🔸 امروز صبح ذیل آیه "وَمَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَالرَّسُولَ فَأُولَٰئِكَ مَعَ الَّذِينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَالصِّدِّيقِينَ وَالشُّهَدَاءِ وَالصَّالِحِينَ ۚ وَحَسُنَ أُولَٰئِكَ رَفِيقًا"(نساء ۶۹) به ترجمه #فولادوند نگاه کردم. دیدم ایشان به اشتباه "الشهداء" را به "شهیدان" ترجمه نموده است. البته این اشتباه مختص ترجمه ایشان نیست بلکه بسیاری از مترجمان دچار این خطا گشته اند.
🔹 مقصود از "شهداء" در این آیه، افرادی هستند که در روز حشر گواه اعمال خلائق هستند نه شهید اصطلاحی! در قرآن، شهیدان اصطلاحی با تعابیر دیگری ذکر شده اند؛ نظیر:
✅ وَلا تَحسَبَنَّ الَّذينَ قُتِلوا في سَبيلِ اللَّهِ أَمواتًا ۚ بَل أَحياءٌ عِندَ رَبِّهِم يُرزَقونَ (آل عمران ۱۶۹)
✍ رضا حسینی
@Nardebane_feghahat
نردبان فقاهت
🔸 امروز صبح ذیل آیه "وَمَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَالرَّسُولَ فَأُولَٰئِكَ مَعَ الَّذِينَ أَنْعَمَ اللَّهُ
✅ دو نظر متفاوت در برخورد با معنای "شهداء" در آیه شریفه
1⃣ مرحوم #علامه_طباطبایی در #المیزان مقصود از "شهداء" در آیه فوق را گواهان اعمال گرفته است و نه شهدای اصطلاحی :
"و الشهداء هم شهداء الاعمال یوم القیامه دون الشهداء بمعنی المقتولین فی سبیل الله"
📚 المیزان ج ۱۹ ص ۱۶۳
2⃣ اما برخی از بزرگان شیعه (رضوان الله علیهم) شهید را به معنای مقتولین در معرکه جنگ گرفته اند والشهداء : جمع شهيد ، و هو المقتول في سبيل الله ، و ليست الشهادة في القتل الذي هو معصية ، لكنها حال المقتول في إخلاص القيام بالحق لله ، مقرا وداعيا إليه ، وهي من أسماء المدح ، ويجوز للمرء أن يتمناها ، ولا يجوز أن يتمنى قتل الكافر إياه لأنه معصية . وقيل : الشهادة هي الصبر على ما أمر الله به من قتال عدوه ، فأما الصبر على الألم بترك الأنين ، فليس بواجب ، وليس الأنين بممنوع عنه ، بل هو مباح ، إذا لم يقل ما يكرهه الله تعالى .
📚 [تفسير مجمع البيان - الشيخ الطبرسي - ج 3 ص 125، نیز: التبيان في تفسير القرآن - الشيخ الطوسي - ج 3 ص 250].
✅ بنده ادلۀ طرفین را هم ضمیمه میکنم «تا یار که را خواهد و میلش به که باشد»
🔸 استدلال علامه طباطبایی(ره):
شهداء در قرآن به معنای گواهان است و در هیچ جای قرآن که از ماده (ش-ه-د)کلمه ای به کار رفته به معنای کشته شدن در معرکه جنگ نیامده بلکه مراد از آن افرادی است که گواه بر اعمال مردمند .
📚 ترجمه المیزان ج ۴ ص ۱۵۱
☑️ دو روایت در این زمینه :
1⃣ عَنْ أَبِیبَصِیرٍ قَالَ قَالَ أَبُوعَبْدِاللَّهِ (علیه السلام) یَا أَبَامُحَمَّدٍ لَقَدْ ذَکَرَکُمُ اللَّهُ فِی کِتَابِهِ فَقَالَ فَأُولئِکَ مَعَ الَّذِینَ أَنْعَمَ اللهُ عَلَیْهِمْ مِنَ النَّبِیِّینَ وَ الصِّدِّیقِینَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحِینَ وَ حَسُنَ أُولئِکَ رَفِیقاً فَرَسُولُ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله) فِی الْآیَهًِْ النَّبِیُّونَ وَ نَحْنُ فِی هَذَا الْمَوْضِعِ الصِّدِّیقُونَ وَ الشُّهَدَاءُ وَ أَنْتُمُ الصَّالِحُونَ فَتَسَمَّوْا بِالصَّلَاحِ کَمَا سَمَّاکُمُ اللَّهُ عَزَّوَجَلَّ.
📚 الکافی، ج۸، ص۳۵/ بحارالأنوار، ج۶۵، ص۵۰
2⃣ علیبنإبراهیم (رحمة الله علیه)- النَّبِیِّینَ رَسُولُ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله) وَ الصِّدِّیقِینَ عَلِیٌّ (علیه السلام) وَ الشُّهَداءِ الْحَسَنُ وَ الْحُسَیْنُ (علیها السلام) وَ الصَّالِحِینَ الْأَئِمَّهًُْ (وَ حَسُنَ أُولئِکَ رَفِیقاً الْقَائِمُ (عجل الله تعالی فرجه الشریف) مِنْ آلِ مُحَمَّدٍ.
📚 بحارالأنوار، ج۲۴، ص۳۱/ القمی، ج۱، ص۱۴۲
✅ با این همه به نظر میرسد احادیث یاد شده به اندازۀ کافی صراحت در مدعای ایشان نداشته باشد.
@Nardebane_feghahat
#رؤیت_هلال (۱۱)
🔸 اولین باری که بحث رؤیت هلال با چشم مسلح (مانند تلسکوپ) در فتاوا طرح گردید، ظاهراً در حدود ۱۰۰ سال پیش یعنی زمان مرحوم نائینی بوده است.
🔹 بزرگانی مانند مرحوم #نائینی، #محمد_باقر_صدر، #سید_ابوالحسن_اصفهانی، آیت الله #حکیم، #امام_خمینی و ... رویت با چشم مسلح را معتبر نمی دانسته اند.
@Nardebane_feghahat
✳️ #رؤیت_هلال (۱۲)
✅ مبنای فقهی #امام_خمینی در رؤیت هلال:
1⃣ لزوم رؤیت هلال با چشم عادی.
2⃣ «اشتراط اتّحاد افق».
✅ مبنای فقهی آیت الله #خویی در مورد رؤیت هلال:
1⃣ لزوم رؤیت هلال با چشم عادی.
2⃣کفایت رؤیت در نقاطی که در بخشی از شب با هم مشترک هستند.
#فقه
@Nardebane_feghahat
✳️ #رؤیت_هلال (۱۳)
🔸 رؤیت هلال با وسایل مستحدثه اعتبار ندارد؛ پس اگر با بعضی از وسائل بزرگ کننده یا نزدیک آورنده مانند تلسکوپ مثلاً ببیند، ولی بدون وسیله، هلال قابل رؤیت نباشد، حکم به اول ماه نمی شود. پس معیار رؤیت با چشم، بدون وسیلۀ نزدیک آورنده یا بزرگ کننده است. البته اگر با وسیله ای آن را ببیند و جای آن را بداند سپس با چشم -بدون وسیله- آن را رؤیت نماید، حکم به اول ماه می شود. و
📚 #تحریر_الوسیله، ج ۲، ص ۶۷۴، م ۱۸
#فقه
@Nardebane_feghahat
❓ سوال:
اخیراً برخی از مردم مطرح میکنند که میتوان در سالروز واقعهٔ عظیم عاشورا، به روایت تاریخ هجری شمسی نیز عزاداری کرد و اعمال مربوط به این روز را انجام داد، خواهشمند است جهت رفع شبهه از مؤمنین، نظر حضرتعالی در این باره را بیان فرمایید.
✅ آیتالله #صافی_گلپایگانی:
اقامه عزاداری و ذکر مصائب حضرت سیدالشهداء(ع) در هر روز و هر زمان و مکان اجر و ثواب دارد، ولی به عنوان روز عاشورا که در روایات دستورات خاصی دارد و مراسم #عزاداری و تعظیم #شعائر_حسینی برقرار میشود، همان روز 10 محرم الحرام به سال هجری قمری معتبر است و منشأ آثار و برکات عظیمه میباشد.
✅ آیتالله #مکارم_شیرازی :
اخیراً برخیها نغمهای ساز کردهاند و گفتهاند که ما میخواهیم عاشورای شمسی بگیریم؛ این افراد از روی عشق به سالار شهیدان به این فکر افتادهاند که در ماههای شمسی #عاشورا بگیرند اما یقیناً این به مصلحت نیست زیرا تمامی امامان معصوم(ع)، عاشورا را در ماه قمری بیان کردهاند و این روز را عزاداری میکردند و ثانیاً این کارها از ابهت و شور عاشورا میکاهد.
#فقه
@Nardebane_feghahat
قِف بالحجاز وقوفَ حائر
والدمعُ من عينيك فائر
أمسى البقيع وليسَ فيه
لسادتي ذِكرى لذاكر !
هشتم شوال ، سالروز تخریب بقیع تسلیت باد
#يوم_البقيع_العالمي
@Nardebane_feghahat
✳️ #کتاب_الإرث (۱)
🔹 اگر پسری قبل از پدرش از دنیا رفته باشد، فرزندانش (یعنی نوه های میت) از جد خود ارث نمیبرند، زیرا اگر پدرشان (فرزند میت) زنده باشد، ارث به او میرسد و اگر زنده نباشد، ارثی ندارد که آن را به فرزندان او ( یعنی همین نوهها) بدهند.
🔸 نوهها وقتی ارث شامل حالشان می شود که وارثین دسته اول (یعنی فرزندان پدربزرگ) هیچ کدام زنده نباشند.
#فقه
@Nardebane_feghahat
#رؤیت_هلال (۱۴)
🔸 آیت الله سید محمد کاظم یزدی در عروه، قول منجّمین را در مورد رؤیت هلال معتبر نمی داند:
🔹 "ولايثبت بقول المنجمين"
📚 #العروة_الوثقی ج 2 ص 224
🔸 و همچنین در جای دیگر از همین کتاب وقتی به بحث #خسوف و #کسوف می رسد، قول منجّمین را فاقد اعتبار می داند:
🔹 یثبت الکسوف والخسوف وسائر الآیات بالعلم وشهادة العدلین وإخبار الرصدی إذا حصل الاطمئنان بصدقه علی إشکال فی الأخیر وکذا فی وقتها ومقدار مکثها.
📚 العروة الوثقی، ج 3 ص55
🔸 مرحوم آیت الله #گلپایگانی(ره) بر #صاحب_عروه اشکال می گیرد و می نویسد:
🔹 "بل الإشکال فیه مع الاطمئنان"
یعنی: در کلام صاحب عروه اشکال است، در صورتی که خبر رصدی و منجّم موجب اطمینان گردد.
✅ در واقع شاید بتوان گفت بین کلام مرحوم گلپایگانی با صاحب عروه منافاتی نیست؛ فقط مشکل این جاست که مقصودِ صاحب عروه، نفیِ اعتبارِ قولِ منجمین به طور مطلق است ولی مقصود مرحوم گلپایگانی، اثباتِ اعتبارِ قولِ منجّم در جایی است که به مکلف اطمینان می دهد.
فتأمّل...
✍ رضا حسینی
#فقه
#نجوم
@Nardebane_feghahat
✳️ #رؤیت_هلال (۱۵)
☑️ آیت الله #شبیری_زنجانی :
🔸 "فقیهی که قائل است برای اثبات ماه رؤیت با چشم غیر مسلح ملاک است، منکر پیشرفت و علم روز نیست بلکه میگوید ظواهر نصوص شرعی این است که برای اثبات هلال ماه، چشم عادی ملاک قرار داده شده است".
✅ پ.ن: نکته حائز اهمیتی است. این طور نیست که بگوییم فقهایی که روشفکر و مرتبط با علوم روز هستند، حتماً رؤیت با تلسکوپ را قبول دارند و فقیهانی که در جامعه روشفکر تلقی نمی شوند، تسلکوپ را کافی نمی دانند . خیر، اصلاً این گونه نیست.
مثلا همان طور در چند پست گذشته اشاره کردم که آیت الله #محمد_باقر_صدر رؤیت با تلسکوپ را معتبر نمی داند با این در جامعه به عنوان یک روشنفکر دینی تلقی می گردد که با علوم روز آشناست، و بالعکس آیت الله #خزعلی زیر بار رؤیت
با تلسکوپ می رود.
#فقه
@Nardebane_feghahat
✅ آیت الله #منتظری :
🔸 آیت اللّه #بروجردی(ره) گاهی خیلی عصبانی می شدند، نقل شد که زمانی در بروجرد نذر کرده بودند که اگر عصبانی شدند، یک سال روزه بگیرند، و تصادفاً روزی عصبانی شدند و یک سال روزه را گرفتند.
🔹 روزی در درس فقه در قم در برابر اشکال یکی از شاگردان که مرد محترمی بود، عصبانی شدند تا جایی که به طرف فرمودند: برو این حرف های لاطائل را در حاشیه أمثله بنویس!
🔸 فردای آن روز روی منبر از طرف عذرخواهی کردند و فرمودند:
من از عصبانیت خودم بسیار عصبانی شدم، شما مرا ببخشید!
🔹 و شنیده شد مبلغ دویست تومان - به پول آن روز - برای ایشان فرستادند.
📚 خاطرات ج 1 ص162
@Nardebane_feghahat
🔸 می خواهم چند خطی در مورد زعیم الحوزة العلمية آيت الله السيد ابوالقاسم الموسوي الخوئي (قدس سره) بنویسم...
🔹 در روزگاری هستیم که هر شخصی ادعای علم و سواد دارد، ولی وقتی با او هم صحبت می شوی، می بینی که حتی به مصطلحات هم آشنا نیست و مصطلحات فقه و اصول و ادبیات را به اشتباه معنا می کند. و وقتی به او اشکال می کنی که 'آقا! این اصطلاح، با آن مطلبی که می گویی فرق دارد' ، برای توجیه حرفش در جوابت می گوید : لا "مشاحة فی الاصطلاح"!!
در چنین روزگاری یکی از افرادی که هرگاه به نوشته های او و عظمت علمی او فکر می کنم، احساس #عجز می نمایم مرحوم آیت الله #خویی(ره) می باشد.
✍ رضا حسینی
@Nardebane_feghahat
✳️ درس خارج فقه آقای شیخ یوسف #صانعی
1383/3/9
🔸 به همان نحوى كه بزرگان ديروز آرائشان مختلف بوده امروز هم آراء مختلف است. در ارتماس صائم در آب در روز ماه مبارك رمضان 5 تا نظريه است، از حرمت و قضاء و كفاره گرفته تا مباح بودن! از شورِ شور، تا بى نمكِ بى نمك.
🔹 برداريد اين شرح ارشاد #مقدس_اردبيلى كتاب الصوم بحث ارتماس را نگاه كنيد؛ يكى گفته حرام است و قضاء و كفاره دارد، يكى گفته حرام است قضاء دارد، يكى فرموده حرام است نه قضاء و نه كفاره دارد، يكى گفته كراهت دارد نه قضاء و كفاره ندارد، يكى گفته اصلا كراهت هم ندارد. فقه اين است!
🔸 حوزههاى علميه بايد اينطور رشد كند، نه اينكه خدايى ناخواسته تا يك كسى يك مطلبى را گفت كه شايستگى گفتنش را هم دارد بلافاصله خداى ناخواسته ولو روى علاقه به دين، به آن اشكال كنيم؛ علاقه به دين بايد حساب شده باشد.
#فقه
#صوم
@Nardebane_feghahat
✳️ اهمیت مباحثه در دروس
☑️ آیت الله خامنه ای :
🔸 #مباحثه يعنی تمرين استادی.
🔹وقتی استاد درس میگويد آدم کتاب را که نگاه میکند خيال میکند مطلب را فهميده است، اما وقتی میخواهد به زبان بياورد میبيند لنگِ لنگ است.
🔹مباحثه شما را به لنگيتان آشنا میکند و شجاعت و گستاخی تعليم دادن میدهد چون هممباحثهتان امروز شاگرد شماست و فردا هم شما شاگرد اوييد و قشنگ گوش میدهيد تا او برای شما خوب بيان کند.
☑️ آیت الله #شبیری_زنجانی :
🔹عامل موفقیت افراد در مباحثه هم سطح بودن افراد مباحثه کننده است.
🔸اگر کسی که با او مباحثه میکنید از نظر علمی پایین تر از شما باشد طبیعتا از او نمیتوانید استفاده لازم را ببرید
🔹 و اگر از شما بالاتر باشد در مقابل او حرفی ندارید و این باعث دلسردی شما میشود.
☑️ آیت الله #مظاهری :
🔸 درس بدون مباحثه مانند مال بی تجارت و بدون سود است .
✅ پ .ن :
به نظرم باید در مباحثه ، بحث را از حفظ بیان کرد. این امر موجب می شود که ذهن تقویت شود. نباید گول دور و بری ها را بخوریم و با چند منبر رفتن خیال کنیم که به جایی رسیده ایم. #فقاهت لذتی دارد که ...
رزقنا الله و ایاکم
@Nardebane_feghahat
✳️ #رؤیت_هلال (۱۶)
🔹 سه معیار برای آغاز ماه قمری بیان شده است که هر یک از آن ها دارای قائل است :
1⃣ نظریه #تولد_ماه ؛ که هیچ یک از مراجع شیعه در عصر حاضر قائل به این نظریه نیست.
2⃣ نظریه رؤیت ؛ که در مورد آن دو مبنا وجود دارد:
الف) با چشم مسلح کفایت می کند.
ب) با عین مجرده کفایت می کند.
#فقه
@Nardebane_feghahat
✳️ #رؤیت_هلال (۱۷)
☑️ استاد حسینی گرگانی:
🔹 حلول ماه، با تولد آن نیست، بلکه با رؤیت است که معمولاً چند ساعت پس از #تولد_ماه، ماه قابل رؤیت میشود.
✅ پ.ن : تولد ماه لحظه ای است که ماه از #محاق بیرون می آید و رؤیت ماه وقتی است که ماهی که از محاق خارج شده قابلِ دیده شدن شود.
معمولاً بین تولد ماه تا رویت ماه 12 تا 14 ساعت فاصله است.
ناگفته نماند که امسال بین #تولد_ماه و رویت هلال حدود ۲۲ ساعت فاصله بوده است لذا این ساعاتی که بیان کردیم، به نحو معمول است و قاعده کلی نیست.
@Nardebane_feghahat
#فقه
✳️ #رؤیت_هلال (۱۸)
☑️ درس خارج #فقه استاد اشرفی
96/06/15
🔹 در بعضی نوشتارها آمده است که در عربستان، رؤیت هلال ماه را ملاک دخول ماه شرعی قرار نداده اند بلکه #تولد_ماه را ملاک برای دخول ماه شرعی قرار داده اند، لکن به نظر فقهای إمامیّه و اکثر أهل سنّت ملاک در ثبوت ماه شرعی، رؤیت هلال است یعنی ماه باید به حدّی برسد (حدود هفت درجه) که قابل رؤیت برای اهل زمین باشد.
✅ پ.ن: این امر یکی از مسائلی است که گاهی موجب اختلاف تعیین اول ماه بین ایران و عربستان می گردد.
@Nardebane_feghahat
✅ لطیفة
🔹 جاء رجلٌ الی نحویٍّ فقال:
اَنا ذاهبٌ من "مدینة" الی "الْمکة" فهل لک من حاجة؟
🔸فقال النّحوی:
حاجتی منک أن تَنْقُلَ الالفَ واللامَ من "المکة" الی"مدینة"!
#ادبیات
@Nardebane_feghahat
نردبان فقاهت
✳️ #رؤیت_هلال (۱۷) ☑️ استاد حسینی گرگانی: 🔹 حلول ماه، با تولد آن نیست، بلکه با رؤیت است که معمولاً
✳️ #رؤیت_هلال (۱۹)
🔹 نظریه #تولد_ماه بین فقهای شیعه طرفدار چندانی ندارد.
🔸 #محمد_حسین_فضل_الله معتقد بوده که: "آقای #خویی(ره) در ابتداء نظر مبارکشان این بوده که شروع هر ماه قمری با تولد آن محقق می گردد.
ولی بعدها وقتی ادله رؤیت را دیدند از آن عدول کردند".
🔹 ظاهرا خود ِ فضل الله تولد ماه را کافی می داند.
🔸 اگر تولد ماه معیار باشد، بیشتر مشکلات و اختلافات رویت هلال حل می گردد.
✳️ #رؤیت_هلال (۱۹)
🔹 نظریه #تولد_ماه بین فقهای شیعه طرفدار چندانی ندارد.
🔸 #محمد_حسین_فضل_الله معتقد بوده که: "آقای #خویی(ره) در ابتداء نظر مبارکشان این بوده که شروع هر ماه قمری با تولد آن محقق می گردد.
ولی بعدها وقتی ادله رؤیت را دیدند از آن عدول کردند".
🔹 ظاهرا خود ِ فضل الله تولد ماه را کافی می داند.
🔸 اگر تولد ماه معیار باشد، بیشتر مشکلات و اختلافات رؤیت هلال حل می گردد، زیرا منجمین به راحتی و بدون هیچ اختلافی زمان تولد ماه را تشخیص می دهند.
🔹 یکی از ادله قائلین به رؤیت، روایاتِ "صم للرؤیه و افطر للرویه" است که سابقا در کانال آورده بودیم.
#فقه
@Nardebane_feghahat
#رؤیت_هلال (۲۰)
🔸 فقیهانی که نظریه #تولد_ماه را نپذیرفته اند و رؤیت را ملاک قرار داده اند، به آیه شریفه "يَسْأَلُونَكَ عَنِ الْأَهِلَّةِ ۖ قُلْ هِيَ مَوَاقِيتُ لِلنَّاسِ وَالْحَجِّ ۗ " استناد کرده اند و گفته اند: آن هلال هایی که مردم از آن سوال می کردند و پاسخ می شنیده اند، همین هلال های محسوس بوده است.
🔹 همچنین به روايت "صم للرؤية و افطر للرؤية" استناد کرده اند.
#فقه
@Nardebane_feghahat
✳️ #رؤیت_هلال (۲۱)
☑️ #محمد_حسین_فضل_الله و دلایل او برای نظریه #تولد_ماه معیار بودن محاسبات نجومی :
🔸 مساله ماه ها مربوط به نظام خلقت و آفرينش است و پديد آمدن اين نظام پيش از خلقت انسان و چشم ها(!) بوده است.
🔸 لذا آغاز و پايان هر ماه تابع
رؤیت ماه نيست و ارتباطى با ديده شدن يا نشدن هلال ماه ندارد.
🔹 اما اين كه در حديث شريف نبوى از مساله "رؤیت" سخن به ميان آمده است، در حقيقت اشاره به يكي از وسائل معرفت و علم دارد.
🔸 من گاهى كه با برخى از مردم در اين باره صحبت مى كردم مثالى عاميانه مي زدم؛ مثلا دوست تان به شما گفت اگر فلانى را ديدى مرا از وجودش مطلع كن، اما شما آن شخص را نمي بينى ولى آن فرد به وسيله تلفن با شما تماس مى گيرد و شما با اين مكالمه تلفنى علم پيدا مى كنى كه وى در شهر حضور دارد، در اين صورت آيا حضور وى را به دوست خود اطلاع نمى دهى؟ بله، حتما اطلاع مى دهى زيرا جمله "اگر آن فرد را ديدى" يعنى اگر از وجودش در شهر اطلاع پيدا كردى، پس رؤیت در اينجا #موضوعيت ندارد.
🔹 در مساله هلال ماه نيز، رؤیت يكي از وسايل علم به آن است و ما مى بينيم كه در اين زمينه محاسبات نجومى دقيق تر از رويت هستند چرا كه در بسيارى از مواقع به علت آب و هواى نامساعد يا آلودگى هوا امكان رؤیت نيست و يا امكان خطاى در مشاهده وجود دارد.
🔸 به اين دليل من در اجتهادم بر استفاده از محاسبات دقيق علمى و نجومى در اين مساله تاكيد دارم و بر اين عقيده ام كه اگر بر طبق داده هاى علمى، صرف امكان رؤیت هلال در هر منطقه اى از عالم كه در جزئى از شب با ما مشترك است، مقدور باشد، حكم به ثبوت هلال و شروع اول ماه جديد مى كنيم.
#فقه
@Nardebane_feghahat
✳️ #رؤیت_هلال (۲۲)
☑️ یکی از دلائل قائلین به تولد ماه این است که:
1⃣ روایات دال بر رویت طریقیت دارد نه موضوعیت.
2⃣ تشریع مطابق با تکوین است.
✅ نظریه #تولد_ماه طرفدار چندانی ندارد و آقایان فضل الله و صادقی تهرانی قائل به آن بوده اند.
فقها جواب های مفصلی به این نظریه داده اند و آن را باطل دانسته اند.
#فقه
@Nardebane_feghahat
✳️ #رؤیت_هلال (۲۳)
☑️ سابقاً در کانال اشاره کردیم که آیت الله #محمد_باقر_صدر رویت با چشم مسلح را قبول ندارند. اضافه می کنم که در عین حال ایشان معتقد به رویت تقدیری هستند، بدین معنا که اگر شرایط جوّی مساعد نبود، ولی با توجه به اطلاعات نجومی بدانیم که اگر شرایط مساعد باشد، می توانیم در چنین حالتی با چشم، ماه را ببینیم ، برای اثبات هلال ماه جدید کافی است.
#فقه
@Nardebane_feghahat
✳️ #رؤیت_هلال(۲۴)
🔹 مانعی ندارد که منجمین طبق معیارهای خود آغازی برای ماه جدید داشته باشند و شرع هم برای تکلیفِ مکلّفین همان زمان یا غیر آن را تعیین نماید.
🔸 لذا ما در این بحث که مرتبط با روزه گرفتن است، باید سراغ ادله شرعیه برویم تا ببینیم آیا شارع دخالتی در ظرف زمانیِ تکلیفِ #روزه کرده یا نه ؟!
🔹 مثال دیگرش #لیالی_مقمره است که منجمین می گویند آغاز طلوع فجر فلان موقع است ولی برخی مراجع معتقدند شارع زمان دیگری را مد نظر گرفته .
🔸 این به معنای انکار قول منجمین نیست بلکه صرفاً بیان یک حکم در دائره شرع است.
🔹 این که فقه برای طلوع فجر که یک پدیده فیزیکی است بتواند وارد شود و اظهار نظر کند، اشکالی ندارد و غیر معقول نیست.
✍ رضا حسینی
#فقه
@Nardebane_feghahat