eitaa logo
نردبان فقاهت
4.4هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
40 ویدیو
86 فایل
رضاحسینی ارتباط با ادمین @Rezahosseini7575 انتشار مطالب حوزوی، دروس خارج فقها، ادبیات، اصول، فقه
مشاهده در ایتا
دانلود
ادامه جلسات هم ضبط شده، اما به مرور در کانال ارسال خواهد شد. @Nardebane_feghahat
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
✔️ تدریس کتابِ فقهی «شرائع الإسلام- محقق حلی- کتاب الصلاة- جلسه پنجاه و چهارم» 142 🔹 ادامه بحثِ قواطع الصلاة (مبطلات نماز) 🔸 التفات به ما وراء 🔹 تکلّم به کلام آدمی (دو حرف و بیشتر در نماز) 🔸 ضحک، قهقهه، تبسّم 🔹 «فعل کثیر» از مبطلات نماز است 🔸 بکاء در نماز 🔹 البکاء للحسین(علیه‌السلام) طبق نظر صاحب عروه محلّ اشکال است، ولی از دیدگاه آیت الله سیستانی جایز است 🔸 مبطلیّت «أکل و شرب» روایت ندارد 🔹 استثناء برای شرب در صلاة 🔸 معقوص الشعر 🔹 مکروهات در نماز @Nardebane_feghahat
✔️ قال السيّد اليزدي(ره) في العروة: 🔸 ربما يقال بجواز البكاء على سيد الشهداء - أرواحنا فداه - في حال الصلاة، وهو مشكل. 📚 العروة الوثقى، [١٧٤٤] مسألة ٤٣ ✔️ السيّد السيستاني (دام ظلّه): الأظهر الجواز. 📚 تعليقة العروة، تعليقة رقم ٦٧٥ @Nardebane_feghahat
✔️ درس خارج فقه آیت الله سید احمد (حفظه‌الله تعالی) ✔️ حَدَّثَنَا عَبْدُ الْوَاحِدِ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ عُبْدُوسٍ النَّيْسَابُورِيُّ الْعَطَّارُ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ بِنَيْسَابُورَ فِي شَعْبَانَ سَنَةَ اثْنَتَيْنِ وَ خَمْسِينَ وَ ثَلَاثِمِائَةٍ قَالَ حَدَّثَنَا عَلِيُّ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ قُتَيْبَةَ النَّيْسَابُورِيُّ عَنِ الْفَضْلِ بْنِ شَاذَانَ قَالَ: سَأَلَ الْمَأْمُونُ عَلِيَّ بْنَ مُوسَى الرِّضَا علیه السلام أَنْ يَكْتُبَ لَهُ مَحْضَ الْإِسْلَامِ عَلَى سَبِيلِ الْإِيجَازِ وَ الِاخْتِصَارِ فَكَتَبَ(ع) لَه‏... اجْتِنَابُ الْكَبَائِرِ وَ هِيَ‏ قَتْلُ النَّفْسِ‏ الَّتِي حَرَّمَ اللَّهُ* تَعَالَى وَ الزِّنَاءُ وَ السَّرِقَةُ وَ شُرْبُ الْخَمْرِ وَ عُقُوقُ الْوَالِدَيْنِ وَ الْفِرَارُ مِنَ الزَّحْفِ وَ أَكْلُ مَالِ الْيَتِيمِ ظُلْماً وَ أَكْلُ الْمَيْتَةِ وَ الدَّمِ وَ لَحْمِ الْخِنْزِيرِ وَ ما أُهِلَّ لِغَيْرِ اللَّهِ بِهِ‏ مِنْ غَيْرِ ضَرُورَةٍ وَ أَكْلُ الرِّبَا بَعْدَ الْبَيِّنَةِ وَ السُّحْتُ وَ الْمَيْسِرُ وَ الْقِمَارُ وَ الْبَخْسُ فِي الْمِكْيَالِ وَ الْمِيزَانِ وَ قَذْفُ الْمُحْصَنَاتِ وَ اللِّوَاطُ وَ شَهَادَةُ الزُّورِ وَ الْيَأْسُ مِنْ رَوْحِ اللَّهِ وَ الْأَمْنُ مِنْ مَكْرِ اللَّهِ وَ الْقُنُوطُ مِنْ رَحْمَةِ اللَّهِ وَ مَعُونَةُ الظَّالِمِينَ وَ الرُّكُونُ إِلَيْهِمْ وَ الْيَمِينُ الْغَمُوسُ‏ وَ حَبْسُ الْحُقُوقِ مِنْ غَيْرِ الْعُسْرَةِ وَ الْكَذِبُ وَ الْكِبْرُ وَ الْإِسْرَافُ وَ التَّبْذِيرُ وَ الْخِيَانَةُ وَ الِاسْتِخْفَافُ بِالْحَجِّ وَ الْمُحَارَبَةُ لِأَوْلِيَاءِ اللَّهِ تَعَالَى وَ الِاشْتِغَالُ بِالْمَلَاهِي وَ الْإِصْرَارُ عَلَى الذُّنُوبِ. 🔹 «ما کتبه الرضا علیه‌السلام عن المأمون» رساله‌ای است در عیون اخبار الرضا (علیه‌السلام) که منسوب به حضرت رضا(علیه‌السلام) می‌باشد، از انفرادات صدوق است که در تحف العقول هم آمده است. 🔸 تعدادی از روایات داریم که مرحوم صدوق از یک‌نفر به نام «عَبْدُ الْوَاحِدِ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ عُبْدُوسٍ النَّيْسَابُورِيُّ الْعَطَّارُ» (یا خودش عطّار بوده یا پدرش) نقل می‌کند. در سال 352 به نیشابور رفتند و مقداری از میراث‌های فضل را از ایشان نقل می‌کنند. 🔹 شیخ صدوق آثار فضل را از طریق عطار نیشابوری از طریق ابن‌قتیبه نقل کرده است، مانند: همین رساله امام رضا‌(ع) به مأمون از محض الاسلام. علل الشرایع آورده... 🔸 لذا این روایت را برخی «حسنه» گرفته‌اند (یعنی شخص امامی ممدوح باشد ولی توثیق نشده باشد) برخی مصحّحه گرفته‌اند اصطلاحاً، یعنی به نظر آنها صحیح است... 🔸 صدوق در ادامه دو طریق اضافه کرده که آنها را نمی شناسیم. 🔹 اینکه می گویند فضل با مأمون مناظره کرده ثابت نیست و اینکه حضرت رضا (علیه‌السلام) نامه ای نوشته باشند، راهی به اثباتش نداریم. 🔸 بنابراین روایت عیون، مشابهاتی با روایت اعمش دارد با این تفاوت که یکی به امام صادق(ع) و دیگری به امام رضا(ع) باز می‌گردد. 🔹 به نظر ما روایت نیست که بگوییم حسنه است یا صحیحه! @Nardebane_feghahat
✳️ «مصادف مدنی» ✔️ أبو إسماعيل، مصادف المدني، يظهر من الروايات أنه كان مولى لأبي عبد الله وأبي الحسن (عليهما السلام). و عن ابن الغضائري أنه ضعيف، وفي الإختيار بسند ليس بالقوي عن «علي بن عطية، عن مصادف قال: اشترى أبو الحسن ضيعة بالمدينة أو قال قرب المدينة. قال: ثم قال لي: إنما اشتريتها للصبية - يعني ولد مصادف - و ذلك قبل أن يكون من أمر مصادف ما كان». و يلاحظ أن الكشي أو الشيخ أو أحد الرواة يذكر أمرا ما حدث من مصادف غيّر حاله، و هو قد عاصر فتنة أبي الخطاب و نقل أقوالهم له (عليه السلام). @Nardebane_feghahat
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
✔️ تدریس کتابِ فقهی «شرائع الإسلام- محقق حلی- کتاب الصلاة- جلسه پنجاه و پنجم» 143 🔹 تحمید بعد از عطسه در نماز 🔸 تسمیت (تشمیت) 🔹 جوابِ سلام‌ در نماز 🔸 أفضل القنوتات، ادعیه مأثوره است 🔹 اگر کسی در نماز از خداوند شیء حرامی را طلب کند، حکم تکلیفی و وضعیِ آن چیست؟ 🔸 مواردی که «قطعِ صلات» جایز است 🔹 موارد مذکوره، علی سبیل المثال است و خصوصیت ندارد @Nardebane_feghahat
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
✔️ تدریس کتابِ فقهی «شرائع الإسلام- محقق حلی- کتاب الصلاة- جلسه پنجاه و ششم» 144 🔹 فضیلت روز جمعه (مطالبی از کتاب جواهر الکلام) 🔸 دلیل وجوب نماز جمعه از قرآن کریم 🔹 اختلاف فقها در مورد حکم نماز جمعه 🔸 حضور معصوم برای وجوب نماز جمعه کافی نیست، بلکه باید بسطِ ید هم داشته باشد 🔹 مشکوک‌بودنِ برخی روایات! 🔸 برخی از عامه، نماز جمعه را قصرِ نماز ظهر می‌دانند، ولی ما معتقدیم که نماز جمعه یک صلاتِ مستقل است 🔹 اسقاطِ نماز ظهر 🔸 جهر در نماز جمعه و نماز ظهر روز جمعه 🔹 وقتِ نماز جمعه 🔸 این که آیا می‌توانیم خطبه‌ها را قبل از زوال بخوانیم یا حتماً باید بعد از زوال باشد، اختلاف است 🔹 برخی احکام نماز جمعه @Nardebane_feghahat
✔️ فضیلت روز جمعه در روایات 🔹 يوم الجمعة الذي هو خيرة الله من الأيام و سيدها و يوم المزيد و يوم الشاهد و لم تطلع الشمس على أفضل منه و لا أكثر معافى من النار تنزل فيه الرحمة و يغفر فيه للعباد و تضاعف فيه الحسنات، و يمحى فيه السيئات، و ترفع فيه الدرجات، و يستجاب فيه الدعوات، و تكشف فيه الكربات، و نقضي فيه الحوائج العظام، لله فيه عتقاء و طلقاء من النار، ما دعا الله فيه أحد من الناس و عرف حقّه وحرمته إلا كان حقا على الله عز وجل أن يجعله من عتقائه و طلقائه من النار ، و من مات فيه أو في ليلته مات شهيداً وبعث آمناً بل يكتب لمن مات فيه عارفاً بحق أهل البيت عليهم‌السلام براءة من النار و براءة من العذاب و من مات في ليلته أعتق من النار و هو اليوم الذي حملت فيه مريم، و هبط فيه‌ الروح الأمين و ليس للمسلمين عيد بعد يوم غدير خم أولى منه بل هو أعظم عند الله من يومي الفطر و الأضحى، و فيه خمس خصال: خلق الله فيه آدم، و أهبط الله فيه آدم إلى الأرض، وفيه توفّي الله آدم، و فيه ساعة لا يسأل الله فيها أحد شيئاً إلا أعطاه إياه ما لم يسأل محرماً، ...و كلام الطير فيه إذا لقي بعضها بعضا سلام سلام يوم صالح و هو الذي جمع الله فيه الخلق لولاية محمد (صلى‌الله‌عليه‌وآله‌) و وصيه في الميثاق، ...و هو اليوم الأزهر وليلته الغراء، ...و فيه يخرج قائم آل محمد (صلى‌الله‌عليه‌وآله) كما أن فيه تقوم القيامة... 📚 جواهر الكلام، النجفي الجواهري، الشيخ محمد حسن ج11 ص130 @Nardebane_feghahat
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
✔️ تدریس کتابِ فقهی «شرائع الإسلام- محقق حلی- کتاب الصلاة- جلسه پنجاه و هفتم» 145 🔹 ادامه بحثِ «نماز جمعه» @Nardebane_feghahat
✔️ درس خارج فقه آیت الله جوادی آملی 98/07/17 تحقیق در مسئله این است که صدای زن از آن جهت که صدای زن است عورة نیست؛ در بعضی از صحنه‌ها زن‌ها می‌آمدند سخنرانی می‌کردند و وجود مبارک پیغمبر هم گوش داد. یک روایت بسیار لطیفی سیدنا الاستاد (رضوان الله تعالی علیه) در بعضی از بخش‌های همین مجلدات اولیه المیزان نقل کردند که در یکی از صحنه‌ها زنی در حضور پیغمبر (صلّی الله علیه و آله سلّم) آمد سخنرانی کرد خیلی شفاف، عرض کرد یا رسول الله تمام این فضایل را که شما به مردها دادید! اگر جبهه جنگ است، اینها؛ اگر مرزداری است، اینها؛ اگر حماسه‌های دیگر است، اینها؛ اگر مسئولیت‌های کشورداری است، اینها؛ پس ما چه؟! خیلی این سخنرانی جالب است! حضرت همه را گوش داد در مسجد هم بود. بعد وجود مبارک پیغمبر (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌) رو کرد به اصحاب فرمود شما زنی با این شهامت دیدید که این‌طور در حضور نبی اسلام سخنرانی بکند؟! بعد فرمود حقوق شما هم همین است شما می‌توانید در جبهه‌ها شرکت کنید ولی اسلحه به دستتان نیست، پرستاری مردها درمان مجروحین که می‌توانید بکنید، چه کسی گفت شما نمی‌توانید بروید جبهه؟! چه کسی گفت شما نمی‌توانید در این مسایل شرکت کنید؟! اینها را مفصل بحث کرد. این روایت خیلی روایتِ عجیب و کارساز است! اول حضرت فرمود که زنی شما در مشرق و مغرب دیدید که این‌طور حماسی و مستقل و مستدل سخنرانی کند؟! بعد به این زن فرمود که در بسیاری از مسایل شما شرکت می‌کنید اما شما حواستان جمع باشد مادریِ شما این کشور را اداره می‌کند، شما قدر مادری را نمی‌دانید، قدر فرزندداری را نمی‌دانید، «جِهَادُ الْمَرْاَةِ حُسْنُ التَّبَعُّل» را نمی‌دانید، شما اینها را کم می‌گیرید، شما خیال می‌کنید که اینها کهنه‌شویی است، شما دارید انسان تربیت می‌کنید، چون اینها را کم حساب می‌کنید خیال می‌کنید که فقط اسلحه برداشتن حفظ دین است، شما غفلت کردید، نه اینکه ما کوتاه آمده باشیم، دین کم نیاورد برای شما، شما کم حساب کردی! شما انسان دارید می‌سازید، انسان تربیت می‌کنید. چرا اگر زنی در دروان نفاس بمیرد «ماتت شهیدة» («قال انّ شهداء امتی... و النفساء شهید...») «الشهید بغیر قتل‌ کالغریق و النفساء...» . چرا؟ ثواب شهید را می‌برد این یک جهاد است، تنها «جِهَادُ الْمَرْاَةِ حُسْنُ التَّبَعُّل» نیست، اگر در دروان نفاس ـ خدای ناکرده ـ مُرد «ماتت شهیدة» یا نه؟ او دارد مبارزه می‌کند با جامعه فاسد، او دارد انسان تربیت می‌کند، این کم است؟! این روایت را حتماً ملاحظه بفرمایید، در همان مجلّدات اولیه المیزان است. @Nardebane_feghahat
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
✔️ تدریس کتابِ فقهی «شرائع الإسلام- محقق حلی- کتاب الصلاة- جلسه پنجاه و هشتم» 146 🔹 تعداد حاضرین در نماز جمعه چند نفر باید باشند؟ (نظر محقق حلی- نظر شیخ طوسی) 🔸 آیا « شرطیت عدد» برای دو خطبه و نماز جمعه، شرط ابتدائی است یا شرط استمراری؟ 🔹 اگر بپذیریم که خطبتین بدل از دو رکعت نماز است، آیا لازم است که بدل و مبدل‌منه در تمام احکامشان مانند همدیگر باشند؟ 🔸 خطبتَیْن در صلاة الجمعه 🔹 خطبه‌های نماز جمعه حاوی چه مطالبی باید باشد؟ 🔸 خطیب باید ایستاده خطبه بخواند 🔹 نماز جمعه در چهارشنبه! 🔸 اولین کسی که نماز جمعه را نشسته خواند 🔹 تمام احکام تکلیفیه، متوقّف بر «قدرت» است 🔸 آیا طهارت در حالِ خطبتین لازم است؟ 🔹 چرا مصنّف، عدم شرطیت طهارت را «أشبه» دانست؟ 🔸 آیا رفعِ صوت هنگام خطبتین واجب است؟ @Nardebane_feghahat
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
✔️ تدریس کتابِ فقهی «شرائع الإسلام- محقق حلی- کتاب الصلاة- جلسه پنجاه و نهم» 147 🔹 «جماعت» شرطِ ابتدائیِ نماز جمعه است، نه شرط استدامه‌ای 🔸 آیا تعبیر واجب‌بودن امری بر امام (علیه‌السلام) تعبیرِ غلطی است؟ 🔹 بین دو نماز جمعه باید چقدر مسافت باشد؟ 🔸 نهی در عبادات، مفسد است 🔹 اگر ندانیم که کدامیک از دو نماز جمعه زودتر شروع شده، تکلیف چیست؟ 🔸 الإشتغال الیقینی یقتضی الفراغ الیقینی 🔹 فراغ یقینی و فراغ احتمالی 🔸 نماز جمعه بر چه کسانی واجب است؟ 🔹 نماز جمعه بر چه کسانی واجب نیست؟ 🔸 منظور از «حَضَر» سفر شرعی است، لذا... 🔹 اگر افرادی که نماز جمعه بر آنها واجب نیست، در نماز جمعه حاضر شوند، آیا مکمّل عدد محسوب می‌شوند؟ 🔸 فرق «تردّد» با «احتیاط واجب» 🔹 اشاره‌ای مختصر به بحث تکلیف کفار به فروع @Nardebane_feghahat
✔️ درس خارج فقه آیت الله نوری همدانی 94/07/11 🔹...مادرِ «ابن‌ زیاد» ایرانی بود، زیرا «مرجانه» اصلش «مهرگان» است. زیاد در زمان عُمَر در شیراز والی بود و از همان‌جا زنی به نام مهرگان گرفت که نامش را در عربی «مرجانه» نامیدند... @Nardebane_feghahat
✔️ درس تفسیر آیت‌الله عبدالله جوادی‌ آملی 73/01/16 🔹 مي‌فرمايد: ﴿وَلا تَكُنْ كَصاحِبِ الْحُوتِ﴾ مبادا مثل يونس باشي كه او قوم خودش را ترك كرده است! گرچه مأموريتِ او بيش از آن اندازه نبود، اما اگر يك حوصله بيشتري به خرج مي‌داد أوليٰ بود. فرمود مثل یونس نباش ﴿وَ لا تَكُنْ كَصاحِبِ الْحُوتِ﴾ كه فاصله بگيري، هجر جميل چيز بسيار خوبي است، اما هجر غيرجميل يعني قهر كردن، اين كار انبيا نيست... @Nardebane_feghahat
✔ استاد سید منیر خباز: 🔹 ویژگی درس آیت الله سیستانی این بود که در فهم افکار و نظریات نائینی دقیق بود، زیرا ایشان یک دوره کامل اصول را نزد شاگرد نائینی یعنی شیخ حسین حلی سپری کرده بود و شیخ حلی در آن دوره به نام «زبان محقّق نائینی» و نزدیکترین شاگرد وی معروف بود. از این رو سید سیستانی در درس خود بسیار در آراء سید خویی و فهم او از نظریات نائینی مناقشه می‌کرد و در بسیاری از موارد قائل به سوءِ برداشتِ سید خوئی از نظریات محقق نائینی بود، زیرا سید سیستانی در این زمینه تکیه بر استادی داشت که به محقق نائینی نزدیکتر از سید خویی بود. @Nardebane_feghahat
✔️ برخی فقها مانند شیخ انصاری و امام خمینی، مفهومِ عدالت را «ملکه» دانسته‌اند و برخی از قبیل مرحوم وحید بهبهانی و مرحوم خویی، ملکه‌بودنِ عدالت را قبول ندارند. @Nardebane_feghahat
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
✔️ تدریس کتابِ فقهی «شرائع الإسلام- محقق حلی- کتاب الصلاة- جلسه شصتم» 148 🔹 وجوب یا عدم وجوبِ نماز جمعه بر عبد (مکاتب و مدبّر و...) 🔸 کسی که وجوبِ نماز جمعه از او ساقط است، میتواند نماز ظهر خود را در اول وقت بخواند؟ 🔹 مسافرت بعد از زوال روز جمعه؟ 🔸 مسافرت بعد از فجر روز جمعه؟ 🔹 آیا إصغاء نسبت به خطبتَیْن واجب است؟ (دو قول در مسأله) 🔸 آیا تکلّم در اثناء خطبتَیْن حرام است؟ @Nardebane_feghahat
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
✔️ تدریس کتابِ فقهی «شرائع الإسلام- محقق حلی- کتاب الصلاة- جلسه شصت و یکم» 149 🔸 شرایطِ امام جمعه 🔹 نماز جمعه بر مسافر 🔸 اذان ثانی در یوم الجمعة بدعت است 🔹 بدعت در دین! 🔹 بیع در روز جمعه 🔸 تعبیر «بعد الزوال» بهتر از تعبیر «بعد الأذان» است 🔹 آیا فقط بیع عند النداء نهی دارد یا هر یک از عقود و معاوضات 🔸 معامله عند النداء (از حیث حکم تکلیفی و وضعی) 🔹 اگر بر یکی از متعاقدین نماز جمعه واجب باشد و بر دیگری واجب نباشد، بیع و شراء بر هریک از آنها چه حکمی دارد؟ 🔸 توضیح مختصری پیرامونِ نهی در عبادات و معاملات 🔹 «موجوداً» در متن، به معنای «حاضراً» است 🔸 قیدِ «بسط ید» مهم است 🔹 نماز جمعه در عصر غیبت 🔸 معنای استحباب در متن، نفیِ وجوبِ تخییری نیست 🔹 اگر مأموم به جهت ازدحام جمعیت نتواند با امام جمعه در رکعت اول به سجده برود، تکلیف چیست؟ @Nardebane_feghahat
✔️ درس خارج فقه استاد محمدتقي شهيدی 96/02/13 🔹 مرحوم خویی فرموده‌اند کبائر و صغائر نداریم و همه معاصی کبائرند و تنها برخی از برخی أکبر هستند و کبیره‌بودن نسبی است. @Nardebane_feghahat
✔️ درس خارج فقه استاد محمدتقي شهيدی 95/07/04 🔹 قولی است که مرحوم آقای بروجردی اختیار کردند وفاقاً للسلار و ابن‌‌ادریس که نماز جمعه در عصر غیبت حرام است. نه تنها واجب تعیینی نیست بلکه واجب تخییری هم نیست و حرام است. 🔸 البته ظاهر کلمات این بزرگان حرمت ذاتیه نیست. حرمت تشریعیه است که قبلا عرض کردیم و لذا اگر کسی رجاء بخواند بعد دو مرتبه نماز ظهر را بخواند مشکلی ندارد. و آقای حکیم صریحاً گفته است که ما مشروع نمی‌دانیم نماز جمعه را در عصر غیبت اما رجاء می‌توان خواند. @Nardebane_feghahat
✔️ آیت الله شبیری زنجانی (حفظه‌الله‌تعالی): 🔹 آقای مروارید می‌گفت: مرحوم نخودکی شرح لمعه تدریس می‌کرد. 🔸 همچنین می‌گفت: وی وصیّ پدرم و قیّم ما بود و مایل بود که دخترش را به من تزویج کند ولی من میل نداشتم با دخترش ازدواج کنم. لذا برای احترام حاج شیخ حسنعلی تا ایشان زنده بود، ازدواج نکردم. بعد از وفات ایشان در سال ۱۳۶۱، آقای مروارید ازدواج کرد. (نیمه دوم جمادی الآخره ۱۴۳۲) 📚 جرعه‌ای از دریا ج3 ص430 @Nardebane_feghahat
✔️ از یکی از اساتید شنیدم که مرحوم علامه طباطبایی وقتی در حرم امام رضا (علیه‌السلام) از ایشان التماس دعا درخواست مي‎شد، مي‎گفتند: «برويد از حضرت بگيريد؛ ما اينجا كاره‎ای نيستيم؛ همه چيز آنجاست!» @Nardebane_feghahat
✔️ آیت الله : 🔹 (ره) از دنیا می‌رود، بعد از هزار سال قبر شکافته می شود، می‌آیند علمای تهران، همه می‌بینند، از طرف حکومت وقت هم می‌آیند می‌بینند: بدن سالم، ناخن ها را که گرفته یک ناخن مانده، از آن معلوم می شود، کی فوت شده، روز پنجشبه بوده، چون مستحب این است. تا این اندازه این مرد هنر کرده. و عملوا الصالحات به این حدّ. آن وقت مهم این است: بدن مثل گل نوشکفته، بعد از هزار سال. آنچه مهم‌تر است این است که عنکبوت دور عورت تنیده. چون همه حساب شده است که این قبر خراب می شود، می آیند می‌بینند برای این که حرمت او حفظ بشود، عنکبوت را خدا می‌فرستد، دور عورت او بتند تا این عورت دیده نشود، آن وقت فحل الفحولِ فلسفه وقتی چشمش به آن بدن می‌افتد نظرش در بدایع الحکم بر‌می‌گردد. آقا علی مدرس زنوزی، انقلاب فکری‌اش از دیدن جنازه صدوق بوده است. @Nardebane_feghahat
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
✔️ تدریس کتابِ فقهی «شرائع الإسلام- محقق حلی- کتاب الصلاة- جلسه شصت و دوم» 150 🔸 آداب روز جمعه 🔹 نکاتی پیرامون غسل جمعه 🔸 نوافل روز جمعه 🔹 علت استفاده از تعبیرِ «جاز» 🔸 أخذِ شارب 🔹 تفاوت سکینه و وقار 🔸 بلاغتِ خطیبِ جمعه 🔹 مستحباتی برای خطیب جمعه 🔸 سلام‌کردنِ خطیب قبل از خطبه 🔹 جلوس بعد از خطبه 🔸 عدول از سوره در اثناء نماز جمعه 🔹 استحباب جهر در نماز ظهر در روز جمعه 🔸 احتمالی در مورد تعبیرِ «افضل» در متن @Nardebane_feghahat
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
✔️ تدریس کتابِ فقهی «شرائع الإسلام- محقق حلی- کتاب الصلاة- جلسه شصت و سوم» 151 🔸 صلاة العیدین (نماز عید فطر و قربان) 🔹 وجه تسمیه «عید» 🔸 صلاة العیدین در صورتِ «حضور امام + بسط ید او» واجب است 🔹 اذا انتفی الشرط انتفی المشروط 🔸 نقلی از آیت الله شبیری زنجانی در مورد صلاة العید 🔹 شیخ مفید(ره) خواندنِ نماز عید را به فرادا جایز نمی‌داند (دلیل) 🔸 وقت نماز عید 🔹 فرقِ روایت موثقه و حسنه 🔸 کیفیت نماز عید @Nardebane_feghahat