eitaa logo
نردبان فقاهت
5هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
46 ویدیو
92 فایل
رضاحسینی ارتباط با ادمین @Rezahosseini7575 انتشار مطالب حوزوی، دروس خارج فقها، ادبیات، اصول، فقه
مشاهده در ایتا
دانلود
✳️ (1) ✔️ شیخ فضل الله نوری «مشروطه» را حرام و مشروطه‌خواهان را کافر و مرتد می‌دانست، اما مرحوم آخوند خراسانی و همفکران او معتقد به «لزوم مشروطه» بودند. @Nardebane_feghahat
✔️ بیان برخی دیدگاه‌ها و نظرات آیت الله سید احمد مددی (مدظله العالی) در ضمنِ تدریس مقدمه «معجم رجال الحدیث» آیت الله خویی (قدس سره) 🔹 80 جلسه صوتی 🔸 تدریس: رضا حسینی ~~~~ ثبت نام دوره آموزشی از طریق آیدی پشتیبانی👇 @Poshtibani_dore
✳️ چرا «تبصرة المتعلمین»؟! كتاب فقهی «تبصرة المتعلمين» یکی از کتب فقهیِ مرحوم علامه حلی (رضوان الله علیه) می‌باشد که در طول تاریخ مورد توجه فقها بوده است. در اهمیت «تبصرة المتعلمین» همین بس که مرحوم آية الله ضياء الدين العراقي (رحمه الله) پنج جلد شرح بر این کتاب نوشته است که مع الأسف در حوزه‌های ما مهجور است. و آية الله سيد صادق روحاني (رضوان الله علیه) موسوعه 40 جلدیِ فقه الصادق (علیه‌السلام) را در شرحِ چنین کتابی نوشته است. فرصتی شد که تدریس «تبصرة- کتاب الطهارة» را در ۲۲ جلسه صوتی به اتمام رساندیم، به همراه بیان نکات اصولی، فقهی و گاهی هم رجالی. 🔹 شرکت در این «دوره آموزشی» را به همه علاقه‌مندانِ علمِ فقه توصیه می‌کنم. ✍ رضا حسینی ~~~~ ✔️ثبت نام از طریق آیدی پشتیبانی👇 @Poshtibani_dore مهلت ثبت نام: تا اول مهرماه
4_5873151160604429739.mp3
9.76M
✔️ تدریس «التحفة السنیة فی شرح المقدمة الآجرّومیة» جلسه1 🔹 ادبیات عرب برای فهم قرآن لازم است، اما کافی نیست 🔸 به تعبیر آیت الله جوادی آملی، قرآن در در دو سطح زبان عربی را ارتقاء داده 🔹 تأثیر ادبیات در فقه (فرمایش آیت الله شبیری زنجانی) 🔸 اگر طلبه در «ادبیات» و «منطق» قوی نباشد، در فقه و اصول نیز این مسئله خودش را نشان خواهد داد 🔹 معرفیِ کتابِ «التحفة السنیة فی شرح المقدمة الآجرّومیة» 🔸 آیت الله سید احمد خوانساری و «جاءنی زیدٌ»! 🔹 حفظ الفیه و مرحوم آیت الله بروجردی 🔸 سید علی محمد باب و اشتباهات ادبی! 🔹 باید معلومات ادبی را تطبیق دارد، وگرنه در ذهن، کلیّاتی باقی می ماند بدون مصادیق! 🔹 شیوه مباحثه ای که برای طلاب مبتدی ضرر دارد 🔹 تاءِ «تحفه» مقلوب از «واو» است (یعنی در اصل وحفة بوده) 🔹 «آجُرّوم» به چه معناست؟ 🔸 گفته شده که مصنّف، کتاب «آجرومیة» را به قصد قربت و در کنار کعبه نوشته است 🔹 خواندن مقدمه کتاب 🎤 رضا حسینی ~~~~ 🔸 صوت جلسه اول در این کانال قرار داده شد. 🔹 برای دریافت بقیه صوت ها: ثبت نام دوره آموزشی از طریق آیدی پشتیبانی👇 @Poshtibani_dore مهلت ثبت نام: تا اول مهر ماه
4_5994718891362749653.mp3
10.45M
✳️ جلسه اول ✔️ «تدریس فروع کافی/ کتاب الطهاره» (1) / باب طهور الماء 🔸 هدف از خواندن فروع کافی (کتاب الطهارة) 🔹 چرا کلینی کتاب کافی را به نواب اربعه عرضه نکرد؟ 🔸 الکافی کاف لشیعتنا؟! 🔹 عصر کلینی، عصر تقیه 🔸 اسم‌های رمزی در روایات! 🔹 احترام آیت الله بروجردی به کتب روایی/ جامع المقدمات را از روی کفش بردارید 🔸 بررسی «کتاب الطهارة» از حیث ادبی 🔹 معنای لغوی و اصطلاحی طهارت 🔸 اختلاف نظر‌ها در مورد تعریف طهارت 🔹 مراد از طَهور؟! 🔸 چرا در ابتدای سند اسم مرحوم کلینی آمده؟! مگر کتابِ ایشان نیست؟! 🔹 علی بن ابراهیم قمی کیست؟ آیا تفسیرِ قمی واقعا برای اوست؟! 🔸 نظر آیت الله خویی در مورد وثاقت ابراهیم بن هاشم 🔹 آیا نوفلی ثقه است؟ 1⃣ نظر حضرات آیات: سید محسن حكيم، سيستانی، شهید صدر، ايروانی در مورد «نوفلی» 2⃣ نظر علامه محمد‌تقی مجلسی، وحيد بهبهانی، محدث نوری، مرحوم مامقانی، آیت الله خویی، امام خمينی، آیت الله شبيری زنجانی، آیت الله تبريزی، جناب استاد شهیدی در مورد «نوفلی» 🔸 توضیحی پیرامون «سَکونی» 🎤 رضا حسینی 🔹 برای دریافت بقیه صوت ها: ثبت نام دوره آموزشی از طریق آیدی پشتیبانی👇 @Poshtibani_dore
4_5764979342648018835.mp3
7.92M
✳️ جلسه اول ✔️ «تدریس مقدمه معجم رجال الحدیث» 1 🔸 امتیازات معجم رجال الحدیث 🔹 نظر آیت الله مددی (مدظله العالی) در مورد جعفر بن بشیر چیست؟ عبارت نجاشی «روی عن الثقات و رووا عنه» چه معنایی دارد؟ 🔸 آشنایی با منهج آیت الله خویی؟ 🔹 آقای خویی اول بر فقه مسلط شد یا اصول؟ 🔸 روشنفکری آقای خویی متأثر از چه شخصیتی بوده؟ 🔹 شاگردی نزد اعلام ثلاثه 🔸 هوش و ذکاوت ایشان 🔹 چرا برای هر تدریسی دو بار مطالعه می‌کرد؟ 🔸 جایگاه مکتب آیت الله خویی در قم 🔹 آینده برای مکتب قم است یا نجف؟! 🔸 تمییز مشترکات چه مشکلی را در علم رجال ایجاد کرد؟ آقای خویی برای حل آن چه راهی را در پیش گرفت؟ 🎤 رضا حسینی ~~~~ 🔸 صوت جلسه اول در این کانال قرار داده شد. 🔹 برای دریافت بقیه صوت ها: ثبت نام دوره آموزشی از طریق آیدی پشتیبانی👇 @Poshtibani_dore
4_5765070876991033969.mp3
8.71M
✔️ تدریس کتابِ فقهی «تبصرة المتعلمین- علامه حلی» 1 🔹 احوالات مرحوم علامه حلی (ره) 🔸 شروح و حواشیِ تبصرة المتعلمین 🔸 شرح آقاضیاء مهجور مانده است 🔹 چند ماجرا در مورد بد شانسیِ آقاضیاء عراقی 🔸 از بدشانسی‌های آقا ضیاء عراقی این بوده که همسرش مقلّد میرزای نائینی بوده! 🔹 ماجرای جالب مرحوم سید ابوالحسن اصفهانی(ره) و محقق عراقی(ره) 🔸 از آقا ضیاء نقل است که اگر کسی بخواهد ملاک علمیت آخوند را کفایه قرار دهد، به ایشان جفا کرده 🔹 همگی در مباحث بیع، مدیونِ «مکاسب شیخ انصاری» و در «طهارت» و «صلاة» مدیونِ «مصباح الفقیه آقا رضا همدانی» هستیم 🔸 اهمیتِ موضوع شناسی در فقه 🔹 احکام دائر مدار اسماء نیست 🔹 جمله تندِ مرحوم استرآبادی در موردِ علامه حلی 🔸 تقسیم‌بندی احادیث توسط علامه از نظر آیت الله مددی قابل پذیرش نیست 🔹 انتقاد آیت الله مددی نسبت به کتاب «صحیح الکافی» 🔸 تحلیلاتِ عقلیِ علامه حلی 🔹 مکتب فقهی حله 🔸 طهارت اسم برای سبب است یا برای مسبّب؟ ثمره این بحث چیست؟ 🎤 رضا حسینی ~~~~ 🔸 صوت جلسه اول در این کانال قرار داده شد. 🔹 برای دریافت بقیه صوت ها: ثبت نام دوره آموزشی از طریق آیدی پشتیبانی👇 @Poshtibani_dore
1_6700534948.mp3
8.71M
✔️ تدریس کتابِ فقهی «تبصرة المتعلمین- علامه حلی» 1 🔹 احوالات مرحوم علامه حلی (ره) 🔸 شروح و حواشیِ تبصرة المتعلمین 🔸 شرح آقاضیاء مهجور مانده است 🔹 چند ماجرا در مورد بد شانسیِ آقاضیاء عراقی 🔸 از بدشانسی‌های آقا ضیاء عراقی این بوده که همسرش مقلّد میرزای نائینی بوده! 🔹 ماجرای جالب مرحوم سید ابوالحسن اصفهانی(ره) و محقق عراقی(ره) 🔸 از آقا ضیاء نقل است که اگر کسی بخواهد ملاک علمیت آخوند را کفایه قرار دهد، به ایشان جفا کرده 🔹 همگی در مباحث بیع، مدیونِ «مکاسب شیخ انصاری» و در «طهارت» و «صلاة» مدیونِ «مصباح الفقیه آقا رضا همدانی» هستیم 🔹 احکام دائر مدار اسماء نیست 🔹 جمله تندِ مرحوم استرآبادی در موردِ علامه حلی 🔸 تقسیم‌بندی احادیث توسط علامه از نظر آیت الله مددی قابل پذیرش نیست 🔹 انتقاد آیت الله مددی نسبت به کتاب «صحیح الکافی» 🔸 تحلیلاتِ عقلیِ علامه حلی 🔹 مکتب فقهی حله 🔸 طهارت اسم برای سبب است یا برای مسبّب؟ ثمره این بحث چیست؟ 🎤 رضا حسینی ~~~~ مهلت ثبت‌نام: تا پایان فرداشب 🔸 صوت جلسه اول در این کانال قرار داده شد. 🔹 برای دریافت بقیه صوت ها: ثبت نام دوره آموزشی از طریق آیدی پشتیبانی👇 @Poshtibani_dore
✔️ درس خارج اصول آیت الله احمدی شاهرودی (28 شهریور 1395) 🔸 در تعارض احوال فرموده‌اند یک وجوه استحسانیه‌ای که مثلاً «اذا دار الأمر بین اشتراک لفظی و اشتراک معنوی، اشتراک معنوی مقدم است. اذا دار الأمر بین اشتراک لفظی و حقیقت و مجاز، اشتراک لفظی مقدم است، به خاطر این که اشتراک لفظی فقط قرینه معینه می‌‌خواهد ولی حقیقت و مجاز هم قرینه صارفه می‌خواهد و هم قرینه معینه. @Nardebane_feghahat
✔️ مرحوم آیت الله تبریزی(ره) تعاریف را از قبیلِ «شرح الإسم» می‌داند، نه تعریف حقیقی 🔸«الأمر الثالث: في تقسيمات الواجب. منها: تقسيمه إلى المطلق و المشروط، و قد ذكر لكلّ منهما تعريفات و حدود، تختلف بحسب ما أخذ فيها من القيود، و ربما أطيل الكلام بالنقض و الإبرام في النقض على الطرد و العكس، مع أنّها- كما لا يخفى- تعريفات لفظية لشرح الاسم، و ليست بالحد و لا بالرسم...» 📚 دروس في مسائل علم الأصول، التبريزي، الميرزا جواد ج2 ص5 @Nardebane_feghahatه
🔸 الشَّرْطُ: إلزامُ الشيءِ، و التِزَامُهُ في البيعِ و نحوِه. 📚 القاموس المحيط، الفيروز آبادي، مجد الدين ج1 ص673 @Nardebane_feghahat
✔️ استاد حیدری فسایی: 🔹 برای ماده أمر (أ م ر) معانی زیادی ذکر شده که در کفایه به ۷ معنا اشاره شده است، ولی در حاشیه مرحوم ملای شیروانی بر معالم حدود ۲۸ معنا ذکر شده است. @Nardebane_feghahat
🔸 شیخ انصاری در موردِ آیه «أحلَّ الله البیع» معتقد است که «البیع» عام است، لذا تمام بیع‌ها را حلال می‌داند، مگر بیعی که تخصیص بخورد. 🔹 اما مرحوم آخوند این را مطلق می‌داند، نه عام! لذا ایشان به دنبال مقدمات حکمت می‌رود و معتقد است که نمی‌توانیم از این آیه، «شمولِ حلیّت در مورد بیع» را برداشت کرد، زیرا آیه در مقام بیان فرقِ بین بیع و ربا است، نه بیانِ اصل حلیّت تمام بیع‌ها. ✍ رضا حسینی @Nardebane_feghahat
✔️ درس خارج اصول استاد عباسعلی زارعی‌سبزواری 96/11/07 🔸 بعضی مثل محقّق خراسانی «رحمة الله علیه» مدّعی عدم امکان وضع اسم جنس برای ماهیّت مطلقه و لا بشرط قسمی بوده و برای اثبات مدّعای خود می فرمایند: «ماهیّت لا بشرط قسمی، ماهیّت مطلقه‌ای است که عدم تقیّد و لحاظ قیود وجودیّه و عدمیّه، در آن لحاظ شده است، در حالی که موطن اطلاق و عدم تقیّد به قیود وجودیّه و عدمیّه، تنها در ذهن بوده و قابل انطباق بر خارج نخواهد بود، لذا چنانچه اسم جنس برای آن وضع شود، بر مصادیق خارجی ماهیّت صدق نخواهد نمود در حالی که صدق اسم جنس بر مصادیق خارجی ماهیّت، غیر قابل انکار می‌باشد». 🔹 به نظر می رسد این استدلال ناتمام باشد، زیرا اوّلاً اگر موجود ذهنی بودن معنا، مانع وضع باشد، تفاوتی میان ماهیّت مطلقه و لا بشرط قسمی با ماهیّت مهمله و لا بشرط مقسمی وجود نداشته و وضع اسم جنس برای هر دو محال خواهد بود. 🔹 ثانیاً غرض از وضع، تفهیم و تفهّم حقایق و واقعیّات است و برای تحقّق این غرض، کافی است بتوان صورتی از یک واقعیّت را به ذهن مخاطب و سامع، منتقل نمود که از آن واقعیّت داشته باشد و شکّی نیست که این حکایت‌گری نسبت به خارج، در هر موجود ذهنی منتزع از خارج، وجود دارد، چه بالمباشره انتزاع شده باشد مثل معقولات اوّلیّه از جمله ماهیّت مطلقه و لا بشرط قسمی و چه بالواسطه مثل ماهیّت مهمله و لا بشرط مقسمی. @Nardebane_feghahat
✔️ درس خارج اصول استاد شهیدی 1398/2/4 🔹 ایشان {آیت الله سیستانی} فرموده: اول باید مرجح جهتی را ببینیم بعد سائر مرجحات را (همان چیزی که وحید بهبهانی گفت) چرا؟ برای اینکه عقلاء وقتی می‌بینند یک زعیم دینی یا اجتماعی در شرائط تقیه به سر می برد، در شرائطی به سر می برد که نیاز دارد به إعمال توریه و استخدام روش‌های کتمان، و بارها خودش فرموده است که «إنا نجیب الناس علی الزیادة و النقصان» خودش فرموده است که «ما گاهی سخن می‌گوئیم و سخنمان محمل‌هایی دارد» مولایی که اینگونه حرف زده و گفته است که «إنا نجیب الناس علی سبعین وجهاً لنا من کل منها مخرج» یک حرفی می زنیم که هفتاد احتمال و مخرج و محمل در آن هست. «إنا لا نعد الرجل منکم فقیها حتی یعرف معاریض کلامنا» معاریض کلام ما را بفهمید، یعنی اشاره‌هایی که را ما در روایاتمان می کنیم متوجه بشوید. خب مولایی که اینها را بیان کرده، شرائط تقیه دارد، شرائط توریه دارد، همه مطالب را محذور دارد به مردم بگوید، اگر همچنین مولائی باشد عقلاء بین دو کلامش جمع می‌کنند. اگر یک خبری است که موافق عامه است می‌گویند لابد اقتضاءِ تقیه بوده، اقتضاء توریه بوده، این را مقدم می کنند بر مرجحات صدوری و مرجحات مضمونی. @Nardebane_feghahat
4_5816919863922266784.mp3
6.83M
💠 بهائیت، مذهبی ساختگی 🔸شکی در آن نیست، این مذاهب [بهائیت، وهابیت] ساخته و پرداخته دیگران هستند. 🔸روحانیت شیعه همواره از اصل کرامت انسان و از حقوق انسانی اینها همیشه دفاع کرده. 🔸معنای این که بهایی حقوق دارد معنایش این نیست بهاییت به عنوان مذهب رسمی باید شناخته بشود. 📚 درس خارج فقه آیت الله علوی بروجردی تاریخ: 1402/07/05 منبع: @alaviboroujerdi @Nardebane_feghahat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✔️ فرمایشات مقام معظم رهبری در مورد اختلاف شیعه و سنی @Nardebane_feghahat
✳️ (1) ✔️ درس خارج فقه آیت الله سید احمد (حفظه‌الله تعالی) 1394/8/26 🔸 معروف است که سید بن طاووس از فتوا فرار می‌کرده، ولی دو سه جا فتوا دارد که کاش آن‌ها را هم نمی‌داد، مثلاً در باب مضطربه و در باب اشتباه قبله گفته است به قرعه مراجعه کنند که خیلی ضعیف است! @Nardebane_feghahat
✳️ (2) ✔️ درس خارج اصول آیت الله سید احمد 1397/8/20 🔹 این روایت {القرعة لکل أمر مشکل، القرعة لکل أمر مجهول} اصلاً صحیح نیست، نه «لکل أمر مجهول» صحیح است و نه «لکل أمر مشکل». @Nardebane_feghahat
✳️ (1) 🔸 «حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ رُمْحِ بْنِ الْمُهَاجِرِ الْمِصْرِيُّ، أَخْبَرَنَا اللَّيْثُ، عَنِ ابْنِ الْهَادِ، عَنْ عَبْدِ اللهِ بْنِ دِينَارٍ، عَنْ عَبْدِ اللهِ بْنِ عُمَرَ، عَنْ رَسُولِ اللهِ (صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ) أَنَّهُ قَالَ: «يَا مَعْشَرَ النِّسَاءِ، تَصَدَّقْنَ وَأَكْثِرْنَ الِاسْتِغْفَارَ، فَإِنِّي رَأَيْتُكُنَّ أَكْثَرَ أَهْلِ النَّارِ» فَقَالَتِ امْرَأَةٌ مِنْهُنَّ جَزْلَةٌ: وَمَا لَنَا يَا رَسُولَ اللهِ أَكْثَرُ أَهْلِ النَّارِ؟ قَالَ: «تُكْثِرْنَ اللَّعْنَ، وَتَكْفُرْنَ الْعَشِيرَ، وَمَا رَأَيْتُ مِنْ نَاقِصَاتِ عَقْلٍ وَ دِينٍ أَغْلَبَ لِذِي لُبٍّ مِنْكُنَّ» قَالَتْ: يَا رَسُولَ اللهِ، وَمَا نُقْصَانُ الْعَقْلِ وَالدِّينِ؟ قَالَ: «أَمَّا نُقْصَانُ الْعَقْلِ: فَشَهَادَةُ امْرَأَتَيْنِ تَعْدِلُ شَهَادَةَ رَجُلٍ فَهَذَا نُقْصَانُ الْعَقْلِ، وَتَمْكُثُ اللَّيَالِيَ مَا تُصَلِّي، وَ تُفْطِرُ فِي رَمَضَانَ فَهَذَا نُقْصَانُ الدِّينِ» 📚 صحيح مسلم ج1 ص86 ❓سؤالی که مطرح می‌شود، این است که: مگر خودِ شارع دستور نداده که زنان در ایام خاصی نماز نخوانند و روزه نگیرند؟! چگونه می‌توان پذیرفت که چون زن‌ها در ایام حیض -به جهت تبعیت از فرمان الهی- نماز نمی‌خوانند و روزه نمی‌گیرند، نواقص الإیمان باشند؟! ❓ آیا مسافر‌ین که نمازشان دو رکعتی است، نسبت به افرادی که در وطن خودشان هستند و نماز را چهار رکعتی می‌خوانند، ایمانشان ناقص‌تر است؟! «إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ أَنْ تُؤْتَى رُخَصُهُ، كَمَا يُحِبُّ أَنْ تُؤْتَى عَزَائِمُهُ» @Nardebane_feghahat
✳️ سوزاندن گندمِ احتکار شده! 🔸 ابن حزم اندلسی در کتاب «المحلی» از ابوالحکم روایت کرده است که: «إن علی بن ابی طالب أحرق طعاماً إحتکر بمائه ألف» علی بن ابی طالب گندمی را که قیمت آن صدهزار درهم بود و احتکار شده بود، سوزانید. 🔹 این روایت را هرچند ابن حزم اندلسی (بزرگِ فرقه ظاهریه اهل سنت) آورده، ولی متاسفانه می‌بینیم که در کتب فقهی شیعه هم راه پیدا کرده است! در حالی که با أدنیٰ تأملی می‌توان به ساختگی‌بودنِ این قبیل روایات پی برد. 🔸 اولاً که: این مطلب سندِ شیعی ندارد. ثانیاً: ابن حزم اندلسی حاکم‌زاده است و به چنین مطالبی نیاز داشته است یا حداقل بی‌رغبت نبوده. ثالثاً: این چه نسبتی است که به امیرالمومنین (سلام الله علیه) داده شده؟! چرا باید این مقدار گندم را سوزاند و در اختیار مردم که به آن احتیاج دارند، قرار نداد؟! آن هم در آن دوران که اگر سوزانده شود، دسترسی به گندم به آن راحتی نیست. مثل امروز نیست که بالأخره بتوان از دورترین نقاط به برخی مواد غذایی دسترسی پیدا کرد. ✍ رضا حسینی @Nardebane_feghahat
✳️ (3) ✔️ آیت الله سید احمد (حفظه‌الله تعالی): 🔸 اگر عده‌ای از آقایان جمع بشوند و کل روایات قرعه را جمع‌آوری بکنند خیلی خوب است. چون اینجا {وسائل الشیعة} خیلی از موارد را ندارد، مواردی که در روایات چه عن رسول الله و چه عن غیر رسول الله در عنوان قرعه هست، خیلی بیش از این است که این جا آمده. 🔹 شاید به نظر من یک مجلد بشود اگر بخواهد با تنقیح سندی و این ها باشد، و خیلی هم نافع است. خیلی هست، بیش از این مقداری است که این‌جا {وسائل الشیعة} گفته شده، خیلی بیش از این است، این ها جمع‌آوری بشود، انصافا خیلی نافع است. @Nardebane_feghahat
✳️ (4) ✔️ شهید اول (رضوان الله علیه): 🔹 كل أمر مجهول فيه القرعة بالنص. و لها موارد: 🔸 منها: بين أئمة الصلاة عند الاستواء في المرجحات... و بين أولياء الميت في تجهيزه مع الاستواء.. و بين الموتى في الصلاة و الدفن مع الاستواء في الأفضلية أو عدمها... وبين المزدحمين في الصف الأول مع استوائهم في الورود وكذا في القعود في المسجد أو المباح وكذا في الحيازة و إحياء الموات و في الدعاوى و الدروس، إلا أن يكون منهم مضطراً لسفر أو إمرأة.. و بين الزوجات في الأسفار و في الإبتداء لو سيق إليه زوجتان دفعة... و بين الموصى بعتقهم أو المنجز من غير ترتيب... و عند تعارض البيّنتين أو تعارض الدعويين. 🔹 ولا تستعمل في العبادات في غير ما ذكرنا و لا في الفتاوى و الأحكام المشتبهة إجماعاً. 📚 القواعد و الفوائد ج2 ص23 @Nardebane_feghahat
✔️ درس خارج فقه استاد شهیدی 97/10/26 🔹 برخی مثل آقای صدر شبهه می‌کنند و می‌‌گویند که: احتمال می‌‌دهیم ادله‌ای که در فقهِ ما هست، ‌روایاتی که در فقه ما هست، روی عنوان «درهم و دینار» که «لایجوز بیع ذهب بذهب بزیادة، لایجوز بیع فضة بفضة بزیادة» (ذهب و فضه یعنی درهم و دینار) آقای صدر می‌‌گوید ما بعید نمی‌دانیم این‌ها مثال بوده برای نقد رایج. و لذا احتیاط می‌‌کند که زکات هم بدهیم در اوراق نقدیه (اسکناس)... این یک بحث است که باید دنبال کنیم. @Nardebane_feghahat
✔️ آیت الله سید احمد (حفظه‌الله تعالی) 1397/10/17 🔸 از شیخ انصاری عکس داریم و قبل از او مثلاً از صاحب جواهر {عکسی} نداریم. یک عکّاس آلمانی بوده که به ایران آمده، یک عکس از ناصرالدین‌شاه گرفته و یک عکس هم از شیخ گرفته است. 🔹 از «ناصرالدین‌شاه» کمال‌الملک زیاد عکس کشیده است و تابلوهای فنی‌ای هم دارد لکن عکسِ ناصرالدین شاه درست است. 🔸 اولین عکسی که در ایران داریم از ناصر الدین شاه است و عکس مرحوم شیخ انصاری. قدیمی ترین عکسی که داریم، عکس شیخ انصاری است، البته این را از استادم مرحوم آقا شیخ محمد باقر ساعدی شنیده‌ام، من الان جایی یادم نمی‌آید که در کتابی دیده باشم، ایشان می‌گفت این دو اولین عکس‌هایی است که در ایران گرفته‌اند. در ذهنم هست که اولین ضبطِ صوتی که آوردند و در ایران ضبط کرده‌اند، صدای مظفرالدین شاه است که دستور افتتاح مجلس شورا را می‌دهد. آن {هم} هست. خیلی هم {آن صوت} مبهم است... آن هم صحیح است. @Nardebane_feghahat