eitaa logo
نردبان فقاهت
5.2هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
48 ویدیو
92 فایل
رضاحسینی ارتباط با ادمین @Rezahosseini7575 انتشار مطالب حوزوی، دروس خارج فقها، ادبیات، اصول، فقه
مشاهده در ایتا
دانلود
✔️ آیت‌الله‌ سید موسی : 🔹 اگر طلبه‌ای با استعداد باشد، به نظرم با ملاحظه دو کتاب، عمده اصول را یاد می‌گیرد: یکی «کفایه» مرحوم آخوند خراسانی و دیگری «دُرر الأصول» مرحوم حاج شیخ عبدالکریم حائری، چون دو سبک اصول است. 🔸 حاج شیخ در دُرر الأصول از اصول استادش آسید محمد فشارکی استفاده کرده است و خودش هم ابتکاراتی دارد و کفایه هم سبک اصول مرحوم آخوند است. اگر این دو کتاب با دقت مطالعه شود، چندان نیازی به اصول دیگران که حشو و زوائد دارد، نخواهد بود. 📚 جرعه‌ای از دریا، ج3، ص407 @Nardebane_feghahat
✔️ شیخ انصاری (ره): 🔸 أما المستحب من التقية فالظاهر وجوب الإقتصار فيه على مورد النص، و قد ورد النص بالحث على المعاشرة مع العامة و عيادة مرضاهم و تشييع جنائزهم و الصلاة في مساجدهم و الأذان لهم، فلا يجوز التعدي عن ذلك إلى ما لم يرد فيه النص من الأفعال المخالفة للحق، كذمّ بعض رؤساء الشيعة للتحبب إليهم. 📚 رسالة فی التقیة ص41 @Nardebane_feghahat
✅ به مناسبت ولادت حضرت زهرا (سلام الله علیها) ✔️ تدریس اصول کافی- كِتَابُ الْحُجَّةِ بَابُ مَوْلِدِ اَلزَّهْرَاءِ فَاطِمَةَ (عَلَيْهَا السلام) (به همراه شرح علامه مجلسی و ملاصالح مازندرانی) 4 جلسه رضا حسینی @Nardebane_feghahat
مولد الزهراء 1.mp3
6.86M
✅ جلسه اول ✔️ تدریس اصول کافی- كِتَابُ اَلْحُجَّةِ بَابُ مَوْلِدِ اَلزَّهْرَاءِ فَاطِمَةَ (عَلَيْهَا السلام) 🔸 وجه تسمیه آن حضرت به «زهراء» 🔹 آیا می توان نام «الزهراء» یا «فاطمة الزهراء» را بر فرزندان خود گذاشت؟ آیا جایز است؟ 🔹 معنای صدیقه بودن آن حضرت 🔸 آیا آیه تطهیر اراده تکوینی خداست یا اراده تشریعی؟ 🔹 معنای لقب «صدیقه» 🔸 اشکالی به آقایان: محمد حسین فضل الله، وائلی، سید کمال حیدری 🎙 رضا حسینی @Nardebane_feghahat
مولد الزهراء 2.mp3
6.52M
✅ جلسه دوم ✔️ تدریس اصول کافی- كِتَابُ اَلْحُجَّةِ بَابُ مَوْلِدِ اَلزَّهْرَاءِ فَاطِمَةَ (عَلَيْهَا السلام) 🔸 شرح خطبه امیرالمؤمنین (علیه السلام) هنگام دفن فاطمه زهرا (سلام الله علیها) 🎙 رضا حسینی @Nardebane_feghahat
مولد الزهراء 4.mp3
2.41M
✅ جلسه چهارم ✔️ تدریس اصول کافی- كِتَابُ اَلْحُجَّةِ بَابُ مَوْلِدِ اَلزَّهْرَاءِ فَاطِمَةَ (عَلَيْهَا السلام) 🔸 ازدواج نور با نور؛ ازدواج علی (علیه السلام) و فاطمه زهرا (سلام الله علیها) 🔹 احتمالات محل قبر حضرت زهرا (سلام الله علیها) + علامه مجلسی کدام احتمال را قوی‌تر می داند؟ 🔸 اگر امیرالمؤمنین (علیه السلام) نبود، کفوی برای صدیقه طاهره وجود نداشت 🎙 رضا حسینی @Nardebane_feghahat
مولد الزهراء 3.mp3
5.9M
✅ جلسه سوم ✔️ تدریس اصول کافی- كِتَابُ اَلْحُجَّةِ بَابُ مَوْلِدِ اَلزَّهْرَاءِ فَاطِمَةَ (عَلَيْهَا السلام) 🔸 چه کسی فاطمه زهرا (سلام الله علیها) را غسل داد؟ + تعجب مفضّل از این مسأله 🔹 «أخذ بتلابیب عمر» در مورد حضرت زهرا (س) به چه معناست؟ 🔸 روایتی درباره نفرین نمودن حضرت زهرا (سلام الله علیها) و اتفاق عجیبی که در مسجد اتفاق افتاد 🔸 امّ ایمن و طعام بهشتی 🎙 رضا حسینی @Nardebane_feghahat
✔️ (ره): 🔸 اگر خمس،به سيّد غَنى داده شود،كفايت نمى كند. 📚 مجمع الرسائل(فارسی) ص523 @Nardebane_feghahat
✳️ درس خارج اصول آیت الله 18 آبان 1388 ❓إن قلت: «قول لغوی» مفیدِ ظن است و اصل در ظن، عدم حجیت است. ✔️ قلنا: این کلام در حقیقت، نوعی بی لطفی در مورد اهل لغت است و کلامی است نادرست. همه علما خودشان در مقام عمل به لغت مراجعه می‌کنند. اشکال اینگونه حل می‌شود که قول یک لغوی حجت نیست ولی اگر انسان اهل لغت و ادبیات باشد و در معنای یک کلمه به اهل لغت مراجعه کند می‌تواند به یقین برسد و این همان «اطراد» است که برای فهم معنای حقیقی لفظ مورد استفاده قرار می‌گیرد. 🔸 از این رو ما در «حجیتِ قولِ لغوی» قائل به تفصیل هستیم که قول یک نفر موجب یقین نیست ولی قول جمعی از ایشان با هم انسان را به قطع می‌رساند. @Nardebane_feghahat
❓سؤال: آیا خداوند قادر بر تغییر حوادثی که در گذشته رخ داده‌اند هست؟ اگر خداوند بر تغییر حوادث گذشته قادر نباشد، در نتیجه قدرت خداوند، مطلق نیست؛ پس شما چگونه قدرت خداوند را مطلق می‌دانید؟ ✔️ پاسخ استاد حشمت پور:  🔹 فرض کنید یکی از حواث گذشته انسان باشد. زید در گذشته موجود بوده و بعد از مرگ وارد عالم برزخ شده است و دیگر در دنیا موجود نیست. حال سؤال این است آیا خداوند می‌تواند در دنیا او را تغییر دهد؟ چون در برزخ موجود است خداوند می‌تواند او را تغییر دهد اما با وجود اینکه در دنیا نیست می‌تواند تغییرش دهد؟ 🔸 پاسخ این است که زید در دنیا موجود نیست لذا تغییر پذیر نیست نه اینکه خداوند قدرت ندارد. این قضیه درست مثل این است که به ما گفته شود چیزی که نیست ببین و بگوییم نمی‌توانم ببینم و این به معنای نابینا بودن من نیست.اگر گفته می‌شود خداوند نمی‌تواند گذشته را تغییر دهد به این معنا نیست که قدرت ندارد یا ناقص است بلکه این امر چیزی نیست که قدرت خداوند به آن تعلق بگیرد، همان‌طور که من معدوم را نمی‌بینم به معنای نابینا بودن من نیست بلکه به این معناست که آن چیزی نیست که قابل دیدن باشد. پس نسبت به وجود زید که در برزخ حاصل است و خداوند قادر بر تغییرش هست اما نسبت به وجود زید در گذشته چون موجود نیست ممکن نیست که متعلق قدرت خداوند واقع شود. نقص از جانب این موجود است نه از جانب خداوند. @Nardebane_feghahat
ضمان در عقد مقبوض به عقد فاسد .mp3
1.01M
🔸 آیا در مقبوض به عقد فاسد (بیع فاسد)، در صورت تلف شدن بدون تعدّی و تفریط، ضمان وجود دارد؟ 🔹 چرا دلالت «علی الید ما أخذت حتی تؤدی» بر ضمان داشتن در مقبوض به عقد فاسد، تامّ نیست؟ سند آن چطور است؟ 🔸 توضیحی پیرامون روایت «من أتلف مال الغیر فهو له ضامن» 🎧 خارج فقه مرحوم آیت الله سید هادی میلانی (رضوان الله تعالی علیه) @Nardebane_feghahat
باب مستقي العلم.pdf
432.6K
🔹 اصول کافی، كِتَابُ الْحُجَّةِ. بَابُ أَنَّ مُسْتَقَى الْعِلْمِ مِنْ بَيْتِ آلِ مُحَمَّدٍ (عَلَيْهم السَّلام) باب: سرچشمه علم از خانه آل محمد (علیهم السلام) است فایل صوتی ⬇️