سعی شد که یک دوره فقه شیعه بر اساس کتاب «شرائع الاسلام مرحوم محقق حلی» با بیان اجمالی ادلهی فتاوا، نکات اصولی و بعضاً مسائل رجالی مطرح گردد. ⬆️
فایل زیپ جلسات در کانال تلگرامی «نردبان فقاهت» قرار داده شده است.
@Nardebane_feghahat
🌹 تمَّ بحمد الله و منّه و فضله و توفيقه إتمام تسجيل دروس «كتاب الطهارة» من شرائع الإسلام
يحسن جداً بعد هذا الكتاب دراسة «کتاب الصلاة»
و سيشرع على بركة الله «كتاب الصلاة» إن شاءالله تعالی
◾️ مجموع دروس کتاب الطهارة 88 درس
✔️ و نسأل الله القبول بحق مولانا علی بن موسی الرضا (علیهالسلام)
والحمد لله ربِّ العالمين.
السبت - ١٤ ذوالقعده ١٤٤٤
✍ رضا الحسینی
@Nardebane_feghahat
✔️ بسمه تعالى. سأشرع بتدريس كتاب شرائع الإسلام (کتاب الصلاة) للمحقق الحلي (قدس سره) و من الله التوفيق.
✍ رضا الحسینی
السبت - ١٤ ذوالقعده ١٤٤٤
⬇️⬇️⬇️⬇️
#فقه
@Nardebane_feghahat
شرائع_الإٍسلام_في_مسائل_الحلال_والحرام_المحقق_الحلي_نجم_الدين_جعفر.pdf
10.27M
✔️ فایل کتاب «شرائع الاسلام جلد اول»
#فقه
@Nardebane_feghahat
شرائع الاسلام 89 الصلاه.mp3
7.18M
✔️ تدریس کتابِ فقهی «شرائع الإسلام- محقق حلی- شروع کتاب الصلاة» 89
🔸 و فی زوجته تردّد!
🔹 تردّدات شرایع بسیار مهم است
🔸 معنای لغوی صلاة را برخی «دعا» و برخی «عطف» دانستهاند
🔹 روایاتی در باب اهمیتِ صلاة
🔸 تعداد نمازهای واجب و مستحب
🔹 باید در سند روایاتی که درصدد تشویق به نماز جمعه یا نماز جماعت هست، دقت کنیم
🔸 اقوال مختلف در مورد نماز جمعه
🔹 کلام صاحب جواهر در مورد نماز جمعه!
🔸 چرا برخی از فقها نمازهای واجب را ۹تا و برخی ۷تا و برخی۶تا و برخی ۵تا دانستهاند؟
🔹 برخی فرمودهاند که «صلاة الأموات» أشبه است به معنای لغوی تا معنای اصطلاحی
🔸 هزار رکعت نماز در ۷ ساعت (مرحوم علامه امینی)
🔹 نمازشب بر پیغمبراکرم(صلی الله علیه و آله) واجب بود
🔸 اشکالاتی بر روایتِ تخفیفگرفتن
🔹 پیامبر(صلیالله علیهو آله) در معراج درباره نمازهای واجب
🔸 گاهی یک کنترل خشم، یک ظلمنکردن انسان را هزار سال جلو میاندازد
#فقه
#تدریس_شرایع
@Nardebane_feghahat
شرائع الاسلام 90.mp3
6.06M
✔️ تدریس کتابِ فقهی «شرائع الإسلام- محقق حلی- کتاب الصلاة- جلسه دوم» 90
🔹 محقق اصفهانی در «نهایة الدرایة» معنای لغویِ صلاة را عطف دانسته
🔸 صلاة، حقیقت شرعیه یا حقیقت متشرعیه؟
🔹 ماجرای رؤیای کاشف الغطاء و اعلمیّت محقق حلی(ره)
🔸 مرحوم بجنوردی اصرار داشتهاند که اعلم علما «مرحوم نائینی» بوده است
🔹 برخی قائل بودند که اعلم علمای عصر غیبت «مرحوم آیت الله خویی» بوده و در عینِ حال، در همان زمان خودشان رساله داده بودند
🔸 عظمت شیخ اسدالله شوشتری (صاحب مقابس)
🔸 مرحوم آیت الله تبریزی(ره) در عرفیات خیلی قوی بوده
🔹 «مرحوم شریعت اصفهانی» اهل شیراز بوده، لکن چون همسرشان از اصفهان بوده، اینطور معروف شدهاند
🔸 لفظ «کوفی»
🔹 پنج قول در مورد نماز جمعه در عصر غیبت وجود دارد
🔸 چرا برخی از فقها بحث «صلاة الأموات» را در باب طهارت ذکر کردهاند؟
🔹 نماز مرحوم مرعشی نجفی و مرحوم بهجت
🔸 نقل ماجرایی از مرحوم ابراهیم امینی (امامجمعه أسبق قم) در مورد امام خمینی
🔹 وجوب طمأنینه در نماز دلیل دارد یا خیر؟!
🔸 توضیحی پیرامون عنوان «حَضَر»
🔹 اگر سفر مشقّت نداشته باشد، باز هم نماز مسافر شکسته خواهد بود؟
#فقه
#تدریس_شرایع
@Nardebane_feghahat
شرائع الاسلام 91.mp3
8.39M
✔️ تدریس کتابِ فقهی «شرائع الإسلام- محقق حلی- کتاب الصلاة- جلسه سوم» 91
🔸 افزودهشدن نماز به شکرانه ولادت حسنین(علیهما السلام)
🔹 نکتهای ادبی پیرامون نگارشِ «محمد ابن الحنفیة»
🔸 تعداد نوافل
🔹 بررسی روایتِ که موسی بن عمران به پیغمبر (صلیالله علیه و آله) پیشنهاد داد که برای نمازهای امّت از خداوند تخفیف بگیرد
🔸 «صلاة إحدی و خمسین» از علائم مؤمن است
🔹 علت اختلاف در تعداد نوافل در روایات چیست؟
🔸 نافله مغرب بر نماز غفیله مقدم است
🔹 نافله مقدم است یا تسبیحات فاطمه زهرا (سلام الله علیها)
🔸 کدامیک از نوافل در سفر ساقط است؟
🔹 سقوط نوافل در سفر به نحو «رخصت» است یا «عزیمت»؟
🔸 آیا نافله عشا در سفر ساقط میشود؟ (بحث اصولی)
🔸ابوحنیفه نماز وتر را سه رکعت دانسته است
🔹 چرا نماز وتر در برخی روایات سه رکعتی و در برخی روایات یک رکعتی معرفی شده؟
🔸 ابن ادریس معتقد است که مخیّر هستیم که نماز وتر را سه رکعت بخوانیم یا یک رکعت
🔹 کیفیتِ صلاة الأعرابی
🔸 نمازِ شبِ عید غدیر
#فقه
#تدریس_شرایع
@Nardebane_feghahat
شرائع الاسلام 92.mp3
6.79M
✔️ تدریس کتابِ فقهی «شرائع الإسلام- محقق حلی- کتاب الصلاة- جلسه چهارم» 92
🔹 «میقات» اسم زمان، اسم مکان، مصدر میمی
🔸 «میقات» در اصل «مِوْقات» بوده است
🔹 واجبِ موقت و غیر موقت
🔸 واجب موسّع و مضیّق
🔹 وقت نماز ظهر و عصر
🔸 وقت مختصّ و وقت مشترک
🔹 «وقت مختص» ممکن است برای افرادِ مختلف، تفاوت داشته باشد
🔸 «غروب» در عبارات فقها
🔹 «استتار قرص» یا «ذهاب حمره مشرقیه»
🔸 منظور از «العشاء الآخرة» و «عشائین» چیست؟
🔹 طریقه محاسبه نیمهشبِ شرعی (نظر مشهور و نظر مرحوم آیت الله خویی)
🔸 به فجر کاذب، کلمه «ذنب السرحان» اطلاق شده است
🔹 صاحب حدائق قائل به «وحدت افق» میباشد، زیرا ایشان قائل به مسطّحبودنِ زمین بوده است
🔸 مرحوم خویی بر خلاف صاحب حدائق، قائل به «کرویّة الأرض» بوده است
🔹 مشکلِ روایات طبی
#فقه
#تدریس_شرایع
@Nardebane_feghahat
شرائع الاسلام 93.mp3
6.19M
✔️ تدریس کتابِ فقهی «شرائع الإسلام- محقق حلی- کتاب الصلاة- جلسه پنجم» 93
🔸 تشخیصِ وقتِ زوال
🔹 کدامیک از علما قائل به «استتار قرص» هستند؟
🔸 کدامیک از علما قائل به «استتار حمره مشرقیه» هستند؟
🔹 تشخیصِ احتیاط وجوبی از احتیاط استحبابی
🔸 برخی علمای نجف هنگام «استتار قرص» افطار میکردند
🔹 مرجح دلالی و مرجح جهتی
#فقه
#تدریس_شرایع
@Nardebane_feghahat
شرائع الاسلام 94.mp3
5.66M
✔️ تدریس کتابِ فقهی «شرائع الإسلام- محقق حلی- کتاب الصلاة- جلسه ششم» 94
🔸 معیارهای دیگر وقتِ زوال
🔹 وقت نماز از نطر سایر علما
🔸 توضیحی پیرامون نیمهشب شرعی
🔹 مقصود از «ثلث اللیل»
🔸 نتیجهگیری مرحوم محقق حلی
🔹 نقل کلامی از آیت الله سید محمد زنجانی
#فقه
#تدریس_شرایع
@Nardebane_feghahat
شرائع الاسلام 95.mp3
7.75M
✔️ تدریس کتابِ فقهی «شرائع الإسلام- محقق حلی- کتاب الصلاة- جلسه هفتم» 95
🔹 برخی جمع بین الصلاتین را افضل میدانند و برخی فصل صلاتین را
🔸 وقتِ نوافلِ یومیه
🔹 مخفّفهخواندنِ نماز به چه معناست؟
🔸 تحقّق رکعت به اکمال سجودِ آن است، نه به سربرداشتنِ از سجده
🔹 قاعده «من أدرک رکعة...»
🔸 تقیّد آیت الله سید جواد خامنهای و آیت الله سید احمد زنجانی (رحمة الله علیهما) به خواندنِ نوافل
🔹 کلام آیت الله شبیری در مورد خواندن نوافل
🔸 نوافلِ روز جمعه
🔹 خوب است «نافله عشا» به عنوان آخرین نافله قرار داده شود
#فقه
#تدریس_شرایع
@Nardebane_feghahat
شرائع الاسلام 96.mp3
7.8M
✔️ تدریس کتابِ فقهی «شرائع الإسلام- محقق حلی- کتاب الصلاة- جلسه هشتم» 96
🔹 «صلاة اللیل» بر ما مستحب و بر پیغمبر (صلیاللهعلیه وآله) واجب است
🔸 وقت نماز شب از منتصف اللیل شروع میشود
🔹 طریقه محاسبه نیمهشب شرعی؟
🔸 منظور از «منتصف اللیل» در بحث مذکور، نیمهشب شرعی است، نه نیمهشب عرفی!
🔹 چند دسته میتوانند نمازشب را بعد از نماز مغرب و عشا بخوانند
🔸 نظر آیت الله سیستانی در مورد وقتِ نمازشب
🔹 هرچه صلاة اللیل أقرب به فجر باشد، افضل است
🔸 قضا خواندنِ نافلهشب بهتر است از آنکه قبل از نیمهشبِ شرعی خوانده شود
🔹 «رطوبت رأس» کنایه از «ثقل نوم» است
🔸 فجر دوم «فجر صادق» است و فجر اول، «فجر کاذب و وهمی» است
🔹 اکمال رکعت به چیست؟
🔸 اگر ۴ رکعت نافله شب خواند و وقت اذان صبح رسید، تکلیف چیست؟ آیا نافله را ادامه دهد یا خیر؟
🔹 لا قُربَةَ بالنَّوافِلِ إذا أضَرَّت بالفَرائضِ
🔸 نمازها را در چه وقتی میتوانیم قضا کنیم؟
🔹 مصیبتِ اکبر برای ولدِ اکبر «قضا کردن نمازهای پدر» است!
🔸 نوافل (نمازهای مستحبی) را هنگام وقت فضیله میتوانیم قضا کنیم؟ (نظر صاحب شرایع و نظر صاحب مدارک؟)
#فقه
#تدریس_شرایع
@Nardebane_feghahat
شرائع الاسلام 97.mp3
6.44M
✔️ تدریس کتابِ فقهی «شرائع الإسلام- محقق حلی- کتاب الصلاة- جلسه نهم» 97
🔹 اگر بعد از دخول وقت، عذری برای خواندن نماز رخ داد (مانند حیض یا جنون ادواری) آیا بعد از برطرف شدن آن عذر، باید نماز را خواند؟
🔸 قاعده «القضاء فرع الأدا»
🔹 حکمِ جعلی و حکمِ فعلی
🔸 مشهورِ قدما طهارتی را «مبیح للصلوة» میدانند که بعد از دخول وقت باشد، خلافاً للمتأخرین
🔹 قید «طهارت» در عبارت مرحوم محقق حلی، یا به جهت همین فتوای قدما است یا قید غالبی میباشد
🔸 چرا در کلام محقق(ره) فقط قید طهارت آمده، و سخنی از قیدِ قبله و طهارت لباس مصلی و... نیست؟
🔹 «علی الأظهر» اشاره به نظر ابنجنید، سید مرتضی و ابنبابویه دارد
🔸 اگر قبل از وقت نماز، عذری (مثلا حیض و جنون) داشت و در پایان وقت آن مانع برطرف شد، در چه صورتی باید نماز را بجا آورد؟
🔹 «سعد بن طریف» و «مفضل بن صالح»
#فقه
#تدریس_شرایع
@Nardebane_feghahat
شرائع الاسلام 98.mp3
6.6M
✔️ تدریس کتابِ فقهی «شرائع الإسلام- محقق حلی- کتاب الصلاة- جلسه دهم» 98
🔸 آیا «عبادات صبی» شرعی است یا مجرّد تمرین میباشد؟
🔹 قدما «عبادات صبی» را «تمرینی» میدانستند، اما مشهورِ متأخرین قائل به «شرعیّت» هستند
🔹 اگر صبی در وسط نماز -بما لا یبطل الصلاة- به بلوغ برسد، وظیفهاش چیست؟
🔸 بیان برخی ثمراتِ بحثِ «عبادات صبی»
🔹 ادلّه شرعیتِ عبادتِ صبی
🔸 نظر آیت الله مددی پیرامون ابراهیم بن هاشم
🔹 الأمر بالأمر (بحث اصولی)
🔸 آیت الله خویی(ره) قائل به شرعیّت عباداتِ صبی است، زیرا الأمر بالأمر أمرٌ
🔹 محقق حلی(ره) قائل به تمرینیبودنِ عبادتِ صبی است
🔸 امتثالِ «مأمور به» مقتضی اجزاء است
🔹 فرضهای عجیب در مورد شکیّات نماز!
🔸 مراد از «علی الأشبه»
#فقه
#تدریس_شرایع
@Nardebane_feghahat
شرائع الاسلام 99.mp3
4.85M
✔️ تدریس کتابِ فقهی «شرائع الإسلام- محقق حلی- کتاب الصلاة- جلسه یازدهم» 99
🔹 إذا تعذّر العلم قام الظنّ مقامه
🔸 مقدّمات انسداد
🔹 انسداد کشفی و انسداد حکومتی
🔸 نقل ماجرایی از مرحوم آیت الله بجنوردی(ره)
🔹 میرزای قمی، مرحوم آیت الله سید محسن حکیم، مرحوم آیت الله سید محمد روحانی از قائلین به انسداد بودهاند
🔸 بحث انسداد در اجتهاد بسیار مهم است
🔹 فتاوایِ فقیهی که انسدادی است با فقیهی که قائل به انسداد نیست، تفاوت پیدا میکند
🔸 تصوّر غلطی که در مورد انسدادیّون وجود دارد!
🔹 سنخِ احتیاط در مسائل اصولی، کلامی، فقهی با هم متفاوت است و از این مسأله بسیار مهم در بحثِ انسداد بحث میشود
🔸 خسارت بزرگی است که از خواندنِ مبحث انسداد غافل شویم
🔹 نظر بزرگانی مانند مرحوم علامه طباطبایی و امام خمینی در مورد بحث انسداد
🔸 سه مبحثِ مهم است که فقط در انسداد خوانده میشد:
الف) تراکم ظنون
ب) خبر واحد مظنون الصدور
ج) حجیّت خبر واحد در اعتقادات
🔹 مبحث انسداد بسیار ارزشمند است و قابلِ قیمتگذاری نیست
🔸 بحثِ ما پیرامون صحت یا بطلانِ قولِ به انسداد نیست، بلکه منظور خواندن این بحث است
#فقه
#تدریس_شرایع
@Nardebane_feghahat
شرائع الاسلام 100.mp3
7.37M
✔️ تدریس کتابِ فقهی «شرائع الإسلام- محقق حلی- کتاب الصلاة- جلسه دوازدهم» 100
#فقه
#تدریس_شرایع
@Nardebane_feghahat
شرائع الاسلام 101.mp3
6.15M
✔️ تدریس کتابِ فقهی «شرائع الإسلام- محقق حلی- کتاب الصلاة- جلسه سیزدهم» 101
#فقه
#تدریس_شرایع
@Nardebane_feghahat
شرائع الاسلام 102.mp3
6.72M
✔️ تدریس کتابِ فقهی «شرائع الإسلام- محقق حلی- کتاب الصلاة- جلسه چهاردهم» 102
🔹 بحثِ «قبله»
🔸 نکتهای ادبی پیرامون روایتِ «إنَّ للّه حُرُماتٍ ثَلاثًا لَيسَ مِثلَهُنَّ شَيءٌ»
🔹 کعبه قبلهی مسجدالحرام است، و مسجدالحرام قبله اهل حرم است، و قبله کسانی که خارج از مکه هستند، «حرم» است
🔹 مزدلفه و منا داخل در حرم است، ولی عرفات خارج از محدودهی حرم است
🔸 برخی قبله را بنای کعبه دانستهاند و برخی جهت کعبه را
🔹 اگر کسی خواست در داخلِ کعبه نماز بخواند، به کدام سمت نماز بخواند؟
🔸 خواندنِ نماز فریضه در جوفِ کعبه کراهت دارد و کراهت در آن به معنایِ قلّت ثواب است
🔹 چرا برخی خواندن نماز فریضه داخل کعبه را حرام دانستهاند؟
🔸 نماز خواندن بر پشتبامِ کعبه چه حکمی دارد؟ به کدام سمت نماز بخواند؟ (نظر شیخ طوسی در کتاب مبسوط و خلاف چیست؟)
🔹 برخی گفتهاند که اگر بر پشتِبامِ کعبه خواست نماز بخواند، به پشت بخوابد و رو به بیت المعمور که در آسمان چهارم یا هفتم است، نماز بخواند
🔸 ما جهت کعبه را ملاک میدانیم، نه حیطان و جُدران را
#فقه
#تدریس_شرایع
@Nardebane_feghahat
شرائع الاسلام 103.mp3
5.74M
✔️ تدریس کتابِ فقهی «شرائع الإسلام- محقق حلی- کتاب الصلاة- جلسه پانزدهم» 103
🔸 مسائلی پیرامون «قبله»
#فقه
#تدریس_شرایع
@Nardebane_feghahat
شرائع الاسلام 104.mp3
8.69M
✔️ تدریس کتابِ فقهی «شرائع الإسلام- محقق حلی- کتاب الصلاة- جلسه شانزدهم» 104
🔸 چگونه علم به جهت قبله حاصل میشود؟ (فرمایشات مرحوم صاحب حدائق)
🔹 «معاینه، شیاع، خبر محفوف به قرائن، محراب معصوم» راههای علم به جهت قبله است
🔸 محراب پیغمبر (صلیاللهعلیهوآله) و محراب مسجد کوفه
🔹 توضیحی پیرامون محراب مسجد بصره
🔸 محراب مسجد مدائن و محرابی در سامرا
🔹 اذا تعذّر العلم قام الظنّ مقامه
🔸 امارات مفید ظنّ درباره جهت قبله
🔹 قبر معصوم و جهت قبله
🔸 ریاح و منازل القمر (در تشخیص جهت قبله)
🔹 برخی معتقدند که اگر کافر در مورد جهت قبله خبری داد، نمیتوان اعتماد کرد، به دلیل آیه نبأ (وقتی خبر فاسق قابل اعتماد نیست، در مورد کافر به طریق أولی)
🔸 محقق حلی معتقد است که مناط، افاده ظنّ است، ولو ظن از کلامِ کافر حاصل شده باشد
#فقه
#تدریس_شرایع
@Nardebane_feghahat
شرائع الاسلام 105.mp3
11.55M
✔️ تدریس کتابِ فقهی «شرائع الإسلام- محقق حلی- کتاب الصلاة- جلسه هفدهم» 105
#فقه
#تدریس_شرایع
@Nardebane_feghahat
شرائع الاسلام 106.mp3
9.13M
✔️ تدریس کتابِ فقهی «شرائع الإسلام- محقق حلی- کتاب الصلاة- جلسه هجدهم» 106
🔸 شرایط لباس مصلی
🔹 میته چیست؟
🔸 نکتهای ادبی پیرامون «لا یجوز الصلاة»
🔹 لو وُصلیه یا وَصلیه؟!
🔸 آیا «دباغی» مطهّر جلد است؟!
🔹 بررسی فروعات فقهی دیگر در لباس مصلی
#فقه
#تدریس_شرایع
@Nardebane_feghahat
شرائع الاسلام 107.mp3
7.96M
✔️ تدریس کتابِ فقهی «شرائع الإسلام- محقق حلی- کتاب الصلاة- جلسه نوزدهم» 107
#فقه
#تدریس_شرایع
@Nardebane_feghahat