eitaa logo
نردبان فقاهت
4.6هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
42 ویدیو
89 فایل
رضاحسینی ارتباط با ادمین @Rezahosseini7575 انتشار مطالب حوزوی، دروس خارج فقها، ادبیات، اصول، فقه
مشاهده در ایتا
دانلود
✳️ (4) ✔️ درس خارج فقه استاد اشرفی 97/11/03 🔸 مرحوم شیخ أنصاری (ره) إدّعا نموده که بیش از 300 روایت داریم که در زمینه آب قلیل، مخالف با فتوای إبن أبی عقیل (ره) و مرحوم فیض کاشانی (ره) و موافق با فتوای مشهور فقهاست. مرحوم صاحب جواهر (ره) حدود 49 روایت و صاحب حدائق (ره) بیش از 37 روایت جمع نموده‌اند که همگی به نحوی دلالت دارد بر این که آب قلیل به مجرّد ملاقات با نجس منفعل می‌شود. @Nardebane_feghahat
✳️ (5) ✔️ آیت‌الله سید موسی شبیری زنجانی 🔸 اوایل طلبگی من بود. سیل بسیار غلیظ و گل آلودی در قم آمده بود. طلبه‌ای به من گفت که این آب، مطلق است یا مضاف؟ من گفتم همین سؤال تو شاهد است بر این که آب مطلق است! 🔹 بعداً در درس خارج آیت‌الله بروجردی "قدّس سرّه" شخصی شیشه‌ای آورد و به آقای بروجردی گفت که این آب، مطلق است یا مضاف؟ ایشان همین پاسخِ من را به آن شخص گفت. 🔸 در موضوعاتی که دلیلی از قرآن و سنت بر آن نداریم و موکول به عرف شده است، ما با عرف هیچ فرقی نداریم، لذا فقیه نباید دخالت کند. 📚 جرعه‌ا‌ی از دریا، ج3، ص491 @Nardebane_feghahat
✳️ (6) 🔸 و أما تقديم التّيمم على ماء البحر فيبطل، بأنّ التيمم مشروط بعدم الماء و الحقيقة المائية موجودة في ماء البحر. 📚 المعتبر في شرح المختصر، المحقق الحلي ج1 ص37 @Nardebane_feghahat
✳️ (7) ✔️ تعريف الماء المطلق: 🔹 و المطلق هو: ما يستحقّ إطلاق اسم الماء من غير إضافة، و لا يجوز سلب اسم الماء عنه و إن أمكن إضافته، كما يقال: «ماء الفرات، و ماء النهر، و ماء البحر» فهي إضافة غير لازمة، فلو قلت: «ماء الفرات ليس ماء» لم يصح، و لو قلت: «ماء الورد ليس ماء» صحّ. 📚 كشف الإلتباس عن موجز أبي العباس، الصيمري البحراني، الشيخ مفلح ج1 ص33 @Nardebane_feghahat
✳️ (8) 🔹 أن استحقاق إطلاق اسم الماء عليه لا ينافي جواز تقييده مع ذلك، كما يقال: «ماء الفرات و ماء البحر»، فالإستحقاق ثابت و إن جاز مثل هذا التقييد، بخلاف المضاف، فان تقييده لازم، و لا يستحق الإطلاق المذكور. 📚 جامع المقاصد في شرح القواعد، المحقق الثاني (المحقق الكركي) ج1 ص109 @Nardebane_feghahat
✳️ (9) 🔹 و إن أضيف كانت إضافته لتمييز المصداق لا لتصحيح الإطلاق، كما يقال: ماء البحر، ماء النهر، ماء السدر، ماء الكافور، ماء البئر، ماء العين، ماء الثلج، ماء الملح ونحوها. 📚 كشف الغطاء عن مبهمات الشريعة الغراء - كاشف الغطاء، الشيخ جعفر ج2 ص398 @Nardebane_feghahat
✳️ (10) ✔️ درس خارج فقه استاد اشرفی 97/11/24 مرحوم والد ما (ره) در تقریرات آیة اللّه سیّد ابوالحسن اصفهانی (ره) از استاد خود نقل نمودند که میزان اصلی در تحدید آب کرّ، وزن و رطل بوده است که در روایات معتبر به حسب وزن 1200 رطل عراقی بیان شده است و هر رطل عراقی معادل 130 درهم یا نود و يك مثقال شرعى است و مثقال شرعی معادل 3.4 گرم است که ضرب در 1200 رطل 371 کیلو می شود. @Nardebane_feghahat
✳️ (11) ✔️ بیانات مقام معظم رهبری در دیدار دست‌اندرکاران همایش فقه هنر ۲۳ دی ۹۴ 🔸 بعضى از این فتاواى معروف هم که در بین فقها معروف است، وقتى انسان عمق‏‌یابى می‌کند، مثل همان قضیّه‌‏ى  که تا یک زمانى یک‏‌جورى می‌گفتند، بعد به کلّى عوض شد، واقعاً همان‏‌جور است؛ یعنى روى احتیاط [بوده‏]. همین مسئله‏ مجسّمه‏ سازى یا همین مسئله‏ غنا ازاین‏ قبیل است... @Nardebane_feghahat
✳️ (12) 🔹 و ربما یستدل علی نجاسة الدم علی إطلاقه بمعتبرة زرارة قال: قلت لأبی عبد اللّه (علیه السلام): بئر قطرت فیها قطرة دم أو خمر، قال: «الدم و الخمر و المیت و لحم الخنزیر فی ذلک کله واحد، ینزح منه عشرون دلواً، فإن غلب الریح نزحت حتی تطیب» فإن مقتضاها تنجس ماء البئر بکل مما ذکر، و یطهر بنزحه حتی یذهب تغیره. 🔸 و لکن یَرِدُ علیه أن الأمر بالنزح بما أنه إستحبابیٌ فلا یدل علی تنجس الماء لیکون کاشفاً عن نجاسة ما فُرِضَ وقوعُه فی البئر، و ما فی ذیلها من الأمر بنزح الماء حتی تَطیب فلم یَظْهَر أن الطیب بمعنی الطهارة، بل یُحتمَل کونُه بمعنی غایة استحباب التنزّه». 📚 تنقیح مبانی العروه - الطهارة، التبريزي، الميرزا جواد ج 2 ص140 @Nardebane_feghahat
✳️ (13) ✔️ آیت الله (دام ظله): 🔹 به نظر ما از شروط مرجع تقلید آن است که حرص و هوی و اشتباه او غیر متعارف نباشد. در رساله هم این مطلب را ذکر کرده‌ایم. اگر حرص به مال و جاه و زن و اولاد و عشیره، از متعارف بیشتر باشد، انسان را از دیدن حقایق کور می‌کند «حبُّ الشیء یُعمی و یُصمّ». 🔸 در سخنرانی‌های مرحوم راشد دیدم و أفواهاً هم شنیده بودم که: وقتی مرحوم علامه حلی در نهایت به این نظر می‌رسند که بر خلاف مشهور علمای قبل از ایشان، آب چاه معتصم است و در برخورد با نجاست، نجس نمی‌شود، با خودشان می‌گویند: نکند که این نظر ما به خاطر این باشد که چاه منزل خودم را پاک بدانم و به‌زحمت نیفتم و این میل و علاقه شخصی مرا به این فتوا کشانده باشد! فلذا دستور می‌دهد که چاه منزل ایشان را پر کنند و سپس دوباره بررسی ادلّه را شروع می‌کند. @Nardebane_feghahat
✳️ (14) ✔️ نظر قطب راوندی در مورد مقدار آب کرّ و نقد آن 🔹 عن القطب الراوندي: بلوغ مجموع أبعاده الثلاثة، عشرة أشبار ونصف، ومستنده هو رواية أبي بصير بحمل «في» بمعنى «مع» قال: إذا كان الماء ثلاثة أشبار ونصف، في مثله ثلاثة أشبار ونصف في عمقه من الأرض أي مع عمقه، وقد حمل الرواية إلى الجمع بين ثلاثة أشبار ونصف فيكون الحاصل: عشرة أشبار ونصف. و يرد عليه: أنّ هذا القول متروك، وخلاف المتبادر من رواية أبي بصير. 📚 أحكام صلاة القضاء، السبحاني، الشيخ جعفر ج1 ص296 @Nardebane_feghahat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✳️ (44) ✔️ شفای چشم مرحوم آیت الله بروجردی از گِل پای زائران سید الشهدا (علیه السلام) ◾️ بیانات مرجع عالیقدر آیت الله وحید خراسانی (حفظه الله تعالی) @Nardebane_feghahat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✳️ (45) ✔️ خاطره آیت‌الله علوی بروجردی از دیدار محمدرضا شاه و آیت الله بروجردی (قدس سره) @Nardebane_feghahat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✳️ (46) ✔️ آیت الله بروجردی در پیامی محرمانه به شاه فرمود: اگر انگستان به ایران حمله کند من هیچ اختلافی با دکتر مصدق و آقای کاشانی نخواهم داشت و فتوای جهاد خواهم داد. @Nardebane_feghahat
✳️ (47) ✔️ آیت الله سبحانی (دام ظله): 🔹 در درس آیت الله بروجردی (ره) غالباً آیت الله حاج على صافى مستشکلِ درس بود و در تقریراتى که از ایشان چاپ شده، غالباً به این سؤالها اشاره کرده است. بعداً هم پس از ایشان هم اخوى ایشان آیت الله شیخ لطف الله صافى و برخى دیگر سخن مى‌گفتند و مجلس غالباً با گفتگو به پایان مى‌رسید. 🔸 مسجد بالاسر آن زمان تقریباً پر مى شد، روزى براى ثبت در تاریخ کنار در ایستادم تا شاگردان ایشان را بشمارم. افراد به سرعت بیرون مى آمدند. حدود 700 يا 800 نفر بودند و حوزه در آن زمان از نظر تعداد طلاب از چهارهزار بالاتر نبود. @Nardebane_feghahat
✳️ در «لَعَمْرُکَ» (قسم به جان تو) چرا عین مفتوح است؟! ✔️ درس تفسیر آیت الله جوادی آملی 1398/07/20 🔹 خداوند به عُمر وجود مبارک پیغمبر، به حیات مبارک پیغمبر سوگند می‎خورد: ﴿لَعَمْرُکَ إِنَّهُمْ لَفی‏ سَکْرَتِهِمْ یَعْمَهُونَ﴾ ...این در حقیقت عُمر است؛ یعنی حیات که با «ضمّه» شروع می‎شود؛ لکن چون قسم فراوان به کار برده می‎شود و «ضمّه» دشوار است، این عُمر شده «عَمر»؛ ﴿لَعَمْرُکَ﴾؛ یعنی «لعُمرکَ»، قسم به جان شما و حیات شما. @Nardebane_feghahat
🔹 واضع علم نحو، علی بن ابی طالب (علیه السلام) بوده که آن را به ابوالأسود دوئلی تعلیم داده است. برخی از مخالفین مکتب تشیع شدیداً تلاش کرده‌اند این مطلب را انکار نمایند. مثلاً اگر وقت کردید، این دو کتابی را که معرفی میکنم، مطالعه بفرمایید. 📚 النجم الثاقب (شرح کافیة ابن حاجب) 📚 موسوعة المصطلح النحوی 🔸 اما در برخی از کتب اهل سنت به این مطلب تصریح شده که مُبدعِ علم نحو، امیرالمؤمنین (علیه السلام) بوده است. مثلاً: «أبو الأسود الدؤلی، ظالم بن عمرو بن سفيان بن جندل الدؤلي الكناني: واضع علم النحو. رسم له علي بن أبي طالب شيئا من أصول النحو، فكتب فيه أبو الاسود. و أخذه عنه جماعة». 📚 الأعلام، زركلي ج3 ص236 🔸 اگر بخواهم خیلی ساده‌تر سخن بگویم، باید عرض کنم که شروعِ نحو با آیه «إن الله بری من المشرکین و رسوله» به وقوع پیوسته است. معروف است که روزی حضرت امیرالمومنین (علیه السلام) در بین مردم شنید که آیه‌ آیه «أن الله بریء من المشرکین و رسولُه» را اشتباه قرائت می‌کنند و کلمه «رسولِه» را با إعراب کسره می‌خوانند. اگر کلمه «رسولِه» مکسور باشد، عطف به «مشرکین» می‌شود و معنای آن مخالف اعتقادات حقه و موجب توهین به مقام شامخ خاتم الأنبیاء (صلی الله علیه و آله) می‌گردد. باید آن را مرفوع خواند، چون عطف به محلِّ کلمه «الله» شده است. گفته‌اند همین باعث شد که آن حضرت، علم نحو را به ابوالأسود تعلیم دهد. 🔹 جناب خلیلی و مرحوم رضی از أعلام علم نحو در شیعه به شمار می‌آیند، ولی بعدها بیشتر اهل سنت در رأس و مسند نحو قرار گرفتند و مباحث را در آن زمینه پیش برده‌اند. علتِ این مسأله، کثرت افراد و در نتیجه، کثرت أذواق آنها بوده است‌. هرچند که در علومی مانند اصول فقه و... شیعیان بسیار بیشتر و قوی‌تر زحمت کشیده‌اند، اما مروّجین نحو غالباً از اهل سنت بوده‌اند. مثلاً مبسوط‌ترین کتبِ تفسیرِ ادبیِ قرآن از آنها است. 🔸 معتقدم که شیعه در مورد آیه وضو و آیه تطهیر و آیه ولایت حرف‌های دقیقی دارد که مطالعه آن خالی از لطف نیست. ✍ رضا حسینی @Nardebane_feghahat
✅ «یا هو یا من لا هو الا هو» 🔸 طبق نقل مجمع البیان این ذکر را جناب خضر در شب جنگ بدر به حضرت امیر تعلیم داد. ✔️ اشکال ادبی بر این جمله و پاسخ علامه حسن زاده آملی «در این حدیث شریف و نظائر آن کلمه مبارکه «هو» منادی شده است و حرف «یا» ندا بر سرش در آمده است و حال اینکه ضمیر، منادی نمی شود. علامه بهائی، در صمدیه در شرایط منادی گوید: «و یشترط کونه مظهراً» و شارح آن علامه سید علی‌خان در شرح کبیر صمدیه پس از عبارت مذکور گوید: «فلا یجوز نداء المضمر مطلقاً لایقال یا انا و لا یا ایای ولا یا هو و لا یا ایاه اجماعاً» تا اینکه گوید: «و قال شعبان فی الفیته: و لا تقل عند النداء یا هو و لیس فی النحاة من رواه» پس در حدیث مذکور «یا هو» حرف ندا بر سر ضمیر در نیامده است، بلکه «هو» اسمی از اسماء الله است که مسمی آن، هویت مطلقه و ذات أقدس است، چه اینکه جمله شریف «یا هو یا من لاهو الا هو» سخن کسی است که خود پدر نحو و صرف است». @Nardebane_feghahat
✔️ فرق «معَ» و «معاً» 🔸 «معَ» اگر مضاف باشد، ظرف مکان یا زمان است: ۱- ظرف مکان: «جئت مَعَک» «لعبتُ ‎معَ أصدقائي في ملعب المدرسة» ۲- ظرف زمان: «جئتُ مَعَ العصرِ» «‏ذهبتُ إلى العمل ‎معَ طلوع الشمس» 🔸 و در صورت تنوین‌داشتن حال است، مانند «جِئنا معاً» «قدم الضيوف ‎معًا» در این مثال‌ها، «مع» حال است و منصوب. @Nardebane_feghahat
🔸 در ایام فعالیت در کیهان به جمله‌ای از علامه بزرگ محمدتقی جعفری برخوردم که اگر اشتباه نکنم گفته بودند دوهزار و پانصد آموزه دینی اسلام را در رمان «بینوایان» یافته است و در جایی آرزو کرده بودند که حاضر بودم تمام زندگی‌ام را بدهم تا شخصی مثل ویکتور هوگو، زندگی امام حسین (علیه‌السلام) را در قالب رمانی ماندگار به تصویر بکشد. 🔹 از تأکیدات عالم بزرگ شیعی آیت‌الله شهید محمدباقر صدر هم به اشاره می‌گذرم که گفته بودند واجب است شیعیان حداقل یک بار این کتاب را بخوانند. 📚 تقی دژاکام، روزنامه‌نگار @Nardebane_feghahat
✳️ (1) ✔️ خواجه نصير الدين طوسی (قدس سره): 🔸 الضّرورة قاضية بثبوت [المعاد] الجسمانيّ من دين النبيّ (صلى اللّه عليه و آله) مع إمكانه. 📚 تجرید الإعتقاد ص۳۰۰ @Nardebane_feghahat
✳️ (2) ✔️ فقیه عالیقدر، آیت الله سید احمد خوانساری (ره): 🔹 إن البدن المحشور یوم النشور البدن العنصري، کما هو صریح الآیات و الأخبار. 📚 العقائد الحقّة ص255 @Nardebane_feghahat
✳️ (3) ✔️ «آتش، صورت‌‎ ‌‏رحمت حق‏» 🔸 «‌‏حکومة أرحم الرّاحمین حکومة غیر مشوبة بالانتقام و السّخط و ان‌‎ ‌‏کانت صورة الرّحمة هی النّار.‌» 🔹 «حکومت ارحم الرّاحمین، حکومتی است که ذره ای با انتقام و خشم آمیخته نشده است؛ هرچند که صورت رحمت، آتش باشد» 📚 تعليقات على شرح« فصوص الحكم» و« مصباح الانس» الخمینی، السید روح الله ج1 ص76 @Nardebane_feghahat
🔹 خاطرم هست که استاد فیاضی در یکی از صوت‌هایشان می‌گفتند «واجب الوجود» اضافه صفت به موصوف است. @Nardebane_feghahat
✳️ (4) ✔️ جهنم، دارالشفای‌‎ ‌‏گناهکاران‏ ✅ امام خمینی: 🔹 ‌‏الشّقاءُ فی زمان لاینافی السّعادة، کما الامر کذلک فی ابتلاء اهل‌‎ ‌‏السّعادة فی الحیوة الدّنیا بالامراض و البلیّات، بل التَّعذیب لیس‌‎ ‌‏شقاء فی الحقیقة. فانّ دار الجحیم دار الشّفاء الالهی بالنّسبة الی‌‎ ‌‏العصاة من الموحّدین قطعا، لخلوصهم فیها عن الامراض النّفسانیة‌‎ ‎و الکدورات الظّلمانیّة، و بالنّسبة الی الجمیع علی طریقته، من کون‌‎ ‌‏المرجع هو الرّحمة، و سبق الرّحمة الغضب. 🔸 شقاوت در یک زمانی، منافات با سعادت ندارد، چنانکه در مورد ابتلای اهل سعادت در زندگی دنیوی به بیماریها و بلیّات نیز همین طور است [و بین این دو، منافاتی نیست]. حتّی «عذاب کردن» هم در حقیقت، بدبختی و شقاوت نیست؛ زیرا جهنّم نسبت به موحّدین گناهکار، قطعا دار شفای الهی است که باعث پاک و خالص شدن ایشان از امراض نفسانیّه و کدورت ظلمانیّه می شود، و نسبت به همه اهل دوزخ نیز به طریق شیخ «سعادت» است؛ زیرا که مرجع اینها همه، «رحمت» است و رحمت بر غضب سبقت گرفته است. @Nardebane_feghahat