻲ ﺭﺿﻲ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻨﻪ ﻭﺍﺭﺩ ﻛﺮﺩﻩ ﻭ ﻣﻦ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺧﻂ ﻣﺒﺎﺭﻛﺶ ﻧﻘﻞ ﻧﻤﻮﺩﻡ، ﻭ ﮔﻔﺖ: ﺧﺒﺮ ﺩﺍﺩ ﻣﺎ ﺭﺍ- ﺍﺳﺘﺎﺩ- ﭘﻴﺸﻮﺍ ﻋﻤﺎﺩ ﺍﻟﺪﻳﻦ ﻋﺒﺪ ﺍﻟﺤﺎﻓﻆ ﺑﻦ ﺑﺪﺭﺍﻥ ﺑﻦ ﺷﺒﻞ ﺑﻦ ﻃﺮﺣﺎﻥ ﻣﻘﺪﺳﻲ ﺑﻮﺳﻴﻠﻪ ﻗﺮﺍﺋﺖ ﻣﻦ ﺑﺮ ﺍﻭ ﺩﺭ ﺷﻬﺮ ﻧﺎﺑﻠﺲ، ﻭ ﺷﻴﺦ ﺻﺎﻟﺢ- ﻣﺤﻤﺪ ﺑﻦ ﻋﺒﺪ ﺍﻟﻠﻪ ﺍﻧﺼﺎﺭﻱ ﺣﺮﺳﺘﺎﻧﻲ ﺑﻄﺮﻳﻖ
ﺍﺟﺎﺯﻩ ﺭﻭﺍﻳﺖ ﺁﻥ، ﺍﺯ ﺍﺑﻲ ﻋﺒﺪ ﺍﻟﻠﻪ ﻣﺤﻤﺪ ﺑﻦ ﻓﻀﻞ ﻋﺮﺍﻭﻱ ﺑﻄﺮﻳﻖ ﺍﺫﻥ ﺭﻭﺍﻳﺖ ﺁﻥ، ﺍﺯ ﺍﺳﺘﺎﺩ- ﭘﻴﺸﻮﺍ، ﺍﺑﻲ ﺑﻜﺮ ﺍﺣﻤﺪ ﺑﻦ ﺣﺴﻴﻦ ﻛﻪ ﮔﻔﺖ: ﺧﺒﺮ ﺩﺍﺩ ﻣﺎ ﺭﺍ ﻋﻠﻲ ﺑﻦ ﺍﺣﻤﺪ ﺑﻦ ﻋﺒﻴﺪ ﺑﺎﺧﺒﺎﺭ ﺍﺯ ﺍﺣﻤﺪ ﺑﻦ ﺳﻠﻴﻤﺎﻥ ﻣﻮﺩﺏ ﺑﺤﺪﻳﺚ ﺍﺯ ﻋﺜﻤﺎﻥ ﻭ ﺍﻭ ﺍﺯ ﺯﻳﺪ ﺑﻦ ﺣﺒﺎﺏ ﺑﺤﺪﻳﺚ ﺍﻭ ﺍﺯ ﺣﻤﺎﺩ ﺑﻦ ﺳﻠﻤﻪ ﺍﺯ ﻋﻠﻲ ﺑﻦ ﺯﻳﺪ ﺑﻦ ﺟﺪﻋﺎﻥ، ﺍﺯ ﻋﺪﻱ ﺑﻦ ﺛﺎﺑﺖ ﺍﺯ ﺑﺮﺍﺀ ﻛﻪ ﮔﻔﺖ: ﺑﺎ ﺭﺳﻮﻟﺨﺪﺍ ﺻﻠﻲ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ ﺭﻭ ﺁﻭﺭﺩﻳﻢ ﺗﺎ ﺁﺧﺮ ﺣﺪﻳﺚ ﻛﻪ ﺫﻛﺮ ﺷﺪ. 33- ﻧﻈﺎﻡ ﺍﻟﺪﻳﻦ ﻗﻤﻲ ﻧﻴﺸﺎﺑﻮﺭﻱ ﺭﻭﺍﻳﺖ ﺍﻭ ﺑﻠﻔﻆ ﺍﺑﻲ ﺳﻌﻴﺪ ﺧﺪﺭﻱ ﺩﺭ ﺹ 99 ﮔﺬﺷﺖ. 34- ﻭﻟﻲ ﺍﻟﺪﻳﻦ ﺧﻄﻴﺐ ﺩﺭ " ﻣﺸﻜﺎﻩ ﺍﻟﻤﺼﺎﺑﻴﺢ " ﻛﻪ ﺩﺭ ﺳﺎﻝ 737 ﺗﺎﻟﻴﻒ ﺷﺪﻩ ﺩﺭ ﺹ 557 ﺩﺍﺳﺘﺎﻥ ﺗﻬﻨﻴﺖ ﺭﺍ ﺑﻄﺮﻳﻖ ﺍﺣﻤﺪ ﺍﺯ ﺑﺮﺍﺀ ﺑﻦ ﻋﺎﺯﺏ ﻭ ﺯﻳﺪ ﺑﻦ ﺍﺭﻗﻢ ﺑﻠﻔﻆ ﻣﺬﻛﻮﺭ ﻭﻱ ﺩﺭ ﺹ 182 ﺭﻭﺍﻳﺖ ﻧﻤﻮﺩﻩ. 35- ﺟﻤﺎﻝ ﺍﻟﺪﻳﻦ ﺯﺭﻧﺪﻱ ﻣﺪﻧﻲ ﻣﺘﻮﻓﺎﻱ ﻫﻔﺘﺼﺪ ﻭ ﭘﻨﺠﺎﻩ ﻭ ﺍﻧﺪ، ﺩﺍﺳﺘﺎﻥ ﺗﻬﻨﻴﺖ ﺭﺍ ﺩﺭ ﻛﺘﺎﺏ ﺧﻮﺩ " ﺩﺭﺭ ﺍﻟﺴﻤﻄﻴﻦ " ﺍﺯ ﻃﺮﻳﻖ ﺣﺎﻓﻆ ﺍﺑﻲ ﺑﻜﺮ ﺑﻴﻬﻘﻲ ﺑﺎﺳﻨﺎﺩﺵ ﺍﺯ ﺑﺮﺍﺀ ﺑﻦ ﻋﺎﺯﺏ ﺑﻠﻔﻆ ﻣﺬﻛﻮﺭ ﺍﺯ ﺣﻤﻮﻳﻨﻲ ﺭﻭﺍﻳﺖ ﻧﻤﻮﺩﻩ. ﺯﻳﺎﺩﺗﻲ ﭼﺎﭖ ﺩﻭﻡ: - ﻭ ﺩﺭ ﺭﻭﺍﻳﺖ ﺍﻭ ﻣﺬﻛﻮﺭ ﺍﺳﺖ: ﺗﺎ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﺩﺭ ﺭﻭﺯ ﭘﻨﺠﺸﻨﺒﻪ ﻫﺠﺪﻫﻢ ﺫﻱ ﺍﻟﺤﺠﻪ ﺑﻐﺪﻳﺮ ﺧﻢ ﺭﺳﻴﺪﻳﻢ ﭘﺲ
ﻧﻤﺎﺯ ﺟﻤﺎﻋﺖ ﺍﻋﻠﺎﻡ ﺷﺪ...
↩️ ادامه دارد...
@Nahjolbalaghe2
✨﴾﷽﴿✨
✅ برنامه روزانه کانال :
✅🌷شنبه، سهشنبه و پنج شنبه شرح 🦋خطبه ها
✅🌹یکشنبه، دوشنبه وچهارشنبه شرح 🌴حکمتها
✅☫روزانهتفسیر قرآن☫
✅🌷شرح متنی و صوتی نامه ها بطور کامل در کانال بارگذاری شده و شرح آخرین نامه جهت سهولت در دسترسی، در اینجا آورده شده و بقیه نامه ها به هم پیوست میباشد⬇️
لینک شرح نامه ۷۹ ( آخرین نامه): https://eitaa.com/Nahjolbalaghe2/24783
✅🍃حکمتها، نامه ها و خطبه های نهجالبلاغه ترجمه محمد دشتی به طور کامل قبلا در کانال بار گذاری شده و لینکهای دسترسی به مطالب در کانال سنجاق شده اند
@Nahjolbalaghe2
قرآن و نهجالبلاغه 🌸🌸
📝تفسیر سوره مبارکه نحل آیات ۷۸ تا ۸۳ 📖 منبع: تفسیر «نمونه» آیت الله مکارم شیرازی ↩️۲ ـ نعمت ابزار
📝تفسیر سوره مبارکه نحل آیات ۷۸ تا ۸۳
📖 منبع: تفسیر «نمونه» آیت الله مکارم شیرازی
آیه بعد، اسرار عظمت خدا در پهنه هستى را همچنان ادامه مى دهد و مى گوید: آیا آنها به پرندگانى که بر فراز آسمان حرکت دارند نظر نیفکندند ؟ (أَ لَمْ یَرَوْا إِلَى الطَّیْرِ مُسَخَّرات فِی جَوِّ السَّماءِ).
جَوّ در لغت به معنى هوا است ـ آن چنان که راغب در مفردات مى گوید ـ و یا قسمتى از هوا که از زمین دور است ـ آن چنان که در تفسیر مجمع البیان و المیزان و آلوسى آمده است ـ مى باشد.
و از آنجا که طبیعت اجسام، جذب شدن به سوى زمین است، حرکت پرندگان در بالاى زمین را با عنوان مُسَخَّرات (تسخیر شده ها) بیان کرده است، یعنى، خداوند نیروئى در بال و پر آنها و خاصیتى در هوا قرار داده است که به آنها این امکان را مى دهد که: بر خلاف قانون جاذبه به هوا پرواز کنند.
سپس اضافه مى کند هیچ کس جز خدا آنها را این چنین نگه نمى دارد (ما یُمْسِکُهُنَّ إِلاَّ اللّهُ).
درست است که، خاصیت طبیعى بالها و عضلاتى که در آن آفریده شده، و شکل مخصوص پرندگان و ویژگیهائى که در هوا موجود است، دست به دست هم داده و به پرندگان امکان پرواز مى دهند، ولى، چه کسى این شکل و خواص را آفریده؟ و این نظام دقیق و حساب شده را مقرر داشته؟ آیا طبیعت کور و کر؟، یا کسى که از تمام خواص فیزیکى اجسام آگاه است و علم بى پایانش به همه اینها احاطه دارد؟
و اگر مى بینیم این امور، به خدا نسبت داده مى شود، به خاطر همان است که سرچشمه آن از او است، و این تعبیر که خواص اسباب و علل را به خدا نسبت مى دهد، در قرآن فراوان است.
و در پایان آیه مى فرماید: در این امر نشانه هائى است از عظمت و قدرت خدا براى کسانى که ایمان دارند (إِنَّ فِی ذلِکَ لَآیات لِقَوْم یُؤْمِنُونَ).
یعنى، با چشم کنجکاو و حقیقت جو، این امور را مى نگرند و به تجزیه و تحلیل آن مى پردازند و در پرتو آن ایمانشان قویتر و راسختر مى گردد.
* * *
نکته ها:
۱ ـ اسرار پرواز پرندگان در پهنه آسمان
درک این مسأله آسان است که: چرا بسیارى از شگفتیهاى جهان هستى در نظر ما زیاد جلوه نمى کند؟ زیرا همیشه آن را دیده ایم و به آن خو گرفته ایم، و این عادت و خو گرفتن، در حقیقت حجابى شده است که بر این صحنه هاى شگفت انگیز افتاده، به همین دلیل، اگر بتوانیم ذهن خود را از آنچه به آن خو گرفته ایم تخلیه کنیم، شگفتیهاى فراوانى در اطراف خود مشاهده خواهیم کرد.
مسأله پرواز پرندگان از همین قبیل است، جسم سنگین بر خلاف قانون جاذبه، به آسانى حرکت کند، آن چنان سریع بالا برود که در چند لحظه از نظرها ناپدید گردد، این مسأله ساده اى نیست.
اگر روى ساختمان پرندگان از هر نظر دقت کنیم، خواهیم دید: تمام وجود آنها براى پرواز هماهنگ است:
ساختمان دوکى شکل آنها که مقاومت هوا را بر بدنشان به حداقل مى رساند، پرهاى سبک و تو خالى آنها، به اضافه سینه پهنشان که به آنها امکان سوار شدن بر امواج هوا را مى دهد، ساختمان مخصوص بالها که نیروى بالابر را در آنها ایجاد مى کند.
و ساختمان مخصوص دمها که براى مانوردادن و حرکت سریع به چپ و راست و بالا و پائین (مانند دم هواپیما) به آنها کمک مى کند، و هماهنگى قدرت دید و سایر حواس که آنها را در این برنامه یارى مى دهد، همه امورى هستند که امکان پرواز سریع را براى پرندگان فراهم مى سازند.
از همه اینها گذشته پرورش جنین، به صورت جداگانه از مادر (از طریق تخم گذارى) سبب مى شود: سنگینى دوران باردارى که مسلماً مانعى براى پرواز است، از آنها برداشته شود، و امور فراوان دیگر، که هر کدام دقیقاً از نظر فیزیکى عامل مؤثرى است براى پرواز.
↩️ ادامه دارد...
@Nahjolbalaghe2
قرآن و نهجالبلاغه 🌸🌸
📝 شرح و تفسیر خطبه ۸۵بخش اول ↩️به هر حال، توصيفى که امام(عليه السلام) در اين جمله هاى -کوتاه در فرا
📝شرح و تفسیر خطبه ۸۵بخش اول
به تعبير واضحتر: هنگامى که نگاهى به عالم هستى مى کنيم و آثار علم و حکمت و قدرت عظيمى را در همه جا مى نگريم، به خوبى درک مى کنيم که اين نظامات پيچيده عجيب و اين همه ظرافت ها و لطافت ها و قوانين منسجم و حساب شدهخ از مبديى سرچشمه گرفته که داراى علم و قدرتى بى پايان است و از همين جا، به ذات پاک او به صورت يک معرفت اجمالى، پى مى بريم.
از سوى ديگر، هنگامى که در ذات او انديشه مى کنيم که حقيقت او چيست؟ نور است؟ مافوق نور است؟ هستى بسيط و خالص است؟ نمى توانيم دقيقاً بفهميم که او چيست! مى دانيم او بالاتر از جسم و جسمانيّت و برتر از خيال و قياس و گمان و وهم است و از هر چه ديده ايم و خوانده ايم و نوشته ايم فراتر است. او داراى علم و قدرتى بى پايان است، امّا علم او، و قدرت او چگونه است، براى ما مشخّص نيست.
هر چه ما بخواهيم او را در فکر خود جاى دهيم و به حقيقت ذاتش برسيم مى بينيم در فکر ما نمى گنجد و به گفته آن شاعر عرب: «هر زمان يک وجب به حقيقت ذات او نزديک مى شويم، به اندازه يک ميل عقب نشينى مى کنيم» و غير از اين هم نمى تواند باشد، چرا که ما موجودى کوچک و محدوديم و او بزرگ و نامحدود.
به فرموده امام صادق(عليه السلام): «فَهذِهِ الشَّمْسُ خَلْقٌ مِنْ خَلْقِ اللّهِ فَإِنْ قَدَرْتَ أَنْ تَمْلاََ عَيْنَيْکَ مِنْهَا فَهُوَ کَمَا تَقُولُ; اين خورشيد يکى از مخلوقات خدا است (تو نمى توانى به آن نگاه کنى) هرگاه توانستى کاملاً به خورشيد نگاه کنى، همان است که تو مى گويى (اشاره به اينکه در اين صورت آفريننده خورشيد را نيز مى توانى ببينى).»
در واقع مقصود امام (عليه السلام) اين است که محدود بودن قدرت ديد و فکر و انديشه ما را، در برابر نامحدود بودن ذات پاک او مشخص کند.
اينجا است که بايد در پيشگاه خداوند زانو بزنيم و دست به جانب درگاه او برداريم و همان سخنى را که امام هادى(عليه السلام) در پيشگاهش عرضه مى دارد، عرض کنيم: «إِلهِي تَاهَتْ أَوْهَامُ الْمُتَوَهِّمِينَ، وَ قَصُرَ طَرْفُ الطَّارِفِينَ، وَ تَلاَشَتْ أَوْصَافُ الْوَاصِفِينَ، واضْمَحَلَّتْ أَقَاوِيلُ الْمُبْطِلِينَ عَن الدَّرْکِ لِعَجِيبِ شَأْنِکَ، أَوِ الْوُقُوعِ بِالْبُلُوغِ إِلَى عُلُوِّکَ، فَأَنْتَ فِي الْمَکَانِ الَّذِي لاَيَتَنَاهَى وَ لَمْ تَقَعْ عَلَيْکَ عُيُونٌ بِإِشَارَة وَ لاَعِبَارَة، هَيْهَاتُ! ثُمَّ هَيْهَاتُ; معبودا! انديشه هاى دور پرواز انديشمندان، حيران شده و نگاه بينندگان کوتاه گشته و توصيف توصيف کنندگان، متلاشى شده و سخنان بيهوده گويان، ناتوان شده از اين که شگفتى هاى ذات پاکت را درک کنند، يا به مقام والاى تو دست يابند. تو در موقعيّت غير متناهى قرار دارى; هرگز چشم ها نمى تواند تو را ببيند، يا به ذات پاکت اشاره کند، يا توصيف نمايد. آرى بسيار دور است! بسيار دور است!»
ولى هرگز اينها بدان معنا نيست که ما از معرفت و شناخت اجمالى محروم باشيم; چرا که آثار ذات و صفات او تمام جهان و درون و برون وجود ما را، پر کرده است.
✔️ پایان
@Nahjolbalaghe2
قرآن و نهجالبلاغه 🌸🌸
📝شرح صوتی خطبه های نهج البلاغه 🎙خطبه(۸۴) ✅وحدانیت خداوند @Nahjolbalaghe2
شرح_صوتی_خطبه_۸۵_جلسه_۱_(اسماء_الحسنی).mp3
9M
📝شرح صوتی خطبه های نهج البلاغه
🎙خطبه(۸۵) جلسه اول
✅ تاثیر رفتاری و اعتقادی اسماء الحسنی
@Nahjolbalaghe2
#در_محضر_اهل_بیت
💠 امیرالمؤمنین امام علی عليه السلام:
💢 أَبْلَغُ ماتَسْتَدِرُّ بِهِ الرَّحْمَةَ أَنْ تُضْمِرَ لِجَميعِ النّاسِ الرَّحْمَةَ؛
🔹موثرترین وسیله جلب رحمت خدا این است که خیرخواه همه مردم باشی.
📚تصنیف غررالحکم
@Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#موعظه
❌پَستتر از شیطان
🎙حجتالاسلاموالمسلمین هاشمینژاد
@Nahjolbalaghe2
قرآن و نهجالبلاغه 🌸🌸
. 📝ترجمه کتاب الغدیر ✅ قسمت: نود و نهم 🔷#واقعهغدیرخم #علامهامینی ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﺁﻳﺎ ﻣﻦ ﺑﻬﺮ ﻣﻮﻣﻨﻲ ﺍﻭﻟﻲ
.
📝ترجمه کتاب الغدیر
✅ قسمت: صد
🔷#واقعهغدیرخم
#علامهامینی
36- ﺍﺑﻮ ﺍﻟﻔﺪﺍﺀ ﺍﺑﻦ ﻛﺜﻴﺮ ﺷﺎﻣﻲ، ﺷﺎﻓﻌﻲ، ﻣﺘﻮﻓﺎﻱ 774 ﺩﺭ ﻛﺘﺎﺏ ﺧﻮﺩ " ﺍﻟﺒﺪﺍﻳﻪ ﻭ ﺍﻟﻨﻬﺎﻳﻪ " ﺟﻠﺪ 5 ﺹ 210- 209 ﺩﺍﺳﺘﺎﻥ ﺗﻬﻨﻴﺖ ﺭﺍ ﺑﻠﻔﻆ ﺍﺣﻤﺪ ﺑﻦ ﺣﻨﺒﻞ ﺍﺯ ﺑﺮﺍﺀ ﺑﻦ ﻋﺎﺯﺏ ﺍﺯ ﻃﺮﻳﻖ ﺣﺎﻓﻆ ﺍﺑﻲ ﻳﻌﻠﻲ ﻣﻮﺻﻠﻲ ﻭ ﺣﺎﻓﻆ ﺣﺴﻦ ﺑﻦ ﺳﻔﻴﺎﻥ- ﻧﺎﻣﺒﺮﺩﮔﺎﻥ- ﻭ ﻧﻴﺰ ﺍﺯ ﺑﺮﺍﺀ ﺑﻦ ﻋﺎﺯﺏ ﺍﺯ ﻃﺮﻳﻖ ﺍﺑﻦ ﺟﺮﻳﺮ ﺍﺯ ﺍﺑﻲ ﺯﺭﻋﻪ، ﺍﺯ ﻣﻮﺳﻲ ﺑﻦ ﺍﺳﻤﺎﻋﻴﻞ " ﻣﻨﻘﺮﻱ " ﺍﺯ ﺣﻤﺎﺩ ﺑﻦ ﺳﻠﻤﻪ، ﺍﺯ ﻋﻠﻲ ﺑﻦ ﺯﻳﺪ ﻭ ﺍﺑﻲ ﻫﺎﺭﻭﻥ ﻋﺒﺪﻱ ﺍﺯ ﻋﺪﻱ ﺑﻦ ﺛﺎﺑﺖ ﺍﺯ ﺑﺮﺍﺀ ﻭ ﺍﺯ ﺣﺪﻳﺚ ﻣﻮﺳﻲ ﺑﻦ ﻋﺜﻤﺎﻥ ﺧﻀﺮﻣﻲ ﺍﺯ ﺍﺑﻲ ﺍﺳﺤﺎﻕ ﺳﺒﻴﻌﻲ ﺍﺯ ﺑﺮﺍﺀ ﻭ ﺯﻳﺪ ﺑﻦ ﺍﺭﻗﻢ ﺭﻭﺍﻳﺖ ﻧﻤﻮﺩﻩ ﻭ ﺩﺭ ﺹ 212 ﺍﺯ ﺍﺑﻲ ﻫﺮﻳﺮﻩ ﺑﻠﻔﻆ ﺧﻄﻴﺐ ﺑﻐﺪﺍﺩﻱ ﺁﻭﺭﺩﻩ. 37- ﺗﻘﻲ ﺍﻟﺪﻳﻦ ﻣﻘﺮﻳﺰﻱ ﻣﺼﺮﻱ، ﻣﺘﻮﻓﺎﻱ 845 ﺩﺍﺳﺘﺎﻥ ﺗﻬﻨﻴﺖ ﺭﺍ ﺩﺭ " ﺧﻄﻂ " ﺹ 223 ﺑﻄﺮﻳﻖ ﺍﺣﻤﺪ ﺍﺯ ﺑﺮﺍﺀ ﺑﻦ ﻋﺎﺯﻱ ﺑﻠﻔﻆ ﭘﻴﺶ ﮔﻔﺘﻪ ﺭﻭﺍﻳﺖ ﻧﻤﻮﺩﻩ ﺍﺳﺖ. 38- ﻧﻮﺭ ﺍﻟﺪﻳﻦ- ﺍﺑﻦ ﺻﺒﺎﻍ ﻣﺎﻟﻜﻲ، ﻣﻜﻲ، ﻣﺘﻮﻓﺎﻱ 855 ﺩﺍﺳﺘﺎﻥ ﺗﻬﻨﻴﺖ ﺭﺍ ﺩﺭ " ﺍﻟﻔﺼﻮﻝ ﺍﻟﻤﻬﻤﻪ " ﺹ 25 ﺍﺯ ﺍﺣﻤﺪ ﻭ ﺣﺎﻓﻆ ﺑﻴﻬﻘﻲ ﺍﺯ ﺑﺮﺍﺀ ﺑﻦ ﻋﺎﺯﺏ ﺑﻬﻤﺎﻥ ﻟﻔﻆ ﻣﺬﻛﻮﺭ ﺁﻧﻬﺎ ﺣﻜﺎﻳﺖ ﻧﻤﻮﺩﻩ. 39- ﻗﺎﺿﻲ ﻧﺠﻢ ﺍﻟﺪﻳﻦ ﺍﺫﺭﻋﻲ، ﺷﺎﻓﻌﻲ، ﻣﺘﻮﻓﺎﻱ 876 ﺩﺭ " ﺑﺪﻳﻊ ﺍﻟﻤﻌﺎﻧﻲ " ﺻﻔﺤﻪ 75 ﮔﻮﻳﺪ: ﻭ ﺑﺘﺤﻘﻴﻖ ﻭﺍﺭﺩ ﺷﺪﻩ ﻛﻪ
ﻋﻤﺮ ﺑﻦ ﺧﻄﺎﺏ ﺭﺿﻲ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻨﻪ ﻫﻨﮕﺎﻣﻴﻜﻪ ﺳﺨﻦ ﺭﺳﻮﻟﺨﺪﺍ ﺻﻠﻲ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ ﺭﺍ ﺷﻨﻴﺪ ﻛﻪ ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﻣﻦ ﻛﻨﺖ ﻣﻮﻟﺎﻩ ﻓﻌﻠﻲ ﻣﻮﻟﺎﻩ، ﺑﻌﻠﻲ ﺭﺿﻲ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻨﻪ ﮔﻔﺖ: ﮔﻮﺍﺭﺍ ﺑﺎﺩ ﺗﻮ ﺭﺍ، ﮔﺮﺩﻳﺪﻱ ﻣﻮﻟﺎﻱ ﻫﺮ ﻣﺮﺩ ﻭ ﺯﻥ ﻣﻮﻣﻦ. 40- ﻛﻤﺎﻝ ﺍﻟﺪﻳﻦ ﻣﻴﺒﺪﻱ ﺩﺭ ﺷﺮﺡ ﺩﻳﻮﺍﻥ ﻣﻨﺴﻮﺏ ﺑﻪ ﺍﻣﻴﺮﺍﻟﻤﻮﻣﻨﻴﻦ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎﻡ ﺩﺭ ﺻﻔﺤﻪ 406 ﺣﺪﻳﺚ ﺍﺣﻤﺪ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺑﺮﺍﺀ ﺑﻦ ﻋﺎﺯﺏ ﻭ ﺯﻳﺪ ﺑﻦ ﺍﺭﻗﻢ ﺑﻠﻔﻆ ﭘﻴﺶ ﮔﻔﺘﻪ ﺍﺵ ﺫﻛﺮ ﻧﻤﻮﺩﻩ ﺍﺳﺖ. 41- ﺟﻠﺎﻝ ﺍﻟﺪﻳﻦ ﺳﻴﻮﻃﻲ ﻣﺘﻮﻓﺎﻱ 911 ﺩﺍﺳﺘﺎﻥ ﺗﻬﻨﻴﺖ ﺭﺍ ﺩﺭ " ﺟﻤﻊ ﺍﻟﺠﻮﺍﻣﻊ " ﺑﻄﻮﺭﻱ ﻛﻪ ﺩﺭ ﻛﻨﺰ ﺍﻟﻌﻤﺎﻝ ﺟﻠﺪ 6 ﺹ 397 ﻣﺬﻛﻮﺭ ﺍﺳﺖ ﺑﻨﻘﻞ ﺍﺯ ﺣﺎﻓﻆ ﺍﺑﻦ ﺍﺑﻲ ﺷﻴﺒﻪ ﺑﻠﻔﻆ ﭘﻴﺶ ﮔﻔﺘﻪ ﺩﺭ ﺹ 181- ﺫﻛﺮ ﻧﻤﻮﺩﻩ. 42- ﻧﻮﺭ ﺍﻟﺪﻳﻦ ﺳﻤﻬﻮﺩﻱ، ﻣﺪﻧﻲ، ﺷﺎﻓﻌﻲ، ﻣﺘﻮﻓﺎﻱ 911 ﺩﺍﺳﺘﺎﻥ ﺗﻬﻨﻴﺖ ﺩﺍﺭ ﺩﺭ ﻛﺘﺎﺏ ﺧﻮﺩ (ﻭﻓﺎﺀ ﺍﻟﻮﻓﺎ ﺑﺎﺧﺒﺎﺭ ﺩﺍﺭ ﺍﻟﻤﺼﻄﻔﻲ) ﺟﻠﺪ 2 ﺹ 173 ﻧﻘﻞ ﺍﺯ ﺍﺣﻤﺪ ﺑﻄﺮﻳﻖ ﺍﻭ ﺍﺯ ﺑﺮﺍﺀ ﻭ ﺯﻳﺪ ﺭﻭﺍﻳﺖ ﻧﻤﻮﺩﻩ ﺍﺳﺖ. 43- ﺍﺑﻮ ﺍﻟﻌﺒﺎﺱ ﺷﻬﺎﺏ ﺍﻟﺪﻳﻦ ﻗﺴﻄﻠﺎﻧﻲ، ﻣﺘﻮﻓﺎﻱ 923 ﺩﺭ ﺟﻠﺪ 2 " ﻣﻮﺍﻫﺐ ﺍﻟﻠﺪﻧﻴﻪ " ﺹ 13 ﺩﺭ ﻣﻌﻨﻲ ﻣﻮﻟﻲ ﮔﻮﻳﺪ: ﻭ ﺳﺨﻦ ﻋﻤﺮ ﻛﻪ ﮔﻔﺖ: ﺍﺻﺒﺤﺖ ﻣﻮﻟﻲ ﻛﻞ ﻣﻮﻣﻦ، ﻳﻌﻨﻲ ﻭﻟﻲ
ﻛﻞ ﻣﻮﻣﻦ.
↩️ ادامه دارد...
@Nahjolbalaghe2
✨﴾﷽﴿✨
✅ برنامه روزانه کانال :
✅🌷شنبه، سهشنبه و پنج شنبه شرح 🦋خطبه ها
✅🌹یکشنبه، دوشنبه وچهارشنبه شرح 🌴حکمتها
✅☫روزانهتفسیر قرآن☫
✅🌷شرح متنی و صوتی نامه ها بطور کامل در کانال بارگذاری شده و شرح آخرین نامه جهت سهولت در دسترسی، در اینجا آورده شده و بقیه نامه ها به هم پیوست میباشد⬇️
لینک شرح نامه ۷۹ ( آخرین نامه): https://eitaa.com/Nahjolbalaghe2/24783
✅🍃حکمتها، نامه ها و خطبه های نهجالبلاغه ترجمه محمد دشتی به طور کامل قبلا در کانال بار گذاری شده و لینکهای دسترسی به مطالب در کانال سنجاق شده اند
@Nahjolbalaghe2
قرآن و نهجالبلاغه 🌸🌸
📝تفسیر سوره مبارکه نحل آیات ۷۸ تا ۸۳ 📖 منبع: تفسیر «نمونه» آیت الله مکارم شیرازی آیه بعد، اسرار ع
📝تفسیر سوره مبارکه نحل آیات: ۷۸ تا ۸۳
📖 منبع: تفسیر «نمونه» آیت الله مکارم شیرازی
↩️این مجموعه، نشان مى دهد: علم و قدرت فوق العاده اى در پیدایش آن به کار رفته است و به گفته قرآن: اِنَّ فِى ذلِکَ لَآیات لِقَوْم یُؤْمِنُونَ .
شگفتیهاى جهان پرندگان بیش از آنست که در یک کتاب و چند کتاب بگنجد هم اکنون، پرندگان زیادى را به نام پرندگان مهاجر مى شناسیم که براى ادامه حیات خود به نقاط مختلف جهان سفر مى کنند.
حتى گاهى، فاصله میان قطب شمال و جنوب را که فاصله اى است بسیار طولانى، مى پیمایند، و در این سفر دور و دراز از وسیله هاى راهنمائى مرموزى استفاده مى نمایند، و در پرتو آن، مى توانند راه خود را از میان کوهها، دشتها، دره ها و دریاها، حتى در روزهاى ابرى و احیانا شبهاى تاریک که هیچ انسانى قادر به پیدا کردن راهش نیست پیدا کنند.
گاهى بر فراز آسمان در خوابند و پرواز مى کنند!، گاهى، هفته ها بدون یک لحظه توقف شب و روز به پرواز ادامه مى دهند، بى آن که نیاز به غذا داشته باشند! زیرا قبل از شروع به حرکت، با یک الهام درونى، بیش از اندازه غذا مى خورند، و این غذاها به صورت چربیها در اطراف بدن آنها ذخیره مى شود.
همچنین اسرار دیگرى که پرندگان دارند از جمله: در ساختن خانه، تربیت فرزندان، مبارزه با دشمنان، پیدا کردن غذاهاى لازم، همکارى با یکدیگر و حتى تعاون و همزیستى با غیر جنس خود و مانند اینها که هر کدام داستان طولانى دارد.
آرى، همان گونه که در آیه فوق خواندیم هر یک از اینها نشانه هائى است از عظمت پروردگار و علم و قدرت بى پایانش .
✔️ پایان
@Nahjolbalaghe2
قرآن و نهجالبلاغه 🌸🌸
شرح و تفسیر حکمت ۳۰۳ 🔷ارتباط مردم با دنیا 🔹مردم، فرزند دنيا هستند: امام عليه السلام در اين كلام حك
📝شرح و تفسیر حکمت ۳۰۴
🤲نيازمند، فرستاده خداست!
امام عليه السلام در اين گفتار حكيمانه براى تشويق همگان به كمك كردن به نيازمندان مى فرمايد: «مستمند و مسكين فرستاده خداست، كسى كه از كمك كردن به او دريغ داشته باشد از خدا دريغ داشته و آنكس كه به او عطا كند به خداوند عطا كرده است»؛ (إِنَّ الْمِسْكِينَ رَسُولُ اللّهِ، فَمَنْ مَنَعَهُ فَقَدْ مَنَعَ اللّه، وَمَنْ أَعْطَاهُ فَقَدْ أَعْطَى اللّهَ).
اين تعبير نهايت لطف خدا را به كسانى نشان مى دهد كه به نيازمندان كمك مى كنند و در ضمن، اين پيام را به ما مى دهد كه مسكين و مستمند را خوار نشمريم و كمترين اهانتى به او روا مداريم و اگر كمكى مى كنيم خالى از هرگونه منت و آزار و اهانت باشد، زيرا او فرستاده خداست و كسى كه به رسول وفرستاده ديگرى اهانت كند درواقع به خود آن شخص اهانت كرده و كسى كه رسول ديگرى را احترام و اكرام كند فرستنده رسول را اكرام و احترام كرده است. قرآن مجيد نيز تعبيرى متفاوت ولى در همين راستا دارد. درباره كمك به نيازمندان مى فرمايد: «(مَّنْ ذَا الَّذِي يُقْرِضُ اللهَ قَرْضآ حَسَنآ فَيُضَاعِفَهُ لَهُ أَضْعَافآ كَثِيرَةً)؛ كيست كه به خدا قرض الحسنه دهد (و از اموالى كه خدا به او بخشيده، انفاق كند،) تا آن را براى او، چندين برابر كند؟».
در آيه 11 سوره «حديد» نيز خداوند پس از آنكه در آيات پيشين، از اهميت انفاق به نيازمندان سخن مى گويد همين تعبير را فرموده است: «(مَنْ ذَا الَّذِى يُقْرِضُ اللهَ قَرْضآ حَسَنآ فَيُضَاعِفَهُ لَهُ وَلَهُ أَجْرٌ كَرِيمٌ)؛ كيست كه به خدا وام نيكو دهد (و از اموالى كه به او ارزانى داشته انفاق كند) تا خدا آن را براى او چندين برابر كند؟ و براى او پاداش پرارزشى است!». در چندين آيه ديگر از قرآن مجيد نيز همين معنا با الفاظ ديگرى بيان شده وانفاق در راه خدا را به عنوان وام دادن به پروردگار شمرده است كه اين نهايت لطف او به بندگان است. با اينكه مالك حقيقى تمام عالم هستى خداست و از همگان و همه چيز بى نياز است و هرچه ما داريم از او داريم، با اين حال انفاق در راه خدا را قرض به خداوند تعبير كرده است. حتى در بعضى از آيات آمده است كه خداوند در برابر اين كار از بنده اش تشكر مى كند، (وَاللهُ شَكُورٌ حَلِيمٌ). همانگونه كه در خطبه 183 نيز در كلام امام گذشت كه مى فرمايد: «وَاسْتَقْرَضَكُمْ وَلَهُ خَزَائِنُ السَّمَاوَاتِ وَالاَْرْضِ وَهُوَ الْغَنِيُّ الْحَمِيدُ وَإِنَّمَا أَرَادُ أَنْ لِيَبْلُوَكُمْ أَيُّكُمْ أَحْسَنُ عَمَلا؛ از شما درخواست قرض كرده در حالى كه گنجهاى آسمانها و زمين به او تعلق دارد و بى نياز و شايسته ستايش است. او خواسته است شما را بيازمايد كه كدام يك نيكوكارتريد».
جالب اينكه در روايات اسلامى تعبيرات سه گانه اى آمده است كه هر يك از ديگرى پرمعناتر است. در يكجا مى خوانيم كه از امام سجاد زين العابدين عليه السلام نقل شده است كه هنگامى كه چيزى به فقير مى داد دست سائل را مى بوسيد ومى فرمود: «من دست سائل را نمى بوسم، بلكه دست پروردگارم را مى بوسم، زيرا صدقه قبل از آنكه در دست سائل بيفتد در دست پروردگار قرار مى گيرد؛ فَقَالَ لَسْتُ أُقَبِّلُ يَدَ السَّائِلِ إِنَّمَا أُقَبِّلُ يَدَ رَبِّي إِنَّهَا تَقَعُ فِي يَدِ رَبِّي قَبْلَ أَنْ تَقَعَ فِي يَدِ السَّائِلِ».
↩️ ادامه دارد...
@Nahjolbalaghe2
#در_محضر_اهل_بیت
💡امام رضا (علیه السّلام) :
آدم پیمان شکن❌
از پیشامد بد در امان نیست.‼️
🌾ميزان الحكمه
@Nahjolbalaghe2