سوال :آیا اصلا قرآن،دستوری راجع به انتخابات و مسایل مرتبط با آن دارد؟
قرآن،خود را کتاب هدایت معرفی کرده و انتظار نداریم جزییات علوم مختلفی را که بشر با عقل خود میتواند به انها دست یابد،بیان کند.اما در حد اشاراتی کوتاه میتوان،اصولی کلی از قران برای این امر استخراج کرد.
سوال:سرنوشت همه امور عالم توسط خداوند رقم زده شده .آیا مشارکت و اقدام افراد جامعه،تاثیری دارد؟
خداوند در دو آیه تصریح کرده که سرنوشت اقوام و ملتها تابع رفتار و عملکرد خودشان است.
سوره رعد آیه۱۱
إِنَّ اللّهَ لاَ يُغَيِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّى يُغَيِّرُواْ مَا بِأَنْفُسِهِمْ.
در حقيقت خدا حال قومى را تغيير نمى دهد تا آنان حال خود را تغيير دهند
که شکل و نحوه سهیم شدن در این تغییر در زمان ها و شرایط مختلف،متفاوت است.و هر فرد با تحقیق و از روی علم،بهترین و موثرترین نحوه تغییر و بهبود امور جامعه را برمی گزیند.
گاهی موثرترین روش،نامزد شدن در انتخابات است،گاهی رای دادن و مشارکت در انتخابات و گاهی نیز رای ندادن و مشارکت نکردن. که فرد باید با اطلاعات خود و شرایط موجود بهترین تصمیم را بگیرد.
پیامبر وحضرت علی علیهما السلام نیز بر مسئولیت داشتن همه مردم در جامعه تاکید کرده اند
کلکم راع وکلکم مسئول عن رعیته
(هر کدام از شما مسئول هستید و درباره افرادی که به سخن شما گوش میدهند بازخواست خواهید شد).
قال الامام على عليه السلام اتقوالله فی عباده وبلاده فانکم مسئولون حتی عن البقاع والبهایم
از خدا بترسيد درباره بندگان او و سرزمينهايش ؛ زيرا شما حتى نسبت به قطعه هاى زمين ها و چارپايان نيز بايد پاسخگو باشيد .
نکات پایانی که شخص نامزد انتخابات باید توجه بکند
👈۱. به ظواهر و تجملات و زرق و برق اهمیت ندهیم و خیره نشویم که کار فرعونی است. فرعون میگفت: «أَلَيْسَ لِي مُلْكُ مِصْرَ وَهَـذِهِ الْأَنْهَارُ تَجْرِي مِن تَحْتِي» (زخرف/51) آیا حکومت مصر از آن من نیست، و این نهرها تحت فرمان من جریان ندارد؟ «أَمْ أَنَا خَيْرٌ مِّنْ هَـٰذَا الَّذِي هُوَ مَهِينٌ وَلَا يَكَادُ يُبِينُ» (زخرف/52) مگر نه این است که من از این مردی که از خانواده و طبقه پستی است و هرگز نمیتواند فصیح سخن بگوید برترم؟ فرعون موسی را به دلیل چوپانی و لکنت زبان مسخره میکرد و خود را برتر از او میپنداشت.
👈۲. از هر نیرویی استفاده نکنیم. قرآن میگوید: اگر بعضی به جبهه بیایند، اسباب دردسر هستند. بهتر است، نیایند. «لَوْ خَرَجُوا فِيكُم مَّا زَادُوكُمْ إِلَّا خَبَالًا» (توبه/47) اگر آنها همراه شما (بسوی میدان جهاد) خارج میشدند، جز اضطراب و تردید، چیزی بر شما نمیافزودند. یا در جای دیگر میفرماید: «وَمَا كُنتُ مُتَّخِذَ الْمُضِلِّينَ عَضُدًا» (کهف/51) من از افراد منحرف بازو نمیگیرم. به همین دلیل باید در انتخاب نیروها و افراد دقت داشته باشیم و با معرفی و سفارش و اینها نیروها را انتخاب نکنیم.
👈۳.فکر نکنیم که هر کس زیر پرچم ما سینه میزند، و پای سخنرانی ما نشسته است، مرید ماست. «وَفِيكُمْ سَمَّاعُونَ لَهُمْ» (توبه/47) بعضی مینشینند، گوش میدهند ولی قصد قربت ندارند و نیتهای دیگری دارند.
👈۴.هر کمکی را نپذیریم. افرادی ممکن است علف میدهند که شیر بدوشند. دانه میریزند که تخم مرغ بردارند. قرآن میفرماید: «مَا كَانَ لِلْمُشْرِكِينَ أَن يَعْمُرُوا مَسَاجِدَ اللَّـهِ» (توبه/17) اگر مشرکین یک پولی دادند و گفتند: خرج مسجد کن! این پول را رد کنید و هر پولی را نپذیرید.
👈۵.به هر شعاری شاد نشویم. نزد یعقوب آمدند و گفتند: یوسف را به ما بسپار. «وَإِنَّا لَهُ لَحَافِظُونَ» (یوسف/12) ما حافظ او هستیم. اما همینها یوسف را در چاه انداختند. خود ابلیس به آدم و حوا گفت: از این میوه بخوردید که «إِنِّي لَكُمَا لَمِنَ النَّاصِحِينَ» (اعراف/2) من خیرخواه شما هستم.
👈۶. هر کس رأی آورد فکر نکند که عزیز است. بنیصدر هم رأی آورد، ولی ذلیل شد. «إِنَّ الْعِزَّةَ لِلَّـهِ جَمِيعًا» (یونس/65) تمامی عزت از آن خداست.
👈۷.مراقب دشمن باشیم. دشمن با تمام امکانات برای ضربه زدن به نظام و انقلاب تلاش میکند. قرآن میفرماید: «إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا يُنفِقُونَ أَمْوَالَهُمْ لِيَصُدُّوا عَن سَبِيلِ اللَّـهِ» (انفال/36) آنها که کافر شدند، اموالشان را برای بازداشتن (مردم) از راه خدا خرج میکنند.
النور
أَفِي قُلُوبِهِم مَّرَضٌ أَمِ ارْتَابُوا أَمْ يَخَافُونَ أَن يَحِيفَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ وَرَسُولُهُ بَلْ أُولَٰئِكَ هُمُ الظَّالِمُونَ
ﺁﻳﺎ ﺩﺭ ﺩﻝ ﻫﺎﻳﺸﺎﻥ ﺑﻴﻤﺎﺭﻱ [ ﻧﻔﺎﻕ ] ﺍﺳﺖ ﻳﺎ [ ﺩﺭ ﺩﻳﻦ ﺧﺪﺍ ]ﺷﻚ ﻛﺮﺩﻩ ﺍﻧﺪ ﻳﺎ ﻣﻰ ﺗﺮﺳﻨﺪ ﻛﻪ ﺧﺪﺍ ﻭ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮﺵ ﺑﺮ ﺁﻧﺎﻥ ﺳﺘﻢ ﻛﻨﺪ ؟ [ ﭼﻨﻴﻦ ﻧﻴﺴﺖ ]ﺑﻠﻜﻪ ﺍﻳﻨﺎﻥ ﺧﻮﺩ ﺳﺘﻤﻜﺎﺭﻧﺪ .(٥٠)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
طبق آیه49 و 50سوره نور و بر اساس فرمایشات رهبر معظم انقلاب، در نفاق و خیانت برخی مسولین،شک نکنیم.👆👆👆
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 خطاب امام به روحانی
تو #غلط میکنی #قانون رو قبول نداری
💥نمیتونی شورای نگهبان را قبول نداشته باشی
Ⓜ️ در جنگ نرم تا بن دندان مسلحتان میکنیم
#تاریخ_انبیا
#نوح
📌 چرا 900 سال دعوت نوح(ع) جذب حداقلی را در پی داشت؟
🔰 نتیجه اقدامات شیطان و حزب او در فاصله زمانی آدم(ع) تا نوح(ع)، خارج ساختن اکثریت انسانها از خط مستقیم هدایت بود.
🔰 نوح پس از تلاش چند صد ساله با اجتماعی روبهرو شد که اکثریت آن را افراد منحرف و بدکار تشکیل داده بودند. او بیش از نهصد سال آنها را به راه حق فراخواند ولی نتیجهای نگرفت.
🔰 9 قرن تلاش نوح در ایمان تعدادی انگشت شمار به بار نشسته بود ولی تمسخر و تلاش کافران در گمراهی مؤمنان روز به روز افزوده میشد.
🔰 از یک سو در هدایت کافران بارقه امیدی وجود نداشت و فرزندانشان نیز در زمره آنان در میآمده بودند و از سوی دیگر در مؤمنان اندک هم تاب تحمل دینداری فروکش کرده بود.
🔰 در این شرایط هدف خلقت(عبادت) در خطر بود و این خلاف حکمت الهی است. از اینرو نوح دست به دعا شد و عذاب کافران را از خدا خواست.
🔰 اگر کسی به امروز و به آینده امیدوار باشد نمیتواند از خدا درخواست عذاب کند اما آن حضرت(ع) هیچ بارقه امیدی نمیدید چرا که خداوند به او خبر داده بود دیگر هیچ کس از قوم تو ایمان نخواهد آورد.
📚 پیام داستانهای قرآنی در همه جا این است؛ رفتن، جوشیدن و کوشیدن همه چیز و همه کس در راه هدایت بر مدار طبیعت و تکالیف طبیعی است. رسیدن یا نرسیدن مقوله دیگری است که از ارزش رسالت و هدف نمیکاهد.
💯 منبع: کتاب دشمن شدید 1، ص 68 و 69
قرآن و نهجالبلاغه 🌸🌸
#از_خانه_تا_خدا.... #درس نوزدهم 👇 💎 " نگاهِ ناقص به دین " 💢 اگه یه نفر، "آدمِ سطحی نگری" باشه، پیش
ص نادری:
#از_خانه_تا_خدا....
#درس بیستم
👇
💎 " نگاهِ حرام، نابود کننده لذّت "
🔹 یه مثالِ دیگه هم در این مورد تقدیم میکنیم
تا "نگاهِ قشنگِ اسلام به زندگی و لذّت بردنِ انسان" مشخص بشه.
👇👇
🌺 مثلاً اسلامِ عزیز به شما میگه برای اینکه از #خانوادت لذّت ببری من بهت برنامه میدم.
-- چه برنامه ای؟
* به نامحرم نگاه نکن! 👀🚫
🔻خب آقای اسلام!
من خوشم میاد که نگاه کنم!😤
🔹🔸⭕️🔷
💞 ببین عزیز دلم؛ بله درسته که اگه به حرام نگاه کنی یه ذره لذّت میبری
🚷 ولی خودت رو از یه اقیانوس لذّت دائمی "توی همین دنیا" #محروم میکنی!
-- چطور؟
* اول بذار ازت یه سوال کنم؛ شما چرا نگاه حرام میکنی؟
🔹برای اینکه خوشت میاد دیگه. درسته؟
🔹برای اینکه میخوای "خیلی لذّت ببری". بله؟
🔺بله دیگه دقیقاً همینه!👌
♻️ شما اینو میخوای اما دقیقاً برعکس میشه!😊👇
شما با "نگاهِ حرام" داری "امکانِ لذّت بردنِ خودت" رو از بین میبری! ❌
👈 چون با "لذّت بردن"، درست برخورد نمیکنی. در واقع طبقِ #برنامە_صحیح، لذّت نمیبری.
⚠️اینجوری لذّتِ "رابطۀ عالی با همسرت" رو هم از دست میدی.💔
دیگه از نگاه به همسرت هم لذّت نمیبری.....🚫
🔞 کسی که اهلِ #هرزگی بشه اولین مشکلی که پیدا میکنه اینه که:👇
نسبت به همسر و فرزندانش سرد میشه. 💔
⭕️ بنده خدا میخواسته لذّتِ بیشتری به دست بیاره امّا اتفاقاً "لذّت های #حلال
و #عمیق و #دائمیش" رو به خطر انداخته....
✅💢👆
⁉️ چرا اسلام آنقدر براش مهمه که شما لذّتِ حرام نبری؟
🌎💖 چون در نهایت میخواد که شما "توی همین دنیا" هم بیشترین لذّت رو ببری.👌
🌷💞🌺🌹
🔴 ولی متاسفانه بعضیا "از دور" فکر میکنن اسلام دینِ زجر کشیدنه!
برای همین حتّی از کنارِ دین هم عبور نمیکنن!😒
📡👿 البته از نقشِ #شیطان و #رسانه_های_صهیونیستی در "فریبِ افکارِ عمومی" نباید غافل شد.
🔷➖✅🔹🔺
اللهم صل علی محمد و آل محمد
و عجل فرجهم
┄┄┄••❅❈✧❈❅••┄┄┄
Omid.mp3
2.65M
#ازدواج_تنهامسیری 19
✅ انسان مومن هیچ وقت امیدش رو از دست نمیده.
باید خجالت های نابجا رو کنار گذاشت...
🌺 حاج آقا حسینی
❌نماینده شجاع
✅ نظر امام علی(ع) در مورد #مالک_اشتر:
«مالک! مالک چه بود! به خدا اگر کوه بود، کوهی بود جدا از دیگر کوهها و اگر سنگ بود، سنگی بود خارا که سم هیچ ستور به ستیغ آن نرسد و هیچ پرنده بر فراز آن نپرد. خدا رحمت کند #مالک را، او برایم چنان بود که من برای رسول خدا صلی الله علیه و آله بودم.
آدم خوب بودن دلیل بر نماینده، رییس جمهور یا سیاستمدار خوب بودن نیست.
حکومت اسلامی، مالک اشتر میخواهد.
#مالک_اشتر سپر بلای علی(ع) بود بخاطر همین #رهبر_انقلاب فرمودند:
آدمهایی را انتخاب بکنند که وقتی رفت در آن مسند نشست - حالا آن مسند هر چه باشد؛ چه مسند عضویّت در مجلس خبرگان باشد یا در مجلس شورای اسلامی باشد یا ریاست جمهوری باشد - خودش را #سپر بلای مشکلات کشور قرار بدهد،(شجاع باشد)
فانی در خدمات و مصالح و منافع عمومی مردم باشد، کشور را به دشمن نفروشد، مصالح کشور را برای رودربایستی با این و آن زیر پا نگذارد؛ باید این را انتخاب کنند. این میشود یک انتخابات خوب.
این نظر و معیار را با نامزدهای انتخاباتی پیش رو مقایسه کنید.
خود از این مجمل بخوان حدیث مفصل
⚘ @Nahjolbalaghe2
درفراق مالک
✅✅«و للّه درّ مالک و ما مالک لو کان من جبل لکان فندا، و لو کان من حجر لکان صلدا، أما و اللّه لیهدّنّ موتک عالما و لیفرحنّ عالما، على مثل مالک فلتبک البواکى، و هل مرجوّ کمالک، و هل موجود کمالک، و هل قامت النّساء عن مثل مالک».
(نهج البلاغه، نامه ۳۸)
✅یعنى خدا مالک را جزاى خیر دهد و چگونه مالک که اگر کوه بود کوهى عظیم و بزرگ بود، و اگر سنگ بود سنگى سخت بود، آگاه باشید بخدا سوگند مرگ تو اى مالک جهانى را ویران و جهانى را شاد مى سازد یعنى اهل شام را خوشنود و عراق را خراب مى گرداند، بر مردى مانند مالک باید گریه کنندگان بگریند، آیا یاورى مانند مالک دیده می شود، آیا مانند مالک کسى هست، آیا زنان از نزد طفلى بر مى خیزند که مانند مالک شود.
(ر. ک: ترجمه و شرح نهج البلاغه(فیض الاسلام)، ج ۵، ص ۹۹۰- ۹۹۱).
⚘ @Nahjolbalaghe2
094.الشرح.mp3
249.8K
✅ سوره شرح
🎤استاد خلیل الحصری
⚘ @Nahjolbalaghe2
#صوتقرآن
قرآن و نهجالبلاغه 🌸🌸
✨ ✅ادامه تفسیر سوره واقعه مى دانیم زوج همیشه به جنس مذکر و مؤنث گفته نمى شود، بلکه به امورى که قر
✨
✅ادامه تفسیر سوره واقعه
تعبیر به جَنّاتِ النَّعِیمِ انواع نعمتهاى مادى و معنوى بهشت را شامل مى شود.
ضمناً، این تعبیر مى تواند اشاره به این باشد که، باغهاى بهشت تنها کانون نعمت است، بر خلاف باغهاى دنیا که گاه وسیله زندگى و زحمت است، همان گونه که حال مقربان در آخرت با حالشان در دنیا متفاوت است; زیرا مقام والایشان در این دنیا، توأم با مسئولیتهائى است، در حالى که در سراى دیگر تنها مایه نعمت است.
بدیهى است منظور از قرب در اینجا قرب مقامى است نه قرب مکانى ; چرا که خداوند مکان ندارد و از ما به ما نزدیکتر است.
آیه بعد، به چگونگى تقسیم نفرات آنها در امم گذشته و این امت، اشاره کرده، مى گوید: گروه کثیرى از امتهاى نخستین اند (ثُلَّةٌ مِنَ الْأَوَّلِینَ).
و گروه اندکى از امت آخرین (وَ قَلِیلٌ مِنَ الْآخِرِینَ).
ثُلّة چنان که راغب در مفردات مى گوید: در اصل به معنى قطعه مجتمع از پشم است، سپس به معنى جماعت و گروه به کار رفته است.
بعضى نیز آن را از ثَلَّ عَرْشُهُ (تختش فرو ریخت و حکومتش قطع شد) گرفته و آن را به معنى قَطَعَهُ مى دانند، و در اینجا به قرینه مقابله با وَ قَلِیلٌ مِنَ الْآخِرِینَ به معنى قطعه عظیم است.
طبق این دو آیه، گروه زیادى از مقربان از امتهاى پیشینند، و تنها کمى از آنها از امت محمّد(صلى الله علیه وآله) مى باشند.
ممکن است در اینجا این سؤال پیش بیاید که، چگونه این مسأله با اهمیت فوق العاده امت اسلامى سازگار است؟ با این که خدا آنها را بهترین امت خطاب کرده و فرموده: کُنْتُمْ خَیْرَ أُمَّة... .(۱۸)
پاسخ این سؤال با توجه به دو نکته روشن مى شود: نخست این که، منظور از مقربان همان سابقون و پیشگامان در ایمانند، مسلم است که در امت اسلامى پیشگامان در پذیرش اسلام در صدر اول، گروه اندکى بودند که نخستین آنها از مردان على (علیه السلام) و از زنان خدیجه بود، در حالى که کثرت پیامبران پیشین و تعداد امتهاى آنها و وجود پیشگامان در هر امت، سبب مى شود که آنها از نظر تعداد فزونى یابند.
دیگر این که، کثرت عددى دلیل بر کثرت کیفى نیست، و به تعبیر دیگر ممکن است تعداد سابقون این امت کمتر باشند، ولى از نظر مقام بسیار برتر، همان گونه که در میان خود پیامبران نیز تفاوت است: تِلْکَ الرُّسُلُ فَضَّلْنا بَعْضَهُمْ عَلى بَعْض: ما بعضى از رسولان را بر بعض دیگرى برترى دادیم .(۱۹)
ذکر این نکته نیز لازم به نظر مى رسد که، ممکن است بعضى از مؤمنان در زمره پیشگامان در ایمان نباشند، اما داراى صفات و ویژگیهاى دیگرى باشند که، آنها را همردیف سابقون قرار مى دهد، و از نظر پاداش و اجر همردیف آنها هستند، لذا در بعضى از روایات از امام باقر(علیه السلام) چنین نقل شده: نَحْنُ السّابِقُونَ السّابِقُونَ وَ نَحْنُ الآخِرُونَ: ما پیشگامان پیشگام، و ما آخرون هستیم .(۲٠)
و در روایتى از امام صادق(علیه السلام) آمده است که، به جمعى از پیروان خود خطاب کرد فرمود: أَنْتُمُ السّابِقُونَ الاَوَّلُونَ، وَ السّابِقوُنَ الآخِرُونَ، وَ السّابِقُونَ فِى الدُّنْیا إِلى وِلایَتِنا، وَ فِى الآخِرَةِ إِلَى الْجَنَّةِ:
شما سابقون نخستین و سابقون آخرین هستید، در دنیا پیشگام در ولایت ما بودید و در آخرت پیشگام در بهشتید .(۲۱)
این نکته نیز لازم به یادآورى است که، بعضى تعبیر به اولین و آخرین را به اولین امت اسلام و آخرین امت اسلام تفسیر کرده اند، طبق این تفسیر همه مقربان از امت اسلامند.
اما این تفسیر، نه با ظاهر آیات سازگار است، و نه با روایاتى که در ذیل این آیات وارد شده که، افرادى از امم پیشین را بالخصوص به عنوان سابقون اولین معرفى کرده است.
⬇️📚
⚘ eitaa.com/Nahjolbalaghe2
#تفسیرسورهواقعه
قرآن و نهجالبلاغه 🌸🌸
✨ ✅ادامه تفسیر سوره واقعه تعبیر به جَنّاتِ النَّعِیمِ انواع نعمتهاى مادى و معنوى بهشت را شامل مى
✨
✅ادامه تفسیر سوره واقعه👇
📚 ۱ ـ إِذا منصوب به ظرفیت است، و ناصب آن لیس است که در آیه دوم آمده، مثل این که مى گوئیم: یَوْمَ الْجُمْعَةِ لَیْسَ لِی شُغْلٌ ، این احتمال نیز داده شده که، ناصب آن أُذْکُر مقدر بوده باشد، و یا جمله کان کذا و کذا ( کشاف ، ذیل آیه مورد بحث) ولى احتمال اول از همه مناسبتر است.
۲ ـ مؤنث بودن کاذِبة به خاطر آن است که در تقدیر نفس کاذبة یا قضیة کاذبة است (ضمناً لام در لوقعتها را بعضى براى تقویة دانسته اند، ولى ظاهر این است که لام براى تعدیه است).
۳ ـ خافِضَةٌ رافِعَةٌ خبر مبتداى محذوفى است و در اصل هِىَ خافِضَةٌ رافِعَةٌ بوده است.
۴ ـ خصال ، جلد ۱، صفحه ۶۴ ـ نور الثقلین ، جلد ۵، صفحه ۲٠۴.
۵ ـ طور، آیه ۱٠.
۶ ـ مرسلات، آیه ۱٠.
۷ ـ حاقه، آیه ۱۴.
۸ ـ مزمل، آیه ۱۴.
۹ ـ قارعه، آیه ۵.
۱٠ ـ در ترکیب این جمله احتمالات متعددى داده اند که از همه مناسبتر این است که گفته شود: أَصْحابُ الْمَیْمَنَة مبتدا است و ما استفهامیه مبتداى دوم، و أَصْحابُ الْمَیْمَنَة خبر آن است، و مجموعاً خبر مبتداى اول مى باشد و فاء در آغاز جمله به عنوان تفریع و تفسیر است.
۱۱ ـ هر چند در آیات بعد به جاى أَصْحابُ الْمَشْئَمَة ، أَصْحابُ الشِّمال آمده است.
۱۲ ـ در ترکیب این آیه و آیه بعد، احتمالات فراوانى داده شده: نخست این که: السابقون اول مبتدا است، و دومى توصیف یا تأکید آن است، و اولئک المقربون مبتدا و خبر مى باشد که مجموعاً خبر است براى السابقون ، بعضى نیز احتمال داده اند که: السابقون السابقون مبتدا و خبر است، و شبیه شعر معروف ابوالنجم است که مى گوید: أَنَا أَبُوالنَّجْمِ، وَ شِعْرِی شِعْرِی ، که در واقع یک نوع توصیف عالى است، این احتمال نیز داده شده که السابقون اول به معنى سابقون در ایمان و السابقون دوم به معنى سابقون به سوى بهشت بوده باشد که باز هم مبتدا و خبر خواهد بود.
۱۳ ـ این معنى در حدیثى از امام باقر(علیه السلام) نقل شده است (مجمع البیان، جلد ۹، صفحه ۲۱۵).
۱۴ ـ تفسیر مراغى ، جلد ۲۷، صفحه ۱۳۴.
۱۵ ـ تفسیر نور الثقلین ، جلد ۵، صفحه ۲٠۶.
۱۶ ـ تفسیر نور الثقلین ، جلد ۵، صفحه ۲٠۹.
۱۷ ـ فِی جَنّاتِ النَّعِیمِ (جار و مجرور) ممکن است متعلق به مقرّبون باشد، و یا متعلق به محذوفى که حال است براى ضمیر در مقرّبون و در تقدیر چنین است: کائنین فى جنّات النعیم و یا خبر بعد از خبر.
۱۸ ـ آل عمران، آیه ۱۱٠.
۱۹ ـ بقره، آیه ۲۵۳.
۲٠ ـ تفسیر صافى ، ذیل آیات مورد بحث.
۲۱ ـ تفسیر صافى ، ذیل آیات مورد بحث.
@Nahjolbalaghe2
قرآن و نهجالبلاغه 🌸🌸
🍃 ✅شرح نامه ۱۹( مکارم شیرازی ) 🔹از نامه هاى امام(عليه السلام) است که به بعضى از فرماندهانش نگاشته.
✨
✅ادامه شرح نامه ۱۹
بديهى است اين گونه رفتار با افرادى که مسلمان نيستند ولى در سايه حکومت اسلامى بايد زندگى سالمى داشته باشند، بهترين رفتار است; از يک سو به آنان آرامش مى دهد و هر گونه فکر طغيان و سرکشى را از وجودشان بر مى چيند و از سويى ديگر رفتار حکومت اسلامى را حمل بر ضعف و ناتوانى که ممکن است آن هم سرچشمه طغيان گردد نخواهند کرد. اين بهترين طريق رفتار با اين اقليت هاست.
روشن است آنچه امام(عليه السلام) در اين نامه بيان فرموده منحصر به اشخاص و يا زمان و مکان معينى نيست بلکه برنامه حساب شده اى است که در همه جا کارآيى دارد، بلکه مى توان گفت حکومت نسبت به افراد خودى نيز بايد همين گونه معامله کند. اگر زياد در مقابل آنها نرمش نشان دهد، ممکن است حمل بر ضعف او کنند و گروهى جرأت بر قانون شکنى پيدا نمايند و اگر قوانين را با خشونت و شدت اجرا کند، سبب رميدن مردم و از دست دادن عشق و علاقه آنها نسبت به حکومت خواهد شد. به هر حال اعتدال در ميان نرمش و خشونت، يکى از اصول ثابت مديريت و فرماندهى در تمام سطوح است.
حتى در مورد خداوند و سياست الهى نسبت به بندگان همين اصل رعايت شده و خداوند متعال آنها را بين خوف و رجا نگه مى دارد، قرآن مجيد مى فرمايد:
✨ «(نَبِّئْ عِبادِي أَنِّي أَنَا الْغَفُورُ الرَّحيمُ * وَأَنَّ عَذابِي هُوَ الْعَذابُ الاَْلِيمُ);
اى پيامبر! بندگانم را آگاه کن که آمرزنده مهربان منم * و (اينکه) عذاب من همان عذاب دردناک است».(5)
و در دعاى معروف افتتاح مى خوانيم:
🍃 «وَأَيْقَنْتُ أَنَّکَ أَرْحَمُ الرَّاحِمِينَ فِي مَوْضِعِ الْعَفْوِ وَالرَّحْمَةِ وَأَشَدُّ الْمُعَاقِبِينَ فِي مَوْضِعِ النَّکَالِ وَالنَّقِمَة;
يقين دارم تو در جاى رحمت، ارحم الراحمين و در جاى کيفر، اشد المعاقبين هستى».
بعضى از مفسّران نهج البلاغه در اينجا سؤالى مطرح کرده اند و آن اينکه امام(عليه السلام) چگونه دستور مى دهد که غير مسلمانان را زياد به خود نزديک نکن در حالى که قرآن با صراحت مى گويد: آنهايى که از درِ جنگ با شما در نيامدند و شما را از سرزمين خود آواره نساختند (و هيچ گونه عداوت و دشمنى با شما نداشتند) خداوند از نيکى با آنها و اجراى عدالت در حقشان نهى نمى کند
✨ (لا يَنْهاکُمُ اللهُ عَنِ الَّذينَ لَمْ يُقاتِلُوکُمْ فِي الدِّينِ وَلَمْ يُخْرِجُوکُمْ مِنْ دِيارِکُمْ أَنْ تَبَرُّوهُمْ وَتُقْسِطُوا إِلَيْهِم).(6)
🔸پاسخ اين ايراد روشن است و آن اينکه امام(عليه السلام) نمى فرمايد به آنها نيکى نکن، بلکه مى فرمايد اعتدال را رعايت کن;
نه بيش از حد نزديک شوند که جرأت بر مخالفت پيدا کنند و نه دور شوند که سبب رنجش و طغيانشان گردد.
🔹نکته:
اسلام و اهل ذمه:
🔻رابطه اسلام و مسلمين را با غير مسلمانان مى توان در چهار صورت خلاصه کرد:
1. اهل ذمه: آنها صاحبان کتب آسمانى هستند که در داخل کشورهاى اسلامى به صورت اقليتى مذهبى زندگى مى کنند هرگاه آنها تظاهر بر خلاف قوانين اسلام نکنند و به مسلمين احترام بگذارند مسلمانان نيز موظّفند آنها را محترم بشمارند. حکومت اسلامى نيز موظف است جان و مال و ناموس آنها را حفظ کند.
ذمه به معناى پيمان است در واقع آنها پيمان هم زيستى مسالمت آميز با مسلمين دارند که يکى از شرايطش پرداختن ماليات کوچک و مختصرى است به نامه «جزيه» که در برابر اين وجه مختصر، حکومت اسلامى خدمات مهمى را در مورد آنها متعهد است و همان گونه که در نامه بالا ديديم، امير مؤمنان على(عليه السلام) نامه اعتراض آميزى به فرماندارش در مناطقى که اهل ذمه بودند مى نويسد و او را دعوت به خوش رفتارى با آنها مى کند.
احکام اهل ذمه در کتب فقهى در ذيل کتاب جهاد به صورت گسترده آمده است.
2. کفار حربى: آنها همان گونه که از نامشان پيداست کسانى هستند که در حال جنگ با مسلمانانند و به همين دليل نه تنها احترامى ندارند بلکه مسلمانان مأمور به جهاد در مقابل آنان هستند.
احکام کفّار حربى نيز در فقه اسلام در
کتاب الجهاد به طور مشروح آمده است
3.کفار معاهد:
🌱ادامه دارد...
⚘ @Nahjolbalaghe2
#شرحوتفسیرنامههاینهجالبلاغه
12.99M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
1⃣ انقلاب ۵۷ چرا شکل گرفت؟
برنامه گلخانه با حضور استاد مدرسییان
#دهه_فجر
#فجر_سلیمانی