eitaa logo
نردبان فقاهت
4.5هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
42 ویدیو
88 فایل
رضاحسینی ارتباط با ادمین @Rezahosseini7575 انتشار مطالب حوزوی، دروس خارج فقها، ادبیات، اصول، فقه
مشاهده در ایتا
دانلود
سعی شد که یک دوره فقه شیعه بر اساس کتاب «شرائع الاسلام مرحوم محقق حلی» با بیان اجمالی ادله‌ی فتاوا، نکات اصولی و بعضاً مسائل رجالی مطرح گردد. ⬆️ فایل زیپ جلسات در کانال تلگرامی «نردبان فقاهت» قرار داده شده است. @Nardebane_feghahat
🌹 تمَّ بحمد الله و منّه و فضله و توفيقه إتمام تسجيل دروس «كتاب الطهارة» من شرائع الإسلام يحسن جداً بعد هذا الكتاب دراسة «کتاب الصلاة» و سيشرع على بركة الله «كتاب الصلاة» إن شاءالله تعالی ◾️ مجموع دروس کتاب الطهارة 88 درس ✔️ و نسأل الله القبول بحق مولانا علی بن موسی الرضا (علیه‌السلام) والحمد لله ربِّ العالمين‌. السبت - ١٤ ذوالقعده ١٤٤٤ ✍ رضا الحسینی @Nardebane_feghahat
✔️ بسمه تعالى. سأشرع بتدريس كتاب شرائع الإسلام (کتاب الصلاة) للمحقق الحلي (قدس سره) و من الله التوفيق. ✍ رضا الحسینی السبت - ١٤ ذوالقعده ١٤٤٤ ⬇️⬇️⬇️⬇️ @Nardebane_feghahat
شرائع الاسلام 89 الصلاه.mp3
7.18M
✔️ تدریس کتابِ فقهی «شرائع الإسلام- محقق حلی- شروع کتاب الصلاة» 89 🔸 و فی زوجته تردّد! 🔹 تردّدات شرایع بسیار مهم است 🔸 معنای لغوی صلاة را برخی «دعا» و برخی «عطف» دانسته‌اند 🔹 روایاتی در باب اهمیتِ صلاة 🔸 تعداد نمازهای واجب و مستحب 🔹 باید در سند روایاتی که درصدد تشویق به نماز جمعه یا نماز جماعت هست، دقت کنیم 🔸 اقوال مختلف در مورد نماز جمعه 🔹 کلام صاحب جواهر در مورد نماز جمعه! 🔸 چرا برخی از فقها نماز‌های واجب را ۹تا و برخی ۷تا و برخی۶تا و برخی ۵تا دانسته‌اند؟ 🔹 برخی فرموده‌اند که «صلاة الأموات» أشبه است به معنای لغوی تا معنای اصطلاحی 🔸 هزار رکعت نماز در ۷ ساعت (مرحوم علامه امینی) 🔹 نمازشب بر پیغمبراکرم(صلی الله علیه و آله) واجب بود 🔸 اشکالاتی بر روایتِ تخفیف‌گرفتن 🔹 پیامبر(صلی‌الله علیه‌و آله) در معراج درباره نماز‌های واجب 🔸 گاهی یک کنترل خشم، یک ظلم‌نکردن انسان را هزار سال جلو می‌اندازد @Nardebane_feghahat
شرائع الاسلام 90.mp3
6.06M
✔️ تدریس کتابِ فقهی «شرائع الإسلام- محقق حلی- کتاب الصلاة- جلسه دوم» 90 🔹 محقق اصفهانی در «نهایة الدرایة» معنای لغویِ صلاة را عطف دانسته 🔸 صلاة، حقیقت شرعیه یا حقیقت متشرعیه؟ 🔹 ماجرای رؤیای کاشف الغطاء و اعلمیّت محقق حلی(ره) 🔸 مرحوم بجنوردی اصرار داشته‌اند که اعلم علما «مرحوم نائینی» بوده است 🔹 برخی قائل بودند که اعلم علمای عصر غیبت «مرحوم آیت الله خویی» بوده و در عینِ حال، در همان زمان خودشان رساله‌ داده‌ بودند 🔸 عظمت شیخ اسدالله شوشتری (صاحب مقابس) 🔸 مرحوم آیت الله تبریزی(ره) در عرفیات خیلی قوی بوده 🔹 «مرحوم شریعت اصفهانی» اهل شیراز بوده، لکن چون همسرشان از اصفهان بوده، این‌طور معروف شده‌اند 🔸 لفظ «کوفی» 🔹 پنج قول در مورد نماز جمعه در عصر غیبت وجود دارد 🔸 چرا برخی از فقها بحث «صلاة الأموات» را در باب طهارت ذکر کرده‌اند؟ 🔹 نماز مرحوم مرعشی نجفی و مرحوم بهجت 🔸 نقل ماجرایی از مرحوم ابراهیم امینی (امام‌جمعه أسبق قم) در مورد امام خمینی 🔹 وجوب طمأنینه در نماز دلیل دارد یا خیر؟! 🔸 توضیحی پیرامون عنوان «حَضَر» 🔹 اگر سفر مشقّت نداشته باشد، باز هم نماز مسافر شکسته خواهد بود؟ @Nardebane_feghahat
شرائع الاسلام 91.mp3
8.39M
✔️ تدریس کتابِ فقهی «شرائع الإسلام- محقق حلی- کتاب الصلاة- جلسه سوم» 91 🔸 افزوده‌شدن نماز به شکرانه ولادت حسنین(علیهما السلام) 🔹 نکته‌ای ادبی پیرامون نگارشِ «محمد ابن الحنفیة» 🔸 تعداد نوافل 🔹 بررسی روایتِ که موسی بن عمران به پیغمبر (صلی‌الله علیه و آله) پیشنهاد داد که برای نمازهای امّت از خداوند تخفیف بگیرد 🔸 «صلاة إحدی و خمسین» از علائم مؤمن است 🔹 علت اختلاف در تعداد نوافل در روایات چیست؟ 🔸 نافله مغرب بر نماز غفیله مقدم است 🔹 نافله مقدم است یا تسبیحات فاطمه زهرا (سلام الله علیها) 🔸 کدامیک از نوافل در سفر ساقط است؟ 🔹 سقوط نوافل در سفر به نحو «رخصت» است یا «عزیمت»؟ 🔸 آیا نافله عشا در سفر ساقط می‌شود؟ (بحث اصولی) 🔸ابوحنیفه نماز وتر را سه رکعت دانسته است 🔹 چرا نماز وتر در برخی روایات سه رکعتی و در برخی روایات یک رکعتی معرفی شده؟ 🔸 ابن ادریس معتقد است که مخیّر هستیم که نماز وتر را سه رکعت بخوانیم یا یک رکعت 🔹 کیفیتِ صلاة الأعرابی 🔸 نمازِ شبِ عید غدیر @Nardebane_feghahat
شرائع الاسلام 92.mp3
6.79M
✔️ تدریس کتابِ فقهی «شرائع الإسلام- محقق حلی- کتاب الصلاة- جلسه چهارم» 92  🔹 «میقات» اسم زمان، اسم مکان، مصدر میمی 🔸 «میقات» در اصل «مِوْقات» بوده است 🔹 واجبِ موقت و غیر موقت 🔸 واجب موسّع و مضیّق 🔹 وقت نماز ظهر و عصر 🔸 وقت مختصّ و وقت مشترک 🔹 «وقت مختص» ممکن است برای افرادِ مختلف، تفاوت داشته باشد 🔸 «غروب» در عبارات فقها 🔹 «استتار قرص» یا «ذهاب حمره مشرقیه» 🔸 منظور از «العشاء الآخرة» و «عشائین» چیست؟ 🔹 طریقه محاسبه نیمه‌شبِ شرعی (نظر مشهور و نظر مرحوم آیت الله خویی) 🔸 به فجر کاذب، کلمه «ذنب السرحان» اطلاق شده است 🔹 صاحب حدائق قائل به «وحدت افق» ‌می‌باشد، زیرا ایشان قائل به مسطّح‌بودنِ زمین بوده است 🔸 مرحوم خویی بر خلاف صاحب حدائق، قائل به «کرویّة الأرض» بوده است 🔹 مشکلِ روایات طبی @Nardebane_feghahat
شرائع الاسلام 93.mp3
6.19M
✔️ تدریس کتابِ فقهی «شرائع الإسلام- محقق حلی- کتاب الصلاة- جلسه پنجم» 93 🔸 تشخیصِ وقتِ زوال 🔹 کدامیک از علما قائل به «استتار قرص» هستند؟ 🔸 کدامیک از علما قائل به «استتار حمره مشرقیه» هستند؟ 🔹 تشخیصِ احتیاط وجوبی از احتیاط استحبابی 🔸 برخی علمای نجف هنگام «استتار قرص» افطار می‌کردند 🔹 مرجح دلالی و مرجح جهتی @Nardebane_feghahat
شرائع الاسلام 94.mp3
5.66M
✔️ تدریس کتابِ فقهی «شرائع الإسلام- محقق حلی- کتاب الصلاة- جلسه ششم» 94 🔸 معیارهای دیگر وقتِ زوال 🔹 وقت نماز از نطر سایر علما 🔸 توضیحی پیرامون نیمه‌شب شرعی 🔹 مقصود از «ثلث اللیل» 🔸 نتیجه‌گیری مرحوم محقق حلی 🔹 نقل کلامی از آیت الله سید محمد زنجانی @Nardebane_feghahat
شرائع الاسلام 95.mp3
7.75M
✔️ تدریس کتابِ فقهی «شرائع الإسلام- محقق حلی- کتاب الصلاة- جلسه هفتم» 95 🔹 برخی جمع بین الصلاتین را افضل می‌دانند و برخی فصل صلاتین را 🔸 وقتِ نوافلِ یومیه 🔹 مخفّفه‌خواندنِ نماز به چه معناست؟ 🔸 تحقّق رکعت به اکمال سجودِ آن است، نه به سربرداشتنِ از سجده 🔹 قاعده «من أدرک رکعة...» 🔸 تقیّد آیت الله سید جواد خامنه‌ای و آیت الله سید احمد زنجانی (رحمة الله علیهما) به خواندنِ نوافل 🔹 کلام آیت الله شبیری در مورد خواندن نوافل 🔸 نوافلِ روز جمعه 🔹 خوب است «نافله عشا» به عنوان آخرین نافله قرار داده شود @Nardebane_feghahat
شرائع الاسلام 96.mp3
7.8M
✔️ تدریس کتابِ فقهی «شرائع الإسلام- محقق حلی- کتاب الصلاة- جلسه هشتم» 96 🔹 «صلاة اللیل» بر ما مستحب و بر پیغمبر (صلی‌الله‌علیه وآله) واجب است 🔸 وقت نماز شب از منتصف اللیل شروع می‌شود 🔹 طریقه محاسبه نیمه‌شب شرعی؟ 🔸 منظور از «منتصف اللیل» در بحث مذکور، نیمه‌شب شرعی است، نه نیمه‌شب عرفی! 🔹 چند دسته می‌توانند نمازشب را بعد از نماز مغرب و عشا بخوانند 🔸 نظر آیت الله سیستانی در مورد وقتِ نمازشب 🔹 هرچه صلاة اللیل أقرب به فجر باشد، افضل است 🔸 قضا خواندنِ نافله‌شب بهتر است از آنکه قبل از نیمه‌شبِ شرعی خوانده شود 🔹 «رطوبت رأس» کنایه از «ثقل نوم» است 🔸 فجر دوم «فجر صادق» است و فجر اول، «فجر کاذب و وهمی» است 🔹 اکمال رکعت به چیست؟ 🔸 اگر ۴ رکعت نافله شب خواند و وقت اذان صبح رسید، تکلیف چیست؟ آیا نافله را ادامه دهد یا خیر؟ 🔹 لا قُربَةَ بالنَّوافِلِ إذا أضَرَّت بالفَرائضِ 🔸 نمازها را در چه وقتی میتوانیم قضا کنیم؟ 🔹 مصیبتِ اکبر برای ولدِ اکبر «قضا کردن نماز‌های پدر» است! 🔸 نوافل (نمازهای مستحبی) را هنگام وقت فضیله می‌توانیم قضا کنیم؟ (نظر صاحب شرایع و نظر صاحب مدارک؟) @Nardebane_feghahat
شرائع الاسلام 97.mp3
6.44M
✔️ تدریس کتابِ فقهی «شرائع الإسلام- محقق حلی- کتاب الصلاة- جلسه نهم» 97 🔹 اگر بعد از دخول وقت، عذری برای خواندن نماز رخ داد (مانند حیض یا جنون ادواری) آیا بعد از برطرف شدن آن عذر، باید نماز را خواند؟ 🔸 قاعده «القضاء فرع الأدا» 🔹 حکمِ جعلی و حکمِ فعلی 🔸 مشهورِ قدما طهارتی را «مبیح للصلوة» می‌دانند که بعد از دخول وقت باشد، خلافاً للمتأخرین 🔹 قید «طهارت» در عبارت مرحوم محقق حلی، یا به جهت همین فتوای قدما است یا قید غالبی می‌باشد 🔸 چرا در کلام محقق(ره) فقط قید طهارت آمده، و سخنی از قیدِ قبله و طهارت لباس مصلی و... نیست؟ 🔹 «علی الأظهر» اشاره به نظر ابن‌جنید، سید مرتضی و ابن‌بابویه دارد 🔸 اگر قبل از وقت نماز، عذری (مثلا حیض و جنون) داشت و در پایان وقت آن مانع برطرف شد، در چه صورتی باید نماز را بجا آورد؟ 🔹 «سعد بن طریف» و «مفضل بن صالح» @Nardebane_feghahat
شرائع الاسلام 98.mp3
6.6M
✔️ تدریس کتابِ فقهی «شرائع الإسلام- محقق حلی- کتاب الصلاة- جلسه دهم» 98 🔸 آیا «عبادات صبی» شرعی است یا مجرّد تمرین می‌باشد؟ 🔹 قدما «عبادات صبی» را «تمرینی» می‌دانستند، اما مشهورِ متأخرین قائل به «شرعیّت» هستند 🔹 اگر صبی در وسط نماز -بما لا یبطل الصلاة- به بلوغ برسد، وظیفه‌اش چیست؟ 🔸 بیان برخی ثمراتِ بحثِ «عبادات صبی» 🔹 ادلّه شرعیتِ عبادتِ صبی 🔸 نظر آیت الله مددی پیرامون ابراهیم بن هاشم 🔹 الأمر بالأمر (بحث اصولی) 🔸 آیت الله خویی(ره) قائل به شرعیّت عباداتِ صبی است، زیرا الأمر بالأمر أمرٌ 🔹 محقق حلی(ره) قائل به تمرینی‌بودنِ عبادتِ صبی است 🔸 امتثالِ «مأمور به» مقتضی اجزاء است 🔹 فرض‌های عجیب در مورد شکیّات نماز! 🔸 مراد از «علی الأشبه» @Nardebane_feghahat
شرائع الاسلام 99.mp3
4.85M
✔️ تدریس کتابِ فقهی «شرائع الإسلام- محقق حلی- کتاب الصلاة- جلسه یازدهم» 99 🔹 إذا تعذّر العلم قام الظنّ مقامه 🔸 مقدّمات انسداد 🔹 انسداد کشفی و انسداد حکومتی 🔸 نقل ماجرایی از مرحوم آیت الله بجنوردی(ره) 🔹 میرزای قمی، مرحوم آیت الله سید محسن حکیم، مرحوم آیت الله سید محمد روحانی از قائلین به انسداد بوده‌اند 🔸 بحث انسداد در اجتهاد بسیار مهم است 🔹 فتاوایِ فقیهی که انسدادی است با فقیهی که قائل به انسداد نیست، تفاوت پیدا می‌کند 🔸 تصوّر غلطی که در مورد انسدادیّون وجود دارد! 🔹 سنخِ احتیاط در مسائل اصولی، کلامی، فقهی با هم متفاوت است و از این مسأله بسیار مهم در بحثِ انسداد بحث ‌می‌شود 🔸 خسارت بزرگی است که از خواندنِ مبحث انسداد غافل شویم 🔹 نظر بزرگانی مانند مرحوم علامه طباطبایی و امام خمینی در مورد بحث انسداد 🔸 سه مبحثِ مهم است که فقط در انسداد خوانده می‌شد: الف) تراکم ظنون ب) خبر واحد مظنون الصدور ج) حجیّت خبر واحد در اعتقادات 🔹 مبحث انسداد بسیار ارزشمند است و قابلِ قیمت‌گذاری نیست 🔸 بحثِ ما پیرامون صحت یا بطلانِ قولِ به انسداد نیست، بلکه منظور خواندن این بحث است @Nardebane_feghahat
شرائع الاسلام 100.mp3
7.37M
✔️ تدریس کتابِ فقهی «شرائع الإسلام- محقق حلی- کتاب الصلاة- جلسه دوازدهم» 100 @Nardebane_feghahat
شرائع الاسلام 101.mp3
6.15M
✔️ تدریس کتابِ فقهی «شرائع الإسلام- محقق حلی- کتاب الصلاة- جلسه سیزدهم» 101 @Nardebane_feghahat
شرائع الاسلام 102.mp3
6.72M
✔️ تدریس کتابِ فقهی «شرائع الإسلام- محقق حلی- کتاب الصلاة- جلسه چهاردهم» 102 🔹 بحثِ «قبله» 🔸 نکته‌ای ادبی پیرامون روایتِ «إنَّ للّه حُرُماتٍ ثَلاثًا لَيسَ مِثلَهُنَّ شَيءٌ» 🔹 کعبه قبله‌ی مسجدالحرام است، و مسجد‌الحرام قبله اهل حرم است، و قبله کسانی که خارج از مکه هستند، «حرم» است 🔹 مزدلفه و منا داخل در حرم است، ولی عرفات خارج از محدوده‌ی حرم است 🔸 برخی قبله را بنای کعبه دانسته‌اند و برخی جهت کعبه را 🔹 اگر کسی خواست در داخلِ کعبه نماز بخواند، به کدام سمت نماز بخواند؟ 🔸 خواندنِ نماز فریضه در جوفِ کعبه کراهت دارد و کراهت در آن به معنایِ قلّت ثواب است 🔹 چرا برخی خواندن نماز فریضه داخل کعبه را حرام دانسته‌اند؟ 🔸 نماز خواندن بر پشت‌بامِ کعبه چه حکمی دارد؟ به کدام سمت نماز بخواند؟ (نظر شیخ طوسی در کتاب مبسوط و خلاف چیست؟) 🔹 برخی گفته‌اند که اگر بر پشتِ‌بامِ کعبه خواست نماز بخواند، به پشت بخوابد و رو به بیت المعمور که در آسمان چهارم یا هفتم است، نماز بخواند 🔸 ما جهت کعبه را ملاک می‌دانیم، نه حیطان و جُدران را @Nardebane_feghahat
شرائع الاسلام 103.mp3
5.74M
✔️ تدریس کتابِ فقهی «شرائع الإسلام- محقق حلی- کتاب الصلاة- جلسه پانزدهم» 103 🔸 مسائلی پیرامون «قبله» @Nardebane_feghahat