eitaa logo
نردبان فقاهت
4.6هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
42 ویدیو
89 فایل
رضاحسینی ارتباط با ادمین @Rezahosseini7575 انتشار مطالب حوزوی، دروس خارج فقها، ادبیات، اصول، فقه
مشاهده در ایتا
دانلود
4_5940561479769000530.mp3
8.75M
✳️ (4) جلسه شصت و چهارم ✔️ «تدریس مقدمه معجم رجال الحدیث» 64 🔸 آیا هرکسی که وکیل ائمه (علیهم السلام) باشد، ثقه است؟ 🎤 رضا حسینی
✳️ (5) ✔️ درس خارج فقه استاد شهیدی ۱۴۰۰/۱۰/۲۱ 🔸 آقای خوئی می‌‌فرمایند: مگر وکیل امام باید ثقه باشد؟‌! شما می‌‌روی یک بنگاهی را وکیل می‌‌کنید که خانه‌تان را بفروشد، و ممکن است ثقه هم نباشد. 🔹 ولی به قول آقای زنجانی، {این حرف} خیلی غیر عرفی است. {زیرا مثلا} نماینده امام در مرکز استان همدان، ‌همه می‌‌گویند برویم نماینده امام را ببینیم. ‌نماینده امام جواد را در استان همدان. بعد بروند ببینند که یک آدم فاسق {نماینده است!} این اصلا وهن است. @Nardebane_feghahat
✔️ آیت الله شیخ جعفر سبحانی: یا این مطالب را اصلاح کنید یا تقریظ مرا از کتابتان حذف نمایید. @Nardebane_feghahat
✳️ (6) ✔️ استاد سیدمحمد جواد شبیری زنجانی: 🔸 با نظر به برخی از ادله و قرائن، روشن می‌شود که، وثاقت أدنی مرتبه شخصیتیِ وکیل‌الامام است، و وکالت، شأنی حکومتی و تشکیلاتی داشته و باخبر از اسرار امام بوده است، و در برخی موارد کراماتی به دست آنها واقع می‌شده است. و تا زمانی که احراز انحراف نشده و توقیعی از ناحیه امام بر علیه وکیل صادر نشده است، وکالت و بالتبع وثاقت او پابرجاست. @Nardebane_feghahat
✳️ (7) ☑️ درس خارج فقه استاد محمدجواد 1398/11/28 🔹 مرحوم آقای خویی، وکالت را با وثاقت ملازم نمی داند. 🔸 اما به نظر ما وکالت و وثاقت ملازم هم می‌باشند. وکیل که واسطه‌ بین امام و مردم است، باید ثقه و ظاهر الصلاح باشد. @Nardebane_feghahat
✳️ (8) ✔️ درس خارج فقه استاد شهیدی 93/10/23 🔸 برخی مثل آقای زنجانی همین وکالت از امام (علیه السلام) در یک شهر را قرینه عرفیه می‌‌گیرند بر وثاقت شخص. و می‌‌گویند عرفاً خلاف ظاهر است که امام، شخصِ فاسق را نماینده خودشان در یک شهر قرار بدهند. 🔹 و لکن مرحوم آقای خوئی می‌‌فرمایند شرط وکالت، عدالت و وثاقت نیست؛ شاید مصلحت این بود که امام (علیه السلام) یک شخص فاسقی را وکیل خودشان قرار بدهند. 🔸 فرمایش آقای خوئی انصافاً خلاف ظاهر است. @Nardebane_feghahat
✔️ بخشی از زحمات مرحوم آیت الله فاضل لنکرانی 🔹 «کانت وسائل الطّبع فی ذلک الزمان ردیئة، و ليست هي كالّتي في وقتنا من الجدة و التوفر. لهذا فقد كتبت كتابي هذا ثلاث مرات، مرة مسودة و مرة مبيضة، و ثالثة كتبت كل صفحة على وجه واحد من الورقة، و قدّمته الى الطباعة، و هذا العمل كان من الصعوبة بمكان، و مع أنه اتعبني كثيراً، و لكنّه عمل كنت فرحًا به» 📚 نهاية التقرير، في مباحث الصلاة ج1 ص32 @Nardebane_feghahat
✔️ محقق حلی (رضوان الله علیه): 🔸 لا يشترط أن ينوي الإمام «الإمامة». 📚 شرایع الإسلام ج1 ص95 @Nardebane_feghahat
✔️ إنا لله و إنا إليه راجعون، و لا حول ولا قُوَّة إلّا بالله. نعزي مولانا صاحب الزمان (عجل الله تعالي فرجه) و الفقهاء الكرام والمراجع العظام والحوزة الدينية برحيل المرجع سماحة آية الله السيد محمد علي العلوي الگرگاني (رضوان الله عليه) تغمده الله تعالى بواسع رحمته وجعل مثواه الجنان والرضوان في دار النعيم إن شاءالله تعالي. و أخص بتعازينا ومواساتنا أُسرته الكريمة (حفظهم الله). ✍ رضا الحسيني @Nardebane_feghahat
✳️ چرا «أَلْقِیَا فیِ جَهَنَّمَ» (سوره ق آیه ۲۴) به صورت تثنیه آمده است؟ ✔️ درس تفسیر آیت الله جوادی آملی 1395/09/28 🔸 ﴿لَقَدْ کُنْتَ فی‏ غَفْلَةٍ مِنْ هذا فَکَشَفْنا عَنْکَ غِطاءَکَ فَبَصَرُکَ الْیَوْمَ حَدیدٌ ٭ وَ قَالَ قَرِینُهُ هَاذَا مَا لَدَیَّ عَتِید ٭ أَلْقِیَا فیِ جَهَنَّمَ﴾ 🔹 حالا این تثنیه یا به مجموع «سائق» و «شهید» است یا به دو فرشته از فرشته‌های موکِّل این امر است یا به آن فرشته واحد که مسئول این کار است به‎طور تثنیه گفته می‌شود: ﴿أَلْقِیَا﴾ که این ﴿أَلْقِیَا﴾ به منزله «ألق, ألق» است. 🔸 همان‌طور که در سوره مبارکه «مؤمنون» گذشت که برخی از محتضرها به ذات اقدس الهی می‌گویند: ﴿رَبِّ ارْجِعُونِ﴾ باید بگوید «رب ارجعنی» الله که جمع نیست! گفتند یا در حقیقت بازگشت آن به این است که از ذات اقدس الهی مسئلت می‌کنند که به این مدبّرات امر بگویید که ما را رجوع بدهند که این جمع است، یا این تکرار را یکجا جمع‌بندی می‌کنند و می‌گویند ﴿رَبِّ ارْجِعُونِ﴾؛ یعنی او چندبار می‌گوید: «رب ارجعنی، رب ارجعنی، رب ارجعنی» این جمع‌بندی را قرآن به صورت ﴿رَبِّ ارْجِعُونِ﴾ و مانند آن ذکر می‌کند. 🔸 این یکی از محتملات این تثنیه است. برخی از روایات دارد که وجود مبارک پیغمبر و امیرالمؤمنین (سلام الله علیهما) مخاطب هستند. همه اینها می‌تواند حق باشد. @Nardebane_feghahat
✳️ (2) ✔️ درس خارج فقه استاد اشرفی 97/07/03 🔸 «طهور» صیغه مبالغه است و مبالغه در طهارت معنی ندارد که مثلاً گفته شود «فلان شیء بسیار پاک است»! زیرا یا شیء پاک هست یا نیست. از این جهت مبالغه در شیءِ طاهر بازگشتش به تعدیه فعل بوده که نتیجه اش مُطَهِّر بودن برای غیر است. 🔹 از این مطلب هم که صرف نظر کنیم بسیاری از أهل لغت مانند زمخشری (در کشاف) و غیر او از أهل لغت گفته‌اند کلمه طهور به معنای مُطَهِّر غیر است. و اما طاهر بودن خود آب از این جهت است که هر چه مطهِّر غیر است، لا محاله فی نفسه نیز طاهر است و به قول معروف: «ذات نایافته هستی بخش کی تواند که شود هستی بخش» در نتیجه، آب مطلق هم طاهر فی نفسه و هم مُطَهِّر لغیره است. @Nardebane_feghahat
✳️ (3) ✔️ درس خارج فقه استاد اشرفی 97/11/03 🔸 مرحوم فیض کاشانی (ره) قائل به عدم إنفعال آب قلیل مطلقاً شده است، چه آب قلیل بر روی شیء نجس ریخته شود و چه شیء نجس داخل آب قلیل شود. @Nardebane_feghahat
✳️ (4) ✔️ درس خارج فقه استاد اشرفی 97/11/03 🔸 مرحوم شیخ أنصاری (ره) إدّعا نموده که بیش از 300 روایت داریم که در زمینه آب قلیل، مخالف با فتوای إبن أبی عقیل (ره) و مرحوم فیض کاشانی (ره) و موافق با فتوای مشهور فقهاست. مرحوم صاحب جواهر (ره) حدود 49 روایت و صاحب حدائق (ره) بیش از 37 روایت جمع نموده‌اند که همگی به نحوی دلالت دارد بر این که آب قلیل به مجرّد ملاقات با نجس منفعل می‌شود. @Nardebane_feghahat
✳️ (5) ✔️ آیت‌الله سید موسی شبیری زنجانی 🔸 اوایل طلبگی من بود. سیل بسیار غلیظ و گل آلودی در قم آمده بود. طلبه‌ای به من گفت که این آب، مطلق است یا مضاف؟ من گفتم همین سؤال تو شاهد است بر این که آب مطلق است! 🔹 بعداً در درس خارج آیت‌الله بروجردی "قدّس سرّه" شخصی شیشه‌ای آورد و به آقای بروجردی گفت که این آب، مطلق است یا مضاف؟ ایشان همین پاسخِ من را به آن شخص گفت. 🔸 در موضوعاتی که دلیلی از قرآن و سنت بر آن نداریم و موکول به عرف شده است، ما با عرف هیچ فرقی نداریم، لذا فقیه نباید دخالت کند. 📚 جرعه‌ا‌ی از دریا، ج3، ص491 @Nardebane_feghahat
✳️ (6) 🔸 و أما تقديم التّيمم على ماء البحر فيبطل، بأنّ التيمم مشروط بعدم الماء و الحقيقة المائية موجودة في ماء البحر. 📚 المعتبر في شرح المختصر، المحقق الحلي ج1 ص37 @Nardebane_feghahat
✳️ (7) ✔️ تعريف الماء المطلق: 🔹 و المطلق هو: ما يستحقّ إطلاق اسم الماء من غير إضافة، و لا يجوز سلب اسم الماء عنه و إن أمكن إضافته، كما يقال: «ماء الفرات، و ماء النهر، و ماء البحر» فهي إضافة غير لازمة، فلو قلت: «ماء الفرات ليس ماء» لم يصح، و لو قلت: «ماء الورد ليس ماء» صحّ. 📚 كشف الإلتباس عن موجز أبي العباس، الصيمري البحراني، الشيخ مفلح ج1 ص33 @Nardebane_feghahat
✳️ (8) 🔹 أن استحقاق إطلاق اسم الماء عليه لا ينافي جواز تقييده مع ذلك، كما يقال: «ماء الفرات و ماء البحر»، فالإستحقاق ثابت و إن جاز مثل هذا التقييد، بخلاف المضاف، فان تقييده لازم، و لا يستحق الإطلاق المذكور. 📚 جامع المقاصد في شرح القواعد، المحقق الثاني (المحقق الكركي) ج1 ص109 @Nardebane_feghahat
✳️ (9) 🔹 و إن أضيف كانت إضافته لتمييز المصداق لا لتصحيح الإطلاق، كما يقال: ماء البحر، ماء النهر، ماء السدر، ماء الكافور، ماء البئر، ماء العين، ماء الثلج، ماء الملح ونحوها. 📚 كشف الغطاء عن مبهمات الشريعة الغراء - كاشف الغطاء، الشيخ جعفر ج2 ص398 @Nardebane_feghahat
✳️ (10) ✔️ درس خارج فقه استاد اشرفی 97/11/24 مرحوم والد ما (ره) در تقریرات آیة اللّه سیّد ابوالحسن اصفهانی (ره) از استاد خود نقل نمودند که میزان اصلی در تحدید آب کرّ، وزن و رطل بوده است که در روایات معتبر به حسب وزن 1200 رطل عراقی بیان شده است و هر رطل عراقی معادل 130 درهم یا نود و يك مثقال شرعى است و مثقال شرعی معادل 3.4 گرم است که ضرب در 1200 رطل 371 کیلو می شود. @Nardebane_feghahat
✳️ (11) ✔️ بیانات مقام معظم رهبری در دیدار دست‌اندرکاران همایش فقه هنر ۲۳ دی ۹۴ 🔸 بعضى از این فتاواى معروف هم که در بین فقها معروف است، وقتى انسان عمق‏‌یابى می‌کند، مثل همان قضیّه‌‏ى  که تا یک زمانى یک‏‌جورى می‌گفتند، بعد به کلّى عوض شد، واقعاً همان‏‌جور است؛ یعنى روى احتیاط [بوده‏]. همین مسئله‏ مجسّمه‏ سازى یا همین مسئله‏ غنا ازاین‏ قبیل است... @Nardebane_feghahat
✳️ (12) 🔹 و ربما یستدل علی نجاسة الدم علی إطلاقه بمعتبرة زرارة قال: قلت لأبی عبد اللّه (علیه السلام): بئر قطرت فیها قطرة دم أو خمر، قال: «الدم و الخمر و المیت و لحم الخنزیر فی ذلک کله واحد، ینزح منه عشرون دلواً، فإن غلب الریح نزحت حتی تطیب» فإن مقتضاها تنجس ماء البئر بکل مما ذکر، و یطهر بنزحه حتی یذهب تغیره. 🔸 و لکن یَرِدُ علیه أن الأمر بالنزح بما أنه إستحبابیٌ فلا یدل علی تنجس الماء لیکون کاشفاً عن نجاسة ما فُرِضَ وقوعُه فی البئر، و ما فی ذیلها من الأمر بنزح الماء حتی تَطیب فلم یَظْهَر أن الطیب بمعنی الطهارة، بل یُحتمَل کونُه بمعنی غایة استحباب التنزّه». 📚 تنقیح مبانی العروه - الطهارة، التبريزي، الميرزا جواد ج 2 ص140 @Nardebane_feghahat
✳️ (13) ✔️ آیت الله (دام ظله): 🔹 به نظر ما از شروط مرجع تقلید آن است که حرص و هوی و اشتباه او غیر متعارف نباشد. در رساله هم این مطلب را ذکر کرده‌ایم. اگر حرص به مال و جاه و زن و اولاد و عشیره، از متعارف بیشتر باشد، انسان را از دیدن حقایق کور می‌کند «حبُّ الشیء یُعمی و یُصمّ». 🔸 در سخنرانی‌های مرحوم راشد دیدم و أفواهاً هم شنیده بودم که: وقتی مرحوم علامه حلی در نهایت به این نظر می‌رسند که بر خلاف مشهور علمای قبل از ایشان، آب چاه معتصم است و در برخورد با نجاست، نجس نمی‌شود، با خودشان می‌گویند: نکند که این نظر ما به خاطر این باشد که چاه منزل خودم را پاک بدانم و به‌زحمت نیفتم و این میل و علاقه شخصی مرا به این فتوا کشانده باشد! فلذا دستور می‌دهد که چاه منزل ایشان را پر کنند و سپس دوباره بررسی ادلّه را شروع می‌کند. @Nardebane_feghahat
✳️ (14) ✔️ نظر قطب راوندی در مورد مقدار آب کرّ و نقد آن 🔹 عن القطب الراوندي: بلوغ مجموع أبعاده الثلاثة، عشرة أشبار ونصف، ومستنده هو رواية أبي بصير بحمل «في» بمعنى «مع» قال: إذا كان الماء ثلاثة أشبار ونصف، في مثله ثلاثة أشبار ونصف في عمقه من الأرض أي مع عمقه، وقد حمل الرواية إلى الجمع بين ثلاثة أشبار ونصف فيكون الحاصل: عشرة أشبار ونصف. و يرد عليه: أنّ هذا القول متروك، وخلاف المتبادر من رواية أبي بصير. 📚 أحكام صلاة القضاء، السبحاني، الشيخ جعفر ج1 ص296 @Nardebane_feghahat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✳️ (44) ✔️ شفای چشم مرحوم آیت الله بروجردی از گِل پای زائران سید الشهدا (علیه السلام) ◾️ بیانات مرجع عالیقدر آیت الله وحید خراسانی (حفظه الله تعالی) @Nardebane_feghahat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✳️ (45) ✔️ خاطره آیت‌الله علوی بروجردی از دیدار محمدرضا شاه و آیت الله بروجردی (قدس سره) @Nardebane_feghahat