✔️ امام خمینی در «شرح چهل حدیث» در وصفِ آیت الله شیخ عبدالکریم حائری (قدس سره) که مؤسس حوزه علمیه قم بودند، مینویسند:
🔹 جناب استاد معظم و فقیه مکرم، حاج شیخ عبدالکریم حائرى یزدى با نوکر و خادم خود همسفره و غذا بود، روى زمین مینشست، با أصغر طلاب مزاحهاى عجیب و غریب میفرمود.
🔹 خود بضاعت خود را از بازار میخرید، براى منزل خود آب از آبانبارها میآورد، اشتغال به کار منزل پیدا میکرد، تواضعشان به طورى بود که مایه تعجب انسان می شد.
@Nardebane_feghahat
✳️ #آیت_الله_بروجردی (42)
✔️ آیت الله شبیری زنجانی (حفظه الله تعالی):
🔸 برای دو جهت حاج آقای والد (نکته: یعنی پدر آیت الله شبیری) مقیّد بود در جایی که آقای بروجردی دعوت می شد، پیش ایشان ننشیند:
1⃣ یکی آن که آقای بروجردی خیلی مؤدّب بود و دو زانو می نشست و حاج آقای والد ناراحتی پا داشت. حاج آقای والد می گفت: اگر بخواهم در کنار آقای بروجردی دو زانو بنشینم، درد پا دارم و برای من خیلی سخت است و اگر دو زانو ننشینم و آقای بروجردی مؤدّبانه دو زانو بنشیند، این خلاف ادب است. لذا ایشان نوعاً در مجالس از مرحوم آقای بروجردی با فاصله می نشست.
2⃣ جهت دوم که عمده همین جهت بود، این بود که پیش آقای برجردی نشستن، مطمع افراد بود. خیلی اشخاص دلشان می خواست پیش آقای بروجردی بنشینند. مرحوم والد می گفت: بگذاریم آنهایی که دلشان می خواهد و هوس این جور چیزها را دارند و دلشان با این خوش می شود، آنجا بنشینند. ایشان به این جهات دقّت داشت.
🔹 البته یک بار خودم دیدم ایشان در روضه شرکت کرد و پیش آقای بروجردی نشست. وقتی خواست بلند شود، آقای بروجردی با این که عمل کرده بود و بلند شدن برای او خیلی سخت بود، به احترام و برای بدرقه حاج آقای والد بلند شد.
🔸 مرحوم حاج آقای والد می فرمود: من از آقای بروجردی هر چه خواهش کردم که برای من بلند نشود، قبول نمی کرد. آقای بروجردی مقید بود در هنگام آمدن یا برای بدرقه لااقل یک بار برایم بلند شود. ایشان خیلی مؤدَّب بود. فقط یک بار قبول کرد که هیچ بلند نشود و آن در سال آخر عمرشان بود که خیلی ناتوان شده بود. من ایشان را قسم دادم که بلند نشود و ایشان هم پذیرفت، چون واقعاً نمی توانست بلند شود.
@Nardebane_feghahat
✳️ #آیت_الله_بروجردی (43)
✔️ استاد رسول جعفریان:
🔹 امروز جمعه 10 اردیبهشت 1395 برای عرض ادب و احترام خدمت آیت الله العظمی صافی (زید عزه العالی) همراه دوست عزیز جناب استاد معراجی، در ساعت یازده و نیم خدمتشان رسیدم.
🔹 به ایشان عرض کردم: «نوّاب» هم جذابیت خاصی داشت. نظر حضرت عالی درباره ایشان و رابطهشان با آقای بروجردی چیست؟ ایشان گفتند: اینها اشتباهاتی داشتند، اما آدم های خوبی بودند. در قم علیه آقای بروجردی کار کردند، اما به هر حال بچههای مسلمانی بودند. ایشان هم آنها را از فیضیه بیرون کرد.
🔸 درباره اعدامشان پرسیدم. ایشان گفتند: که شاه خیلی به سرعت اعدام کرد. گویا اینها را فریب دادند که اعتراض به حکم نکنید، شما را عفو میکنند. وقتی اعتراض نکردند و نوشتند، بلافاصله اعدامشان کردند.
@Nardebane_feghahat
51.78M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅ دفاع از مرجعیت
🔹 حواشی اخیر پیرامون فرمایشات آیت الله صافی
🔻بررسی شخصیت اجتماعی و علمی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی دامت برکاته
📅 درس خارج فقه مورخ 05/آبان/1400
✔️ یکی از اسناد متکرّره که در مواجهه با روایات مرحوم کلینی با آن مواجه هستیم ⬆️⬆️
#رجال
@Nardebane_feghahat
✔️ واكنش آيت الله محمد جواد فاضل لنكراني به اهانت به مراجع تقيلد
مراجع واقعاً نگران وضع مردم هستند.
• تضعیف مرجعیت مساوي با تضعیف انقلاب است.
• بسیار دردآور است که در جمهوری اسلامی که به برکت نهاد مرجعیت به وجود آمده شاهد چنین رفتاری باشیم.
• دشمن دنبال تضعیف شیعه و مرجعیت است،این آقایان که خودشان ادعای دشمن شناسی دارند در زمین دشمن بازی میکنند.
• شما كه مدعی پیروی از رهبر معظم انقلاب هستید،آیا ایشان میپسندد که کسی بیاید دهان خودش را باز کند و درباره حرفی كه یک مرجع مسلم تقلید در ملاقات با مسئولی زده، شروع به اهانت کند؟
• مراجع ما در تمام دولتها بعد از رهبری معظم انقلاب،هر وقت اشکال و مطلبی بوده صریحاً میگفتند،چون مرجع تقلید غیر از دین،خدا و امام زمان چیز دیگری برایش معیار نیست.
• گفتن این مطلب که مراجع در٨سال گذشته همراه دولت بودند یک افتراء به ایشان است.
@Nardebane_feghahat
بسم الله الرحمن الرحیم
اطلاع یافتیم که بخشی از سخنان حضرت آیت الله صافی گلپایگانی(دامت برکاته) در دیدار با یکی از مسئولان محترم نظام مورد انتقاد برخی افراد قرار گرفته، تا آنجا که به ساحت شامخ فقاهت و مرجعیت اهانت شد.
همگان بدانند مقام مرجعیت در اسلام از جایگاه ویژه ای برخوردار است و تعرض به آن موجب حرمت شکنی است که خسارت های جبران ناپذیری در پی خواهد داشت.
امید است با جبران گذشته و بهانه ندادن به دست دشمنان برای ایجاد تفرقه در جامعه اسلامی، دیگر شاهد چنین رویدادهای تلخی نباشیم.
قم ـ ناصر مکارم شیرازی
10 آبان 1400
@Nardebane_feghahat
🔸 شنیدم که استاد بزرگوار «دکتر پاکتچی» ملحد بودنِ ابن مقفّع را قبول ندارند و معتقدند که به خاطر نظرات و آراء متفاوتی که داشته، الحاد و زندقه را به او نسبت داده شده است. گویا دلیل ایشان بر این مطلب، وجودِ «رسالة فی الصحابة» از ابن مقفع میباشد.
🔹 از استاد بزرگوار درخواست داریم که بفرمایند با وجود این همه أسناد و مدارکی که در مورد ارتباط او با افرادی مانند ابن أبی العوجاء و... وجود دارد، چطور چنین فرمایشی امکانپذیر است؟!
🔸 با وجود شواهدِ زیادی که مثبتِ زندقه و الحاد اوست (نقد قرآن و اسلام و...)، چطور میتوانیم فرمایش حضرتعالی را بپذیریم؟!
🔹 آیا «رسالة فی الصحابة» در مورد اصحابِ معلّم العالمین محمد مصطفی (صلی الله علیه و آله) است یا در مورد حکومت و حكّام و اصحابِ خلیفه آن زمان؟! واقعا میتوانیم این رساله را دلیل بر ردّ همه اسناد و مدارک موجود (که دالّ بر الحاد و کفر ابن مقفّع است) بدانیم؟!
🔹 تا جایی که بنده در جریانم، منظور ایشان، صحابه محمد (صلی الله علیه و آله) نیست، بلکه مقصودش «صحابه ابوجعفر منصور دوانقی» میباشد و اين کتاب را هم به او هدیه کرده است.
🔸 از خداوند متعال توفیقات روزافزون جناب دکتر پاکتچی عزیز را خواستارم.
✍ رضا حسینی
@Nardebane_feghahat
✔️ شیخ مفید (رضوان الله علیه):
🔹 إتفقت الإماميّة على أنه لا يجوز التلفّظ بآمين في الصلاة و ان ما يستعمله العامة من ذلك في آخر أمّ الكتاب بدعة في الإسلام و وفاق لكفّار أهل الكتاب.
🔸 و أجمعت العامة على خلاف ذلك و زعموا أنه سنة في الصلاة مع اختلافهم في الجهر به و الإخفات.
📚 الإعلام ص23و24
#فقه
@Nardebane_feghahat
✳️ درس تفسیر آیت الله #جوادی_آملی
1398/01/25
🔸 زمخشری، «کشّاف» را دو سال و نیم در مکه نوشت، مجاور بود، او شد «جار الله زمخشری»، بعد از اینکه تفسیر کشاف را نوشت، در همان حرم گذاشت تا علما و اندیشمندان و مفسّران بیایند، نقد کنند، اینکه این تقریباً نزدیک هزار سال مانده است، برای اینکه عده زیادی از علما آمدند در همان حرم الهی، در کنار کعبه این را خواندند، بررسی کردند، اشکالات آن را ذکر کردند، او حل کرد، بعد شده کشاف.
🔹 خیلی از حرفهایی که فخر رازی در تفسیر کبیر دارد، از او گرفته است.
🔸 خیلی تفسیرش مفصل نیست؛ اما خیلی کار کرده است.
@Nardebane_feghahat
«بائس: مولى حمزة بن اليسع الأشعري، ثقة»
📚 رجال الطوسي ج1 ص353
✔️ اما نجاشی او را ذکر نکرده، زیرا کتابی ندارد.
#رجال
@Nardebane_feghahat
✳️ #ابن_ابی_عمیر (3)
🔸 السيد السيستاني (دام ظله) يرى حجيّة مراسيل إبن ابي عمير.
#رجال
@Nardebane_feghahat