eitaa logo
نردبان فقاهت
5.3هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
48 ویدیو
92 فایل
رضاحسینی ارتباط با ادمین @Rezahosseini7575 انتشار مطالب حوزوی، دروس خارج فقها، ادبیات، اصول، فقه
مشاهده در ایتا
دانلود
✳️ (۳) ✔️ اولیای دم چه کسانی هستند؟ 🔸 اولیای دم همان ورثه متوفی و به ترتیب طبقات سه گانه ارث درماده ۸۲۶ قانون مدنی هستند. بنابراین با وجود طبقه اول از وراث نوبت به طبقه بعد نمی رسد. 🔹 برابر ماده ۳۵۱ قانون مجازات اسلامی، زوج یا زوجه ی مقتول ولی دم محسوب نمی شوند و حق ندارند،اما این امر مانع آن نیست که زوج یا زوجه نتوانند اعلام جرم و تقاضای رسیدگی نمایند. @Nardebane_feghahat
✳️ (۲) 🔹 امروز نگاهی به شرح کمال بر شافيه انداختم و متوجه شدم که "قالَب" صحيح است نه "قالِب". البته به کتب مراجعه نکردم که ببینم آیا به کسر هم وجود دارد یا نه، ولی گویا «قالِب» غلط مشهور باشد. (باز هم باید مراجعه کرد). 🔸 گفته شده که گاهی بر وزن «فاعَل» می آید مانند : خاتم: ما یُختَم به عالم: ما یُعلَم به الصانع قالب: ما یُقلَب به ✍ رضا حسینی @Nardebane_feghahat
🔸 نشانه «ام منقطعه» این است که می توان به جای آن، «بل اضراب» قرار داد، ولی در «ام متصله» بین دو طرف تسویه برقرار است. 🔹 در ام منقطعه، حذف جمله بعد از «ام» ضرری به کلام قبل نمی زند بر خلاف متصله. @Nardebane_feghahat
✳️ (۳) 🔸 مشغول خواندن آیه ۸ سوره توبه «کَیْفَ وَإِنْ یَظْهَرُوا عَلَیْکُمْ لَا یَرْقُبُوا فِیکُمْ إِلًّا وَلَا ذِمَّةً یُرْضُونَکُمْ بِأَفْوَاهِهِمْ وَتَأْبَى قُلُوبُهُمْ...» بودم که کلمه «إِلًّا» توجه مرا جلب کرد. 🔹 إللٌ، بر وزن فِعلٌ است، طبق قاعده ادغام در یکدیگر ادغام می شوند، چون اولی ساکن و دومی متحرک. لذا می شود «إلٌّ» . علت این که در آیه «إلاًّ» (یعنی به صورت منصوبی آمده) مفعول بودن آن است. ✍ رضا حسینی @Nardebane_feghahat
✅ نوشته ای در جایگاه "مطوّل" 🔹 دیدم که آیت الله فرموده است : "اگر کسي مطوّل نخواند ، هم نخواند، کتاب‌های ادبی هم نخواند ديگر دنباله‌رو نخواهد شد ... با خواندن ، اديب پيدا نمی‌شود". 🔸 روی سخن با طلابی است که قصدشان "تفقه در دین" است و می خواهند عالمانه حرف بزنند ، و الا اگر قصد دارند به صرف منبر ( یعنی منبر بدون علم) بسنده نمایند ، حرفی نیست . ✅ منبری باید عالم باشد . 🔸 آیا فهم آیات و روایات برای کسی که خوانده باشد با کسی که لای مطّول را هم باز نکرده است ، یکسان است ؟! فتأمّل ... ✍ رضاحسینی @Nardebane_feghahat
✅ سوره توبه آیه 51 : «قُلْ لَنْ يُصِيبَنا إِلَّا ما كَتَبَ اللَّهُ لَنا هُوَ مَوْلانا وَ عَلَى اللَّهِ فَلْيَتَوَكَّلِ الْمُؤْمِنُونَ». 🔸 وجملة "هو مولانا" في موضع الحال من اسم الجلالة ، أو معترضة. 📚 تفسير التحریر و التنویر ج 10 ص 118 🔹 احتمال دارد جمله معترضه باشد و احتمال دارد جمله تعلیلیه باشد، در هر حال محلی از اعراب ندارد. @Nardebane_feghahat
✅ آیت الله حفظه الله: 🔹 ادرار و فضله پرندگان حرام گوشت مثل كلاغ و عقاب و خفّاش و مانند آن، پاک است هرچند بهتر است از آنها پرهیز گردد. @Nardebane_feghahat
✅ آیت الله حفظه الله: 🔸 هر پرنده‌ای که مانند شاهین و عقاب، و باز و کرکس درنده و چنگال دار باشد، حرام است، و همچنین حرام است همه انواع کلاغ، حتی زاغ ـ بنا بر احتیاط واجب ـ . @Nardebane_feghahat
❓پرسش: 🔹 آیا خوردن خرچنگ حلال است؟ ✅ پاسخ آیت الله : حرام است. @Nardebane_feghahat
✅ همه خزندگان مثل مار، موش، سوسمار، قورباغه، خارپشت و... و نیز حیواناتی که مسخ شدند مثل فیل، میمون، خرس و... حرام گوشت هستند. @Nardebane_feghahat
🔸 می نویسد : 🔹 ما ذكر من إستحباب النظر حال القنوت إلىٰ باطن الكفّين ،خال من الدلیل . 📚 الأنوار الحیّریة ص 205 @Nardebane_feghahat