eitaa logo
نردبان فقاهت
5هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
46 ویدیو
92 فایل
رضاحسینی ارتباط با ادمین @Rezahosseini7575 انتشار مطالب حوزوی، دروس خارج فقها، ادبیات، اصول، فقه
مشاهده در ایتا
دانلود
◾️ نتقدم إلى ساحة القداسة الإمام المهدي (عليه السلام وعجل الله فرجه الشريف) بأصدق التعازي و أحرها بمناسبة ذكرى استشهاد الخليفة الشرعي الثامن الإمام الرضا (عليه السلام) @Nardebane_feghahat
✔️ آیت الله مظاهری: 🔸 حقّ‌الناس مشکل است. وقتی سلمان فارسی استاندار مدائن بود، دیدند گريه می‌کند. به او گفتند آقا تو کسی هستی که درجۀ «منّا أهل البيت» گرفته‌ای! راوی می‌گويد از او پرسیدم چرا گريه می‌کني؟ گفت روايتی از پيغمبر اکرم (صلی‌الله‌علیه‌وآله) يادم آمد و آن روايت ناراحتم کرده است. پيغمبر اکرم (صلی‌الله‌علیه‌وآله‌) فرمودند: در روز قيامت گردنه‌هايی است و از اين گردنه‌ها نمی‌گذرند، مگر سبک باران: «إنّ فِي الآخِرَةِ عَقَبَةً لا يَقطَعُها إلّا المُخِفُّون‏» @Nardebane_feghahat
✔️ درس خارج فقه آیت الله صانعی 1393/2/7 🔸 آيه شريفه «اوفوا بالعقود» يک عموم دارد و آن، نسبت به افراد عقود است و يک اطلاق دارد نسبت به خصوصيات عقد از ازمنه و امکنه است. بنابراين، آيه شريفه که مي‏گويد: ﴿يا ايها الذين آمنوا اوفوا بالعقود﴾ ، وفای به همه افراد عقد را مي‏گويد، منتها چون حکم روي طبيعت رفته، اطلاقش اقتضا مي‏کند که هر عقد در هر زمان و مکاني، حکم وجوب و لزوم وفا داشته باشد. 🔹 اگر دليلي آمد و زماني را خارج کرد، به اين باز مي‏گردد که مطلق، مقيد به غير آن زمان است و بقيه سر جاي خودش هست. مثلاً اگر در خيار حيوان براي مشتري گفت: «اوفوا بالعقود الا ثلاثة ايام» برای مشتری، يعني اين عقد در غير سه روز، اطلاقش باقي است و مقيد به غير سه روز است؛ يعني در غير اين سه روز به طبيعت عقد وفا کنيد. @Nardebane_feghahat
✳️ منظور از «اطلاق احوالی» در علم اصول چیست؟ ✔️ لحاظ شمول و سریان در مطلق به دو صورت است: 1⃣ لحاظ افراد، در جایی که معنا کلی و دارای افراد باشد. 2⃣ لحاظ احوال، در جایی که معنا جزئی باشد. 🔹 اطلاق احوالی در جایی است که برای معنای جزئی، احوال متفاوتی باشد. در این حالت اگر چه معنا دارای یک فرد می‌باشد، ولی این فرد حالات مختلفی دارد، مثل: حالت مرض یا سلامتی، و یا حالت سواره یا پیاده بودن که بر زید عارض می‌شود؛ بنابراین، لفظ زید به لحاظ این احوال، اطلاق دارد؛ یعنی قابلیت صدق بر هر یک از این حالات را دارد و اگر گفته شود: «اکرم زیدً»، اطلاق احوالی، تمام حالات او را در بر می‌گیرد. @Nardebane_feghahat
✔️ مرحوم آخوند خراسانی «الیقین» در «لا تنقض الیقین بالشک» را مطلق می‌داند (نه عام)، زیرا معتقد است که مفرد محلّیٰ به ألف و لام از الفاظ مطلق می‌باشد. @Nardebane_feghahat
✳️ (1) ✔️ انکارِ مشاهده امام (علیه‌السلام) در هنگام احتضار توسط سید مرتضی(ره) ◾️ مشاهدة المحتضر الامام (عليه السلام) قبل موته ❓مسألة: عن المحتضر هل يشاهد في تلك الحال جسم الامام نفسه أم غير ذلك؟ ✔️ الجواب: قد روت الشيعة الإمامية أن كل محتضر يرى قبل موته أمير المؤمنين (عليه السلام)، و روي عنه شعر يتضمن ذلك و هو قوله: يا حار همدان من يمت يرني * * * من مؤمن أو منافق قبلا 🔹 و إذا صحّت هذه الرواية، فالمعنى: أنه يعلم في تلك الحال ثمرة ولايته (عليه السلام) و انحرافه عنه... 🔸 قد يقول العربي: رأيت فلانا، إذا رأى ما يتعلق من فعل به أو أمر يعود اليه. 🔹 و انما اخترنا هذا التأويل، لأن أمير المؤمنين (عليه السلام) جسم، فكيف يشاهده كل محتضر، و الجسم لا يجوز أن يكون في الحال الواحدة في جهات مختلفة. 🔸 و لهذا قال المحصلون: ان ملك الموت الذي يقبض الأرواح لا يجوز أن يكون لانه جسم و الجسم لا يصح أن يكون في الأماكن الكثيرة، و تأولوا قوله تعالى «قُلْ يَتَوَفّٰاكُمْ مَلَكُ الْمَوْتِ الَّذِي وُكِّلَ بِكُمْ» أنه أراد بملك الموت الجنس دون الشخص الواحد، كما قال اللّٰه تعالى «وَ الْمَلَكُ عَلىٰ أَرْجٰائِهٰا» و انما أراد جنس الملائكة. @Nardebane_feghahat
✳️ (2) ✔️ انکارِ مشاهده امام (علیه‌السلام) در هنگام احتضار توسط شیخ مفید(ره) 🔸...و جاء عن أمير المؤمنين (ع) أنه قال للحارث الهمداني -رحمه الله-: يا حار همدان من يمت يرني * * * من مؤمن أو منافق قبلا 🔹...غير أني أقول فيه: إن معنى رؤية المحتضر لهما - عليهما السلام - هو العلم بثمرة ولايتهما، أو الشك فيهما والعداوة لهما، أو التقصير في حقوقهما على اليقين بعلامات يجدها في نفسه و أمارات و مشاهدة أحوال و معاينة مدركات لا يرتاب معها بما ذكرناه، دون رؤية البصر لأعيانهما و مشاهدة النواظر لأجسادهما باتصال الشعاع، و قد قال الله - عز وجل -: (فمن يعملً مثقال ذرة خيراً يره ومن يعمل مثقال ذرة شرا يره)، وإنما أراد - جل شانه - بالرؤية هاهنا معرفة ثمرة الأعمال على اليقين الذي لا يشوبه ارتياب. وقال سبحانه: (فمن كان يرجوا لقاء ربه فإن أجل الله لآت). و لقاء الله تعالى هو لقاء جزائه على الأعمال و على هذا القول محققو النظر من الإمامية، و قد خالفهم فيه جماعة من حشويتهم، و زعموا أن المحتضر يرى نبيه و وليه ببصره كما يشاهد المرئيات و إنهما يحضران مكانه و يجاورانه بأجسامهما في المكان. 📚 أوائل المقالات في المذاهب والمختارات، الشيخ المفيد ج1 ص74 @Nardebane_feghahat
نردبان فقاهت
✳️ #احتضار (2) ✔️ انکارِ مشاهده امام (علیه‌السلام) در هنگام احتضار توسط شیخ مفید(ره) 🔸...و جاء عن
✳️ (3) ✔️ شیخ حسن بن سلیمان حلی(ره) در نقدِ نظرِ شیخ مفید و سید مرتضی (رضوان الله‌ علیهما) کتاب «المحتضر» را نوشته است. @Nardebane_feghahat
✳️ (4) 📚 لحظه دیدار پژوهشی در روایات حضور اهل بیت (علیهم‌السلام) در هنگامه احتضار 🖋 محمد کاظم اسماعیلی ١٩٢ صفحه @ketabnaafis @Nardebane_feghahat
✔️ فقهایی مانند صاحب مدارک، صاحب حدائق و سید محسن حکیم و... (رضوان‌الله‌علیهم) مخالفِ «قاعده تسامح در ادله سنن» بوده‌اند. @Nardebane_feghahat
✳️ (1) ✔️ شیخ فضل الله نوری «مشروطه» را حرام و مشروطه‌خواهان را کافر و مرتد می‌دانست، اما مرحوم آخوند خراسانی و همفکران او معتقد به «لزوم مشروطه» بودند. @Nardebane_feghahat
✔️ بیان برخی دیدگاه‌ها و نظرات آیت الله سید احمد مددی (مدظله العالی) در ضمنِ تدریس مقدمه «معجم رجال الحدیث» آیت الله خویی (قدس سره) 🔹 80 جلسه صوتی 🔸 تدریس: رضا حسینی ~~~~ ثبت نام دوره آموزشی از طریق آیدی پشتیبانی👇 @Poshtibani_dore
✳️ چرا «تبصرة المتعلمین»؟! كتاب فقهی «تبصرة المتعلمين» یکی از کتب فقهیِ مرحوم علامه حلی (رضوان الله علیه) می‌باشد که در طول تاریخ مورد توجه فقها بوده است. در اهمیت «تبصرة المتعلمین» همین بس که مرحوم آية الله ضياء الدين العراقي (رحمه الله) پنج جلد شرح بر این کتاب نوشته است که مع الأسف در حوزه‌های ما مهجور است. و آية الله سيد صادق روحاني (رضوان الله علیه) موسوعه 40 جلدیِ فقه الصادق (علیه‌السلام) را در شرحِ چنین کتابی نوشته است. فرصتی شد که تدریس «تبصرة- کتاب الطهارة» را در ۲۲ جلسه صوتی به اتمام رساندیم، به همراه بیان نکات اصولی، فقهی و گاهی هم رجالی. 🔹 شرکت در این «دوره آموزشی» را به همه علاقه‌مندانِ علمِ فقه توصیه می‌کنم. ✍ رضا حسینی ~~~~ ✔️ثبت نام از طریق آیدی پشتیبانی👇 @Poshtibani_dore مهلت ثبت نام: تا اول مهرماه
4_5873151160604429739.mp3
9.76M
✔️ تدریس «التحفة السنیة فی شرح المقدمة الآجرّومیة» جلسه1 🔹 ادبیات عرب برای فهم قرآن لازم است، اما کافی نیست 🔸 به تعبیر آیت الله جوادی آملی، قرآن در در دو سطح زبان عربی را ارتقاء داده 🔹 تأثیر ادبیات در فقه (فرمایش آیت الله شبیری زنجانی) 🔸 اگر طلبه در «ادبیات» و «منطق» قوی نباشد، در فقه و اصول نیز این مسئله خودش را نشان خواهد داد 🔹 معرفیِ کتابِ «التحفة السنیة فی شرح المقدمة الآجرّومیة» 🔸 آیت الله سید احمد خوانساری و «جاءنی زیدٌ»! 🔹 حفظ الفیه و مرحوم آیت الله بروجردی 🔸 سید علی محمد باب و اشتباهات ادبی! 🔹 باید معلومات ادبی را تطبیق دارد، وگرنه در ذهن، کلیّاتی باقی می ماند بدون مصادیق! 🔹 شیوه مباحثه ای که برای طلاب مبتدی ضرر دارد 🔹 تاءِ «تحفه» مقلوب از «واو» است (یعنی در اصل وحفة بوده) 🔹 «آجُرّوم» به چه معناست؟ 🔸 گفته شده که مصنّف، کتاب «آجرومیة» را به قصد قربت و در کنار کعبه نوشته است 🔹 خواندن مقدمه کتاب 🎤 رضا حسینی ~~~~ 🔸 صوت جلسه اول در این کانال قرار داده شد. 🔹 برای دریافت بقیه صوت ها: ثبت نام دوره آموزشی از طریق آیدی پشتیبانی👇 @Poshtibani_dore مهلت ثبت نام: تا اول مهر ماه
4_5994718891362749653.mp3
10.45M
✳️ جلسه اول ✔️ «تدریس فروع کافی/ کتاب الطهاره» (1) / باب طهور الماء 🔸 هدف از خواندن فروع کافی (کتاب الطهارة) 🔹 چرا کلینی کتاب کافی را به نواب اربعه عرضه نکرد؟ 🔸 الکافی کاف لشیعتنا؟! 🔹 عصر کلینی، عصر تقیه 🔸 اسم‌های رمزی در روایات! 🔹 احترام آیت الله بروجردی به کتب روایی/ جامع المقدمات را از روی کفش بردارید 🔸 بررسی «کتاب الطهارة» از حیث ادبی 🔹 معنای لغوی و اصطلاحی طهارت 🔸 اختلاف نظر‌ها در مورد تعریف طهارت 🔹 مراد از طَهور؟! 🔸 چرا در ابتدای سند اسم مرحوم کلینی آمده؟! مگر کتابِ ایشان نیست؟! 🔹 علی بن ابراهیم قمی کیست؟ آیا تفسیرِ قمی واقعا برای اوست؟! 🔸 نظر آیت الله خویی در مورد وثاقت ابراهیم بن هاشم 🔹 آیا نوفلی ثقه است؟ 1⃣ نظر حضرات آیات: سید محسن حكيم، سيستانی، شهید صدر، ايروانی در مورد «نوفلی» 2⃣ نظر علامه محمد‌تقی مجلسی، وحيد بهبهانی، محدث نوری، مرحوم مامقانی، آیت الله خویی، امام خمينی، آیت الله شبيری زنجانی، آیت الله تبريزی، جناب استاد شهیدی در مورد «نوفلی» 🔸 توضیحی پیرامون «سَکونی» 🎤 رضا حسینی 🔹 برای دریافت بقیه صوت ها: ثبت نام دوره آموزشی از طریق آیدی پشتیبانی👇 @Poshtibani_dore
4_5764979342648018835.mp3
7.92M
✳️ جلسه اول ✔️ «تدریس مقدمه معجم رجال الحدیث» 1 🔸 امتیازات معجم رجال الحدیث 🔹 نظر آیت الله مددی (مدظله العالی) در مورد جعفر بن بشیر چیست؟ عبارت نجاشی «روی عن الثقات و رووا عنه» چه معنایی دارد؟ 🔸 آشنایی با منهج آیت الله خویی؟ 🔹 آقای خویی اول بر فقه مسلط شد یا اصول؟ 🔸 روشنفکری آقای خویی متأثر از چه شخصیتی بوده؟ 🔹 شاگردی نزد اعلام ثلاثه 🔸 هوش و ذکاوت ایشان 🔹 چرا برای هر تدریسی دو بار مطالعه می‌کرد؟ 🔸 جایگاه مکتب آیت الله خویی در قم 🔹 آینده برای مکتب قم است یا نجف؟! 🔸 تمییز مشترکات چه مشکلی را در علم رجال ایجاد کرد؟ آقای خویی برای حل آن چه راهی را در پیش گرفت؟ 🎤 رضا حسینی ~~~~ 🔸 صوت جلسه اول در این کانال قرار داده شد. 🔹 برای دریافت بقیه صوت ها: ثبت نام دوره آموزشی از طریق آیدی پشتیبانی👇 @Poshtibani_dore
4_5765070876991033969.mp3
8.71M
✔️ تدریس کتابِ فقهی «تبصرة المتعلمین- علامه حلی» 1 🔹 احوالات مرحوم علامه حلی (ره) 🔸 شروح و حواشیِ تبصرة المتعلمین 🔸 شرح آقاضیاء مهجور مانده است 🔹 چند ماجرا در مورد بد شانسیِ آقاضیاء عراقی 🔸 از بدشانسی‌های آقا ضیاء عراقی این بوده که همسرش مقلّد میرزای نائینی بوده! 🔹 ماجرای جالب مرحوم سید ابوالحسن اصفهانی(ره) و محقق عراقی(ره) 🔸 از آقا ضیاء نقل است که اگر کسی بخواهد ملاک علمیت آخوند را کفایه قرار دهد، به ایشان جفا کرده 🔹 همگی در مباحث بیع، مدیونِ «مکاسب شیخ انصاری» و در «طهارت» و «صلاة» مدیونِ «مصباح الفقیه آقا رضا همدانی» هستیم 🔸 اهمیتِ موضوع شناسی در فقه 🔹 احکام دائر مدار اسماء نیست 🔹 جمله تندِ مرحوم استرآبادی در موردِ علامه حلی 🔸 تقسیم‌بندی احادیث توسط علامه از نظر آیت الله مددی قابل پذیرش نیست 🔹 انتقاد آیت الله مددی نسبت به کتاب «صحیح الکافی» 🔸 تحلیلاتِ عقلیِ علامه حلی 🔹 مکتب فقهی حله 🔸 طهارت اسم برای سبب است یا برای مسبّب؟ ثمره این بحث چیست؟ 🎤 رضا حسینی ~~~~ 🔸 صوت جلسه اول در این کانال قرار داده شد. 🔹 برای دریافت بقیه صوت ها: ثبت نام دوره آموزشی از طریق آیدی پشتیبانی👇 @Poshtibani_dore
1_6700534948.mp3
8.71M
✔️ تدریس کتابِ فقهی «تبصرة المتعلمین- علامه حلی» 1 🔹 احوالات مرحوم علامه حلی (ره) 🔸 شروح و حواشیِ تبصرة المتعلمین 🔸 شرح آقاضیاء مهجور مانده است 🔹 چند ماجرا در مورد بد شانسیِ آقاضیاء عراقی 🔸 از بدشانسی‌های آقا ضیاء عراقی این بوده که همسرش مقلّد میرزای نائینی بوده! 🔹 ماجرای جالب مرحوم سید ابوالحسن اصفهانی(ره) و محقق عراقی(ره) 🔸 از آقا ضیاء نقل است که اگر کسی بخواهد ملاک علمیت آخوند را کفایه قرار دهد، به ایشان جفا کرده 🔹 همگی در مباحث بیع، مدیونِ «مکاسب شیخ انصاری» و در «طهارت» و «صلاة» مدیونِ «مصباح الفقیه آقا رضا همدانی» هستیم 🔹 احکام دائر مدار اسماء نیست 🔹 جمله تندِ مرحوم استرآبادی در موردِ علامه حلی 🔸 تقسیم‌بندی احادیث توسط علامه از نظر آیت الله مددی قابل پذیرش نیست 🔹 انتقاد آیت الله مددی نسبت به کتاب «صحیح الکافی» 🔸 تحلیلاتِ عقلیِ علامه حلی 🔹 مکتب فقهی حله 🔸 طهارت اسم برای سبب است یا برای مسبّب؟ ثمره این بحث چیست؟ 🎤 رضا حسینی ~~~~ مهلت ثبت‌نام: تا پایان فرداشب 🔸 صوت جلسه اول در این کانال قرار داده شد. 🔹 برای دریافت بقیه صوت ها: ثبت نام دوره آموزشی از طریق آیدی پشتیبانی👇 @Poshtibani_dore
✔️ درس خارج اصول آیت الله احمدی شاهرودی (28 شهریور 1395) 🔸 در تعارض احوال فرموده‌اند یک وجوه استحسانیه‌ای که مثلاً «اذا دار الأمر بین اشتراک لفظی و اشتراک معنوی، اشتراک معنوی مقدم است. اذا دار الأمر بین اشتراک لفظی و حقیقت و مجاز، اشتراک لفظی مقدم است، به خاطر این که اشتراک لفظی فقط قرینه معینه می‌‌خواهد ولی حقیقت و مجاز هم قرینه صارفه می‌خواهد و هم قرینه معینه. @Nardebane_feghahat
✔️ مرحوم آیت الله تبریزی(ره) تعاریف را از قبیلِ «شرح الإسم» می‌داند، نه تعریف حقیقی 🔸«الأمر الثالث: في تقسيمات الواجب. منها: تقسيمه إلى المطلق و المشروط، و قد ذكر لكلّ منهما تعريفات و حدود، تختلف بحسب ما أخذ فيها من القيود، و ربما أطيل الكلام بالنقض و الإبرام في النقض على الطرد و العكس، مع أنّها- كما لا يخفى- تعريفات لفظية لشرح الاسم، و ليست بالحد و لا بالرسم...» 📚 دروس في مسائل علم الأصول، التبريزي، الميرزا جواد ج2 ص5 @Nardebane_feghahatه
🔸 الشَّرْطُ: إلزامُ الشيءِ، و التِزَامُهُ في البيعِ و نحوِه. 📚 القاموس المحيط، الفيروز آبادي، مجد الدين ج1 ص673 @Nardebane_feghahat
✔️ استاد حیدری فسایی: 🔹 برای ماده أمر (أ م ر) معانی زیادی ذکر شده که در کفایه به ۷ معنا اشاره شده است، ولی در حاشیه مرحوم ملای شیروانی بر معالم حدود ۲۸ معنا ذکر شده است. @Nardebane_feghahat
🔸 شیخ انصاری در موردِ آیه «أحلَّ الله البیع» معتقد است که «البیع» عام است، لذا تمام بیع‌ها را حلال می‌داند، مگر بیعی که تخصیص بخورد. 🔹 اما مرحوم آخوند این را مطلق می‌داند، نه عام! لذا ایشان به دنبال مقدمات حکمت می‌رود و معتقد است که نمی‌توانیم از این آیه، «شمولِ حلیّت در مورد بیع» را برداشت کرد، زیرا آیه در مقام بیان فرقِ بین بیع و ربا است، نه بیانِ اصل حلیّت تمام بیع‌ها. ✍ رضا حسینی @Nardebane_feghahat
✔️ درس خارج اصول استاد عباسعلی زارعی‌سبزواری 96/11/07 🔸 بعضی مثل محقّق خراسانی «رحمة الله علیه» مدّعی عدم امکان وضع اسم جنس برای ماهیّت مطلقه و لا بشرط قسمی بوده و برای اثبات مدّعای خود می فرمایند: «ماهیّت لا بشرط قسمی، ماهیّت مطلقه‌ای است که عدم تقیّد و لحاظ قیود وجودیّه و عدمیّه، در آن لحاظ شده است، در حالی که موطن اطلاق و عدم تقیّد به قیود وجودیّه و عدمیّه، تنها در ذهن بوده و قابل انطباق بر خارج نخواهد بود، لذا چنانچه اسم جنس برای آن وضع شود، بر مصادیق خارجی ماهیّت صدق نخواهد نمود در حالی که صدق اسم جنس بر مصادیق خارجی ماهیّت، غیر قابل انکار می‌باشد». 🔹 به نظر می رسد این استدلال ناتمام باشد، زیرا اوّلاً اگر موجود ذهنی بودن معنا، مانع وضع باشد، تفاوتی میان ماهیّت مطلقه و لا بشرط قسمی با ماهیّت مهمله و لا بشرط مقسمی وجود نداشته و وضع اسم جنس برای هر دو محال خواهد بود. 🔹 ثانیاً غرض از وضع، تفهیم و تفهّم حقایق و واقعیّات است و برای تحقّق این غرض، کافی است بتوان صورتی از یک واقعیّت را به ذهن مخاطب و سامع، منتقل نمود که از آن واقعیّت داشته باشد و شکّی نیست که این حکایت‌گری نسبت به خارج، در هر موجود ذهنی منتزع از خارج، وجود دارد، چه بالمباشره انتزاع شده باشد مثل معقولات اوّلیّه از جمله ماهیّت مطلقه و لا بشرط قسمی و چه بالواسطه مثل ماهیّت مهمله و لا بشرط مقسمی. @Nardebane_feghahat
✔️ درس خارج اصول استاد شهیدی 1398/2/4 🔹 ایشان {آیت الله سیستانی} فرموده: اول باید مرجح جهتی را ببینیم بعد سائر مرجحات را (همان چیزی که وحید بهبهانی گفت) چرا؟ برای اینکه عقلاء وقتی می‌بینند یک زعیم دینی یا اجتماعی در شرائط تقیه به سر می برد، در شرائطی به سر می برد که نیاز دارد به إعمال توریه و استخدام روش‌های کتمان، و بارها خودش فرموده است که «إنا نجیب الناس علی الزیادة و النقصان» خودش فرموده است که «ما گاهی سخن می‌گوئیم و سخنمان محمل‌هایی دارد» مولایی که اینگونه حرف زده و گفته است که «إنا نجیب الناس علی سبعین وجهاً لنا من کل منها مخرج» یک حرفی می زنیم که هفتاد احتمال و مخرج و محمل در آن هست. «إنا لا نعد الرجل منکم فقیها حتی یعرف معاریض کلامنا» معاریض کلام ما را بفهمید، یعنی اشاره‌هایی که را ما در روایاتمان می کنیم متوجه بشوید. خب مولایی که اینها را بیان کرده، شرائط تقیه دارد، شرائط توریه دارد، همه مطالب را محذور دارد به مردم بگوید، اگر همچنین مولائی باشد عقلاء بین دو کلامش جمع می‌کنند. اگر یک خبری است که موافق عامه است می‌گویند لابد اقتضاءِ تقیه بوده، اقتضاء توریه بوده، این را مقدم می کنند بر مرجحات صدوری و مرجحات مضمونی. @Nardebane_feghahat