eitaa logo
نردبان فقاهت
4.6هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
42 ویدیو
89 فایل
رضاحسینی ارتباط با ادمین @Rezahosseini7575 انتشار مطالب حوزوی، دروس خارج فقها، ادبیات، اصول، فقه
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✳️ (46) ✔️ آیت الله بروجردی در پیامی محرمانه به شاه فرمود: اگر انگستان به ایران حمله کند من هیچ اختلافی با دکتر مصدق و آقای کاشانی نخواهم داشت و فتوای جهاد خواهم داد. @Nardebane_feghahat
✳️ (47) ✔️ آیت الله سبحانی (دام ظله): 🔹 در درس آیت الله بروجردی (ره) غالباً آیت الله حاج على صافى مستشکلِ درس بود و در تقریراتى که از ایشان چاپ شده، غالباً به این سؤالها اشاره کرده است. بعداً هم پس از ایشان هم اخوى ایشان آیت الله شیخ لطف الله صافى و برخى دیگر سخن مى‌گفتند و مجلس غالباً با گفتگو به پایان مى‌رسید. 🔸 مسجد بالاسر آن زمان تقریباً پر مى شد، روزى براى ثبت در تاریخ کنار در ایستادم تا شاگردان ایشان را بشمارم. افراد به سرعت بیرون مى آمدند. حدود 700 يا 800 نفر بودند و حوزه در آن زمان از نظر تعداد طلاب از چهارهزار بالاتر نبود. @Nardebane_feghahat
✳️ در «لَعَمْرُکَ» (قسم به جان تو) چرا عین مفتوح است؟! ✔️ درس تفسیر آیت الله جوادی آملی 1398/07/20 🔹 خداوند به عُمر وجود مبارک پیغمبر، به حیات مبارک پیغمبر سوگند می‎خورد: ﴿لَعَمْرُکَ إِنَّهُمْ لَفی‏ سَکْرَتِهِمْ یَعْمَهُونَ﴾ ...این در حقیقت عُمر است؛ یعنی حیات که با «ضمّه» شروع می‎شود؛ لکن چون قسم فراوان به کار برده می‎شود و «ضمّه» دشوار است، این عُمر شده «عَمر»؛ ﴿لَعَمْرُکَ﴾؛ یعنی «لعُمرکَ»، قسم به جان شما و حیات شما. @Nardebane_feghahat
🔹 واضع علم نحو، علی بن ابی طالب (علیه السلام) بوده که آن را به ابوالأسود دوئلی تعلیم داده است. برخی از مخالفین مکتب تشیع شدیداً تلاش کرده‌اند این مطلب را انکار نمایند. مثلاً اگر وقت کردید، این دو کتابی را که معرفی میکنم، مطالعه بفرمایید. 📚 النجم الثاقب (شرح کافیة ابن حاجب) 📚 موسوعة المصطلح النحوی 🔸 اما در برخی از کتب اهل سنت به این مطلب تصریح شده که مُبدعِ علم نحو، امیرالمؤمنین (علیه السلام) بوده است. مثلاً: «أبو الأسود الدؤلی، ظالم بن عمرو بن سفيان بن جندل الدؤلي الكناني: واضع علم النحو. رسم له علي بن أبي طالب شيئا من أصول النحو، فكتب فيه أبو الاسود. و أخذه عنه جماعة». 📚 الأعلام، زركلي ج3 ص236 🔸 اگر بخواهم خیلی ساده‌تر سخن بگویم، باید عرض کنم که شروعِ نحو با آیه «إن الله بری من المشرکین و رسوله» به وقوع پیوسته است. معروف است که روزی حضرت امیرالمومنین (علیه السلام) در بین مردم شنید که آیه‌ آیه «أن الله بریء من المشرکین و رسولُه» را اشتباه قرائت می‌کنند و کلمه «رسولِه» را با إعراب کسره می‌خوانند. اگر کلمه «رسولِه» مکسور باشد، عطف به «مشرکین» می‌شود و معنای آن مخالف اعتقادات حقه و موجب توهین به مقام شامخ خاتم الأنبیاء (صلی الله علیه و آله) می‌گردد. باید آن را مرفوع خواند، چون عطف به محلِّ کلمه «الله» شده است. گفته‌اند همین باعث شد که آن حضرت، علم نحو را به ابوالأسود تعلیم دهد. 🔹 جناب خلیلی و مرحوم رضی از أعلام علم نحو در شیعه به شمار می‌آیند، ولی بعدها بیشتر اهل سنت در رأس و مسند نحو قرار گرفتند و مباحث را در آن زمینه پیش برده‌اند. علتِ این مسأله، کثرت افراد و در نتیجه، کثرت أذواق آنها بوده است‌. هرچند که در علومی مانند اصول فقه و... شیعیان بسیار بیشتر و قوی‌تر زحمت کشیده‌اند، اما مروّجین نحو غالباً از اهل سنت بوده‌اند. مثلاً مبسوط‌ترین کتبِ تفسیرِ ادبیِ قرآن از آنها است. 🔸 معتقدم که شیعه در مورد آیه وضو و آیه تطهیر و آیه ولایت حرف‌های دقیقی دارد که مطالعه آن خالی از لطف نیست. ✍ رضا حسینی @Nardebane_feghahat
✅ «یا هو یا من لا هو الا هو» 🔸 طبق نقل مجمع البیان این ذکر را جناب خضر در شب جنگ بدر به حضرت امیر تعلیم داد. ✔️ اشکال ادبی بر این جمله و پاسخ علامه حسن زاده آملی «در این حدیث شریف و نظائر آن کلمه مبارکه «هو» منادی شده است و حرف «یا» ندا بر سرش در آمده است و حال اینکه ضمیر، منادی نمی شود. علامه بهائی، در صمدیه در شرایط منادی گوید: «و یشترط کونه مظهراً» و شارح آن علامه سید علی‌خان در شرح کبیر صمدیه پس از عبارت مذکور گوید: «فلا یجوز نداء المضمر مطلقاً لایقال یا انا و لا یا ایای ولا یا هو و لا یا ایاه اجماعاً» تا اینکه گوید: «و قال شعبان فی الفیته: و لا تقل عند النداء یا هو و لیس فی النحاة من رواه» پس در حدیث مذکور «یا هو» حرف ندا بر سر ضمیر در نیامده است، بلکه «هو» اسمی از اسماء الله است که مسمی آن، هویت مطلقه و ذات أقدس است، چه اینکه جمله شریف «یا هو یا من لاهو الا هو» سخن کسی است که خود پدر نحو و صرف است». @Nardebane_feghahat
✔️ فرق «معَ» و «معاً» 🔸 «معَ» اگر مضاف باشد، ظرف مکان یا زمان است: ۱- ظرف مکان: «جئت مَعَک» «لعبتُ ‎معَ أصدقائي في ملعب المدرسة» ۲- ظرف زمان: «جئتُ مَعَ العصرِ» «‏ذهبتُ إلى العمل ‎معَ طلوع الشمس» 🔸 و در صورت تنوین‌داشتن حال است، مانند «جِئنا معاً» «قدم الضيوف ‎معًا» در این مثال‌ها، «مع» حال است و منصوب. @Nardebane_feghahat
🔸 در ایام فعالیت در کیهان به جمله‌ای از علامه بزرگ محمدتقی جعفری برخوردم که اگر اشتباه نکنم گفته بودند دوهزار و پانصد آموزه دینی اسلام را در رمان «بینوایان» یافته است و در جایی آرزو کرده بودند که حاضر بودم تمام زندگی‌ام را بدهم تا شخصی مثل ویکتور هوگو، زندگی امام حسین (علیه‌السلام) را در قالب رمانی ماندگار به تصویر بکشد. 🔹 از تأکیدات عالم بزرگ شیعی آیت‌الله شهید محمدباقر صدر هم به اشاره می‌گذرم که گفته بودند واجب است شیعیان حداقل یک بار این کتاب را بخوانند. 📚 تقی دژاکام، روزنامه‌نگار @Nardebane_feghahat
✳️ (1) ✔️ خواجه نصير الدين طوسی (قدس سره): 🔸 الضّرورة قاضية بثبوت [المعاد] الجسمانيّ من دين النبيّ (صلى اللّه عليه و آله) مع إمكانه. 📚 تجرید الإعتقاد ص۳۰۰ @Nardebane_feghahat
✳️ (2) ✔️ فقیه عالیقدر، آیت الله سید احمد خوانساری (ره): 🔹 إن البدن المحشور یوم النشور البدن العنصري، کما هو صریح الآیات و الأخبار. 📚 العقائد الحقّة ص255 @Nardebane_feghahat
✳️ (3) ✔️ «آتش، صورت‌‎ ‌‏رحمت حق‏» 🔸 «‌‏حکومة أرحم الرّاحمین حکومة غیر مشوبة بالانتقام و السّخط و ان‌‎ ‌‏کانت صورة الرّحمة هی النّار.‌» 🔹 «حکومت ارحم الرّاحمین، حکومتی است که ذره ای با انتقام و خشم آمیخته نشده است؛ هرچند که صورت رحمت، آتش باشد» 📚 تعليقات على شرح« فصوص الحكم» و« مصباح الانس» الخمینی، السید روح الله ج1 ص76 @Nardebane_feghahat
🔹 خاطرم هست که استاد فیاضی در یکی از صوت‌هایشان می‌گفتند «واجب الوجود» اضافه صفت به موصوف است. @Nardebane_feghahat
✳️ (4) ✔️ جهنم، دارالشفای‌‎ ‌‏گناهکاران‏ ✅ امام خمینی: 🔹 ‌‏الشّقاءُ فی زمان لاینافی السّعادة، کما الامر کذلک فی ابتلاء اهل‌‎ ‌‏السّعادة فی الحیوة الدّنیا بالامراض و البلیّات، بل التَّعذیب لیس‌‎ ‌‏شقاء فی الحقیقة. فانّ دار الجحیم دار الشّفاء الالهی بالنّسبة الی‌‎ ‌‏العصاة من الموحّدین قطعا، لخلوصهم فیها عن الامراض النّفسانیة‌‎ ‎و الکدورات الظّلمانیّة، و بالنّسبة الی الجمیع علی طریقته، من کون‌‎ ‌‏المرجع هو الرّحمة، و سبق الرّحمة الغضب. 🔸 شقاوت در یک زمانی، منافات با سعادت ندارد، چنانکه در مورد ابتلای اهل سعادت در زندگی دنیوی به بیماریها و بلیّات نیز همین طور است [و بین این دو، منافاتی نیست]. حتّی «عذاب کردن» هم در حقیقت، بدبختی و شقاوت نیست؛ زیرا جهنّم نسبت به موحّدین گناهکار، قطعا دار شفای الهی است که باعث پاک و خالص شدن ایشان از امراض نفسانیّه و کدورت ظلمانیّه می شود، و نسبت به همه اهل دوزخ نیز به طریق شیخ «سعادت» است؛ زیرا که مرجع اینها همه، «رحمت» است و رحمت بر غضب سبقت گرفته است. @Nardebane_feghahat
✳️ (5) ✅ رحمت برای‌‎ ‌‏موحّدین‏ ✔️ امام خمینی: 🔸 «‌‏تقسیم الدّار الاخرة الی الجنّة و النّار و إن کان صحیحاً، الاّ انّ النّار‌‎ ‌‏حقیقةً صورة الرّحمة الالهیّة لأهل التّوحید فانّها توجب وصولهم‌‎ ‌‏الی الکمالات المترقّیة بالقاء الغرائب و الهیئات المظلمة و تصیّرهم‌‎ ‌‏قابلین للشّفاعة بل عند الشّیخ و اتباعه للکفّار ایضاً، فانّ العذاب‌‎ ‌‏عنده مِنَ العذب».‌ 🔹 «اگر چه تقسیم نمودن سرای آخرت به بهشت و جهنّم صحیح است؛ ولی آتش هم در حقیقت برای موحدین، صورت رحمت الهی است؛ زیرا آتش با دور کردن غرایب و هیئات مظلمه اعراض جسمانی از آنان، موجب رسیدن ایشان به کمالات نهایی شان می شود و آنان را قابل و لایق [نیل به] شفاعت می گرداند...» @Nardebane_feghahat
✳️ (6) ✅ جهنّم، دارِ شفا و‌‎ ‌‏دارِ جزا‏ ✔️ امام خمینی: 🔹 ‌‏البرازخ والمواقف فی القیمة من عنایات الله تعالی علی العباد لئلا‌‎ ‌‏ینتهی امرهم الی النار فلا یزال یخرجهم من مستشفی الی آخر‌‎ ‌‏لشفاء عللهم المروحیّة فان لم تشف بتلک الادویة فآخر الدواء الکی فلابد من دخول النار والعیاذ بالله للتصفیة مع الامکان و الا فللقرار‌‎ ‌‏فیها.‏ 🔸 فالنار بالنسبة الی اهل العصیان من المؤمنین لطف و عنایة و‌‎ ‌‏طریق الی جوار الله و بالنسبة إلی الکفار و اصحاب النار جزاء و‌‎ ‌‏غایة فهم أصحاب النار و مأویهم النار و هم ناریون لهبیون مصیرهم‌‎ ‌‏النار ‌‏و لقد ذرأنا لجهنم کثیرا من الجن والإنس‌‎. @Nardebane_feghahat
✳️ (7) ✅ باطن جهنّم، لطف‌‎ ‌‏خدا‏ ✔️ امام خمینی: 🔹 ‌‏جهنم، باطنش صورت لطف و رحمت الهی است که برای تخلیص‌‎ ‌‏مؤمنان معصیت کار و رساندن آنها را به سعادت ابد، چاره‌‎ ‎منحصره است... جهنم، برای کسانی که فطرتشان بکلی محجوب‌‎ ‌‏نشده و به کفر و جهود و نفاق نرسیده باشند، رحمت است در‌‎ ‌‏صورت غضب. @Nardebane_feghahat
✳️ (1) ❓سوال: آیا پیوند کلیه خوک به انسان جایز است؟ ✔️ جواب آیت الله سیستانی (حفظه الله): جایز است و الله العالم. ✅ در روزهای اخیر خبر پیوند قلب یک خوک به انسان واکنش های بسیاری در پی داشته است. بنا به گزارش تسنیم به نقل از یورو نیوز، جراحان آمریکایی برای نخستین بار در تاریخ، قلب یک خوک را با موفقیت به یک انسان پیوند زدند. محققان با دستکاری ژنتیکی این خوک، مانع پس زده شدن قلب بلافاصله بعد از عمل پیوند شده‌اند. خوک‌ها به دلیل جثه، رشد سریع و تعداد زیاد نوزاد در هر زایمان، اهداکنندگان ایده‌آلی هستند. سازمان غذا و داروی آمریکا اخیراً مجوز اضطراری این پیوند را برای این بیمار که واجد شرایط دریافت پیوند معمولی نبوده صادر کرده است. یکی از جراحان این پیوند معتقد است در صورت فراگیر شدن این پیوند و ثمربخش بودن آن می‌توان از مرگ هزاران بیمار مبتلا به نارسایی قلبی جلوگیری کرد. @Nardebane_feghahat
🔸 در مورد برخی از تفاسیر شیعه قبلاً نکاتی را متذکّر شدیم. در میان تفاسیر اهل سنت هم کتب تفسیری خوبی دیده می‌شود. فارغ از بحث تشیع و تسنّن کتب تفسیری زیر از حیث ادبی مناسب هستند: «التحریر و التنویر، مفاتیح الغیب، أنوار التنزیل و اسرار التأویل، البحر المحیط، کشّاف، مجمع البیان، المحرر الوجيز في تفسير الكتاب العزيز، البحر المدید فی تفسیر القرآن المجید، تفسیر کبیر، الدر المصون، و... 🔹 این کتب پر است از کلید های نحوی! اسمِ «الدر المصون» آمد! واقعاً کتابی دقیقی است. اگر این کتبی که نام بردیم، را ببینید و بعد به الدر المصون مراجعه کنید، متوجّه دقت‌های این کتاب خواهید شد. 🔸 تفسیر «البحر المحیط» خیلی قابل استفاده است. «ابوحیان» اهل دقت بوده و در «البحر المحیط» و مخصوصاً کتاب «التذییل و التکمیل» این دقت‌ها مشهود است. 🔹 البته این نکاتی که عرض کردیم، بدین معنا نیست که این تفاسیر اشکال و ایرادی ندارد! فقط بیان شد که مثلاً تفسیر «البحر المحیط» از حیث ادبی قابل استفاده است، نه آنکه تماماً درست است یا بهترین تفسیر همین تفسیر است! هر کدام از تفاسیر ادبی خصائص و امتیازات خودشان را دارند و از جهتی ارزشمند هستند. 🔸 بد نیست یادی هم از مرحوم آقا مصطفی خمینی کنم. در مطالب فقهی و بالأخص اصولی خیلی از آثارشان استفاده می‌کنم. ایشان هم تفسیر خوبی دارند. خیلی عالیست. فقط حیف که تکمیل نشده و فقط شامل سوره حمد و 46 آيه از سوره بقره مى‌باشد (در ۵ جلد). قوّه اجتهاد مؤلف در این کتاب تفسیری مشهود است. 🔹 بس است. طولانی شد. همت کنید فرصتی را برای مطالعه «البحر المحیط فی التفسیر» قرار دهید. ✍ رضا حسینی @Nardebane_feghahat
✳️ پرسش و پاسخ از محضر آیت‌الله‌ شبیری زنجانی درباره آثار شیخ انصاری (قدس سره) درباره شروح و حواشی کتاب رسائل ❓ با عنایت به اهمیت کتاب رسائل شیخ انصاری، شروح زیادی (شاید نزدیک به صد شرح) بر این کتاب نگاشته شده است. به نظر حضرت‌ عالی از این کتاب‌ها کدام یک از جهت بیان و توضیح کلمات شیخ، بهتر است؟ 🔹جواب : به نظرم شرح حاج آقا رضا همدانی ؛ وی در جایی که مطلب شیخ را شرح می‌دهد، خیلی قوی است و در سطح محققین است. البته حواشی ایشان زیاد نیست. حواشی مرحوم آشتیانی را به یک معنی باید اقوا حساب کرد؛ چون خیلی جاها را بیان کرده است، ولی مرحوم حاج آقا رضا در مواردی که حاشیه توضیحی دارد، مقدّم است. بهترین حاشیه برای طلّاب متوسط «أوثق الوسائل» است. برای مبتدی نیز بهترین شرح «قلائد العقیان» است که شرح سهل التّناول و مختصری است و شارح کلمات شیخ را فهمیده است. البته حاج آقا رضا یا آشتیانی یا مرحوم آخوند مطالب شیخ را عمیق‌تر فهمیده‌اند، ولی بالأخره قلائد برای مبتدی مفید است. ❓ در مورد تحقیق مطالب رسائل، کدام حاشیه را توصیه می‌کنید؟ ✍️ از جهت تحقیق و بررسی مطالب جزئی، ریزه‌کاری‌های مرحوم آشتیانی مباحث را خوب بیان کرده است، امّا در تحقیق مطالب اصلی و عمدة رسائل، حواشی مرحوم آخوند و حاج آقا رضا همدانی بهتر به نظر می‌رسد. 📚جرعه‌ای از دریا، ج1، ص143 @Nardebane_feghahat
✳️ (48) ✔️ درس تفسیر آیت الله جوادی آملی 1397/02/08 🔸 خدا مرحوم آقای بروجردی(رضوان الله علیه) را غریق رحمت کند. ایشان وقتی وارد قم شدند، چند تا کار کردند که ما طلبه‌ها به خاطر رهنمود او این کتاب‌ها را تهیه کردیم. ایشان توجه به فقهای بزرگ صدر اوّل را خیلی مغتنم شمردند، این «الجوامع الفقهیة» را از مهجوریت به در آوردند، غالب طلبه‌ها تهیه کردند. تجدید چاپ شده. تا حوزه بفهمد آن فقهای دست اوّل چه گفتند. بعد برای فقه مقارن که اهل سنّت چه می‌گویند، این کتاب موجز و مختصر و علمی و مفید «بدایة المجتهد و نهایة المقتصد» ابن رشد اندلسی یعنی اسپانیا را خیلی بازگو می‌کردند که غالب ما طلبه‌ها آن را تهیه کردیم. 🔹 یکی هم توجه به اقوال متأخّرین این «مفتاح الکرامه» را بررسی کردند بازرسی کردند. مسئله رجال و اینها را هم که آوردند. مرحوم آقای بروجردی(رضوان الله علیه) خیلی نوآوری داشتند. @Nardebane_feghahat
✳️ «سید مرتضی» غسل مسّ میّت را مستحب می‌دانست، نه واجب! ✔️ درس خارج فقه استاد مهدی گنجی 94/10/01 🔸 بحث در غسل مسّ میّت بود، مرحله اوّل بحث، در این بود که آیا غسل مسّ میّت واجب است یا اینکه مستحب؟ 🔹 فرموده‌اند که غسل مسّ میّت واجب است؛ وجوب غسل، به روایات عدیده‌ای، آن هم به ألسنه مختلفه‌ای، مطرح شده است. 🔸 اما سیّد مرتضی فرموده بود که غسل مسّ میّت، مستحب است... عرض شد که منشأ کلام ایشان {نیز} برخی از روایات است. @Nardebane_feghahat
✳️ (2) ✔️ آیت الله سید محمدعلی علوی گرگانی (ره) از مراجع تقلید در پاسخ به سوالی درباره حکم شرعی پیوند قلب خوک به انسان: 🔸 اگر این عمل منجر به نجات انسان شود از نظر شرعی اشکالی ندارد، ولی اگر عضو واجب و یا کارسازی برای فرد بیمار نباشد باید از بدن فرد خارج شود. @Nardebane_feghahat
✳️ (3) ❓پرسش: آيا مى‌توان از اعضاى بدن خوك به انسان پيوند زد؟ ✔️ پاسخ آیت الله مکارم شیرازی: در موارد ضرورت مانعى ندارد. @Nardebane_feghahat
4_5900042676694159392.pdf
679.1K
✳️ (4) مقاله «پیوند عضو حیوان به انسان از نظر فقه و حقوق پزشکی» @Nardebane_feghahat
✳️ درس تفسير آيت الله جوادی آملی 88/09/11 🔹 در آيه ي 71 {سوره مریم} که دارد «وَإِن مِّنكُمْ إِلَّا وَارِدُهَا» سخن از احضار نيست. آنجا كه «احضار» است مخصوص جهنمي‌‌ها، كفّار، منافقان است. اين‌ها گرفتار سوخت و سوزند و بايد بسوزند اما بعدي‌ها كه فرمود: «وَإِن مِّنكُمْ إِلَّا وَارِدُهَا» سخن از «احضار» نيست نفرمود «إن منكم الاّ مُحضرها» يا «إن منكم الاّ نحن محضره» اين طور نيست! فرمود همه‌تان وارد جهنم مي‌شويد. این از پيچيده‌ترين آياتي است كه حالا بايد به آ‌ن اشاره بشود. @Nardebane_feghahat
✔️ درس خارج فقه استاد سید کاظم مصطفوی 98/01/17 🔹 سید طباطبایی یزدی (قدس الله نفسه الزکیة) می‌فرماید: «أقل الحیض ثلاثة أیام و أکثره عشرة فإذا رأت یوماً او یومین او ثلاثة الا ساعة مثلاً لا یکون حیضاً کما أن أقل الطهر عشرة أیام» در این مسئله حدود زمانی ایام حیض اعلام شده است که می‌فرماید: اقل مدت حیض سه روز است و اکثر آن ده روز. بنابراین اگر مرأه‌ای دارای شرائط دمی از خودش ببیند و کمتر از سه روز بعد قطع بشود حمل به حیض نخواهد شد و همین طور اگر دمی دیده شود و خونی که خارج شود، بیشتر از ده روز باشد، حمل به حیض نمی شود. چون حیض از لحاظ شرعی مدت معیّنی دارد سه روز حداقل آن و ده روز حداکثر آن. @Nardebane_feghahat