إنا لله وإنا إليه راجعون. إرتحل إلى الملكوت الأعلى العالم العامل و صاحب الاخلاق الكريمة آية الله السيد عبدالله فاطمي نيا (رضوان الله عليه)
اللهم احشره مع محمد و آل محمد و اجعله في فسيح جنانك و انزل على اهله الصبر و السلوان، إنك حميد مجيد.
اللهم انا لا نعلم منه الا خيرا، اللهم ان كان محسناً فزد في احسانه و ان كان مسيئاً فتجاوز عنه و احشره مع أجداده.
✍ اقل الطلبة: رضا الحسيني
@Nardebane_feghahat
4_6048702313831337612.mp3
1.42M
🔸 چهار مسلک در خبرین متعارضین
🔹 نظر آیت الله سید احمد مددی
🔹 توضیحی مختصر پیرامون عوالي اللآلي
🔸 در اینکه أخذ به ذی الراجح واجب است یا مستحب، اختلاف وجود دارد
🎙 استاد عرفانیان (حفظهالله تعالی)
#اصول
@Nardebane_feghahat
✔️ آیت الله سید عبدالله فاطمی نیا (رضوان الله علیه):
🔸 متأسفانه در جوامع کنونی، دعاهایی که از اهل بیت (علیهم السلام) روایت شده است، به اشتباه به گونهای جا افتاده که آن را تنها به خاطر ثواب باید خواند! بارها گفته شده است که دعاهای اهل بیت(علیهم السلام) دریای معارف است؛ نباید با اینها برخورد عوامانه داشت. به طور مثال، دعای ابوحمزه ثمالی از جمله دعاهایی است که بزرگان، عرفا و علمای ما هنوز در آن سرگردان هستند؛ این دعاها کلماتی عرشی در باب خدا شناسی، برای تأمل، تعمق و تدبر بیشتر انسان میباشد.
@Nardebane_feghahat
✔️ مرحوم شیخ جعفر کاشف الغطاء (رضوان الله علیه):
🔹 اما السابّ للخلفاء الراشدين (علیهم السلام) فهو كالسابّ للنبي (صلى الله عليه وآله) يحكم عليه بحكم المرتد الفطري و إن كان اسلامه ملّياً على الأقوى.
📚 کشف الغطاء ج4ص366
✍ توجه: مقصود از «خلفاء راشدین» ائمه (علیهمالسلام) هستند.
#فقه
@Nardebane_feghahat
🔹 «عمر بن أذينة» وثّقه الشيخ في الفهرست والرجال. ومدحه النّجاشي قائلاً: شيخ أصحابنا البصريين ووجههم. روى عنه محمد بن أبي عمير وصفوان. روى في التفسير.
#رجال
@Nardebane_feghahat
✳️ #حافظ_رجب_برسی (1)
✔️ علامه مجلسی (رحمة الله علیه):
🔸 «كتاب مشارق الأنوار و كتاب الألفين للحافظ رجب البرسي، و لا أعتمد على ما يتفرد بنقله لإشتمال كتابيه على ما يوهم الخبط و الخلط و الارتفاع، و إنما أخرجنا منهما ما يوافق الأخبار المأخوذة من الأصول المعتبرة»
🔹 دو کتاب «مشارق الانوار» و «الألفین» اثر حافظ رجب بُرسی؛ و من بر آن چه بُرسی به تنهایی نقل کند، اعتماد ندارم زیرا این دو کتاب او مشتمل بر چیزهایی است که مُوهِم خبط و خلط و غلو است. و ما آنچه را که از این دوکتاب، موافق اخبار مأخوذه از اصول معتبره است، ذکر کردیم.
📚 بحار الأنوار ج1 ص10
@Nardebane_feghahat
✳️ #حافظ_رجب_برسی (2)
✔️ علامه مجلسی (رحمة الله علیه):
🔸 «...لم أر هذين الخبرين إلا من طريق البُرسي و لا أعتمد على ما يتفرد بنقله»
🔹 «...این دو روایت را جز از طریق بُرسی ندیدم و من به آنچه فقط بُرسی روایت کند، اعتماد نمیکنم»
📚 بحارالأنوار ج42 ص301
@Nardebane_feghahat
✳️ #حافظ_رجب_برسی (3)
✔️ علامه مجلسی (رحمة الله علیه):
🔹 «...اعلم أن الأخبار الواردة في هذا الباب غريبة و بعضها غير معتبرة الأسانيد، كروايات البرسي...»
«...بدان که روایات وارده در این باب، عجیب و برخی از آنها اسنادش معتبر نیست، مانند روایات بُرسی.
📚 بحارالأنوار ج۵۴ ص۳۴۹
@Nardebane_feghahat
✳️ #حافظ_رجب_برسی (4)
✔️ علامه مجلسی (رحمة الله علیه):
«...الأخبار المأخوذة من كتابی الفارسي و البرسي ليست في مرتبة سائر الأخبار في الاعتبار»
🔹 روایاتی که از کتاب [فضل الله] فارسی و بُرسی آورده شده، از حیث اعتبار در رتبه سایر روایات نیست.
📚 بحارالأنوار ج25 ص25
@Nardebane_feghahat
🔹 زمانه عجیبی است. برخی بهگونهای از جلسات تبرّی صحبت میکنند که انگار وسعت دیدشان فقط کوچههای گذرخان است. آنقدر از اوضاع دنیا بیخبرند که انگار همه جهان، گذرخان و کوچه ممتاز است!
🔸 دیشب در مسیر برگشتِ به خانه، پیرمردی با بنده همکلام شد. خواست برایم حدیثی بخواند که استفاده کنم! نقل کرد که از امیرالمؤمنین پرسیدند: فردا چطور است؟ حضرت جواب دادهاند: «الیوم البَدْتر»! دوباره عرض شد: دو روز بعد چطور است؟ فرمود: «الیوم البَدْتر»! پیرمرد خواست نتیجه بگیرد که هر روز از روز قبل بدتر خواهد شد.
ولی متوجه نشدم که این روایت کجاست؟! لابد بررسی سندی هم کرده! البته نیازی به روایت نیست، چون آنچه عیان است، چه حاجت به بیان است! قوتِ متن جابرِ ضعف سند است. البته از پیرمرد تشکر کردم و خداحافظی نمودم.
🔹 خاطرم هست در جایی منبر میرفتم. شخصی از من خواست که در منبر از یک برنامه مذهبی تلویزیونی تعریف و تمجید کنم. انگار مردم خیال میکنند که وظیفه ما بیانِ اعتقادات آنها بر روی منبر است!
🔸 چندی پیش یکی از اساتید فرمود: «گاهی افرادی که هیچ کتابی در زمینه دین نخواندهاند و هیچ تخصصی در دین ندارند، اظهار نظراتی مینمایند و ما را هم مورد نقد قرار میدهند، انگار نه انگار که ما عُمری در این زمینه مطالعه و تدریس نمودهایم. خوب است که انسان بفهمد که مخاطبش کیست و با چه کسی صحبت میکند!»
✔️ جای آن است که خون موج زند در دل لعل
زین تغابن که خزف میشکند بازارش
✍ رضا حسینی
@Nardebane_feghahat
✔️ آیت الله جوادی آملی (۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱)
🔸 حتماً به آن دسته از شاگردانتان که استعداد بیشتری دارند توجه خاص بکنید ولو دو سه نفر باشند چون فرهنگ نخبه پروری میراث سید مرتضی است. ائمه نیز این کار را میکردند. به عنوان مثال امام صادق (ع) حتی برای حفظ جان زراره تلاش میکرد.
🔹 صحنهای در تلویزیون دیدم که روستایی بود صعب العبور به گونهای که برای رفتن به آن باید از میان آب بگذرید و از آنجایی که پلی بر روی آب وجود نداشت مردم مجبور بودند با کابل از روی آب رد شوند. طلبهای برای تبلیغ به آن روستا میرفت و با عبا و عمامه همان کابل را می گرفت و از آب رد می شد. حقیقتاً نمیدانم که او برنده است یا من!
@Nardebane_feghahat
✔️ مرحوم صاحب حدائق (قدس سره):
🔹 قد أنکر سجدة الشکر بعد الصلاة العامةُ و شدّدوا في إنکارها مع ورودها في أخبارهم.
🔸 و الظاهر أن السبب في ذلک مراغمة الشیعة حیث شدّدوا في إستحبابها و الملازمة علیها کما استفاضت به أخبارهم.
📚 الحدائق الناضرة ج8 ص352
#فقه
@Nardebane_feghahat
✔️ آیتالله شبیری زنجانی (مدظله):
🔹 مرحوم حاج آقای ما درباره اینکه أعلم علمای شیعه به طور مطلق در تمام أزمنه کیست، نوشته است: برخی شهید اوّل را اعلم میدانند.
🔸 شهيد اول خيلى فوق العاده بود. اگر حواشى ايشان بر «دروس» را ملاحظه كنيد، مبهوت مىشويد كه چقدر بر فقه احاطه دارد.
🔹 كتاب دروس شهيد اول ـ كه ناتمام هم ماند ـ بعد از مراجعه به جواهر و همه كتابها، هنوز هم تازه است و مطالب زيادى در آن وجود دارد كه در اين كتابها نيامده است.
🔸 كتاب دروس كتاب تازهاى است و بر فقيه لازم است كه حتى بعد از مطالعه «جواهر الكلام»، به «دروس» مراجعه كند و از مطالب ابتكارى آن بهره ببرد.
🔹 شهيد در بعضى از نُسَخ دروس حاشيه هايى دارد كه با «منه» مشخص شده است . اين حواشى خيلى قوى است و مثلاً ذكر مىكند كه فلان مطلب در كجا ثمره دارد و يك دفعه حدود ده مورد از ثمرات آن را ذكر مىكند. اینها شاهد بر احاطه فوق العاده شهيد بر فقه است و نشان مىدهد كه فقه مثل موم در دستش بود.
📚 جرعه ای از دریا، ج2 ص 308
#شبیری_زنجانی
#شهید_اول
@Nardebane_feghahat
✔️ عن زين العابدين(عليه السلام) أنه قال: أقبل أعرابي إلى المدينة فلما صار قرب المدينة خضخض(1) و دخل على الحسين (عليه السلام) و هو جنب.
🔸 فقال له: يا أعرابي أما تستحيي تدخل إلي إمامك وأنت جنب؟ أنتم معاشر العرب إذا خلوتم خضخضتم!
🔹 فقال الاعرابي: قد بلغت حاجتي فيما جئت له. فخرج من عنده فاغتسل و رجع إليه فسأله عما كان في قلبه.
(1) الخضخضة: الإستمناء بالید
📚 وسائل الشیعة ج2 ص193
#فقه
@Nardebane_feghahat
✔️ استاد محمد قائینی:
🔹 شرعی بودن سیره وابسته به تقریر شارع است. تقریر غیر از سکوت است و باید در زمان حضور امام باشد؛ بنابراین سیره نمیتواند دلیل بر حجیت سیره عقلاء بر احکام نوپیدای کنونی باشد.
#اصول
@Nardebane_feghahat
✔️ تفسیر آیت الله جوادی آملی
1399/01/11
🔹 وقتی در محضر امام صادق(صلوات الله و سلامه علیهم و علی آبائه و أبنائه الأطیبین) سخنانی حضرت فرمودند، بعضی از صحابه و شاگردان عرض کردند عجب جواهری ما از شما شنیدیم، فرمود حیفت نیامد که این مطالب را به جواهر تشبیه کردی؟ «هَلِ الْجَوْهَرُ إِلَّا حَجَر» {المناقب، ابن شهر آشوب ج4, ص248} طلا یک سنگ زردی است، نقره یک سنگ سفیدی است، منتها دورانی بر آن گذشت زیبا شد؛ از حجریّت به نباتیّت بار نیافت این هنوز جماد است سنگ است، این معارف بلند را به سنگ تشبیه کردی؟ حیفت نیامد؟!
@Nardebane_feghahat
✳️ أخذ اجرت بر اذان و تعلیمِ قرآن
🔹 وَ أَتَى رَجُلٌ أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ (ع) فَقَالَ یَا أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ وَ اللَّهِ إِنِّی لَأُحِبُّکَ فَقَالَ لَهُ وَ لَکِنِّی أُبْغِضُکَ قَالَ وَ لِمَ قَالَ لِأَنَّکَ تَبْغِی فِی الْأَذَانِ کَسْباً وَ تَأْخُذُ عَلَى تَعْلِیمِ الْقُرْآنِ أَجْراً.
مردی خدمت امیر المومنین رسید و گفت: قسم به خداوند! شما را دوست می دارم، حضرت فرمود: ولی من شما را مبغوض میدارم. عرض کرد چرا؟ فرمود: به جهت این که اذان را مایه کسب قرار داده و در برابر تعلیم قرآن اجرت می گیری.
📚 من لا یحضره الفقیه، ج۳، ص۱۷۸
#فقه
@Nardebane_feghahat
✔️ «قصد وجه» در عبادات به معنای عمل به قصد وجوب یا استحباب است. در موردِ اعتبار یا عدم اعتبار قصد وجه در عبادات، بین فقها اختلاف وجود دارد. عامّه (اهل سنت) قصد وجه را لازم میدانند.
#فقه
@Nardebane_feghahat
✔️ آیت الله محمد مهدی شب زندهدار:
🔹 نباید روش علمی موفق سابق خود را فراموش کنیم. اگر کسی الفیه را برای ادبیات حفظ کرد به او نباید بگوییم چرا وقت خودت را تلف میکنی؟! برو قرآن یا نهجالبلاغه حفظ کن. اینها باهم تنافی ندارند؛ بله او چند ماه این ادبیات را حفظ میکند و در ذهنش هست، قرآن را هم حفظ میکند، مگر نمیتواند هر دو را حفظ کند بلکه اگر امر دایر شد بین حفظ قرآن و ادبیات به نظر من باید ادبیات را حفظ کند؛ چراکه در قرآن، حدیث و گفتار و نوشتارش به آن نیاز دارد و این بلیه عظیم را که الآن میبینیم که یک طلبهای یک عبارت را غلط میخواند انسان خجالت میکشد.
@Nardebane_feghahat
▪️تعزية ..
نتقدم بالتعازي لساحة القداسة وولي أمر المسلمين سيدنا ومولانا الحجة بن الحسن صلوات الله عليه وإلى مراجعنا العدول بذكرى استشهاد إمامنا جعفر بن محمد الصادق صلوات الله عليه ولعن الله قاتليه
#لعن_الله_المنصور
#شهادة_صادق_العترة
@Nardebane_feghahat
✔️ آیت الله سید مرتضی مستجابی:
🔸 در قدیم، خیلی از تجّار، کتابِ مکاسب رو میخواندند. من یادمه وقتی مرحوم پدر، مکاسب میگفتند اقلاً نصف کسانی که در جلسه درس حضور داشتند، بازاری بودند. آنها میآمدند احکامِ کسب را یاد بگیرند که بفهمند حلال و حرام چیه.
📚 یاران موافق ص11
@Nardebane_feghahat
✳️ روایتی عجیب و جالب در مورد برخورد حضرت مهدی (عج) با سفیانی
🔹 روایت جالبی است و شاید کمتر با آن مواجه شده باشید. لذا مناسب دیدم که در کانال قرار دهم.
🔸 در این روایت آمده است که سفیانی فرار میکند، او را خواهند گرفت و به نزد حضرت میآورند. او به حضرت میگوید: پسر عمو! (نکته: چون نسب حضرت به هاشم میرسد و نسب سفیانی به امیّه) بر من منّت بگذار تا زنده بمانم، و با دشمنانت بجنگم.
حضرت در بین اصحاب نشسته و پس از این کلام، حیا میکند، مانند حیای زن باکره. سپس میفرماید: او را رها کنید!
اصحابِ حضرت میگویند: ای فرزندِ دخترِ رسول خدا! او را زنده میگذاری، در حالی که اولادِ پیامبر(ص) را کشته است؟! ما بر چنین حکمی صبر نخواهیم کرد! (نکته: همانطور که میدانید سفیانی بسیاری از شیعیان و افرادی که همنام اهل بیت باشند را به قتل خواهد رساند) حضرت میفرماید: هر طور که میخواهید رفتار کنید!
🔸 آنها را سفیانی را سر میبُرند و سرش را به نزد حضرت میآورند. وقتی شیعیان سرِ سفیانی را میبینند، تهلیل و تکبیر میگویند!
🔹 و يمضي هاربا، فيأخذه رجل من الموالي اسمه «صباح» فيأتي به إلى المهدي (عليهالسلام) وهو يصلي العشاء الآخرة فيبشّره، فيخفّف في الصلاة و يخرج و يكون السفياني قد جعلت عمامته في عنقه و سحب، فيوقفه (بين يديه) فيقول السفياني للمهدي: يا ابن عمّي! مُنّ عَلَيَّ بالحياة أكون (كذا) سيفا بين يديك، و أجاهد أعداءَك، والمهدي جالسٌ بين أصحابه وهو أحيى من عذراء، فيقول: خَلّوه. فيقول أصحاب المهدي: يا ابن بنت رسول الله! تَمُنُّ عليه بالحياة، وقد قتل أولاد رسول الله صلى الله عليه وسلم! ما نَصْبِرُ على ذلك! فيقول: شأنُكُم و إيّاه! إصْنَعوا به ما شئتم.
🔸 و قد كان خلاه و أفلته، فيلحقه صباح في جماعة إلى عند السدرة فيضجعه و يذبحه و يأخذ رأسه، و يأتي به المهدي، فينظر شيعته إلى الرأس فيكبّرون و يهلّلون، و يحمدون الله تعالى على ذلك ثم يأمر المهدي بدفنه»
📚 معجم أحاديث الإمام المهدي، الكوراني العاملي، الشيخ علي ج3 ص95
✔️ شاید هنوز باورمان نشده باشد فرمایش آیت الله بهجت (رضوان الله علیه) را که میفرمود امام زمان (عجل الله فرجه) شروعکننده جنگها نیست، بلکه پایاندهنده جنگهاست.
✍ رضا حسینی
@Nardebane_feghahat
✳️ «کنیه ابوبصیر»
🔹 «أبوبصير» عنوان مشترك بين يحيى بن أبي القاسم وليث بن البختري، وكلاهما من الطبقة الرابعة، وموثّقان.
🔸 ولكن إن وردت رواية عن أبيبصير من طريق علي بن أبي حمزة، أو من طريق شعيب العقرقوفي، أو من طريق عبدالله بن وضاح فهو يحيى بن أبي القاسم.
🔹 و إن كانت من طريق ابن مسكان، أو أبي جميلة النخاس المفضل بن صالح، وعبد الكريم بن عمرو كرام، وابن بكير، وأبي المغراء، فهو ليث بن البختري.
🔸 و مع الاطلاق متعين في يحيى بن أبي القاسم إذا لم تكن هناك قرينة أخرى مثل قرينة التكرر المتني بأن كان الحديث مرويا في مصدر آخر ومصرح فيه بأنه ليث بن البختري.
#رجال
@Nardebane_feghahat
✔️ درس خارج آیت الله مکارم شیرازی
۷۸/۴/۱۰
🔹 بحث در حیلههایی است که برای فرار از ربا مطرح میشود. احادیث متعددی وارد شده است که از طریق ضمّ ضمیمه اجازه میدهد که از ربا بتوان فرار کرد، یعنی جنسی ارزان قیمت را به مبلغ بالایی بفروشیم و سودی که قرار است از طریق ربا بگیریم را از این طریق به دست آوریم!
🔸 گفتیم این احادیث دارای چند مشکل است. یکی از مشکلات این است که این احادیث با آیات قرآن هماهنگی ندارد و هر حدیثی که با آیات قرآن نسازد مطابق دستور معصومین باید کنار گذاشته شود.
🔹 در قرآن آمده است که ربا خواری ظلم می باشد. واضح است این ظلم که ظلم اقتصادی و اجتماعی است با ضمّ ضمیمه از بین نمیرود. آیا یک دستمال یا کبریت یا یک شاخه نبات که به صدها و یا هزاران برابر قیمت فروخته میشود موجب می شود که (لا تَظْلِمُونَ وَ لا تُظْلَمُون) (بقره / 279) مرتفع شود و موجب میشود که ربایی که جنگ با خداست و در سرحد کفر است دیگر ربا نباشد؟! آیا تمامی این شدت و حدت در برابر ربا با ضم ضمیمهای حل می شود؟!
#فقه
@Nardebane_feghahat
✔️ درس خارج اصول آیت الله سبحانی
95/12/22
🔹 تخصیص الکتاب بالکتاب یقیناً جایز است. همچنین است در مورد تخصیص الکتاب بالخبر المتواتر (یعنی آن هم جایز است)
🔸 تخصیص کتاب با خبر محفوف به قرینه که مفید اطمینان و علم است نیز مسلّم میباشد.
🔹 تخصیص کتاب با خبر واحد که مجرد از قرینه میباشد، محل بحث است.
#اصول
@Nardebane_feghahat