eitaa logo
نردبان فقاهت
4.6هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
43 ویدیو
89 فایل
رضاحسینی ارتباط با ادمین @Rezahosseini7575 انتشار مطالب حوزوی، دروس خارج فقها، ادبیات، اصول، فقه
مشاهده در ایتا
دانلود
✔️ برخی فقها مانند شیخ انصاری و امام خمینی، مفهومِ عدالت را «ملکه» دانسته‌اند و برخی از قبیل مرحوم وحید بهبهانی و مرحوم خویی، ملکه‌بودنِ عدالت را قبول ندارند. @Nardebane_feghahat
4_6017175866604262790.mp3
6.39M
✔️ تدریس کتابِ فقهی «شرائع الإسلام- محقق حلی- کتاب الصلاة- جلسه شصتم» 148 🔹 وجوب یا عدم وجوبِ نماز جمعه بر عبد (مکاتب و مدبّر و...) 🔸 کسی که وجوبِ نماز جمعه از او ساقط است، میتواند نماز ظهر خود را در اول وقت بخواند؟ 🔹 مسافرت بعد از زوال روز جمعه؟ 🔸 مسافرت بعد از فجر روز جمعه؟ 🔹 آیا إصغاء نسبت به خطبتَیْن واجب است؟ (دو قول در مسأله) 🔸 آیا تکلّم در اثناء خطبتَیْن حرام است؟ @Nardebane_feghahat
4_6017175866604262798.mp3
8.3M
✔️ تدریس کتابِ فقهی «شرائع الإسلام- محقق حلی- کتاب الصلاة- جلسه شصت و یکم» 149 🔸 شرایطِ امام جمعه 🔹 نماز جمعه بر مسافر 🔸 اذان ثانی در یوم الجمعة بدعت است 🔹 بدعت در دین! 🔹 بیع در روز جمعه 🔸 تعبیر «بعد الزوال» بهتر از تعبیر «بعد الأذان» است 🔹 آیا فقط بیع عند النداء نهی دارد یا هر یک از عقود و معاوضات 🔸 معامله عند النداء (از حیث حکم تکلیفی و وضعی) 🔹 اگر بر یکی از متعاقدین نماز جمعه واجب باشد و بر دیگری واجب نباشد، بیع و شراء بر هریک از آنها چه حکمی دارد؟ 🔸 توضیح مختصری پیرامونِ نهی در عبادات و معاملات 🔹 «موجوداً» در متن، به معنای «حاضراً» است 🔸 قیدِ «بسط ید» مهم است 🔹 نماز جمعه در عصر غیبت 🔸 معنای استحباب در متن، نفیِ وجوبِ تخییری نیست 🔹 اگر مأموم به جهت ازدحام جمعیت نتواند با امام جمعه در رکعت اول به سجده برود، تکلیف چیست؟ @Nardebane_feghahat
✔️ درس خارج فقه استاد محمدتقي شهيدی 96/02/13 🔹 مرحوم خویی فرموده‌اند کبائر و صغائر نداریم و همه معاصی کبائرند و تنها برخی از برخی أکبر هستند و کبیره‌بودن نسبی است. @Nardebane_feghahat
✔️ درس خارج فقه استاد محمدتقي شهيدی 95/07/04 🔹 قولی است که مرحوم آقای بروجردی اختیار کردند وفاقاً للسلار و ابن‌‌ادریس که نماز جمعه در عصر غیبت حرام است. نه تنها واجب تعیینی نیست بلکه واجب تخییری هم نیست و حرام است. 🔸 البته ظاهر کلمات این بزرگان حرمت ذاتیه نیست. حرمت تشریعیه است که قبلا عرض کردیم و لذا اگر کسی رجاء بخواند بعد دو مرتبه نماز ظهر را بخواند مشکلی ندارد. و آقای حکیم صریحاً گفته است که ما مشروع نمی‌دانیم نماز جمعه را در عصر غیبت اما رجاء می‌توان خواند. @Nardebane_feghahat
✔️ آیت الله شبیری زنجانی (حفظه‌الله‌تعالی): 🔹 آقای مروارید می‌گفت: مرحوم نخودکی شرح لمعه تدریس می‌کرد. 🔸 همچنین می‌گفت: وی وصیّ پدرم و قیّم ما بود و مایل بود که دخترش را به من تزویج کند ولی من میل نداشتم با دخترش ازدواج کنم. لذا برای احترام حاج شیخ حسنعلی تا ایشان زنده بود، ازدواج نکردم. بعد از وفات ایشان در سال ۱۳۶۱، آقای مروارید ازدواج کرد. (نیمه دوم جمادی الآخره ۱۴۳۲) 📚 جرعه‌ای از دریا ج3 ص430 @Nardebane_feghahat
✔️ از یکی از اساتید شنیدم که مرحوم علامه طباطبایی وقتی در حرم امام رضا (علیه‌السلام) از ایشان التماس دعا درخواست مي‎شد، مي‎گفتند: «برويد از حضرت بگيريد؛ ما اينجا كاره‎ای نيستيم؛ همه چيز آنجاست!» @Nardebane_feghahat
✔️ آیت الله : 🔹 (ره) از دنیا می‌رود، بعد از هزار سال قبر شکافته می شود، می‌آیند علمای تهران، همه می‌بینند، از طرف حکومت وقت هم می‌آیند می‌بینند: بدن سالم، ناخن ها را که گرفته یک ناخن مانده، از آن معلوم می شود، کی فوت شده، روز پنجشبه بوده، چون مستحب این است. تا این اندازه این مرد هنر کرده. و عملوا الصالحات به این حدّ. آن وقت مهم این است: بدن مثل گل نوشکفته، بعد از هزار سال. آنچه مهم‌تر است این است که عنکبوت دور عورت تنیده. چون همه حساب شده است که این قبر خراب می شود، می آیند می‌بینند برای این که حرمت او حفظ بشود، عنکبوت را خدا می‌فرستد، دور عورت او بتند تا این عورت دیده نشود، آن وقت فحل الفحولِ فلسفه وقتی چشمش به آن بدن می‌افتد نظرش در بدایع الحکم بر‌می‌گردد. آقا علی مدرس زنوزی، انقلاب فکری‌اش از دیدن جنازه صدوق بوده است. @Nardebane_feghahat
4_6026144239354647333.mp3
7.21M
✔️ تدریس کتابِ فقهی «شرائع الإسلام- محقق حلی- کتاب الصلاة- جلسه شصت و دوم» 150 🔸 آداب روز جمعه 🔹 نکاتی پیرامون غسل جمعه 🔸 نوافل روز جمعه 🔹 علت استفاده از تعبیرِ «جاز» 🔸 أخذِ شارب 🔹 تفاوت سکینه و وقار 🔸 بلاغتِ خطیبِ جمعه 🔹 مستحباتی برای خطیب جمعه 🔸 سلام‌کردنِ خطیب قبل از خطبه 🔹 جلوس بعد از خطبه 🔸 عدول از سوره در اثناء نماز جمعه 🔹 استحباب جهر در نماز ظهر در روز جمعه 🔸 احتمالی در مورد تعبیرِ «افضل» در متن @Nardebane_feghahat
4_6030647838982017880.mp3
7.1M
✔️ تدریس کتابِ فقهی «شرائع الإسلام- محقق حلی- کتاب الصلاة- جلسه شصت و سوم» 151 🔸 صلاة العیدین (نماز عید فطر و قربان) 🔹 وجه تسمیه «عید» 🔸 صلاة العیدین در صورتِ «حضور امام + بسط ید او» واجب است 🔹 اذا انتفی الشرط انتفی المشروط 🔸 نقلی از آیت الله شبیری زنجانی در مورد صلاة العید 🔹 شیخ مفید(ره) خواندنِ نماز عید را به فرادا جایز نمی‌داند (دلیل) 🔸 وقت نماز عید 🔹 فرقِ روایت موثقه و حسنه 🔸 کیفیت نماز عید @Nardebane_feghahat
✳️ اختلافی در مورد برپاییِ نماز عیدین به جماعت ✔️ آیت الله سید موسی شبیری زنجانی (حفظه‌الله) 1396/4/4 🔹 در سابق به من پیشنهاد نماز جماعت عید می‌دادند. دو بار با فاصله رفتم ادلّه را نگاه کردم. آقای خمینی هم احتیاط می‌کند؛ البته ایشان رجائی صحیح می‌داند؛ ولی ما رجائاً هم باطل می‌دانیم. ایشان حرمت ذاتی قائل نیست؛ ولی به نظر من ظاهر این تعابیر دالّ بر این است که این‌ها مقاماتی است که غصب شده‌اند و این‌طور استفاده می‌شود که این تشریفات برای ذات این عمل است؛ یعنی همان برنامه خارجی محسوس که برنامه عید است، این مبغوض است و لذا نفس انجام این عمل از طرف غیر امام معصوم ـ بنابر نظریه اختصاص آن به امام ـ مشکل است و اگر از ادله نفهمیم و بخواهیم رجائاً به‌جا آوریم به نظرم در این‌جا حرمت ذاتی دارد و رجاء در جایی است که حرمت تشریعی داشته باشد؛ نه ذاتی. ما که حرمت را ذاتی می‌دانیم، نمی‌شود بگوییم همان تشریفات اعمال شود و فقط نیت رجائی باشد؛ لذا رجائاً هم کافی نیست. اگر حرمت تشریعی باشد در جایی که رجائاً به‌جا آورد تشریع نکرده است؛ ولی اگر حرمت ذاتی باشد رجائاً هم نمی‌شود انجام داد. ربطی هم به بحث حاکمیت یا عدم حاکمیت طاغوت ندارد. مورد بحث این است که شرعِ مطهّر جایز می‌داند یا نه. آقای خمینی هم اشکال می‌کرد و می‌گفت که به جماعت خواندن نماز عیدین شبهه دارد. ما مراجعه کردیم و دیدیم مشکل است و نتوانستیم به جواز آن مطمئن شویم. @Nardebane_feghahat
4_6032685397237044632.mp3
5.71M
✔️ تدریس کتابِ فقهی «شرائع الإسلام- محقق حلی- کتاب الصلاة- جلسه شصت و چهارم» 152 🔸 مستحبات نماز عیدین 🔹 استحبابِ اصحار (به صحرا رفتن) الّا در مکه 🔸 برخی معتقدند که «اصحار» خصوصیّت ندارد، بلکه مهم، رفتنِ زیر آسمان است 🔹 اذان برای نماز عید؟ 🔸 گاهی اذان و اقامه: «اذا اجتمعا افترقا و اذا افترقا اجتمعا» 🔹 مستحبٌ فی مستحب! 🔸 افطار قبل از رفتن به نماز عید فطر 🔹 مسلّح‌بودن در نماز عید، کراهت دارد 🔸 خواندن نافله قبل و بعد نماز عید کراهت دارد @Nardebane_feghahat
✔️ درس خارج اصول استاد مرتضی ترابی 99/03/13 🔸 آیا این جملات خبریه ظهور در وجوب دارد یا نه؟ عرض کردیم در اینجا دو قول است: 1⃣ نظر اول این است که آخوند(ره) و اکثر اصولی‌ها می گویند ظهور در وجوب دارد مگر این‌که قرینه‌ای بر خلاف باشد، مثلاً در آیه «وَ الْوالِداتُ يُرْضِعْنَ أَوْلادَهُنَّ حَوْلَيْنِ كامِلَيْن‌» اگر قرینه ای نداشتیم باید می‌گفتیم شیر دادن واجب است تا دو سال. پس هر جمله‌ خبریه‌ای که در مقام طلب استعمال بشود، ظهور در وجوب دارد مگر قرینه‌ای بر خلاف باشد. 2⃣ نظر دوم این است که عده‌ای مثل محقق ثانی و صاحب مدارک و مرحوم نراقی و شیخ بهایی (رحمهم الله) و دیگران فرموده‌اند ظهور در وجوب ندارد و مجمل می‌شود و فقط اصل مطلوبیت را می‌فهمیم و بیشتر از این را نمی‌شود فهمید؛ چون دارای اجمال است. @Nardebane_feghahat
4_6037305270219052405.mp3
7.37M
✔️ تدریس کتابِ فقهی «شرائع الإسلام- محقق حلی- کتاب الصلاة- جلسه شصت و پنجم» 153 🔹 مسائل خمس 🔸 «مسائل» غیر منصرف است، لذا به تنوین خوانده نمی‌شود 🔹 آیا تکبیرات تسع واجب است؟ 🔸 دلیلِ قائلین به وجوب (سید مرتضی، ابن‌جنید، ابوالصلاح حلبی، ابن‌ادریس و...) چیست؟ 🔹 «یعقوب بن یقطین» برادرِ علی بن یقطین است آیا قنوت نماز عید واجب است؟ 🔸 بر فرض وجوبِ قنوت، آیا الفاظ خاصی در آن واجب است؟ یا هر دعایی را می‌توان خواند؟ 🔹 اگر روز جمعه و روز عید، یک‌روز باشد، تکلیف برای نماز جمعه و نماز عید چیست؟ 🔸 آیا سقوط نماز جمعه در فرض مذکور، به نحو رخصت است یا به نحو عزیمت؟ 🔹 امام در خطبه خود اعلام کند که... 🔸 خطبتانِ نماز عید، بعد از صلاة است و مقدّم‌نمودنِ آن، بدعت است 🔹 ادخال ما لیس من الدین فی الدین 🔸 استماع خطبتین در نماز عید، واجب است یا مستحب؟ 🔹 انتقال منبر از مسجد به صحرا؟! 🔸 بعد از طلوع شمسِ روزِ عید، سفر چه حکمی دارد؟ 🔹 نکته‌ای پیرامون ابوبصیر 🔸 تعارض همواره بین دو حجّت است 🔹 لا حجة هیچگاه با حجت تعارض نمی‌کند 🔸 منشأ تردّد چیست؟ @Nardebane_feghahat
✔️ مبروك ✔️ بس العلي الكرار تحلى الخلافة @Nardebane_feghahat
✔️ در کانال تلگرامی «نردبان فقاهت» نظرسنجی برای انتخابات قرار داده شده. دوستانی که مایل بودند، شرکت نمایند. این نظرسنجی برای آشنایی با نظرات مخاطبین کانال در نظر گرفته شده است https://t.me/Nardebane_feghahat
4_5776066972521338015.mp3
6.7M
✔️ تدریس کتابِ فقهی «شرائع الإسلام- محقق حلی- کتاب الصلاة- جلسه شصت و ششم» 154 🔹 صلاة الکسوف 🔸 گاهی کسوف و خسوف به جای یکدیگر استعمال می‌شوند 🔹 برخی معتقدند که استفاده از «صلاة الکسوف» به جای «صلاة الآیات» از باب تسمیه شیء به اسمِ اغلب افراد است 🔸 کسوف القمر و خسوف الشمس هم استعمال می‌شود 🔹 چرا به «صلاة الآیات»، صلاة الکسوف می‌گویند؟ 🔸 نماز آیات در چه مواردی واجب‌ می‌شود؟ 🔹 وقت نماز آیات از چه موقع شروع می‌گردد و تا چه زمانی ادامه دارد؟ 🔸 آیا تمام الانجلاء ملاک است یا الأخذ بالإنجلاء (شروع شدن به انجلاء)؟ 🔹 ادا و قضا در مورد نماز آیات @Nardebane_feghahat
4_5789568395489842921.mp3
5.7M
✔️ تدریس کتابِ فقهی «شرائع الإسلام- محقق حلی- کتاب الصلاة- جلسه شصت و هفتم» 155 🔹 اگر اطلاعی از کسوف نداشته و انجلاء کامل رخ داده باشد، قضای نماز آیات بر او واجب است؟ 🔸 آیا قضا تابع اداء است یا قضا دلیل مستأنف و جدید می‌خواهد؟ 🔹 کیفیت نماز آیات 🔸 مستحبات نماز آیات 🔹 شافعی معتقد است که فقط کسوفین را می‌توان به جماعت خواند 🔸 اطاله‌ی نماز آیات به مقدار زمانِ کسوف، استحباب دارد 🔹 استحباب طول‌دادنِ رکوع در نماز آیات 🔸 خواندنِ چه سوره‌هایی در نماز آیات مستحب است؟ @Nardebane_feghahat
بهشت عاشق‌تر است نسبت به سلمان تا سلمان به بهشت روضة الواعظين: قال رسول الله (صلى الله عليه وآله): يا علي إن الجنة تشتاق إليك و إلى عمار وسلمان و أبي ذر والمقداد. و قال أبو عبد‌الله (عليه السلام): الإيمان عشر درجات، فالمقداد في الثامنة، و أبوذر في التاسعة، و سلمان في العاشرة. ...قال رسول الله (صلى الله عليه وآله): إن الجنة لأشوق إلى سلمان من سلمان إلى الجنة و إن الجنة لأعشق لسلمان من سلمان للجنة. 📚 بحار الأنوار - العلامة المجلسي - ج ٢٢ الصفحة ٣٤١ @Nardebane_feghahat
4_5845973453663901916.mp3
5.96M
✔️ تدریس کتابِ فقهی «شرائع الإسلام- محقق حلی- کتاب الصلاة- جلسه شصت و هشتم» 156 @Nardebane_feghahat
✔️ درس خارج فقه آیت الله مظاهری 95/12/21 🔹 اگر کسی گردنبند و دستبند دارد ولو احتياج هم به آن دارد و خمس ندارد، اما مستحب است که زکاتش را بدهد و زکاتش اين است که به کسی که می‌خواهد به مهمانی برود، بدهد و او به مهمانی برود و برگردد و بعد پس بدهد. روايتی هم داريم که «زَكَاةُ الْحُلِيِّ عَارِيَّتُهُ» مرحوم سيد اين روایت را گرفته‌اند و گفته‌اند: زکات حُلی مستحب است و زکاتش اين است که به ديگران بدهد تا از آن استفاده کنند. @Nardebane_feghahat
شرائع الاسلام 157.mp3
6.55M
✔️ تدریس کتابِ فقهی «شرائع الإسلام- محقق حلی- کتاب الصلاة- جلسه شصت و نهم» 157 @Nardebane_feghahat
✔️ درس تفسير آيت الله جوادی آملی 88/10/20 🔹 «و كان أحدهما مِن أهل الري و الآخر مِن أهل قم و كان القميُّ» اين هم قُمّي درست است هم قُمي. 🔸 قمّي با تشديد بر خلاف است، براي اينكه قم تشديد ندارد. اما در خصوص این نه اينكه «ياء» مشدّد باشد، اين را استثنائاً گفتند مشدّدش هم صحيح است. «و كان القمي» «ياء» كه «ياء» نسبت است مشدّد است همه‌جا. اما قمّي گفتن مطابق با ادبيات نيست. قميّ نه قمّي! اما در خصوص اين گفتند تشديد مشدّد جايز است... @Nardebane_feghahat
✔️ درس تفسیر آیت‌الله جوادی‌ آملی 78/02/20 🔹 اگر چيزي از مختصّات پیغمبر نبود، ما بايد پيروي بكنيم. پيروي كردن هم به اين است كه او از آن جهت كه رسول است يك كاري انجام مي‌دهد -نه از آن جهت كه يك انسان عادي است ﴿يَأْكُلُ الطَّعَامَ وَيَمْشِي فِي الْأَسْوَاقِ﴾ - حالا ما اگر ديديم روز دوشنبه ساعت نه و نيم حضرت از زير ديوار شرقي مدينه عبور كرد ما بگوييم پس اين كار هم مستحب است؟! اينها جزء كارهاي عادي آن حضرت است! بما أنه رسول كه نيست! بما أنه شخصٌ عادی دارد اين كار را انجام مي‌دهد. پس اين دو قسم {از تبعیت} مستثنا است. 🔸 آن كاري كه جزء مختصات حضرت است: آنها هيچ! و كارهايي كه براي شخص اوست بما انه شخصٌ انساني: اينها هم هيچ! كارهايي كه از او به عنوان أنه رسولٌ نبي نشأت گرفته -نه از آن جهت كه شخص عادي است- {از آنها باید تبعیت کرد} 🔹 حالا يك وقتي حضرت خسته بودند در فلان ساعت از روز گرفتند استراحت كردند، مگر مي‌شود فتوا دارد كه فلان استراحت در فلان ساعت روز مستحب است؟ خب يا فلان غذا را ميل كردند يا اين مقدار غذا را ميل كردند، هيچ كدام دليل فقهي يا اخلاقي نخواهد بود. 🔸 يك وقت است حضرت مستمراً يك كار را انجام مي‌دهد. خب آن مي‌شود حكم فقهي يا اخلاقي از آن استنباط كرد. پس وقتي مختصّات حضرت را استثنا كرديم. افعال شخصي را هم خارج كرديم، مي‌ماند افعالي كه از آن حضرت نشأت گرفته بما أنه رسول: اين متبع است و مطاع است و متبوع. @Nardebane_feghahat
روحت شاد هنیئاً لک @Nardebane_feghahat