4_6037305270219052405.mp3
7.37M
✔️ تدریس کتابِ فقهی «شرائع الإسلام- محقق حلی- کتاب الصلاة- جلسه شصت و پنجم» 153
🔹 مسائل خمس
🔸 «مسائل» غیر منصرف است، لذا به تنوین خوانده نمیشود
🔹 آیا تکبیرات تسع واجب است؟
🔸 دلیلِ قائلین به وجوب (سید مرتضی، ابنجنید، ابوالصلاح حلبی، ابنادریس و...) چیست؟
🔹 «یعقوب بن یقطین» برادرِ علی بن یقطین است
آیا قنوت نماز عید واجب است؟
🔸 بر فرض وجوبِ قنوت، آیا الفاظ خاصی در آن واجب است؟ یا هر دعایی را میتوان خواند؟
🔹 اگر روز جمعه و روز عید، یکروز باشد، تکلیف برای نماز جمعه و نماز عید چیست؟
🔸 آیا سقوط نماز جمعه در فرض مذکور، به نحو رخصت است یا به نحو عزیمت؟
🔹 امام در خطبه خود اعلام کند که...
🔸 خطبتانِ نماز عید، بعد از صلاة است و مقدّمنمودنِ آن، بدعت است
🔹 ادخال ما لیس من الدین فی الدین
🔸 استماع خطبتین در نماز عید، واجب است یا مستحب؟
🔹 انتقال منبر از مسجد به صحرا؟!
🔸 بعد از طلوع شمسِ روزِ عید، سفر چه حکمی دارد؟
🔹 نکتهای پیرامون ابوبصیر
🔸 تعارض همواره بین دو حجّت است
🔹 لا حجة هیچگاه با حجت تعارض نمیکند
🔸 منشأ تردّد چیست؟
#فقه
#تدریس_شرایع
@Nardebane_feghahat
✔️ در کانال تلگرامی «نردبان فقاهت» نظرسنجی برای انتخابات قرار داده شده. دوستانی که مایل بودند، شرکت نمایند.
این نظرسنجی برای آشنایی با نظرات مخاطبین کانال در نظر گرفته شده است
https://t.me/Nardebane_feghahat
4_5776066972521338015.mp3
6.7M
✔️ تدریس کتابِ فقهی «شرائع الإسلام- محقق حلی- کتاب الصلاة- جلسه شصت و ششم» 154
🔹 صلاة الکسوف
🔸 گاهی کسوف و خسوف به جای یکدیگر استعمال میشوند
🔹 برخی معتقدند که استفاده از «صلاة الکسوف» به جای «صلاة الآیات» از باب تسمیه شیء به اسمِ اغلب افراد است
🔸 کسوف القمر و خسوف الشمس هم استعمال میشود
🔹 چرا به «صلاة الآیات»، صلاة الکسوف میگویند؟
🔸 نماز آیات در چه مواردی واجب میشود؟
🔹 وقت نماز آیات از چه موقع شروع میگردد و تا چه زمانی ادامه دارد؟
🔸 آیا تمام الانجلاء ملاک است یا الأخذ بالإنجلاء (شروع شدن به انجلاء)؟
🔹 ادا و قضا در مورد نماز آیات
#فقه
#تدریس_شرایع
@Nardebane_feghahat
4_5789568395489842921.mp3
5.7M
✔️ تدریس کتابِ فقهی «شرائع الإسلام- محقق حلی- کتاب الصلاة- جلسه شصت و هفتم» 155
🔹 اگر اطلاعی از کسوف نداشته و انجلاء کامل رخ داده باشد، قضای نماز آیات بر او واجب است؟
🔸 آیا قضا تابع اداء است یا قضا دلیل مستأنف و جدید میخواهد؟
🔹 کیفیت نماز آیات
🔸 مستحبات نماز آیات
🔹 شافعی معتقد است که فقط کسوفین را میتوان به جماعت خواند
🔸 اطالهی نماز آیات به مقدار زمانِ کسوف، استحباب دارد
🔹 استحباب طولدادنِ رکوع در نماز آیات
🔸 خواندنِ چه سورههایی در نماز آیات مستحب است؟
#فقه
#تدریس_شرایع
@Nardebane_feghahat
✅ بهشت عاشقتر است نسبت به سلمان تا سلمان به بهشت
روضة الواعظين: قال رسول الله (صلى الله عليه وآله): يا علي إن الجنة تشتاق إليك و إلى عمار وسلمان و أبي ذر والمقداد.
و قال أبو عبدالله (عليه السلام): الإيمان عشر درجات، فالمقداد في الثامنة، و أبوذر في التاسعة، و سلمان في العاشرة.
...قال رسول الله (صلى الله عليه وآله): إن الجنة لأشوق إلى سلمان من سلمان إلى الجنة و إن الجنة لأعشق لسلمان من سلمان للجنة.
📚 بحار الأنوار - العلامة المجلسي - ج ٢٢ الصفحة ٣٤١
@Nardebane_feghahat
4_5845973453663901916.mp3
5.96M
✔️ تدریس کتابِ فقهی «شرائع الإسلام- محقق حلی- کتاب الصلاة- جلسه شصت و هشتم» 156
#فقه
#تدریس_شرایع
@Nardebane_feghahat
✔️ درس خارج فقه آیت الله مظاهری
95/12/21
🔹 اگر کسی گردنبند و دستبند دارد ولو احتياج هم به آن دارد و خمس ندارد، اما مستحب است که زکاتش را بدهد و زکاتش اين است که به کسی که میخواهد به مهمانی برود، بدهد و او به مهمانی برود و برگردد و بعد پس بدهد. روايتی هم داريم که «زَكَاةُ الْحُلِيِّ عَارِيَّتُهُ» مرحوم سيد اين روایت را گرفتهاند و گفتهاند: زکات حُلی مستحب است و زکاتش اين است که به ديگران بدهد تا از آن استفاده کنند.
#فقه
@Nardebane_feghahat
شرائع الاسلام 157.mp3
6.55M
✔️ تدریس کتابِ فقهی «شرائع الإسلام- محقق حلی- کتاب الصلاة- جلسه شصت و نهم» 157
#فقه
#تدریس_شرایع
@Nardebane_feghahat
✔️ درس تفسير آيت الله جوادی آملی
88/10/20
🔹 «و كان أحدهما مِن أهل الري و الآخر مِن أهل قم و كان القميُّ» اين هم قُمّي درست است هم قُمي.
🔸 قمّي با تشديد بر خلاف است، براي اينكه قم تشديد ندارد. اما در خصوص این نه اينكه «ياء» مشدّد باشد، اين را استثنائاً گفتند مشدّدش هم صحيح است. «و كان القمي» «ياء» كه «ياء» نسبت است مشدّد است همهجا. اما قمّي گفتن مطابق با ادبيات نيست. قميّ نه قمّي! اما در خصوص اين گفتند تشديد مشدّد جايز است...
@Nardebane_feghahat
✔️ درس تفسیر آیتالله جوادی آملی
78/02/20
🔹 اگر چيزي از مختصّات پیغمبر نبود، ما بايد پيروي بكنيم. پيروي كردن هم به اين است كه او از آن جهت كه رسول است يك كاري انجام ميدهد -نه از آن جهت كه يك انسان عادي است ﴿يَأْكُلُ الطَّعَامَ وَيَمْشِي فِي الْأَسْوَاقِ﴾ - حالا ما اگر ديديم روز دوشنبه ساعت نه و نيم حضرت از زير ديوار شرقي مدينه عبور كرد ما بگوييم پس اين كار هم مستحب است؟! اينها جزء كارهاي عادي آن حضرت است! بما أنه رسول كه نيست! بما أنه شخصٌ عادی دارد اين كار را انجام ميدهد. پس اين دو قسم {از تبعیت} مستثنا است.
🔸 آن كاري كه جزء مختصات حضرت است: آنها هيچ!
و كارهايي كه براي شخص اوست بما انه شخصٌ انساني: اينها هم هيچ!
كارهايي كه از او به عنوان أنه رسولٌ نبي نشأت گرفته -نه از آن جهت كه شخص عادي است- {از آنها باید تبعیت کرد}
🔹 حالا يك وقتي حضرت خسته بودند در فلان ساعت از روز گرفتند استراحت كردند، مگر ميشود فتوا دارد كه فلان استراحت در فلان ساعت روز مستحب است؟ خب يا فلان غذا را ميل كردند يا اين مقدار غذا را ميل كردند، هيچ كدام دليل فقهي يا اخلاقي نخواهد بود.
🔸 يك وقت است حضرت مستمراً يك كار را انجام ميدهد. خب آن ميشود حكم فقهي يا اخلاقي از آن استنباط كرد. پس وقتي مختصّات حضرت را استثنا كرديم. افعال شخصي را هم خارج كرديم، ميماند افعالي كه از آن حضرت نشأت گرفته بما أنه رسول: اين متبع است و مطاع است و متبوع.
#فقه
@Nardebane_feghahat
◾️ تسلیت
🏴 آجرک الله یاصاحب الزمان🏴
به شهادت رسیدن جمعی از شیعیان در منطقه پاراچنار پاکستان توسط گروههای تکفیری را تسلیت عرض میکنیم.
@Nardebane_feghahat
✔️ استاد حیدری فسایی:
🔸 همهی علما بدون استثنا میگویند ما یک آیات و روایاتی داریم که ظاهرش این است که واجب موسع وجود دارد، مثلا: «أقم الصلاة لدلوک الشمس الی غسق اللیل»
🔹 آقایانی که واجب موسع را قبول ندارند این روایات را توجیه کردهاند. کم کسانی هم نیستند! مثل شیخ مفید و شیخ طوسی! میگویند نماز اول وقت واجب است.
🔸 توجیههای قائلان به امتناع واجب موسع را در کتاب معالم ببینید.
#اصول
#فقه
@Nardebane_feghahat
✔️ آیت الله شبیری زنجانی (مدظلهالعالی):
🔸 مرحوم آشیخ محمّد تقی آملی از علمای خیلی موجّه و صاحب کرامت بود. از آقای آقا رضی شیرازی شنیدم که آشیخ محمّد تقی آملی گفته بود: «من اموات را دیدم که روی قبر خودشان نشسته بودند»
🔹 شنیدم آقای خمینی در تهران در نماز ایشان شرکت میکرد.
📚 جرعهای از دریا ج2 ص616
@Nardebane_feghahat
✔️ استاد سید محمد طباطبایی یزدی:
🔸 آیت الله شبیری زنجانی راجع به حاشیه صاحب عروه بر مکاسب میفرمایند: «هر حاشیهای به یک جنبه فوایدی دارد و خوب است، ولی از لحاظ تتبع بهترین حاشیه بر مکاسب، حاشیۀ سید یزدی است»
🔹 بنده از پدرم شنیدم میفرمود: وقتی من طلبه جوانی بودم و در نجف رسائل و مکاسب میخواندم، به آقا میرزا هاشم آملی برخوردم و ایشان از من پرسید: احوال شما چطور است؟ شما چه میخوانید؟ گفتم: مکاسب میخوانم. ایشان من را تشویق کردند و گفتند: اگر میخواهید به جنبههای معقول مکاسب وارد بشوید، حاشیه کمپانی را بخوانید. اگر میخواهید جنبههای اصولی را ببینید حاشیه آخوند را ببینید. اگر میخواهید مجتهد بشوید و مکاسب را کما هو حقُّه بخوانید علیک بحاشیۀ سید یزدی» این تأییدی است از بزرگان فقه بر جلالت شأن و دقت این حاشیه.
@Nardebane_feghahat
✔️ استاد سید محمد طباطبایی یزدی:
🔹 حکایت جالبی برایتان نقل کنم. پدرم میگفتند: آنقدر مرحوم سید محمد کاظم یزدی را اذیت میکردند، شخصی دنبال او راه افتاده بود و میگفت که سید فقیری هست که قصد ازدواج دارد، آیا اجازه داریم از سهم امام خرج این عروسی را بدهیم؟ ایشان جواب نمیدادند و باز او اصرار میکرد و ایشان جواب نمیدادند، تا اینکه یکی از ملازمان سید سؤال میکند این شخص مورد اشاره سید فقیری است، چرا شما امضا نمیکنید؟ سید نامه را از شخص میگیرد و زبان میزند و عبارتها پاک میشوند و میگوید ببینید روی این نوع کاغذ با یک زبان زدن عبارتها پاک میشود، این شخص امضای من را میخواهد تا بعد عبارتها را پاک کند و آنچه را میخواهد بنویسد. حکمی را انتخاب کرده بودند که معمولاً مراجع جواب میدهند! این نشاندهنده زیرکی ایشان است.
#فقه
@Nardebane_feghahat
✔️ استاد سيد محمد طباطبایی یزدی:
🔹 مرحوم محمد حسین کاشف الغطاء در نشر آثار «سید صاحب عروه» اهتمام داشتهاند و عروة الوثقی را به همراه کتاب دیگری که تألیف خودشان بوده به بغداد میبرد تا چاپ کند و چون ایشان با لسان قوی از تشیع دفاع میکرده است، درب چاپخانه را میبندند و آتش میزنند و خیلی سختی میکشند. ولی عروة الوثقی به همت ایشان در بغداد چاپ میشود.
#فقه
@Nardebane_feghahat
✔️ استاد سید محمد طباطبایی یزدی:
🔸 جالب اینجاست آنقدر شیخ احمد کاشف الغطاء و شیخ محمدحسین کاشف الغطاء اطرافِ سید صاحب عروه را گرفته بودند که پدرشان آقا شیخ علی کاشف الغطاء گله میکرد که فرزندانم، من را رها کردهاند و اطراف سید را گرفتهاند!
🔹 از عبارات مرحوم شیخ محمدحسین کاشف الغطاء این است: «و كنّا نستفرغ الوسع ونسهر الليالي في إصلاح العبارات وجعلها بغاية الوضوح والسلامة بحيث يفهمها حتّى العامي والأُمّي» میگوید ما شب تا صبح بیداری میکشیدیم تا عبارتهای عروة الوثقی را به صورت روان دربیاوریم...
#فقه
@Nardebane_feghahat
✔️ بخشی از شعر آیت الله سید حسین شمس(ره) در مدح حضرت زینالعابدین (علیهالسلام)
علی بن الحسین بگزیده حق
ولی اللّه اعظم بر همه خلق
برای او دو نوع است از ولایت
به او اعطا شده از جانب حق
اگر فرمان دهد فرمان تکوین
نپیچد سر، کسی از ما سوی الحق
اگر حکمی کند در باب تشریع
بود نافذ بَرِ هر باطل و حق
@Nardebane_feghahat
✔️ درس خارج فقه آیت الله صانعی
1392/11/9
🔸 اگر در یک روایت یک نقل، اضافه دارد و یک نقل، آن اضافه را ندارد، مثلاً حدیث «لاضرر» که یا بدون قید نقل شده است: عن النبی یا از معصوم که أنه قال: «لاضرر و لاضرار» بدون ذیل. و در نقل دیگری با ذیل «اسلام» آمده است یا با قید «مؤمن» آمده است «لاضرر و لاضرار فی الاسلام» این یک نقل است. «لاضرر و لاضرار علی مؤمن» این دو نقل با آن نقل با هم تعارض دارند؛ برای اینکه یا «علی مؤمن» بوده است و آن که نیاورده است اشتباه کرده است و یا اینکه اصلاً در آنجا چنین قیدی نبوده است و این آقا اضافه کرده است یا اصلاً در حدیث نبوده و آن زیاد کننده اضافه کرده است.
🔹 در حقیقت، تعارض است بین اصل عدم نقیصه و اصل عدم زیاده. اصل عدم زیاده و اصل عدم نقیصه با هم تعارض دارند.
🔸 اینجا معروف این است که در تعارض بین اصل عدم زیاده و اصل عدم نقیصه، تقدیم با اصل عدم زیاده است. میگوییم زیاد نکرده است و آن کسی که نیاورده است او کم کرده است. عدم زیاده بر عدم نقیصه ترجیح دارد. سرّش هم این است که گفته میشود این زیادت یا کمکردن از باب نقص است و زیاد کردن ابعد از غفلت است، نسبت به نقص.
🔹 نقص هم بعید است، زیاده هم بعید است، اما معمولاً آدم وقتی غفلت میکند زیاد نمیکند، غفلت میکند کم میکند.
🔸 بنابراین غفلت نسبت به زیاده، أبعد از غفلت نسبت به نقیصه است و لذا میگویند ترجیح با اصل عدم زیاده است.
🔹 الّا در یک جا. چون این قاعده یک قاعده عقلائیه در مکاتبات و نقلهایشان است، نه یک قاعده تعبدیه و تأسیسیه، ممکن است بعضی از جاها یک خصوصیاتی بیاید که عدم نقیصه را بر عدم زیاده ترجیح بدهد، خصوصیاتی بیاید که بگوید آن آقا کم نکرده است، آن آقا زیاد کرده، بستگی به موارد دارد؛ مثل اینکه در همین جا گفته شده است در اینجا کلمه اسلام داریم، بگوییم این اصل عدم زیاده نمیآید و اینطور نیست که او کم کرده باشد، این آقا زیاد کرده است؛ برای اینکه خیال کرده است، چون این حکم از شرع است، پس مربوط به اسلام است و دیده که در بعضی از چیزهای دیگر کلمه اسلام هست؛ مثل «لا إخصاء فی الاسلام» مثلاً دیده بعضی جاهای دیگر کلمه اسلام است. این در ذهنش آمده است که این را هم اضافه کرده است. پس ممکن است بعضی از خصوصیات سبب بشود که اصل عدم نقیصه بر اصل عدم زیاده ترجیح پیدا کند.
🔸 پس بنای عقلائی است، ممکن است خصوصیات فرق بکند، ولی طبع قضیه این است. اصل این است که اصل عدم زیاده بر عدم نقیصه مقدم باشد الا مواردی که قرینه و شاهدی بر خلاف این حرف باشد و اصل عدم نقیصه را، ترجیح بدهد مثل همین کلمه «اسلام» که گفتند. تفصیلش را مرحوم نائینی در این «منیة الطالب» که آخر آن یک رساله لاضرر دارد، آنجا متعرض شده است.
#فقه
#اصول
@Nardebane_feghahat
✳️ #شعائر (12)
✔️ بیانات مقام معظم رهبری در خطبههای نماز جمعه 77/2/18
🔸 «من امروز می خواهم از روی مقتل ابن طاووس که کتاب «لهوف» است چند جمله ذکر مصیبت کنم و چند صحنه از این صحنههای عظیم را برای شما عزیزان بخوانم، البته این مقتلِ بسیار معتبری است: ابن طاووس - که علی بن طاووس باشد - فقیه، عارف، بزرگ، صدوق، موثق، مورد احترام همه و استاد فقهای بسیار بزرگی است، خودش ادیب و شاعر و شخصیت خیلی برجستهایی است، ایشان اولین مقتلِ بسیار معتبر و موجز را نوشتند، البته قبل از ایشان مقاتل زیادی است، استادشان «ابن نما» مقتل دارد، شیخ طوسی مقتل دارد، دیگران هم دارند، مقتلهای زیادی قبل از ایشان نوشتهاند؛ اما وقتی «لهوف» آمد، تقریباً همۀ مقاتل، تحتالشعاع قرار گرفت، این مقتلِ بسیار خوبی است، چون عبارات، بسیار خوب و دقیق و خلاصه انتخاب شده است».
@Nardebane_feghahat
🔹 آن شعر ابوالعلاء معرّی را که با وجود نظراتی که در مورد ابوالعلاء هست، لااقل این شعرش بعید است که به این هدف گفته شده باشد که [دین ناشی از جهل است]. میگوید:
«إثنان أهل الأرض: ذو عقل بلا/ دین و آخر دین لا عقل له»
«اهل زمین دو فرقهاند: یا دین دارند- عقل ندارند و یا عقل دارند- دین ندارند»
🔸 که هر دوی اینها من فکر میکنم که طعنهای بوده به متدیّنینِ قشری که مثلا تکفیر میکردند، و در جواب آنها بوده و نه به این معنایی که این جامعه شناسها [در نظر گرفتهاند که] واقعاً عقیده داشته باشند که دین از جهل ناشی شده است.
📚 فطرت، مطهری، مرتضی ص173
@Nardebane_feghahat
✔️ آیت الله وحید خراسانی (حفظهاللهتعالی):
🔹 استقلال حوزه در این است: فقط خدا و امام زمان (علیه السلام) نه مرجعی و نه رئیسی. رؤسا و مراجع همه فانی هستند به یک چرت. کیست که یک چرت زند همه معلومات و تمام اختیاراتش از دستش نرود؟!
🔸 استقلال حوزه وقتی است که این کلمه در همه و بر همه حاکم باشد: مراجع چه کارهاند پول دیگری است که خرج میکنند که باید صرف شما شود پول مال امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) است، چه ربطی به من دارد؟!
🔹 تفقه در دین منحصر به فقه نیست. دین عبارت است از عقاید، اخلاق و احکام از طهارت تا دیات.
🔸 این پوست، این گوشت و این استخوان که ملاک انسانیت نیست، در حیوانات هم وجود دارد. أقوی در آن چه ملاک انسانیت است، عقل است... اگر عقلمان کامل شود، نه به علم مغرور می شویم و نه به عمل.
@Nardebane_feghahat