eitaa logo
نردبان فقاهت
5.5هزار دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
51 ویدیو
93 فایل
رضاحسینی ارتباط با ادمین @Rezahosseini7575 انتشار مطالب حوزوی، دروس خارج فقها، ادبیات، اصول، فقه
مشاهده در ایتا
دانلود
✳️ مقايسة الكفاية بالرسائل ✔️ يقول سماحة آية الله السيد موسى الشبيري الزنجاني دام ظله: 🔹 في نظري أن فهم «الرسائل» أصعب من فهم «الكفاية»، وقد كنت في بعض الأحيان أدرّس الكفاية بلا تحضير مسبق، ولكن الرسائل لا أدرّسها إلا مع المطالعة وبذل الجهد في التحضير. 📚 جرعه ای از دريا ٣ /٢٨٦. @Nardebane_feghahat
✳️ (۱) 🔸 علي بن جعفر از برادر بزرگوارش موسي بن جعفر (علیه السلام) حکم خوردن صدف را سؤال کرد که آيا خوردن گوشت صدف حلال است؟ امام (علیه السلام) فرمود: «لا يحل أکله» خوردن آن حرام است. @Nardebane_feghahat
✳️ (۲) 🔸 حرمت صدف، از روایت فوق به دست می آید. همچنین معيار دیگری وجود دارد و آن اینکه حيوانات دريايي اگر داراي پولک باشند، حلال هستند و در غیر این صورت حرام است. @Nardebane_feghahat
✳️ (۳) ❓ آيا خوردن محتويات صدف دريايى حلال است؟ ✅ پاسخ رهبر معظم انقلاب: حلال نيست. @Nardebane_feghahat
✅ تسمیع 🔷 به گفتن « » بعد از  و در حالت ایستاده گفته می شود و گفتن آن مستحب است. 🔸 مستحب است در نماز آیات پس از رکوع پنجم و دهم و در باقى رکوعها فقط گفته شود. 📚 مستند الشیعة ج۶ ، ص۲۵۳-۲۵۴ @Nardebane_feghahat
✳️ درس خارج فقه آیت الله محمد جواد  ۱۲ آذر ۱۳۸۸ 🔶 بررسی ملاک‌های و بودن آیات قرآن: 1⃣ نظریه اول این است که این تقسیم بندی از حیث است؛ آنچه که در مکّه و نواحی آن مثل منی و عرفات نازل شده باشد، مکّی است و آنچه در مدینه و حوالی آن نازل شده، مدنی است؛ «ما نزّلت بمکّة و ضواحیها فهی مکّیة و ما نزّلت بمدینة و ضواحیها فهی مدنیّة». 2⃣ نظریّه دوم ـ که مشهور بین مفسّرین همین قول استـ تقسیم از حیث است؛ گفته‌اند المکّی ما نزّل قبل الهجرة ـ آیات مکّی آن است که قبل از هجرت نازل شده باشدـ و إن کان بالمدینة ـ هرچند در مدینه باشد؛ اما چون قبل از امر به هجرت نازل شده، مکّی است. 3⃣ نظریه سوّم این است که باید دید آیه چه کسانی هستند (ملاک خطابی)؛ اگر مخاطبین به عنوان «یا أیّها الناس» است، آیات مکّی خواهد بود و اگر مخاطب «یا أیّها الذین آمنوا» است، این آیات مدنی می‌شوند. این نظر را هم نقل کرده است و هم آن را پذیرفته است. 4⃣(نظریه چهارم) عده ای از حیث تقسیم کرده‌اند (ملاک )؛ گفته‌اند: کلّ سورة ذکرت فیه الحدود و الفرائض فهی مدنیّة و کلّ ما کان فیه ذکر القرون الماضیة فهی مکّیة؛ هرچه که راجع به حدود و فرائض است، مدنی است. 🔹البته ناگفته نماند که ملاک خطابی موارد نقض فراوان دارد. @Nardebane_feghahat
✔️ در باب عقود در کتاب «مکاسب» خوانده ایم که اگر شخصی، جنسی را که مثلا یک دینار بوده است، به یک دینار و نیم بخرد، وجوب «أوفوا بالعقود» بر ذمه او نمی آید، زیرا و مانع این وجوب می شوند؛ ولو این که خریدار میلیاردر باشد؛ زیرا گفته شده: «لاضرر» نه «لا مضرّ»! ✍ رضا حسینی @Nardebane_feghahat
❓بسمه تعالی سماحة السید الجلیل. متى تطبعون رسالتكم العملية؟ وأسألكم الدعاء في أن أوفق لزيارتكم قريبا، والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته. ✅ پاسخ آیت الله سید احمد (حفظه الله): 🔹 بسم الله الرحمن الرحیم   الأمر بيد الله، وأرجو أن يكون قريباً ، وفي مجال آخر أشرح أسباب التأخير. @Nardebane_feghahat
باب ان الواجب علی الناس الخ.mp3
5.53M
✳️ ☑️ (19) 🔹 اصول کافی،  كِتَابُ اَلْحُجَّةِ، باب أنّ الواجب علی النّاس بعد ما یقضون مناسکهم أن یأتوا الإمام(ع) 🔸 باب: بر مردم لازم است که بعد از اعمال حج، نزد امام (علیه السلام) بروند + بیان نظر حضرت آیت الله سید احمد (حفظه الله) در مورد: داود بن نعمان، سعد بن اسماعیل سندی، علی بن اسماعیل سِنْدی، صالح بن اسماعیل و محمد اسماعیل 🎧 فایل صوتی رضاحسینی @Nardebane_feghahat
باب ان الائمه تدخل الملائکه الخ.mp3
4.89M
✳️ ☑️ (20) 🔹 اصول کافی،  كِتَابُ اَلْحُجَّةِ، بَابُ أَنَّ الائِمَّةَ تَدْخُلُ الْمَلائِكَةُ بُيُوتَهُمْ وَتَطَأُ بُسُطَهُمْ وَتَأْتِيهِمْ بِالاخْبَارِ (عَلَيْهم السَّلام) 🔸 باب: این که ملائکه بر خانه ائمه(علیهم السلام) وارد می شوند و پا بر فرش خانه آنها می گذارند و خبرها را برای ائمه (علیهم السلام) می آورند + توضیحی مختصر پیرامون تجرد ملائکه 🎧 فایل صوتی رضاحسینی @Nardebane_feghahat
🔸 (ختم الله على قلوبهم و على سمعهم و على أبصارهم غشاوة) 📚 سوره بقره آیه ۷ ❓ چرا در این آیه کلمه «القلوب و الأبصار» به صورت جمع و «السمع» به صورت مفرد ذکر شده است؟ ✅ در تفسیر تبیان از یکى از ادباى معروف چنین نقل مى کند که: علت مفرد آمدن سمع ممکن است یکى از دو چیز باشد: 1⃣ اینکه سمع گاهى بعنوان اسم جمع بکار میرود و مى دانیم که در اسم جمع معنى جمع افتاده و نیازى به جمع بستن ندارد. 2⃣ اینکه سمع مى تواند معنى مصدرى داشته باشد و مى دانیم مصدر دلالت بر کم و زیاد هر دو مى کند و نیازى به جمع بستن ندارد. ☑️ بعلاوه مى توان وجه ذوقى و علمى دیگرى براى این تفاوت گفت و آن اینکه: تنوع ادراکات قلبى و مشاهدات با چشم نسبت به مسموعات فوق العاده بیشتر است و به خاطر این تفاوت قلوب و ابصار بصورت جمع ذکر شده ولى سمع به صورت مفرد آمده است. @Nardebane_feghahat
✳️ قول علی (کرم الله وجهه) : "لو کشف الغطاء ما ازددت یقینا"... امتناع ذلک لعدم رؤية ما خلف الغطاء. 📚 عروس الأفراح فی شرح تلخیص المفتاح ج 1 ص 347 @Nardebane_feghahat